VELJESRAKKAUS 1

Mohikaani_27

' 1 Joh. 11 - 17. "< Tämä on se sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet;meidän tulee rakastaatoinen toistamme,
12. eikä olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän ? Siksi, että häänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot vanhurskaita.
13. Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
14. Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
15. Jokainen joka vihaa veljeään, on murhaaja. Te teidätte, ettei yhdelläkään murhaajalla ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
16. Sillä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän puolestamme. Meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme puolseta.
17. Jos joku, jolla on maallista omaisuutta, näkee veljensä olevan puutteessa mutta sulkee häneltä sydämensä, kunka Jumalan rakkaus pysyisi hänessä?>"

* Siinäpä hieman " vahvaa" ruokaa, meille jotka olemme niin kovin uskovaisia, itsekukin omassa elämässään. Pakenemme eri selityksien taakse, jos ja kun näemme ympärillämme , ja varsinkin uskovien veljien ja siskojen kärsivän puutteesta, ohjaamme heidät tekopyhästi sosiaalihuoltoon, tai muualle pois , kuhan vaan menee apua hakemaan jostain muualta.

* Me vihaamme veljeämme, kun puhumme hänestä pahaa, emme anna anteeksi hänen rikkomuksiaan, vaikka Jumala sanoo, niin kuin tekin annatte anteeksi, niin minäkin annan teille anteeksi. Jos et anna anteeksi, et saa anteeski itsekkään Jumalalta. Kovaa on rakkauden laki Kristuksessa, Hän antoi siitäkin esimerkin, uhratessaan itsensä minun, koko maailman puolesta.

* Mitä siis on totuus Jumalan palveluksestamme? Käym kokouksissa säännölliset,kö? Teen sitä ja tätä, käyn katsomassa vanhuksia ja sairaita, vai käynkö. Tuomitsenko hänet, joka ei ehkä olekaan niin ahkera käymään seurakunnan tilaisuuksissa, eikä uhraakkaan niin kuin ehkä minä teen. (en tarkoita nyt itseäsni) Olemme hyviä jossain, osaamme selittää jos laiminlyömme itsestään selviä asioita, jotka kuuluisi uskovaisen elämään spontaanisti. Emme raasi luopua omastamme toisen hyväksi, pelkäämme tulla petetyksi, kun tiulisi saada hyvä mieli auttamisesta?

16

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUOMATKAA MINUT

Yksi tuosta litaniasta jäi pois joka on mielestäni se kaikkein pahin rikkomus
      ennenkaikkea Jumalaa kohtaan, vääryys veljiä kohtaan ja itsepetosta. Nimittäin itsensä korostaminen ja korottaminen, kun tulisi olla niin että me vähenemme ja Jumala meissä lisääntyisi.
      Monet kirjoittavat otsikot isoilla kirjaimilla so. ( katsokaa nyt minua kuinka minä olen hyvä, parempi, paras.)

• * Oliko mun viestin otsikko vieläkin isommilla kuin omasi, vai mistä sinä puhut ?

• Parempi esimerkki Raamatun veljesrakkaudesta olisi ollut Daavidin ja Joonatan rakkaus, joka oli heille ihananpaa kuin naisen rakastaminen.

Suomen kielisestäkin Raamatusta voi siis löytää homoliiton ja monissa jossain Raamatuissa kolme.

• * Älä Pe.ku valehtele. Daavidin ja Joonatanin rakkaus on esikuvaa Agapeerakkaudesta, eli pyyteettömästä Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa, Hänessä ja Hänen raukkatensa on juuri tätä, ei ole miestä eikä naista Kristuksessa, heitä yhdistää Kristuksen veri Pyhän Hengen osallisuudessa. Älä vedä lokaan pyhiä asioita irstaassa mielessäsi. Jos et tätä ymmärrä, niin teet hyvin jos et puutu asiaan ollenkaan. Omaksi parhaaksesi !

• Eenokki 12
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Älä Pe.ku valehtele. Daavidin ja Joonatanin rakkaus on esikuvaa Agapeerakkaudesta, eli pyyteettömästä Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa, Hänessä ja Hänen raukkatensa on juuri tätä, ei ole miestä eikä naista Kristuksessa, heitä yhdistää Kristuksen veri Pyhän Hengen osallisuudessa. Älä vedä lokaan pyhiä asioita irstaassa mielessäsi. Jos et tätä ymmärrä, niin teet hyvin jos et puutu asiaan ollenkaan. Omaksi parhaaksesi !

Ei kai vaan Pe-ku ole kaapissa juonimassa pyhiä ja pyhiä arvoja vastaan?

Tule ulos Pe-ku!

• Gispa

Pe.ku

Olen kirjoittanut tänne 2.5.2010 Daavidin ja Joonatanin välisestä rakkaudesta nimerkillä Gispa. Alla silloinen kirjoitukseni, jota minun ei ole syytä muuttaa.

Gispa
        2.5.2010 18:53

Daavid ja Joonatan
        >> Tosin on Raamatussa esimerkki myös homoparista, joita Jumala rakasti. Daavid ja Jonatan. (1 Sam 18:1-5, 20:1-42, 2 Sam 1:17-27.) < <

Daavid ja Joonatan eivät olleet homopari.
        Heidän ystävyytensä ja rakkautensa ei ollut eroottista, vaan filia- ja storge- tyyppistä eli ystävyyttä ja kiintymystä. Tämä ei tarkoita, etteikö homoparin rakkaus voisi olla samanlaista.

Raamatun kohdat, joihin viittaat, eivät tue käsitystä homoparista. Ne kertovat syvästä kiintymyssuhteesta.
        Daavid ja Joonatan rakastivat veljellisesti. Niin Jeesus opettaa meitäkin rakastamaan toisiamme.
        Jumala rakastaa kaikkia vielä suuremmalla eli agape-rakkaudella. Hänen rakkautensa ei ole sitoutunut seksuaaliseen suuntautumiseen tai muihin ihmisen ominaisuuksiin. Hän hyväksyy ihmiset yhteyteensä ehdoitta - Kristuksen tähden.

1. Sam. 18:1
        Kun hän oli lakannut puhumasta Saulin kanssa, kiintyi Joonatan kaikesta sielustaan Daavidiin, ja Joonatan rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        1. Sam. 18:3
        Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        1. Sam. 20:17
        Ja Joonatan vannotti vielä Daavidin heidän keskinäisen rakkautensa kautta, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        2. Sam. 1:26
        Minä suren sinua, veljeni Joonatan; sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus.

Surressaan Joonatania Daavid toteaa tämän (Joonatanin) rakkauden olleen hänelle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus. Se osoittaa vain sen, että lähimmäisen rakkaus (veljellisyys, kiintymys ja ystävyys) voi olla korkeampitasoista kuin pelkkä erotiikka. Parisuhteessa elävien rakkauteen kuuluu myös erotiikka, joka ei ole vain seksiä. Kun suhteeseen sisältyy lisäksi luottamus ja kiintymys, se edustaa parisuhteessa elävien korkeinta rakkauden muotoa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9040807#comment-44008824-view

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Älä Pe.ku valehtele. Daavidin ja Joonatanin rakkaus on esikuvaa Agapeerakkaudesta, eli pyyteettömästä Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa, Hänessä ja Hänen raukkatensa on juuri tätä, ei ole miestä eikä naista Kristuksessa, heitä yhdistää Kristuksen veri Pyhän Hengen osallisuudessa. Älä vedä lokaan pyhiä asioita irstaassa mielessäsi. Jos et tätä ymmärrä, niin teet hyvin jos et puutu asiaan ollenkaan. Omaksi parhaaksesi !

Kyllä Daavidin ja Joonatan suhdetta sanortaan Raamatussa "liitoksi".

Jos eivät olisi homoja niin miksi vannoivat toisilleen moneen kertaan rakkauden valoja ja solmivat liiton?
        Miksi Saul huutaa pojalleen tämän mieltyneen Iisain poikaan ja miksi tuo mieltymys olisi häpäissyt hänen äitinsä hävyn, kuten Saul huusi, ellei olisi ollut homoseksiä?
        Miksi he suutelivat toisiaan ja miksi Joonatan kuoltua Daavid sanoi rakkautensa Joonataan olleen ihananpaa kuin naiseen.
        Miksi Joonatan riisuutuminen alastomaksi Daavidin edessä kerrotaan Raamatussa, ellei kuvattaisi homojen seksuaalisuutta?

• -tomumaja-
        Gispa kirjoitti:

Pe.ku

Olen kirjoittanut tänne 2.5.2010 Daavidin ja Joonatanin välisestä rakkaudesta nimerkillä Gispa. Alla silloinen kirjoitukseni, jota minun ei ole syytä muuttaa.

Gispa
        2.5.2010 18:53

Daavid ja Joonatan
        >> Tosin on Raamatussa esimerkki myös homoparista, joita Jumala rakasti. Daavid ja Jonatan. (1 Sam 18:1-5, 20:1-42, 2 Sam 1:17-27.) < <

Daavid ja Joonatan eivät olleet homopari.
        Heidän ystävyytensä ja rakkautensa ei ollut eroottista, vaan filia- ja storge- tyyppistä eli ystävyyttä ja kiintymystä. Tämä ei tarkoita, etteikö homoparin rakkaus voisi olla samanlaista.

Raamatun kohdat, joihin viittaat, eivät tue käsitystä homoparista. Ne kertovat syvästä kiintymyssuhteesta.
        Daavid ja Joonatan rakastivat veljellisesti. Niin Jeesus opettaa meitäkin rakastamaan toisiamme.
        Jumala rakastaa kaikkia vielä suuremmalla eli agape-rakkaudella. Hänen rakkautensa ei ole sitoutunut seksuaaliseen suuntautumiseen tai muihin ihmisen ominaisuuksiin. Hän hyväksyy ihmiset yhteyteensä ehdoitta - Kristuksen tähden.

1. Sam. 18:1
        Kun hän oli lakannut puhumasta Saulin kanssa, kiintyi Joonatan kaikesta sielustaan Daavidiin, ja Joonatan rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        1. Sam. 18:3
        Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        1. Sam. 20:17
        Ja Joonatan vannotti vielä Daavidin heidän keskinäisen rakkautensa kautta, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        2. Sam. 1:26
        Minä suren sinua, veljeni Joonatan; sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus.

Surressaan Joonatania Daavid toteaa tämän (Joonatanin) rakkauden olleen hänelle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus. Se osoittaa vain sen, että lähimmäisen rakkaus (veljellisyys, kiintymys ja ystävyys) voi olla korkeampitasoista kuin pelkkä erotiikka. Parisuhteessa elävien rakkauteen kuuluu myös erotiikka, joka ei ole vain seksiä. Kun suhteeseen sisältyy lisäksi luottamus ja kiintymys, se edustaa parisuhteessa elävien korkeinta rakkauden muotoa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9040807#comment-44008824-view

Gispa

>>Daavid ja Joonatan rakastivat veljellisesti. Niin Jeesus opettaa meitäkin rakastamaan toisiamme.

• Gispa
        -tomumaja- kirjoitti:

Gispa

>>Daavid ja Joonatan rakastivat veljellisesti. Niin Jeesus opettaa meitäkin rakastamaan toisiamme.

-tomumaja-

En katso valehdelleeni, vaan olen kirjoittanut sen mukaan kuin olen asian ymmärtänyt Raamatun kirjoituksista. Uskon ymmärtäneeni oikein.
        Olen jälleen kerran käynyt läpi kaikki mahdolliset Daavidin ja Joonatanin ystävyyttä koskevat Raamatun kohdat. Mikään niistä ei vakuuta minua siitä, että heillä olisi ollut homoeroottinen suhde. Olen edelleen täysin vakuuttunut heidän suhteensa olleen syvä veljellinen ystävyys- ja kiintymyssuhde. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, jos ei itse ole kokenut yhtä syvää sielujen välistä ystävyyttä ja - uskovien kyseessä ollen syvää hengellistä yhteyttä.

Ole hyvä ja tuo Raamatusta esiin todisteet "alasti riisuskelusta" ja eroottisesta pussailusta. Viittauksesi Jeesuksen opetukseen jätän omaan arvoonsa. En ole sanonut enkä sano, että Jeesus olisi opettanut käyttäytymään sinun kertomallasi tavalla. Pois se!

Lähi-Idässä ja monissa muissa maissa ja kulttuureissa on miesten tapana suudella veljellisesti toisiaan ilman eroottista latausta. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, ei varsinkaan läheisten sukulaisten ja ystävien ollessa kyseessä. Suomen oma Urho-poikakin pussaili aikoinaan naapurin tovereita vieraillessaan heidän luonaan. Niissä pussailuissa lienee alkoholilla ja mielistelyn halullakin ollut oma osuutensa. Saunojen luvatussa maassa Suomessa riisudutaan alasti saunottaessa, mikä aiheuttaa joskus hämmennystä siihen tottumattomissa vieraissa.
        Raamatussa on paljon esimerkkejä miesten välisestä suutelemisesta eikä niihin liity vähääkään erotiikkaa.

1.Sam.18: 3 -4
        3Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        4 Ja Joonatan riisui viitan, joka hänellä oli yllänsä, ja antoi sen Daavidille, ja samoin takkinsa, vieläpä miekkansa, jousensa ja vyönsä.

1.Sam.23:
        18 Sitten he molemmat tekivät liiton Herran edessä. Ja Daavid jäi Hoorekseen, mutta Joonatan palasi kotiinsa.

Viitan, takin ja aseiden antaminen ei viittaa alasti riisuutumiseen.
        Liitosta näiden kahden välillä Raamattu kertoo, että he tekivät liiton Herran edessä.
        Vanhan liiton aikana ei varmasti solmittu homoliittoa Herran edessä.

Kyse ei ollut parisuhteesta tai sen tapaisesta liitosta, vaan eräänlaisesta ystävyys,- yhteistyö-, ja avunantosopimuksesta, mikä käy ilmi useista eri Raamatun kohdista.
        Liiton siteenä oli syvä kiintymys kuten olen jo aiemmin sanonut.
        Joonatan tiesi, että Herra oli valinnut Daavidin kuninkaaksi ja pyysi, että Daavid ei hävittäisi hänen sukuansa tultuaan kuninkaaksi, minkä sopimuksen osan Daavid myöhemmin toteuttikin Mefiposetin kohdalla, joka oli jäljellä Saulin suvusta.
        Joonatan puolestaan avusti Daavidia pakenemaan Saulia, vaikka oli itse Saulin poika.

Saulin sielua varmasti kaiveli hänen poikansa läheinen ystävyyssuhde Iisain poikaan Daavidiin, ja siksi hän yritti häväistä myös omaa poikaansa Joonatania tämän äidin kautta. Saulkin oli täysin tietoinen, että Herra oli hylännyt hänet ja valinnut Daavidin.
        Kaunaa oli vielä jäljellä, vaikka välillä Saul muka hyväksyikin Daavidin. Saul oli kiero.

Pe.kulla voi olla vaikka kuinka hyvä Raamatun tuntemus ja voi hän rehellinenkin olla. Hän ei kai sitten vain ymmärrä, mistä puhuu, tai on ymmärtänyt väärin; luulavasti tahattomasti. Luotan siihen, koska minulla ei ole lupa ajatella pahaa kenestäkään.

Tomumaja,
        Sinunkin kannattaisi perehtyä itse enemmän Raamatun kirjoituksiin ja niiden tulkintaan kuin juosta mieleistesi kirjoittajien mielipiteiden perässä. Pyydä Herralta, että Hän itse osoittaa sinulle, mikä oikein on. Nykyisellä tyylilläsi hoiput ja horjut ihmismielipiteiden varassa. Rohkeutta mielipiteesi sanomiseen sinulta ei näytä puuttuvan.
        Nämä asiat eivät kuitenkaan ole niinkään mielipidekysymyksiä, vaan ihan oikea ja totuudellinen näkemyskin on löydettävissä.

• Gispa kirjoitti:

-tomumaja-

En katso valehdelleeni, vaan olen kirjoittanut sen mukaan kuin olen asian ymmärtänyt Raamatun kirjoituksista. Uskon ymmärtäneeni oikein.
        Olen jälleen kerran käynyt läpi kaikki mahdolliset Daavidin ja Joonatanin ystävyyttä koskevat Raamatun kohdat. Mikään niistä ei vakuuta minua siitä, että heillä olisi ollut homoeroottinen suhde. Olen edelleen täysin vakuuttunut heidän suhteensa olleen syvä veljellinen ystävyys- ja kiintymyssuhde. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, jos ei itse ole kokenut yhtä syvää sielujen välistä ystävyyttä ja - uskovien kyseessä ollen syvää hengellistä yhteyttä.

Ole hyvä ja tuo Raamatusta esiin todisteet "alasti riisuskelusta" ja eroottisesta pussailusta. Viittauksesi Jeesuksen opetukseen jätän omaan arvoonsa. En ole sanonut enkä sano, että Jeesus olisi opettanut käyttäytymään sinun kertomallasi tavalla. Pois se!

Lähi-Idässä ja monissa muissa maissa ja kulttuureissa on miesten tapana suudella veljellisesti toisiaan ilman eroottista latausta. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, ei varsinkaan läheisten sukulaisten ja ystävien ollessa kyseessä. Suomen oma Urho-poikakin pussaili aikoinaan naapurin tovereita vieraillessaan heidän luonaan. Niissä pussailuissa lienee alkoholilla ja mielistelyn halullakin ollut oma osuutensa. Saunojen luvatussa maassa Suomessa riisudutaan alasti saunottaessa, mikä aiheuttaa joskus hämmennystä siihen tottumattomissa vieraissa.
        Raamatussa on paljon esimerkkejä miesten välisestä suutelemisesta eikä niihin liity vähääkään erotiikkaa.

1.Sam.18: 3 -4
        3Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        4 Ja Joonatan riisui viitan, joka hänellä oli yllänsä, ja antoi sen Daavidille, ja samoin takkinsa, vieläpä miekkansa, jousensa ja vyönsä.

1.Sam.23:
        18 Sitten he molemmat tekivät liiton Herran edessä. Ja Daavid jäi Hoorekseen, mutta Joonatan palasi kotiinsa.

Viitan, takin ja aseiden antaminen ei viittaa alasti riisuutumiseen.
        Liitosta näiden kahden välillä Raamattu kertoo, että he tekivät liiton Herran edessä.
        Vanhan liiton aikana ei varmasti solmittu homoliittoa Herran edessä.

Kyse ei ollut parisuhteesta tai sen tapaisesta liitosta, vaan eräänlaisesta ystävyys,- yhteistyö-, ja avunantosopimuksesta, mikä käy ilmi useista eri Raamatun kohdista.
        Liiton siteenä oli syvä kiintymys kuten olen jo aiemmin sanonut.
        Joonatan tiesi, että Herra oli valinnut Daavidin kuninkaaksi ja pyysi, että Daavid ei hävittäisi hänen sukuansa tultuaan kuninkaaksi, minkä sopimuksen osan Daavid myöhemmin toteuttikin Mefiposetin kohdalla, joka oli jäljellä Saulin suvusta.
        Joonatan puolestaan avusti Daavidia pakenemaan Saulia, vaikka oli itse Saulin poika.

Saulin sielua varmasti kaiveli hänen poikansa läheinen ystävyyssuhde Iisain poikaan Daavidiin, ja siksi hän yritti häväistä myös omaa poikaansa Joonatania tämän äidin kautta. Saulkin oli täysin tietoinen, että Herra oli hylännyt hänet ja valinnut Daavidin.
        Kaunaa oli vielä jäljellä, vaikka välillä Saul muka hyväksyikin Daavidin. Saul oli kiero.

Pe.kulla voi olla vaikka kuinka hyvä Raamatun tuntemus ja voi hän rehellinenkin olla. Hän ei kai sitten vain ymmärrä, mistä puhuu, tai on ymmärtänyt väärin; luulavasti tahattomasti. Luotan siihen, koska minulla ei ole lupa ajatella pahaa kenestäkään.

Tomumaja,
        Sinunkin kannattaisi perehtyä itse enemmän Raamatun kirjoituksiin ja niiden tulkintaan kuin juosta mieleistesi kirjoittajien mielipiteiden perässä. Pyydä Herralta, että Hän itse osoittaa sinulle, mikä oikein on. Nykyisellä tyylilläsi hoiput ja horjut ihmismielipiteiden varassa. Rohkeutta mielipiteesi sanomiseen sinulta ei näytä puuttuvan.
        Nämä asiat eivät kuitenkaan ole niinkään mielipidekysymyksiä, vaan ihan oikea ja totuudellinen näkemyskin on löydettävissä.

"Ole hyvä ja tuo Raamatusta esiin todisteet "alasti riisuskelusta" ja eroottisesta pussailusta."

Saul uhkasi tappaa Daavidin koska oli suhteessa Joonatan kanssa ja läksiäisissä sen takia rakkaat erotessaan suutelivat ja itkivät.
        1 Samuel 20:41 Palvelijan mentyä Daavid nousi kivikasan takaa ja kumarsi kolmesti maahan asti. Sitten he suutelivat toisiaan ja itkivät yhdessä, Daavid vielä Jonataniakin enemmän.

1. Samuel 18:3–4 Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
        Hän riisui viittansa ja antoi sen Daavidille, samoin sotapaitansa, miekkansa, jousensa ja vyönsäkin.

Siihen aikaan ei ollut alusvaatteita.

• En minä sen kummempi Raamatun tuntija ole, muutta ymmärrän siellä olevat asiat niin kuin ne on kirjoitettu,muutetelematta niitä, ihan kuten sinäkin tomumaja.

Gispa on kai nyt huomannut olleensa väärässä, kun ei enää vastaa, mutta ei hän kai sitä tahallaan tee.

• Gispa
        Pe.ku kirjoitti:

En minä sen kummempi Raamatun tuntija ole, muutta ymmärrän siellä olevat asiat niin kuin ne on kirjoitettu,muutetelematta niitä, ihan kuten sinäkin tomumaja.

Gispa on kai nyt huomannut olleensa väärässä, kun ei enää vastaa, mutta ei hän kai sitä tahallaan tee.

Pe.ku

>>> Gispa on kai nyt huomannut olleensa väärässä, kun ei enää vastaa, mutta ei hän kai sitä tahallaan tee.

• " 1 Joh. 11 - 17. "< Tämä on se sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet;meidän tulee rakastaatoinen toistamme,
      12. eikä olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän ? Siksi, että häänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot vanhurskaita."

Pari kommenttia.
      11. jae tarkoittanee, että uskovien ja ehkäpä samalla tavalla uskovien keskinäistä rakkautta mutta ei yleistä ihmiskunnan kaikkien jäsenten rakastamista.
      Jos näin on, rakkauskäsite on rasistinen. Toivon että olen väärässä.

12. jae on ristiriidassa VT:n kirjoitukseen Kainista. VT ei tehnyt Kainista "rikollista" ennen veljesmurhaa. Kain ei ollut ollenkaan kateellinen Abelille.
      Kain suuttui siitä kun lihauhri ei kelvannut mutta Abelin kasvivuhri kelpasi. Muistettakoon että Herralle kelpasi myöhemmin molemmat ja lihauhri oli erityisen miellyttävä.
      Kain murhasi veljensä kostoksi Herralle, joka ei hyväksynyt lihauhria.

Lihauhrin hylkääminen on ristiriidassa muiden VT:n kirjoitusten kanssa ja joiden mukaan Herra rakasti lihasavun tuoksua.

Aloitus toi hyvin esille UT:n valehtelun ja VT:n sisäisen ristiriidan (on on ja ei ei -oppi).

• Taa opettamassa

Siinä se taas mohikaani on ruvennut opettamaan ja saarnaamaan, vaikka Raamtussa we4lvästi keilletään aviorikoksen tehnyttä ihmistä olemaan opettaja. Muutenkin mohikaani on pika ja pitkävihainen, jonkakaltainen ei sovi olla Jumalan Sanan opettaja! Syntiä teet kun olet Jumalan Sanaa vastaan!

• "VELJESRAKKAUS 1"

onko sulla Mohikaani tarkoitus tehdä useampi avaus samasta asiasta kun olet numeroinut tämän ykköseksi?

Olihan sulla kerran jo eräästä aiheesta useita avauksia.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4032
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2641
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      138
      2563
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2013
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1483
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1357
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1354
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      157
      1068
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1037
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      998
    Aihe