Moi!
Sanokaahan alan ihmiset, missä hinnoissa liikkuu noin 20m veneen/laivan rungot moottorit? Siis sellaiset, joista saisi rakennettua huvikäyttöön asuntolaivan ja jonka ylläpito ei tulisi mahdottoman kalliiksi. Merikelpoisuutta saisi olla Itämeren vaatimusten verran.
Mitä tuollainen 20m alus kuluttaa pienellä dieselillä? Pääseekö litralla mpk:n?
Onko niin, että alle 24m pitkä alus ei tarvitse sen kummempaa ajolupaa? Menee siis huviveneenä?
Mitä mahtaa maksaa moisen satamapaikka jossain länsirannikolla (Rauma-Pori-Vaasa -akselila)?
Mitä maksaa pieni laiva?
24
2059
Vastaukset
- onkook
tarkoitatko tämäntyyppistä
http://www.nettivene.com/moottoripursi/terasvene/493819- uiva pilvilina
Joo, tai en. Tuon tyyppinen, mutta enemmänkin projekti kuin valmis vene.
- entästämä?
uiva pilvilina kirjoitti:
Joo, tai en. Tuon tyyppinen, mutta enemmänkin projekti kuin valmis vene.
entäs tämä - olis aika paljon enemmän hommaa ja myöskin halvermpi. Tosin myös pienempi
http://www.nettivene.com/moottoripursi/muu-merkki/481886
- Plivelle
No eihän tommoseen kysymykseen voi antaa yksiselitteistä vastausta, mädän troolarin voi saada melkein ilmaiseksi, hyvästä voi joutua maksmaan 500 000 eur.
- Teräsveneenkinrakent
Jos se painaa esim. 20 tn, se kulkee 120 hv:n moottorilla vastatuuleenkin ehkä jotain 7 s. , kulutus ehkä tuo 1 ltr/mpk. Opettele hitsaamaan ja tee selläinen itse, ei kukaan kiellä rakentamasta eikä mökkiveneessä ole mitään pakollista katsastusta. Moottorin löytää kuorma-auto purkaamosta, vaihteisto 3:1, mieluimmin uusi, ei muuta kuin hommiin
- uiva pilvilina
Kiitos vinkistä, mutta ei taida selkä kestää moista terästyötä. Pitäisi olla valmis runko moottori asennettuna, niin loput voisi kyllä tehdä itse. Tietysti tuommoisen puolivalmiiin rungon voisi joltain saada edullisesti. Aika ajoin näkee noita maatalojen pihoissa. Ja sitten on tietysti Euroopan markkinat. Hieman tässä hintahaarukkaa nyt hahmottelen.
Osaako kukaan sanoa, mitä mahtaa laituripaikka tuon kokoiselle veneelle maksaa? Ei tarvitse olla missään keskustassa. - Ei taida sopia
uiva pilvilina kirjoitti:
Kiitos vinkistä, mutta ei taida selkä kestää moista terästyötä. Pitäisi olla valmis runko moottori asennettuna, niin loput voisi kyllä tehdä itse. Tietysti tuommoisen puolivalmiiin rungon voisi joltain saada edullisesti. Aika ajoin näkee noita maatalojen pihoissa. Ja sitten on tietysti Euroopan markkinat. Hieman tässä hintahaarukkaa nyt hahmottelen.
Osaako kukaan sanoa, mitä mahtaa laituripaikka tuon kokoiselle veneelle maksaa? Ei tarvitse olla missään keskustassa.Kun kyselet laituripaikan hintaa, tulee fiilis ettei moinen projekti ehkä kuitenkaan sovi sinulle.
Näissä projekteissa pitää muistaa muutenkin, että runko jossa on kone asennettuna on 1/3 valmiista paatista. Myös rahallisesti. - Teräsveneenkinrakent
uiva pilvilina kirjoitti:
Kiitos vinkistä, mutta ei taida selkä kestää moista terästyötä. Pitäisi olla valmis runko moottori asennettuna, niin loput voisi kyllä tehdä itse. Tietysti tuommoisen puolivalmiiin rungon voisi joltain saada edullisesti. Aika ajoin näkee noita maatalojen pihoissa. Ja sitten on tietysti Euroopan markkinat. Hieman tässä hintahaarukkaa nyt hahmottelen.
Osaako kukaan sanoa, mitä mahtaa laituripaikka tuon kokoiselle veneelle maksaa? Ei tarvitse olla missään keskustassa.Ymmärsin aloituksesta, että varallisuutta ei ole ostaaksesi toimivaa mökkivenettä. Jos löytää jostain aihion, pitää ensin purkaa käyttökelvoton osa pois, työtä ja työtä. Samassa ajassa uuden tekeminen menee jo ohi. Ei sitä(teräksistä)tarvi maissa rakentaa valmiiksi, vain runko, maalaukset, moottori ja yläosa. Sen kun ajaa merelle poijuun ja rakentaa sitä edelleen siellä. Se on persaukisen konsti saada asuntolaiva.
Mulla meni 6 v., kun pääsin ajelemaan 12m teräspaattia, 14 v./2910h ajelin
- zippari
Hitunvitun kalliksi tulee pelkkä ylläpito, mutta ethän sinä sitä kysynyt. Parillakymmenellä tonnilla saa aihion josta alkaa rakentaa. viiskytä tonttua kun laittaa rakentamiseen koneineen saa aikaan jo jotain, mutta omalle työlle ei voi laskea mitään. paritonnia voi laskea ylläpitoon vuodessa, mutta laituripaikkaan menee paikasta rippuen 500 - 2000€ jos ei naapurin rantaan saa eurokossulla poijua laittaa. Halpaa hommaa ei veneily koskaan ole yli kuusmetrisellä.
- Realismia kehiin....
Talvisäilytys on iso ongelma ellei ole omaa suojaisaa satamaa talveksi.
Mihinkään laituriin ei saa tuollaista parikymmenmetristä alusta halvalla.
Lisäksi alkaa olla muitakin ongelmia suomessa ja muuallakin.
Juuri minnekään huvivenesatamiin ei ole asiaa kiinnittyä.
Lisäksi kun saat tarpeeksesi kyseisestä harrastuksesta niin kukaan ei osta edes omakustannushintaan sitä pois sinulta. - uiva pilvilina
Kyse ei ole oikeastaan huviveneestä vaan mietin ihan asumista tuollaisessa muutaman vuoden ja yritän hieman hahmottaa, että mitä tulisi kokonaisuus maksamaan.
Veneen koko on tärkeä itse asumisen takia ja myös siksi, että sen voisi sisustaa normaaleilla talotekniikalla ja kalusteilla, ei venetarvikeliikkeen hinnoilla. Siis esim. ihan normaalit keittiökalusteet, patterit, ruokapöytä, sohva jne. Ainoastaan sähköt olisivat jollain 24V systeemillä.
Talvisäilytystä en ole pohtinut, mutta pitäisi olla sen verran vahva runko, että voisi tarvittaessa jättää jäihin talveksi, jos täällä Suomessa on. Toinen vaihtoehto olisi pitää se talvet eteläisellä Itämerelellä, jossa meri ei jäädy.
Ei tätä tarvitse niin vakavasti ottaa, kunhan hieman ääneen haaveilen. :D - tarmokkaasti toimeen
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/laivan-omistaja-naki-kaiken-surullisen-laivan-surullinen-loppu/1259325
Tuosta halvalla aihhio, vakuutusyhtiö lahjoittaa noutajalle. - Ruostevaurio
Tervehdys, nyt on pakko pistää sulle jäitä hattuun, olen rakennellut näitä jos jonkinlaisia.. 14 metrisestä aina 27 metriseen vanhaan pakastusalukseen. Ja ammatiltani olen talonrakentaja. Ei onnistu, valitan! Tunnen näitä pilvilinnamiehiä enemmänkin, ostetaan puu- tai terästroolarin runko ja aloitetaan kirkkain silmin. Rahat ja aika loppuu aina, siinä välissä vaimon innostus hyytyy kokonaan ja paatti on taas myynnissä seuraavalle haaveilijalle. Yksi keskimääräinen projektirunko voi vaihtaa omistajaa useampaan kertaan ennen kuin se jää keräämään satamamaksuja tai myydään virolaisille jotka leikkaa sen romuraudaksi.. ja velat jää olemaan.. V:mäistä niitä on sitten maksella kun projekti on jo myyty.. Rahaa uppoaa projektiin AINA enemmän, paljon enemmän kuin valmiiseen veneeseen. Avioliitto menee katkolle, kotona et halua muusta puhuakaan, siitä tulee pakkomielle vaan ei koskaan valmista! Aika ja raha ei yksinkertaisesti riitä! Usko pois! Tiedän että ajattelet: Otan iisisti, en laita kaikkia rahoja kiinni paattiin, kyllä mä osaan! Turhaan tuo höpisee omiaan... Niinhän se on, jokainen tekee omat virheensä.
Jos nyt kuitenkin päädyt ostamaan veneen, löydät runkoja n. 20000€ hintaluokassa kyllä. Puutroolarit on ainainen ongelma, ahtojäätön paikka pitäisi löytää ja kun se muutaman vuoden välein joka tapauksessa on nostettava ylös kunnostusta varten, nosto- ja laskukulut on 7-12000€, jos et usko, soita ja kysy! Tuollainen runko painaa 40-120 tonnia ja mobiilinosturi maksaa paljon, kun kahdella rekalla tuodaan vastapainot ja kehikko paikalle, 3-4 ukkoa touhuaa siinä ja projektissa menee koko päivä! Ja tämä siis sekä nostossa että laskussa!
Terärungossa on omat ongelmansa, toki kestää paremmin jäissä, noston jälkeinen tukeminen on helpompaa kun runko ei notku= vähän halvempaa... Teräkseen tulee, tai siis vanhaan runkoon on jo tullut ns. poreita, jotka siinä vesirajan alapuolella muodostaa reikiä runkoon, varsinkin jos et hiekkapuhalla, hitsaa ja epoksoi vedenalaisia osia... Tämä taas maksaa ainakin 30000€ nostoineen ja laskuineen.. Tuo homma on pakko tehdä koska muuten ei ole mitään järkeä edes aloittaa julmetun kallista rakennustyötä! Kannattaa muistaa et nyt puhutaan aloittajan kysymästä laivasta, ei veneestä! 15 metrinen teräsveneen runko, tai 18m "trollö" joka nytkin on myynnissä nettiveneessä hintaan 40t€ tulee aika paljon halvemmaksi käsitellä. Rahaa ja aikaa siinäkin vaan palaa ja paljon!
Osta vanha viittavene ja rakenna siitä, tai kuidutettu troolari joka on ostohetkellä maissa niin että näet et kuitu on kunnolla kiinni ja ehjä. Runko ei ole paljonkaan arvoinen, tuolla niitä makaa Isnäsin rannassa useita maissa. Kuiduttamattoman saat tonnilla, ainakin jos lupaat hoitaa rästimaksut satamalle.. Vedessä makaavaa alusta EI kannata ostaa, et tiedä mitä vesirajan alta löytyy ja nostettava se on kuitenkin;)
Laiturihinnoista sen verran, että tuollainen 4-5 m leveä ja 15-20 metrisen paikka irtoaa tonnilla kesä, ainakin Helsingissä. Itselläni on nyt järkevän kokoinen projekti minulle, 4x14m teräsrunko. Sen nosto maksoi n 1000€ ja laituripaikka 500€ kesä! Raumalla on yksi kaveri joka voi kertoa paljonkin teräsrungoista ja vaikka jeesata paikkojen kanssa jos haluat tiedot niin laita viestiä. On muuten itsekin epäonnistunut samanlaisessa projektissa vaikka ehti asuakin keskeneräisessä paatissaan muutaman vuoden ja paleli pirkeleesti koko ajan;)
Vielä sen verran, et jos nyt saisin kaikki pieleen menneisiin projekteihin syytämäni rahat takaisin, voisin mennä ostamaan uuden 15metrisen veneen velattomaksi ja nautiskella siitä. Toisaalta jotkut vaan saa nautintonsa siitä (esim. minä) että hakkaa päätänsä toistuvasti lankkuaitaan;)
Moottorin pitää olla paikoillaan, vaihteiston ja akselin myös. Ne pitää olla toimintakuntoisia! Koneen vaihto, pedin modaus ja akselityöt on ihan järjetön proggis vanhaan runkoon! Pohjapaljit ja kulmat pitää muuttaa, rihtaukset yms, huh, tulee hiki jo ajatuksesta, lisäksi venettä pitää pilkkoa et autonosturi saa nostettua vanhan myllyn ulos ja uuden sisään.. siinä se kerää kalliita tunteja kun epätoivon vimmalla ihmettelet kun pohjatukki on laho siitä kohdasta johon koneen tassu pitäisi saada kiinni, tai kulma on väärä, akseli on jumissa... tai miljoona muuta ongelmaa, niitä tulee... niin ja tää pitää taas tehdä maissa... kun sitä akselia pitää siirtää;)..- Asuntolaiva
Valmis ajokuntoinen laiva myynnissä satamassa Piikkiössä. Hintaan 35.000 e.
Olin Harvaluodon ympäriajo lenkillä mukana laivassa. Omistajalla 2 laivaa, toisella kiersi maapallon ympäri. Lähemmät tiedot Simo Perho Piikkiö - utelus
Asuntolaiva kirjoitti:
Valmis ajokuntoinen laiva myynnissä satamassa Piikkiössä. Hintaan 35.000 e.
Olin Harvaluodon ympäriajo lenkillä mukana laivassa. Omistajalla 2 laivaa, toisella kiersi maapallon ympäri. Lähemmät tiedot Simo Perho PiikkiöVieläköhän nejävuotta vanhaan ketjuun kannatti vastata. Miksi kaivoit tämän esille?
- Teräsveneenkinrakent
Just sitä samaa tarkoitin, kun ehdotin uuden rakentamista, vanhaan ryhtymisen sijaan, paljon mukavampaaa on pilkkoa ja hitsata uutta rautaa, en vaan osannut sitä noin verbaalisesti selostaa.
- kapu14
Pitäsköhän minunkin kertoa oma tarinani laivasta, jonka rakensin runkovaiheesta eteenpäin.
Ensiksi haluan kertoa ketjun aloittajalle ,että jos taspainoilet rahan, työn ja harrasteajan kanssa, niin mieti hetki noita asioita, ennen kuin aloitat tuollaisen projektin.
Toisena tulee mieleen myös se, mitkä on sinun ammattiosaaminen, koska tuollainen työ vaatii aika monta erilaista osaajaa.
Kolmanneksi, millaisella aikataululla ajattelit päästä nauttimaan työsi suorituksesta?
Nämä asiat kuin ensin ratkaiset ja olet vielä levollisella ja luottavaisella mielellä, että kyllä minä siitä selviän, niin jatka haaveilua , sillä se haaveilu ajaa sinua milloin minnekin ja lisää sinun tietouttasi rakentamista kohtaan.
Oma laivani , jonka hankin 1987 oli pituudeltaan 18m ja leveyttä 4m. Sillloin elettiin sellaista aikaa, että en millään mahtanut löytää itselleni sopivaa runkoa. Lähdin siitä ,että runko pitää olla kohtuullisen hyvässä kunnossa ja kaikki mitä sen mukana sitten ylimääräistä tulee, niin se on vain plussaa. Tulihan sitä muutakin etua. Potkuriakseli oli valmis, samoin kun painelaakeri yms.Turkkilevyä riittävästi kansirakentamiseen.
Katsastin rungon mkp -tarkastajalla. Ensin hän manas koko touhun ,mutta tarkastuksen jälkeen totesi ,että vielä siitä laiva tulee, kun korjaat tuon ja tuon kohdan. Unohdin kertoa ,että laivan valmistamis vuosi on 1876, eli en puhu nyt kovin nuoresta versiosta. Runko oli tehty Ruotsissa ja pääosin sillä oli seilattu sisävesillä makeassa vedessä.
Kuten edellä oleva ovat kirjoittaneet ,että edessäsi on tosi iso työmäärä, en kuitenkaan kiellä sinua haaveilemasta, sillä siitä se itsellänikin lähti. Vuosia mietin ja sitten se rysähti liikkeelle.
Nyt eletään v 2012. Olen seilannut sillä laivalla 6 kesää. Elä masennu. laskit varmaan tuon rakennusajan.Se oli toistakymmentä vuotta -elämäni parhaita vuosia. Touhu mistä tykkäsin tosi paljon ja sain toteuttaa omaa luovuuttani ja tietotaitoani.
Voisin vääntää tuosta jutusta vaikka kirjan. Kaikkia ajatuksia ei jaksa edes tähän kirjoittaa, mutta jotenkin aistin ensimmäisen viestin luettuasi, että en minä ainut ole tässä maailmassa, joka suunnittele harrastepohjalta tuollaista.
Jos haluat jotain tarkempaa tietoa, niin laita yhteystietosi , niin jatketaan juttua. - ruosteeton
Muuten nim."ruostevaurion" teksti pitänee paikkansa mutta nuo lasku/nosto hinnat...
12000 nostosta???
Tule Uuteenkaupungiin(Salmeri)tai mihin hyvänsä järeällä kalustolla varustettuun
venetelakkaan niin ei tervitse pelleillä nosturiautojen kanssa ja nostot/laskut hoituu
kymmenesosa hinnalla.
Muuten kommentoin vaan etten suosittele kellekään vanhoja"projektilaivoja"
niissä menee rahat ja terveys,kokemusta on. - Purjevene2
Hei joko olet löytänyt veneen. Minulla olisi juuri sinulle sopiva vene. Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
- timango
Kirjoitin aikaisemmin oman kantani asiaan nimimerkillä "ruostevaurio". Satuin avaamaan keskustelun uudelleen ja huomasin kirjoitukseni saaneen kokonaista 13 alaspäin peukutusta? Mielenkiintoista, keitä ovat nämä "thirteen" jotka noin suivaantuivat mielipiteestäni? Varmastikin ihmisiä jotka ovat onnistuneet laivaprojekteissaan ja tuntevat niihin liittyvät asiat minua paremmin. Epäilemättä;) Rassannut nyt vaan on kun noin kovasti on mieltä pahoitettu?
Mukavaa alkavaa kesään rakentelijoille ja muille kanssaveneilijäille;) Minusta tuo kirjoitus oli täyttä todellisuutta ja site todellisuuden inhorealismia. Jokaisen sanan allekirjoitan.
- 10ja7
Tuolla niitä on myynnissä eiku ostamaan.
www.djurgardsvarvet.se/- Tekemistä ville valmis
Nuon se menee, miehet vaihtuu, mut projektit jatkuu. Minulla olisi myydä sedältäni perimäni projekti. Se on 14 metrinen kuidutettu hyvällä kuusipyttyisellä merideaselilla varustettu vene. Tekniikka asennettu, sitä on jo käytetty muutama vuosi. Minä purin sisäkalustuksen pois ja nyt se pitäisi sidustaa uudestaan.
Aluksesta löytyy 3D skannaus kuva-aineisto siältä ja ulkoa. Hyvät valmiit suunnitelmat, miten siitä sisustetaan uiva huvila, tai käytyövene. - Laivaprojekti, tek.vail.
Tekemistä ville valmis kirjoitti:
Nuon se menee, miehet vaihtuu, mut projektit jatkuu. Minulla olisi myydä sedältäni perimäni projekti. Se on 14 metrinen kuidutettu hyvällä kuusipyttyisellä merideaselilla varustettu vene. Tekniikka asennettu, sitä on jo käytetty muutama vuosi. Minä purin sisäkalustuksen pois ja nyt se pitäisi sidustaa uudestaan.
Aluksesta löytyy 3D skannaus kuva-aineisto siältä ja ulkoa. Hyvät valmiit suunnitelmat, miten siitä sisustetaan uiva huvila, tai käytyövene.Niin tuollaisen lähes valmiin projektin saapi aina alle puoleen hintaan mitä siihen on mennyt rahaa. Ei niissä projekteissa koskaan pääse omilleen, jos niitä rupeaa realisoimaan, joten tuhon kannattaa tarttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654470Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563500Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5083242Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972154Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361803Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja231777- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446