Oleskelulupa seurustelusuhteen perusteella

nohöh

Onko joku saanut määräaikaisen oleskeluluvan seurustelusuhteen perusteella? Kuinka kauan olitte seurustelleet kun sen saitte?

Itsellä tyttöystävä on ollut täällä töissä (ja siis oleskelulupa työn puolesta). Se kuitenkin on umpeutumassa eivätkä työt enää jatku. Kävimme poliisilaitoksella kysymässä jatkoa seurustelusuhteen perusteella mutta siellä sanottiin, että seurustelun pitää olla jatkunut useita (3-4) vuosia.

Meillä tulee vasta vuosi täyteen josta saman katon alla asumista 1kk (tunteneet olemme 2v). Vaihtoehdoiksi annettiin naimisiin meno tai uuden työpaikan löytäminen. Naimisiin en pakon vuoksi haluaisi mennä ja töitä on huonon suomenkielen vuoksi vaikea löytää vaikka yritys on kova ja mikä tahansa työ kelpaisi. Tarkoitus olisi tietysti myös aloittaa suomen kielen opinnot mutta jos maassa ei voi olla ei tietenkään kursseillekaan voi mennä.

Onko kenelläkään siis kokemuksia?

22

3448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nohöh

Jotenkin arvasin, että asiallisia vastauksia saa tältä palstalta hakea kissojen ja koirien kanssa. Noh, se ei kuitenkaan ollut setä vaan täti. Ja soittaessa sinne sain täysin toisenlaista tietoa eri henkilöltä. Ristiriidassa siis nämäkin informaatiot.

Noh, josko jollain olisi asiallistakin sanottavaa?

• Jaanastiina1

E taida olla tosian muita vaihtoehtoja kuin se naimisiinmeno tai uusi työpaikka, ikävä kyllä...kyllä ehkä jotain siivoustöitä ainakin saattaisi saada?

• nohöh

No se työ on tietysti se ensisijainen vaihtoehto. Sitä vain pitäisi olla kahdeksi vuodeksi jotta saadaan se kaksi vuotta yhteiseloa kasaan ja voidaan sitten sillä perusteella hakea oleskelulupaa perhesiteen perusteella. Ärsyttää jos yhdessä asuminen aina katkeaa esim. pätkätöiden takia.

Mutta onko joku saanut oleskeluluvan seurustelusuhteen perusteella? Teoriassahan se on mahdollista.

• Kyllä on saatu

Ainakin ulkomailta käsin oleskelulupaa anottaessa Suomeen pitää olla vähintään todistettu (vuokrapaperit, jossa kummankin nimi tms luotettava) 2 vuoden avoliitto tai yhteinen lapsi. Ja kyllä tiedän, että näin on oleskelulupia saatu. Eli eiköhän samat vähintään päde sinunkin tapaukseen.

Mutta tämä vaatii pitkäjänteisyyttä ja kunnon dokumentointia jo alusta lähtien, serkun kaiman kirjoittama kirjallinen todistus ei vain riitä viranomaisille, monet luulevat tuollaisen ostetun paperin voimaan viranomaisten silmissä.

• nicht verstehen

Miksi pätkätöiden takia yhteisasuminen katkeaisi?

• cannez
        Kyllä on saatu kirjoitti:

Ainakin ulkomailta käsin oleskelulupaa anottaessa Suomeen pitää olla vähintään todistettu (vuokrapaperit, jossa kummankin nimi tms luotettava) 2 vuoden avoliitto tai yhteinen lapsi. Ja kyllä tiedän, että näin on oleskelulupia saatu. Eli eiköhän samat vähintään päde sinunkin tapaukseen.

Mutta tämä vaatii pitkäjänteisyyttä ja kunnon dokumentointia jo alusta lähtien, serkun kaiman kirjoittama kirjallinen todistus ei vain riitä viranomaisille, monet luulevat tuollaisen ostetun paperin voimaan viranomaisten silmissä.

Tuttavani meni naimisiin Gambiassa, asuskeli n. kolme kuukautta siellä miehensä kanssa ja hakivat oleskelulupaa, jonka mies saikin kahden kuukauden päästä.
        Parilla useamman kymmenen vuoden ikäero, nainen vanhempi.
        Ennen avioliiton solmimista olivat yrittäneet kaksi kertaa anoa turistiviisumia, ei onnistunut, mutta avioliitto toi sitten olen.

• nohöh

Joo, siis tuo kahden vuoden yhdessäasuminen (=avoliitto) on ihan selkeä tapaus. Siinä ei ole epäselvää. Mutta sitä haetaan perhesiteen perusteella. Nyt siis halusin tietää nimenomaan muulla perusteella haetuista oleskeluluvista, ja tässä tapauksessa se muu peruste olisi siis seurustelusuhde (joka ei välttämättä tarkoita yhdessäasumista).

Tämäkin siis on mahdollista, ainakin teoriassa

http://www.migri.fi/perheenjasenen_luokse_suomeen/hakemuksen_tayttaminen/suomen_oleskeluluvan_saaneen_perheenjasen/puoliso/seurustelusuhde

• rocketR

Voittehan te laittaa hakemuksen perhesiteen perusteella, ja hakemuksen käsittelyssähän kestää se mikä kestää. Jos saatte negatiivisen päätöksen, hakekaa siihen muutosta ja taas kestää. Tämän prosessin jälkeen teillä saattaa hyvinkin alkaa olla kasassa tuo vaadittu aika yhteistä asumista tai tytöllä uusi työpaikka.

• rocketR

Korjaan :seurustelusuhteen perusteella.

• nohöh

No joo... ainakin aikaa voi tuolla tavalla pelata. Tosin kuvittelisin, että selkeissä tapauksissa kielteinen päätöskin tulee nopeammin vaikka voin tietysti olla väärässäkin... Siksipä olisikin kiva kuulla jonkun kokemuksista.

Niin ja en äsken huomannutkaan tätä aiempaa viestiä, eli miksi katkeaisi pätkätöiden vuoksi? No siksi, että kun ei ole töitä, ei saa oleskelulupaa ja joutuu palaamaan kotimaahan. Yrityshän puoltaa oleskelulupaa tietysti vain siksi ajaksi kun aikoo palkata ko. henkilön.

• rocketR

Ensimmäinen päätös saattaa tulla nopeasti, mutta kun haette muutosta / valitatte päätöksestä, niin sen käsittelyssä kestää todella kauan. (Ja puhun nyt kokemuksesta, en omasta vaan läheisen.)

• Chom chom

En tiedä yhtään tällaista tapausta. Näppituntumalta sanoisin, että vaikeaa on. "Seurustelusuhde voi olla erityinen syy tilapäisen oleskeluluvan myöntämiselle", mutta jos Migriä yhtään tunnen, se mieluummin etsii syitä, miksi oleskelulupaa _ei_ myönnettäisi.

Suhteen on oltava vakiintunut, mikä voidaan näyttää toteen aikaisemmalla yhdessä asumisella (1 kk tuskin vielä katsotaan vakiintuneeksi), raskaudella tai "muulla vakaata yhteyttä osoittavalla seikalla".

• nohöh

Niinpä niin... Kiitoksia vastauksista. Täytyy tässä vain yrittää luovia eteenpäin. Katsotaan mitä eteen tulee. Nyt kuitenkin on kova työn etsintä päällä, toivotaan, että tärppää... Joka siivousfirmassakin tosin tuntuu olevan älyttömän korkeat kielivaatimukset...

• alluneedislove

eiko tyttoystavasi voisi menna suomenkielenkursseille ja sita kautta saisi jaada tanne? tai loytaa esim aupairperheen suomesta? ehka sina voit palkata hanet siivoojaksi ja saada valtiolta kodinhoitotukea >D

• nohöh

No totta kai suomen kielen kursseille on halua mennä, mutta ongelma on se, että niitä varten ei myönnetä oleskelulupia. Eli voidakseen käydä kursseilla olisi oltava oleskelulupa jo valmiiksi. Mutta toki tämä on siis tarkoitus. Tutkinoon johtaviin koulutuksiin toki koulutusviisumin voi saada mutta se on sitten jo eri asia. Ja yksi maisterin tutkinto häneltä jo löytyy joten toista ei välttämättä tarvitse.

Minä taas olen huomannut, että hyvä suhde ei kysy kansallisuutta. Toki yhteisiä asioita on oltava, siinä olen samaa mieltä. Olen itse asunut elämäni aikana viidessä eri maassa kahdella eri mantereella ja aivan hyvin voisin kuvitella olevani yhdessä vaikka minkä maalaisen kanssa.

• nohöh

Päivitetäänpäs tätä jos tätä joku näistä myöhemmin apua itselleen etsii. Eli tulos on se, että seurustelusuhteen perusteella lupaa haettiin (tosin taustalla oli jo lupa työn perusteella, eli kyseessä oli luvan uusiminen, vain peruste vaihtui) ja vuoden B-viisumi irtosi täydellä työoikeudella :). Eli hyvin kävi. Arvelivat vielä, että seuraava on sitten varmaan A-viisumi.

• suss3

Mistä päin tyttöystäväsi on kotoisin?

• Anonyymi

Nopea kysymys näin vuosien jälkeen ja et varmaan tätä näe. Tiedätkö millä perusteella tuli täysi työoikeus? Ymmärtääkseni tällä oleskeluluvalla ei yleensä täyttä työoikeutta ole vaan se on hyvin rajattua. Pohdiskelemme oman poikaystäväni kanssa parasta oleskelulupa hakemusta. Töitä hän haluaa tehdä, hän ei pystyisi olemaan tukien varassa, mutta hän haluaisi etsiä töitä rauhassa täältä käsin. Tällä hetkellä vaikuttaa että se on vain mahdollista avioliiton kautta ja kuten monet sanoneet olisi kiva mennä naimisiin tahdosta eikä pakosta. Migrin sivujen mukaan tosin seurustelusuhteen perusteella tänne tullessa työoikeus on hyvin rajattu ja vain erittäin korkeassa asemassa olevaan asemaan voi hakea jos tuolla tänne tulee. Eihän siinä järkeä ole mutta joku ääliö näin on päättänyt. Joten tämän takia haluan kysellä mikä peruste sille täydelle työoikeudelle oli vai mainittiinko sitä edes? Oliko se syy aikaisempi työhön perustuva oleskelulupa? Vai onko vaan ne säännökset muuttuneet tässä välissä noin paljon? Silti tyhmä päätös jos näin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nopea kysymys näin vuosien jälkeen ja et varmaan tätä näe. Tiedätkö millä perusteella tuli täysi työoikeus? Ymmärtääkseni tällä oleskeluluvalla ei yleensä täyttä työoikeutta ole vaan se on hyvin rajattua. Pohdiskelemme oman poikaystäväni kanssa parasta oleskelulupa hakemusta. Töitä hän haluaa tehdä, hän ei pystyisi olemaan tukien varassa, mutta hän haluaisi etsiä töitä rauhassa täältä käsin. Tällä hetkellä vaikuttaa että se on vain mahdollista avioliiton kautta ja kuten monet sanoneet olisi kiva mennä naimisiin tahdosta eikä pakosta. Migrin sivujen mukaan tosin seurustelusuhteen perusteella tänne tullessa työoikeus on hyvin rajattu ja vain erittäin korkeassa asemassa olevaan asemaan voi hakea jos tuolla tänne tulee. Eihän siinä järkeä ole mutta joku ääliö näin on päättänyt. Joten tämän takia haluan kysellä mikä peruste sille täydelle työoikeudelle oli vai mainittiinko sitä edes? Oliko se syy aikaisempi työhön perustuva oleskelulupa? Vai onko vaan ne säännökset muuttuneet tässä välissä noin paljon? Silti tyhmä päätös jos näin on.

Työpaikalla tietenkin!

• Washington cc

Minun poikaystäväni sai luvan, vaikka ei olla naimisissa, yhdessä ollaan oltu vuosi, Italiassa tavattiin, hän on kotoisin Afrikasta. Ihanaa , kun lupa heltisi , en todellakaan ole vielä valmis naimisiin, ja haluan että naimisiin mennään sillon kun halutaan, ei pakon sanelemana.

• nohöh

Washington CC, ihan samaa mieltä, siksi olikin kiva kun lupa heltisi :)
      Ukrainasta on kotoisin.

• ......

Eikö hän voisi hakea amkhn? En suosittele lupahakemusta perhesiteiden perusteella. Se kuitenkin hylätään ja siinä saattaa mennä puoli vuotta kun tyttö ei voi hakea töitä kun ei ole lupapäätöstä. Voisit itse pistää pystyyn jonkun nakkikiskan tai siivousfirman ja palkatatytön sinne jos töitä ei muuten löydy?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe