Aloitin kaupassa työskentelyn keväällä. Vuorot ovat lähes aina 6-14. Noin yksi iltavuoro kahdessa viikossa. Pienituntiset opiskelijat ja talossa pitkään olleet vanhemmat työntekijät saavat automaattisesti illat. Herätys joka päivä 4:15.
Aivan saatanan kamalaa. Varsinkin talvea odotellessa kun on pimeää ja päivä päivältä kylmempää. Ennen tätä työtä terveys oli hyvä ja ikääkin vähän päälle parinkympin, joten luulin kestäväni paremmin. Nyt alkaa tuntua siltä, että voisin liittyä zombievaltakuntaan. Mieli ja keho murentuvat. Koko elämä on herätysten panttivankina. Vapaa-aika menee löhöilyyn ja työstä palautumiseen. Muuta ei jaksa. Paitsi joskus kaverien kanssa bilettään, kun se on ainut asia mistä näinä päivinä saa hyvän fiiliksen. Alkoholia tulee juotua yhä enemmän.
Pari kuukautta olen syönyt unilääkkeitä 2-3 viikossa. Nekin on otettava vasta klo 23 jälkeen muuten jumitan utuisena tunteja, koska en ole ikinä mennyt nukkumaan aikaisin, edes vauvana. Herätessä parin torkkupirinän jälkeen imaisen puoli pulloa energiajuomaa. Näitä myrkkyjä tai kahvia en juonut aiemmin. Töissä väsyneenä luulee ottavansa pienet torkut kotiin päästyään. Joopa joo. Yhtäkkiä niin pirteä selvittyään taas yhdesta päivästä. Sitten huomaa kellon näyttävän 20 ja syyllisyys kalvaa. Pitäisi olla jo nukkumassa, mutta ei onnistu, vaikka ottaisi kaksi nappia. Klo 21, tosi pirteänä voi v... Klo 22 jippii kohta voin ottaa napin. Onneksi ylihuomenna vapaata.
Pyydä iltavuoroa tai vaihda työtä! Ei onnistu. Yritetty on.
Zombieland odottaa.
Toivottavasti jonakin päivänä aikaa kultaa nämä muistot...
Aamuvuorot pilaavat terveyden
59
12727
Vastaukset
- tyghuijklö
Terveys ennen kaikkea, sano että teet vain iltavuoroja tai sitten otat loparit.
Itse olen mennyt monesti jo klo 20 nukkumaan, yleensä klo21 mutta herään viiden jälkeen aamulypsylle. Jos homma menee tuohon pisteeseen kuin sinulla eli ettet saa nukuttua työpäivinä tarpeeksi ja nukut sitten vapaapäivinä puolillepäivin niin ei ihme jos unirytmi ei ole kohdallaan. - 12
minä taas jouduin hetkeksi 2-vuoroon eli05,30-13,30 ja13,30-21,30. Se ilta vuoro ei yhtään sopinut minulle joten pyysin päivätöihin ja pääsin, ei tarvinut tehdä sitä vuorotyötä 2kk kauempaa. Kyseessä oli toki muu kuin kaupan ala.
- 4am_in_hell
Mulla sama juttu. Harkitsen opiskeluita. Ei tätä kauaa enää jaksa. Aamulypsäjä voisi lukea kommentit tarkemmin. Mainitaanko siinä puolillepäivin nukkumisesta? Omina vapaapäivinä nukun noin 9:ään asti. Siinä melkein viisi tuntia unta enemmän kuin työpäivinä ja päivän olotilat henkisesti sekä fyysisesti paljon positiivisemmat. Energiajuomat ei auta yhtään. Keho käy vaan ylikierroksilla väsyneenä.
- dxfgyhkjlö
Kyllä minä "aamulypsäjä" sen luin tarkkaan, ja tiesin ettei siinä puhuta puolillepäiville nukkumisesta, se oli vain minun oletukseni ja veikkaanpa ettei kovin kaukana totuudesta. Tuskin herää vapaapäivinään klo 4.15 tai edes sinne päin, vaikka joka päivä mukamas niin tekeekin. JOTEN tämän vuoksi unirytmi ei vaan voi mennä kohdilleen. Sama juttu sinun kohdallasi, kannattaisi siis uskoa viisaampaasi (väsymyksesi vaikuttaa selvästi aivoihisi).
- 1+8
dxfgyhkjlö kirjoitti:
Kyllä minä "aamulypsäjä" sen luin tarkkaan, ja tiesin ettei siinä puhuta puolillepäiville nukkumisesta, se oli vain minun oletukseni ja veikkaanpa ettei kovin kaukana totuudesta. Tuskin herää vapaapäivinään klo 4.15 tai edes sinne päin, vaikka joka päivä mukamas niin tekeekin. JOTEN tämän vuoksi unirytmi ei vaan voi mennä kohdilleen. Sama juttu sinun kohdallasi, kannattaisi siis uskoa viisaampaasi (väsymyksesi vaikuttaa selvästi aivoihisi).
Taidat dxfgyhkjö olla palstan admin, kun on mahdotonta saada miinusta kommenttiisi. Busted!
- 26
Tuli nuorempana tehtyä noita varhaisaamuja. Iltavirkulle ne oli tuskallisia ja tosiaan ei ole minulle aika kullannut muistoja niistä herätyksistä. Huvittavaa, että jotkut pitävät neljää tai viittä aamuna. Ulkona ei ole ketään. Ehkä yksi koiranulkoiluttaja tai baarista palaileva pariskunta. Kaikki paikat kiinni ja liikennettä ei nimeksikään.
- Bussin-Zombi
Tiedän hyvin tunteen ja se on kyllä karmeeta... Se vaan on niin, että kaikille ei moiset aamuyöherätykset sovi, itsekkin siis olen yksi niistä. Ajan bussia ja välillä työ alkaa 4.30, välillä "vasta" 07.00 jne... Joka aamu samaa tuskaa se herääminen. Yöunet jää usein 3-6 tuntiin, joskus ei edes sitä kolmea tuntia. Jatkuvasti väsyttää, ja sitten kun pääsee kotiin, on jo niin yliväsynyt, ettei pysty edes nukkumaan.
Onpa minullakin ihan tehokkaat nukahtamislääkkeet tosin, mutta ei sitä nyt hemmetti samantien töistä kotiuduttua viittis nukkumaankaan mennä. Voi kun sais vaikka semmoset 10 - 20 työajat... Sellanen sopis mulle.
Ja tosiaan vapailla sitten tulee nukuttua ihan ylipaljon... Ja vaikka sen tietää, ettei sekään hyvä ole, niin kyllä sitä vaan haluaa nukkua silloin, kun se kerrankin on mahdollista. - 26.lle
aamu alkaa klo3 valoisaan aikaan ja klo6,30 muulloin.Ei aamulla ketään muita tarvi missään liikkeellä ollakaan , sehän on jo sitten päivä jos kaikki ryntäilee yht'aikaa.
- aikainen herääjä
Iltavuorot pilaavat ihmissuhteet...ainakin mulla. Mä teen mieluummin klo 6-14 vuoroja, sen jälkeen ehtii kotona syödä/siivota/käydä suihkussa, sitten kello alkaa olemaan jo sen verran ett muut kaveritkin pääsee töistä joten enemmän yhteistä aikaa kavereiden kanssa... sekä sukulaistenkin kanssa.
Toisaalta olen aina ollut aamuvirkku, myös viikonloppuisinkin. Kun vapaapäivänä on saanut tehtyä ns pakolliset kotityöt jo reilusti ennen puolta päivää, niin on sitten enemmän aikaa loppupäivästä remuta/rellestää/levätä jne. Ja tosiaan miksi ulkona tartteekaan olla ketään aamutuimaan, kun kuitenkin olen itse työmaalla (jossa jo muutama muukin ihminen hommissa)?! - kfoehe4uwfgw
Miten kaikki viestiketjut näyttävät menevän jonnekin aivan metsään. Onko täällä joku tosissaan väittänyt, että aamuyöllä *pitäisi* olla ihmisiä liikkeellä?!
- 26
Jos klo 3 tai 4 luetaan aamuksi, on kai ok käydä morjenstamassa kaveria siihen aikaan.
Ovikello soi. Ei mitään. Soitat uudelleen. Lyhyen odotuksen jälkeen oven avaa kalsareiheihin pukeutunut kaverisi silmät puoliksi kiinni ja tukka kuin linnunpesä.
Minä: Mitäs äijä? Olin täällä päin ja poikkeisin morjenstaan.
Kaveri: Häh?! Mitä kello on?
Minä: Kolme. Ihan aamutuimaan olin liikkeellä.
Kaveri: Mitä helvettiä! Ootsä ryypänny?
Minä: En tietenkään. Olin vaan aamukävelyllä.
Kaveri: Mä meen nyt nukkumaan. [Sulkee oven]
Minä: Mikä ihmisiä oikein vaivaa kun vain lorvii aamut sängyssä.- 26.lle
minun aamunialkoi töissä ollessa klo 3.30 herätyksellä jotta töihin 5,30 ehti, ei ollut pakko nousta silloin , matkaa vain 10min. ,mutta aloin vaan heräämään 3,30 ja siinä ehti jotain tehdäkin ennen töihin lähtöä. Nyt kun olen työtön niin nousen edelleen kesä/eli valoisaan aikaan 3,30-5,00, se on parasta aikaa vrk. ei ole ketään missään, linnut laulaa, on kiva lukea aamulehti pihalla/huvimajassa kahvia hörppien, kuunnella sitten kun alkaa naapurustossa auton ovet paukkumaan kun töihinsä jokainen kiiruhtaa, silmät ristissä tosin.Nillä on aina vaikeaa herätä jostain syystä.Menemme kyllä vastaavasti nukkumaan aiemmin kuin ympäristö,klo21-22 ollaan petissä koko sakki kissaa myöten.Naapureilla ei heräillä vapaapäivinä ja lomilla ennen iltapäivää, joka on mielestäni ajan väärinkäyttöä ja vapaan tuhlaamista.
- 5+10
26.lle kirjoitti:
minun aamunialkoi töissä ollessa klo 3.30 herätyksellä jotta töihin 5,30 ehti, ei ollut pakko nousta silloin , matkaa vain 10min. ,mutta aloin vaan heräämään 3,30 ja siinä ehti jotain tehdäkin ennen töihin lähtöä. Nyt kun olen työtön niin nousen edelleen kesä/eli valoisaan aikaan 3,30-5,00, se on parasta aikaa vrk. ei ole ketään missään, linnut laulaa, on kiva lukea aamulehti pihalla/huvimajassa kahvia hörppien, kuunnella sitten kun alkaa naapurustossa auton ovet paukkumaan kun töihinsä jokainen kiiruhtaa, silmät ristissä tosin.Nillä on aina vaikeaa herätä jostain syystä.Menemme kyllä vastaavasti nukkumaan aiemmin kuin ympäristö,klo21-22 ollaan petissä koko sakki kissaa myöten.Naapureilla ei heräillä vapaapäivinä ja lomilla ennen iltapäivää, joka on mielestäni ajan väärinkäyttöä ja vapaan tuhlaamista.
Mitä se sulle kuuluu kuinka pitkään toiset nukkuvat? Tuhlaan aikaani just niin kuin haluan. Aikaisin heräävät jeesustelevat tällä asialla.
- askenen
5+10 kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu kuinka pitkään toiset nukkuvat? Tuhlaan aikaani just niin kuin haluan. Aikaisin heräävät jeesustelevat tällä asialla.
ei kuulu mutta näkyy naapurista... ja sinun nukkumisesi tai unettomuutesi ei minua millään lailla liikuta, kunhan kerroin siinä missä muutkin...On vaan ihanaa olla aamuihminen,,, saa kaikki parhaat osat päivästä ihan itselleen.
- Yön Ritari
askenen kirjoitti:
ei kuulu mutta näkyy naapurista... ja sinun nukkumisesi tai unettomuutesi ei minua millään lailla liikuta, kunhan kerroin siinä missä muutkin...On vaan ihanaa olla aamuihminen,,, saa kaikki parhaat osat päivästä ihan itselleen.
On ihanaa olla iltaihminen. Syysillat ovat kauniita ja romanttisia. En halua mennä nukkumaan, kun maailma on vihdoin hiljentynyt ja olen vaimoni kanssa kahden.
"I often think that the night is more alive and more richly colored than the day."
Vincent van Gogh
"Whoever thinks of going to bed before twelve o’clock is a scoundrel."
Samuel Johnson
"Nothing like a nighttime stroll to give you ideas."
J.K. Rowling - pakotan sinut
Yön Ritari kirjoitti:
On ihanaa olla iltaihminen. Syysillat ovat kauniita ja romanttisia. En halua mennä nukkumaan, kun maailma on vihdoin hiljentynyt ja olen vaimoni kanssa kahden.
"I often think that the night is more alive and more richly colored than the day."
Vincent van Gogh
"Whoever thinks of going to bed before twelve o’clock is a scoundrel."
Samuel Johnson
"Nothing like a nighttime stroll to give you ideas."
J.K. RowlingYö on nukkumista varten ja illalla mennään nukkumaan. Ruskeenreijän ritarit voi painua hevon kuuseen.
- Väsyväsyväsyyyyy
Juu ei sovi minullekaan pelkät aamut. Onneksi 2-vuorotyö, niin joskus saa nauttia myöhään nukkumisesta, kun menee töihin vasta klo 13. Raskainta on esim. 3 aamuvuoroa putkeen, siihen väliin 1 iltavuoro ja sitten heti iltavuoron jälkeen taas aamu... Ja aamuvuoro alkaa klo 6. Tietysti aamuvuoroissa on se plussa, että pääsee hyvissä ajoin kotiin, mutta se aika menee yleensä vain kotihommiin ja päikkäreihin, kun on vaan niin väsynyt ettei jaksa touhuta mitään muuta... Ja sitten, kun on ne 2 vapaapäivää putkeen, niin toinen päivä menee yleensä vain lepäämiseen, jos on ollut kovin aamuvuoropainotteinen viikko... Huhheijaa...
- Konttoristi===
Ihmisen ei ole tarpeellista nukkua puolillepäivin. Se on terveydelle ja vireydelle haitallista. Mutta neljältä herääminen tuskin tekee hyvää keholle ja mielelle paitsi sille pienelle osalle joka on äärimmäistä aamukukkujaa. Vanhat kunnon yhdeksästä viiteen toimistotunnit ovat kultainen keskitie. Minulle toimineet vuosien ajan. Tietenkään harvat työaikojaan kaupoissa, kuljetusalalla yms voivat itse valita.
- 4+11
Alle vuoden raadoin 5.00-13.00 vuoroa. Työmatka hurahti muutamassa minuutissa pyörällä ja se auttoi jaksamisessa. Lopulta kuitenkin oli pakko vaihtaa. En minä vuodessa pystynyt vääntämään itsestäni sellaista kukkoa joka menisi nukkumaan 20-21.00 heräten levänneenä hyvin mielin. Siinä putiikissa oli monta extreme aamuvirkkua joille herätykset ei tuottaneet mitään ongelmia. Ihmettelivät miksi en mene aikaisemmin nukkumaan. Kaikkia keinoja kokeilin rentoutuskaseteista yrttivalmisteisiin. Luin mielettömästi unirytmiin liittyviä artikkeleita ja kolusin kirjoja läpi. Työporukan näkemys oli, että poju on vähän kurin puutteessa.
Tänään vuosia myöhemmin teen enimmäksee 9.30-16.30 vakiota. Tienestiä kertyy 32% enemmän kuin aamukidutuksiin herätessä. - penni-enni
Mikään salaisuus se ei ole, että suurin osa ammateista joihin herätään näin aikaisin ovat matalapalkkaisia. Sellaisia joista tienaa alle 2000 € kuussa täysillä tunneilla. Kuinka moni johtaja menee kuuteen töihin?
- kukkurukuuuuu
Ei mitään työhönmenoaikoja pitäisi ollakaan, mitä vapaammat työajat, sen paremmin sitä voi ja jaksaa pitempään työelämässä.
- päivävuoroparasvuoro
Yritä opetella mennä ajoissa nukkumaan. Ennen vanhaan mentiin kymmenen jäljestä nukkumaan, ja näin minäkin teen vielä tänä päivänäkin. Ja herään puoli kuudelta.
Kyllä päivävuoro on se ihmisen luonnollisin työaika, ei se mitään terveyttä vie. Yövuoro / kolmivuorotyöt ne terveyden vie. Päivävuoro = päivän paras vuoro. - nakkelis
Opettelustako se vaan on kiinni? Jotkut on yksinkertaisesti laiskoja ja kyvyttömiä etteivät ole oppineet menemään kello 20 nukkumaan, niinkö?
Ei oo nykyaajan nuaret niinku ennen vanhaan.- perusasiat kuntoon
Nyt taitaa olla ihan alkajaisiksi arvoisan nakkelis -nimimerkin aiheellista opetella kello. Iltakymmenen on klo 22 eikä 20. Laiskuudestasi en tiedä, mutta kommenttisi perusteella ainakin on vahva syy epäillä että olet kyvytön.
- Tähtähtäh
Itse tein yläasteella lähtien koulun lisäksi vkl. ja yöt useasti töitä.
Sitten intin jälkeen kokoajan vähintään 60h työviikkoa välillä 36h putkeen pari tuntia unta ja taas töihin...
Pahimmat viikot olivat ihan kauheita Esim. kotona n.10h koko viikon aikana eli asuin töissä ja voin jopa nuorena sällinä sanovan näin jälkikäteen olleeni aika loppu ja se tunne kun teet enemmän kuin jaksat/pystyt ja paljon on töitä rästissä ja pelko jos tulee kovin kipeeks.. Toki aina painoin oli kuume mikä vaan ja oksennus taudissa oksensin ja tein mitä kykenin.
Työ oli aika rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti olin yrittäjänä ja monta rautaa tulessa ja kun kaikki ruuhkautuu niin sitä ei voi vaan sanoa en jaksa vaan on pakko tehdä.
Jos oli hiljaista(muutama viikko vuodessa) tein vain 7-18 päiviä ma-pe ja silloin menikin viikonloppu ilman unta dogatessa.
10-vuotta meni ilman lomia. Viikonloppujen lisäksi taisi olla joku pääsiäinen aivan vapaa toki olin osittain lähtövalmiudessa.
Sitten tuli esiin perhettä pitäs perustaa ei käynyt yhtälö hermot kireenä ja aina töissä epävarma tulevaisuus---> Kouluun ja vieraalle töihin...
Kouluaika oli yhtä juhlaa tein vain n.20h viikossa töitä koulun lisäksi.
Nyt vieraalla töissä.
Vieraalla tämä on toisaalta helppoa kun ei jaksa kantaa murhetta että firmaa johdetaan päin persettä eikä sinua kuunnella olet vain mitätön duunari.
Asiaan.. Nuorena jaksaa ... vaikka mitä..
Vanhenee ei jaksa ei kiinnosta...
15-v vieraalla nyt ollut ekat 12-v tein ihan kaikki ylityöt mitä sain ja vuosirajat antoivat myöten ei tuntunut miltään.Nyt viimeiset vuodet on ruvennut kaikki työ tökkimään toki tänäkin vuonna olen tehnyt yli 200h ylitöitä mut on se jo pakko pullaa.
Ihmetelen vaan tuota aamuvuoro vie terveyden ??
Siis mitäh ?
Aamuvuoro ehdottomasti paras teen nyt 3-vuoroa ja yövuorot on niin kuluttavia tällä 45-v iällä.
Kukaan työkavereista ei ole iltavuoroista tykänny et meillä ainaskin saisi illlat vaihtaa tehtäväksi.
Mutta nyky nukkumisesta menen nukkumaan vapaalla 23-00 herään 6-7 ja heräilen monesti yössä välillä valvon jopa tunteja.Päikkäreitä en nuku koskaan vapaalla tai aamujen aikaan.
Aamuvuoroihin nukun vielä huonommin. Silti jaksan aamuvuorot ihan hyvin...
Yövuorot kaikista tukalammat ja univelkaa jää ja olen aivan pökkerössä nykyään muutaman päivän yövuorojen jälkeen.
Nykyään en osaa oikein ollenkaan nukkua päivällä ja se vähäinen pätkittäinen uni ei vie väsymystä ollenkaan kyllä muutaman tunnin yö uni kaiken voittaa.. - syväääää
Lukutaito on ruostunut monelta. Ap kirjoittaa heräävänsä 4.15. Kuten keskustelusta näkyy ollaan siitä montaa mieltä onko se aamuvuoro, varhaisaamu, myöhäisyö tai mikä lie. Ehkä parempi otsikko olisi ollut:
KELLO 4.00 HERÄTYKSET ON SYVÄLTÄ- Arska iso
Paljon menee ihmisä klo. 6:ksi töihin .. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Oma muijakin menee ja ei ole ongelmaa itse pyysi et voisko lopettaa iltavuorot kun ei kerkeä yhtään olemaan perheen kanssa.
MIKSI pitää herätä klo 4.15 ?
Oma muijakin herää klo.5 ja lähtee kotonta 5.15 ja polkee n. 8km kelillä kuin kelillä töihin vaihtaa vaatteet ja on rivissä klo. 5.50.
Paitsi juuri aamujeni aikaan jolloin hän vie lapset ja silloin hänen kellonsa soi 5.05 lapsille tiukkaa tahtia vessa kuteet ja tarhaan .. Tämän mahdolllistaa oma auto jolloin kerkeää ylimääräiset jutut.
Minä hoidan vapaalla ja illoissa lapset .. ja kun teen vkl. myös, menee muija paljonkin pyörällä, koska työt menee aika paljon vuorojen osalta erilailla..
Itse teen samaa ( jos sattuu olemaan aamuvuoro) herään samaa aikaa (5.00)(yleensä olen jo hereillä ennen kelloa) ja olen ulkona kävelemässä bussille klo.5.10
Meillä illalla laitetaan kaikki valmiiksi ja aamulla pikaisen vessa käynnin jälkeen kuteet niskaat ja eväät jääkaapista reppuun ja menox.
Itse olen töissä n.5.45 ja silloin työvaatteet niskaan töitten jako, jossa samalla syön pari palaa leipää juon kahvia ja syön jugurtin tavallaan omalla ajalla jossa jo ollaan kuiteskin ollaan jakamassa töitä ja heti siinä klo.6 onkin täysi tohina päällä.
Nukkumaan meillä mennään klo.23 jälkeen.. toki lapset käyvät n.21-22
Eikä aikuiset varmasti nuku päikkäreitä jotka ovat varmin keino sotkea unirytmit. - 3+9
Arska iso kirjoitti:
Paljon menee ihmisä klo. 6:ksi töihin .. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Oma muijakin menee ja ei ole ongelmaa itse pyysi et voisko lopettaa iltavuorot kun ei kerkeä yhtään olemaan perheen kanssa.
MIKSI pitää herätä klo 4.15 ?
Oma muijakin herää klo.5 ja lähtee kotonta 5.15 ja polkee n. 8km kelillä kuin kelillä töihin vaihtaa vaatteet ja on rivissä klo. 5.50.
Paitsi juuri aamujeni aikaan jolloin hän vie lapset ja silloin hänen kellonsa soi 5.05 lapsille tiukkaa tahtia vessa kuteet ja tarhaan .. Tämän mahdolllistaa oma auto jolloin kerkeää ylimääräiset jutut.
Minä hoidan vapaalla ja illoissa lapset .. ja kun teen vkl. myös, menee muija paljonkin pyörällä, koska työt menee aika paljon vuorojen osalta erilailla..
Itse teen samaa ( jos sattuu olemaan aamuvuoro) herään samaa aikaa (5.00)(yleensä olen jo hereillä ennen kelloa) ja olen ulkona kävelemässä bussille klo.5.10
Meillä illalla laitetaan kaikki valmiiksi ja aamulla pikaisen vessa käynnin jälkeen kuteet niskaat ja eväät jääkaapista reppuun ja menox.
Itse olen töissä n.5.45 ja silloin työvaatteet niskaan töitten jako, jossa samalla syön pari palaa leipää juon kahvia ja syön jugurtin tavallaan omalla ajalla jossa jo ollaan kuiteskin ollaan jakamassa töitä ja heti siinä klo.6 onkin täysi tohina päällä.
Nukkumaan meillä mennään klo.23 jälkeen.. toki lapset käyvät n.21-22
Eikä aikuiset varmasti nuku päikkäreitä jotka ovat varmin keino sotkea unirytmit.Miksi herätä 4.15? Onko sulle niin vieras käsite julkisilla kulkeminen. Noin aikaisin ja parin vaihdon jälkeen esim. Espoon perukoilta Itä-Vantaalle aikaa kuluu todella paljon. 8 km kelillä kuin kelillä!? Hmmm. Kuulostaa paskapuheelta. Tammi-helmikuun lumikinoksissa pyöräilevät vain postinkantajat. He saavat sentään elantonsa siitä.
- Hoh hoijaa
3+9 kirjoitti:
Miksi herätä 4.15? Onko sulle niin vieras käsite julkisilla kulkeminen. Noin aikaisin ja parin vaihdon jälkeen esim. Espoon perukoilta Itä-Vantaalle aikaa kuluu todella paljon. 8 km kelillä kuin kelillä!? Hmmm. Kuulostaa paskapuheelta. Tammi-helmikuun lumikinoksissa pyöräilevät vain postinkantajat. He saavat sentään elantonsa siitä.
Hommaa auto, muuta tai vaihda työpaikkaa yms. elämä on valintoja.
Eniten ihmetten noita onnettomia luusereita en jaksa yhyy... Voi voi kun pitää herätä aamulla ..
Jotkut vaan jaksaa ei ehkä tollaiset onnettomat nörtit.
Ei ennen itketty herätyksiä tai pakkasta/lunta. Kouluun ajoin aina pyörällä kuten kaikki muutkin matkaa tosin oli vain n.5km
Tosin onhan siintä reilu 20-v silloin kuin oli vielä muita kuin vellihousuja. - Vellihousunörtti
Hoh hoijaa kirjoitti:
Hommaa auto, muuta tai vaihda työpaikkaa yms. elämä on valintoja.
Eniten ihmetten noita onnettomia luusereita en jaksa yhyy... Voi voi kun pitää herätä aamulla ..
Jotkut vaan jaksaa ei ehkä tollaiset onnettomat nörtit.
Ei ennen itketty herätyksiä tai pakkasta/lunta. Kouluun ajoin aina pyörällä kuten kaikki muutkin matkaa tosin oli vain n.5km
Tosin onhan siintä reilu 20-v silloin kuin oli vielä muita kuin vellihousuja.Hommaa auto: Millä rahalla? Muuta lähemmäs: Millä rahalla? Hädin tuskin nykyiseen varaa. Vaihda työpaikkaa: Jokaiseen avoimeen paikkaan tulee hakemuksia muutamista kymmenistä satoihin. Myös firman sisäisiin siirtoihin. Elämä olisi tosiaan helpompaa, jos kaikki olisi täysin omien valintojen ulottuvilla kuin kaukosäädintä painaisi.
En minä lunta "itkenyt". Suomen talvi on hieno ja odottelen ensimmäisiä hiutaleita. Epäilin vain miksi joku haluaisi hirveässä pakkasen tuudittamassa lumimyräkässä pyöräillä. Se kuulosti pelkältä uholta. Kesällä menee minullakin 10km tosta vaan, mutta kävellenkin pääsee nopeammin kuin lumipyryssä vääntäminen. No, minä olenkin vellihousu. Ehkä miehistyn vielä jokin päivä...
Ennen vanhaan niinpä. Suomi on ollut joskus maailman kovimpien jätkien asuinmaa. Ei enää, vaan ennen vanhaan. - Anonyymi
3+9 kirjoitti:
Miksi herätä 4.15? Onko sulle niin vieras käsite julkisilla kulkeminen. Noin aikaisin ja parin vaihdon jälkeen esim. Espoon perukoilta Itä-Vantaalle aikaa kuluu todella paljon. 8 km kelillä kuin kelillä!? Hmmm. Kuulostaa paskapuheelta. Tammi-helmikuun lumikinoksissa pyöräilevät vain postinkantajat. He saavat sentään elantonsa siitä.
Minäkin matalapalkkatyöläinen kuljen pyörällä vielä. Kun rupeaa jäätymään, kävelen, vähän enempi varattava aikaa.
Viime talvena kylmimmän työmatkan kävelin miinus 36 c pakkasessa. Matalapalkalla ei ole varaa pitää autoa.
Ja työmatka on kohtuullinen. Siinä tulee samalla liikuntaa... Joskin töissäkin tulee...
- aamuvirkkunen
Enpäs tiiä tästäkään, sama se milloin herää ainakin itselleni. Pyysin itse näitä 5:00 vuoroja kun mies menee taas. 8 töihin. Se vie lapset ja minä haen jo 14 maissa kotiin. Puuhaillaan yhdessä, käytetään koirat ja syödään. Pienet päikkärit, iltapuuhat. Lapset nukkumaan 20 maissa. Herään joka aamu 4, eikä tee tiukkaa. Siihen tottuu.
- SONNINRENGAS
Mä voin tulla sun tilallessi, tule sä tänne kortistoon, tää se vasta kamalaa on. Ennen aamuvuorot annettiin ns vanhoille työntekijöille ja iltavuorot oli niille suoranainen harvinaisuus
- aamu-irma
Siihen että työnsä takia joutuu popsimaan nukahtamislääkkeitä ei ole tilanne johon haluaa tottua. Toiset on aamuihmisiä ja toiset ei. Ne ketkä ei vuosienkaan jälkeen totu kyseiseen rytmiin eivät pinnistämällä ja kovaa tsemppaamalla itsestään muokkaa aamuvirkkua. Ihmisillä on rajansa ja heikkoutensa. Tämä on yksi esimerkki siitä. Minun tapauksessasi myös. Aamuihminen olen ollut koko pienen ikäni. En juuri koskaan valvo yli 23. Poikkeuksena jotkut uudet vuodet. Tarvitaan maailmaan iltaihmisiäkin! Hyvä, että heitä löytyy tekemään vuoroja joita minä en haluaisi.
- kaupassatöissä
Itse olen tehnyt kaupassa jo seitsemän vuotta melkein pelkkää iltaa tai välivuoroja. Ja kyllä sitä alkoi iltavuorot jurppimaan niin paljon, että aloin aamuvirkuksi ihan mielelläni, kunhan pääsen ihmisten ajoissa pois siitä paikasta! Onneksi tarjoutui tilaisuus tehdä tuota aamuakin, ei joka paikassa siihen olisi mahdollisuuttakaan. Lisäksi taisin olla ainoa ihminen joka sanoi etteivät aikaiset aamut haittaa. Herätys klo 4.45 ja työmatka hujahtaa autolla kymmenessä minuutissa, ellei ole äärikeli.
Itse kykenen vetämään puolen tunnin kooman päivällä, jos oikein väsyttää. Tiedän, se on lahja. Hermokimppu olen kyllä muuten, esim. jos sattuu jotain mieltäni kaihertavaa, niin valvomiseksi se menee.- 3+13
Tekisin mielelläni aamuvuoroja! Kuudetta vuotta samassa paikassa ja lähes poikkeuksetta iltavuoroa! Kotona hyvällä tuurilla ennen iltayhdeksää. Aamuvuoro ehkä kerran kahdessa viikossa, mp tekee toki ne vuorot itse.
V*****aa kun kököttää aamupäivät kotona (tottakai silloin pitää siivota yms koska on "vaan" kotona) ja siihen iltavuoro päälle. Eli mun työpäivä on käytännössä 7-21. Jee hienoa. Vaihdan alaa heti kun jotain tulee tarjolle. - Yksi MP
3+13 kirjoitti:
Tekisin mielelläni aamuvuoroja! Kuudetta vuotta samassa paikassa ja lähes poikkeuksetta iltavuoroa! Kotona hyvällä tuurilla ennen iltayhdeksää. Aamuvuoro ehkä kerran kahdessa viikossa, mp tekee toki ne vuorot itse.
V*****aa kun kököttää aamupäivät kotona (tottakai silloin pitää siivota yms koska on "vaan" kotona) ja siihen iltavuoro päälle. Eli mun työpäivä on käytännössä 7-21. Jee hienoa. Vaihdan alaa heti kun jotain tulee tarjolle.Jopa on ihmeellistä, kun myymäläpäälikkö tekee vain aamuvuoroja. Niin se toimii kaupasta toiseen. Heidän pitää olla paikalla ns. virka-aikoina. Sinun ratkaisusi on vaihtaa alaa?? Tietysti jos sulla on kokemusta se on täysin mahdollista, mutta yleensä onnistuneeseen alan vaihtoon tarvitaan enemmän kuin oma päätös. Helpompaa olisi vaihtaa kauppaa ongelmasi ollessa pelkkä aamuvuorojen vähäisyys ;) Ja kuka pakottaa ne aamupäivät vain kotona "kököttämään"? Se on sinun valintasi.
- jepjep....
No arvaapas monelta itse heräsin tänään töihin? 3.20. Kävellen pakkasessa asemalle, junalla Helsinkiin, myöhässä ja sain huudot. Vitun mahtavaa ja ihanaa ja hienoa. Pitäisi siis työnantajan mukaan herätä joskus kahden aikaan yöllä ja tulla vielä aikasemmalla junalla???
Ei oo tervettä, ei. Onneks on mulla kyseessä vaan välivuosi ja PIIIIITKÄ opintie odottaa. Voin vaan sääliä niitä jotka tollasiin töihin jumiutuu vuosikausiksi. - fg234
yököttävää paskaa toi ylläoleva työ...
sopeudu ja sopeudu. yhteiskunnalle tulee todella kalliiksi jos ihmisten erilaisia vuorokausirytmejä ei ruveta ottamaan huomioon. viime työpaikassa oli työn ja tuskan takana että sai tehdä sitä iltaa välillä...mikä siinä on niin vaikeeta..
missä hommissa on mahdollisuus tehdä pelkkää iltavuoroa ? kuulun siihen ryhmään joka ei kertakaikkiaan pysty aamu ja yövuoroa tekemään..
pillereitä on syöty vuoden verran että pystyin menemään 23 maissa nukkumaan ..ja viideltä ylös kemiallisten unien jälkeen. ei mitään järkeä..."uhraudu työelämälle".. en palaa tohon vaikka aseella pakotettaisi ! - työtävai
Ihme kitinää työajoista. Mitäpä jos vaikka palomies tuumaisi, että ei jaksa niin aikaisin nousta paloa sammuttamaan, että kai sitä myöhemminkin ehtii. Tai sairaanhoitaja, lääkäri, aamulehden jakaja, bussikuskit, taksikuskit, siivoojat....
Pitää hankkiutua toimistohommiin 9-17 niin ehtii tehdä kaikkea.- Shambhala
Perseestä on moni asia. Sen vain sanon.
- easy fix
Se on vain mentävä nukkumaan aiemmin. Ei ole muuta vaihtoehtoa koska ihminen tarvitsee riittävän pitkät yöunet.
Aloittajallahan on sitäpaitsi helppo tapaus kun pääasiallisesti on sitä aamuvuoroa niin ei tarvitse ainakaan kovin usein muuttaa sitä päivärytmiä, totuttautuu vain menemään aiemmin nukkumaan niin ongelma on ratkaistu. - guiuiu
No mutta kun tuossakin on kyse siitä ettei pysty nukahtamaan aiemmin. Henkilöt jotka ei ole kärsinyt todellisesta unettomuudesta tarjoaa aina ratkaisuksi " hei mä keksin ! Mene aiemmin nukkumaan" ....joo aplodien
Arvoinen neuvo - välivuoro
menee, iltavuoro kaupassa ei edes viikonloppuna tuo paljoakaan lisää liksaa mutta pelkät aamut viikko toisensa jälkeen ei innosta aamu-unista ..yövuorokin parempi vaan ei perheelliselle
- Toinenzompitar
Omg. En voi kun ihmetellä. Tuo on just mun joka päiväistä elämää. Olen parikympinen siivooja ja herään joka päivä 5.30 tai 5.00 yli vuoden. Kun kello on 20.00 olen virkeä ja kun kello 21.00 tulee olen vielä virkeämpi ihan kuin päivä olis alkanut mulla kun muut ihmiset alkaa väsyttää. Kyllä olen sanonut itselleni että jokin on vikana kun kello 22.00 tulee vähän väsynyt mutta ei tippakaan nukuta vasta 23.00 jälkeen on niin väsynyt. Ja sitten seuraavana päivänä pitää herätä klo 5 tai vähän päälle vasta helvettin kun just uni on niin syvä että luulee olevan kuollut pitää herätä. Ei kun sukat ja houst ja takki päälle ja lähtö. Ei naama pesua, joskus ei hampaiten pesua ei eväitä mukana jos vain saisin kroppani ulos asunnosta , metroon ja sinne töihin. Mä torkutan sitä kelloa paljon että on enää niin vähän aikaa kerkee sinne metroon tai muuten myöhästyy. Sitten töissä ei kiinosta ketään, eikä puhumuninen vai zombie puhua. Olen niin pahalla päällä että voisin haukkua ketä vaan.
Yritän souriutua töistä raahan itseni sinne tänne. Ja sitten kotiiin suoraan ei minnekään muualle, jos yritän ottaa päikärit ei onnistu koska tiedän yöunet siirtyvät 00.00 jälkeen. Ei kun löhöilemään sohvalle karkki pussi ja mehut juoden. Mitä ongelmia siitä on seurannut. Lihoin 10kg, sokeri intoleransi, anemia, koko kroppa kipeä särkee joka paikka, huono iho( harmahtava silpäpusseineen), sokerin ihomo.
Ja paljon muuta. Kun kerran jollekulle eivät ne usko. Ne tokaisee eikun sä voit nukkuu pitempään. Miten voin nukkua kun tää hyvä ihminen ei ole aamuihminen vaan mä nukun 22.00 jälkeen ja mun kroppa luonnollisenti viikonloppuna herää klo 8. Tätä menoa kuka tietää voin saada diabetes, korkea verenpaine ja sydäntauteja.
Ja vielä tän ongelman lisäksi kesäaika kun varastetaan tunti yöunista.
Täällä on ihan mahdotonta elää. Ihminen tarvii unta. Pleazzzzzzzzzzzzzz zzzzzz - mene.ajoissanukkuun
Ei aamuvuoro mitään terveyttä pilaa. Yövuoro voi pilata. Aamuvuoro eli päivävuoro on päivän paras vuoro.
- 454545
Osa ihmisistä on jo luonnostaan aamu tai iltaihmisiä, työnantaja tekisi viisaasti heti palkatessaan kun selvittäisi, mihin vuoroihin työntekijä parhaiten soveltuu.
Pakottamalla täysin luonnottomiin työaikoihin vaarannetaan työntekijän terveys, ja jos hän on autolla liikkeellä on myös vaaraksi liikenteessä. - jokurotihommaan
Kyllä tuo vuorotyö on ihan perseestä. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Tämä on valitettavasti raaka ja kova totuus.
Voihan se aamuvuoroilu sopia näille aamuihmisille, mutta ns normaaleille ihmisille joku ennen klo 7-8 herääminen on aina myrkkyä. Iltavuorot taas tappavat sosiaalisen elämän, mutta kyllä kuitenkin mielummin tekee.
Kuitenkin kumpiakin tehneenä kaupan alalla voin sanoa, että ainoa järkevä ratkaisu itselleni oli opiskella sellainen ns. oikea ammatti, jossa työaika on joustava tai täysin itsensä suunniteltavissa. Se vaatii kyllä ponnistuksia, mutta kannattaa lopussa.
Nuo suorittavat vuorotyö ammatit eivät vaan kannata ellei niistä sitten makseta todella hyvin. Jos palkka on sitä samaa harmaata keskitasoa tai alipalkattua, niin ei kun koulun penkille vaan. Opiskeluaikana sentään saa elää järkevän rytmin mukaan ja tehdä mielenkiintoisia asioita. Nuorena toki näitä vuorohommia joutuu valitettavasti tekemään, mutta iän karttuessa homma käy vaan entistä raskaammaksi. Jos alan vaihto ei jostain syystä onnistu, niin menkää nyt edes avoimesti puhumaan ongelmista ja vaatimaan järkevämpiä työvuoroja.- Anonyymi
Itse taas mieluummin tekisin pelkkää ilta ja yövuoroa, se vaan on ihan perseestä se aamu 4:tä herääminen aamuvuoroon et kerkeet aamupuuhat tekemään ja sit vähän ennen 5:tä lähtö pyörällä töihin et kerkeet oleen siinä noin klo 5:30 työvaatteet päällä vuoroa vaihtamassa. Ihan luonnotonta ilta/yövirkulta noi aamut.
- Anonyymi
Itse olen metallialan tehtaalla töissä, jossa parin tunnin työajan liukuma käytössä. Työt saa siis aloittaa 05-07 välillä, ja ylivoimainen enemmistö tulee vapaaehtoisesti 05:00, minä mukaan lukien. Ihana tunne päästä aikaisin kotiin, ja öisin saa kuitenkin nukuttua sen 6-7 tuntia, joten ei mitään ongelmaa. Tein joskus 09-17 ja 10-18 työpäiviä toisessa firmassa, ja se on kyllä ollut huonoin työaika jota olen ikinä tehnyt.
Joskus kun väsyttää niin aloitan työt vasta 06:00, ja vaikka nukkuisi vähän "pommiin", niin seiskan vuoroonkin yleensä vielä ehtii. :)- Anonyymi
Itse julkisella töissä, 0700-1600 vuoro, jos vaan voisin niin mielelläni tulisin myös 0500 jo töihin, ei tarttis näin helvetin myöhään töissä olla.
- Anonyymi
Työn voi aina lopettaa jos se ei sovellu omaan elämiseen.
- Anonyymi
Olen herännyt yli 10 vuotta arkena ja viikonloppuna 4:00.
Menen nukkumaan 9-10 aikoaan. Liikun ja syön hyvin.
Työkaveri herää samaan aikaan mutta valvoo 00:00 asti ja juo kaljaa, syä kebua eikä liiku.
Ero on meidän jaksamisessa melkoinen. - Anonyymi
Täh? Itsellä on työvuoron alku noin 4.30.
Herään hiukan yli kolmen.
Pyrin nukkumaan jo seitsemältä illalla, kun väsyttää. joskin välillä eräs naapuri järkkää oikein yökekkereitä, jotka kiusaavat koko kerrostalorapullista muita ihmisiä.
Käytännössä nämä yhtä juhlaa välillä elävät, vielä mesovat usein kun itse poistun hiljaa umpipoikkina töihin, yötä valvoneena. Unilääkkeillä on eräs huono puoli. Niihin kehittyy riippuvuus ajan oloon, ihme että lääkäri on määrännyt sinulle niitä.
Elämän ne asiat, jotka valvottavat pitää saada kuntoon, ja elämänrytmi sopimaan työhön.
Liekö kirkasvalolampusta sinulle apua? Herättyäsi, ja sitten illalla ei mitään liikaa puuhastelua, eikä liikaa ruutuaikaa.
Unettomuus ei ole kivaa. Minun teki viime önä mieli mennä juhlivalle(metelöivälle) porukalle sanomaan, että ehtisin vielä nukkua vähän, jos olisitte hiljempaa.
En ehkä mene ensi kerrallakaan. soitan virkavallan hiljentämään öykkäröinnin aamuyön puolella jo. - Anonyymi
Työ yleensäkkin sotkee elämää ja on lopulta pakkopullaa mitä nieltävä koko ainoa elämä?
Ei palkankorotukset kauaa tunnu kun työt tehtävä kuitenkin kuten ennenkin kesken unien heräten ja pimeään iltaan saakka.
itse kun oli aloitteleva nuori ja juttelin aikuisten miesten kanssa kahvipöydässä, että miksi pyytää pennejä palkkaan lisää kun voisi pyytää minuutteja pois työajasta.
Eivät pitäneet ideasta, koska pitää saada palkkaa aina lisää, jotta on enemmän ostovaraa?... En koskaan ymmärtänyt miten se päivänpalkan 30 penniä lisäsi sitä ostokykyä oikeasti? Sen puolesta mentiin jopa lakkoon, tai ainenkin uhiteltiin kovasti??? Vapaa-aikaa 30min. lisää viikossa olisi ollut jo mukava lisä oikeasti.
No aikanaan tuli ns. pekkasvapaat ja silloin palkkoja ei nostettu vaan annettiin palkallista vapaata vaihtoehtona korotuksille. Olin siis aikaani edellä omilla mielikuvillani.
Vaihtaisitko palkankorotuksen palkalliseen vapaaseen? Kumpi tuntuisi paremmalta?
päivän palkka käteen lisää/kk vai palkallinen vapaa/kk. - Anonyymi
Onnekeksi voi sanoutua irti koko tivollista ja alkaa elämää omaa elämää!
Pellet lähtee ja sirkus jää....- Anonyymi
Omakin elämä pitää jollain rahoittaa. Kun tekee duunia, saa siihen rahaa.
- Anonyymi
Yövuoro hyvä ,silloin saa nukkua siihen aikaan kun on oikeasti väsynyt.toisaalta eihän sitä ole oikeasti väsynyt jos ei saa unen päästä kiinni.
- Anonyymi
Työ pilaa yleisesti koko terveyden, mutta kun asia viedään ammattitauti terveyden tutkimuksiin, niin työllä ei mitään osuutta terveyden menetykseen!...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271291Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että277928- 72915