Olen aina käyttänyt sanaa piipata koiran tiettyä käyttäytymistä kuvatessa ja nyt täällä nettipalstalla olen muutaman kerran törmännyt sanaan jonkun muunkin käyttämänä! Minusta tämä on hyvin hauskaa koska olen ihan itse sen sanan keksinyt ihan vahingossa, se vain kuvaa minusta niin hyvin koiran käytöstä! Enkä ole mielestäni ikinä sanaa täällä käyttänyt, joten siitä ei ainakaan ole kyse että itse olisin sanaa levittänyt.
Kuinka moni täällä tuntee termin piippailla ja mitä se teille tarkoittaa? Olisi hauska tietää kuinka yleinen termi on ja onko sillä monia eri määritelmiä! :)
En vielä kerro omaa määritelmääni että saan ns. aitoja vastauksia! Ja jos et ole ikinä kuullutkaan niin arvaa toki, mitä sinusta sana voisi tarkoittaa!
Kuka piippailee?
16
3762
Vastaukset
- c.f
mm.Saksanpainmenkoira "piippaa" -on aina piipannut. Päästää sellaista vaimeaa innosta kertyvää (kurkku/nenä) ääntä mitä kutsutaan yleisesti piippaukseksi..
- gfggjjhkhkh
bcseropi piippaa..tarkoitan sillä vinkumista kun ei malta oottaa..mitä te?
- ...
Piippaaminen on viereen ylivuotamista ääntelyllä.
Koiran pää on kuin painekattila ja kun sitä paineistetaan tarpeeksi alkaa kuulua vihellys...
Käsittääkseni kyseessä on ihan normaali/yleinen termi. Koirat rodusta riippumatta piippaavat ja eläimet lajista riippumatta.
ihmisen piippaamsiesta hauska esimerkki on pienet lapset, kun niiden kanssa leikitään piilosta. lapsi on jännityksestä sikkurallaan kun kyykkii piilossa. Siihen aletaan iskeä lisää painetta; "täältä tulee hirmuinen rölli ja löytää Veetin ja aikoo kutitelle..." Piilosta alkaa kuulua sellainen tukahdutettu kikatus/yninä kun kikatusta tukahdutetaan... Lapsi piippaa, kunnes räjähtää; kikatus ottaa vallan...
Piippaus on aina merkki; ei lisää painetta tai räjähtää... Usein nuo paineet puretaan liikkumalla; lapsi ei välttämättä kikattaisi jos pääsisi juoksemaan karkuun, mutta kun pitää olla liikkumatta piilossa, koira ei piippaisi jos saisi lähteä esimerkiksi paikalla makuulta liikkeelle ja purettua niin energiaa päästään liikkumiseen... - Porotus82
Meillä on ainakin lappalaiskoirapiireissä ihan tavallisesti käytössä sana piippaus, ja se tarkoittaa sellaista "turhaa" vinkumista (kun se on niin tavallista lappalaisilla). Omallani saattaa mennä turhautuneena vinkuminen sellaiseksi vihellykseksi mikä tulee nenän kautta..
- niin täälläkin
On se täällä pohjois-pohjanmaallakin samaa eli turhaa vinkumistä/vikinää. Meillä tuo pentu piippaa herkästikin, vielä, ja saas nähdä mikä pillipiipari siitä vielä tulee. Tutulla oli aikoinaan suomen pystykorva, joka piipasi koko ajan minkä isäntä oli töissä, kukaan muu ei kelvannut kuin ulos viemään (lenkillä ei piipannut).
- määä..
yhdyn tohon lappalais kommenttiin. :D just sellasta turhaa vinkumista. voi olla tosi vaimeaakin ja tuntuu et joskus piippaa ihan muutenvaan :P
- sishkebab
Pakko alleviivata tuota lappalaisten piippausta. Meillä porokoira piippaa joko aivan täysiä tai sitten sellaista oikein vaimeaa piippausta. Välillä kyllä hihnan toisessa päässä meinaa pää paineistua niin, että se meinaa räjähtää. :D Siis kun me kesällä käytiin koiranäyttelyssä, niin tuo porokoira oli pelkkää piippausta jo autosta poistuessa siihen saakka, että pääsi takaisin autoon (4h. yhteen putkeen siis)
Tuo minun toinen koira (tsekkiläinen) ei onneksi osaa tuota nenäpiippausta ja vikinä tulee kurkun puolelta, aiheuttaen paljon vähemmän ärsytystä omistajassaan. :D :D :D
On se kumma, kun jo täälläkin joku piippailija tuntee itsensä uhatuksi, kun pitää muiden asiallisia viestejä piippailla.
Siis siinä on sen juju, että jokainen viesti piipataan asiattomaksi niin kuin televisiossa tehdään kun joku sanoo kirosanan tai muka jonkun muun sopimattoman sanan mediassa, vaikka sillä ei mitään julkisuusarvoo olisikaan.
Kun hyvin perustellussa viestissä lukee kirosana voimasanana, niin viesti katoo piippiin, ei pimppiin, josta joku vois jopa nenäänsä ottaa mutta se haju kaikkien poistettujen viestien perässä on kuin hornettin ylilento. Joka ainoa lentäjä tunnetaan ja jokainen kirjottaja huomioidaan.Sijaistoiminta.
Toisinaan liitetään huonoon hermorakenteeseen,mitä voi ollakkin toisilla(ns.vuotaminen).
Mutta voi olla ihan puhdasta sijaistoimintaakin.Esim.hyvin vilkkailla ja tempperamenttisilla,mm.tietyissä tilanteissa,kun kierrokset alkaa nousta.
Sitten kun sen kerran on "oppinut",niin saattaa tulla joillekkin helposti myös ihan tavaksi.- gfhghjgj
Meillä on tuo bcseropi ja se piippaa jos joutuu hiemankin olemaan paikoillaan.
Edelliset terriereitä ja ne kyllä oli hiljaa paikoillaan jos sanottiin paikalla..uusi ilmiö tämä mulle.. :)
- bullipoju
Kiva että tuli näin paljon vastauksia ja erilaisiakin! :) En siis selvästi ole ainoa jonka koirat piippailee! Itse kuulin ensimmäistä kertaa tuosta paimenien piippauksesta mutta nyt kun aloin miettimään asiaa niin niissä piireissä tuota sanaa olen kyllä kuullut käytettävän aikaisemminkin en vain ole sen kummemmin alkanut selvittämään että mitä sillä käsitteellä tarkoitetaan.
Itselläni koira piippaa silloin kun se vinkuu tms. turhaa. Eli sellaista hiukan levotonta turhautunutta piippailua vähän niin kuin lapsella "mulla on tylsääää! Tehdään jotain!!". :)- gfdghgjggghkkh
Onkohan tuo levoton läähätys joillakin samaa tarkoittava kuin tuo vinkuminen toiselle....minusta tuntui että omani alkoi läähättämään jos ei malttanut olla paikoillaan tai autossa kun lähestyttiin maatilaa missä sai painaa ulkona ja mitä lähempänä kohdetta sen tiuhemmin alkoi hönkätä..kö mitä mieltä?
- bullipoju
gfdghgjggghkkh kirjoitti:
Onkohan tuo levoton läähätys joillakin samaa tarkoittava kuin tuo vinkuminen toiselle....minusta tuntui että omani alkoi läähättämään jos ei malttanut olla paikoillaan tai autossa kun lähestyttiin maatilaa missä sai painaa ulkona ja mitä lähempänä kohdetta sen tiuhemmin alkoi hönkätä..kö mitä mieltä?
Varmasti samasta tunnetilasta seurausta. Jotkut vaan reagoivat eritavalla. Tuo läähätyshän yleensä on koiralle sellainen että silloin kun se on todella hermostunut tai stressissä, se purkaa sitä nopealla läähätyksellä mutta ihan samalla tavalla koria varmasti voi reagoida jos se on todella kiihdyksissään.
gfdghgjggghkkh kirjoitti:
Tavallaan voi olla.
Mutta kuten jo sanottiin,niin voi olla kovasta stressistä kertovaa,mutta myös kovista kierroksista,kiihtymyksestä.
Muista koiran eleistä yleensä näkyy,kummasta kyse.
Kovassa stressissä läähättävä koira myös usein kuolaa,"ihan vedennäköistä" lähinnä.gfdghgjggghkkh kirjoitti:
Ja lisäys...
Yksi mikä on usein oleellinen ero,noilla kahdella,niin kovassa stressissä on vaikeuksia tai joskus jopa mahdoton keskittyä/oppia.Jos kyse vaan on kiihtymyksestä,niin siinä koira kykenee toimimaan,ihan normisti tai hieman "hajoten".- utyiyyiyiyuoouo
molossi kirjoitti:
Ja lisäys...
Yksi mikä on usein oleellinen ero,noilla kahdella,niin kovassa stressissä on vaikeuksia tai joskus jopa mahdoton keskittyä/oppia.Jos kyse vaan on kiihtymyksestä,niin siinä koira kykenee toimimaan,ihan normisti tai hieman "hajoten".Stressitilanne ei siis ollut vaan kiihtymys :)..ja ferrariksihan me koiramme nimettiinkin ja naapuri ohjukseksi ;) sillä kierrosluku vain kasvoi kasvamistaan kunhan jotain hauskaa tiedossa..eli autolla maalle, takaisin tulo olikin sitten koisintaa..on-off tyyppi.
Itse asiassa joudun opettamaan koiralleni rauhoittumisen; sen helpolla ylikierroksille menon takia. Eli meni maahan käskystä ja pää ihan lattiaan kiinni. Joskus teki sen ilman käskyäkin jos kierroksia alkoi tulla. Ja muutenkin oli tällä yksilöllä tärkeää löytää balanssi lenkkien ja muun toiminnan suhteen ettei jälleen mene ylikierroksille :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1377189Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1255001L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa684372TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153493Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242301Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3021799Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241666Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91609- 671495
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581448