Teen kotiini "kuntosalin"

Waasi89

Antakaapas vinkkejä mitä sinne kannattaisi pistää, teen sen siis kellariin, ja olen tilannut jo punneruspenkin, juoksumaton ja nyrkkeilysäkin.
Linkatkaapa tähän jotain mitä sinne voisin pistää, kuten julisteita, mankkaa ja tietenkin kaiken maailman härveleitä :)

109

5999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --ölö--
      • pöö :p

        Kuntopyörä! Sillä on hyvä lämmitellä ennen treeniä ja sen jälkeen. Muuten kotona lähtee helposti suoraan aamupala pöydästä nyhjäsemään...


      • Punttimake

        Jos oikeesti mienaat kunnolla treenata niin unohda kaikki hilavitkuttimet ja vempaimet. Tanko ja käsipainot eli näihin saat lisättyä ja vähennettyä painoja. Jonkin alustan tangolle kun järjestät niin siinä sinulle paras mahdollinen sali.
        Toki pitää vähän nähdä vaivaa ja opetella liikkeitä mutta vain mielikuvitus rajana.


      • kireäkuinjousi
        Punttimake kirjoitti:

        Jos oikeesti mienaat kunnolla treenata niin unohda kaikki hilavitkuttimet ja vempaimet. Tanko ja käsipainot eli näihin saat lisättyä ja vähennettyä painoja. Jonkin alustan tangolle kun järjestät niin siinä sinulle paras mahdollinen sali.
        Toki pitää vähän nähdä vaivaa ja opetella liikkeitä mutta vain mielikuvitus rajana.

        Samaa mieltä, unohda hilavitkuttimet. Itse treenaan ulkona ihmisten ilmoilla kuntoradoilla kesäisin ja hyvässä kunnossa oon. On se kumma ku pitää kellarissa tai yhteisessä pommisuojassa lihaksia piilossa kasvattaa


      • utelias kysyjä.
        kireäkuinjousi kirjoitti:

        Samaa mieltä, unohda hilavitkuttimet. Itse treenaan ulkona ihmisten ilmoilla kuntoradoilla kesäisin ja hyvässä kunnossa oon. On se kumma ku pitää kellarissa tai yhteisessä pommisuojassa lihaksia piilossa kasvattaa

        Miten treenaat talvella -30 asteen pakkasessa tai kaatosateessa?


      • vaatetta päälle
        utelias kysyjä. kirjoitti:

        Miten treenaat talvella -30 asteen pakkasessa tai kaatosateessa?

        Se on vain pukeutumisesta kiinni.


      • Luonnollisesikin
        utelias kysyjä. kirjoitti:

        Miten treenaat talvella -30 asteen pakkasessa tai kaatosateessa?

        Talvella tulee kuntoilua kun pitää lumet pois pihalta ja kesällä leikkaa nurmikot. Lisäksi sahaa ja pilkkoo talviset takkapuut. Jos siltä tuntuu niin kävely tekee hyvää.


      • oikeasti Liikkuva
        Luonnollisesikin kirjoitti:

        Talvella tulee kuntoilua kun pitää lumet pois pihalta ja kesällä leikkaa nurmikot. Lisäksi sahaa ja pilkkoo talviset takkapuut. Jos siltä tuntuu niin kävely tekee hyvää.

        Läskiperseen "liikuntaa". Nuo ei riitä minulle edes alkulämmittelyksi.


    • >Puntti-Karju<

      Kiva että haluat reenata mutta yksi fakta ainakin kannattaisi ottaa huomioon eli se ettei kotona reenaamisesta tule yhtään mitään! Se on vuosien saatossa todettu niin omakohtaisesti kuin lukemattomien tuttavien ja salikavereiden avulla. Kotona se reeni vaan menee alun huuman jälkeen niin että "En jaksa tänään tehdä kunnolla mutta huomenna rutistan sitten kovempaa"-fiilikset yleistyvät kun laiskottaa ja on väsynyt ja töiden jälkeen ei muutenkaan jaksa. Näin se vaan menee ja sitten koko reenaaminen pikkuhiljaa loppuu ja reenikamat jää nurkkiin pölyttymään. Aivan nsamoin käy kaikilla ennemmin tai myöhemmin kaikenmaailman Ostos-tv-shitin kanssa. Porukka ostaa järkyytävän kalliilla rahalla laitteita jotka saavat lihakset ja voimat kasvamaan lähes ilman fyysista rasitusta. Sama juttu laihdutuslaitteiden kanssa. Ei ei, kyllä se reenaaminen vaatii sen että sinne salille pitää mennä että ensinnäkin saa kroppaan reenifiilingin ja lihakset ikäänkuin "aktivoituu" fyysiseen rasitukseen kun rauta kolahtelee jo valmiiksi ja näkee porukan hikoilevan romujen parissa. Kotona se reeni on sellasta että siihen penkkipunneruspenkkiin jaksaa päivittäin kyllä raahautua ja mennä makaamaan mutta sitten kun ne ekat toistot jo painaa paljon ja pientä kipua on siellä ja täällä niin se reeni jää siihen ja sitten yritetään uskotella itselleen että seuraavana päivänä sitten otetaan tosissaan. Juu ja niin se homma sitten meen ja hiipuu muutaman viikon kuluessa. Kuntosalilla tulee aina tehtyä enemmän vaikk huononakin päivänä kuin kotona omassa punttinurkkauksessa. Näin se vaan menee. Ikävä kyllä. Salilla käymisessä on sekin parempi puoli että sen voi ottaa tietyissä määrin myös sosiaalisena tapahtumana kun tapaa tuttuja ja samanhenkisiä kavereita. Kotona on yksin ja sitten reeni menee usein myös telkkarin katsomiseen ja netin selaamiseen siinä sivussa. Monio on kotona reenamista kokeillut mutta väitän ettei juuri kukaan ole saanut mitään aikaiseksi. Yksin kun vaan ei jaksa reenata.

      • treeniköntti

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta itse en ole 8 salivuoden aikana kylläkään tutustunut yhtään kehenkään salilla kävijään. Että ei sinne salille mennä sosialisoitumaan vaan treenaamaan.


      • 68-v

        Paljon tekstiä ja täyttä asiaa!

        Useampikin tuttavani on perustanut "oman salin".
        Joukossa varsin laadukkaitakin.
        Eräällä tuttavallani onlaadukkaan monitoimikeskuksen ja penkin lisäksi jopa lava, jalkajumppatelineet ja matalat pukit.

        Kaveri asuu hyvin syrjässä haja-asutusalueella ja salimatkaa on noin 20km.

        Siitä huolimatta, muutaman viikon jälkeen, kaveri ilmestyi kaupallisella salille ja maksaa jatkuvastisuoraveloituksella vuosikortin.

        Eräs toinen tuttavani kertoi oman kotikeskuksensa käytön rajoittuvan tilanteisiin jolloin salilla käynti on estynyt.

        Yksi 6-kympin tienoissa oleva käy säännöllisesti kanssani samalla salilla vaikka hänelläkin, maaseudulla asuvalla, on perinteinen nostopaikka. Salilla tekee etupäässä rinnalle- ja maastavetoja sekä raakoja työntöjä.

        Olen itse niin hölmö, että maksan vuosikortin etukäteen kerralla vaikka minulla viereisen talon oman seuran salille avain ja jäsenmaksu vuodessa on 12€.
        Salilla on 6 tankoa, 2 nostopaikkaa, levyjä 500kg, ylä- ja alataljat, rekki, potkukone, hauiskäännölle pukki, kuntopyörä ja soutuvekotin.
        Ei vidoita, vain radio.
        olen yrittänyt käydä mutta en viitsi yksin.

        Olet inhottavan oikeassa!


      • >Puntti-Karju<
        treeniköntti kirjoitti:

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta itse en ole 8 salivuoden aikana kylläkään tutustunut yhtään kehenkään salilla kävijään. Että ei sinne salille mennä sosialisoitumaan vaan treenaamaan.

        Kukin tietysti reenaa tavallaan. Itselläni on ollut yli 30-vuotisen voimailu-uran aikana onni tutustua moniin maamme huipuihin olympia-nostajista kehonrakentajien kautta voimanostajiin sekä muutamaan voimamies-kilpailijaan. Jokainen näistä on kilpailuihin valmistautuessaan ja muutenkin reenannut tehokkaasti intensiivisesti. Silti näillä kavereilla on aina ollut aikaa myös keskustella ja vaihtaa kuulumisia salikavereiden kanssa. Näin tein itsekin kun joskus koputtelin maamme huippua eräässä voimailulajissa eli en sulkeutunut itseni kanssa mihinkään suljettuu tilaan vaikka ihan maamme ennätysrautojen kanssa reenasinkin. Olen ajatellut niin että olemalla tuppisuu ja sulkeutunut omaan erinomaisuuteensa tekee itsestään vain leuhkan ja jopa tyhmän vaikutelman. Itse mm. pidän tärkeänä moikata kaikille salilla olijoille jotka minulle moikkaavat vaikken heitä tuntisikaan. Ulospäin suuntautuminen ja sitä kautta kaveripiirin laajeneminen ovat yksi salireenaamisen hyviä puolia. Turha paskanjauhanta ja höpöttely ovat tietysti turhaa ja asia erikseen mutten koskaan ole nähnyt liian vaikeaksi keskustella ihan tuntemattomienkaan kanssa salilla kun he jotain joskus tulivat juttelemaan. 15 vuotta sitten esim. penkkiraudat ja miksei myös veto-ja kyykkyromut olivat sellaisia että ihan tuntemattoatkin tulivat katsomaan reenamistani ja reenaamistamme senaikaisten kavereitteni kanssa. Isot raudat kiinnostaa isosti punttisaleilla kaikkia. Sitten kun tapahtui ikäviä asioita enkä sinne huipulle virallisesti päässytkään on tuonaikaiset salikaverit,ne tuntemattomatkin jatkaneet jutustelua myöhemmät vuodet ja mukavaahan se on että juttua riittää. Kun nyt on jo puolivuosisataa ikää takana ei reenaaminen intensiteetin kuin painojenkaan suhteen ole enää entisenlaisia on reenaaminen silti harrastuksen lisäksi mukava sosiaalinen tapahtuma.

        Eli juttuni pointti on se että ei salilla tarvitse tuppisuumököttäjä olla vaikka tehokkaasti haluaakin reenata! : )


      • Chuck Norrisin veli
        >Puntti-Karju< kirjoitti:

        Kukin tietysti reenaa tavallaan. Itselläni on ollut yli 30-vuotisen voimailu-uran aikana onni tutustua moniin maamme huipuihin olympia-nostajista kehonrakentajien kautta voimanostajiin sekä muutamaan voimamies-kilpailijaan. Jokainen näistä on kilpailuihin valmistautuessaan ja muutenkin reenannut tehokkaasti intensiivisesti. Silti näillä kavereilla on aina ollut aikaa myös keskustella ja vaihtaa kuulumisia salikavereiden kanssa. Näin tein itsekin kun joskus koputtelin maamme huippua eräässä voimailulajissa eli en sulkeutunut itseni kanssa mihinkään suljettuu tilaan vaikka ihan maamme ennätysrautojen kanssa reenasinkin. Olen ajatellut niin että olemalla tuppisuu ja sulkeutunut omaan erinomaisuuteensa tekee itsestään vain leuhkan ja jopa tyhmän vaikutelman. Itse mm. pidän tärkeänä moikata kaikille salilla olijoille jotka minulle moikkaavat vaikken heitä tuntisikaan. Ulospäin suuntautuminen ja sitä kautta kaveripiirin laajeneminen ovat yksi salireenaamisen hyviä puolia. Turha paskanjauhanta ja höpöttely ovat tietysti turhaa ja asia erikseen mutten koskaan ole nähnyt liian vaikeaksi keskustella ihan tuntemattomienkaan kanssa salilla kun he jotain joskus tulivat juttelemaan. 15 vuotta sitten esim. penkkiraudat ja miksei myös veto-ja kyykkyromut olivat sellaisia että ihan tuntemattoatkin tulivat katsomaan reenamistani ja reenaamistamme senaikaisten kavereitteni kanssa. Isot raudat kiinnostaa isosti punttisaleilla kaikkia. Sitten kun tapahtui ikäviä asioita enkä sinne huipulle virallisesti päässytkään on tuonaikaiset salikaverit,ne tuntemattomatkin jatkaneet jutustelua myöhemmät vuodet ja mukavaahan se on että juttua riittää. Kun nyt on jo puolivuosisataa ikää takana ei reenaaminen intensiteetin kuin painojenkaan suhteen ole enää entisenlaisia on reenaaminen silti harrastuksen lisäksi mukava sosiaalinen tapahtuma.

        Eli juttuni pointti on se että ei salilla tarvitse tuppisuumököttäjä olla vaikka tehokkaasti haluaakin reenata! : )

        Pitäiskö sun Punttikarju hommata Vaimokin sinne kotiin, ettei tarvii yksin neljän seinän sisällä sosialisoitua suomi24:n avulla?

        Itsellä kellarissa pieni sali ollut jo useamman vuoden ja vaimon kanssa alusta asti tsempattu ja treenattu säännöllisesti. Ystäviä ei olla kellarista etsitty, ne on tullut aivan normaalilla tavalla, kun on lähtenyt kutsuille, kaupungille, jne.


      • Sittenhän sinä
        treeniköntti kirjoitti:

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta itse en ole 8 salivuoden aikana kylläkään tutustunut yhtään kehenkään salilla kävijään. Että ei sinne salille mennä sosialisoitumaan vaan treenaamaan.

        kuulut mielestäni sarjaan "täysjuntit". Opettele edes tervehtimään muita tullessasi salille, muuten sinua pidetään jotenkin vajaana.


      • Olet oikeassa
        >Puntti-Karju< kirjoitti:

        Kukin tietysti reenaa tavallaan. Itselläni on ollut yli 30-vuotisen voimailu-uran aikana onni tutustua moniin maamme huipuihin olympia-nostajista kehonrakentajien kautta voimanostajiin sekä muutamaan voimamies-kilpailijaan. Jokainen näistä on kilpailuihin valmistautuessaan ja muutenkin reenannut tehokkaasti intensiivisesti. Silti näillä kavereilla on aina ollut aikaa myös keskustella ja vaihtaa kuulumisia salikavereiden kanssa. Näin tein itsekin kun joskus koputtelin maamme huippua eräässä voimailulajissa eli en sulkeutunut itseni kanssa mihinkään suljettuu tilaan vaikka ihan maamme ennätysrautojen kanssa reenasinkin. Olen ajatellut niin että olemalla tuppisuu ja sulkeutunut omaan erinomaisuuteensa tekee itsestään vain leuhkan ja jopa tyhmän vaikutelman. Itse mm. pidän tärkeänä moikata kaikille salilla olijoille jotka minulle moikkaavat vaikken heitä tuntisikaan. Ulospäin suuntautuminen ja sitä kautta kaveripiirin laajeneminen ovat yksi salireenaamisen hyviä puolia. Turha paskanjauhanta ja höpöttely ovat tietysti turhaa ja asia erikseen mutten koskaan ole nähnyt liian vaikeaksi keskustella ihan tuntemattomienkaan kanssa salilla kun he jotain joskus tulivat juttelemaan. 15 vuotta sitten esim. penkkiraudat ja miksei myös veto-ja kyykkyromut olivat sellaisia että ihan tuntemattoatkin tulivat katsomaan reenamistani ja reenaamistamme senaikaisten kavereitteni kanssa. Isot raudat kiinnostaa isosti punttisaleilla kaikkia. Sitten kun tapahtui ikäviä asioita enkä sinne huipulle virallisesti päässytkään on tuonaikaiset salikaverit,ne tuntemattomatkin jatkaneet jutustelua myöhemmät vuodet ja mukavaahan se on että juttua riittää. Kun nyt on jo puolivuosisataa ikää takana ei reenaaminen intensiteetin kuin painojenkaan suhteen ole enää entisenlaisia on reenaaminen silti harrastuksen lisäksi mukava sosiaalinen tapahtuma.

        Eli juttuni pointti on se että ei salilla tarvitse tuppisuumököttäjä olla vaikka tehokkaasti haluaakin reenata! : )

        vaikka täällä eivät kaikki näköjään tajuakaan poittiasi miinuksista päätellen. Käyn itse maailmalla elävänä kuntosalilla säännöllisesti ja kyllä täällä tervehditään ja myös keskustellaan harjoittelun lomassa. Salilla jossa käyn, on asiakkaina ainakin kolmasosa naisia joten tunnelma on ehkä erilainen kuin työväentalon salilla jossa hiki ja pska haisee. Kotonakin on välineitä muttei se ole sama asia kuin treenaus kauniiden nuorten naisten seurassa. Kaikilla kun ei ole tarkoituksena maksimoida lihaskasvua piikkien ja pillereidenkään avulla vaan pitää kroppa kohtuullisessa kunnossa. Siinä sivussa on mukava seurustella eri maista tulevien ihmisten kanssa ja uskokaa tai älkää, se rikastuttaa sosiaalista elämää oleellisesti.


      • vcxvcxvcvxc

        Kyllähän treenaaminen kaverin kanssa on usein tehokkaampaa, mutta ei salille meneminen tarkoita sitä, että treenikaveria sieltä löytäisi. Sen treenikaverin voi myös ottaa kotiinsa treenaamaan.

        Itse olen treenannut vanhemmillani asuessani heidän kotonaan olevilla laitteilla ja ihan samalla tavoin se luonnistui kuin kuntosalillakin. Mitä nyt laitteiden säätäminen ja siirtely ehkä hieman rasittavaa, mutta rauhassa viitsii kokeilla jotain typerämmänkin näköistä.

        Totta kyllä puhut, että välillä treeni menee vähän television katsomiseksi, mutta ei tuo ole minulla koskaan treenin tekemistä estänyt. Tauot ovat joskus venähtäneet pidemmiksi. Motivaatiota kuitenkin löytyy ja saa itse päättää musiikin eikä tarvitse tuskailla kuulokkeiden kanssa.

        Jos on sellainen ihminen, että ei saa motivoitua itseään salille niin ei saa varmasti motivoitua itseään treenaamaan myös kotona. Jos taas aktiivinen salillakäynti onnistuu niin ei ole mitään syytä miksi ei voisi tehdä tehokasta tulosta kotona treenatessaan jos vain hankkii sinne kunnon välineet.

        Penkkipunnerrus penkki, kyykkyhäkki, tanko, käsipainot ja molempiin kelpaavia kiekkoja reilusti niin pääsee jo pitkälle. Vanhemmillani oli penkissä myös irroitettava hauislauta ja toisessa päässä dippikahvat. Kyykkyhäkissä taas oli leuanvetotanko. Oli vielä monitoimilaitekin, mutta se ei ole kylläkään pakollinen, mutta käytin sitä, koska sellainen oli käytettävissä.


      • 9+3=?
        Sittenhän sinä kirjoitti:

        kuulut mielestäni sarjaan "täysjuntit". Opettele edes tervehtimään muita tullessasi salille, muuten sinua pidetään jotenkin vajaana.

        Sinähän ihmepaskaa puhut. Olen treenannut vaihtelevalla intensiteetillä kuntosaleilla n. 30 vuoden ajan (monikossa, koska asuinpaikan vaihtuessa ovat salitkin tietysti vaihtuneet). "Julkisilla" saleilla (neljäs taitaa olla menossa) en ole koskaan tervehtinyt ketään, koska en näe mitään syytä tervehtiä tuntemattomia. Ei se, että naaman näkee toistuvasti, muuta ihmistä "ei-tuntemattomaksi".
        "Yksityisillä" saleilla (duunipaikan tai aikoinaan urheiluseuran salilla) juttu on tietysti vähän toinen, koska siellä luultavasti sattuu ainakin toisinaan vastaan joku, jonka nimeltäkin, vaikkapa duunikaveri toimiston sermin takaa.

        Voihan se olla, että jotkut pitävät "jotenkin vajaana", kun en tervehdi. Mitä väliä sillä sitten on? Minun "kirjanpidossani" heitä ei ole edes olemassa.

        Ja aloittajalle vihje: hanki soutulaite. Kunnollinen, ei mitään rimpulaa. Se on erinomainen aerobisen treenin väline ja samalla erittäin tehokas ja monipuolinen lihaskunnon nostaja.


    • Tekosyitä!!!!

      Minulla kotona kaikki tarvitsemani treenivehkeet ja vähän enemmänkin. Vuosien mittaan niitä ostellut ja käyttämättä ei ole jäänyt mikään. Kyllä se on itsestä kiinni saako treenattua miten ja missä.

    • Kotisalikonsultti

      Perusliikkeisiin sopivat välineet tarvitset. Tässä oikeastaan tärkeysjärjestyksessä, tosin riippuen tavoitteista ja mieltymyksistäsi.

      -Hyvä tanko ja painoja, ehkä myös säädettävät käsipainot tai jos rahaa on niin sarja kiinteäpainoisia
      -Leuanvetotanko
      -Teline kyykkyjä varten
      -Alustaa maastavedoille (kumimattoa tai lavaa tmstms)
      -Punnerruspenkki

      Hyödyllisiä lisävarusteita:

      -Voimapyörä
      -Painoliivit
      -Kahvakuulia

      • Kunnon hyväksi

        "Kotisalikonsultti"

        Listasit hyviä neuvoja. Kotisalin varustamiseenkin vaikuttaa osittain harjottelun tavoitteet.

        Oletettavasti melko monikin (?) kotona treenaava haluaa parantaa ja ylläpitää lihaskuntoa monipuolisesti, lähinnä yleisluontoisen terveyden ja kunnon ylläpidon kannalta, joka samalla tuo mukanaan sportimman kehonkin, mutta ilman numeroituja kg tavotteita maksimipainoissa tai ilman aktiivista mittanauhalla itsensä mittailua.

        Säännöllinen painoilla treenaaminen voi olla osa likunnalista kokonaisuutta ja samalla se voi kannustaa terveempiin ruokailutapoihinkin, kuitenkin pysyen "bio" linjalla mömmö-extrojen sijaan.

        Aivan aluksi laitteiden valinnan lisäksi kannattaisi treenauksesta lukemisen lisäksi vaikapa maksaa yksityinen todella asiansa osaava valmentaja opastamaan oikeissa liikkeissä, jotta treeni olisi optimaalia ja ettei rikkoisi itseään. Väärin suoritetuilla liikkeillä väistämättömästi rikkoo itsensä. Hän voi samalla ohjeistaa sopien treeniohjelmien laatimisessa vaihtoehtoisten viikko-treenikertojen mukaan.

        Penkin valinnan suhteen käsipainoilla ja levytangolla harjoittelua ajatelllen. Jos mahdollista, niin kannattaisi hankkia erillinen levytankotelina ja erillinen siirrettävä penkki jossa selkänojan kulman säätö. Tällöin penkin saa ergonomisesti sopivalle kohdalle levytankoon nähden vinopenkissä punnertaessa.

        Urheiluliikeissä myytävissä penkki - levytankoteline - yhdistelmissä vinopenkistä levytankoa ottaeessa sen joutuu kurkottamaan liian takaa sen sijaan, että levytanko tulisi ergonomisesti juuri oikealle kohdalle. Tokihan tähän osittain vaikuttaa penkin ja sen käyttäjän mittasuhteetkin.

        Monikin trenaa säännöllisesti kotonaan ja kohentaa, sekä ylläpitää hyvää kuntoa. Etuna on se, ettei salien tapaan joudu tilanteisiin joissa tulisi odottaa vuoroaan eri laiteisiin, vaan voi käydä rauhassa ohjelmansa lävitse ilman häiriötekijöitä.

        Ps. Tuon maastavedon kanssa kannatta olla eryisen varovainen ja sen voi vaikkapa jäätää ohjelmasta kokonaan pois, varsinkinjos jo omaa murheita selän kanssa. Moni on siinä rikkonut itsensä. Samoin väärin tehdyllä kyykyllä rikkoo paikkansa helposti.


      • Kotisalikonsultti
        Kunnon hyväksi kirjoitti:

        "Kotisalikonsultti"

        Listasit hyviä neuvoja. Kotisalin varustamiseenkin vaikuttaa osittain harjottelun tavoitteet.

        Oletettavasti melko monikin (?) kotona treenaava haluaa parantaa ja ylläpitää lihaskuntoa monipuolisesti, lähinnä yleisluontoisen terveyden ja kunnon ylläpidon kannalta, joka samalla tuo mukanaan sportimman kehonkin, mutta ilman numeroituja kg tavotteita maksimipainoissa tai ilman aktiivista mittanauhalla itsensä mittailua.

        Säännöllinen painoilla treenaaminen voi olla osa likunnalista kokonaisuutta ja samalla se voi kannustaa terveempiin ruokailutapoihinkin, kuitenkin pysyen "bio" linjalla mömmö-extrojen sijaan.

        Aivan aluksi laitteiden valinnan lisäksi kannattaisi treenauksesta lukemisen lisäksi vaikapa maksaa yksityinen todella asiansa osaava valmentaja opastamaan oikeissa liikkeissä, jotta treeni olisi optimaalia ja ettei rikkoisi itseään. Väärin suoritetuilla liikkeillä väistämättömästi rikkoo itsensä. Hän voi samalla ohjeistaa sopien treeniohjelmien laatimisessa vaihtoehtoisten viikko-treenikertojen mukaan.

        Penkin valinnan suhteen käsipainoilla ja levytangolla harjoittelua ajatelllen. Jos mahdollista, niin kannattaisi hankkia erillinen levytankotelina ja erillinen siirrettävä penkki jossa selkänojan kulman säätö. Tällöin penkin saa ergonomisesti sopivalle kohdalle levytankoon nähden vinopenkissä punnertaessa.

        Urheiluliikeissä myytävissä penkki - levytankoteline - yhdistelmissä vinopenkistä levytankoa ottaeessa sen joutuu kurkottamaan liian takaa sen sijaan, että levytanko tulisi ergonomisesti juuri oikealle kohdalle. Tokihan tähän osittain vaikuttaa penkin ja sen käyttäjän mittasuhteetkin.

        Monikin trenaa säännöllisesti kotonaan ja kohentaa, sekä ylläpitää hyvää kuntoa. Etuna on se, ettei salien tapaan joudu tilanteisiin joissa tulisi odottaa vuoroaan eri laiteisiin, vaan voi käydä rauhassa ohjelmansa lävitse ilman häiriötekijöitä.

        Ps. Tuon maastavedon kanssa kannatta olla eryisen varovainen ja sen voi vaikkapa jäätää ohjelmasta kokonaan pois, varsinkinjos jo omaa murheita selän kanssa. Moni on siinä rikkonut itsensä. Samoin väärin tehdyllä kyykyllä rikkoo paikkansa helposti.

        Samaa mieltä ja tuttuja juttuja nuo penkin asennot ja muut huomiot. Tekniikat on oltava kunnossa joka liikkeessä. Jalkakyykky ja maastavetokin ovat teknisesti haastavia mutta kun ne kerran oppii niin niitä pystyy turvallisesti tekemään. Tottakai on syytä käyttää ns.perusjärkeä painojen valinnassa varsinkin jos treenaa kotona ja yksin. Maastaveto kyllä yksi parhaista ellei paras liike koko levytankosarjan liikevalikoimasta varsinkin tavalliselle kuntoilijalle ja voimaa hankkivalle joten suosittelen liikkeen opettelua kaikille. Omat lainalaisuudet noihin "riskialtteisiin" liikkeisiin kuuluu enkä kehoita ketään tekemään niitä omineen ilman ymmärrystä miten sitä turvallisesti tehdään.


    • Puuhelmipoju1

      Kotona tietysti parempi treenata jos on riitävät välineet,treenihän siinä tärkeintä on.Eikä tarvitse sietää huppupäisiä gasp urpoja.

    • NaturalDomination

      Kotona treenaaminen voisi onnistua, JOS perustat salisi johonkin kunnon kellaritilaan, minne saat peilit seinille, kunnon käsipainosarjan (5-30 kg käsipainot joissa säätövaraa riittävästi isompiin rautoihin), hyvän power-rackin, smithin, pari monitoimitaljaa (korkeus-säädettävä ristitalja, ylä- ja alatalja riittävällä painopakalla), reisipenkki, yhdistetty hack-prässikone, unohtamatta peruslaitteita kuten penkki, vinopenkki yms. härpäkkeen. Lisäksi kunnon äänentoisto ja ehkä vielä televisio ja hyvä valaistus. Sellanen kunnon "kellarisali". Lisäksi riittävästi aikaa.

      Tuossa tapauksessa se saattaa, voi, ehkä olla mahdollista, että kotitreenaamisesta tulee jotain. Eli olet joko puolipäiväinen osakesijoittaja, lottovoittaja tai miljoonaperijä. Muutoin olen Puntti-Karjun ja 68-v:n kanssa samaa mieltä. Ei kannata edes yrittää. Ei siitä mitään tule.

      En ole vuosikymmenien treeniurani aikana nähnyt yhtä ainoatakaan edes puolikovassa kunnossa olevaa kotitreenaajaa. Joo, voi niitä laitteita käyttää, mut ei se sitä tarkoita, että kehittyy. Kuten ei salikortti rahapussissakaan tarkoita kehitystä.

      • Kotisalikonsultti

        Erimieltä. Riippuu tavoitteista mitä välineitä tarvitsee. Hyvään kuntoon pääsee muutenkin. Tärkeintä ei ole peilit ja salilaitteet vaan riittävä kasa rautaa, pari perushärpäkettä (ks. ylempi postini) ja tahtoa.

        Oma kotisalini ei ole kellarissa eikä tila ole paras mahdollinen muutenkaan mutta itselleni on riittänyt hyvin. Olen käynyt salillakin ja treenannut kohta 15 vuotta mutta yhtä hyvään kuntoon ja parempaankin olen päässyt kotona treenaten. Laitteet ja peilit on ihan turhia.


      • NaturalDomination
        Kotisalikonsultti kirjoitti:

        Erimieltä. Riippuu tavoitteista mitä välineitä tarvitsee. Hyvään kuntoon pääsee muutenkin. Tärkeintä ei ole peilit ja salilaitteet vaan riittävä kasa rautaa, pari perushärpäkettä (ks. ylempi postini) ja tahtoa.

        Oma kotisalini ei ole kellarissa eikä tila ole paras mahdollinen muutenkaan mutta itselleni on riittänyt hyvin. Olen käynyt salillakin ja treenannut kohta 15 vuotta mutta yhtä hyvään kuntoon ja parempaankin olen päässyt kotona treenaten. Laitteet ja peilit on ihan turhia.

        Toki se riippuu tavoitteista. Jos tavoitteena on 100-120 kilon penkki, niin sitten varmaan voi päästäkin ihan hyvään kuntoon.

        Veikkaan, että meillä on kovasti poikkeava näkemys hyvästä kunnosta.


      • Kotisalikonsultti
        NaturalDomination kirjoitti:

        Toki se riippuu tavoitteista. Jos tavoitteena on 100-120 kilon penkki, niin sitten varmaan voi päästäkin ihan hyvään kuntoon.

        Veikkaan, että meillä on kovasti poikkeava näkemys hyvästä kunnosta.

        Eiköhän tuo kertonut jo ihan kaiken siitä mitä pidät kovana kuntona kun puhut ensimmäisenä jostain kuppasesta penkistä ;D


      • NaturalDomination.
        Kotisalikonsultti kirjoitti:

        Eiköhän tuo kertonut jo ihan kaiken siitä mitä pidät kovana kuntona kun puhut ensimmäisenä jostain kuppasesta penkistä ;D

        Agressiivinen kiertelevä puolustusreaktiosi kertoo riittävästi kunnostasi ja tavoitteistasi, sekä kyvystäsi elää itsepetoksessa.


      • Kotisalikonsultti
        NaturalDomination. kirjoitti:

        Agressiivinen kiertelevä puolustusreaktiosi kertoo riittävästi kunnostasi ja tavoitteistasi, sekä kyvystäsi elää itsepetoksessa.

        Vai agressiivinen. Heh, huomasitko vinkkuhymiötä vai oletko tosikko. :)


      • NaturalDomination kirjoitti:

        Toki se riippuu tavoitteista. Jos tavoitteena on 100-120 kilon penkki, niin sitten varmaan voi päästäkin ihan hyvään kuntoon.

        Veikkaan, että meillä on kovasti poikkeava näkemys hyvästä kunnosta.

        MInä kun nostin penkistä 160 kg olin tosi huonossa kunnossa, mutta nyt kun treenaan penkissä painoilla 50-60 kg olen tosi hyvässä kunnossa, juoksen vuodessa yli 3000 km ja pyöräilen vuodessa yli 5000 km eli nykyään kuntosalitreenit ovat vaan minulla juoksun päälajin apuliikkeita samoin kuin pyöräilykin, mutta olen nykyään siis todella paremmassa kunnossa kuin ennen kun nostin rautaa enemmän. Ja kotona on minulla kaikki tarvittavat kuntosalivälineet, siis voimanostopenkki, kyykkyhäkki, kuntopyörä ja soutulaite sekä punttirautoja noin 500 kg. En viihdy yleisillä kuntosaleilla.


    • no bullshit

      Leuanvetotanko,dippivyö,dippiteline,iso käsipainotanko,levyjä,voimakumeja,kyykkyteline,voimapyörä,..yms..

    • rhp

      kyykkyteline on hyvä olla, lisäksi säädettävät käsipainot ja leuanvetotanko niin pystyy treenamaan hyvin kaikkia lihasryhmiä

      • Penkkiä, hauista

        Penkki on ensisijaista! :D


    • asd asd as sd

      Tärkeimmät:
      levytanko
      kunnollinen penkkipunnerruspenkki toppareilla (näköjään jo tilattukin)
      kyykkyteline
      sopiva lattia, ettei tarvitse varoa

      Hyvä olla:
      käsipainoja
      leuvanvetotanko
      hauistanko

      Bonusta ja kikkailuun:
      kahvakuulat

      Nyrkkeilysäkki on minusta melko turha, ellei harrasta kamppailulajeja.

    • warahmmer

      Tein jo.

      Ostin tuolllaisen kuntokeskuksen ja oli halpaa ku saippua (2590 €)
      Nyt voin netistä pistää trancen pauhaamaan ja nostella sillä samalla,
      ku katon pornoa.
      Eli tommonen missä on toi pakka takana.

    • Onhansevaihtoehto

      Kotona on hyvä treenata jos vaan saa itsestään irti. Kunnioitettavaa se on jos pystyy itsekseen pitämään treenivirettä yllä kotiolosuhteissa. Kotona hyviä puolia tietysti paljon esim. omat musat, omat suihkut jne. Ei tarvitse jonottaa suorituspaikkaan eikä ottaa muita huomioon. Säästää matkat ajassa,bensassa ja vaivassa. Ja voi treenata vaikka keskellä yötä jos haluaa. Yhtä hyvään kuntoon voi päästä kotonakin koska ei lihakset tiedä missä treenaat.

      Leuanvetotanko tärkeä ja painosarja eli levytanko ja käsipainot. Myös kahvakuulat on hyviä ja menee pieneen tilaan. Jo noilla varusteilla pystyy treenaamaan koko kropan ja käyttämään kymmeniä/satoja eri liikkeitä.

    • aijaksapunttiaeikiin

      Laita nyt ainakin biljardipäytä , kunnon stereot ja baarikaappi. Kunnon televisio yms. Alkaa viihtymään...

      • eipäsjaksarautaa

        Huom. "kunnon" laitteita


    • Punttipena

      En ymmärrä miksi pitää maksaa kaupallisille salille hunajaa kun kotona saa omilla laitteilla treenata ilmaiseksi.

      Itse olen kolmekymmentä vuotta treenannut kotisalilla, jossa on penkki painoja 200 kg, säädettävät käsipainot, kolmeenkymmeneen kg sekä leuanveto mahdollisuus.

      Minä en tarvitse muita ihmisiä kannustamaan, minulle riittää ilo ja hyvä kunto mitä saan säännöllisestä urheilemisesta.

      • Ulos lenkille

        Joillekkin on tärkeää että muut näkee kun kuntoilee, se muuttuu jotenkin todellisemmaksi.

        Itse olen yksinäinen susi ja joukossa oleminen ahdistaa.

        Odottelen että vanhin lapsi muuttaisi kotoa, niin saisi yhden huoneen kuntoilua varten :)

        Nyt on kodinhoitohuoneessa käsipainot ja muutama kahvakuula. Ei tule käytettyä säännöllisesti, pääpaino on juoksemisessa.


      • Kotisalikonsultti
        Ulos lenkille kirjoitti:

        Joillekkin on tärkeää että muut näkee kun kuntoilee, se muuttuu jotenkin todellisemmaksi.

        Itse olen yksinäinen susi ja joukossa oleminen ahdistaa.

        Odottelen että vanhin lapsi muuttaisi kotoa, niin saisi yhden huoneen kuntoilua varten :)

        Nyt on kodinhoitohuoneessa käsipainot ja muutama kahvakuula. Ei tule käytettyä säännöllisesti, pääpaino on juoksemisessa.

        Välineet kannattaa mun mielestä pitää helposti saatavilla. Itselläni painot ja suurinosa muista treenivehkeistä sijoitettu niin että niihin pääsee helposti päivittäin käsiksi. Kun tavan oppii ja tekee siitä säännöllistä niin siihen tottuu. Se motivaatio löytyy kuin itsestään sitä kautta. Tavoitteet tai ns.treenin suunta tietysti pitää olla, muuten ei välttämättä mielenkiinto pysy.


    • Kotisalikonsultti

      Tavalliselle kuntoilijalle ja ehkä lievään lihasten/voimanhankintaankin ei edes tarvita varsinaista tilaa. Levytankosarja olohuoneessa riittää, mut toki jos haluaa vähän enemmän panostaa niin sitten treenivehkeille oma huone tai se kellari...

      • jep jep

        Äitis voi sanoa pahasti kun pyörittelet levytankoa ja muita rautoja olohuoneen pareketilla.


      • KSK:
        jep jep kirjoitti:

        Äitis voi sanoa pahasti kun pyörittelet levytankoa ja muita rautoja olohuoneen pareketilla.

        Matto alle jos on vihainen äitee. Oma äiteeni asuu 60km päässä joten saan itse pyöritellä rauhassa. ;)


    • Patja-Pirre

      Paljon peilejä, mielellään koko seinän mittaisia. Ja ei haittaa vaikka katossakin olisi

      • Eitarvita

        Hyvät jos rakentaa itselleen peilisalia,naurutaloa tai sekstailuluolaa. Muuten peilit on melkolailla turhia.


    • kuntoilijat

      Ilmanvaihto pitää olla riittävä.

    • Ensimmäisenä

      Kunnon ilmanvaihto ja luonnollisesti jäähdytyksellä.

    • Sotkuinen melu

      Hai,vie ne kaatopaikkalle kellarista homehtumasta ja osta sen sijaan pala peltoa ja metsää,lapio,kirves ja saha niin saat luonnonrauhaa ja ulkoilmaakin tällöin aivan riittävästi.

      • Metsurin apupoika

        Maksaa ehkä vähän enemmän kuin se tankosarja ja härpäkkeet. Toki jos rahaa löytyy niin mikä jottei. Voi siellä mettässä nostella sitten vaikka 150 kiloisia tukkeja.


    • mies 42v

      Minusta tuli kahvakuulafani kun kävin kerran ohajtulla tunnilla. Tunnin reippaan kuulajumpan jälkeen olo joksenkin sama kuin olisi juossut reipasvauhtisen 10km, paitsi että kaikki lihakset koko koropassa tietää tehneensä jotain.

    • Kannustaja777

      Kannustusta, on vaikea sanoa, mistä kukin pitää, mutta tuo on todella hienoa. Ei ole järkeä mennä autolla kuntosalille äheltämään laumaan. Minua ei saisi salille mistään hinnasta, siinä kuin uimahalleihinkaan, mutta kotisali on ihan jees idea.

    • Jukka21inces

      Käyn kuntoilemassa naapurin nuoren rouvan luona.
      Yhdistetty kuntosali-makkari. Kolme kertaa puoli tuntia per viikko riittää.
      Työnnän yhtä keihästä ja kahtaa kuulaa yht'aikaa ja kunto kuin terästä..

    • treenari2

      jääviileäkaappi sinne siiderit ja oluet iso taulutv karaokelaitteet siitä se lähtee ja jos sauna niin vielä parempi niin ja poreallas.

      • Mahaläski

        Tuo tietysti hyvä tyyli treenata vatsanympärystä.


    • Ylös, ulos ja lenkille!
      Paras, halvin ja toimivin konsti; kyyti on kylmää elintasotoimistotyöläskille.
      Luit aivan oikein, läskille.

      • Hyväperuskunto

        Lenkillä ei lihakset saa kovin tehokasta treeniä voiman kannalta. Itse en voi myöskään juosta pitkiä matkoja mutta pyöräiltyä tulee. Kahvakuulatreeni ja puntit sitten lisäksi.


      • salijanari
        Hyväperuskunto kirjoitti:

        Lenkillä ei lihakset saa kovin tehokasta treeniä voiman kannalta. Itse en voi myöskään juosta pitkiä matkoja mutta pyöräiltyä tulee. Kahvakuulatreeni ja puntit sitten lisäksi.

        Lenkkiä voi tehostaa esim kävelysauvoilla, jolloin kädet saavat enemmän liikettä. Nilkkoihin ja ranteisiin voi laittaa painot, jolloin lihakset joutuvat tekemään enemmän työtä. Lenkkireitin valinnallakin on merkityksensä:

        • metsämaasto tukee ja vahvistaa tasapainoa ylläpitäviä lihaksia
        • ylämäkien spurttijuoksu lisää voimaa ja nopeutta (mäen päällä vaikka sarja vatsoja, selkiä ja punneruksia ja alamäki hitaasti alas niin syke tasaantuu)
        • hiekkaranta (tms) vaatii enemmän ponnistusta
        • portaat juosten/hyppien ylös treenaa reisiä pohkeita pakaroita (vatsaa selkää)
        • pehmeä alusta (pururata, pientare, nurmi) ja juoksutekniikka säästää varsinkin polviniveliä turhalta rasitukselta

        Onhan se totta, ettei pelkästään lenkkeilemällä fitnesskaunottareksi pääse mutta lenkkeily on hyvä aerobinen liikuntamuoto kunnon kasvattamiseen. Jos peruskunto/kestävyys on huono, ei siitä suuresta lihasmassasta ole mitään iloa kun lihakset ovat koko ajan maitohapoilla :D. Itse pidän lenkkeilyä monipuolisempana kuin pyöräilyä ja koen että siihen on helpompaa yhdistää eri elementtejä (mielipideasia!). Sitäpaitsi, ei pyöräilemälläkään kehonrakentajan kroppaa hankita ;).


    • dcdvdv

      Iso taulu tv ja jääkaappi minne laittaa ruokaa ....
      mässyille oma kaappi sipsit, namit jne...

    • two2

      Aikas moista ruumiin palvontaa koko touhu...
      Lenkkeily ulkona ja hyötyliikunta kyllä riittävät...

      • Huonoasenne

        Ei välttämättä riitä kaikille. Sinulle voi riittää mutta ei minulle. En myöskään treenaa ulkonäkökeskeisesti.


    • omat suosikkini

      - Hyppynaru
      - kunnon pehmustettu riittävän iso jumppamatto venyttelyitä, punnerruksia jne varten
      - puolapuut, jotka ovat mainiot apuvälineet lihaskuntoliikkeisiin ja venyttelyyn
      - crosstrainer, joka treenaa myös yläkroppaa päinvastoin kun kuntopyörä, joka treenaa vain alakroppaa.

      • Sauvoilla juokseminen on hyvää liikettä koko kropalle ja kenties kaikkein tehokkain aerobinen kestävyyslaji. Monet hiihtäjät mittauttavat kovempia hapenottolukemia kuin juoksijat, mutta kun juoksijoille laitetaan sauvat käteen ja juostaan, niin olisi mielenkiintoista tietää paljonko ovat silloin hapenotolliset lukemat. Ja ulkoliikunta on parasta kuntoliikuntaa. Vaikka minulla on kuntopyörä, niin pitää olla aika huono keli etten lähde pyöräilemään ulos, viime vuonna en kuntopyöräilyt kertaakaan vai aina menin ulos pyöräilemään. Minun pisin sauvajuoksulenkki on 34 km. Ja mies kuntoilijoille myös vinkiksi että juoksija naiset ovat paremman näköisiä kuin kuntosalitreenari naiset sekä juoksijat näyttävät nuoremmilta kuin kuntosalitreenarit. Monet ovat sanoneet että näytän nyt nuoremmalta kuin parikymmentä vuotta sitten kun nostin penkiltä 160 kg. Nyt kun teen kestävyysliikuntaa niin nyt ovat myös minulla verenpaine ja allergia paremmassa tilanteessa.


      • JJTYY
        jarkka65 kirjoitti:

        Sauvoilla juokseminen on hyvää liikettä koko kropalle ja kenties kaikkein tehokkain aerobinen kestävyyslaji. Monet hiihtäjät mittauttavat kovempia hapenottolukemia kuin juoksijat, mutta kun juoksijoille laitetaan sauvat käteen ja juostaan, niin olisi mielenkiintoista tietää paljonko ovat silloin hapenotolliset lukemat. Ja ulkoliikunta on parasta kuntoliikuntaa. Vaikka minulla on kuntopyörä, niin pitää olla aika huono keli etten lähde pyöräilemään ulos, viime vuonna en kuntopyöräilyt kertaakaan vai aina menin ulos pyöräilemään. Minun pisin sauvajuoksulenkki on 34 km. Ja mies kuntoilijoille myös vinkiksi että juoksija naiset ovat paremman näköisiä kuin kuntosalitreenari naiset sekä juoksijat näyttävät nuoremmilta kuin kuntosalitreenarit. Monet ovat sanoneet että näytän nyt nuoremmalta kuin parikymmentä vuotta sitten kun nostin penkiltä 160 kg. Nyt kun teen kestävyysliikuntaa niin nyt ovat myös minulla verenpaine ja allergia paremmassa tilanteessa.

        Ei toi kyllä pidä paikkaansa naisten osalta, salilla on upean muotosia naisia, pois lukien himo fitnekset ja bodarit. Tosin niissäkään en osaa sanoa kumpi näyttää paremmalta, naisbodari vai naismaratoonari, ei kumpikaan oikein huokuta.
        Mutta joku tykkää bodarista toinen maratoonarista.


      • JJTYY kirjoitti:

        Ei toi kyllä pidä paikkaansa naisten osalta, salilla on upean muotosia naisia, pois lukien himo fitnekset ja bodarit. Tosin niissäkään en osaa sanoa kumpi näyttää paremmalta, naisbodari vai naismaratoonari, ei kumpikaan oikein huokuta.
        Mutta joku tykkää bodarista toinen maratoonarista.

        Tietysti molemmissa ääripään lajeissa maratonjuoksussa tai bodareissa naiset eivät näytä enää kovin naisellisille, eikä myöskään naispainonnostajat, naisvoimannostajat tai naisvahvamieskilpailijat eivät näytä kovin hyvältä. Minulle tulee sekä Bodaus lehti että Juoksija lehti, niin täytyy sanoa että kokonaisuudessaan Juoksija lehdessä on paremman näköisiä naisia kuin Bodaus lehdessä. Ja yksi tuttu kuntosalitreenarimies kehui tässä syksyllä kun täällä oli juoksukilpailut ja juoksukilpailun jälkeen oli huoltoasemalla naisjuoksijoita että kyllä olivat naisjuoksijat todella upean näköisiä.


      • Ihan sellaset
        JJTYY kirjoitti:

        Ei toi kyllä pidä paikkaansa naisten osalta, salilla on upean muotosia naisia, pois lukien himo fitnekset ja bodarit. Tosin niissäkään en osaa sanoa kumpi näyttää paremmalta, naisbodari vai naismaratoonari, ei kumpikaan oikein huokuta.
        Mutta joku tykkää bodarista toinen maratoonarista.

        hyväkroppaset tavallisennäköset naiset on parhaita motivaattoreita miehille. Läskivatsaa ei jaksa katsella, se kertoo laiskuudesta ja itsekurin puutteesta sekä miehillä että naisilla.


    • molemmatkokeiltu

      En voi kyllä suositella kotikuntosalia. Alussa innostus on katossaan, muttaa odotappa vuosi tai kaks ni ei välttämättä maistu enää. Puntti karjun kanssa siis samaa mieltä. Treenasin kotona isäukon kellarisalissa 16-vuotiaasta 18-vuotiaaksi. Nyt tässä muutama vuosi lukion jälkeen opiskellut eri paikkakunnalla ja piti sitten salikorttikin hommata. Kyllä huomaa kuinka paljon parempaa jälkeä tulee kuntosalilta. Ei siellä edes kehtaa laiskotella! :)

      Must say: Jos olet kiimaisessa iässä kuin minäkin, niin suosittelen kuntosaleja. Mikään ei ole yhtä seksikästä kuin kireät mustat jumppahousut naisilla. Mukava lisä ja motivaatio käydä salilla.

      Varoistus siis naisille: Osa kanssatreenaajista kyttää siihen malliin, että sen huomaa, mutta voin kertoa, että joka ikinen salilla vilkasee teidän pyllyä ja ajattelee sitä vaikkei sitä kokoajan kyttäisikään! Kireitä siimoja! Eikun pöksyjä!

      Tekstistäni voisi päätellä, että olen epäkypsä limanuljaska, mutta olen kunnollinen ja hyväkäytöksinen nuorimies. Täällä netissä nyt voi ilmaista asiat anonyyminä ja täysin suoraan.

      Huom. tiedän, että tulee miinusta, mutta minkäst teet :D.

      • Saa.treenata

        Noin se minullakin oli sinun ikäisenä. Ensin aloitin kotona isän painoilla joilla jaksoin n.2 vuotta mutta nopeasti halusin salille. Reilut 10 vuotta salilla ja oman perheen perustamisen aikoihin ei ollut aikaa ja halua samallalailla salille mutta koska en halunnut ihan kokonaan lopettaa harrastusta niin sitten päätin alkaa treenimään kotona taas. 5 vuotta olen nyt jo kotisalilla treeninyt ja hyvin on kroppa pysynyt kunnossa. On salilla tietysti vaihtoehtoja treenin suhteen mutta ei sen tehokkaampaa ole kun tietää mitä kotona tekee. Silmänruokaa salilla voi olla mutta onhan sitä muuallakin eikä oikein kovin hyvä syy käydä salilla minun mielestä! ;-)


      • Fitness-kissa

        "Varoistus siis naisille: Osa kanssatreenaajista kyttää siihen malliin, että sen huomaa, mutta voin kertoa, että joka ikinen salilla vilkasee teidän pyllyä ja ajattelee sitä vaikkei sitä kokoajan kyttäisikään! Kireitä siimoja! Eikun pöksyjä!

        Tekstistäni voisi päätellä, että olen epäkypsä limanuljaska, mutta olen kunnollinen ja hyväkäytöksinen nuorimies. Täällä netissä nyt voi ilmaista asiat anonyyminä ja täysin suoraan.

        Huom. tiedän, että tulee miinusta, mutta minkäst teet :D. "


        Tässä syy miksi en enää käy yhteissaleissa. Kotona saan treenata ilman että kukaan kuolaa takapuoleni perään.


    • salijanari

      Sisustuksesta sen verran, että iso peili (mieluusti vähintään yhden seinän kokoinen) on lähes pakollinen varsinkin jos yksin treenaat, eikä sitä kokemusta vielä kauheasti löydy. Peilit eivät ole lihaksien ihastelua varten vaan oikeiden liikeratojen tarkistamiseen. Väärä treeni kun pahimmillaan rikkoo paikat :/.

      Julisteet ovat oiva keino pitää motivaatiota yllä, varsinkin jos sinulla on jonkinlainen kehonmuokkaustavoite. Seinälle vaan "unelmakroppien" kuvia ja mahdollisesti myös näitä tosielämän "ennen-jälkeen" -kuvia. Se oman unelmakropan saavuttaminen kun voi viedä vuosienkin työn :).

      Mankka on hyvä, no miksei telkkarikin että voi jumppaohjelmia katsoa lämmittelyssä (tulee varmasti lämmiteltyä joka kerta kunnolla, kun seuraa ohjeita ja pitää saman tahdin). Kannattaa kyllä jättää kokkiohjelmat, sarjat, leffat ja muut hömpötysohjelmat treenien ulkopuolelle.

      Noita härveleitä kannattaa miettiä ihan oman tarpeen mukaan. Miksi haluat oman salin? Mitkä ovat treenitavoitteesi? Jos tavoitteenasi on vain ylläpitää kuntoa, onnistuu se tekemällä vähän enemmän kotitöitäkin/kävelemällä kauppaan-töihin-kouluun... Kannattaa tosin muistaa, että treenauksen tulee olla monipuolista ja laitteet sen mukaiset. Esim jos treenaa koukistajia, ei saa unohtaa ojentajia, jos treenaa vatsalihaksia, ei saa unohtaa syviä eikä vinoja lihaksia, eikä selkää tai kylkiäkään. Itse valitsisin ensimmäiseksi laitteeksi ristikkäistaljan (säästää tilaa kun voi yhdellä laitteella treenata koko kropan):

      http://www.k-mikonmedia.fi/rantakunto/forum/index.php?topic=34.0

      Tilasta puheenollen, joku jumppamatto/retkialusta on hyvä venyttelyalusta ennen ja jälkeen treenien mutta tilaa tarvitset venyttelylle toki enemmän kuin yhden maton verran. Venyttelyä varten voi seinään laittaa sopivalle korkeudelle tangon, josta pitää kiinni(voi ottaa tukea myös laitteista, seinästä, ovenkarmista) ja lattialle portaan pohkeiden venyttelyä varten. Kannattaa tosiaan muistaa että venytteleminen on yhtä tärkeää kuin lämmitteleminen :).

      • Peilihömppää

        Peili on täysin turha ja itseasiassa jopa haitallinen. Moni ei tätä asiaa käsitä eikä välttämättä tule käsittämään mutta näin on. Esimerkiksi maastavetoa tehtäessä jos tarkastat sivupeilistä asentoa niin erittäin huono juttu. Päätä ei saa koskaan maastavetäessä käännellä sivuille. Jossain hauiskäännöissä, penkissä, leuanvedoissa sillä peilillä taas ei ole mitään virkaa. Itse kehoitan salillakin katsomaan siitä peilistä poispäin jos siellä sellainen on. Kun opettelee liikkeet alustapitäen oikein, ei ole tarvetta katsella peiliin. Oman kehon tietoisuus tulee paremmin ilman sitä.


      • salijanari
        Peilihömppää kirjoitti:

        Peili on täysin turha ja itseasiassa jopa haitallinen. Moni ei tätä asiaa käsitä eikä välttämättä tule käsittämään mutta näin on. Esimerkiksi maastavetoa tehtäessä jos tarkastat sivupeilistä asentoa niin erittäin huono juttu. Päätä ei saa koskaan maastavetäessä käännellä sivuille. Jossain hauiskäännöissä, penkissä, leuanvedoissa sillä peilillä taas ei ole mitään virkaa. Itse kehoitan salillakin katsomaan siitä peilistä poispäin jos siellä sellainen on. Kun opettelee liikkeet alustapitäen oikein, ei ole tarvetta katsella peiliin. Oman kehon tietoisuus tulee paremmin ilman sitä.

        Juurikin tuon pään kääntämisen estämiseksi peilin tulee olla iso ja treeniasennonhan voi valita niin, ettei päätä tarvitse käännellä. Tämä on ihan mielipideasia, pitääkö peiliä tarpeellisena vai ei ja toiset saavat enemmäm motivaatiota treeniin kun näkevät että siellä jossain ihon ja läskin alla on oikeastikin lihaksia ;D.

        Toki, komppaan että oman kehon tietoisuus ja niiden liikkeiden opetteleminen on tärkeää... mutta mistä aloittelijana tiedät että teet sen oikein? Tekniikka kuitenkin _yleensä_ aluksi treenataan tyhjällä tangolla oikeaksi, jolloinka se ei sadankaan toiston jälkeen vielä tunnu lihaksissa. Kipu väärässä paikassa ei siis kerro onko tekniikka oikea... Niinno, toiset aloittavat treenin maksimipainoillaan ja muuttavat tekniikkaa sitä mukaa kun kipua tulee. Vaarana vaan, että oikeasti rikkoo paikkansa tai että lihaksien hapot ja jumit saavat jättämään treenit välistä yhä useammin ja useammin... Niin ihmisestä kiinni, minkä tavan kokee itselleen parhaimmaksi :).

        Haluan tässä vielä nostaa esille toisille tuntemattoman käsitteen; mielikuvaharjoittelu, jota peilien käyttö omalla tavallansa tukee. Eli katsot vaikka youtubesta videon miten liikeradan pitäisi mennä, liikerata pyörii mielessäsi ja kun treenatessa katsot peiliin, näät mistä kohtaa oma liikeratasi tai käsien asennot eroaa oikeaan ja voit muuttaa ne samantien (ilman peilejä voi treenin aikana katsella sitten videolta miten se oikea liike tehdään ja pyrkiä siihen tunnustellen omaa kehoaan... väitän silti, että alussa peilit ovat paremmat kuin vielä olematon oman kehon tietoisuus). Mielikuvaharjoittelu on hyvä lisä treenaamiseen, myös ilman peilejä ja lajissa kuin lajissa.


    • Omia tottumuksia..

      Olen yli viiskymppinen iso ukon korsto ja käyn kuntosalilla uimassa viikottain, jottei "rintakehä pääse valahtamaan alas" ja sohvalta pääsee ylös ponkasten.

      Minä käytän salilla etenkin soutulaitetta (6000m kerralla) ja myös myös juoksu-
      mattoa. Pidän soutulaitetta ja uintia erinomaisina ja lähes kaikille sopivina liikun-
      tamuotoina. Kokeilin kerran sellaista "polkulauta- käsipumppuvitkutinta" mutta
      se ei tuntunut jaloissa oikein hyvältä ainakaan ensimmäisen kokeilun jälkeen.
      Toki nostelen myös painoja (25kg:n erillispuntteja molemmille käsille) ja käyn
      pitkien kävelylenkkien ohessa lenkkipolun "pöllisalilla" jossa on oma monipuoli-
      nen ohjelma (pöllipunnerrusta ja nojapuita). Käsinojapunnerruksiin riittää lattia
      tai vaikka metsässä kaatuneen puun runko (kevyt punnerrus).

    • Suna olisin laittanut noikin rahat salikorttiin. En ymmärrä miks treenat yksin kellarissa.Et kai pelkää ihmisiä?Voin sanoa et salilla on paljon mukavampaa treenata ja saa hyviä vinkkejä,kunhan vaan saa suunsa auki ja kysyy. Hyvänä laitteena mä pidän crossaria,sopii hyvin kellariin.Treeni-iloa.

    • voimateline rulez!

      30v salia takana,omaksi iloksi ja toisten(toisinaan)harmiksi kun se näkyy ulospäin ja
      häiritsee kummasti toisia.Jos olis tän ajan pelannut vaikka golfia niin ei olis kyllä oliskaan muuta näkyvää kuin kiiltävä teryleeni kulmahousun persaus..heheh
      Asiaan,jos pitää oma punttis perustaa,hommaisin rautojen lisäksi POWER RACKIN.
      Voimateline on kaikista monipuolisin,tehokkain ja vähiten tilaa vievä voima asema.
      Säädettävällä penkillä pystyy tekee kaiken tarpeellisen ja tuloksia tuovan joista nyt
      mainittakoon vaikka.Erikulmissa tehtävät punnerrukset,jalkakyykyt jne kaikki turvallisesti
      ilman treenikamua edes!

    • Muskeli mies

      Iso peili ja mömmöjä purkki. Turhaa hikoilua muuten,pääsee helpolla.

      • Iytrfhklööölkjhgyyu

        Peilipalloja kattoon ja vesisänky.


    • Renlund

      Homma sänky siellä ei kahdenviikon päästä käy kukaan!

    • annan vinkin :))

      Lisää monipuolisuutta harjoitteluusi, ota lapio ala lapioimaan tunnelia vaikkapa naapurisi talon alle asti. Lapiointi vahvistaa selkälihaksia.

    • puhdasta ilmaa!

      Muusta en niinkään tiedä mutta ilmastointi on tärkein. Muista, että kehosi tuottaa ihan hirmuisesti lämpöä kun treenaat ja hengityshöyryt ja hien haju tukkoistavat ilman. Tee treenisi mielyttäväksi hyvällä ilmastoinnilla.

      • Postilaatikolla käyn

        Entäs minä? Polvet on kuluneet, ei juuri kärsi kävellä. Toinen olkapää loukkaantunut kävellessä, kun kaaduin. Ei koskaan ole parantunut, En kärsi laitella edes pyykkiä narulle.Toinen lonkkakin oireilee pahasti. Toisessa jalassa epäonnistunut operaatio nilkassa. Ikää 71 vuotta, ja liikakilojakin riittävästi. Mitähän minä tekisin. Uiminen olisi kivaa, mutta uintipaikat kaukana, eikä kyytiäkään ole. Mikähän vempain minun kuntoon laittoon auttaisi.


    • Jes3

      Kuntopiiriä kehon omalla painolla, ei tarvita muuta kuin voimistelu/jumppamatto. Kannattaa joskus kokeilla tehdä esimerkiksi vatsalihasliikkeitä muuallakin kuin penkissä, jossa jalat on kiinni.

    • jumppatukka
    • Penkkipunnerrusta levytangolla en ainakaan itse harrastaisi kellarissa irtopainoilla,on nimittäin liian vaarallista touhua kun painot jää rinnallesi yksin treenatessa.(sanoo puntti-Petterit mitä tahansa)Muita soppeleita on kuntopyörä,soutulaite,poljettava onko se nyt crosstraineri tai joku siis semmonen sauvoilla varustettu malli, monitoimipenkki jossa tehdään istuen eri liikkeitä on toki aika kallis,nyrkkeilysäkki,leuanvetotanko ja säädettävät käsipainot,sitten suurikokoinen peili mistä voi katsella kun tekee vaikka hauiskääntöä käsipainoilla,niin saat lisätsemppiä! Näillä ainakin itse tulen toimeen kellarisalillani ,ILMAN nappia ei lihakset sitten juurikaan kasva,mutta näin kotikuntoiluun nämä ehdottamani vermeet kyllä riittää kun on tarkoitus vain pitää hyvää kuntoa yllä.

    • Itse treenasin siinä 18-19- vuotiaana, ennen armeijaa. Mulla oli Joe weiderin opaskirja ja seinällä kuvitetut ohjeet eri liikkeisiin.
      Hitsailin itse säädettävän punttipenkin tilasin vinyylipainot. Loppuvaiheessa hommasin lisää rautaa tankoon.
      Nyrkkeilysäkki oli hyvä laite, nosti nopeasti sykettä. Tee mahdollisimman monipuolisia liikkeitä, muuten kehittyy epäsuhtaisesti.
      terv. 50.v.

    • Maastohiihtäjä T.K.

      En tiä onko jo mainittu mutta dippiteline ja crossari on pakko olla normisetin lisäks.

    • ljhg
      • kljh

        Ja tosiaan aika harvoilla varmaan on mahdollisuutta hommata ylätaljaa kotiin, mutta leaunveto tanko löytyy monilta.
        Hommaa muutaman vastuskumin niin saa tehtyä selkääkin paremmin kotona leuanvetotangolla.
        Kumilenkin toinen pää polven/jalan ali ja eikun vetämään.
        Tolla vihreän värisella keskivertonainenkin saa leukoja.
        Sininen ja keltainen sopii hyvin perujätkille avustutsta antamaan.

        http://www.compactfit.com/cgi-bin/webiokauppa?Hyppynarut_/_vastuskumit/Compact_Pro___vastuskumit&naytasivu=385&id=49&saitti=mbn2


    • rawpower1

      kunhan jätät nuo kuntokeskukset kauppaan. ja treenaat vapailla painoilla.. kyllä tuo kotisalikin toimii.. meillä oli muutaman kaverin kanssa yhteinen sali.. mutta joudutaan nyt myymään laitteita... joten olis tavaraa myynnissä.. ja ei mitään pisis laitteita.. enempi voimannosto puolta pystyy treenaa.. on kunnon penkki, vahva tekoinen jne..

    • dfgdhfdhfd
    • punttis2

      Miten monta neliötä? Onko kippiä? Dippiteline? istumapyörä? tv? hyvät stereot.. joku monitoimilaite, jolla muokata ylävartaloa? jalkapressi ehdoton. Hyvä ilmastointi ja valaistus, peili. käsipainot. vesipistettä onko?

    • punttihirmu

      Trampoliini ja poreallas sekä infrapunasauna. Lisäksi discopallo ja musan tahtiin vilkkuvat valot. Heh! Etpä taida tietää paljon treenaamisesta, niin nää vois olla kivat.

      • teeäräx

        Mulla on ollut monta kertaa salikortteja,mutta aina siellä käyminen on lopahtanut. Aika vaan on niin kortilla kun on pieniä laosia ja niiden harrastukset sekä itsellä ja vaimollakin omia. Alkuillat menee kun siivillä ja "oma" aika alkaa joskus yhdeksän maissa illalla. Kuitenkin muun liikunnan lisäksi haluan pitää lihaskunnosta huolta ja siksi treenailen kotona. Ihme salia ei ole, yleensä olohuoneessa treenailen. Minulla on käsipainot (säädettävät max 15 kg) pari eripainoista kahvakuulaa ja voimapyörä. Ja jumppamatto. Punnerruksia ja vatsoja tulee tehtyä. Mutta ehdottomasti useimmin tulee nykyään tehtyä tuolla aiemmin mainostetulla trx:llä. Siinä on todella tehokas ja monipuolinen vempain. Itse vedän yleensä 25 minuutin treenidvd:n koneeseen ja teen parhaani. Viimeisen liikkeen jälkeen sitä haukkoo henkeä hikilammikossa lattialla,mutta tuloksiakin sitten tulee.


    • sedassda

      Itse ajattelin laittaa puolet kellarikerroksesta avoimeksi ja laittaa sinne oman kuntosalin. Laitteiksi hankin
      -kyykkyhäkin
      -penkin turvakaarilla
      -leuanvetotangon
      -käsipainoja muutaman sarjan ettei kokoajan tarvitse vaihtaa niihin painoja,
      -levytangot ja levyt
      -ristitalja, jossa myös alatalja
      -dippipenkki
      -Todennäköisesti vielä joku vehje lonkan koukistukseen hinnasta riippuen..
      -Vaimolle lisäksi juoksumatto, jossa itsekkin voin lämmitellä.
      -Seinälle talon ainoa telkkari, ei voi sohvalle jäädä...

      Olen käynyt läheisellä salilla, aikaa kuluu matkoihin kuitenkin 10-15min, se on paljon. Lisäksi olen niin kyllästynyt siihen kun rinta-hauis-kaverit kertovat toisilleen viikonlopun tapahtumia. Ollaan niin kovaa jätkää. Muutenkin saisi rauhoittua salilla eikä tarvitse jauhaa kenellekään. Liikaa porukkaa siellä, joutuu odottelemaan. Ihmiset haisee ja on tiellä. Lisäksi sali niin paskainen. Oman salin siivoisin itse

    • kkk...kkk...kkk...

      kun saat kuntosalin kuntoon ja pari kertaa olet treenannut niin huomaat että ei kotona tulekaan treenattua... se on vaan niin tosi et mulla ainakin jää kaikki treenit väliin kun tv:stä tulee sitä ja sitä jne. parasta säästää rahoja ostamatta kotiin mitään ja salille vaan,muut ihmiset motivoivat eikä tule "koti-lepsuiluja.."

      • fderregafdsg15

        Mä en tajua tuota "muut ihmiset motivoivat" -juttua. Treenaatteko te tyypit todella muiden ihmisten takia???


      • Jokainen elää itsell

        Selityksiä ja itsepetosta. Olen treenannut kotosalla jo lähes yhden vuosikymmenen ajan. Itsestä se on kiinni saako aikaiseksi. Tietysti alku voi olla kanea mutta kun pääsee vauhtiin niin..

        Treeni pitää olla suunniteltua ja suunta selvillä, ei sitä muuten kauaa jaksa. Sama juttu kuin salillakin, ne jotka luovuttaa tekee sen myös siellä. Tahtotilaa ei vaan löydy, se ei ole kiinni treenipaikasta.


      • dfgtrsdfW
        Jokainen elää itsell kirjoitti:

        Selityksiä ja itsepetosta. Olen treenannut kotosalla jo lähes yhden vuosikymmenen ajan. Itsestä se on kiinni saako aikaiseksi. Tietysti alku voi olla kanea mutta kun pääsee vauhtiin niin..

        Treeni pitää olla suunniteltua ja suunta selvillä, ei sitä muuten kauaa jaksa. Sama juttu kuin salillakin, ne jotka luovuttaa tekee sen myös siellä. Tahtotilaa ei vaan löydy, se ei ole kiinni treenipaikasta.

        Olen aika lailla samaa mieltä, "luovuttajan" näkökulmasta. Olen aikanaan treenannut kohtalaisen paljon. Ei varmasti verrattavissa "tosibodareihin", mutta kun 90-95% miehistä ei saa satasta penkistä ylös, niin uskallan pitää omaa 130 kg maksimiani hyvänä. Mutta pointti on siinä, että kyllä se mielenkiinto lopahti ihan kaupallisella salilla. Kun se nyt on vaan niin pirun tylsää treeniä mihin tahansa pallopeliin verrattuna. Ainoa etu on, ettei tarvi porukkaa vaan voi treenata yksin.
        Kunto oli yhä nousevalla käyrällä eli en selvästikään ollut vielä lähellä sitä rajaa, joka meikäläisen kropalla ja geeneillä olisi ollut suht helposti saavutettavissa, mutta minkä hiton takia? Se maksimisuorituksen nousu motivoi jonkun aikaa, mutta sitten totesin äkkiä, ettei sillä ole hitonkaan väliä, nostaako 120 vai 170 kg.


    • -----

      viinapulloja, pelikortit, pesäpallomaila, abtronic

    • Isometrinen, Yes

      http://www.ProphecyWorkout.Com

      Tuon esimerkkipätkän katsottuasi voit miettiä olisiko mitenkään "mahdollista", että omistaisitkin jo tietämättäsi kuntosalisi

    • treenaus sosiaalista

      En viitsinyt lukea kuin alusta muutaman viestin. Tätä on varmaan jo joku ehdottanut, mutta laitanpa kuitenkin jotain. Mielestäni kotona treenaus ei tule toimimaan kuin harvoilla!
      Ellei aloittaja satu olemaan todella omissa oloissaan viihtyvä tai sitten jos ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta mennä yleisille saleille, tuollainen saattaa onnistua.
      Kaikenlainen kuntoilu on mielekkäämpää toisten kanssa. Vaikka ei paljoa juttelisi, on aivan erilaista treenata yksin kuin vaikkapa muutaman kaverin kanssa. Kaveri on hyvä olla myös silloin, kun sarjoja tehdään "loppuun asti", eli vielä se viho-viimeinenkin toisto naama punaisena. Varsinkin penkillä voi sattua, jos yksin yrittää suurilla painoilla.

      Olen sivusta nähnyt miten kuntoilu on aloitettu suurin odotuksin, on hankittu isolla rahalla kotiin laitteet. Vuoden, parin kuluttua laitteet ovat unohduksissa ja pölyn peitossa ja täysin käyttämättöminä.

      Ei tarvitse olla kovinkaan hyvä ennustaja, että näin kyllä käy myös sinulle aloittaja! Valitan!

    • pöpöpuputti2

      Joo näkee paljon salilla näitä kavereita kun ovat kuin paita ja peppu. Hyvä etteivät pussaile sarjojen välillä. Opetelkaa nyt edes joskus olemaan yksin. EI aina tarvitse alkaa selittämään

    • siikil
    • omasali

      Oma kalustus:

      - Monitoimilaite (Rintaprässi, hauis, trapsit, jalat)
      - Punttipenkki 100 kg painoja.
      - 2 x 15 kilon käsipainosettiä.
      - 5 kilon käsipaino
      - Hauistanko
      - Leuanvetotanko (voi myös punnerrella)
      - Kuntopyörä

      Noilla olen päässyt hyvin alkuun. Punnerrukset vielä lisäksi omalla kehonpainolla..

      • järkekin saa käyttää

        Kun on tarpeeksi mieli kuvitusta levytanko ja levypainoja 150kg, säädettävät käsipainot ,voimistelu renkaat, leuanvetotanko riittää monipuoliseen treenaamiseen


    • Bodyweightftw

      Itse kokenut hyväksi ihan bodyweight reenin. Kunnon alusta alle vain (esim. tällainen http://puuhamatto.fi), niin pystyy tekemään tosi monipuolista reeniä ihan ilman painojakin. Etkä rupea näyttämään perus salikörmyniskalta, kun et pumppaa hiki hatussa liian isoja painoja.

      • aitoBlueteam

        laske noiden mattojen hintaa vähintään puoleen

        silloin joku saattaisi ostaakin


    • Anonyymi

      Joku neropatti kirjoitti: "Kaikenlainen kuntoilu on mielekkäämpää toisten kanssa"
      Voihan ne kaverit kutsua sinne kellariin treenaan.
      Kuten naiset yleensäkin, unohdetaan alkuperäinen kysymys ja läpistään epäolennaisia. Te kommentoijat, lääkitystä saa keskittymisvaikeuksiin.

      • Anonyymi

        "Kaikenlainen kuntoilu on mielekkäämpää toisten kanssa"

        No ei tasan ole. Ihmiset on niin laiskoja ettei ne ainakaan ole vielä minun perässäni pysyneet. Siksi olen harjoitellut jo vuosia yksin kotonani.

        Minulla on powerrack, penkki, tanko, painoja ja käsipainot.
        Miehen ei kuulu missään nimessä koskea yhteenkään laitteeseen. Ne on naisille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe