Nukahtamisen vaikeus, unikoulu ei toimi...

hermo menee!

Meillä on pian 1 v 2 kk ikäinen tyttö, joka on viime aikoina nukahtanut illalla tosi huonosti. Välillä on nukahtanut hetikin kun on viety sänkyyn, mutta nyt homma on mennyt vaikeaksi... Me ollaan aina nukutettu hänet omaan sänkyynsä tuttujen iltarutiinien jälkeen siten, että ollaan istuttu vieressä ja pidetty kättä kyljen päällä. Tyttö on kova pyörimään ja nousemaan ylös, joten ollaan ihan pidelty häntä paikallaan. Nukkuu öisin n. 12 tuntia, ja päivällä yhdet unet 45 min. - 1,5 h. Illalla on tosi väsynyt klo 20 aikaan kun ollaan alettu nukuttamaan, mutta jotenkin hän alkaa vaan virkistyä kun laitetaan sänkyyn, pelleilee ja touhuaa, ja äidillä/isällä menee hermo... Pahimmillaan kesti pari tuntia nukahtamisessa, joskus selvittiin lyhyelläkin ajalla. No, viikko sitten päätin että aloitetaan nukahtamiskoulu siten, että rauhoitetaan tyttö sänkyynsä ja sitten poistutaan huoneesta. Tyttö aloittaa itkun välittömästi kun lähdetään ovea kohti... Ollaan silti oltu aina pari minuuttia huoneen ulkopuolella ja menty sitten rauhoittamaan taas, ja sitten taas poistuttu kun rauhoittuu. Yleensä alkaa itkemään heti kun käsi irtoaa kyljeltä... Ekoina iltoina hän kuitenkin nukahti n. puolessa tunnissa, mutta sitten alkoi vaikeutumaan. Yhtenä iltana meni melkein 2 tuntia, ja muinakin tunnin verran. Tänään sitten ajateltiin että ei viitsitä kiusata toista jos tämä homma ei toimi, ja jäin makoilemaan omalle sängylleni, tyttö omassa sängyssään (hän nukkuu siis meidän makkarissa). Ensin luulin jo että nukahti, kun ei itkenyt ja makasi hiljaa, mutta hetken päästä alkoi nousemaan ylös. Nousi ja nousi ja nousi vaikka laitoin aina takaisin maate, eikä millään rauhoittunut. Välillä lähdin itse rauhoittumaan muualle, kun otti niin päähän. Kaksi tuntia meni kunnes neiti vihdoin nukahti. Mutta tämäkään ei sitten toiminut...
Nyt ollaankin ihan neuvottomia, että mitä seuraavaksi??? Takaisin itkettämiseen? En jaksa joka ilta nukuttaa tuntikaupalla... väsyttää jo itseäkin siinä vaiheessa ja haluaisin hetken omaa aikaa miehen kanssa. Esikoinen 4 v. nukahtaa omaan sänkyynsä yksin ihan ongelmitta, niin on tehnyt 1-vuotiaasta asti kun pidettiin hänelle samanlainen nukahtamiskoulu kuin tälle kuopukselle.
Tyttö siis itkee kuin syötävä kun lähdetään huoneesta, mutta jos ollaan huoneessa niin pelleilee ja nousee koko ajan seisomaan, ja luulee että on joku leikin aika.
Auttakaa!

85

6798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen samassa tilan

      Meillä sama ongelma. Tyttö nyt 1v. tasan ja nukkuminen ollut viikon verran yhtä h*lvettiä. Siirryttiin yksiin päikkäreihinkin tämän takia kun yöunista ei tule mitään. Nukkuu 2h päikkäreitä. Illalla menee 20-21 petiin mutta nukahtamiseen menee aikaa 1-2h. Ei suostu millään nukahtamaan vaikka on ihan poikki. Viime yö meni sillä että nukkui ihan levottomasti, tunnin välein heräili huutaen, välillä valittaen. Tuttia tunnin välein suuhun. Neuvoja tännekin kiitos.

    • ap

      Voi hitsi, eikö kellään ole mitään hyviä ehdotuksia? :)
      Eilen mies nukutti tyttöä 1 h 15 min, ensin yritti omaan sänkyynsä, mutta nousi taas koko ajan ylös ja riehui siellä, mies makoili meidän sängyllä ja välillä kävi laittamassa tytön makuulleen. Mut eihän se siellä kauaa pysynyt. Lopulta otti viereensä ja tyttö nukahti sitten aika pian... Nostin siitä sitten omaan sänkyynsä ja nukkui aika hyvin yönsä. Mut mä en kyllä haluaisi alka viereenkään nukuttamaan, vaikka se helpoiten niin varmaan kävisikin. Kun tarkoitus oli jossain vaiheessa siirtää tyttö isosiskon kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Mut ei se onnistu ennenkuin nuo iltanukutukset saadaan jotenkin sujumaan nopeammin!
      Päiväunille tyttö nukahtaa nopeasti, mutta nukutetaankin viereen meidän sängylle... Silti on iltaisin nukahtanut aiemmin ihan hyvin omaan sänkyynsä, tää riehuminen on ollut ajoittaista, ja nyt siis n. kuukauden kestänyt joka ilta.

      • Nyt jo nukkuvat

        Minä en koskaan ole "nukuttanut" lapsiani. Olen pannut heidät nukkumaan sänkyynsä samoilla tavoilla ilta illan jälkeen. Sanonut hyvää yötä ja mennyt pois. Ovi hiukan raolleen, ja pieni valo palamassa ikkunaverhon takana. Joskus ei sitäkään. Välillä on ollut hankalampaa, jolloin olen käynyt peittelemässä ja hiljaa hyssyttänyt "Nyt nukutaan", tutti jos sitä on käytetty vielä.

        Muistan liian paljon noita nukuttamisongelmia ystävilläni, niin että alusta asti päätin, että meidän lapset nukkuvat omin avuin. Kyllä nuorempi piti puolensa monta kuukautta, mutta jaksoin aina vain käydä sanomassa, että nyt nukutaan. Pehmopupu kainaloon ja pää tyynyyn, hyvää yötä.

        Koetin olla tarkkana, etten pannut lasta liian virkeänä sänkyynsä. Mutta sekään ei ole hyvä, että vitkuttelee liian kauan. Liika väsynyt ei nuku, sen tietää itsestäänkin.
        Iltatoimet kannattaa tehdä ajoissa, vaikka ei menisikään oitis sänkyyn. Kylvyt ja vaatteiden vaihdot virkistävät. Syötin iltapalan yöpukeissa olevalle, ja silloin en juuri puhunut mitään, mumisin vain jotain hiljaa ja eleettömästi.

        Siinä olin kuitenkin tarkkana, etten jäänyt norkoilemaan sängyn laidalle. Vaikka olisi kuinka monta kertaa tahansa joutunut käymään huoneessa lähdin heti pois, kun tutit ja peittämiset olivat OK.

        Lapset oppivat nukkumaan ilman suurempia seremonioita.
        Sekin aika menee ohi.


      • väsymystäIlmassa
        Nyt jo nukkuvat kirjoitti:

        Minä en koskaan ole "nukuttanut" lapsiani. Olen pannut heidät nukkumaan sänkyynsä samoilla tavoilla ilta illan jälkeen. Sanonut hyvää yötä ja mennyt pois. Ovi hiukan raolleen, ja pieni valo palamassa ikkunaverhon takana. Joskus ei sitäkään. Välillä on ollut hankalampaa, jolloin olen käynyt peittelemässä ja hiljaa hyssyttänyt "Nyt nukutaan", tutti jos sitä on käytetty vielä.

        Muistan liian paljon noita nukuttamisongelmia ystävilläni, niin että alusta asti päätin, että meidän lapset nukkuvat omin avuin. Kyllä nuorempi piti puolensa monta kuukautta, mutta jaksoin aina vain käydä sanomassa, että nyt nukutaan. Pehmopupu kainaloon ja pää tyynyyn, hyvää yötä.

        Koetin olla tarkkana, etten pannut lasta liian virkeänä sänkyynsä. Mutta sekään ei ole hyvä, että vitkuttelee liian kauan. Liika väsynyt ei nuku, sen tietää itsestäänkin.
        Iltatoimet kannattaa tehdä ajoissa, vaikka ei menisikään oitis sänkyyn. Kylvyt ja vaatteiden vaihdot virkistävät. Syötin iltapalan yöpukeissa olevalle, ja silloin en juuri puhunut mitään, mumisin vain jotain hiljaa ja eleettömästi.

        Siinä olin kuitenkin tarkkana, etten jäänyt norkoilemaan sängyn laidalle. Vaikka olisi kuinka monta kertaa tahansa joutunut käymään huoneessa lähdin heti pois, kun tutit ja peittämiset olivat OK.

        Lapset oppivat nukkumaan ilman suurempia seremonioita.
        Sekin aika menee ohi.

        Niin mäkin luulin...

        Mulla on lapsia neljä. Kaikki muut ovat nukahtaneet hyvin, yksi hieman pienenä kiukkusi vastaan, mutta viikossa oppi siihen, että omassa sängyssä nukutaan ja pysytään -ei auta huudot ja perään juoksu.

        Mutta tämä nuorin... Ikää ainokaisella tytöllä on nyt 1v 8kk. Viimeisen puoli vuotta olen viettänyt vähintään tunnin kantaen ees taas tyttöä omaan sänkyyn. Ei opi. Ei välttämättä läheskään aina huuda, nousee vain sängystään ja kömpii joko isoveljen sänkyyn tai mun perään. Ja kun vien omaan sänkyynsä, nousee samalla sekunnilla kun lähden. En puhu mitään, en anna periksi. Mutta silti ei opi.

        Ei toimi aina unikoulut. Jotkut lapset vaan ovat huonompia nukahtamaan. Täytyy kestää. Tällai yh-na se pieni iltahetki omaa aikaa olis vaan melko tervetullutta....


    • treh4

      Meillä on hyväksi havaittu n. vuoden ikäisille viliperteille soittorasia tmv. Tälle kakkoselle ostin juuri sellaisen ankan, joka soittaa rauhallista musiikkia, kun jalasta painaa ja vatsaan syttyy himmeä valo. Neiti 1v jää tätä ihmettelemään ja rauhoittuu siihen. Nukutan vielä niin, että makoilen vieressä, kohta pitäs siirtää isosiskon huoneeseen ja alkaa tekemään niin, että parin päivän välein siirryn metrin kauemmaksi.

      Itse samassa tilanteessa alkaisin tehdä niin, että laittaisin muksun nukkumaan ja istuisin lähelle tuolille/lattialle/sängylle. Antaisin meuhkata niin kauan kuin haluaa, mitenkään reagoimatta. Välillä kävisin pötkäyttämässä takasin maate ja sama homma taas, selkä lapseen päin eikä mitään viihdykettä. Toistaisin pari viikkoa nii kuvittelisin, että muksu kattoo viisaammaksi alkaa nukkumaan, kun ei tuosta tylsästä tyypistä mitään hyötyä ole. Sitte hiljokseen siirtyisin ilta kerrallaan kohti ovea metri kerrallaan, niin ainakin meidän esikoinen alkoi nukahtamaan itsekseen.

      Näissä mielestäni kuitenkin tärkeintä on johdonmukaisuus ja se, ettei lipsuta. Meillä kakkonen käyttää ihan 6-0 hyväksi mun hyvätahtoisuutta, jos lipsahdan edes kerran. Huutaa sitten seuraavalla kerralla vaikka kolme tuntia, jos tietää, että kerran sai periksi. Joten siis, piiiiitkiä hermoja tarvitaan, eikä ärsyyntymistä saa näyttää. Jos kykenee yksinhuudatuksiin, voi kokeilla sitä 1min yksin, 2min yksin jne. Mun pää ei anna sitä tehdä, vaikkei siitä muksulle ehkä haittaa olisikaan.

      • minä taasen

        sanoisin että nukuta viereen jos niin helpointa.Aivan varmasti tulee joskus nukahtamaan yksin ja nukkumaan yksin.Itse olen kaikki lapset pitänyt vieressä vauva-ajan ja taaperoajan eikä ainakaan tarvitse tapella nukkumisesta.


      • Ny jo nukkuvat
        minä taasen kirjoitti:

        sanoisin että nukuta viereen jos niin helpointa.Aivan varmasti tulee joskus nukahtamaan yksin ja nukkumaan yksin.Itse olen kaikki lapset pitänyt vieressä vauva-ajan ja taaperoajan eikä ainakaan tarvitse tapella nukkumisesta.

        Minä en mene nukkumaan klo 7-8 aikaan illalla. Lapsen on opittava nukahtaminen ilman, että luovun omasta ajastani pitkän päivän päälle. Minulla on oikeus levätä hereillä ja rauhallisesti tv:n ääressä.

        Myös vanhemmilla on oikeus omaan aikaan.


      • kuka ihme
        Ny jo nukkuvat kirjoitti:

        Minä en mene nukkumaan klo 7-8 aikaan illalla. Lapsen on opittava nukahtaminen ilman, että luovun omasta ajastani pitkän päivän päälle. Minulla on oikeus levätä hereillä ja rauhallisesti tv:n ääressä.

        Myös vanhemmilla on oikeus omaan aikaan.

        oa sanonut että sinun pitäisi myös mennä nukkumaan siihen aikaan kuin lapset? Itse ainakin nukutan lapsen viereen ja nousen ylös ja koko ilta on omaa aikaa.


      • 2xäiti84
        Ny jo nukkuvat kirjoitti:

        Minä en mene nukkumaan klo 7-8 aikaan illalla. Lapsen on opittava nukahtaminen ilman, että luovun omasta ajastani pitkän päivän päälle. Minulla on oikeus levätä hereillä ja rauhallisesti tv:n ääressä.

        Myös vanhemmilla on oikeus omaan aikaan.

        Kyllä se on vanhemman velvollisuus nukuttaa ne lapset vaikka menis koko yö,ite ku on lapset tehnykki!Itellä esikoinen käyttäyty just samalla tavoin ku aloittajalla,sitä jatku n.2 vuotiaaksi asti!Sit se vaan yhtäkkiä alko nukkumaan täysiä öitä.Nuorempi synty samoihin aikoihin ja valvotti tieten niinku vauvat ruukaapi,isi ja esikko nukku toisessa huoneessa ja ite valvoin vauvan kans ne yöt kunnes se alko nukkumaan n.3kk 8-9 tunnin yöunia.Hyvin nukkunu pääasiassa siitä lähtien mutta heräilee vieläkin nyt 1v 3kk iäisenä,esim viime yön nukku mutta pari yötä valvotti sitä ennen,omasta ajasta olen luopunu jo aikoja sitte koska lapset oon ite tehny ja kärsin ne väsymyksetki!Kyllä tämäki ohi mennee,kävin tuon helvetin läpi esikoisen kanssa ja samat fiilikset ja ajattelin ettei ikinä enää,tässä sitä taas ollaan;D...kyl se ohi menee,meillä nukutaan nyt kaikki samassa huoneessa ku ei tuo esikko vieläkään nuku omas huonees ilman että kömpii yöllä mejän viereen,aikansa kutakin.Hermot menee,valvomisesta turvonneet silmät mut ei ne ikuisesti valvo,pakko luottaa siihen.Meillä ei ns.unikoulut koskaan tepsiny,jokku vaan on huonounisempia,ei sille mitään voi.


    • hmm.....

      Meillä on (tyttö nyt 2v) aina nukuttu perhepetissä, joten en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan. Onhan tuo ikä kyllä aika tyypillistä eroahdistusikää?? Mutta meillä huomasin tuossa iässä sen, että jos olin jaksanut todella touhuta, leikkiä, ulkoilla, seurustella, olla oikeasti läsnä lapsen kanssa koko päivän, niin nukahti helposti kainaloon, tassun alle. Muuten ei. Eli meillä oli aika "vaativa" tapaus. Nyt siis vähän yli 2v, eikä kyllävieläkään ole mielestäni valmis nukahtamaan yksin.

      • lkjshfjpijvnv

        Ei ole valmis nukahtamaan yksin??? Mun lapset ovat aina nukahtaneet yksin. Jo vauvana. Ei siihen sen kummenpia valmiuksia tarvita. Se on sitten eri juttu, jos olet hänelle sellaisia tarpeita opettanut, mitä hänellä ei pienempänä ollut.


      • syliäiti
        lkjshfjpijvnv kirjoitti:

        Ei ole valmis nukahtamaan yksin??? Mun lapset ovat aina nukahtaneet yksin. Jo vauvana. Ei siihen sen kummenpia valmiuksia tarvita. Se on sitten eri juttu, jos olet hänelle sellaisia tarpeita opettanut, mitä hänellä ei pienempänä ollut.

        Kyllä ihmislapsella on ihan luonnollinen tarve nukkua vieressä, olla sylissä, saada läheisyyttä. Lastenkodin lapsetkin hiljenevät kun eivät mitään vastausta huutoonsa saa.


    • kokeiletätä

      Minä neuvoisin että jätä myöhemmät päikkärit pois niin nukuttaa paremmin illalla, siinä hetken päästä ne ainoat päikärit sitten vähän pitenee.

      Toinen asia mitä kannattaa kokeilla on se että äiti tai sisä nukuttaa niin että itse makaa vieressä (eri sängyssä). Kasvot aina poispäin lapsesta ja ihan liikkumatta. Jos tyttö nousee seisomaan, anna seistä äläkä reagoi mitenkään. Tyttö nousee sen takia että tietää että silloin saa sinuun kontaktin kun tulet paikalle.

      Itse makaamme aivan liikkumatta vieressä ja kun lapsi on nukahtanut hiivimme pois. Välillä poika vieläkin nousee seisomaan ja tekee kuperkeikkoja ja temppujaan siellä mutta emme reagoi siihen ja pian lapsi oppii itsekin rauhoittumaan nukkumaan.

      Eli jätä yhdet päikkärit pois ja ja anna tytön peuhata yksinään kunnes nukahtaa. Jos alkaa itkeä ei kannata reagoida ennenkuin itku on hysteeristä. Yleensä lapsi hetken päästä menee makuulle ja ehkä ulisee vielä hetken siinä ennenkuin nukahtaa mutta pian ymmärtää että nyt on nukkumisaika ja nyt ei saa huomiota.

      • ap hermo menee

        Meillä siis on jätetty toiset päikkärit pois jo yli kuukausi sitten, ja on nukkunut vain yhdet (pituudeltaan 45min-1,5h, eli aika lyhyet). On iltaisin ihan älyttömän väsynyt... Nyt ollaan palattu takaisin siihen, että nukutetaan "tassuttelemalla", eli istutaan vieressä ja pidetään kevyesti kättä yläselän päällä. Ei jaksettu enää sitä nukuttamisrumbaa. Nyt nukahtaa n. minuutissa... Mutta ongelma on nyt sit taas se, että tyttö herää 30min-45min nukahtamisen jälkeen ja itkee. Ja sen jälkeenkin useamman kerran ennen kuin itse menen nukkumaan. Eilen valvoikin puolisen tuntia siinä 21-22 välillä. Eli semmosta iltaheräilyä koko ajan... Meni varmaan ihan sekaisin noista unikouluyrityksistä raukka. :/


      • Itse aloittaisin..
        ap hermo menee kirjoitti:

        Meillä siis on jätetty toiset päikkärit pois jo yli kuukausi sitten, ja on nukkunut vain yhdet (pituudeltaan 45min-1,5h, eli aika lyhyet). On iltaisin ihan älyttömän väsynyt... Nyt ollaan palattu takaisin siihen, että nukutetaan "tassuttelemalla", eli istutaan vieressä ja pidetään kevyesti kättä yläselän päällä. Ei jaksettu enää sitä nukuttamisrumbaa. Nyt nukahtaa n. minuutissa... Mutta ongelma on nyt sit taas se, että tyttö herää 30min-45min nukahtamisen jälkeen ja itkee. Ja sen jälkeenkin useamman kerran ennen kuin itse menen nukkumaan. Eilen valvoikin puolisen tuntia siinä 21-22 välillä. Eli semmosta iltaheräilyä koko ajan... Meni varmaan ihan sekaisin noista unikouluyrityksistä raukka. :/

        sillä, että jättäkää se käsi lapsen päältä pois ja istukaa sängyn vieressä. Sitten kun se alkaa sujua niin sitten siirtykää metri kauemmas sängystä, ja muutaman päivän päästä taas vähän kauemmas jne.. sitten kun sujuu hyvin niin sitten pois huoneesta. Ja mitä konstia päätättekin kokeilla niin jatkakaa sitä ainakin viikon verran täysin samalla tavalla. Ei mitään viereen nukuttamisia sekoittamaan lapsen päätä, silloin vesittyy kaikki siihen asti tekemänne työ ja homma alkaa kokonaan alusta! Yleensä kestää se 3-7vrk että lapsi tottuu uuteen juttuun.


      • Äittä.
        ap hermo menee kirjoitti:

        Meillä siis on jätetty toiset päikkärit pois jo yli kuukausi sitten, ja on nukkunut vain yhdet (pituudeltaan 45min-1,5h, eli aika lyhyet). On iltaisin ihan älyttömän väsynyt... Nyt ollaan palattu takaisin siihen, että nukutetaan "tassuttelemalla", eli istutaan vieressä ja pidetään kevyesti kättä yläselän päällä. Ei jaksettu enää sitä nukuttamisrumbaa. Nyt nukahtaa n. minuutissa... Mutta ongelma on nyt sit taas se, että tyttö herää 30min-45min nukahtamisen jälkeen ja itkee. Ja sen jälkeenkin useamman kerran ennen kuin itse menen nukkumaan. Eilen valvoikin puolisen tuntia siinä 21-22 välillä. Eli semmosta iltaheräilyä koko ajan... Meni varmaan ihan sekaisin noista unikouluyrityksistä raukka. :/

        Meillä oli samanlainen tapaus ton heräämsen kans,oli myös vatsaväänteitä.Vaihdoin maidon laktoosittomaan ja ne loppu muuten siihen paitsi:jos tulee vaan yks kakka päivässä niin heräilee yöllä,jos tulee toinenki kakka niin nukkuu seuraavan yön hyvin,siitä löyty yhteys,joka kerta sama juttu.Tyttö siis 1v 3kk.


    • gfhhhhhh1

      Meillä ei auttanut mikään muu kuin ottaa vanhempien parisänkyyn ja itse pötkötellä vieressä, nukahtaa aina 10min sisään ja sit vaan kantaa omaan sänkyyn, ei herää siihen kun kantaa omaan sänkyyn.
      Reilu vuosi tehty näin ja todella hyvin toimii, pelottaa vähän ajatuskin että mitä sit parin kolmen vuoden päästä, mutta se on sit sen ajan murhe.

    • Hyvin nukuttaa

      Jos lapsi nukkuu 12 tunnin yöunet ja nukuttaminen aloitetaan klo 20 ja joskus menee 2 tuntia nukahtamiseen, niin eikös se meinaa sitä, että lapsi herää aamulla klo 8-10 ?

      Minusta se on kyllä hirmu myöhään. Minusta vaikuttaa siltä, että lapsi ei ole riittävän väsynyt nukahtaakseen, jos yhdet päikkäritkin nukkuu yöunien lisäksi.

      Kokeilkaa herättää lapsi aamulla n. klo 7 ja siten saada hänen unirytmiään kohdalleen.

      • ap hermo menee

        Meidän aamu-unisten perheessä ei kyllä ketään aleta herättelemään klo 7 ellei ole ihan pakko! Nyt kun olen vielä kotona hoitovapaalla, en kyllä ala muuten vaan lapsia kiskomaan sängystä seiskalta... Esikoinen (pian 5 v.) nukkuu myös tuonne n. klo 9 asti, ja nukkuu siis n. 12 tunnin yöunia (mutta ei päiväunia). Ja tämä kuopus on aamupäivisin kaikkein väsynein, joten päiväunia joutuisi siirtämään sitten aikaisemmaksi jos herättelisin aiemmin, ja sittenhän tuo joutuisi valvomaan tosi pitkään iltapäivällä/alkuillasta ennen nukkumaanmenoa. Eli tämä rytmi on kyllä oikeasti meille hyvä. Joskus tyttö herää klo 8, yleensä klo 8:30-9:15 välillä. Ihanaa. :)
        Ja todellakin on hurjan väsynyt illalla klo 20, mutta jos ei heti nukahda kun laitetaan sänkyyn, hän osaa jotenkin itsensä "virittää" virkeämmäksi ja alkaa temppuilla... Yliväsynyt siis ennemminkin kuin liikaa nukkunut.


      • Hyvin nukuttaa
        ap hermo menee kirjoitti:

        Meidän aamu-unisten perheessä ei kyllä ketään aleta herättelemään klo 7 ellei ole ihan pakko! Nyt kun olen vielä kotona hoitovapaalla, en kyllä ala muuten vaan lapsia kiskomaan sängystä seiskalta... Esikoinen (pian 5 v.) nukkuu myös tuonne n. klo 9 asti, ja nukkuu siis n. 12 tunnin yöunia (mutta ei päiväunia). Ja tämä kuopus on aamupäivisin kaikkein väsynein, joten päiväunia joutuisi siirtämään sitten aikaisemmaksi jos herättelisin aiemmin, ja sittenhän tuo joutuisi valvomaan tosi pitkään iltapäivällä/alkuillasta ennen nukkumaanmenoa. Eli tämä rytmi on kyllä oikeasti meille hyvä. Joskus tyttö herää klo 8, yleensä klo 8:30-9:15 välillä. Ihanaa. :)
        Ja todellakin on hurjan väsynyt illalla klo 20, mutta jos ei heti nukahda kun laitetaan sänkyyn, hän osaa jotenkin itsensä "virittää" virkeämmäksi ja alkaa temppuilla... Yliväsynyt siis ennemminkin kuin liikaa nukkunut.

        Älä sitten valita, jos haluat pitää yllä kehnoa päivärytmiä. Et voi vaatia, että lapsi joka herää aamulla vasta yhdeksän jälkeen ja vetää päiväunetkin, on valmis yöunille kello 20:00! Miksi teit lapsia, jos haluat, että ne nukkuvat koko ajan?


      • ap hermot menee
        Hyvin nukuttaa kirjoitti:

        Älä sitten valita, jos haluat pitää yllä kehnoa päivärytmiä. Et voi vaatia, että lapsi joka herää aamulla vasta yhdeksän jälkeen ja vetää päiväunetkin, on valmis yöunille kello 20:00! Miksi teit lapsia, jos haluat, että ne nukkuvat koko ajan?

        Hehheh. Mun mielestä ei ole yhtään liikaa, jos 1-vuotias nukkuu 12 tunnin yöunet, varsinkin kun päiväunet tosiaan on yleensä vain tunnin mittaiset. Nukkuuhan monet lapset 2-3 tuntia päikkäreitä, ja lisäksi 10 tunnin yöunet, miten se eroaa tästä meidän tilanteesta?? Eli se olisi siis parempi, että lapsi nukkuisi klo 20-06 yöunet, ja sit päiväunia 3 tuntia? Tosin meillä tuskin nukkuisi päiväunia siltikään enempää kuin max 1,5 tuntia, jolloin olisi aivan sikaväsynyt kun ei saisi yölläkään nukkua tarpeeksi. Mikä ihme siinä on, että lapsen pitäisi aamulla herätä aikaisin? Ei me vanhemmatkaan tykätä herätä vapaapäivinä aikaisin, kun ollaan molemmat aamu-unisia.

        Mutta kiitos muille, ihan hyviä vinkkejä olen saanut täällä! :) Nyt ollaan nukutettu sängyn vieressä istuen, vähän olen pitänyt kättä sängyn puolella että lapsi saa siitä ottaa kiinni jos haluaa. Katsotaan sitten kun tilanne on "vakiintunut" tähän, että jos siirrytään esim. juurikin metrin verran ovelle päin seuraavaksi. Ja sit taas kauemmaksi.


      • ap hermot menee
        ap hermot menee kirjoitti:

        Hehheh. Mun mielestä ei ole yhtään liikaa, jos 1-vuotias nukkuu 12 tunnin yöunet, varsinkin kun päiväunet tosiaan on yleensä vain tunnin mittaiset. Nukkuuhan monet lapset 2-3 tuntia päikkäreitä, ja lisäksi 10 tunnin yöunet, miten se eroaa tästä meidän tilanteesta?? Eli se olisi siis parempi, että lapsi nukkuisi klo 20-06 yöunet, ja sit päiväunia 3 tuntia? Tosin meillä tuskin nukkuisi päiväunia siltikään enempää kuin max 1,5 tuntia, jolloin olisi aivan sikaväsynyt kun ei saisi yölläkään nukkua tarpeeksi. Mikä ihme siinä on, että lapsen pitäisi aamulla herätä aikaisin? Ei me vanhemmatkaan tykätä herätä vapaapäivinä aikaisin, kun ollaan molemmat aamu-unisia.

        Mutta kiitos muille, ihan hyviä vinkkejä olen saanut täällä! :) Nyt ollaan nukutettu sängyn vieressä istuen, vähän olen pitänyt kättä sängyn puolella että lapsi saa siitä ottaa kiinni jos haluaa. Katsotaan sitten kun tilanne on "vakiintunut" tähän, että jos siirrytään esim. juurikin metrin verran ovelle päin seuraavaksi. Ja sit taas kauemmaksi.

        Ja nukutus on siis nyt muutaman päivän sujunut jo paremmin, nukahtaa n. vartissa ihan rauhallisesti. Heräilee kyllä illan aikana muutaman kerran, mutta nukahtaa suht. nopeasti uudelleen. Ja sitten klo 22-23 aikaan on jo syvemmässä unessa ja loppuyö menee melko kivasti yleensä.


      • mamma kans
        ap hermot menee kirjoitti:

        Hehheh. Mun mielestä ei ole yhtään liikaa, jos 1-vuotias nukkuu 12 tunnin yöunet, varsinkin kun päiväunet tosiaan on yleensä vain tunnin mittaiset. Nukkuuhan monet lapset 2-3 tuntia päikkäreitä, ja lisäksi 10 tunnin yöunet, miten se eroaa tästä meidän tilanteesta?? Eli se olisi siis parempi, että lapsi nukkuisi klo 20-06 yöunet, ja sit päiväunia 3 tuntia? Tosin meillä tuskin nukkuisi päiväunia siltikään enempää kuin max 1,5 tuntia, jolloin olisi aivan sikaväsynyt kun ei saisi yölläkään nukkua tarpeeksi. Mikä ihme siinä on, että lapsen pitäisi aamulla herätä aikaisin? Ei me vanhemmatkaan tykätä herätä vapaapäivinä aikaisin, kun ollaan molemmat aamu-unisia.

        Mutta kiitos muille, ihan hyviä vinkkejä olen saanut täällä! :) Nyt ollaan nukutettu sängyn vieressä istuen, vähän olen pitänyt kättä sängyn puolella että lapsi saa siitä ottaa kiinni jos haluaa. Katsotaan sitten kun tilanne on "vakiintunut" tähän, että jos siirrytään esim. juurikin metrin verran ovelle päin seuraavaksi. Ja sit taas kauemmaksi.

        sinun tai teidän vanhempana on opittava lapsenne yö rytmi, ei se ole sama kaikilla. hän voi olla levoton siitäkin syystä että ymmärtää enemmän mitä ympärillä tapahtuu ja kokee, se sitten ilmenee unessa. ihan niin kuin me aikuisetkin voimme nähdä pahoja unia.
        oletko ajatellut miten saat lapsesi pirteänä ylös aamulla jos hän alkaa päiväkodissa hoitovapaan jälkeen ? säännöllinen rytmi 7 päivää viikossa takaa pirteän ja iloisen lapsen.


      • sanon nyt suoraan
        ap hermo menee kirjoitti:

        Meidän aamu-unisten perheessä ei kyllä ketään aleta herättelemään klo 7 ellei ole ihan pakko! Nyt kun olen vielä kotona hoitovapaalla, en kyllä ala muuten vaan lapsia kiskomaan sängystä seiskalta... Esikoinen (pian 5 v.) nukkuu myös tuonne n. klo 9 asti, ja nukkuu siis n. 12 tunnin yöunia (mutta ei päiväunia). Ja tämä kuopus on aamupäivisin kaikkein väsynein, joten päiväunia joutuisi siirtämään sitten aikaisemmaksi jos herättelisin aiemmin, ja sittenhän tuo joutuisi valvomaan tosi pitkään iltapäivällä/alkuillasta ennen nukkumaanmenoa. Eli tämä rytmi on kyllä oikeasti meille hyvä. Joskus tyttö herää klo 8, yleensä klo 8:30-9:15 välillä. Ihanaa. :)
        Ja todellakin on hurjan väsynyt illalla klo 20, mutta jos ei heti nukahda kun laitetaan sänkyyn, hän osaa jotenkin itsensä "virittää" virkeämmäksi ja alkaa temppuilla... Yliväsynyt siis ennemminkin kuin liikaa nukkunut.

        Voi hyvää päivää... Jos lapset, ja sinä itsekin, nukutte aamulla noin älytömän pitkään, niin mikä ongelma se ilta on? Miten voit olettaa että lapsesi menee nukkumaan samaan aikaan kun muutkin lapset, jos nukkuu aamulla 2-3 tuntia pidempään??? Jostain täytyy tinkiä.


      • ap hermo menee
        sanon nyt suoraan kirjoitti:

        Voi hyvää päivää... Jos lapset, ja sinä itsekin, nukutte aamulla noin älytömän pitkään, niin mikä ongelma se ilta on? Miten voit olettaa että lapsesi menee nukkumaan samaan aikaan kun muutkin lapset, jos nukkuu aamulla 2-3 tuntia pidempään??? Jostain täytyy tinkiä.

        Sua vissiin harmittaa kun omat lapset heräävät aikaisin joka päivä? :)
        Lapsilla on erilaisia unentarpeita. Meidän 5-vuotiaskin nukkuu lähes 12 tunnin yöunet joka yö (ei päiväunia). Toiset nukkuu vain 10 tuntia.
        Tämä 1-vuotiaamme rytmi on aika hyvin nyt vakiintunut. Yöunet n. 12 tuntia (21-09) ja päiväunet 1,5 tuntia.
        Aikuisillakin on erilaiset tarpeet unelle - toiset pärjää 6 tunnin yöunilla hyvinkin, ja toiset tarvitsee 9 tuntia unta jaksaakseen. Mikseivät siis toiset lapsetkin voisi tarvita enemmän unta kuin toiset? Meidän 1-vuotias painaa ainakin koko päivän menemään lähes pysähtymättä (paitsi nukkumaan), joten nuo pitkät unet tulee varmasti tarpeeseen. Ja sen lisäksi yöt ovat välillä levottomia, joten hän ottaa sitten unta takaisin aamulla nukkumalla pidempään, jos on yöllä nukkunut huonosti.
        Mutta siis mulla ei itsellä ole enää ongelmaa tän nukutuksen kanssa. Puolisen tuntia siihen iltaisin menee, ja tyttö nukahtaa jo ilman sen isompia pelleilyjä ja riehumisia.


    • Kaikkunukuttaja

      Itse olen nukuttanut poikani viereen. Muistan, kuinka ihanaa lapsena nukutushetket äidin tai isän kainalossa olivat ja siksi haluan myös oman lapseni nukahtavan kainaloon. Poika on nyt kaksivuotias eikä koskaan oppinut nukahtamaan pinnasänkyyn, siinä kun ei saa sitä kaikkua. Matalaan sänkyyn siirsimme lapsen vuoden iässä perhepedistä ja nukahtaminen on sujunut hyvin.

      Lapsi nukahtaa kainaloon, vuoroin isän, vuoroin äidin, puolessa tunnissa tai lyhyemmässäkin ajassa. Lisäksi luemme sängyssä ennen nukahtamista kirjan, tämä sisältyy siis siihen puoleen tuntiin. Ja täytyy sanoa, että nukuttaminen on minusta leppoisaa ja mukavaa puuhaa.

      Nykyään tätä kainalonukuttamista vähän paheksutaan, lapsen pitää nukahtaa omaan sänkyyn ihan itsestään, tällaisia neuvoja itse ainakin olen mm. neuvolasta saanut. Minä olen kuitenkin nukuttamisen kannalla. Mitä haittaa siitä on? Psyykkiselle kehitykselle tuskin mitään, äidin ja isän ajasta se lohkaisee palan, mutta niin lohkaisee se huudattaminenkin ja lapsen sängyssämeuhkaaminenkin. Kyllä se lapsi joskus ymmärtää, ettei äiti tai isi voi ikuisesti iltaisin vieressä maata.

      Mutta jos kainalonukuttaminen haittaa vanhempaa, niin hyviä neuvoja on tässä tullut mielestäni pilvin ja pimein. Päikkäreiden lyhentäminen tai touhun lisääminen päivään auttaa monesti. Ja se johdonmukaisuus, se on tosiaan valttia! Eihän sitä itsekään esim. uudessa työpaikassa heti uusia asioita osaa. Kaikkeen tarvitaan totuttelua ja luulen, että sitä totuttelua myös näissä lapsen unijutuissa tarvitsee sekä vanhempi että lapsi.

    • yks vaihtis

      Hei ap, mitä jos nukkuu päivällä liian vähän ja illalla sitten yliväsynyt ja siksi ei pysty rauhoittumaan? Mun lapselle kävi juuri näin, kun siirsin kolmilta kaksille päikkäreille ja sitten kun yks äiti neuvoi, niin siirsin takaisin kolmille ja yöunet parani.

      • ap hermo menee

        Voi ollakin yliväsynyt, mutta siirryttiin yksiin päiväuniin just sen takia että illat venyivät, ja päivän rytmittäminen oli hankalaa jos ekat päiväunet olivat pidemmät - sit ei saatu tyttöä enää toisille unille tarpeeksi aikaisin, joten illalla nukkumaanmeno venyi klo 22-23 asti. Yksillä päiväunilla siirtyi sinne klo 20 asti, tosin sitä temppuilua on ollut. Tänään nukutin tunnin verran, mutta tyttö oli nätisti sängyssään, ja riittä että istuin lattialla sängyn vieressä ja pidin kättä sängyn pinnojen välistä, jolloin tyttö sai sitä vähän hiplata. Pari kertaa kippasin hänet takaisin makuulleen, kun meinasi alkaa touhuamaan taas. Mutta tänäänkin siis ensin torkahti kun vein sänkyyn, mutta havahtui kun lähdin huoneesta (lattia pentele narisee...) ja sitten ei enää nukahtanutkaan heti. Mut muina iltoina tällä viikolla on nukahtanut heti kun on viety sänkyyn. Mut sit on tosiaan heräillyt illan/alkuyön aikana useamman kerran. Nyt on nukkunut "jo" tunnin ihan hiljaa, katotaan miten käy...
        Mustakin olis oikeesti ihan kiva nukuttaa tyttö kainaloon, mutta en viitsi sen takia, että siitä vieroittaminen voi olla tosi hankalaa myöhemmin. Mieluummin siis nukutan omaan sänkyynsä. Otan kyllä yöllä viereen jos on kovin rauhaton ja itkeskelee.


    • mielestäni

      vähän reilu vuoden ikäinen on tosi pieni vielä eikä ole mitään ihmeellistä että tarvitsee nukutusta.Jos sinusta olisi kiva ottaa kainaloon niin ota,voin luvata varmuudella että nukahtaa joskus ilman sitä kainaloa.Myöhemmin voi olla huomattavasti helpompaa saada nukahtamaan yksin,ei kannata koko toisen lapsuutta ajatella etten voi tehdä näin ja näin kun siitä vieroitus vaikeaa.Itse teen niin kuin sillä hetkellä tuntuu kaikista luontevalta ja yleensä se onkin mennyt niin ettei asiasta ole myöhemminkään tarvinnut taistella:)

    • Nanny-91

      Liv kanavan supernannyn oppeja olen minä lastenhoitajan työssäni noudattanut.. sitkeyttä se vaatii ja hermoja mutta voin luvata että toimii..

      Rauhalliset iltatoimet suoritetaan normaaliin tapaan ; pesut,vaipanvaihto,iltapala, lukeminen yms.. sitten lapsi viedään sänkyyn ja sanotaan hyvät yöt. poistutaan huoneesta. kun lapsi nousee ensimmäisen kerran sängystään, hänet laitetaan takaisin makaamaan ja sanotaan ; "nyt nukutaan kulta". toisella kertaa kun lapsi nousee sanotaan :" nyt nukutaan". kolmannesta kerrasta eteenpäin ei sanota SANAAKAAN!! näin lapsi oppii pikkuhiljaa rauhoittumaan itsekseen ja hoksaa ettei uniaika ole jutustelua varten..

      minä kokeilin yksivuotialle hoidokeilleni tätä unitekniikka ja se toimi parissa päivässä... nykyään nukahtavat itsekseen sänkyyn nousematta kertaakaan..

      puolivuotiaasta eteenpäin lapsen olisi hyvä opetella rauhoittumaan ja nukahtamaan itsekseen.

      tsemppiä!

      • Supernanny..

        kylläkin opettaa nukuttamaan noin pieniä (1-2 -vuotiaita) lapsen huoneessa istuen.


      • mamma kans

        minkä takia jo noin pieneltä lapselta vaaditaan että pitää opetella rauhoittumaan itse ? hän on pieni ja ei voi kertoa pelkoa jne. ei kaikki lapset totu siihen että he vain jätetään huoneeseen. onko kivaa jättää lapsi huutaan ? onko hyvä päätös päivälle ? lapsi saa huonon kokemuksen koko nukkumaan menosta ja se voi koitua joka iltaiseksi ongelmaksi.
        joko lapsi viereen tai itse on sängynvierellä on parempi vaihtoehto kuin itkuinen ja onneton lapsi.


    • Nanny-91

      Mutta opettaa silleen että selkä lapseen päin, eikä puhuta mitään... Eli ei kauheasti eroa tuohon huoneesta poistumiseen (itsekin siis ovella aina olen,etten kauas lähde)

    • Kuismin

      Meillä ollaan oltu lempeitä lasta kohtaan ja silti nuo nukahtamishommat ovat minusta sujuneet vähällä vaivalla. Poika on nukkunut pienestä pitäen "sivuvaunussa" ja äiti on voinut pistää käden pinnojen välistä ja pitää kättä kyljen päällä, jos lapsi on heräillyt yöllä. N. 1,5-vuotiaaksi asti lapsi nukutettiin niin, että vanhempi oli aina vieressä (se vei useimmiten 5-20 min.). Sen jälkeen kun toiset unet jätettiin pois, poika alkoi olla niin väsynyt iltaisin, että näytti nukahtavan melkein sänkyyn laittaessa, joten kokeiltiin ilman nukuttajaa. Se toimikin useimmiten ihan hyvin. Jos poika huuteli sängystä, käytiin rauhoittelemassa tai huikattiin että "nyt nukkuu", mutta jos itkuksi meni, vanhempi meni viereen nukuttamaan. Tuolla lailla mennään edelleen, kun poika on 2,5 v. Muutaman kerran on käynyt niin, että lapsi riekkui sängyssä yli puoli tuntia ja silloin otettiin hänet tunniksi valvomaan ja sen jälkeen uni maistui taas. Tuollaista ei ole kyllä tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana. Me olemme aina vähän tarkkailleet poikaa ja koittaneet pistää hänet nukkumaan vasta kun on oikeasti väsyny, siitä huolimatta että herätys on aamuisin suurin piirtein samaan aikaan). Se helpottaa nukutushommaa kovasti... Ehkä lapset ovat erilaisia, mutta minun on vaikea tajuta miten edes yliväsynyt lapsi pystyisi/jaksaisi/haluaisi keikkua pystyssä pimeässä huoneessa puolta tuntia kauempaa. Ennemmin epäilen, että lasta yritetään nukuttaa vaikka hän ei ole vielä väsynyt.

      Viimeisimmän flunssan jälkeen poika on halunnut useammin äidin viereensä nukkumaan ja niin hän on saanutkin. Poistimme viimein kokonaan laidan pinnasängystä (siitä on aiemmin harvennettu pinnoja, niin että käsi mahtuu paremmin) ja lapsi on tykännyt oikein käpertyä äidin kylkeen kiinni. Tuon edellisen flunssan jälkeen poika nukkui n. kolme viikkoa huonosti eli heräili parin tunnin välein ja häntä piti taputella. Nyt on palattu taas normaaliin eli hän nukkuu heräämättä koko yön. Tänäkin iltana isä kantoi väsyneen pikku miehen sänkyynsä ja sinne hän nukahti itsekseen varmaan 5 minuutissa ja varmaan nukkuu aamuun saakka:)

      Minä en suosittele minkään sortin huudattamista, enkä varsinkaan sellaisille lapsille, jotka ovat aiemmin osanneet nukahtaa ihan hyvin. Uskoisin että lisääntyneeseen läheisyyden tarpeeseen on aina joku syy. Lapsilla on kaikenlaisia vaiheita ja tuntuisi pahalta kieltää läheisyys juuri silloin kun toinen sitä kaikista eniten tarvitsee. Jos nukahtaminen menee pelleilyksi, niin siihen en reagoisi. Kun poika oli pienempi, meilläkin oli välillä sellaista, että poika pelleilli sängyssä, mutta minä esitin nukkuvaa ja pelleily loppui pian. Kääntyilin vähän ja huokailin raskaasti niin kuin nukkuva tekee ja poika jäi monesti hetkeksi tuijottamaan minua ja sitten poksautti pitkäkseen sänkyynsä. Minä kurkin hänen touhujaan luomien välistä ja välillä oli vaikea pitää pokkaa, kun hän seisoi siinä sängyn reunalla ja tuijotti minua:D

    • Kuismin

      ...sen jälkeen kun toiset päiväunet jätettiin pois.

    • Vähäuniset

      Meillä on reilun vuoden ikäinen tyttö ja hän menee nukkumaan illalla 20:30 ja nukahtaa yleensä helposti. Hän herää aamulla jo klo 6 tai joskus tosi harvoin nukkuu kello 7:ään. Päivällä hän nukkuu yhdet päiväunet kestoltaan 1-2 tuntia.

      Meillä vanhemmat lapset ovat jättäneet säännölliset päiväunet pois 2-vuotiaina ja he ovat tuolloin nukkuneet n. 10-11 tunnin yöunia.

      Itse pärjään 6 tunnin yöunilla, mutta mies tykkäisi nukkua 12 tunnin unoset ja kaikki lapset ovat tulleet minuun eivätkä nuku paljon. Mihinkään pakkonukuttamiseen en kuitenkaan aio ryhtyä, kun lapset kuitenkin ovat hyväntuulisia ja väsyneinäkin vain sammuvat kuin saunalyhty ilman kiukuttelua.

    • Miiuska

      Meillä nyt 1v8kk poika. Ollaan kokeiltu eri tekniikoita, ja tärkeintä on tuo johdonmukaisuus ja AJOITUS. Pojallamme oli selkeitä eroahdistuskausia muutenkin kuin se 8kk, eli 1v2kk, 1,5v jne. Silloin ei ollut otollinen aika - huomattiin kantapään kautta. Lisäksi hampaiden tulo ja muut muutokset=uuden oppiminen selkeesti vaikuttuvat.

      Tällä viikolla alettiin opettelemaan pois siitä, että poika tarvitsee aikuisen käden nukahtaakseen. Nyt 3 iltaa menty niin, että istumme vain viereisellä tuolilla 2-3 kertaa sanotaan, että nyt nukutaan, äiti/isi on tässä, voit nukkua. Ja sitten annetaan riekkua ja nousta, mutta katsotaan vain pois. Nyt jo vähemmän herätyksiä öisin, mutta herää silti edelleen ja huutaa äitiä.

      Ryhdyimme unikouluttamiseen, koska emme jaksa töissä, jos herätyksiä on vieläkin 3-4yössä. Olemme nukkuneet n.10 yötä aamuun asti siitä kun poika syntyi. Neuvolasta ehdottivat tota käden antamatta jättämistä, ja näiden iltojen perusteella tuntuisi tepsivän. Tosin, nyt pitää olla muumi kainalossa. Se on kyllä helpompi jättää pinnikseen kuin äidin käsi ;) Meillä ei kanssa luonto antanut periksi siihen huudatukseen lähteä. Ja jollain masokistisella tavalla minusta on ihanaa, kun joku minua tarvitsee - myös nukahtaakseen. Joten ymmärrän viereen nukuttajia. En kuitenkaan oli yli-ihminen 1-2h pätkäunilla... Eli omaa päätäkin joutuu samalla kouluttamaan :D

    • talonpoikaisjärkeä

      Hanki kuulokkeet ja puuhastele omiasi, kyllä se siitä.

    • 1 ja 4 vuotiaat

      Meillä ei moista ongelmaa ollut kun kuopus on syntymästään asti nukkunut omassa huoneessa, tehää niin että siirrätte yksin toiseen huoneeseen, ja vaikka isompi teidän kanssa.. tottuu nukkumaan yksin.. meillä vanhempi, nyt 4v , oli vauvana myös hankala nukahtamaan, siirsin omaan huoneeseen, ja annoin itkeä, viikko siihen meni, mutta tulos oli se että poika nukahti aina n 5 min sisään kun sänkyyn vei.. ja mikä myös on hyvä, illalla rauhoittuminen, vaikka sylissä sohvalla ym.. meillä auttoi sekin... mutta kyllä ne vielä nukahtaa itekseen, usko pois..:) tsemppiä..

    • kainaloäiti

      Uskon tuohon erään vastaajan kommenttiin, että läheisyyden/läsnäolon tarvepeesta voisi olla kyse.

      Mielestäni noin pieni on vielä tosiaankin liian pieni nukkumaan yksin. Lapsissa on temperamenttieroja, herkkyyseroja. Ylipäätään ei mitään huudattamisia, se on väkivaltaa, mutta niin on sekin, että lapsi nyt selvästi puleeraa teidän kanssa ja taatusti aistii pikkupäällään sun ahdistuksenkin ja halun "omaan aikaan".

      Kuin paljon hän saa äidin aikaa päivisin? Mulla kokemus, että kun äidillä stressiä töistä tms. yrittää 3-vuotiaani ottaa menettämänsä kuherrusajan illalla.

      Yksi konsti voisi oikeasti olla sisaren huoneeseen nukuttamisella; ei tarvisi taaperon nukkua yksin. Alle kaksi-vuotias ei halua olla yksin, yleensä, kuuluu ihan kehitysikäänkin. Luonnotonta olisi, jos haluaisi. Ei kannata opettaa luonnonvastaisia tapoja.

      Yliväsynyt kyllä voi olla, mutta joku on nyt pahasti pielessä, siis kuherrusaikaa lisää? vai rytmitys uusiksi? Ainakin seuraa tai muuten aistinvarainen tieto siitä että äiti on lähellä silloinkin kun ei näy.

    • ap hermo menee

      Tällä hetkellä tilanne on se, että nukahtamiseen menee n. tunti, tai vähän yli. Istutaan samassa huoneessa, mutta ei pidellä kiinni tai muutenkaan kosketa lasta, paitsi jos kovin koko ajan nousee seisomaan, eikä mene takaisin maate omatoimisesti, niin lasken takaisin makaamaan ja sanon "pää tyynyyn, nyt nukutaan" (en edes joka kerta). Istun siinä sängyn vierellä, tai omalla sängyllä. Jos menen makaamaan, niin tyttö nousee seisomaan ja alkaa itkeä... että ilmeisesti äiti on liian kaukana silloin. Tiedä häntä. Mutta tällä tyylillä nyt kokeillaan jonkin aikaa, ja mietitään sit muuta myöhemmin jos tuntuu siltä... Siskon kanssa siirretään samaan huoneeseen varmaan jossain vaiheessa, mutta ei ehkä vielä, kun sisko kuitenkin nukahtaa sinne itsekseen nopeasti, niin tämä kuopus kyllä sekoittaisi sen kuvion. (Isompaa ei enää meidän makkariin oteta, ikää on kuitenkin jo 5 v. Tuossa joku ehdotti vaan että isompi meidän makkariin ja pienempi yksin toiseen huoneeseen.)
      Edelliselle: olen hoitovapaalla, joten kovastikin ehditään päivän aikana halimaan ja touhuamaan yhdessä. En siis usko että mistään kuherrusajan puutteesta voi olla kyse. Rytmitys menee uusiksi joka tapauksessa alkuvuodesta kun palaan töihin, eli nyt emme ala aamuisin herättelemään aiemmin, kun vielä saadaan viettää rauhallisia aamuja ja nukkua pitkään...
      Mä oon vähän vaikea näköjään, kun mitkään neuvot ei oikein tunnu sopivilta meille. ;) Ehkä hain vaan vertaistukea sit kuitenkin. Kaikkien muiden lapset vissiin nukahtaa tosi helposti? ;)

      • nukkumatti....

        Siitähän se on kiinni, mihin sä olet lapsesi opettanut. Jos olet opettanut lapsen siihen, et äiti pomppaa heti samassa hetkessä, kun desibelit nousee, niin ihan varmaan saat hypätä ja olla pitämässä kädestä kiinni. Mut jos lapsi tietää, ettei riekkuminen ja huuto auta silloin, kun mitään oikeata hätää ei ole, niin silloin eivät kyl turhia yleensä huutele. Toki lapsilla on aina välillä tapana testata vanhempia, josko nyt itku/riekkuminen tuottaisi tulosta. He ovat kyllä tosi fiksuja ja tietävät tasan, mistä narusta kannattaa milloinkin vetää.

        Mut loppujen lopuksi kyse on täysin siitä, miten olet opettanut lapsesi nukahtamaan. Sen vuoksi toiset osaavat nukahtaa hyvin itsekseen ja toisia saa heijata toista tuntia. Kummassakaan hommassa ei varmasti ole mitään vikaa. Kyse on ehkä enemmänkin siitä, mitä sinä aikuinen jaksat/haluat tehdä lapsesi nukuttamisen eteen. Jos tunnin nukuttaminen ei tunnu rasittavalta, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Jos homma ei jaksa tehdä, niin sitten kannattaa lapsi opettaa nukkumaan itsekseen.

        Tuskinpa kaikki lapset nukahtavat helposti, mutta ne nukahtavat, jotka on opetettu nukahtamaan ;)


      • POIS PAKKORUOTSI

        POIS PAKKORUOTSI


    • maalaastollo

      Meillä on 2 vuotias tyttö, nukahtaa illalla kun pidän kädestä kiinni, saattaa joskus aina aamulla kömpiä meidän väliin! en turhaan murehdi tytön nukkahtamis taitoja, tuskin se enää 15 vuoden eikä enää 10 vuoden päästä taho pitää mua kädestä kii nukahtaakseen! Ja miksi lasta pitääs huudattaa sen takia että menis yksin nukkuun???? Ei tajua!!! oon kai vaan maalaastollo!!!!

      • ja aloittajalla

        on kyseessä siis vasta reilun vuoden ikäinen lapsi ja pientä raukkaa ei voida lähellä pitää että nukahtaisi.Onhan toinen nyt niin iso että täytyisi kaikki osata ilman aikuista..En kanssa tajua millään mikä siinä läheisyydessä on niin vaikeaa.


      • nukkumatti.....

        Katsos,kun pointti ei tietenkään ole huutattaa lasta ihan vain huudattamisen ilosta vain opettaa lapsi nukahtamaan ihan rauhassa itsekseen. Mut kuten jo yllä sanottiin, ei se kädestä pitäminen pahastakaan ole,jos sitä jaksaa hymyssä suin tehdä. Kaikki vaan ei jaksa ja halua olla pitämässä lasta kädestä kaiket illat, niin on paljon näppärämpää opettaa lapselle, miten nukahdetaan ihan itsekseen ilman itkuja.


    • apip1

      Meillä on nukahtaminen ollut hyvin kausittaista. Vauvana nukahtivat rinnalle ja sen jälkeen, jos havahtuivat isompina siirrosta omaan sänkyyn, tutti suuhun. Molemmille lapsille olen ottanut käyttöön "uninallukat", jota totutin läheisyyteen ensin rinnalla, päikkäreille ulos tutti suuhun ja nallukka naaman läheisyyteen. Ja yöunille maitohörppy, tutti suuhun ja nallukka hänelle. Koetan pitää tutin ja nallukan vain unilla, en anna muuten leikkiä niiden kanssa, joskus toki käy itse nappaamassa siskon nallukan lainaksi. Joskus kulkee se suussa ja konttaa ja puristelee päätään, kuin koiranpentu ;) Tässä oli kausi, kun herraa nukutettiin meidän sänkyyn n.1,5h, katsottiin vaan, ettei tipu,RASKASTA! mutta n. kk sitten koetin pinnasänkyyn ja pari ekaa iltaa meni lähes tunti. Vain silloin kävin hiljaa täysin pimeässä huoneessa, kun hän heitti tutin, nallukan lattialle ja itki hurjana sitä. Sen kun pari kertaa kävi nostamassa takaisin lepoasentoon, tutti ja lelu ja samantien huoneesta vähin äänin pois. Tänään heitti kerran ne lattialle ja sen jälkeen nukahti ja meni n.15min. Ikää herralla 1,2v ja nukkuu yhet tai kahet päikkärit. Klo ajan, ei ole niin tarkkaa nyt, mutta hyvä rytmi on olla olemassa. Meillä menneet toiset päikkärit ehtoon esille, joka venyttää nukkumaan menoa tosi myöhään ja hänen yöunet ovat vain välillä 9h! Mutta kokonaisuudessa n.12h, mikä on aivan riittävä. Nyt laittanut vain toisille unille, jos päikkärit jääneet lyhyeksi. POINTTI oli, että lapsen voi totuttaa millainen rytmi itselle parhaiten sopii, mikä on totta myös nukkumaan meno rutiineissa. MEILLÄ on toiminut hyvin vain unilla käytettävä tutti ja unihaukku, niin sitä kun nuuhkii ja tutkailee tutin kera, niin sammuu, kuin lyhtypylväs. Paljon ulkoilua ja aktiviteettia myös pienelle. Jos otatte tietyn unilelun käyttöön, niitä kannattaa olla samanlaisia muutama, koska aina se yksi häviksissä vaikka yhtä vain kerrallaan käyttäisi(kokemusta on ja paljon). Nytkin isosiskon unilelu pikkuveljellä, kun hänen oma on taas kerran jossain ja ilman ei nukahda.... puolensa kaikessa. Meillä unileluna halpa h&m pehmokoira, joka sopivan kokoinen matkoilla ym, ja sopivan hintainen, kun useampi kannattaa olla. Isosisikolle unihaukku vieläkin tärkeä, yleensä nukahtaa se kädessä. Ja nyt pojalle otin saman käytännön, että unilelu oltava unien ajan. tsemppiä ;)

    • ap hermo menee

      Kuulumisia... Eli nyt nukutetaan edelleen niin, että laitetaan tyttö sänkyynsä ja sit menen omalle sängylle makoilemaan. Nyt se jopa jo toimii, eli ei huuda... :) Nousee kyllä seisomaan 1-20 kertaa ennen kuin nukahtaa, mutta helpommin se jo sujuu. Yleensä nukahtamiseen menee 5-30 minuuttia, mikä on jo selkeä parannus entiseen. Eilen pelleili taas vanhaan malliin, mitä ei ole moneen iltaan ollutkaan, eli nousi ja nauroi vaan kun menin kippaamaan takas makuulleen. Mut sitten n. vartin päästä rauhoittui ja nukahti ihan hyvin. Oon siis ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen. Joulukuussa olis tarkoitus siirtää tyttö siskon kanssa samaan huoneeseen. Tämä kuopus on kyllä nukkunut nyt tooooosi levottomasti viimeiset pari viikkoa. Itkeskelee vähän väliä yöllä. En tiedä onko hampaita vai mitä, mutta hän on kyllä aina heräillyt öisin, eli ehkä on sit vaan huono nukkuja. :/
      Edelliselle: tytöllä on ollut sama unilelu sängyssä syntymästä asti, mutta ei silti ole mitenkään kiintynyt siihen. Laitan sen aina kainaloon nukkumaan mennessä, mutta hyvin nopeasti se lentää johonkin eikä se sitten kiinnosta tyttöä enää. Esikoinen oli ihan samanlainen. Unilelut alkoivat kiinnostaa vasta joskus parivuotiaana, mutta vieläkään ei ole jotain tiettyä rakasta unilelua, vaan mikä tahansa kelpaa. Eikä tartte olla välttämättä mitään lelua. Musta se on ihan ok, eipä tule paniikkia jos se unilelu unohtuu kotiin esim. reissuun lähtiessä. :)

      • ap hermo menee

        Niin, ja niille ihmettelijöille jotka ei ymmärrä miksi pienen pitäisi nukahtaa itsekseen: just sen takia ettei tarttis tuntia istua sängyn vieressä joka ilta. Mä en vaan jaksa. Tää nykytilanne on vielä siedettävä. ;) Ja esikoisen kanssa pidettiin unikoulu senkin takia, kun hänellä oli tapana valvoa aamuöisin 1-4 tuntia (auts), joten opetettiin siinä samalla ettei yöllä tarvi aikuista viereensä istumaan jos herää. Hän oppi öisinkin nukahtamaan uudelleen itsekseen kun unikoulu pidettiin, eikä valvonut enää. Siksi.


    • dskflhasdrfugeh

      Oma kokemukseni on, että nukahtamiskoulua kannattaa jatkaa. Vaikka lapsi huutaa, ei hän loputtomiin sitä jaksa tehdä, viimein lapsi oppii, ettei huutamalla saa vanhempia lohduttamaan tai viereen nukkumaan. Antaa lapsen huutaa, jos hän tulee ulos huoneesta, vie vain takaisin sänkyyn sen suurempia puhumatta, kun lapsi ei huutamisella saa haluamaansa huomioita uskon, että hän lopulta tyytyy nukahtamaan yksinään. Tuntuuhan se vähän julmalta, mutta jos heti antaa periksi, pienikin lapsi oppii helposti, kuinka saa haluamansa. Joten tsemppiä !

    • Puhukaa myös totta

      Mikä on suomessa nykyisin perhe? esim äiti ja isä ja 25 lasta joiden toimeentuloa hoitaa sosiaalikeskus ja päivähoitolat maksaa kaupunki kuten lasten neuvolatkin sekä asunnot tulee sosiaalipuolelta kuten muutkin avut.Tämä kaikki on siis samaa perhettä.Entä kun on uusioperheen lapsia ja entisiä äitejä ja isiä lisäksi edelleen perhekö? Entä kun on erirotujen yhdistelmä tapoineen? siinä uskontokunnat ja vaatimukset muuttuu kun emme ole edes maassa maan tavoilla?Entä kun koko perhe asuu osin missäkin maassa ja kukas muu viulut maksaa?Sossumme vaikenee ja valhettelee mihin verovaramme jakelee kuten mielellän muutkin virastomme.

    • Vanhassa vara paremp

      Nukuttaminen on minulle varsin vieras käsite. Nykyaikana tuntuu olevan ajan trendi että "nukutetaan" lasta tuntitolkulla ja nukahdetaan loppujen lopuksi itse. Iltarutiinit ovat itse nukuttamsita tärkeämpiä ja ovat toimineet meillä, lapset 18 ja 16 vuotiaat. 3 tuntia ennen nukkumaan menoa reipasta ulkoilua ainakin tunti, aktiviteetti lapsen iän mukaan, kunnon iltapala, iltapesu, iltasatu tms ja lapsi YKSIN hämärään huoneeseen. Toisella meni 15 minuuttia, toisella puoli tuntia vaan sen kummepaa nukuttamsita ei oel tarvinnut. Samaa metodia käytän sukulaislapsiin joilla vanhempien mukaan nukahtamsivaikeuksia (tunti tolkulla saa kuulemma nukuttaa) ja kas, vaikutusaika vielä lyhyempi. Turhaa hössötystä luonnolisen asian kanssa. Unilelu on molemmilla ollut, samoin unimusiikki johon nukahtaneet.

    • äiti+3lasta

      Lapsi on yleensä tuossa iässä niin aktiivinen että se vaikuttaa uneen kun päässä käy sellainen raksutus koko ajan ja joka päivä on uutta ja jännää asiaa. Lapsi oppii uutta joka myös vaikuttaa sitten nukkumiseen ja se . Rutiinit ovat todella tärkeät ja se että lapselle on hyvä esim. tuntia aikaisemmin sanoa että silloin ja silloin nukkumaa eli on vielä hetki aikaa leikkia ja muut ilta hommat tehdä...Lapsi osaa valmistautua ja lopetella leikit enne nukkumaan menoa. Ja yksiasia mikä on lapsi on niin aktiivinen päivällä että ei kauheasti ole kiinnostunut vanhemmista päiväs aikaa ja se ilmenee illalla juuri nukkumaan mennessä kun haluaisi äidin tai isin huomion parasta olisi van nukuttaa lapsi vieree niin saa vanhemman läheisyyttä. Silitellä lapsi uneen ja nostaan omaan petiin kun on kunnolla nukahtanut ja ulkoilu tuossa 17-19 välillä on hyvä unilääke varsinkin todella aktiiviselle lapselle.

    • 4v valvonut äiti

      Odottakaa, kyllä se vuosien mittaan oppii...

    • Anna lapsi pois

      Ketjun luettuani tulin siihen tulokseen, että avaaja haluaa lapsensa olevan aamu-uninen ja iltauninen ja siinä välissä hänen pitää nukkua päiväunetkin. :D
      Voi elämän kevät!

      • ap hermo menee

        Kyllä, se olisi ihannetilanne, oot ihan oikeassa! :D
        Mutta oikeesti, siis kyllähän 1-vuotias (nyt 1 v 3 kk) tarvitsee vielä aika paljon unta päivässä. Ei musta n. 13-14 tuntia vuorokaudessa ole liikaa. Ja aamu-unisuutta nyt on aika vaikea kitkeä pois, itsekin aamu-unisena sen tiedän... Ja mies on samanlainen, vielä pahempi. Tänään meillä molemmat lapset nukkuivat 9:40 asti, jolloin HERÄTIN kuopuksen. Illalla nukahti klo 22. Ja siinä välissä nukkui 2 tunnin päiväunet (yleensä kylläkin n. 1,5 tuntia).
        Tuossa ylempänä äiti 3lasta kirjoitti tosi hyvin. Jäin oikein miettimään tota, että päivällä ei ehdi niin sylissä olla kun on niin paljon touhua, joten illalla kaipaa sitä läheisyyttä. Sitä se meilläkin voi olla. Nyt nukutellaan vieressä ja pidän kädestä kiinni jos pieni sitä haluaa. Jos alkaa pelleily niin lähden huoneesta ja palaan hetken päästä. Siten yleensä rauhoittuu. Joskus nukahtaa nopeastikin, tänään meni tunti (isä nukutti). Näillä mennään nyt vähän aikaa ja katsotaan taas jos hermo alkaa mennä että mitä sitten tehdään. :)
        Ai niin, ja kuopus siirtyi muutama päivä sitten isosiskon huoneeseen nukkumaan. Samalla tavalla silti mennään kuin aiemmin. Ja yöllä haen viereen kun herää ja itkee jossain vaiheessa joka yö.


      • ............
        ap hermo menee kirjoitti:

        Kyllä, se olisi ihannetilanne, oot ihan oikeassa! :D
        Mutta oikeesti, siis kyllähän 1-vuotias (nyt 1 v 3 kk) tarvitsee vielä aika paljon unta päivässä. Ei musta n. 13-14 tuntia vuorokaudessa ole liikaa. Ja aamu-unisuutta nyt on aika vaikea kitkeä pois, itsekin aamu-unisena sen tiedän... Ja mies on samanlainen, vielä pahempi. Tänään meillä molemmat lapset nukkuivat 9:40 asti, jolloin HERÄTIN kuopuksen. Illalla nukahti klo 22. Ja siinä välissä nukkui 2 tunnin päiväunet (yleensä kylläkin n. 1,5 tuntia).
        Tuossa ylempänä äiti 3lasta kirjoitti tosi hyvin. Jäin oikein miettimään tota, että päivällä ei ehdi niin sylissä olla kun on niin paljon touhua, joten illalla kaipaa sitä läheisyyttä. Sitä se meilläkin voi olla. Nyt nukutellaan vieressä ja pidän kädestä kiinni jos pieni sitä haluaa. Jos alkaa pelleily niin lähden huoneesta ja palaan hetken päästä. Siten yleensä rauhoittuu. Joskus nukahtaa nopeastikin, tänään meni tunti (isä nukutti). Näillä mennään nyt vähän aikaa ja katsotaan taas jos hermo alkaa mennä että mitä sitten tehdään. :)
        Ai niin, ja kuopus siirtyi muutama päivä sitten isosiskon huoneeseen nukkumaan. Samalla tavalla silti mennään kuin aiemmin. Ja yöllä haen viereen kun herää ja itkee jossain vaiheessa joka yö.

        Lapsen unentarve on yksilöllinen, kuten aikuisillakin. Hieno juttu, että olet oivaltanut, että jos haluat lapsesi nukkuvan pitkään aamulla, hänen täytyy vastaavasti saada valvoa illalla.
        Älä vertaa lapsesi nukkumaanmenoaikaa niihin 1-vuotiaisiin, jotka heräävät aamulla klo 6-7. :)


    • äippä77

      Mihin aikaan teillä nukutaan päikkärit ?? Meillä poika (1v6kk) nukkuu yhdet päikkärit n. 3 tuntia,joskus vähemmänkin..Päikkäreille mennään suunnilleen samaan aikaan jokapäivä n. klo 12-13 välisenä aikana,sitten illalla nukahtaa 19-20 välissä ja aamulla heräilee n. 7-9 aikoihin. Nukkuumanmeno meillä toimii tosi hyvin, nukahtaa n. 15 min. toivottavasti saatte nukkumaanmenon toimimaan..oma aika illasta on kyllä mielestäni tarpeellinen.

      • mamma-85

        Meillä nuorimman (1.5v) kans täysin sama rytmi ku äippä77:llä.. :) yksi vuotiaasta eteenpäin vein pojan iltaunille ekaa kertaa yksin. Neuvolan ohjeen mukaan, jätin hänet sänkyyn. Ensin tietysti pusut, ja silittelyt, sitten ovi kiinni. Ensimmäisenä iltana huusi 45min, toisena iltana 10min ja kolmantena jo hokas että mitä tässä huutaa ku voi nukkuakki. Nukahti heti. Sama homma päiväunien kans.. ja heräili ennen pari kertaa yössä, jolloin aina jompikumpi meni vierelle. Se lopetettiin samalla.. herättyään yöllä itkeskeli, mutta kukaan ei mennyt, oppi sitten nukahtamaan uudestaan itse ja siittä asti nukkunu yöt.. jos herää vielä, itkasee ja rauhoittuu samantien..


      • ap hermo menee

        Meillä mennään päikkäreille klo 12:30 aikaan, ja heräillään n. klo 14-14:30. Aamulla ollaan heräilty viime aikoina klo 9 ja 9:30 välillä. Illalla tyttö nukahtaa nyt 21-21:30 aikaan. Nukutus kestää puolisen tuntia. Ensin menee hetki että rauhoittuu, ja sitten vaan haetaan sitä unta. Istun vieressä ja pidän kädestä. Ei se mua enää niin rassaa kun tyttö ei pelleile koko ajan. Jos alkaa pelleillä siinä sängyssään, niin lähden hetkeksi pois huoneesta. Ei tää ole mulle enää mikään ongelma. :) Yöunet sen sijaan saisivat olla paremmat. Viime yönä heräsi vain kerran (mahtavaa!), mutta muuten on ollut viime aikoina älyttömän levoton öisin. Poskihampaita tulossa, mutta ei se kyllä selitä kaikkea, kun särkylääkekään ei auta...
        Oma aika mullekin on illalla tosi tärkeää, koska tämä neiti on niin vilkas ja touhukas että päivän aikana ei paljoa paikallaan istuta saatikka edes juoda kahvikupillista yhdellä istumalla. Päiväuniaikaan (kuten nyt) on sitten aikaa hetki olla, mutta sitten on paljon kotihommiakin hoidettavana. Iltaisin en kyllä tee mitään "järkevää", se on mun ja miehen löhöaikaa. :)


    • erilaisia unirytmejä

      Saman perheen lapset voivat olla erilaisia kuin yö ja päivä. Näin oli meillä; toinen nukahti aina ilman mitään sen kummempia temppuja ja toinen ei sitten millään....

      Voi olla myös niinkin, että lapseltanne on nukkumaan menoaikaan mennessä mennyt jo ohi se väsymys, jolloin nukahtaisi helpommin. Tiedät sen tunteen varmaan itsekin, kun joskus illalla väsyttää tosi paljon, ja jos silloin ei mene nukkumaan, niin sitten ei nukutakaan enää pitkään aikaan....

      Laita siis lapsi aikaisemmin nukkumaan. Meillä tyttö piti laittaa nukkumaan jo kello 19 illalla, joka oli tietty vähän hankalaa, mutta silloin hän nukahti helposti, eli se sopi hänen unirytmiinsä. Nukkui aamulla jonnekin kello 8- 9 asti. Tämä oli siis se helppo lapsi, kunhan laittoi oikeaan aikaan nukkumaan. :-)

      • ..........

        Avaaja ei taida sitten nähdä enää lastansa hereillä juuri lainkaan, jos se nukkuu aamupäivään, nukkuu päiväunet ja laitetaan yöunille klo 19:00. :D


      • ap hermo menee
        .......... kirjoitti:

        Avaaja ei taida sitten nähdä enää lastansa hereillä juuri lainkaan, jos se nukkuu aamupäivään, nukkuu päiväunet ja laitetaan yöunille klo 19:00. :D

        No ei meillä ole aikomusta laittaa lasta klo 19 nukkumaan. Mieskin tulee usein töistä iltavuorosta vasta 20 aikaan...


    • Terkkari1

      Lasten uniongelmat vaativat vanhemmilta pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta. Ensinnäkin ne tutut iltaruutiinit tuovat turvallisuuden tunnetta eli iltapala, iltapesut, pusut, iltasatu. Päivärytmi noin muutenkin hyvä pitää päivästä toiseen samana. Lapsen (aivan pientä vauvaa lukuunottamatta) ei tulisi myöskään antaa nukahtaa rinnalle. Lapsi saattaa hätäänttyä, kun havahtuu unesta ja huomaakin olevansa eri paikassa kuin mihin nukahti (eli ei siis ole äidin rinnalla vaan siirretty sänkyyn nukkumaan). Lapsen uni on myös muutenkin hyvin erilaista kuin aikuisen. Lapsella on paljon enemmän kevyen unen jaksoja, jolloin lapsi saattaa vaikuttaa olevan hereillä ja vanhemmat yrittävät heti rauhoittaa takaisin unille, vaikka käykin itse asiassa päin vastoin. Tärkeää on myös muistaa jokin unirätti/unilelu, josta lapsi voi hakea turvaa. Erilaisia unikouluja voi alkaa harjoittamaan puolen vuoden ikäiselle lapselle. Tunnetuimpia ovat ns. tassunikoulu ja tuoliunikoulu. Tassu-unikoulussa nimensä mukaisesta lapsi on tarkoitus tassutella eli silitellä uneen. Käytä voimakkaita pitkiä silityksiä. Tärkeää on vanhempien johdonmukaisuus. Lapselle ei tule antaa minkäänlaista huomiota, vaikka hän sitä kovasti haluaisi. Hermostuminen vain pahentaa ja provosoi lapsen käytöstä, kun hän huomaa saavansa negatiivisella käytöksellä (=ei rauhoitu nukkumaan) huomiota. Tuoliunikoulussa puolestaan tarkoituksena on ensimmäisenä iltana istua lapsen sängyn vieressä, kun hän nukahtaa ( tähän voi toki yhdistää tassutteluakin). Seuraavana iltana siirrät tuolia metrin päähän sängystä, seuraavana kahden metrin jne kunnes olet huoneen ovella. Näin lapsi uskaltaa nukahtaa itsekseen ja tietää, että vanhempi on tarvittaessa lähellä. Joskus uniongelma helpottuu, jos lapsi menee yökylään toiseen paikkaan tai nukuttajana toimii joku muu kuka tavallisesti. Äidin ja isän on hyvä muistaa jaksa vastuuta nukuttamisessa, ettei toinen uuvu. Mikäli uniongelma tulee yllättäen on hyvä käydä tarkistuttamassa, ettei ole mitään piilevää infektiota esim. korvatulehdusta. Lapsen koursaus yms. Kuuluvat myös lääkärin hoidettavaksi.

    • näin meillä

      Jos lapsi saa leikkiä/olla ulkona päivän, niin eiköhän nukahda..

    • Unohtumaton

      Kyllä se on näin että lapset on niin eri puusta veistettyjä että se mikä tepsii toiselle, niin ei taas toiselle auta yhtään mitään. Minulla on kaksi lasta ja molemmat pojat on vauva-aikana olleet todella hyviä nukkujia. 2kk iästä asti ovat molemmat nukkuneet täydet yöunet. Esikoinen on myös taaperona nukkunut tosi helposti, viety vain sänkyyn ja sanottu hyvät yöt. Sinne se on sammunut :) Mutta tämä nuorempi (tällä hetkellä 1v 9kk) onkin sitten niin tuulella käyvä että toisinaan painelee itse omaan sänkyyn ja nukahtaa sinne, toisinaan valvoo eikä nuku sitten niin millään. Joskus nukahtaa syliin, joskus menee meidän sänkyyn itsekseen ja nukkuu sinne, mutta yleensä saa taistelun kanssa nukuttaa, joko meidän sänkyyn tai sohvalle. Ja samat rutiinit on tehty kuten esikoisen kanssa. Viety iltatoimien jälkeen sänkyyn, toivotettu hyvät yöt ja toistettu se miljoona kertaa. Joskus onnistuu, joskus ei. En ole jaksanu ottaa stressiä asiasta. Tottakai se ottaa pattiin että omaa aikaa (kun ei yrittäjänä muutenkaan liikaa ole) saa hakemalla hakea, mutta pääasia että poika nukkuu joskus :) Aluksi olin tosi turhautunut kun ensimmäisen kanssa pääsi helpolla mutta olen yrittänyt ajatella että kylläpäs poikaa nukuttaa sitten armeijassa ;) Lyhyesti sanottuna, jokainen lapsi on yksilö. Tsemppiä ja jaksamisia aloittajalle ja kaikille muillekin :)

    • äityli-77

      meillä kanssa kun tyttö täytti 1-v niin alko noi iltanukahtamiset vähän menemään niin ja näin ja samaten yöheräämiset alkoi (siihen mennessä nukkui hyvin koko yön aina) Nyt kun tyttö on 1v 1kk niin iltanukahtaminen menee jo paremmin, mitään vippaskonsteja entiseen ei olla tehty. Nukkumaan mennään n.19.30-20.00 ja aamulla herätään n. puoli 7-7. Kun viemme hänet nukkumaan teemme samat jutut kun ennenkin ja lähdemme huoneesta, Itku alkoi kuulumaan joko heti tai sitten esim. aikasintaan 5 min päästä. kuunneltiin jonkun aikaa itkua ja sitten mentiin taas joko silittelemään tai tarvittaessa nostettiin syliin ja jonkun aikaa siinä hyssyteltiin ja sitten takaisin sänkyyn ja pois huoneesta. Alkuun saatiin mennä sinne 2-3 kertaa, mutta nyt menee max. 1 kerta.

      Aamuheräämisetkin ovat erilaisia, ennen heräili ilosena höpöttelemään, nyt herää itkien kun vuoden täytti. Kaippa niillä joku yhden vuoden "uhma" tai sitten muuten vaan levottomat unet ja yöt kun tuntuu että päivät niin vilkkaita kun mennään potkuauton kanssa ympäri ämpäri kämppää, liikutaan enemmän jne.

      Kaikki ne vauvat/taaperot on erilaisia. Me tehtiin samoin kun silloin kun opetettiin tyttöä aikoinaan nukahtamaan yksin. Ikinä ei jääty huoneeseen, tuntuu että hän aisti että ollaan siellä tai jompikumpi siis on ja siksi nukahtaminen vaikeampaa.

      ei se nukkumaan meno vieläkään ole täydellistä vrt. aikaisempaan mutta paranee ilta illalta. Meillä on sellanen itkari jossa on unibiisejä, se auttaa aika hyvin kun on siihen tottunut.

    • vierumäentiekö?

      Onko teillä KOTONA KAIKKI HYVIN? Lapset on herkkiä aistimaan riidat sun muut.Ehkä hieman kehno mieliala kun vauvakaan ei nuku.Unikouluun tai perheneuvolaan koko sakki.

    • älä jätä lasta yksin

      Asiahan on päivänselvä: lapsi pelkää jäädä yksin. Jää siis sinä nukkumaan hänen viereensä. Minä ainakin menin yhtä aikaa nukkumaan kuin tuon ikäinen lapsenikin, enkä siis jättänyt häntä yksin.

    • Kolmilapsinen

      Lapset ovat paljon viisaampia kuin haluamme uskoa.Johdonmukaisuus on hieman unohtunut.
      Ei auta kuin alkaa alusta ja kärsiä muutama ilta.Lapsella ei ole mitään hätää, vaikka hän huutaakin hetken. Ei lapsi normaalissa perheessä pelkää .
      Joku ehdotti soittorasiaa leluksi siihen nukahtamisvaiheeseen.Voi olla hyvä idea kun ensin suoritettu hyvässä hengessä iltarutiinit ja iltasatu tai joku vastaava juttu.

      Aina pitää toimia samalla tavoin ja lapsen pitää tajuta, että nyt nukutaan., Nukkuminen on mukavaa. Lapsi aistii vanhemman jännityksen ja kireyden.
      Jos nukkumaan on viety, sieltä ei enää takaisin haeta tai nosteta.Toistoahan se vaatii.Niin kauan pitää toistaa sänkyyn palauttamista ja makuulle asettamista kuin se vaatii. Joku on sisukkaampi kuin toinen, mutta kaikkien pitää nukkua ja vanhempiuenkin pitää saada levätä.

      Lapsen kanssa ei seurustella sen jälkeen kun nukkumaan on laitettu. Omassa vuoteessa nukuttaminen on kaikkein ikävin ja vaarallisin vaihtoehto.Ei voi suositella, sillä siitä vasta onkin vaikeata päästä irti.

    • VaroituksenSana

      Aloittaja, älä nyt ainakaan julkisesti siitä kerro kenellekään.
      Suomen lastensuojelu kun on huostaanottanut lapsia paljon vähemmästäkin syystä, vaikka tuo on aivan normaalia. Neuvolassa tai muualla jos siitä kerrot, niin he tekevät lastensuojeluilmoituksen perheestäsi ja seuraavaksi soi ovikello ja sossut tulee käymään aseistettujen poliisien kanssa ja vievät lapsen kiireellisellä sijoituksella joka käytännössä muuttuu huostaanotoksi.
      Suuri osa lastenkodeissa asuvista lapsista on virallisesti sijoitettuja ja silti he asuvat siellä vuodesta toiseen.

      Sairaaksi on mennyt, ihmisiä kehotetaan nykyään suorastaan kyttäämään naapureitaan ja tekemään ls-ilmoitus kaikesta mahdollisesta omien vääristyneiden tulkintojensa perusteella.

    • silmäpussi

      Lapsellasi voidaan myöhemmin havaita esim autismin piirteitä tms. Itselläni on erityislapsi joka diagnosoitiin 5-vuotiaana ja siitä eteenpäin tarkennuksia. Nyt huomaan syyn miksi lapseni ei nukkunut juuri koskaan, hänellä oli tietysti nämä sairaudet jo vauvana. Niitä vaan ei voi huomata helpolla mutta nukkumattomuuskin on yksi oire. Tosin jos lapsenne nukkuu noin paljon niin epäilen että ei ole kyllä ongelmaa :) . Minun poikani heräili tunnin välein vauvasta eikä nukkunut puolivuotiaasta ylöspäin päiväunia. Nyt hän on 11 ja joutuu ottamaan esim melatoniina nukahtaakseen. Valvottu siis on. Tsemppiä ja unikoulu pystyyn vaan tiukasti.

    • ihmettelen1

      "Opettaa lapsi nukahtamaan rauhassa itsekseen".Ai huudattamalla, sehän se onkin rauhallinen tapa. Jotenkin tuntuu, että lapsi vaan alistuu kohtaloonsa. Tuntuu omituiselta, ettei tuosta huudattamisesta olisi mitään hattaa lapsen kehitykselle ja turvallisuuden tunteelle. puolivuotias tai yksivuotias on vielä niin pieni, että miksi pitäisi osata olla hiljaa yksin omassa sängyssä. Täytyy olla lempeämpiäkin tapoja opettaa lasta nukkumaan niin että se tuntuu turvalliselta.
      Varmasti kaikki tekevät iltarutiinit ja yrittävät pitää kuviot mahdollisimman tasaisina ja vakioina, mutta tuosta päivärytmistä olen kyllä sitä mieltä, että jokaisessa perheessä on oma rytmi. Miksi ihmeessä joku moittii perhettä jossa kaikki nukkuvat aamulla pitkään. Erilaisissa perheissä on erilaiset rytmit, miksi kaikkien pitäisi nousta kello 7 aamulla. Ei myöskään kaikki lapset mene nukkumaan kello 20 illalla. Nämä lastenhoito asiat kuohuttaa aina jotenkin liikaa ja sävy on mielestäni usein kovin hyökkäävä. Jos joku pyytää apua ta neuvoja ongelmaansa, miksi niitä ei vain anneta. Miksi aina pitää kertoa joku yksi ja ainoa totuus miten asiat pitää tehdä. Uskon myös että kaikki äidit ja isät tekevät parhaansa. On tarpeeksi raskasta pyörittää lapsiperheen arkea, eikö olisi mukavampaa että ihmiset kannustaisi toisiaan, eikä syyttelisi ja osoittelisi.
      mietin vaan...

    • 1.6v

      sama juttu meillä. pinnariin laittaa nii hvetti aukee. kertakaikkiaan sitä ei siihen saa nukkuun huutaa vaikka tunnin ja toiset ei saa nukutta. kun ottaa viereen niin nyrkittää ja peuhaa siinäki joka ilta vähintään 20min mutta nukkuu. siirrän ja otan viereen joka yöt muutaman kerran. ps sänky on ison sängyn vieressä

    • mummeliini12

      Auttaisiko pieni lamppu makuuhuoneessa?

      En tiedä, mikä on oikein, mutta kerron mitä olisin itse aikoinani tehnyt.Olisin varmaan lykännyt petiinmenoa myöhemmäksi, että on varmasti väsynyt.
      Juotin aina omalle lapselleni ison pullollisen maitoa ennen nukkumaanmenoa.Maidossa on aineita, jotka jouduttavat unentuloa.Toistuvat iltarutiinit teillä nkin jo käytössä.

      Hyvää jatkoa ja toivotaan, että pieni alkaa nukkua.Tällaistahan se oli pienten kanssa minullakin joskus.

    • Lapset 7,6 ja 4

      En nyt jaksa koko ketjua lukea, mutta kerron omasta kokemuksestani. Eli tyttäreni (nyt 4-vuotias) nukkui vieressäni aina vuosikkaaksi asti. Sitten siirsin hänet siitä suoraan isoveljiensä kanssa samaan huoneeseen. Pojatkin vaativat hieman nukahtaakseen, meinasi mennä pelleilyn puolelle koko homma. Noh, tein niin että luin iltasadun koko porukalle, peittelin ja sanoin hyvät yöt. Tämän jälkeen otin kirjan / läppärin / käsityön ja istuin siinä huoneen lattialla täysin omaan hommaani keskittyen. Alkuun joutui monestikin sanomaan että nyt nukutaan ja ollaan hiljaa, jos alkoivat toisilleen keskustelemaan. Meni ensimmäisen jos toisenkin viikon ajan 2-3 tuntia ennen kuin asettuivat ja nukahtivat. Ja tein tätä niin pitkään että jokainen lapsi heti peittelyiden jälkeen selkeästi asettui levollisesti petiinsä valmiina nukkumaan. Nykyään edelleen nukkuvat samassa huoneessa ja kiitän itseäni sinnikkyydestäni silloin, meillä nukkumaan meno onnistuu edelleen hyvin, tämä siis oli meille erittäin toimiva tapa :) Mutta tsemppiä aloittajalle, kaikki lapset ovat erilaisia ja jokaiselle kyllä jossain vaiheessa löytyy se oikea tapa nukahtaa :)

    • heidiss1

      meillä 4v ja 1,8kk ,kaikki koko perhe nukumme samassa huoneessa,olemme aina niin tehneet,ja välillä kaikki 4 samassa sängyssä,en ymmärrä miksi -mikä kiire kaikilla on erottaa lapset niin pian,kyllä ne nukkuu aikanaan yksin,nehän on pieniä ja ei ne ymmärrä miksi pitää nukkua yksin,sehän pelottaa!kyllä minä olen mennyt lasten kanssa nukkumaan kello 8 joka ilta-valot hämäräksi-ei pimeäksi,ei puhuta,vanhempi kömpii omaan sänkyyn -nukahtaa välittömästi,ja pienempi laulaa,tuhisee hetken ja pyörii ja tissi suuhun ja nukahtaa.ei ole ollut ongelmia ikinä!minäkin taisin olla vielä 10v äidin ja isän keskellä ja silti pelotti,ei ole helppoa olla lapsi tässä maailmassa,antakaa niille rakkautta ja aikaa,ei ne ole sotilaita vaan osa teitä.

    • ap hermo menee

      Vanha keskustelu jo, ja tilanne ihan muuttunut. Nykyään tyttömme 1,5 v nukahtaa omaan pinnasänkyynsä (siskon kanssa samassa huoneessa) yleensä parissa minuutissa kun istutaan vaan sängyn vieressä. Että näin ne tilanteet muuttuu... Mutta kiitos kaikille vastanneille. :)

      • eeaaää

        Mitämitä te teitte??? Tahtoo tietää yksityiskohtia!
        T. Epäjohdonmukainen ahdistuva äitee


      • ap hermo menee
        eeaaää kirjoitti:

        Mitämitä te teitte??? Tahtoo tietää yksityiskohtia!
        T. Epäjohdonmukainen ahdistuva äitee

        Ei me mitään ihmeellistä tehty. Jatkettiin samalla tyylillä, eli pidettiin kättä lapsen kyljellä ja toisella kädellä vähän kädestä kiinni. Se vaan alkoi helpottumaan, ja tyttö alkoi nukahtamaan nopeammin. Jos alkoi pelleilemään, sanoin ensin, että "äiti lähtee pois jos et rauhoitu". Jos jatkoi pelleilyä, niin poistuin huoneesta. Tyttö protestoi, ja palasin vähän ajan päästä takaisin ja jäin taas viereen. Yleensä tyttö sitten rauhoittuikin tuon pienen poistumisen jälkeen, joskus piti poistua muutaman kerran huoneesta ennen kuin tajusi että äiti/isä on tosissaan. ;) Nyt siis nukahtaa ylensä tois nopeasti. Siihen vaikuttanee sekin, että vuoden alusta tyttö meni hoitoon, ja hoitopäivät väsyttävät eri tavalla kuin kotona olo.


    • Oman onnensa sankari

      Härkävaunussa emme saaneet 4 pv:ään ruokaa, vettä oli vähäsen tonkassa
      Kusi velloi latialla, kun vain yksi laskiämpäri. Yksi vauva vain kuoli janoon.

      Sotalapsijunassa nukuin "naruhyllyllä", ryssän pommikoneet päällä, kun kotikommunisti ilmiantoi junan. Onneksi vain kaksi viimeistä vaunua pommitettiin. Olin itse ensimmäisessä.Vainajineen pävineen jatkettiin matkaa kohti Haaparantaa Viipurista. Todellinen tragedia.

      Lakatkaa vikisemästä. Ei pidä päivällä nukuttaa lapsia. Tuhotkaa televisio. Sen valo ja meteli vie unet moneksi päiväksi.

      nyt olen aikuinen, 75 vuotias varatuomari 3:lla yliopistotutkinnolla. ja 83500 euron valtioneläkkeellä. Pommit ja sota karaisivat ihanasti. Perheestäni olin erossa vuosia Ruotsissa.

      Ruotsin sotalapsi, evakkolapsi, sotavangin lapsi. Onnellinen oman tiensä kulkija, 7:n kielen taitaja

    • tiedän tunteen

      Olet saanut paljon vastauksia, enkä jaksanut niitä kaikkia lukea. mutta haluan kertoa miten meillä toimittiin. Eli lapsi siirtyi omaan "isojen" sänkyynsä noin 1v3kk ja omaan huoneeseensa noin 1v7kk ikäisenä, mutta ollut aina "huono nukahtaja". Lapsi nukutettu oikeastaan aina viereen, (yli vuoden ikäiseksi rinnalle). Joten nukuttaminen omaan sänkyynkin tapahtui silloinkin niin että kirjaa luettiin lapsen omassa sängyssä ja sitten piti käydä viereen maate. Välillä lapsen pienehkössä sängyssä makaaminen tuntui tuskaisen pitkältä kun nukahtaminen usen kesti pitkiäkin aikoja, (noina aikoina odotin vielä toista lastamme ja suuren mahan kanssa siinä sängyssä oli hyvinkin epämukavaa,) mutten usko että meidän lapsi ainakaan olisi vielä "osannut" sen paremmin käydä nukkumaan. Pian siitä sitten 2v täytettyään, tein sen että sänkyyn ja lukemiset ja sitten pois (viereiseen huoneeseen), pari ekaa iltaa karkasi sängystään monen monta kertaa ja varsinkin ekana iltana itki kovastikkin. Sänkyyn vain ja ensi kerralla hyvän yön toivotukset sitten olin vain hiljaa, silti hellä. Kyllä se sinne sänkyyn vain sitten simahti, ja siitä lähtien nukkumaan käynti on ollut helppoa, ja illalla menee mielellään omaan sänkyynsä. Kyllä kannatti. Silloin kyllä ajattelin, olisikohan se ollut mahdollista tehdä jo aikaisemmin.... mutta olen kyllä silti tyytyväinen lopputulokseen.

    • Malttia ja lempeyttä

      En ole ymmärtänyt koskaan näitä, että vauvalla oma huone ja yksin pitää yöllä pärjätä. Minusta se on edesvastuutonta ja väärin lasta kohtaan. Jos lapsi pärjäisi niin, niin kouluunhan sen jonvoisi laittaa. Meillä lapsi nukkui siellä missä vanhemmatkin , samassa huoneessa, omassa sängysään siihen asti kun halusi. Nukuttaminen oli iltamaito ja iltapesut ja sitten lapsinokaan sängyyn ja makoiltiin kasvot LAPSEEN päin silmät kiinni.. Lapsi tajusi että ai, nyt nukutaan.. E yöhuutoja,, ei uniongelmia, sylissäkin joskus nukkui. Uskon että pieni lapsi tarvitsee koko ajan vanhempiensa läheisyyttä, yöllä ja päivällä. Omaan huoneeseen siirtyi sitten omasta halustaan aikanaan..Kyllä jos lapsia haluaa, niin pitää sietää pari vuotta se, että "oma"aika on kortilla ja omaa aikaa on lähinnä silloin, kun lapsi nukuu päiväunet. Omat sextailut jne voi hoitaa yöllä tai päiväunien aikaan. Tuntuu oudolle että tv on tärkeämpi kuin oma lapsi.. Ei menetä mitään korvaamatonta vaikkei pariin vuoteen koko töllöä ehtisi kattomaan. Sen sijaan korvaamatonta vahinkoa voi tehdä omalle lapselleen kuvittelemalla ettei pieni ihmisalku tarvitse vanhempiensa turvaa 24h/7. Joskus mietin että siksiköhän nuorilla aikuisilla niin monenlaista ongelmaa, kun on itsekseen pitänyt pärjätä jo 0v iässä. Miksi sitten eläimetkin huolehtii koko ajan poikaksistaan. Ei valita kun omaa aikaa ei ole. Tulee sitä omaa aikaa hetken kuluttua yllin kyllin..

    • JeBatsku

      Suihkautettava melatoniini luontaistuotekaupasta. Hinta alle 17€. Tutustu niin illan kuin yön nukahtanisvaikeudessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe