Kalorinkulutuksesta, mitä tarkoittaa?

8487364

Jos peruskulutus on esim. 1700kcal, niin miten se lasketaan paljonko pitää syödä kaloreita? Jos syö esim. 1000kcal päivässä, paljonko laihtuu? Entä jos syö 1700kcal päivässä,laihtuuko ollenkaan? Jos syö yli 1700kcal, lihoaako? En ymmärrä koko kulutuksesta yhtään mitään, tavoitteena olisi saada 5-10kg pois. Muu aktiivisuuteni on varmaan se kevyt, mitä noista kalorisivuista olen katsonut. Mitä koko kalorinkulutus yleensä tarkoittaa? Tarkoittaa se että minulla kuluu 1700kcal päivässä,miten se voi olla mahdollista, jos syön sen 1700kcal?

5

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Jojo

Kalorien laskenta ei ole ollenkaan välttämätöntä laihtumisen kannalta. Sen verran pitää niistä ymmärtää, että osaa vähentää nauttimansa ruuan energiamäärää ja toisaalta lisätä kulutusta sen verran, että kulutus on suurempi kuin energiansaanti.

Alle 1500 kalorin ei pitäisi kenenkään syödä, koska silloin on vaarana jäädä ilman tarpeellisia ravintoaineita. Jos peruskulutus on 1700 kcal ja liikut 300 kcal:n edestä, energiavajeeksi tulee 500 kcal päivässä (kulutus yhteensä 2000 kcal, syöt 1500 kcal = erotus 500 kcal). Sillä on mahdollista saavuttaa juuri suositeltu korkeintaan puolen kilon viikkotahti.

Jos syöt peruskulutuksesi verran, laihdut sen verran kuin kulutat. Huomaa, että kaikki paikallaan makaamisesta poikkeava kuluttaa energiaa: istuminen enemmän kuin makaaminen, seisominen enemmän kuin istuminen, käveleminen enemmän kuin paikallaan seisominen jne. Siihen ei siis tarvita erikseen liikunnan harrastamista, päivittäisissä arkitoimissa kuluu jo jonkin verran. Tietysti voit sitä lisätä halutessasi vaikka kävelemällä, pyöräilemällä, uimalla tai jollakin muulla mieleisellä liikunnalla.

Kulutat 1700 kcal vuorokaudessa, vaikka makaisit 24t hievahtamatta sängyssä. Sen verran energiaa tarvitaan elintoimintojen ylläpitämiseen.

• 848763

Kiitos, nyt ymmärrän paremmin! =) Laihtumiseen ei siis tarvitse kuin saada se 500 kalorin vaje ja puoli kiloa lähtisi yhdessä viikossa? Silti vähän ihmetyttää miten peruselintoimintoihin voi kulua 1700kcal jos kävelylenkissäkin kuluu vain se 100-200 kcal(jostain luin).

• 16+10
        848763 kirjoitti:

Kiitos, nyt ymmärrän paremmin! =) Laihtumiseen ei siis tarvitse kuin saada se 500 kalorin vaje ja puoli kiloa lähtisi yhdessä viikossa? Silti vähän ihmetyttää miten peruselintoimintoihin voi kulua 1700kcal jos kävelylenkissäkin kuluu vain se 100-200 kcal(jostain luin).

Niin, siis tuo 100kcal on vaan sen liikunnan aiheuttama ylimääräinen energiantarve, eli liikutat lihaksiasi, hengität kiivaammin, sydän lyö nopeampaa, hikoilet, tuotat lämpöä ym. Ja tuo tapahtuu sen perusaineenvaihdunnan lisäksi.

Kropassahan tapahtuu kaikenlaista koko ajan. Aineenvaihdunta kuluttaa energiaa, eli kun kroppa tuottaa hormoneja, uusii soluja (hiukset, kynnet, iho), sulattaa ruokaa, kuljettaa ravintoaineita, purkaa ja kasvattaa, säätelee lämpötilaa, sydän pumppaa, veri kulkee jne.

• temppis91.3

Minulla on dieetti päällä ja -7000kcal/1kg vaje näyttää pitävän kutinsa. Aika alhaiseksi arvioit oman peruskulutuksesi (1700kcal) käsittääkseni kaikki kuluttavat reilun 2000kcal päivä vaikka vain makoilisivat.
      Minä olen reilu 90kg mies, koitan syödä noin 1200kcal päivässä (paitsi Sunnuntai iltaisin hieman mässäilen) ja liikkua sopivissa rajoissa. Kilo on lähtenyt nyt viikottain useamman viikon, yhteensä 10kg on lähtenyt, vielä on matkaa 78kg tavoitteeseen. Jatkan tällä "tonnikakssatasella" niin kauan kun kiloja oikeasti hupenee, sitten kun jumittaa niin ajattelin lisätä liikuntaa ja hieman enemmän terveellisiä ruokia. Ensi vuosi on minulle hedelmien ja kasvisten luvattu vuosi :)
      Tsemppiä.

• dfghjklöä

Itselläni ainakin perusenergiankulutus on vajaa 1700kcal päivässä, mutta olenkin 55 kiloinen ja 160 centtinen nainen. Tuo 2000 on vain aikuisten ihmisten keskiverto.

Mä olen syönyt viikon ajan 1000-1200 kcal päivässä ja sen lisäksi liikun aika paljon. Painoa on lähtenyt kilo ja tavoitteena on vielä muutomia kiloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3098
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1045
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      791
    Aihe