Suomi-Afrikka parit, saisinko vinkkejä

kysyväeitieltäeksy

Hei!

Nyt kaikki afrikkalaisen miehen kanssa seurustelevat/naimisissa olevat suomalaisnaiset kuulolle! Olisi mukava saada käyntiin hyvä ja rakentava keskustelu, jossa voisimme jakaa toisillemme vinkkejä ja uusia näkökulmia kahden kulttuurin ihmissuhteeseen.

Haluaisin lähestyä aihetta inhimillisestä näkökulmasta: Kaksi ihmistä, kaksi ajatusmaailmaa. Meitä kaikkia on aivopesty (=kulttuuri) syntymästä saakka tiettyyn muottiin ja ajattelumalliin, tietyt tavat ja reaktiot tuntuvat meistä "oikeilta" ja luonnollisimmilta. Moraalimme ja oikeudentajumme ovat lähtöisin vanhemmiltamme ja ympäristöstä jossa olemme kasvaneet. Emme välttämättä ole kyseenalaistaneet kulttuuriamme ja ajattelumalliamme - siihen ei ole ollut tarvetta tai peräänantamattomasti haluamme pitää sitä ainoana oikeana. Kaikkein arvokkaimmat ihmiset elämässämme, vanhempamme ja muu perheemme, ovat meille opettaneet meille nämä tietyt tavat ja arvot, joka tuo niille lisäarvoa ja kunnioitusta.

Miehen ja naisen välinen parisuhde rakastumisvaiheen jälkeen on muutenkin jo haastavaa, ihan oman kulttuurinkin kesken. Sukupuolten ajattelutavan erilaisuus tuo suhteeseen helposti väärinymmärryksiä ja pettymyksiä. Kun kaksi ihmistä, mies ja nainen, eri kulttuureista sitoutuu parisuhteeseen, on täysin loogista ja ymmärrettävää, että se lisää haastetta edelleen. Ei ihmekään, että monikulttuuristen suhteiden eroprosentti on suurempi kuin saman kulttuurin parien.

Tämän pitkän alustuksen jälkeen toivon, että pitempään suomi-afrikka suhteessa olleet naiset voisivat jakaa minulle ja muille vinkkejä ja neuvoja paremman parisuhteen rakentamiseen. Miten pitää yllä kommunikaatiota, mitä virheitä kannattaa välttää, mitkä ovat yleisimpiä konfliktin aiheuttavia aiheita/tilanteita/eroavaisuuksia, millaisia oivalluksia olet tehnyt itsestäsi/omasta kulttuuristasi/kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta/elämästä yleensä, millainen elämänasenne on sinua ohjannut, jne... Olisi myös kiva kuulla, millaisia erityispiireteitä/ongelmia/hyviä puolia afrikkalaisuus/puolisosi oma kulttuuri on tuonut parisuhteseenne. Ovatko stereotypiat afrikkalaisista (esim. laiskuus, pettäminen, oleskelulupahuijaukset, mielenkiinnottomuus, naisen alempi asema) mielestäsi todellisia / onko niitä esiintynyt suhteessanne?

Itsestäni vielä sen verran, että olen ollut lapsesta saakka monien eri kulttuurien kanssa tekemisissä ja tunnustan monikulttuurisen parisuhteen haastavuuden. Olen ollut yhdessä reilu 1 v. etiopialaisen miehen kanssa.


Muutkin kuin afrikkaparit voivat toki kommentoida ja antaa vinkkejä.

Kiitos kaikille jo etukäteen : )

117

10497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hei

      Minun afrikkalainen exäni lukeutuu kyllä tuohon stereotypiaan: naisia, naisia, naisia..

      • hupaisaa

        Mun "poikaystävä" oletti ilman muuta että naisen elämän tarkoitus on täälläkin yrittää SAADA mies ja että hän VOI antaa lapsia naiselle. Paperihommiin saakka en viitsinyt ryhtyä , mutta koitti kyllä nyhtää kaiken hyödyn ja lähetti kuppaamansa sossurahat siskolle Afrikkaan. Omaksui kulttuuristamme heti kaikki huonot tavat ja löysi ennätysvauhdilla kaikki "veljensä". Puhuu usemmiten kännykkäänsä milloin ei muuten vaan seiso jossain puistossa huitomassa. Valehtelu tosin on niin läpinäkyvää, ettei varmaan edes oleta mun uskovan; sanoi mm. olevansa kiireinen koska haluaa mennä kirkkoon :D


      • Anonyymi

        Afrikalainen ei sopeudu suomeen ja varsinkaan naisen kanssa olemiseen. On vitun ylimielinen ja luulee olevansa kuningas. Kultuurierot on suuria. Naisen pitäisi koko aika miestä palvoa mutta ei se niin mene suomessa. Afrikalaiset ei tosiaankaan kuulu suomeen mutta naiset kerta toisensa jälkeen menevät halpaan itsepähän kärsivät tyhmyydestään ei voi kuin nauraa. Hih heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikalainen ei sopeudu suomeen ja varsinkaan naisen kanssa olemiseen. On vitun ylimielinen ja luulee olevansa kuningas. Kultuurierot on suuria. Naisen pitäisi koko aika miestä palvoa mutta ei se niin mene suomessa. Afrikalaiset ei tosiaankaan kuulu suomeen mutta naiset kerta toisensa jälkeen menevät halpaan itsepähän kärsivät tyhmyydestään ei voi kuin nauraa. Hih heh

        Afrikassa miehet useimmiten elättävät perhettä, mutta täällä asia on toisinpäin ja naisten työtkin kelpaa, joita eivät kotimaassaan tekisi kelpaavat joillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikalainen ei sopeudu suomeen ja varsinkaan naisen kanssa olemiseen. On vitun ylimielinen ja luulee olevansa kuningas. Kultuurierot on suuria. Naisen pitäisi koko aika miestä palvoa mutta ei se niin mene suomessa. Afrikalaiset ei tosiaankaan kuulu suomeen mutta naiset kerta toisensa jälkeen menevät halpaan itsepähän kärsivät tyhmyydestään ei voi kuin nauraa. Hih heh

        Ja vielä yrittävät kelvata tuollaisen jälkeen suomalaiselle miehelle.


    • Justlikeitis

      Neljä vuotta afrikkalaisen vaimona riitti! Kaikki stereotypiat pitivät paikkansa ja vielä vähän enemmän. Oleskelulupa oli ilman aviolittoamme kyllä. Halveksun nykyään kyseisen maan kansalaisia, sekä miehiä että naisia. Moraali on niin alhainen, että ei ihme jos ei pärjätä täällä ja oma kotimaa on huonossa jamassa.

      • Muista tämäkin

        Muista kuitenkin, että kyseessä oli vain yksi Afrikan maa - älä sen takia leimaa koko maanosan asukkeja. :-)


      • Anonyymi
        Muista tämäkin kirjoitti:

        Muista kuitenkin, että kyseessä oli vain yksi Afrikan maa - älä sen takia leimaa koko maanosan asukkeja. :-)

        Samaa paskaa kaikki..


      • Anonyymi

        Ja nyt et miestä enää saa, en edes katsoisi kaltaisesi naisen perään.


      • Anonyymi
        Muista tämäkin kirjoitti:

        Muista kuitenkin, että kyseessä oli vain yksi Afrikan maa - älä sen takia leimaa koko maanosan asukkeja. :-)

        Samoja huijareita kaikki!


    • Meillä näin

      Minä olen tapaillut afrikkalaista miestä hieman vähemmän aikaa kuin edelliset kirjoittajat. Täytyy myöntää, että alun alkaen suhtauduin mieheen kovin epäluuloisesti. Ajattelin, että uskollisuutta on turha odottaakaan enkä siksi panostanut suhteeseen sen kummemmin. Ajattelin, että pidän hauskaa sen aikaa kuin sitä kestää, ja sitten siirryn eteenpäin. Kuinka ollakaan, mies on osoittautunut aivan erilaiseksi kuin luulin. Olin jo pistämässä suhdetta poikki, kun en ajatellut meillä voivan olla yhteistä tulevaisuutta.

      Emme tavanneetkaan pariin kuukauteen. Mies otti sitten yhteyttä ja sanoi, että haluaa puhua siitä, miksei suhteemme voisi mielestäni onnistua. Kertoi myös ikävöineensä minua kovasti. Tapasimme, keskustelimme ja huomasin, miten inhottavasti olin asettanut mieheen omia ennakkoluulojani. Nyt koitamme "oikeaa" suhdetta - eli minäkin otan miehen tosissani.

      Minusta alkaa tuntua, että juuri kulttuuristen erojen takia emme voisi koskaan kunnolla riidellä, sillä aina voi ajatella, ettemme voikaan ajatella täysin samalla tavoin - meiltä ei voi sitä vaatia erilaisten taustojemme takia. Pääasia on vain kunnioittaa toista ja hänen ajattelutapaansa. Jos mies haluaa pitää monia naisia yhtä aikaa, se on hänen tahtonsa. Nainen taas saa valita, haluaako olla sellaisen miehen kanssa vai ei. Minä en halua. Saa nähdä miten käy, jos/kun suhde tästä etenee.

      Sitten vielä suhtautumisesta naisiin. Tapaamani mies suhtautuu naisiin erittäin kunnioittavasti ja puhuu avoimesti siitä, minkälaisia "arvojärjestelmiä" hänen kotimaassaan on. Hän sanoi, että vaimon hyvinvointi on miehen kunnia-asia. Hän sanoi myös, että hänenkin mielestä olisi hyvä, jos vaimon ei tarvitsisi käydä töissä, vaan mies elättäisi perheen. Suomessa hän on kuitenkin huomannut (tietysti), että täällä töissä käyminen ei ole naiselle välttämättä "pakko", vaan tapa ilmaista itseään ja saavuttaa tasavertainen asema miehen kanssa. Tästä puhuimme pitkään. Kotitöitä mies tekee ahkerasti ja häpesinkin suuresti, kun toin hänet omaan sotkuiseen kotiini.

      Yksi asia, joka minua hieman häiritsee, on miehen uskonnollisuus (kristitty). Häntä taas vastaavasti taitaa häiritä se, että minä olen ateisti. Olen lähtenyt miehen mukaan kirkkoon kuitenkin pari kertaa ja huomannut, että kykenen kunnioittamaan hänen vakaumustaan. Jos yhteisiä lapsia olisi tullakseen, voisi asia olla tietysti vaikeampi - mutta ihan niin pitkälle en vielä pysty ajattelemaankaan.

      Laitan tähän vielä lyhyesti hyviä puolia, joita olen tästä afrikkalaisesta miehestä huomannut:
      -ei juo itseään humalaan koskaan
      -käy töissä, haluaa olla osa yhteisöä
      -avartaa minunkin näkemystäni länsimaalaisuuden ulkopuolelle
      -pakko on tämäkin tähän laittaa ;-) osaa ottaa naisen huomioon fyysisestikin (If you know what I mean...)

      • juunouvatimeen

        Tuohan näytti suomalaisen akan rotkaleen vastakohdalta, lisänä vielä tilit miinuksella ja spaddua tietenkin vedetään.


      • ap

        Hei! Ketjun aloittajana kiitän aiheeseen paneutumisesta :)

        Itselläkin suhteessa sama lähtökohta, en aloittanut suhdetta vakavassa mielessä, koska oletin heti alkuun että ei siitä voi tulla mitään. Ja yllätyin positiivisesti. Toki edelleenkin olen hieman varovainen ja yritän etsiä varoitusmerkkejä (ehkä turhan tarkkaankin). Luottamus syntynee ajan kanssa.


      • Anonyymi

        Hyi helvetti.


    • 1,5v suhdetta takana

      Afrikka on melkoisen laaja alue, joten sinne mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Ajattelevathan sielläkin monet, että olisi olemassa jonkinlainen eurooppalainen kulttuuri, kun taas meidän mielestämme esim. suomalaiset ja italialaiset ovat kovin erilaisia näissä parisuhdeasioissa.

      Uskottomuus nousee usein esiin, kun puhutaan afrikkalaisista miehistä. Aika moni on tännekin kirjoitellut huonoista kokemuksistaan. Toki positiivisiakin tarinoita olemme saaneet lukea, mutta harvemmin. Tämä voi johtua siitä, että kun ihminen on onnellinen, ei tule niin herkästi hakeuduttua tällaiselle palstalle kuin silloin, kun on jotain "avauduttavaa".

      On kuitenkin mielenkiintoista lukea toisten tarinoita, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia. On hyvä, että osaa olla varuillaan, mutta pitää myös varoa liikaa ennakkoluuloisuutta. Jos suhteen alussa tekee heti selväksi, mitä suhteelta odottaa ja mitä ei tule sietämään, on helppo myös irrottautua suhteesta. Silloin tietää ainakin itse, että teki juuri niin kuin tahtoi. Rehellisyyttä voi vaatia toiseltakin, mutta sen toteuttamisesta päättää lopulta kukin itse.

    • ..........

      Suosittelen kirjaa Musta, kaunis ja kaupan; tuon kirjan lukemalla ymmärtää kaiken afrikkaialaisen miehen ajattelutavasta ja on ihan oman maanosan naisen kirjoittama tositarina.

      • Selvä peli

        Ei ole olemassa yhtä "afrikkalaisen miehen ajattelutapaa". Jossain päin naisia pitääkin miehellä olla monia, jossain taas avioliitto on pyhä kahden ihmisen välinen asia. Itse vierailin afrikkalaisessa luterilaisessa seurakunnassa ja sain kuulla, että uskollisuus on siellä ehdottoman tärkeää ja sitä odotetaan sekä miehiltä että naisilta. Tällä halutaan myös katkaista AIDSin nopea leviäminen maassa.

        Eli: arvomaailmoja on erilaisia Afrikassakin. Lisäksi Suomessa jo esim. 10 vuotta asunut afrikkalainen on kenties omaksunut täkäläisiäkin tapoja ajatella. Yksilöitä olemme kaikki. Minäkin kannatan sitä, että pelisäännöt tehdään selviksi ja jos niitä ei noudateta, on selvää, että homma ei toimi. Toista ei voi muuttaa, ei ikinä.


      • Anonyymi

        Luin kirjan, suurin syy tyttöjen saattamisesta huoraksi löytynee ihan omasta perheestä joissa tytöt "myydään" ja velvollisuus elättää lunstikullit lähettämällä rahaa kotiin.


    • malttionvalttiaeiksj

      Koulutus kertoo yleensä ihmisestä paljon ja myös se onko vanhemmat koulutettuja - yleensä tällaisista oloista tullut ihminen omaa useimmin länsimaiset elämänarvot. Uskollisuutta se ei tietenkään takaa, mutta siitäkin on olemassa kulttuurissa omat normit. Läntisessä Afrikassa uskottomuus on avoimpaa ja monia naisia pyöritetään avoimesta kun taas Itä-Afrikassa ollaan asian suhteen hieman diskreetimpiä.

      Länsi- ja itäafrikkalaiset miehet ovat täysin toisistaan poikkeavia. Eteläisen Afrikkan maista en osaa sanoa, mutta luulempa että sielläkin paljon irtosuhteita harrastetaan kun HIV luvutkin ovat niin korkeat. Usein sanotaan että HIV johtuu pelkästään köyhyydestä, mutta sanoisimpa että miesten holtiton käytös näyttelee asiassa vieläkin suurempaa roolia...

      Ennalta ei kannata ketään tuomita, mutta kannattaa olla varovaisempi. Vaikea ymmärtää että monet naiset tai miehet menevät ulkomaalaisen puolison kanssa tavallista nopeammin naimisiin kun järkevämpää olisi odottaa kauemmin ja ottaa asioista selvän. Afrikkalaisissa on se jännä puoli, että he ovat hyvin salaperäisiä eivätkä usein kerro yksityisistä asioistaan kenelläkään eivät edes puolisolleen, se on kulttuurissa ja siellä päin opitaan näyttelemään ja teeskentelemään jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Luulen että se voi tuottaa suomalaiselle vaikeuksia kun tuntuu että toisesta ei saa mitään otetta. Pelkkä seksi kuin harvoin pitää suhdetta kasassa kun panojen välissäkin pitäisi tehdä jotain yhdessä...

      • Tewadew

        Etiopialaiset eroaa aika paljon muista Afrikan maista. Täysin erilainen kulttuuri ja koko maakin näyttää erilaiselta kuin muut Afrikan maat. Mukavia ihmisiä siellä, mutta rahalle ovat vieläkin persompia kuin Nigerialaiset. heheheh.


      • ap
        Tewadew kirjoitti:

        Etiopialaiset eroaa aika paljon muista Afrikan maista. Täysin erilainen kulttuuri ja koko maakin näyttää erilaiselta kuin muut Afrikan maat. Mukavia ihmisiä siellä, mutta rahalle ovat vieläkin persompia kuin Nigerialaiset. heheheh.

        Hei! Tewadew, osaatko kertoa enemmänkin etiopialaisista? :)


    • Sapphire

      Minulla on afrikkalainen mies ja tähän asti meilä on mennyt hyvin, suuria kulttuurieroja ei ole ollut. Mies käy töissä, hänen kunnia-asiansa on vaimon hyvinvointi. Aivan kuten joku tässä ketjussa aiemmin mainitsi. Tämä kuuluu perinteisen afrikkalaisen miehen ajattelutapaan. Ei juo eikä polta (ei ole muslimi), käymme yhdessä kirkossa, kansainvälisessä sellaisessa: International Evangelic Churc. Olemme molemmat uskossa ja olimme jo ennen avioliittoamme. Hänen kotimaassaan uskonnolla on suuri rooli päivittäisessä elämässä. Mies tekee myös kotitöitä ja kokkaa, pyytämättä. Joten kaikki ovat erilaisia...on heitä jotka vieroksuvat työtä, käyttävät hyväkseen, haluavat oleskeluluvan, käyvät vieraissa naisissa ym. mutta onneksi on poikkeuksiakin.

      • kaikki vai jotkut?

        "Joten kaikki ovat erilaisia...on heitä jotka vieroksuvat työtä, käyttävät hyväkseen, haluavat oleskeluluvan, käyvät vieraissa naisissa ym. mutta onneksi on poikkeuksiakin."

        Tarkoitat kai, että kaikki eivät ole samanlaisia. On siis muutama erilainenkin joukossa.


      • ellis5

        toi kotityöt pyytämättä on ihana. nautin samasta :)


    • never again

      Tekopyhiä,moraalittomia valehtelijoita.
      Siinä minun näkemykseni afrikkalaisista miehistä.

      • ei enää useampia

        sinäpä sen sanoit..


      • sika1

        you are a racist! do u mean Finnish men are honest and if yes, why can't you be with them? racist


      • Anonyymi
        sika1 kirjoitti:

        you are a racist! do u mean Finnish men are honest and if yes, why can't you be with them? racist

        Siksi kun olet täällä rullahuuli!
        Mukamas hyvällä asialla.


    • 15-17

      Miehelle vaimon hyvinvointi on kunnia-asia. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Näin omassa jo päättyneessä suhteessani: Mies kävi töissä, oikeastaan oli tosi kova tekemään työtä. Jos oli vapaa-aikaa, istui baarissa kavereiden kanssa tai jahtasi naisia. Antoi minulle (vaimolle) jatkuvasti rahaa ja kyseli myös koko ajan, haluanko rahaa. Kaikki ajatukset perustuivat rahaan. Pyynnöistäni huolimatta ei suostunut viettämään muuta yhteistä aikaa. Emme tehneet mitään yhdessä. Rahan piti tehdä vaimo onnelliseksi, muista asioista saivat nauttia tyttöystävät, ilmeisesti. Vaimo ei saanut päättää mistään, mies yritti päättää jopa mm. asuinpaikkamme yksin. Ei kumppanuutta parisuhteessa.

      Myös lapsille osoitti kiintymystä rahalla ja tavaroilla. Tunteeton. Ei osannut asettua toisen asemaan, ei keskustelut ongelmista vaan haukkui hulluksi. Ei ymmärtänyt käsitettä "parisuhde" samalla tavalla kuin eurooppalainen. Mutta tämä mies oli Afrikan länsipuolelta, ei Etiopiasta :)

      • tamperelaisen ex

        Kuulostaa ihan mun eksältä.


    • mpendwa

      Mieheni on itäafrikkalainen, luterilainen kristitty, kunnon mies. Olemme olleet naimisissa 14 vuotta. Meillä on samantasoinen koulutus ja teemme samaa työtä. Hän on vaatimaton mies, mutta tuntee oman arvonsa. Ei reuhaaja, ei tyhjännauraja. Huumori sattuu kohdalleen. Tilannekomiikkaa, tai sitten sattuva kommentti sopivassa kohdassa.

      Hänen isänsä oli alkoholisti. Lapsia oli kuusi, mieheni esikoinen. Äiti ei enää jaksanut, halusi erota, muutti nuorempien lapsien kanssa toiselle paikkakunnalle, kauas pois. Mieheni oli nuori poika silloin. Hän jäi asumaan isän taloon, parin nuoremman sisaruksen kanssa. Hänestä tuli sisarustensa huoltaja. Heräsi aamulla, keitti vellin nuoremmille, katsoi, että heillä oli kunnon vaatteet kouluun, ja lähti sitten itsekin kouluun.

      Mieheni on absolutisti.

      Hän ei halua, että minä kärsin - koska näki äitinsä kärsivän.

      Alakoulussa hän katsoi lukiolaisia, ja huokasi: minä haluan lukioon. Hän on systemaattinen. Etenee askel kerrallaan. Pohtija. Hänen väitöskirjansa on nyt yliopistolla tarkastettavana.

      Me asumme Itä-Afrikassa (ei Etiopiassa). Hän haluaa tehdä työtä omassa maassaan. Olemme asuneet Suomessakin. Hän on nähnyt sen toivottomuuden: ammattitaitoinen afrikkalainen ei saa Suomesta oman alan töitä. Miksi hukata elämä mahdottomaan taisteluun? Kotimaassa häntä tarvitaan, myös minua. Meille on täällä töitä enemmän kuin koskaan jaksamme tehdä.

      Miten löysitkin Afrikasta niin pohjalaisen miehen, kysyi eräs ystäväni.

      En usko stereotypioihin. Pohjalaisia miehiäkin on niin monenlaisia.

      • mpendwa

        Hei,
        palaan vielä alkuperäisiin kysymyksiin: "Tämän pitkän alustuksen jälkeen toivon, että pitempään suomi-afrikka suhteessa olleet naiset voisivat jakaa minulle ja muille vinkkejä ja neuvoja paremman parisuhteen rakentamiseen. Miten pitää yllä kommunikaatiota, mitä virheitä kannattaa välttää, mitkä ovat yleisimpiä konfliktin aiheuttavia aiheita/tilanteita/eroavaisuuksia, millaisia oivalluksia olet tehnyt itsestäsi/omasta kulttuuristasi/kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta/elämästä yleensä, millainen elämänasenne on sinua ohjannut, jne..."

        Joitakin ajatuksia:
        - Tutustu kumppanisi kotimaahan, opettele hänen kielensä. Asukaa pitempiä ajanjaksoja molempien kotimaissa. En pysty itse selittämään kattavasti kaikkea, mitä suomalaisuuteeni kuuluu. Kaikkea en edes itse hoksaa, tai pidän itsestäänselvyytenä. Suomessa asuessamme mieheni ei ole ainoastaan minun antamani rajallisen informaation varassa, vaan havainnoi, huomaa ja hoksaa monenlaista - myös sellaista, mitä itse en hoksaa. Hän myös näkee minut omassa ympäristössäni, erilaisissa rooleissa (tytär, täti, koulukaveri, jne.)
        Sama toimii myös toisinpäin. Hänen kotimaassaan asuessamme näen hänet osana omaa taustaansa. Perhe, suku, koulukaverit, työkaverit, jne. Miten he suhtautuvat häneen. Miten hän toimii erilaisissa tilanteissa. Mikä tämä maa kaiken kaikkiaan on. Miten valtio toimii, demokratia, uskonnon rooli, jne. Hänen asenteensa, suhteensa perimmäisiin moraalin kysymyksiin.

        - Opiskelkaa toistenne äidinkieltä! Täydellisesti ei tarvitse oppia, mutta niin, että kun väsymyksen, sairauden hetkellä en jaksa puhua vierasta kieltä, voin puhua äidinkieltäni, ja toinen ymmärtää. Ja myös hän väsymyksen, sairauden hetkellä voi puhua omaa kieltään, ja minä ymmärrän. Tämä on aivan älyttömän tärkeää.

        Tässä nyt pari vinkkiä alkajaisiksi.

        Lapsista ja lastenkasvatuksesta en pysty sanomaan mitään, koska meillä ei ole lapsia. Toisaalta olemme sitten yhdessä käyneet läpi lapsettomuuden pettymyksen, ja päättäneet elää yhdessä lapsettomana avioparina. Tämäkin varmaan rikkoo joitakin stereotypioita afrikkalaisista miehistä.

        Kihlausaikana juttelin erään suomalais-taiwanilaisen pariskunnan kanssa. Heidän neuvonsa oli: älkää heittäkö mitään hankalaa kysymystä käsittelemättönä kulttuurin kuoppaan! Siis: tuo nyt on tuollainen, koska afrikkalaisen kulttuurin mukaan asia on niin tai näin. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä afrikkalaista kulttuuria, tai tyypillistä afrikkalaista miestä. Käsitelkää kaikki vastaantulevat hankaluudet teidän kahden välillä.

        Oli aika viisas tuokin neuvo.


    • Alussa vasta

      Olen tutustunut afrikkalaiseen mieheen. Hän on Länsi-Afrikasta, kristitty ja on ollut töissä Suomessa jo kymmenisen vuotta. Suhteemme on vasta alussa, mutta täytyy myöntää, että olen miettinyt tarkkaan kuinka pitkälle annan asioiden edetä. Itseäni hieman ahdistaa se, miten ennakkoluuloinen olen. En ollut tajunnut sitä aiemmin.

      Minua mietityttää, voimmeko ymmärtää parisuhteen samalla tavoin, vai vaadinko liikoja, jos oletan, että mies haluaa sellaisen parisuhteen, jota täällä Suomessa pidetään tyypillisenä. Toisaalta, onko sellaista "tyyppimallia" enää olemassakaan?

      Viihdymme kuitenkin yhdessä, meillä on samoja harrastuksia ja fyysinen puoli toimii myös hyvin. Ennen kaikkea tuntuu siltä, että molemmat kunnioitamme toista erittäin paljon. Se ei voi olla huono perusta ihmissuhteelle.

      • ......

        kovia ovat valehtelemaan ja se että on kristitty ei vaikuta mitenkään mihinkään, siis käytökseen ainakaan positiivisessa mielessä..


      • ellis5

        minun afrikkalaista miestäni ihmetyttää suomalainen soutamis-huopaamis mentaliteetti parisuhteessa ja etenkin sen loppumisen jälkeen. käydään vieraissa, palataan yhteen, sitten kun lopulta erotaan niin vielä vieraillaan ja yövytään ja hoidetaan lapsia sun ja mun luona vuoronperään. itsekin ihmettelen.. sit ihmiset valittaa kun eivät tiedä mitä haluavat ja mennään tunteiden mukaan. ..just my thought


    • onnellinen vaimo

      Valitettavasti minä en tunne kaikkia miljardia afrikkalaista, mutta voin kertoa miehestäni, joka on kotoisin Länsi-Afrikasta.

      Mieheni on muslimi, mutta maallistunut sellainen. Hän syö possua ja makkaraa, tiskaa, pesee pyykit, siivoaa, hoitaa koiran ja kerää jopa koiran kakat kakkapussiin.

      Nykyään minua lähinnä naurattaa tälläiset kysymykset, mutta jos kelailee jokusen vuoden taaksepäin, olin samassa tilanteessa. Olin tutustunut mieheeni ja epäilin häntä automaattisesti pettäjäksi ja linssiin viilaajaksi.

      Miksi suhtauduin häneen näin? En sen takia, että hän on kotoisin Afrikasta, vaan siksi, että hän on kotoisin köyhästä maasta. Jokainen silmät auki reissannut ihminen tietää, että köyhät maat ovat täynnä opportunisteja. Köyhille ihmisille länkkäri tietää rahaa ja vain rahaa.

      Minä otin kuitenkin riskin ja tutustuin mieheeni. Tätä asiaa en ole ikinä katunut. Olen saanut ihanan miehen ja perheen Afrikasta. Perhe ei ole köyhimmästä päästä ja varmasti tällä on suuri merkitys siihen, että luotan mieheni olevan minun kanssani vain minun vuoksi. Mieheni käy töissä ja elämme tasa-arvoista elämää Suomessa. Arvojani en ole joutunut muuttamaan yhtään enkä missään joustamaan.

      Jos suhteessa joutuu tekemään paljon kompromisseja ja miettimään kulttuurieroja, kannattaa miettiä ovatko ne oikeita kulttuurieroja vai vedätetäänkö sinua kultuurin varjolla?

      • gamse

        Olen myös naimisissa Länsi-Afrikkalaisen kanssa,ollut 4 vuotta!I
        Kovin on vaan hiljainen vieläkin omista asioistaan.Ei välttämättä valehtele mutta pitää asioita sisällään ja välillä saa kyselemällä kysellä että mikä on ja missä mennään!
        .
        on paljon asioita mitkä ihmetyttää ja välillä pistää vihaksi mutta missä liitossa kaikki menisi kuin sadussa!!!!!


      • kokemustaon5
        gamse kirjoitti:

        Olen myös naimisissa Länsi-Afrikkalaisen kanssa,ollut 4 vuotta!I
        Kovin on vaan hiljainen vieläkin omista asioistaan.Ei välttämättä valehtele mutta pitää asioita sisällään ja välillä saa kyselemällä kysellä että mikä on ja missä mennään!
        .
        on paljon asioita mitkä ihmetyttää ja välillä pistää vihaksi mutta missä liitossa kaikki menisi kuin sadussa!!!!!

        Gambialaisilla on vedätys verissä!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        gamse kirjoitti:

        Olen myös naimisissa Länsi-Afrikkalaisen kanssa,ollut 4 vuotta!I
        Kovin on vaan hiljainen vieläkin omista asioistaan.Ei välttämättä valehtele mutta pitää asioita sisällään ja välillä saa kyselemällä kysellä että mikä on ja missä mennään!
        .
        on paljon asioita mitkä ihmetyttää ja välillä pistää vihaksi mutta missä liitossa kaikki menisi kuin sadussa!!!!!

        Hei.Minä olen myös naimisissa Länsi-Afrikkalaisen kanssa ollut n.5vuotta.Olemme onnellisia ja alkuongelmien jälkeen suhde on tasainen ja kunnioitamme toisiamme.Olemme molemmat töissä,ei lapsia.
        Alku oli vaikeaa minun ennakkoluulojeni vuoksi,afrikkalainen mies niin epäilin kaikkea mitä hän sanoi tai varsinkin MITÄ EI sanonut kun jätti kertomatta kun ajatteli ettei ollut kertomisen arvoista joku asia tai mitä teki,missä oli.Pikkuhiljaa aloin luottamaan mieheeni,hän päivästä toiseen näytti ja vakuutteli teoillaan että eivät kaikki afrikkalaiset ole samanlaisia....mutta niinkuin sanoit " on paljon asioita mitkä ihmetyttää ja välillä pistää vihaksi mutta missä liitossa kaikki menisi kuin sadussa!!!!!".


    • African is best

      Kun ajattelemme suomalaisen ja afrikkalaisen välistä avioliittoa niin on täysin selvä juttu että suomalaisnaisen ja afrikkalaismiehen välinen liitto on täynnä valtavia riskejä. Sen sijaan suomalaismiehen ja afrikkalaisnaisen väliselle liitolle on olemassa paitsi riskejä myös valtavan paljon enemmän positiivisia mahdollisuuksia. Tämä vain siksi että afrikkalaisessa kulttuurissa nainen on edelleenkin nainen ja mies on mies. Miestä ei pakoiteta miksikään nynneröksi. Kun afrikkalaisnainen havaitsee että hänen suomalainen miehensä haluaa toisaalta auttaa häntä vaikkapa kotiaskareissa on se vain liittoa vahvistava ilahduttava tekijä. Sen sijaan afrikkalaismies hurjistuu jo ajatuksesta että hänen pitäisi muka tiskata. Mies menettää kasvonsa.

      Suomalainen nainen ja harkitsee liittoa afrikkalaismiehen kanssa on siis siinä asemassa että hänen on syytä unohtaa kaikki tämä pohjoismainen hupatus tasa-arvosta. Hänen on alistuttava täysin miehensä mielivallalle.

      Suomalaiselle miehellä puolestaan ei ole mitään muuta kuin voitettavaa liitosta afrikkalaisnaisen kanssa. Afrikkalaisnaiselle liitto suomalaisen kunnollisen miehen kanssa on - jos ei lottovoitto - niin selvä askel kohti parempaan. Suomainen mies puolestaan saa kumppanikseen todennäköisesti erään maailman naisellisemman ja uskollisimman naisen.

      Ei ihme että kaikkein tyytyväisimmät kasvot näkee yleensä suomalaisen miehen ja afrikkalaisen naisen liitoissa. Molemmat kun siinä voittavat. Suomainen emansipoitunut femakko-nainen puolestaan on mitä suurin riski avioliitolle.

    • naurettavaväite

      Perhetausta, tulotaso ym vaikuttaa paljon. Tietenkin, jos nainen päättää tuoda sivistymättömistä oloista ja kouluttamattomassa perheessä kasvaneen sällin Suomeen niin todennäköisesti ero voi käydä. Afrikka on myös aika iso paikka, Länsi-Afrikassa on tyystin eri meno kuin Idässä, Pohjoisen muhamettilaisista nyt puhumattakaan. Ja jokaiseen maahan mahtuu monenlaista tallaajaa, eivät kaikki miehet halua mennä naimisiin valkoisten naisten kanssa saadakseen paperit. Lisäksi, suuri osa menestyvistä Afrikkalaisista asuu Afrikassa, taloudellista hyötyvät hakevat opportunistit sitä vastoin Suomessa. Yleistämällä kaikki Afrikkalaiset miehet samanlaisiksi teet yhtä alkukantaisesti kuin tavalliset pulliaiset Afrikassa, jotka pitävät kaikkia valkoisia samana poppoona.

      Tuskin kutsuisin Afrikkalaista naista lottovoitoksi. Kyllä hekin pettävät, ja on heillekin heidän kulttuurinsa muutakin kuin vain ruuanlaitto, siivoaminen ja lastenhoito. Yhdenkin tapauksen jäljiltä voi tietty yleistää jos vain haluaa.

      Kyllä Suomalaista miestä tai naista parhaiten ymmärtää suomalainen kumppani, näin yleisesti, mutta jos maskuliinisuus häiritsee, niin ainahan voit opettaa ja rohkaista naistasi käyttäytymään ja pukeutumaan naisellisemmin.
      Suomalaisten niin miesten kuin naisten akilleen kantapää on herkkäuskoisuus. Täällä ollaan totuttu että ihmiset puhuvat totta ja luotettavia, kun taas jossain muualla maailmassa systemaattinen valehtelu, liioittelu ja salailu kuuluu jokapäiväiseen elämään, ja omaa kiiltokuvaa kiillotetaan mitä uskomattomin tarinoin ja sepustuksin. Harkitsevaisuudesta ei siis koskaan ole haittaa.

    • JamesTown

      Olen ollut Länsi-Afrikkalaisen miehen kanssa kohta kolme vuotta. Asumme ulkomailla (ei hänen kotimaassaan) ja suhde on sujunut hyvinkin normaalisti alusta alkaen. Suurilta ongelmilta tai riidoilta ollaan onneksi vältytty, meillä on todella samanlainen ajatusmaailma.

      Mieheni on todella ahkera, auttavainen, huomaavainen ja rakastava. Hän ottaa aina muut huomioon ja ajattelee toisten hyvinvointia ennen omaansa. Olen oppinut häneltä niin paljon toisten ihmisten auttamisesta. Hän on ahkerin koskaan tapaamani ihminen ja tekee todella kovasti töitä saavuttaakseen tavoitteensa. Itse olen tällä hetkellä opiskelija ja mieheni elättää minut lähes täysin, maksaa kaiken yliopiston lukukausimaksuista ruokaan ja laskuihin. Olen hänelle niin kiitollinen tästä kaikesta, meillä on periaatteena että jaamme kaiken keskenämme, emme pidä salaisuuksia ja autamme aina toisiamme kaikessa.

      Parhaimmat vinkkini kestävään suhteeseen onkin toisen auttaminen, yritä nähdä asiat hänen näkökulmastaan. Kotityöt ja muut kannattaa jakaa tasaisesti ja toista pitää muistaa edelleen vuosienkin jälkeen välillä hemmotella ja erityisesti kertoa tunteistansa ja muistaa aina antaa kiitosta hyvistä asioista ja nahdä se mitä toinen on tehnyt vuoksesi.
      Vaikeista asioista pitää myös puhua ja riidat selvittää.
      Yksi hyvä juttu on myös yhteinen kaveripiiri, tutustukaa puolisonne kavereihin ja viettäkää aikaa kaikki yhdessä.
      Puolison kulttuuriin tutustuminen myös, tottakai, on tärkeää jotta ymmärtää miksi toinen ajattelee jostakin asiasta tietyllä tavalla. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja ottaa asioista selvää, mennä käymään puolison kotimaassa, tutustua hänen perheeseensä.

    • Thor K.M. P-nen

      Faktat ovat nämä: suomalaisnaisen ja afrikkalaismiehen liiton onnistumistodennäköisyys on varsin pieni. Suomalaismiehen ja afrikkalaisnaisen liiton onnistumismahdollisuus on parempi muttei kovin häävi sekään.

      Muistutettakoot siitäkin että avioliitoista n. 30% päättyy avioeroon (väite jonka mukaan eroprosentti olisi n. 50% ei pidä paikkaansa).

      Näistä suomalais-afrikkalaisista liitoista ei ole tehty tilastoja mutta luulin suomalaisnaisen tapauksessa sen huitelevan jossakin 90%:n paikkeilla ja suomalaismiehen tapauksessa ehkä 50-60% voi olla lähellä totuutta.

      • ........

        Kyllä tuo noin 50% pitää paikkansa Suomi-Suomi liittojen osalta.
        Suomi-Suomi liitoistahan päätyy vuosittain eroon noin 1,2%.
        Kun suomalainen avioituu noin 30 vuotiaana ja eliniän ennuste on miehillä 77 vuotta, ensiavioliitosta kuolemaan tulee vähän yli 40 vuotta ja 1,2% eronneisuudella 50% avioliitoista kestää siten "kunnes kuolema eroittaa" vihkivalan mukaisesti.

        Sensijaan sekä suomalaisten miesten että suomalaisten naisten avioliitot Afrikkalaisen puolison kanssa päätyvät eroon 10-15% todennäköisyydellä / vuosi.
        Tämä tarkoittaa sitä että noin 4-5 vuoden kuluttua avioliiton solmimisesta 50% näistä avioliitoista on jo päätynyt avioeroon, eli aika järkyttävä luku.


    • pallontallaaja

      Olen naimisissa pohjois-afrikkalaisen miehen kanssa. Todellakin Afrikka on iso maa! Ihan älytöntä alkaa yleistämään tai spekuloimaan ihmisten yleisiä miehisiä piirteitä afrikassa...naurettavaa! Varmasti tietyissä maissa on ns kulttuurisia yhteneväisyyksiä, mutta silti se ei tee kaikista homogeenistä massaa jota meidän ns länsimaisten naisten Muka muka puheilla voitaisiin ymmärtää.

      Ensinnäkin menkää ensin afrikkaan. Menkää siihen maahan mistä mies on. Sen jälkeen menkää vielä useamman kerran....jos mahdollista alkaa ns todellisuus sinä maassa avautua. Itse olen käynyt ja oleskellut viikoista kuukausiin afrikassa(neljä kertaa viimeisen 3 v aikana).

      Itselläni on sellainen asenne elämää kohtaan että en "luule" tietäväni jonkun toisen maan tapoja ja kultuuria tai ajatuksia. Me emme voi tietää kaikkea, koska olemme erimaalaisia ja meillä on eri kieli ja kulttuuri kuin afrikkalaisilla. Sikäli kun aihetta alkaa pohtimaan on tietenkin kaksi eri puolta: ON NE kULTTUURISET, MAANTIETEELLISET,KIELELLISET,HISTORIALLISET EROT JA ON MYÖS SAMANKALTAISUUDET. En ole katunut päivääkään valitessani miehen jota rakastan, ja joka rakastaa minua. Olen onnellinen valinnastani ja yhteisestä taipaleestamme. Vaikeaa se oli alkuun välimatkan ja etäsuhteilun aikana, mutta kaiken kestämisen jälkeen kaikki on vaan paremmin. Elämä ei ole spekulointia tai ihmisten pallottelua, tai jotain kummallaista leimaamista varten. Jos ei ole tallannut toisen mokkasiineissa ei voi oikeastaan sanoa mitään kenekään elämästä.(kulttuurista, kielestä, tai sukupuolesta riippumatta)ihan älytöntä laskelmoida ihmisiä joidenkin stereotypioiden piiriin. Parempi olisi keskittyä elämään! Elää ja ottaa selvää, sekä lopettaa toisten panettelu ja mollaaminen. Ihmiset ovat ihmisiä ihan joka puolella tätä palloa:).

    • Kaikki hyvin

      Itse olen ollut kohta vuoden suhteessa afrikkalaisen kanssa ja erittäin onnellinen.
      Olen sitä mieltä, että turhan moni asia laitetaan kulttuurin piikkiin. Kaikissa suhteissa on omat haasteet, en tiedä yhtään täysin ruusuista suhdettä, missä ei olisi koskaanväärinymmärryksiä tai riitoja (tai sitten ne ovat ehkä suhteita, joissa ei käsitellä vaikeita asioita, joita elämässä aina tulee).
      Jos teemme yleistyksiä, että sen ja sen maalaiset ovat hyviä tai huonoja, käytännössä Suomessa ei sitten joidenkin mukaan olisi yhtään onnetonta liittoa.
      Omalla kohdalla suurimmat haasteet meidän suhteessa on tullut muilta ihmisiltä, heidän mielipiteet tai kommentoinnit tekevät joskus tosi pahan mielen, koska toisten onni yritetään väkisin kääntää huonoksi asiaksi.
      MInä olen onnellinen siitä, että löysin itselleni miehen, joka saa sydämeni hymyilemään (ja hän nyt sattuu olemaan afrikkalainen) :).

      • so far...

        No joo, vuosi on vielä kovin lyhyt aika. Mutta toivottavasti onnea riittää jatkossakin. Vilpittömästi toivon, että olet löytänyt sen poikkeuksen sääntöön.


      • Sääntö?
        so far... kirjoitti:

        No joo, vuosi on vielä kovin lyhyt aika. Mutta toivottavasti onnea riittää jatkossakin. Vilpittömästi toivon, että olet löytänyt sen poikkeuksen sääntöön.

        En tiennyt, että on olemassa oikein 'sääntö', jonka mukaan kaikki afrikkalaiset ovat tietynlaisia. Tiedän monta onnellista tarinaa, eikä minun elinpiirissäni ole yhtään 'säännönmukaista' epäonnista paria. Eiköhän tuo liene myös naisen (sen tosi hyvän suomalaisen) vastuulla tuoda kortensa kekoon, jotta suhde on onnellinen.
        Huvittaa, että aina kun puhutaa moku-parien eroista yms. "epäonnistumisista" syy on yksinomaan ulkomaalaisen miehen, ei koskaan missää määrin naisen. En toki tarkoita, että syyllistä edes tarvii löytää, tarkoitan kuitenkin vaan, että naisella on oma vastuu siinä suhteessa. Ei kannata lähteä suhteeseen jos asenne on jo löhtökohtaisesti, että "ne" (eli ulkomaalainen, erityisesti afrikkalainen) tekee väistämättä jotakin ei-toivottua.
        On kurjaa jos joidenkin kokemukset ovat pelkästään negatiivisia, toivon myös teille lähipiiriinne vilpittömiä, rehellisiä ihmisiä. Auttaa kun itse on ensin sellainen.


    • kokemusta1

      Tosiasiahan on että nämä afrikkalaiset jotka tulevat suomeen, kuka milläkin luvalla tai ilman lupaa tai kuka mistäkin välimaasta, ovat täällä vain sen takia että saavat oleskeluluvan naimakauppojen kautta, hyvää tuuria jos tänne opiskelun varjolla pääsevät, tänne pääsy on heille kuin lottovoitto, tekevät töitä pienelläkin palkalla, asuvat kimppakämpissä, yhteisissä ruuissa ja etsivät vimmatusti tyttöä/naista joka ottaisi suojiinsa, elättäisi ja parhaimmassa tapauksessa tulisi raskaaksi.
      Yleensä kun pidempi oleskelulupa saatu niin elämäntapa huvitteluineen on jo niin verissä että tapaa jatketaan, eikä puhettakaan normaalista perhe-elämästä, lapsia saatetaan tehdä monenkin eri tytön/naisen kanssa.
      Älkää ihmeessä varsinkaan uskoko kaikkea mitä puhuvat sillä maailmaa kiertäneenä he eivät välttämättä enään itsekään tiedä mikä heidän puheissaan totta ja mikä tarua, kysymyksiin annetaan niin ympäripyöreitä vastauksia että tosi asioista ei ota kukaan selvää. Samoihin kysymyksiin voidaan antaa hyvinkin monta erilaista vastausta. Heillä on tiivis yhteisö ja melko lailla kaikilla samat tavatkin.
      Olkaa hyvin hyvin varovaisia heidän kanssaan vaikka osaavat olla hyvinkin hurmaavia ja mukavia ihmisiä.

      • totta vai tarua

        "Tosiasia .... ovat vain sen takia että saavat oleskeluluvan .."
        Varmasti tuollaisia tarinoita on, sitä en kiistä. Mutta ei vaan kertakaikkiaan voi yleistää tuolla lailla. Tai voi, mutta tosiasiaksi väittäminen viestii siitä, että ajattelee tuntevansa jokaikisen afrikkalaisen ja erityisesti kahden välisen suhteen. Kukaan ei voi tietää toisen totuutta, saati pariskunnan tarinaa.

        En vain voi ymmärtää, mikä tarve ihmisillä on kertoa kaikki kurjat tarinat, joita joskus kuulleet. Onko tarve vain löytää kaikki paha, etsimättä hyvää. Mikä tunne tai motivaatio on mustamaalata ja yleistää noin räikeästi.


      • Häpeä jos osaat..

        Jos sinä olet ollut näin heikko lenkki Afrikkalaiselle ja näköjään useammankin olisit ottanut mustan makkaran jalkojen väliin??!!!,kun yleistämään oikein rupesit.ei se sitä tarkoita,että muut naiset olisivat heikkoa lenkkejä tai kävisi näin huono tuuri jos sulla on käynyt.Hyvä se täällä nyt on moittia ja yleistää ihmisiä,kun ensin on oma hyöty heistä otettu irti (yleensä seksi) ja ei oo onnistunutkaan asiat niinku suunnteltu niin johan keplotellaan ja tullaan tänne moittimaan.Eikö hävetä????????????????????????????????????????????


      • oefjoejfoeööö

        Onks sulla tosiaan kokemusta monistakin tummista miehistä ja vain tummista miehistä? mitä tämä kertoo sinusta??.luulit saavasi pisteitä sillä kun haukut afrikkalaisia,mutta viestisi kertoi lähinnä sinusta enemmän..Joten tässä sulle tosiaan kokemusta 1


      • Tietääkö totuuden?
        Häpeä jos osaat.. kirjoitti:

        Jos sinä olet ollut näin heikko lenkki Afrikkalaiselle ja näköjään useammankin olisit ottanut mustan makkaran jalkojen väliin??!!!,kun yleistämään oikein rupesit.ei se sitä tarkoita,että muut naiset olisivat heikkoa lenkkejä tai kävisi näin huono tuuri jos sulla on käynyt.Hyvä se täällä nyt on moittia ja yleistää ihmisiä,kun ensin on oma hyöty heistä otettu irti (yleensä seksi) ja ei oo onnistunutkaan asiat niinku suunnteltu niin johan keplotellaan ja tullaan tänne moittimaan.Eikö hävetä????????????????????????????????????????????

        Kokemusta 1..Et kai ole kertonut rehellisesti uudelle Suomalaiselle puolisollesi tätä värikästä historiaasi Afrikkalaisten miesten kanssa? Puolisosi luulee, kai että olet kiltti suomalainen nainen.salaatko totuuden?


      • rakkausjaepäily

        Ikävä kyllä tämä on totta monen kohdalla.. Tunnen itsekin epäonnekkaan naisen, joka meni naimisiin afrikkalaisen kanssa - pyöräytti lapsen - ja siitä alkoi helvetti. Varoitusmerkkejä olisi ollut, esim. että 3 kuukauden seurustelun jälkeen tuskin kannattaa rynnätä naimisiin.. ja jos mies heti parin päivän jälkeen tapaamisesta sanoo olevansa rakastunut, en heti uskoisi.
        Siksi olenkin ollut itse todella varovainen afrikkalaisen poikaystäväni kanssa. Olemme olleet yhdessä nyt n. 1,5 vuotta. Emme asu yhdessä. Rakkauden tunnustuksen sain vasta n. 7-8 kk:n jälkeen. Ehkäisystä pidetään huolta eikä olla menossa naimisiin/edes puhuttu siitä. Olen melkeimpä helpottunut, ettei mies halua edetä suhteessa :D Ollaan kuitenkin rakastuneita ja tyytyväisiä suhteemme tilaan.
        Päivä kerrallaan. En vieläkään uskalla luottaa 100%, ja ikävä kyllä se on vaikuttanut suhteeseen negatiivisesti. Haluaisin luottaa, koska mies ei ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuitenkin olen kuullut ja nähnyt liikaa paskaa afrikan miehistä.


    • niinkö.-.

      Eli toisin sanoen sinullekin kelpaa vain nämä edut kuten mm.Seksi afrikkalaisen kanssa,mutta ei se arki ja todellinen yhteinen elämä.Miten voit olla edes suhteessa jos et voi luottaa? itse en olisi jos en voisi luottaa ihmisiin.Ja toi,kun olet "kuullut" niin paljon puhuttavan Afrikkalaisista miehistä ja tähän perustuen mm. perustat sen,että et luota poikaystävääsi ei siis oma kohtaista kokemusta? pitäsköhän tämän afrikkalaisen pitää sinuun myös nyt hieman pelivaraa,koska sinä perustat tälläiseen luottamuskysymyksesi niin etkö sinä sitten voisi olla se suomalainen kevytkenkäinen nainen joka voi pettää miestään mennen tullen?!

      Tälläinen olettamus on useimmilla ulkomaalaisilla myös Suomen rajojen ulkopuolella,joten oletko sinäkin automaattisesti tätä kaikkea? eikö ole aika hassua.

      • rakkausjaepäily

        "Eli toisin sanoen sinullekin kelpaa vain nämä edut kuten mm.Seksi afrikkalaisen kanssa,mutta ei se arki ja todellinen yhteinen elämä.Miten voit olla edes suhteessa jos et voi luottaa? itse en olisi jos en voisi luottaa ihmisiin.Ja toi,kun olet "kuullut" niin paljon puhuttavan Afrikkalaisista miehistä ja tähän perustuen mm. perustat sen,että et luota poikaystävääsi ei siis oma kohtaista kokemusta? pitäsköhän tämän afrikkalaisen pitää sinuun myös nyt hieman pelivaraa,koska sinä perustat tälläiseen luottamuskysymyksesi niin etkö sinä sitten voisi olla se suomalainen kevytkenkäinen nainen joka voi pettää miestään mennen tullen?!"

        No nyt taisit ymmärtää väärin... Todellisen luottamuksen rakentaminen joka suhteessa on pitkä prosessi, ja itseäkin harmittaa omat ennakkoluulot, jotka venyttävät tätä prosessia. Olen kuitenkin työskennellyt sen eteen, ja luotan päivä päivältä enemmän. Samoin hän luottaakseen minuun. Arki todellakin kelpaa minulle, sitähän tässä koko ajan yhdessä eletäänkin, vaikka ei asuta yhdessä. Ei se vaadi naimisiin menoa tms, että voi nauttia ja rakastaa toista. Plus 1,5 v on mielestäni lyhyt aika. Kuten sanoin, ollaan molemmat suhteeseen tyytyväisiä ja rakastuneita.


      • varovaisuus = synti?

        Nimim. rakkausjaepäily on vain terveen varovainen ja käyttää järkeään. Ja sinä moitit häntä siitä. Parempi kai sitten olisi luottaa sokeasti heti ensi tapaamisesta lähtien, hommautua naimisiin ja raskaaksi puolen vuoden sisään ja yhteinen asuntolaina siihen päälle.

        "pitäsköhän tämän afrikkalaisen pitää sinuun myös nyt hieman pelivaraa,koska sinä perustat tälläiseen luottamuskysymyksesi niin etkö sinä sitten voisi olla se suomalainen kevytkenkäinen nainen joka voi pettää miestään mennen tullen?!"

        On varmaan ihan järkevää myös afrikkalaisen olla varovainen suomalaisen naisen kanssa. Sekään ei ole ihan tuulesta temmattu väite, että täällä pohjolassa ollaan aika vapaamielisiä seksin (ja alkoholin) suhteen ja sen myötä myös pettämistä on paljon.


    • 26.vuosi alkaa

      Suomi-Etiopia liitto 25v. Onnellisia ollaan vielä! Älkää tuomitko turhaan, ihmisistä kyse. ei tilastot teitä erota vaan te itse...

      • suomietiopia2

        Hei.. täällä kans suomi-etiopia pari. Olisitko halukas sähköpostitteluun? :) Täälä välillä vähän sormi suussa.. tai edes kertoa tässä lisää mitä minun pitäisi etiopialaisista tietää : )


    • Odotin riittävästi

      Avioliittoa takana 5 v kunnes minä halusin eroa, mies ei, länsi-afrikkalaisesta miehestä. Hän oli aina etäinen kanssani. Teki kotihommia oma-aloitteisesti ja oli kaikin puolin muuten mukava muttei vaan koskaan halunnut olla "lähellä". Nukkuikin usein sohvalla, kun oli kuulemma kuuma. Teki iltatöitä, joten näin häntä klo 22 jälkeen.

      Jälkeenpäin 2 v. erosta hänen faceb. on halauskuvia jonkun tumman naisen kanssa. Minusta oli aikanaan pari kuvaa, jossa tiskasin :-). En oikein ikinä ymmärtänyt häntä. Halusi olla mutta sillein kun sisar ja veli. Lomailtiinkin erikseen koska yhteisistä suunnitelmista ei tullut mitään.

      Hän muuten suri eroamme jonkin aikaa. En passannut häntä erityisemmin. Jouduin lähtemään kun olin liitossa yksinäinen.

      • 231231231

        Kuulostaa aika tutulta tarinalta ihan yleisinhimillisesti. Kyllä me suomalaiset miehetkin osataan olla etäisiä, kun ollaan väärän ihmisen kanssa. Tunnustan itsekin syyllistyneen johonkin sentapaiseen menneisyydessä. Onnekseni olen löytänyt sittemmin ihmisen, jonka kanssa osaan ja haluan olla. Toivotan sinullekin tsemppiä ja hyvää onnea jatkossa.


      • Ankkurivaimo

        Olit ankkuri Suomeen.


    • been there

      Sinulle "Odotin riittävästi", valitettavasti avioliittosi vaikutti siltä, että mies halusi vain hyötyä sinusta, saada oleskelulupa Suomeen ja sitten hankkia vaimo/tyttöystävä omasta kotimaasta.

    • Odotin riittävästi

      Siihen tulokseen tulin itsekin, ettei kait rakastanut minua. Sanoi sen kerran minulle ypuoliväkinäisesti. Ehkä sitten halusi myös hyötyä. Ainut mitä en tajua on, ettei hän olisi halunnut erota. Ei hänen enää olisi tarvinnut olla jos olelupaa ajatellaan. Eikä hän ole omasta maasta vaimoehdokasta hankkinut, sen verran tiedän.

      Joka tapauksessa seuraan tilannetta - sen verran utelias olen.

    • Rotella128

      Itsellä takana 3,5 vuoden parisuhde etiopialaisen miehen kanssa, joka päättyi eroon syystä jos toisesta. En kuitenkaan kulttuurierojen piikkiin moista laittaisi. Mies ei pettänyt eikä valehdellut.

      Nykyinen mies on kamerunista. Melkoisia kulttuurieroja koettu. Kamerunissa on edelleen vahva erottelu naisten ja miesten roolien välillä. Miehet käyvät töissä ja elättävät perheen. Nainenkin toki voi käydä töissä, mutta ei osallistu laskujen maksamiseen. Naisen pääasiallinen tehtävä on huolehtia, että miehellä on ruokaa nenän edessä. Kamerunissa (kuten monessa muussakin afrikan maassa) kotityöt jaotellaan edelleen naisten töihin ja miesten töihin. Miestä ei missään tapauksessa tule pyytää tiskaamaan, sillä tiskaaminen on naisellisin kotityö, minkä keksiä voi. Jotkut voisivat sanoa, että nainen alistetaan kotiorjaksi, mutta itse en asiaa näin näe. Naisen tehtävä on huolehtia miehestään. Afrikkalaisille ruokakulttuuri on erittäin tärkeä ja minusta ainakin on ilo kokkailla miehelleni, kun kerta ruoka maistuu.

      Ainoa asia, mikä minua hieman vaivasi nykyisen suhteeni alussa oli se, että kamerunissa on polygami sallittu. Mieheni isällä oli kaksi vaimoa. Tein kuitenkin jo alussa selväksi miehelleni, että jos tässä joku päivä naimisiin mennään niin en missään tapauksessa suostu siihen, että hän joskus ottaisi toisen vaimon. Eikä kyllä mies edes moista haluaisi..

      Onkos täällä muita kamerunilaisten tyttökavereita/vaimoja/exiä...?

      • Ankkurivaimo

        Kameruni, Etiopia sillä tavalla, montaka valtiota vielä kun ymmärrät.


      • tervanuijat
        Ankkurivaimo kirjoitti:

        Kameruni, Etiopia sillä tavalla, montaka valtiota vielä kun ymmärrät.

        Onhan noita vaihtoehtoja Kamerunin ja Etiopian lisäksi paaaaljon muitakin, mistä sen mustan helmen voisi kokeeksi napata. Mustaa mustan perään, buahahaa, mä häpeäisin maan alle.


      • Ketkun ex

        Liero mikä liero ja niin taitaa olla sun laiska ukkoskin tai on ainakin ton tiskaamisesta kieltäytymisen kyllä heittäny hatustaan :D se kyl tiskas ja ihan vaoaaehtosesti.


      • Ketkun ex

        Liero mikä liero ja niin taitaa olla sun laiska ukkoskin tai on ainakin ton tiskaamisesta kieltäytymisen heittäny hatustaan :D se kyl tiskas ja ihan vapaaehtosesti.


      • kamerunilaisen vaimo

        Joo, minä olen... Mies väittää tosin olevansa sinkku, no, kohta onkin. Mieheni isällä myös kaksi vaimoa, tuli heti vainoharhainen olo luettuani viestisi. Mistä kylästä mies on?


      • villagepeople
        kamerunilaisen vaimo kirjoitti:

        Joo, minä olen... Mies väittää tosin olevansa sinkku, no, kohta onkin. Mieheni isällä myös kaksi vaimoa, tuli heti vainoharhainen olo luettuani viestisi. Mistä kylästä mies on?

        " Mistä kylästä miehesi on ? " Tämä kertoo jo aika paljon, ainakin minulle.


      • Heetta

        Terve!!
        Tämä on jo vanha keskustelu. Eksyin jotenkin näille sivuille. Oletko vielä Kamerunilaisen kanssa, minua kiinnostaa miten tällä hetkellä menee. muiden mielipiteet kannattaa laittaa toisesta korvasta ulos ja olla välittämättä. Jokainen parisuhde on omanlainen ja yksilöllinen kahden ihmisen välinen.


      • Heetta
        Heetta kirjoitti:

        Terve!!
        Tämä on jo vanha keskustelu. Eksyin jotenkin näille sivuille. Oletko vielä Kamerunilaisen kanssa, minua kiinnostaa miten tällä hetkellä menee. muiden mielipiteet kannattaa laittaa toisesta korvasta ulos ja olla välittämättä. Jokainen parisuhde on omanlainen ja yksilöllinen kahden ihmisen välinen.

        Unohdin laittaa miksi olen kiinnostunut. Itse ollut naimisissa Kamerunilaisen kanssa noin neljä vuotta.


      • Southwestc

      • Sothwestc

      • Newsnews
        Heetta kirjoitti:

        Unohdin laittaa miksi olen kiinnostunut. Itse ollut naimisissa Kamerunilaisen kanssa noin neljä vuotta.

        Niin no onhan noi tappajatkin tietty kamerunilaisia, tässä kuitenkin suuri merkitys on ranskalaisilla.


      • Miss_Migri
        Sothwestc kirjoitti:

        https://youtu.be/zCiVOoUmzQE
        Anglofonisella alueella on lakko ja netti pätkästy

        On kuulemma ilmeisen perusteetonta ottaa hatkat tuolta. Toi ei kai ehtiny.


    • Rotella128

      Enpäs ihan ymmärtänyt pointtiasi....

      • missä ymmärrys

        Sen uskoo, ettet ymmärtänyt, Rotella hyvä.


    • minäpätietenkin

      Ihanaa, että joku yrittää aloittaa välillä ihan oikeaakin keskustelua. Olin jo luovuttanut tämän palstan suhteen. Käyn täällä vain muutaman kerran vuodessa, kun tekee mieli riidellä ;-P

      Olen ollut yhdessä afrikkalaisen, kristityn miehen kanssa nyt vuosia. Olemme edelleen rakastuneita ja suhteemme toimii hyvin. Lapset ovat alakouluikäisiä. Ensimmäiset noin viisi vuotta siihen meni, että saimme suhteen jonkinlaiseen tasapainoon. Suhteemme alussa esiintyi suurin piirtein kaikki ne stereotypiat, joita afrikkalaisiin liitetään. Hän ei kylläkään tarvinnut minua paperiasioissa eikä minulla juurikaan ollut rahaakaan vietäväksi ;)

      Vaikka mies oli jo kauan Suomessa asunut ja vaikka itse oli sitä mieltä, että ei missään tapauksessa halua naista alistaa ja että hyvin tajuaa, mitä on tasa-arvo, alkoi hän silti parisuhteessa toteuttaa niitä samoja malleja, joihin oli lapsuudenperheessään tottunut. Joka kerta, kun otin asian puheeksi, oli hän kanssani samaa mieltä ja myönsi virheensä. Jonkin aikaa kaikki meni paremmin, ja sitten taas eräs kaunis päivä huomasin, että samaan p***kaan ollaan palaamassa. Eli, mies kyllä tiesi, miten asioiden pitäisi periaatteessa mennä, muttei pystynyt siihen käytännössä. Tuntui, että elämä oli jatkuvaa nalkuttamista. Mies meni, miten mieli tekee ja minä istuin kotona kiukuttelemassa. Mies oli sen verran fiksu, ettei yleensä riidellyt kanssani näistä asioista, vaan oli samaa mieltä siitä, että joo, olisi pitänyt ilmoittaa, minne menen ja tai joo, olisi pitänyt käydä kaupassa, mutta kun "I wasnt thinking" tai "I forgot" tai "it was not a lie because I was going to tell you".

      Samaan aikaan meillä oli tuntikausia kestäviä, mahtavia keskusteluja, nautimme toistemme seurasta, seksi oli taivaallista ja halusimme kummatkin aidosti ja tosissaan olla yhdessä. Tuntui vain, ettemme tienneet, miten se käytännössä pitäisi toteuttaa. Mies halusi tasa-arvoisen ja modernin kumppanin, jonka ärhäkkyyttä piti seksikkäänä, mutta samaan aikaan halusi kiltin ja kuuliaisen kotivaimon. Minä halusin maskuliinisen miehen, josta on minulle vastusta, mutta samaan aikaan halusin kuohia hänet ja saada hänet ajattelemaan kuin suomalainen nainen.

      Mustasukkaisuus oli myös aikamoinen "issue" alkuun ja on sitä jonkin verran vieläkin. Taas sama juttu: ´mies sanoo, että meillä on samat oikeudet ja velvollisuudet uskollisuuden suhteen, mutta käytännössä se ei mene niin. Baarireissun jälkeen hän haluaisi minun antavan täyden raportin illan tapahtumista ja pyrkii jo ennen lähtöäni selvittämään ja jopa sanelemaan minulle, minne menen (ja varsinkin minne en mene). Hänellä voi olla naispuolisia ystäviä, mutta minulla ei voi olla miespuolisia, koska "even my brother would try to **** you if he had the change". Miehet siis eivät millään voi olla vain ystäviä naisten kanssa (paitsi siis hän itse :D).

      Olen opetellut tekemään kompromisseja ja punnitsemaan jokaisen asian: mikä on riidan arvoinen ongelma ja mitä asioita voin sietää? Nostan metelin vain niistä asioista, jotka voivat vaarantaa suhteemme, muuten annan vaan olla ja opin sietämään. On muutama perusjuttu, jotka ovat nykyään itsestäänselvyyksiä: uskollisuus, yhteiset päätökset raha-asioiden ja ajankäytön suhteen, rehellisyys ja kumpaakin tyydyttävä työnjako perheen arjessa. Nämä kaikki asiat ovat sellaisia, joista on käyty vuosien väsytystaistelu. Asenteet ovat niin tiukassa, että on todella pitänyt ahdistaa mies nurkkaan ja nostaa seinälle ennen kuin on tajunnut, että ei aina toimi oikein ja reilusti minua kohtaan. Kyse ei ole välinpitämättömyydestä, vaan siitä, ettei vaan nää metsää puilta.

      Olen myös kovettanut itseni olemaan välittämättä miehen mielipiteistä tai mielensäpahoittamisesta silloin, jos hän pyrkii polkemaan oikeuksiani. Jos hän vetää herneet nenään, kun tapaan miespuolista ystävääni tai hermostuu, kun en tyttöjen illan jälkeen suostu tentattavaksi, niin entäs sitten? Eipä hänkään aina niin täydellinen ole, mutta tykkään hänestä silti :)

      Olen joutunut myös toteamaan, että en minäkään aina oikein toimi. Osaan olla hyvin musta-valkoinen ja asenteellinen ja vaadin kumppaniani olemaan aina kanssani samaa mieltä. Rakastan inttämistä. Olen opettanut itseäni nämä 10 vuotta riitelemään oikein: enää en heittele tavaroita ja kiroile, vaan yritän toimia kuten normaalit aikuiset...Mies taas on joutunut opettelemaan, miten hillitä äänenkäyttöään riitatilanteessa, koska hänen karjumisensa saa minut käyttäytymään kuin pikkukakara. Olemme siis tasoittaneet toisiamme, uskomatonta kyllä.

      Tällainen suhde vaatii ihan pirusti töitä, kärsivällisyyttä ja aitoa rakkautta. Minä en tiedä, mikä sai minut uskomaan, että tämä voisi toimia ja mikä sai minut käymään kaikki nuo taistot läpi. Kai se on sopiva yhdistelmä rakkautta ja jääräpäisyyttä (tai masokismia ;) ).

      • 2322323432

        Olipa virkistävä viesti kaikkien trollien ja provojen lomassa. Tuntui ihan tuulahdukselta todellisuudesta.


      • Jatketaan, se kannat

        Tämä sinun kirjoituksesi oli tosi piristävää ja mukavaa luettavaa, minulla samanlaisia kokemuksia vaikkakin vain vuoden ajalta, mutta silti uskon asiaamme ja vaikka tiedän että näitä taistoja tulee tulevaisuudessakin niin haluan näitä myös taistella suhteemme jatkuvuuden kannalta vaikka välillä onkin tuntunut että eiku hanskat tiskiin, mutta aina vaan vähemmän ja vähemmän jaksaa niitä asioita pohtia mitä ennen tuskaili ja mistä riitaa tuli. Kiitokset sinulle.


    • nähtyon

      Itsellä raskas 2, 5 v kokemus togolaisesta muslimista. Pettämistä, valheita, huijaamista. Ihan kaikkea mitä ajatella voi. En suosittele kenellekään tuota valheellista parisuhdetta, jossa palveltavana narsisitinen huijari. Lirkutilirkuti ja sitä rataa. Kyseisen ihmisen tiedot saa tarvittaessa, jos kiinostaa kokeilla.

    • kamerunilaisen vaimo

      Naimisissa olen kamerunilaisen kanssa, ja pettäminen ja oleskelulupahuijaus tuntuvat spivan tätä "suhdetta" kuvaaviksi sanoiksi oikein hyvin.

      Aina ajattelin että koskaan en näin kirjoita. Että pidän mölyt mahassa. Ne jotka eivät ole kokeneet mitä minä (ja monet muut), eivät varmaankaan edes usko, mutta nyt ajattelen että ihan sama vaikkeivät uskoiskaan. Tiedän että vaikeaa uskoa kun se mies joka on ehtinyt koukuttaa (tai luulee sen tehneensä) livertelee kuinka paljon "prinsessaansa" (tai mitä lempinimiä milloinkin naisista käyttää) rakastaa.

      Varoa kannattaa miestä, joka haluaisi Suomeen (tai muuhun Euroopan maahan) ja joka tarvitsee oleskeluluvan (turvapaikanhakijat). Myös sitä, jonka kanssa kaikki tuntuu muuten hyvältä, ja joka vaikuttaa rakastavalta, ääni kellossa kyllä muuttuu kun päämäärä saavutettu. Ovat hyviä näyttelemään, todelliset ajatukset ja tunteet pidetään piilossa. Varoa kannattaa vaikka ihan muuten vaan, muttei tietty näyttää sitä. "Lypsävät" vaikka oman perheensä jäseniltä rahat pois jos voivat, eivät ehkä kaikki, mutta eräältä foorumilta (afrikkalainen) tämän käsityksen sain (siellä niin sanottiin eikä käytetty sanoja "eivät ehkä kaikki", mutta kun mulle tulee tunne että suomalaiset sanovat muuten että yleistän, jos joku haluaa tietää lisää niin sekaan vaan afrikkalaisille foorumeille)

    • Girlfriend /)

      Miltä afrikkaliselta foorumilta ?

    • afrikkalaisen vaimo

      Tää ketju näyttää olevan hieman vanha, mutta kirjoitan nyt tänne oman kokemukseni perusteella neuvoja afrikkalaisen kanssa seurusteleville. Ehkä näistä voisi olla apua.

      Ota selville ensin, mikä on miehen moraali ja näkökulma naisiin ja uskollisuuteen.
      Ota selville miehen kotitausta, perhetausta, koulutustausta, uskomistausta. Mitä lähempänä teidän elämänkatsomuksenne ovat toisiaan, sen parempi. Älä aliarvioi uskonnon merkitystä, sinulle se ei ehkä ole suuri, hänelle se kuitenkin vaikuttaa jollain tavalla kaikkeen.

      Olen tuntenut useita afrikkalaisia miehiä ystävinä, ja seurustellut muutaman kanssa ja tällä hetkellä olen naimisissa Länsi-afrikkalaisen miehen kanssa jos vuosia.

      Eräs asia, minkä olen oppinut, on että monella afrikkalaisella miehellä on aivan eri käsitys SEURUSTELUSTA, kuin meillä.
      Mieheni kertoo, ja myös eksäni kertoi saman, että seurustelu afrikassa ei usein ole samalla tavalla vakavaa, miehillä, sekä naisilla usein on poika- ja tyttöystäviä useampia kuin yksi. Niistä ei puhuta, mutta kaikki tietävät, että näin voi olla. Usein aikaa vietetään kaveriporukoissa seurustelun aikana, ja osa seurustelusta voi olla vain semmosta, että mies käy viikonloppuisin naisen luona rakastelemassa ja muuten tehdään omia juttuja.
      Siinä vaiheessa, kun mies sitten päättää, että haluaa yhden naisen itselleen, puhutaan avioliitosta. Avioliiton jälkeen kunnollinen afrikkalainen mies on uskollinen. Jos uskoo moniavioisuuteen, voidaan ottaa toinen vaimo, usein suku saattaa jopa antaa toisen vaimon tai vaimo voi vaatia toista vaimoa. Kunnollinen mies ei paneskele ympäriinsä.
      Ei-kunnolliset miehet sitten pitävät tyttöystäviä, osaksi johtuu siitä, että usein vaimot kotimaassa annetaan tai järjestetään suvun toimesta.

      Tämä voi tuoda afrikkalaiselle miehelle sitten euroopassa aika välinpitämättömän asenteen uskollisuutta kohtaan, koska sen lisäksi että moraali ja kulttuuri on erilainen, niin monet afrikkalaiset miehet uskovat, että eurooppalaiset naisetkin etsivät heistä vain seksiä.

      Joten on hyvä määritellä suhde ja kertoa, mitä odottaa suhteelta jo heti alussa.

      Entä sitten avioliitto afrikkalaisen kanssa?
      Oma lukunsa on miehet, jotka menevät naimisiin oleskeluluvan takia. Ja valitettavasti se ei ole mitenkään harvinaista, että näin tapahtuu.
      Pitää muistaa, että jokainen afrikkalainen joka on Suomessa, he ovat täällä rikastumassa/löytämässä paremman elintason/auttamassa sukuaan.

      Kaikki afrikkalaiset miehet eivät halua naida oleskeluluvan takia vaan yrittävät muita tapoja saadaakseen oleskeluluvan ja sanoisin, että jos mies on kunnollinen ja hänellä ei ole "pakkotilannetta" saada oleskelulupaa, hän ei tule menemään sen vuoksi naimisiin.

      Oleskeluluvan vuoksi avioliittoon meneviä afrikkalaisia miehiäkin on kahdenlaisia:

      On sellaisia, jotka menevät naimisiin puhtaasti pelkästään pakonedessä ja ajatuksena ei ole edes yrittää olla avioliitossa, tai he eivät edes haluaisi avioitua, eivätkä he valitse puolisoaan kiinnostavuuden perusteella vaan sen, kuka suostuu siihen helpoiten. Joten kun paperit on, ellei nainen ole sitten niin alistuva ja passaava jotta he hyötyvät hänen kanssaan elämisestä, niin he todennäköisesti häipyvät piankin. Usein saattavat tehdä mitä sattuu, pettää tai tulevat välinpitämättömiksi eivätkä vietä aikaa kanssasi odottaen sinun eroavan, jos eivät itse eroa halua laittaa vireille.

      Sitten on niitä, jotka tarvitsevat oleskeluluvan, se auttaa perhettä, elämää yms. ja sen lisäksi he haluavat perustaa perheen ja mennä naimisiin, koska useissa afrikan maissa avioliitto on "kunnia-asia". Nämä miehet päättävät, että haluavat valkoisen puolison, koska se auttaa heidän elämäänsä ja sen lisäksi jos löytyy kiva eurooppalainen nainen, hänen kanssaan voi perustaa perheen.
      Tämän tyyliset afrikkalaiset miehet voivat kyllä yrittää oikeastikin avioliitossaan, vaikka osa motivaatiota olikin oleskeluluvat. Mutta yleensä tällaiset miehet menevät naimisiin omanikäistensä, tai nuorempien naisten kanssa. Myöskin, heilla ei ole pakottavaa tarvetta naimisiinmenoon, mutta voi olla, että he tiedostavat sen "turvaavaan" tilanteen. Osa valitsee naisen, josta pitävät. Osalla on sellainen ajatusmaailma, että nainen on nainen ja vaimo on vaimo, ei ole niin tarkkaa, jos vaimo ei ole juuri ihanteiden mukainen, kunhan on muuten ihan mukava. Afrikassa ei ajatella vain "rakkautta" kun mennään naimisiin.

    • Hyväjuttu

      Afrikkalaisen vaimolla oli hyvää tekstiä! yhdyn tuohon täysin! Omassa suhteessani mies on ollut 11v.suomessa ja kaikki luvat yms. kunnossa. Ollaan tunnettu reilu vuosi, seurusteltu tai ns. vakavemmassa parisuhteessa vasta reilu 4kk. silloin hän itse kysyi, että olenko minä valmis parisuhteeseen ja antoi asuntonsa avaimen, jotta voin tulla ja mennä milloin haluan hänen luokseen. Ollaan ymmärretty henkisesti toisiamme alusta lähtien. En ole ikinä rakastunut keneenkään näin "pikkuhiljaa". Molemmille on tärkeää työ, lapset, oma- ja yhteinen aika ja erityisesti ystävät. Harrastetaan yhdessä liikuntaa, kokataan, mennään lasten kanssa eripaikkoihin. Olemme käyneet samoja kysymyksiä läpi, mitä afrikkalainen vaimo kehoitti. Pystytään keskustelemaan syvällisesti. Eroja miesten ja naisten töillä ei ole. Ne vain soljuu luonnollisesti. Meillä se on monesti mennyt niin, että minä leivon ja kokkaan ja mies tiskaa. Jos joskus alan tiskaamaan, mies toppuuttelee, että hän kyllä hoitaa tiskit. Raha-asiat pidämme ominamme, vaikka hän on ns. mua elättänytkin, kun pääsääntöisesti vietän hänen luonaan aikaani käytännöllisistä syistä.

      sitten turvallisuustekijä vielä: Olemme molemmat tautikammoisia ja kävimme molemmat testeissä, ennenkuin aloitimme mitään yhteistä sukupuolista kanssakäymistä. Ja toivon, että jokainen pitää varansa näissä asioissa! Terveys ja hyvä kunto on kaiken a ja o.

    • Tilanne
    • Wtffx
    • Jdjdjdjfjfkf

      Kelpaako tuollainen afrikkalaisen ex-vaimo kenellekään normaalille (eurooppalaiselle) ihmiselle ? Pärjääkö lapset koulussa, vai onko suomalainen ylä-aste liian haastava ? Yleensä ylä-asteella vissiin alkaa ongelmat.

    • Odotanikuisesti

      Itse olen vain säätänyt (useampien) afrikkalaistaustaisten kanssa ja omalla kokemuksella epäluotettavia on ollut kaikki. Sovitaan että nähdään mutta ei nähdä . Lupailee sitä ja tätä (esim tarjota jotain) ja mitään ei tapahdu. Suomalaiset miehet harvemmin lupaa mitään jos ei meinaakaan pitää lupausta. Enkä puhu nyt pettämisestä.

    • Nettomaksaja.stadista

      Koko ajan tulee uusi naissukupolvi, joka maksaa oppirahansa. Se on sitä luonnonvalintaa vaikka nykyään se ei Suomessa toimikaan siten, että joutuisi itse ne rahat maksamaan.

    • Kloshh_ei_jatkoon

      Yleensä nuo bushfallersit ovat täällä vaan rahaa tekemässä. Kaikki menee Afrikkaan ja parissakin vuodessa saa jo ihan hyvät massit lähetettyä kotipuoleen ,niin ei väliä vaikka joutuukin lähtemään. Eli turha kuvitella et länsiperhettä elättäisivät. Toki aina helpompaa jos löytää jonkun höynäytettävän joka järkkää majoituksen tai vielä parempaa menee naimisiin ja silleen, että voikin jatkaa loputtomiin. Huonoa käytöstä, epäluotettavuutta jne. perustellaan afrikkalaisuudella. Siitä onkin sitten helppo vetää johtopäätös kaikkien afrikkalaisten olevan samanlaisia mulkkuja.

      • Raaka_-_Watson

        Vain miehet, vain miehet


      • Väärin_luulet

        Ne akat vasta ahneita onkin!


    • pääsypiireihin

      Enpä uskalla ilmoittautua asiantuntijaksi, mutta varmaan veljessiirtokunta omaa solidaarisuusverkostot ja käytössä olleet naiset retostellaan asioineen ja ominaisuuksineen ympäri veljeskuntaa. Kokemukseni mukaan kannattaa suorittaa ruumiintarkastus ja kerätä huipputeknologian ihmelasten lelut talteen ennen kuin päästät eteistä edemmäs, ellet halua dokumenttia itsestäsi esitettäväksi koko maailmalle.

      • Sitä_saa

        Näyttäkää niille persettä, mielellään isoa niin tietävät olla kyselemättä mikä se ashole on!


      • liha.puhuu

        Täytyy ottaa huomioon että heillä saattaa olla huomattavan poikkeavat käsitykset oikeasta, väärästä, sopivaisuudesta, sukupuolirooleista ym. perustuen kirjavasti kasvuympäristön ja siirtolaisuusaseman risteytykseen tietysti yksilöllisine vaihteluineen. Kiltteys ja vieraanvaraisuus satetaan tulkita heikkoudeksi tms. epätoivoisuudeksi, jota käytetään halventaen ja armotta hyväksi tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        Sitä_saa kirjoitti:

        Näyttäkää niille persettä, mielellään isoa niin tietävät olla kyselemättä mikä se ashole on!

        Kaikki varmaan tietää mitä tapahtuu, kun valkoinen nainen näyttää isoa peppuaan mustalle miehelle.


    • Bethotred

      Mä olin jonkinlaisessa suhteessa tuollaiseen kamerunilaiseen , mutta sitten huomasin facebookissa surffatessa, että eräs suomessa oleva nainen samasta maasta on kihloissa sen kanssa. 😝ei oo juuri kiinnostanu sit enää ja en oikein osaa enää pitää noita afrikaansseja ihmisinä. Huvittavinta asiassa on vielä hurskaana katolilaisena esiintyminen.

      • Bethodred

        Mun mielestä toi oli erittäin epälojaalia kun ottaa huomioon , että meillä on yhteinen lapsi, mutta kaiken liikenevän ajan vietti kuitenkin mieluummin mustan horonsa kanssa , omalle lapselle sitä ei koskasn ole riittänyt!


      • Kuiskaajarajalta
        Bethodred kirjoitti:

        Mun mielestä toi oli erittäin epälojaalia kun ottaa huomioon , että meillä on yhteinen lapsi, mutta kaiken liikenevän ajan vietti kuitenkin mieluummin mustan horonsa kanssa , omalle lapselle sitä ei koskasn ole riittänyt!

        Once you go black you can't come back


      • Black_humor

        Musta aukkoko?


    • Trump_tietää

      Mistä pierut tulee!

    • VesaMattiLoiri

      Mlol ootteko vieläki naimisis q o menny jtn 5 vuotta :Ddddddddd

    • Aitsista

      Variokaa! Niillä on usein AIDS.

      • Raaka_-_Watson

        Pahinta on se että jos sekaantuu niihin ja saa jälkeläisiä on oma ja äpärien elämä on lopullisesti ohi.


    • Moi, minä olen Afrikasta kotoisin oleva nainen, Afrikka on todella iso ja monipuolinen maanosa. No, on joka tapauksessa mielenkiintoista miten paljon kulttuuri vaikuttaa, ja kulttuurieroja voi olla melko haastavia ja vaativia. Mutta joskus myös mielenkiintoisia. Aina ei ole isoista eroista kyse, vaan niistä pienistä vivahteista. Muutettuani tänne olen oppinut paljon ja olen iloinen siitä.

    • Anonyymi

      Työpaikallani on suomalaisnainen, jolla on ghanalainen mies ja ylistää tätä kaikin puolin eikä siinä mitään, mutta hän on myös sitä mieltä että suomalaismies ja afrikkalaisnainen eivät sovi mitenkään yhteen eikä länsiafrikkalaisnaisia pitäisi päästää Suomeen ollenkaan.

      • Anonyymi

        Mikäs siinä jos tykkää syödä lihaa, kalaa ja kanaa yhdistettynä limamössönä, kuivakala todella haisee, joten tuulettamaan joutuu paljon. Gari on hyvää samoin pähkinäkastike,


    • Anonyymi

      Olin naimisissa etiopialaisen miehen kanssa neljä vuotta. Jatkuvaa kissa-hiiri leikkiä hänen ja hänen lukemattomien naisystäviensä kanssa. Ei myöntänyt mitään ennenkuin jäi kiinni. Sanoi näitä naisia serkuikseen. Asuimme välillä hänen kotimassaaan ja välillä Suomessa. Suku oli äärettömän lojaali miehelleni. Kaikki puolustivat häntä, jos meillä oli riita sain kuulla olevani rasisti ahne ja mustasukkainen. Hän junaili asiat niin, että Kela maksoi elatusmaksut hänen suomalaiselle exälleen ja samaan aikaan sijoitti rahaa kotimaassaan. Meillä ei luojan kiitos ole lapsia. Noin vuosi sitten hän aloitti suhteen etiopialaisen eronneen naisen kanssa, jolla myös lapsi. Aluksi salaa, sain viestejä lukemalla tietää suhteesta. Älyttömän taitava salaamaan ja valehtelemaan. Syytti aina minua ongelmista. Meille tuli lopulta ero, kun tämä uusi nainen vaati sitä. Meillä oli vielä seksiä pitkään sen jälkeen. Kävin muutaman kerran testeissä kun tiesin että miehellä on muitakin. Onneksi kaikki negatiivisia. Viikko sitten mies otti yhteyttä ja pyysi mukaansa poliisiasemalle. Hän teki rikosilmoituksen tästä uudesta naisestaan, joka oli varastanut häneltä tuhansia euroja, rikkonut omaisuutta, potkinut raapinut ja mukiloinut miehen mustelmille. Näin jäljet hänen kehossaan . Osa tappeluista oli tallentunut valvontakameraan. Mies ajaa taksia ja nainen oli hyökännyt taksitolpalla hänen kimppuunsa. Autoin miestä tekemään rikosilmoituksen. Hänen suomalaiselle exälle ilmoitettiin myös sosiaalista että lapset eivät ole turvassa naisen kanssa. Pyysin lähestymiskieltoa naiselle, koska hän vaikuttaa impulsiiviselta ja psyykkisesti häiriintyneeltä. Pelkäsin että hän saa jostain osoitetietoni. En enää pidä mitään yhteyttä etiopialaiseen ex mieheeni. Stereotypiat pitävät sataprosenttisesti paikkaansa joidenkin afrikkalaisten kohdalla. Jostainhan ne on saaneet alkunsa alunperin. Minulle riitti kokemukset afrikkalaisista ihmisistä loppuelämäksi.

    • Anonyymi

      Huipputaitavia pettämään ja salaamaan muut suhteet. Afrikkalaiset miehet on käytännössä moniavioisia. Vakuuttavat vaimolleen uskollisuutta. Tunnustavat vain sen mistä jäävät kiinni. Suomessa afrikkalainen mies saa halutessaan irtoseksiä koska vaan. Kannattaa harkita kahdesti ennenkuin lähtee heidän kanssa pysyvästi hyväksikäyttösuhteeseen.

      • Anonyymi

        Raha tärkeintä, seksi toisarvoista ja hyväksikäyttö mantereen tapa oli kyseessä suomalainen tai " veli tai sisko".


    • Anonyymi

      Vedä ihan minimiin kaikki avustaminen, rahan käyttö, huolenpito, ja muut palvelut niin huomaat että afro miehesi on äkkiä palannut sen oikean Afrikkalaisen puolisonsa luo. Hän pitää sinua vaan tulonlähteenä ja huoltojoukkoina.

    • Anonyymi

      Ihan tyypillistä suomi - afrikka suhteissa että toimii niin kauan kuin toinen on kiltti höynäytettävä ja toinen elää siivellä. Kunnes joku päivä silmäsi aukeaa ja huomaat miten sinua on huijattu alusta saakka.

    • Anonyymi

      Tekosyynä käyttävät traumaattisen taustan.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe