Jumala ei ole hyvä.

NotGoooood

Ennen kuin Jumala loi maailmamme,
Hän tiesi jo silloin minkälainen siitä tulisi ja kaiken, mitä siinä maailmassa tulisi tapahtumaan.

Hän tiesi jo silloin kaikki pahat asiat mitä tulisi koskaan tapahtumaan syntiinlankeamuksesta Holokaustiin.

Jumala on nähnyt jokaisen lapsen hyväksikäytön, jokaisen murhan, jokaisen pahuuden mikä maailmassa on ikinä tapahtunut.

Ja miksi Jumala tämän sallii?

Jumala ei ole hyvä, Hän on itse paholainen.

41

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yesGod

NotGoooood - pyyhi räkä poskeltasi.

• AntiGoddes

Sano mitä sanot, Jumala varmasti nauttii katsoa lasten hyväksikäyttämistä.

• pyyhi yesGod itse
        AntiGoddes kirjoitti:

Sano mitä sanot, Jumala varmasti nauttii katsoa lasten hyväksikäyttämistä.

Olisiko niillä oma TV-kanava ja kuuma linja Irlannin katolisiin sisäoppilaitoksiin. Siellä sitä tapahtuu pedofiliaa.

• =/

• heh (:

Onneksi näin ei ole sillä Jumalaa kun ei ole olemassa.

Olisi se nyt kauheaa jos olisi, näinhän se olisi muuten,

• =/..

En ole ikinä tullutkaan asiaa ajatelleeksi noin...

Ehkä Jumala ei olekkaan sellainen kuin luulemme sen olevan...

• Atteisti

Niin, miltä tuntuu uskoa tuon kaltaiseen Jumalaan joka katsoo lasten hyväksikäyttöä?

• Pahat uskovaiset

Niin, miksi uskotte tämmöiseen Jumalaan?

• ;:;

"Hän tiesi jo silloin kaikki pahat asiat mitä tulisi koskaan tapahtumaan syntiinlankeamuksesta Holokaustiin."

Miksi syntiinlankeemus tai holokausti olisi sitten Jumalan syytä? Eikö kukin vastaa omista rikoksistaan, miksi Jumala vastaisi ihmisten rikoksista tai olisi syyllinen niihin? Eihän isä ole poikansa rikoksiinkaan syyllinen, vai onko? Jumala nimenomaan kielsi syömästä puusta ja kielsi murhaamisen, onko Jumala sitten syyllinen jos ihmiset söivät puusta ja tappavat?

Ja miksi ennaltatietäminen olisi ennaltamääräämistä?

• Paha uskovaiset

Ai miksi Jumala on syyllinen?

Koska Jumala on kaiken luoja, sekä Hän tiesi mitä tukee tapahtumaan, joten
        kaikki asiat ovat miten ovat on, koska Jumala niin sallii,

koska, Jumala on paholainen!

• Paha uskovaiset kirjoitti:

;:;, touchei.

Jumalasi on paholainen, sanoit mitä tahansa :)

Uskot pahaan Jumalaan, ilkeään, sairaaseen Jumalaan joka sallii lasten hyväksikäyttämsien, Hän tiesi, että lapsia tultaisiin hyväksikäyttämään jo ennen kuin edes oli lapsia, eikä Hän tehnyt asialle mitään, miksi?

Koska Hän on PAHOLAINEN!

• haa!
        ambulo kirjoitti:

;:;, touchei.

Jumalasi on paholainen, sanoit mitä tahansa :)

Uskot pahaan Jumalaan, ilkeään, sairaaseen Jumalaan joka sallii lasten hyväksikäyttämsien, Hän tiesi, että lapsia tultaisiin hyväksikäyttämään jo ennen kuin edes oli lapsia, eikä Hän tehnyt asialle mitään, miksi?

Koska Hän on PAHOLAINEN!

Ai sinä ateistit myönnät nyt, että Jumala on olemassa?

• "Eihän isä ole poikansa rikoksiinkaan syyllinen, vai onko?"

Ei ole. Poika on kuitenkin syyllinen isänsä rikoksiin aina 7 polveen saakka. Eikös Raamattu jotakin tällaista kerro?

• foksmalder

"Miksi syntiinlankeemus tai holokausti olisi sitten Jumalan syytä?"

Siksi, että Aatami ja Eeva olivat syyntakeettomia kun omenan söivät, heillähän ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta.

Tämä on kyllä absurdein keskustelu mihin olen osallistunut mutta anti mennä :D

• ryeeururr

totta. ihminen vastaa holokaustista ja jumala vastaa massamurhistaan kuten vedenpaisumuksesta.

jos jumala ennaltatietää että asiat menee pieleen, on se aika saapas jos se silti luo sellaisen maailman. se on vähän sama kuin tietäs että tekemäni laite on hengenvaarallinen mutta teen sen silti.

et kai sinä aikuinen ihminen kirjaimellisesti usko jotain ihminen-söi-puusta-ja-sai-rangaistuksen-tarinaa?

• sanoa..
        Paha uskovaiset kirjoitti:

Täytyy olla todella yksinkertainen ollakseen ateisti. Ei voi muuta

• vai ?
        a-teisti kirjoitti:

"Eihän isä ole poikansa rikoksiinkaan syyllinen, vai onko?"

Ei ole. Poika on kuitenkin syyllinen isänsä rikoksiin aina 7 polveen saakka. Eikös Raamattu jotakin tällaista kerro?

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 34
        ... pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".

Tuota kai tarkoitit.

Se oli vanhantestamentin LAKI aikaa. Nyt elämme Uudentestamentin armon aikaa.

Kirje roomalaisille 11

6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
        Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

• seli seli
        foksmalder kirjoitti:

"Miksi syntiinlankeemus tai holokausti olisi sitten Jumalan syytä?"

Siksi, että Aatami ja Eeva olivat syyntakeettomia kun omenan söivät, heillähän ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta.

Tämä on kyllä absurdein keskustelu mihin olen osallistunut mutta anti mennä :D

" Aatami ja Eeva olivat syyntakeettomia kun omenan söivät "

ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 3
        3. mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: ' Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."

• foksmalder
        seli seli kirjoitti:

" Aatami ja Eeva olivat syyntakeettomia kun omenan söivät "

ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 3
        3. mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: ' Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."

Niin kielto tuli mutta ei syyntakeettomuus siitä kumoudu, että on kuullut kieltoja, vaan pitää kyetä erottamaan hyvä ja paha.

• ...

Lopetin onneksi uskomisen Jumalaan jo aikoja sitten, onneksi Hän tietää miksi.

• EL: ak:IM

NotGoooood

Voisitko tutustua aiheeseen, ennenkuin syljet typeryyksiä. Per.ke.le ON TÄMÄN MAAILMAN TODELLINEN RUHTINAS. Toi lukee siellä aapisessa. Ei ikuisesti, mutta on tälläkin hetkellä.

• hmm..

Miksi uskot pahaan Jumalaan, niin pahaan Jumalaan joka sallii Per,ke.leenkin olemassa olon?

Lopeta ajoissa, ennen kuin on myöhäistä.

• EL: ak:IM
        hmm.. kirjoitti:

Miksi uskot pahaan Jumalaan, niin pahaan Jumalaan joka sallii Per,ke.leenkin olemassa olon?

Lopeta ajoissa, ennen kuin on myöhäistä.

hmm..

Sallihan Jumala sunkin olemassaolon. Etkä todellakaan ole Jumalan tekeleistä ihan parhaasta päästä.

Ei mua uhkaa Per.keleen olemassaolo. Jos sua uhkaa, niin se kertoo susta aika paljon. Ei Jumalasta.

• hmm..
        EL: ak:IM kirjoitti:

hmm..

Sallihan Jumala sunkin olemassaolon. Etkä todellakaan ole Jumalan tekeleistä ihan parhaasta päästä.

Ei mua uhkaa Per.keleen olemassaolo. Jos sua uhkaa, niin se kertoo susta aika paljon. Ei Jumalasta.

Ajattele, Jumala tiesi jo kauan aikaa sitten, että tulet kirjoittamaan nuo sanat,

niin kuin Hän myös tiesi, että erästä pikku tyttöä tultaisiin hyväksikäyttämään.

• Nieleppä eläkimi omat kitkerät sanasi.

Aloitus ja kommentit pyörii itse peruskysymyksen ympärillä, eli miksi Jumala sallii pahan. Sama ongelma on ollut aina kristinuskon alusta asti. Kun UT:ssa Jumala ja Jeesus esitellään hyvänä, niin miksi yhä on pahaa. Normi-ihmiselle ei kelpaa lattea selitys tyyliin "koska on se perisynti ja blaa, blaa, blaa...." Samoin ajatus siitä, että nykyiset ihmiset kärsisivät koska heidän varhaiset esi-isänsä teki jotain väärin, ei tunnu kohtuulliselta, järkevältä, oikeudenmukaiselta eikä moraalisesti oikealta, vaan se on jo ajatuksena hanurista.

• erererttrttr

totta. tekojen mukaan jokaiselle pitäs antaa. on kohtuutonta että vuonna 2020 syntyväkin lapsi saisi kärsiä parin ekan ihmisen törttöilyt jumalan halusta erilaisina ongelmina, sairauksina yms yms. perisynti on siksi vain uskonnon tapa alistaa ihmiset. ei muuta.

• Hei Not Goooood ja muut,

Tämä tematiikka on askarruttanut ihmisiä kautta aikojen: Miksi Jumala sallii pahan? Miksi hän antaa meidän kärsiä? Mikä on Jumalan tarkoitus kaikella tällä? En osaa muotoilla tähän mitään lyhyttä ytimekästä vastausta, joten joudun tyytymään linkittämään muiden aiheesta kirjoittamaa:

http://www.teolinst.fi/index.php/uutisarkisto/217-teodikean-ongelma-tahtooko-jumalan-pahaa

ja

http://www.evl.fi/arkkipiispa/Laakaripaivat05012004.htm

Jos jaksatte lukea noista jomman kumman tai vaikkapa molemmat. Ylempi linkeistä vie Suomen teologisen instituutin sivulle, jossa Timo Eskola pohtii Teodikean ongelmaa: tahtooko Jumalan pahaa? Saako kärsimystä pohtiva vastauksen ja alempi linkki on Jukka Paarman alustukseen: Kristityt ja kärsimys, jonka hän on pitänyt Lääkäripäivillä Helsingissä. Näistä olen saanut itse näkökulmaa tähän valtavan keskeiseen ja askarruttavaan ongelmaan, jonka kanssa kristittynä olen tuskaillut.

Ehkäpä joku työtovereistani täällä, osaa vastata selkeämmin.
      Minun täytyy tyytyä toteamaan, että uskon edelleen että Jumala on hyvä.
      Kuten arkkipiispa Jukka Paarma sanoo alustuksessaan: " Kärsimys on suuri salaisuus. Sen edessä on mieluummin oltava hiljaa kuin lähdettävä sitä selittämään. Kärsimys on onnettomuus, jota vastaan ihmiskunnan on taisteltava. Kristityn ihmisen varsinainen jumalanpalvelus on poistaa maailmassa valitsevaa kärsimystä, hoitaa ja parantaa kärsiviä ihmisiä. Kaikkea kärsimystä ei voida poistaa, mutta lääketieteen, yhteiskunnallisen ja globaalin vaikuttamisen, oikeudenmukaisuuden toteuttamisen ja avustustoiminnan avulla voidaan tulla hiukan lähemmäksi sitä tilaa, jossa itku, tuska ja kuolema ovat poissa. Ihmisen huuto, on se äänekästä tai äänetöntä, kutsuu toista ihmistä apuun. Niin kuin kärsiminen on vain ihmisen ominaisuus, on kärsivän auttaminen todellisen ihmisyyden, humaanisuuden osoitus."

t.Veera-diakonissa

• En tiedä, mutta olisiko vastaus niinkin yksinkertainen kuin,että jos Jumala on olemassa, Hän ei ole kaikkivoipainen?

• eruurrryyrry

"Tämä tematiikka on askarruttanut ihmisiä kautta aikojen: Miksi Jumala sallii pahan? "

ja vastauskin tuohon on olemassa. se on se, että ei ole olemassa sellaista hyvää jumalaa jota kiinnostaisi meidän elämämme ja kärsimyksemme. loogisin ja johdonmukaisin vastaus kysymykseen on tuo. mutta kun monet eivät suostu hyväksymään tuota koska se ei miellytä heitä.

• *0*

Mielestäni Jumala tuntee ihmisluonteen, mutta ei jokaista yksittäistä tekoamme. Sortuivathan Aatami ja Eevakin syömään paratiisissa hyvän ja pahan tiedon puusta ilman, että Jumala odotti heidän käyttäytyvän niin. Koska Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, he tekivät valintansa itse, ja syy oli heidän - ei Jumalan. Sama pätee kaikkeen syntiin.

Maailmassa on kaksi voimaa - Jumalan hyvyys ja sielunvihollisen pahuus. Jumala tahtoo ihmisille hyvää, mutta sielunvihollinen pyrkii jatkuvasti houkuttamaan ihmistä pahaan, ja joskus myös toimiman hänen kauttaan. Jokainen meistä elää jatkuvasti näiden kahden voiman välimaastossa, ja vastaamme valinnoistamme itse.

• hah :D

Mielestäsi!? Jumala tietää kaiken, ja myös sen, että tälläkin hetkellä jokin viaton lapsi saa kovaa reikiinsä.

Uskot pahaan Jumalaan.

• *0*
        hah :D kirjoitti:

Mielestäsi!? Jumala tietää kaiken, ja myös sen, että tälläkin hetkellä jokin viaton lapsi saa kovaa reikiinsä.

Uskot pahaan Jumalaan.

Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, uskon hyvään Jumalaan, etkä sinä voi sitä asiaa (varsin epäasiallisella) kommentillasi miksikään muuttaa.

*0* kirjoitti:

Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, uskon hyvään Jumalaan, etkä sinä voi sitä asiaa (varsin epäasiallisella) kommentillasi miksikään muuttaa.

Voit uskoa hyvään Jumalaan, mutta totuus on karmea, Jumalasi sallii lasten hyväksikäytön, avaa silmäsi.

• *0*

Voit uskoa hyvään Jumalaan, mutta totuus on karmea, Jumalasi sallii lasten hyväksikäytön, avaa silmäsi.

Sinusta vain tuntuu siltä.

*0* kirjoitti:

Sinusta vain tuntuu siltä.

Ei tunnu, vaan näkyy, Jumala sallii mm. lasten hyväksikäytön se siitä edelleenkin, uskot Jumalaan joka on itse paholainen :)

Olet itsekkin paha.

• *0*

Ei tunnu, vaan näkyy, Jumala sallii mm. lasten hyväksikäytön se siitä edelleenkin, uskot Jumalaan joka on itse paholainen :)

Olet itsekkin paha.

Annas, kun arvaan!

Voimakas reaktiosi minuun johtuu nyt ihan vaan siitä, että mainitsin sanan "sielunvihollinen". Paholaisen nimen mainitseminen saa täällä aina jonkun sisäiset demonit heräämään.

• Muutama huomio

Timon Eskola:
      Ihmiselon vaikeus on siinä, että me tiedostamme oman arvomme - ja toistemme arvon. Juuri tässä rajakohdassa me joudumme kiusauksiin aivan samoin kuin Jumalan Poika joutui kiusauksiin autiomaassa. Ja ihmisellä on todellinen mahdollisuus langeta. Siten nimenomaan syntikäsitys osoittaa meille todellisen ihmisyyden ja ihmisarvon.

Komment: Tässä helposti unohdetaan käsky rakasta lähimmäistä NIINKUIN itseäsi. eli juuri tässä on kohta jossa on MAHDOLLISSUS uudelleen syyllistää oma itse kuten alkukertomus osoittaa aatamin tehneen paratisissa.
      Itsensä halventaminen on irtisanoutumista Luojan rakkauden piiristä.

Eskola.
      Erot syntikäsityksen kohdalla osoittavat, että raamattuteologian piirissä kysymys teodikean ongelmasta on täysin erilainen kuin filosofiassa. Raamatun Jumala on hyvä ja hän luo hyvän maailman. Itse luomistyö pitää kuitenkin sisällään sen mahdollisuuden, että ihminen käyttää mahdollisuuksiaan ja elämisen ehtoja väärin
      .
      Komment: Juuri näin. Mahdollisuus aatamilla olisi ollut pyytää anteeksi, mutta hän valitsi elämän paratiisin ulkopuolella.
      Minun märitelmäni Jumalasta on että tuo valinta oli myös Hänen "tiedossaan" jo ennen aatamia.

Eskola: Esimerkiksi ajatus karman laista on hieman laajemmassa mitassa juuri tämän kaltainen ratkaisu pahan ongelmaan. Ihmiset koulutetaan hyviksi rangaistuksena annettavien jälleensyntymisten avulla.

Komment: Käyttäsin toisenlaisia ilmaisuja. On suuri ilo saada uusi alku, päästä seuravalle luokalle, syntyä uudelleen.
      Uusi keho on mahdollisuus valita anteeksianto, se ei ole rangaistus. Mikään laki ei kumoa anteeksiannon voimaa. Miksi ei tässä päde kertomus tuhlaajapojan paluu. Pikaisesti luetuna se on selittämätön lahja holtittomale käytökselle. Sitä se ei juuri ole vaan rakastavan isän hyväksyntä anteeksipyynnölle. Myös Jesus antoi kiduttajilleen anteeksi ja tällätavoin näytti rakkauden eli anteeksiannon voiman "kuoleman" yli.

Koska mahdollisuus lankeamiseen ja itsekkyyteen liittyy itse ihmisyyteen Jumalan kuvana, kuten edellä todettiin, lankeemuksen jälkeen Jumalan täytyy käydä jollain tavalla tiliä ihmisen kanssa.

Raamatun sanoman perusteella teodikean ongelmaan on puolestaan olemassa ratkaisu, joka vastaa täydellisesti ihmisen hätään pahuuden edessä. Tuo ratkaisu ei ole kristillisen sanoman kokonaisuudessa edes outo, vaan pikemminkin sen keskipisteessä.

Komment: Mielestäni ratkaisu ei ole uhri. Olette ohittanet tyystin sen tärkeimmän kohdan joka on: Mittaamaton häpeä ja masennus minun eli ihmisen mielessä, että Jumalan on uhrattava jotakin minun vuokseni.
      Jumala siis tunnustaaa erhtyneensä ja jatkaa erehdystä heittämällä minun päälleni poikansa veren??????

Minulle minun Jumalani on järkevä eikä syyllistä minua vaan tarjoaa pelkästään mahdollisuuksia joka hetki hyväksyä sovitus joka minulle tarkoittaa: Annan anteeksi ITSELENI ajatukseni itsestän, sinusta ja maailmasta joka on paras paikka opetella tuo eli hyväksyntä ja anteeksianto.

Tähän sopii Jeesuksen sanat En tullut kumoamaan lakeja jne... Ihmisten säätämät lait ovat silti voimassa. Niitä voidaan muokata. Jumala on pelkästään Rakkaus joka ei tuota eikä vaadi kärsimystä. Minun erhdykseni tuottaa minulle minun kärsimykseni

• "Jumala on nähnyt jokaisen lapsen hyväksikäytön, jokaisen murhan, jokaisen pahuuden mikä maailmassa on ikinä tapahtunut.

Ja miksi Jumala tämän sallii?"

Kun Jumala loi ihmisen, Hänen tarkoituksenaan ei ollut luoda ihmisestä robottia, joka tekisi vain hyvää.
      Koska Jumala on hyvä ja oikeudenmukainen, Hän loi ihmisen, jolla on oma tahto ja valinnanvapaus, vaikka se sisälsikin riskin, että ihminen voi tehdä vääriä valintoja.
      Valinnanvapauden riistäminen ihmiseltä ei olisi rakkautta eikä oikeudenmukaisuutta.

Ihminen on kuitenkin vastuussa Jumalalle kaikista teoistaan ja joutuu aikanaan niistä tilille Jumalan edessä.

Jotta ihminen osaisi tehdä oikeita valintoja, Jumala on antanut oman Sanansa, Raamatun ja Pyhä Hengen, joka on Neuvonantajamme. Siksi on ensiarvoisen tärkeää tulla uskoon ja saada Pyhä Henki oppaaksi sisimpään. Hän johdattaa meidät kaikkeen totuuteen.

• hmm..

Jumala loi robotin, tosin monimutkaisen sellaisen ja hän tiesi mitä nämä robotit tulevat tekemään, joten kyllä, Jumala on vastuussa kaikesta, jokaisesta hyväksikäytetystä lapsesta voit syyttää Jumalaa, sillä Hän tiesi näin tulevan tapahtumaan.

• Tuomio on käynnissä

Näyttää siltä, että avaaja kaipaa apua pohdintojensa kanssa. Hänellä on yksi perustavaa laatua oleva virhe alkuoletuksissaan ja sen lisäksi hän ei tiedä miltä tämä meidän elämänmenomme näkyy Jumalalle. Seurauksena on, että hän päätyy rienamaan Jumalaa.

"Ja miksi Jumala tämän sallii?"

Tässä on se väärä alkuolettama. Avaaja ajattelee, että Jumala sallii pahan, kun tasan päinvastainen on totta. Jumala rankaisee synnistä. Synnin palkka on kuolema. Ei mikä tahansa kuolema, vaan ikuinen kuolema.

Avaajalla on aavistus Jumalan ominaisuuksista, mutta hän ei tunnu ymmärtävän mistä ne ominaisuudet johtuvat:

"Hän tiesi jo silloin minkälainen siitä tulisi ja kaiken, mitä siinä maailmassa tulisi tapahtumaan."

Avaajan kannattaisi hiukan pohtia sitä missä hän elää. Avaaja, kuten me kaikki, elämme aika-avaruusmaailmankaikkeudessa. Sellaiseksi Jumala maailmankaikkeuden loi, täällä on olemassa ilmiö nimeltä aika.

Jumala on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan olemassa. Aika-avaruudella on alkupisteenä luomisen hetkensä. Ennen sitä, ei sitä ollut olemassa, mutta Jumala oli (on).

Kuvittele hyvä avaaja ajan kuluminen paperille piirrettynä yksisuuntaisena janana, jossa vasemmalla on menneisyys ja oikealla kulkusuuntaan tulevaisuus. Meidän nykyhetkemme on janalla yksi piste, joka siirtyy kaiken aikaa oikealle. Missä Jumala on sillä janalla? Jokaisessa pisteessä ja kaikkialla janan ulkopuolellakin. Jumala loi aika-avaruuden, mutta hän ei ole luomakuntaansa kahlehdittu. Hän on paljon luomakuntaansa suurempi.

Itse ajattelen, että Jumala näkee kaiken aikaa jokaikisen hetken aikajatkumolla. Hänen näkökulmastaan Aadam puraisee hedelmää juuri nyt, Mooses tuo israelilaisia Egyptin orjuudesta juuri nyt, Jeesus sovittaa koko ihmiskunnan synnit ristillä juuri nyt, Rooman valtakunta luhistuu juuri nyt, Kolumbus purjehtii Amerikkaan juuri nyt, ja niin edelleen tajuat kai jo.

Sama Jumalan nykyisyys jatkuu tulevaisuuteenkin. Jumalan tuomiolle joutuvat ovat juuri nyt tuomiolla pahuudestaan, Jumalan näkökulmasta katsoen. Ei hän salli pahuutta vaan hän rankaisee siitä par'aikaa meidän näkökulmastamme katsoen jossakin tulevaisuudessa.

Miksi Jumala salli meille vapaan tahdon, jotta voimme tehdä pahaakin? Saman vapaan tahdon hän salli enkeleillekin ja kolmannes heistä ryhtyi sotaan Jumalaa vastaan. Jollei meillä olisi vapaata tahtoa, olisimme käytännössä vain robotteja. Emme olisi edes ihmisiä. Kai Jumala olisi voinut luoda koneistomaailmankaikkeuden, jossa kukaan ei tekisi mitään omasta tahdostaan. Me olisimme vähän kuin pörröleluja, jotka lapsi leikeissään asettaa haluamaansa paikkaan. Jumala ei kuitenkaan halunnut luoda pörröleluja, me olemme lähempänä niitä lapsia suhteessamme Häneen.

• Intressi vapaa.

Ihmiset tekevät maailmasta pahan.Kaikella on tarkoituksensa ihmiset puutteelisen järkensä vuoksi ei kaikkea voi ymmärtää.Jumala ei ole asemassa jossa annetaan selitys miksi mitäkin Hän sallii mutta ihminen on vastuussa tekemisistään ei varmaankaan olla tänään paraatiisissa omenia syömässä se aika meni jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      91
      5248
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4086
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2209
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe