apua ongelmaan, erittäin raskasta parisuhteessa

parisuhdekuntoonpian

Olemme seurustelleet nyt tyttöystäväni kanssa noin 5 kuukautta. Tapasin hänet ja heti alusta vaikutti todella ihastuttavalta, ja muutamien treffien jälkeen aloimme olla tiiviisti yhdessä ja asua yhdessä. Alkuun kaikki tuntui täydelliseltä, mutta viimeisten kuukausien aikana tilanne on alkanut muuttua vaikeaksi.

Se mikä minua häiritsee on naisen vaatimukset ja halu kontrolloida minua ja kritisoida liian monia asioita. En koe että hän antaisi minun tarpeilleni huomiota.

Omaa tilaa ei ole, ja sen kaipuun ilmaisemisesta alkaa vaan riita. Kaikki kääntyy aina häneen liittyväksi ja taas riita. Ei luota paljonkaan, vaikka olen ollut luottamuksen arvoinen, kyseenalaistaa jatkuvasti eikä usko motiivejani, ei neuvojani.

Terveydentilani alkaa jo heiketä kun hän ei anna tilaa edes päästä kuntoon jatkuvilla vaatimuksillaan ja riita syö voimia ja jatkuva stressi päällä. Kertonut että olen hänen omaisuuttaan. Jos olen vaikkapa satuttanut selkäni, enkä sen vuoksi voi joskus harrastaa seksiä, raivostuu ja itkee ja kokee että en välitä hänestä. Vaikka kerron miten asia on, sanoo että se ei muuta mitään vaikka hän tietää syyn, häntä sattuu silti ja satutan häntä kovasti. Itkee muutenkin todella paljon..vaikea yrittää keskustella näistä asioista kun hän vain on hiljaa ja itkee jos yritän käsitellä hänen käytöstään. Hän poimii kuulemistaan asioista vain ne kohdat jotka voi jotenkin kääntää hänen solvaamisekseen ja on niistä katkera eikä kuuntele muuta, vaikka koko "solvaus" olisi aivan mielikuvitusta eikä kukaan tiedä sellaista sanoneensa.

Olen yrittänyt selittää että on normaalia että ihminen tarvitsee omaakin tilaa vaikka seurustellaan, mutta hän kokee että hänellä on oikeus ja velvollisuus tietää kaikki kaikesta. En ole saanut harrastaa normaalia sosiaalista kanssakäymistäni, hän kokee sen uhaksi. Naispuoleisista tuttavista hän hyväksyy vain riittävän rumat, ja uusia tuttavuuksia en kuulemma saa solmia enää. Jopa se että halusin vaihtaa salasanani facebookiin hän tulkitsi hyökkäykseksi, tekee profiileja nettipalveluihin ja tutkii missä olen ja kyseenalaistaa motiivini niiden käyttöön ja "tietää" mitä olen taas ollut etsimässä.

Itse olen pyrkinyt olemaan aina oikeudenmukainen ja yrittää toimia yhteisen edun mukaan, mutta hän kokee asiat aina vastakkain asettelun kautta..hänelle on hirmuisen tärkeää läheisyys ja parisuhde, mutta silti luottamus puuttuu, tuntuu että kaikki muut ovat vihollisia hänelle, minäkin, kokee että mun kanssa pitää taistella ja olettaa että toimisin vain omien etujeni mukaan enkä välittäisi hänestä ja siksi hänen on taisteltava jokaisessa asiassa. Jälkeenpäin tajuaa sanojensa mukaan kaiken ja myöntää että ei ole ollut syytä ikinä epäillä, mutta sama toistuu aina.

Miten saisimme tätä pattitilannetta avautumaan?? Yritin ehdottaa parisuhdeterapiakäyntiä, mutta hän järkyttyi ja ensikommentti oli että "se terapeutti ois sitten vaan sun puolella, ei me mitään sellasta tarvita, kyllä me voidaan puhua asioita!" vaikka edellisessä lauseessa sanoi että ei puhuta hänelle se vaikeaa. Oon itse halukas saamaan suhteen toimimaan ja ilman noita toisen kontrolloimisia, epäluottamusta ja taistelua tää ois tosi ihanaa :)

15

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppiä2

No huh huh, itse olet halukas saamaan suhteen toimivaksi psykopaatin kanssa. Olet läheisriippuvainen ja pahasti. Pakene!
      Lopeta sukupuolinen kanssakäyminen kokonaan, niin pääsi selkiää lemmenhuuruista. Mene itse terapeutille ensi tilassa. Lähde matkalle (yksin/omien kavereidesi kanssa). Muuta salaa pois. Narsistinainen on aivopesussaan edennyt jo pitkälle viidessä kuukaudessa. Mielenterveytesi on jo vaarassa.

• pelastunut..

Noh noh, psykopaattitulkintoja tässä on turha lähteä kenenkään maallikon tekemään vain tämän kertomuksen perusteella! Huh huh itsellesi, ellet ole psykiatri.

Selvää kuitenkin on, että tässä vaiheessa sinun on TODELLA viisainta perääntyä ja unohtaa tämä parisuhde. Älä jää odottamaan, että tilanne muuttuisi paremmaksi. Naisesi on pahasti traumatisoitunut jossain asiassa lapsuudessaan / nuoruudessaan eikä ole työstänyt asioita. Sinä et voi siinä auttaa, vaan sinun tulee ohjata nainen yksin terapiaan.

Oikeasti, tämä on kokeneen ihmisen neuvo ja komppaan siltä osin helppiä2:en ohjetta: pakene kun vielä voit.

Tilanne ei tule tuosta muuttumaan parempaan, vaikka tekisit mitä. Sen sijaan se tulee menemään aina vain huonompaan suuntaan ja lopulta voi päättyä pahemmanlaatuiseen mustasukkaisuusdraamaan, sellaiseen, josta luetaan Iltalehdestä..Naisesi velvollisuus on itse hakeutua hoitoon. Parisuhdeterapia ei tuossa tilanteessa auta teitä ollenkaan, koska ongelma on muualla kuin teissä kahdessa.

Tietysti on mahdollista, että olet niin etäinen, että tällaiselle epäilylle jää tilaa. Jos kyse on siitä, voi normaalin ihmisen ollessa kyseessä pelkkä tietojen avaaminen auttaa, mutta sitähän olet jo kokeillut eikä siitä ollut mitään hyötyä? Näin ollen, usko siihen, ettei suhdetta ole tarkoitettu ja ota tosiasiat silmiesi eteen katsottavaksi suurennuslasilla.

• Tuossa sulle hyvä neuvo. Tuollainen ihminen blokkaa vähitellan kaiken muun elämästäsi , kunnes sinulla ei ole muuta kuin ahdistava suhde hänen kanssaan. Itse menin naimisiin tyttöystäväsi kaltaisen naisen kanssa ja ihme että olen hengissä ja järjissäni. Tosin hän ei ollut aivan noin räikeä alussa.

• hauhau

Olen huomannut, että monille naisille tasa-arvo miehen välillä on sitä, että nainen saa 75% kaikesta ja mies loput.

• ye5rafd3w

Siis oikeasti... Voitko sanoa "käsi sydämellä", että uskot suhteenne tuosta vielä paranevan?

Sorry vaan, mutta seurustelukumppanisi vaikuttaa uhmaikäiseltä pikkukakaralta!
      Sellaiselta, joita näkee marketeissa vanhempineen ja vanhemmat ovat helisemässä, kun kakara pistää maahan pitkäkseen ja alkaa kiljua pää punaisena "mut kun mää haluun !!!"
      En pidä kertomaasi aikuisen ihmisen käytöksenä - ja kun seurustelua on takana VAIN 5 kk, niin tilanne on PAHA! Tyttö ei ymmärrä tekevänsä mitään väärin, häneen ei kauniit ja järkevät puheet tehoa... Ja sinä olet liian fiksu sanoaksesi rumasti ja pistääksesi tytön selkä seinää vasten vastaamaan omasta käytöksestään.

• DonJohnsonDon

Ei kun mies on liian kiltti sanoakseen rumasti pistääkseen tytön selkä seinää vasten. Mitään fiksuahan siinä ei ole että antaa toisen käyttäytyä kuin kakara ja alistuu kuuntelemaan tuollaista skeidaa.

• nsakldf

5kk parisuhdetta ja koet jo parisuhdeterapian tarpeelliseksi? Eikö ala hälytyskellot soida? Lueppa koko kirjoituksesi alusta loppuun uudestaan, niin ehkä huomaat kuinka hullua, epäoikeudenmukaista ja jopa narsistista tyttöystäväsi käytös on. Tuossa tilanteessa, jos oikeasti haluat terveen parisuhteen ja elämän, on vain kaksi vaihtoehtoa: joko eroatte tai tyttöystäväsi itse tajuaa että hänellä on vakavia ongelmia, ja sitä myöten hakeutuu ammattiauttajalle. Kertomasi perusteella jälkimmäinen vaikuttaa todella epätodennäköiseltä. Siksi suosittelenkin eroa, ihan oman mielenterveytesi vuoksi.

• ok

Nautitko sinä jollakin sairaalla tavalla tilanteestasi vai miksi et ole lähtenyt jo?

• DonJohnsonDon

Nykyisin miehet on niin tossutettuja jo nuoresta (pojat kattoo nuorena esim. tällasia piirrettyjä http://www.youtube.com/watch?v=b3UoVpjELdM&feature=player_embedded ja oppii, että naiset, etenkin kauniit naiset on jotenkin parempia kuin miehet ja saa leikkiä prinsessaa), että ne kokee että tollanen on ihan ok ja miehen vaan kuuluu juosta ympäriinsä ja miellyttää kuin koiranpentu aina kun nainen oikuttelee.

• oppeliini1

Tuo nainen tarvitsee henkistä apua, paljon ja äkkiä.
      Olisi todella parasta että hän hoitaisi itsensä kuntoon ennenkuin alkaa edes haaveilla seurustelusta kenenkään kanssa.

Teet valtavasti hallaa itsellesi ja tuolle naiselle jäädessäsi suhteeseen. Hän tulee manipuloimaan sinua vielä enemmän ja ennen pitkää huomaat että sinä oletkin se jolla on pää sekaisin ja hänellä ei ole mitään ongelmaa!

Poistu jo nopeasti läheisestä suhteesta. Teidän ei tarvitse muuttua vihamiehiksi mutta vain ala asumaan omillasi (jos asutte vielä yhdessä) ja aivan rehellisesti mutta varmasti ilmoita että sinä et ole paras kumppani hänelle ja että hänen pitäisi eheytyä henkisesti aivan rauhassa.

Kenties muutaman vuoden päästä hän on parantunut ja loytää itselleen oikean kumppanin, kenties ei.

Mutta tässä vaiheessa sinun on päästävä eroon tuosta tytostä.

(seksi on mahtavaa silloin kun hän ei hakkaa - ei ole hyvä syy jäädä tuohon sotkuun)

• NikoS

Kuulostaa epävakaalta persoonallisuushäiriöltä (nk. rajatilapersoona). Kontakti tervarin kautta psyk.polille. Tasaavista lääkkeistä useimmat kokevat saavansa selvän hyödyn ja hoitovaste on kohtalainen. Myös kognitiivisesta terapiasta osoitettu olevan hyötyä asiakkaalle. Lääkitys yhdessä terapian kanssa on parasta hoitoa.

• samaa kokenut

Samaa mieltä NikoSin kanssa, kuullostaa omien kokemuksieni mukaan todella paljon epävakaalta, ja muutosta tuskin tapahtuu ihan pian, vaikka kuinka lääkkeitä söisi. Mutta mukaan ei noihin peleihin kannata lähteä, eikä kannata tuollaiseen suhteeseen jäädä jankkaamaan omista oikeuksistaan ja tuhoamaan itseään, se ihminen ei tule ilman kunnon terapiaa tajuamaan yhtään mitään ja pyörittää sinua miten lystää silloin tällöin olemalla mukava. Ihan niinkuin narsistien puolisot kehuvat narsistia ihannepuolisoksi ja ihanaksi ihmiseksi joka lupaa muuttua, mutta ei tule kuitenkaan muuttumaan, on puolisosi käytös vähän samantapaista.

• ksdkfölksöd

Kaikki täällä ehdottaa eroa, mutta on hienoa että haluaisit ensin koittaa ratkoa tilannetta. Se on hyvä merkki.

Mutta. Naisesi tarvitsee apua. Ja olet täysin varma siitä ettet ole mitenkään ruokkinut luottamattomuutta suhteessanne? Hänellä taitaa olla menneessä aika paljon kurjaa lastia repussa....

Homma voi onnistua mutta tarvitsette apua. Ero ei ole aina se paras vaihtoehto. Parempi katsoa kuin katua.

• 11 + 11

Ihmisiltä unohtuu usein se, että parisuhteessa on kaksi osapuolta, jotka vaikuttavat toisiinsa niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Joskus on mahdotonta sanoa mikä oli kenenkin vaikutusta tai syytä alunperin. Eikö siis kannattaisi lähteä selvittämään sitä yhdessä ja ottaa avuksi vielä ammattilaisenkin osaaminen. Helpottaa kummasti jo pelkästään se, että tiedostaa niin toisen kuin omatkin traumat. Sitä kautta voi sitten löytyä lisää ymmärrystä ja taitoa auttaa itseään ja toista.

• Vastaavan elänyt

Jos toinen osapuoli on selkeästi sairas, kuten tässä tapauksessa näyttää olevan, ei hän pysty parisuhteeseen. Eli yhdessä selvittäminen johtaa sairas-hoitaja asetelmaan. Jos ap jää,ei tilanne tule muuttumaan. Jos apua saadaankin, ja ihminen parantuu, ei palaaminen normaaliin tasapuoliseen vuorovaikutukseen enään tule onnistumaan.

Normaalien ihmisten normaalit traumat, ovat sitten eri asia. Niihin voi saadakin apua ja aikaan oikean ja toimivan parisuhteen. Tässä nyt kuitenkin painitaan erisarjassa.

AP. valittettavasti et voi tyttöystävääsi pelastaa. Se mitä voit hänen puolesta tehdä, on soittaa terkkaan ja kertoa tilanteesta, ja kysyä apua. Voit yrittää myös suostutella tyttöystäväsi hoitoon. Pakkohoito ei ihan pienistä onnistu, eli jos hän ei ota itse vastuuta, ei hän tule koskaan parantumaan. Voit tietysti jäädä, mutta sitten uhraat oman elämäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      309
      7102
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2116
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1186
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1116
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1051
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe