Mikä järki työlle elämisessä?

Elämä on jo rikkaus

Olen funtsinut ja moni muukin on, että mikä järki on tässä oravanpyörässä ja kaikenlaisen materiaalisen kulissin ja statuksenkin hankinnassa?
Mitä jos ihminen on sinut itsensä kanssa, tekee töitä sen verran että saa perustarpeet -talo, laadukas ruoka, perhe, harrastukset, ja ei hanki niitä turhuuksia mitä ei tartvitse -moottorikelkat ja pyörät, moottoriveneen jne. niin miksi ei saisi elää elämää vähemmällä työntekemisellä? Mikä ihmeen meriitti sekään on, kun koku kertoo, että ei ole ikinä kesälomaa pitänyt? Järjentyhmyyttä se minusta on. Jotain elämänpelkoa kenties, kun joka aamu pitää päästä sinne sorvin ääreen.

Eli; miksi esim. työpaikassa jossa palkka 3 000€, ja itselle elintasoon riittää 1 500€, niin miksi ei voisi käydä sen verran töissä kuin tarpeen eli tässä tapauksessa 50% työaika.
Elämähän on valintoja, ja kaikkien ei tarvitse elää työlle, vaikka laadukkaasti elää.

184

4642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen oon

      no se järkihän siinä on jotta kun saat sen 3000 palkkaa ja kulutat 1500 niin se loppuraha jää säästöön ja kun tarpeeksi on säästössä voit jättäytyä pois kokonaan siitä 'oravan pyörästä' niin tein ja tyytyväinen valintaani olen jo ollut yli 3v.Mistään ei ole tarvinut tinkiä.On kunnossa oleva ok-talo aika uusi auto ja kaikki muut kilut ja kalut mitä kuvitella saattaa.

      • Truthhhh

        Jos olisit kuollut 3 vuotta sitten, ennen kuin jättäydyit pois oravanpyörästä, kuinka tyytyväinen olisit ollut elettyyn elämääsi? Suunnitelmasi kun oli ensin raataa, ja sitten joskus myöhemmin nauttia.

        Onni on tässä ja nyt, elämä on tässä ja nyt. Elämä pitäisi elää tätä päivää ja tätä hetkeä varten. Huomenna tai viiden vuoden päästä voitte olla jo veivinne heittäneet!


      • Truthhh
        Truthhhh kirjoitti:

        Jos olisit kuollut 3 vuotta sitten, ennen kuin jättäydyit pois oravanpyörästä, kuinka tyytyväinen olisit ollut elettyyn elämääsi? Suunnitelmasi kun oli ensin raataa, ja sitten joskus myöhemmin nauttia.

        Onni on tässä ja nyt, elämä on tässä ja nyt. Elämä pitäisi elää tätä päivää ja tätä hetkeä varten. Huomenna tai viiden vuoden päästä voitte olla jo veivinne heittäneet!

        Niin, ja siihen mennessä eletty elämänne olisi hukkaan heitetty! Kun elää joka päivä onnellisena ja tyytyväisenä, voi nukkua pois tyytyväisenä vaikka heti. Minä ainakin voisin, vaikka elämää rakastankin!
        Elämä toki jatkuu, vaikka kuinka kuolisi.. :) Todellista kuolemaa ei ole olemassakaan!


      • ou jee
        Truthhh kirjoitti:

        Niin, ja siihen mennessä eletty elämänne olisi hukkaan heitetty! Kun elää joka päivä onnellisena ja tyytyväisenä, voi nukkua pois tyytyväisenä vaikka heti. Minä ainakin voisin, vaikka elämää rakastankin!
        Elämä toki jatkuu, vaikka kuinka kuolisi.. :) Todellista kuolemaa ei ole olemassakaan!

        Mä elän lainarahalla. www.edullinenpikavippi.com


      • tyytyväinen oon.
        Truthhh kirjoitti:

        Niin, ja siihen mennessä eletty elämänne olisi hukkaan heitetty! Kun elää joka päivä onnellisena ja tyytyväisenä, voi nukkua pois tyytyväisenä vaikka heti. Minä ainakin voisin, vaikka elämää rakastankin!
        Elämä toki jatkuu, vaikka kuinka kuolisi.. :) Todellista kuolemaa ei ole olemassakaan!

        enpä 'raatanut' mitenkään erikoisesti.... vain viikonloput silloin tällöin, kun niistähän sai sen 44tunnin palkan ja sitten seuraavana vkl pidin saldo pekkasvapaita yhdistettynä, siten voi vielä pitää kaksinkertaisena senkin vapaan, vapaata olen pitänyt erilaisin omapäisin järjestelyin ihan miten olen mielinyt, eli se siitä raatamisesta, eikä myöskään ole pihistelty muistakaan nautinnoista ja hankinnoista, eihän muuten mitään olisikaan kuin pelkkää rahaa ja se ei itseisarvona sinällään ole yhtään mitään.Saa toki sillä turvallisuutta elämään, jos jotain 'yllättävää' sattuu niin ei ole taloudellista huolta.Kuolemisesta sen verran jotta ketjun myöhemmissä kirjoituksissa siitäkin tulee maininta.Ja jokainen kuolee ajallaan , oli se sitten tänään tai huomena, minä tai sinä, välttää ei sitä kenkään voi.Elämästäni olen nauttinut sekä töissä ollessani että nyt, nyt tosin vieläkin enemmän kun on oikesati aikaa suurelle puutarhalleni, kissalleni ja kaikelle mitä ikinä keksinkään tehdä.


      • Anonyymi

        hhaahhaha ...ollaanoa nyt rehellisiä

        okei sanottaan palökka 3 000
        verot -500
        vuokra 1000
        ruuat kuukauden 400
        auto kulut kuukauden 500 e
        oman huvi raha 200 e

        joo jää sulle se 400 euroa ylijäämää ja joudut elää kirjapidonmukaan ku rapu ja jos poljet pyörällä ja leikit rikasta vaikka oot köyhä niin jää sulle 900 e kuukaudessa ja sun elämäs on pyörämatkanpäässä have a Fun

        ihan perseestä tää vittu palkat on 20 vuotta jäljessä


    • tehkääniinkuinminäsa

      Juuri sillä lopuilla ostetaan se talo josta puhuit. 1500 euron menoilla sitä asuu vuokralla koko ikänsä. 1500 euron palkka on köyhyydessä elämistä. TYPERÄ EHDOTUS. Ehdottajalla on itsellä jo oma talo ja 2 autoa pihassa ja lapsilla mopoautot pihassa ja kesämökki saatu perintönä.

      • Rikas työtön

        Siis on minullakin talo ja varmaan hienompi kuin teillä monella. Asun Suomessa muualla kuin pk-seudulla, koska täällä 1500€/kk riittää hyvin - ellei halua sitä munanjatkeautoa tai muita leluja. En ole uusavuton. En tarvitse hienoa autoa, koska minulla terveet jalat. On yksi mahtava lapsi ja toinen tulossa. Avopuolison kanssa sujuu kaikki hyvin. On omaa aikaa ja harrastuksia. On aikaa lapsille, puolisolle, itselle, seksille ja harrastuksille sekä levolle. Kuljen merkkivaatteissa ja harrastan laadulla. Ostan sins laatua.
        Hyvää kotiruokaa syömme joka päivä vähän liikaakin. Hyvä syödä hyvin ja terveellisesti, kun on aikaa tehdä itse.

        Mitä minulla sitten ei ole: Minulla ei ole hienoa autoa. Miksi olisi, kun en tarvitse. Olen niin suosittu ja meillä vieraat viihtyy, että ei tarvitse autoilla kylään. Joskus v..uttaa jo vieraat, ja kaikkia en ota kyläilemään ja harrastamaan.

        Miksi eläisin työlle, hankkisin statusta ja materiaalia itsetuntoni pönkäksi, kun olen suosittu henkilö? On kokoa ja näköä, karismaa (kuulema), hyvä ulosanti. En tarvitse egotusta, statusta, titteliä.

        Olen välilä töissä ja välillä 1300 euron päivärahalla. Tällä hetkellä avopuoliso äitiyslomalla ja minä työtön. Yhteiset tulomme yht. 2600€ netto. Hyvin menee, rahaa ja aikaa on tarpeeksi. Elämämme on rikasta henkisesti ja yleisesti. Työssäkäynti köyhdytää henkisesti.

        En siis ymmärrä miksi eläisin työlle. Joskus kävin töissä ja yritin kiintyä siihen, mutta ei, se ei oöe minun srvomaailmassani kovin korkealla. Rahan vuoksi töissä käyn, en muuten.


      • Oletko pakolainen?
        Rikas työtön kirjoitti:

        Siis on minullakin talo ja varmaan hienompi kuin teillä monella. Asun Suomessa muualla kuin pk-seudulla, koska täällä 1500€/kk riittää hyvin - ellei halua sitä munanjatkeautoa tai muita leluja. En ole uusavuton. En tarvitse hienoa autoa, koska minulla terveet jalat. On yksi mahtava lapsi ja toinen tulossa. Avopuolison kanssa sujuu kaikki hyvin. On omaa aikaa ja harrastuksia. On aikaa lapsille, puolisolle, itselle, seksille ja harrastuksille sekä levolle. Kuljen merkkivaatteissa ja harrastan laadulla. Ostan sins laatua.
        Hyvää kotiruokaa syömme joka päivä vähän liikaakin. Hyvä syödä hyvin ja terveellisesti, kun on aikaa tehdä itse.

        Mitä minulla sitten ei ole: Minulla ei ole hienoa autoa. Miksi olisi, kun en tarvitse. Olen niin suosittu ja meillä vieraat viihtyy, että ei tarvitse autoilla kylään. Joskus v..uttaa jo vieraat, ja kaikkia en ota kyläilemään ja harrastamaan.

        Miksi eläisin työlle, hankkisin statusta ja materiaalia itsetuntoni pönkäksi, kun olen suosittu henkilö? On kokoa ja näköä, karismaa (kuulema), hyvä ulosanti. En tarvitse egotusta, statusta, titteliä.

        Olen välilä töissä ja välillä 1300 euron päivärahalla. Tällä hetkellä avopuoliso äitiyslomalla ja minä työtön. Yhteiset tulomme yht. 2600€ netto. Hyvin menee, rahaa ja aikaa on tarpeeksi. Elämämme on rikasta henkisesti ja yleisesti. Työssäkäynti köyhdytää henkisesti.

        En siis ymmärrä miksi eläisin työlle. Joskus kävin töissä ja yritin kiintyä siihen, mutta ei, se ei oöe minun srvomaailmassani kovin korkealla. Rahan vuoksi töissä käyn, en muuten.

        Ei muuten voi tulot olla työtön/äitiysvapaalainen-parilla yli 2600€ nettona kuussa. Kuullostat aivan naapurin Muhametilta.


      • Mahdollisuuksia on
        Oletko pakolainen? kirjoitti:

        Ei muuten voi tulot olla työtön/äitiysvapaalainen-parilla yli 2600€ nettona kuussa. Kuullostat aivan naapurin Muhametilta.

        Jos on välillä töissä, niin saa ansiosidonnaista päivärahaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Työtähän voi tehdä aina sen verran, että säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen. Eli 10 kk työputki ja sitten taas 500 päivää kotona. Välillä voi käydä lyhyemmilläkin väleillä töissä, jos intoa riittää. Eläkettäkin kertyy tuolla tyylillä työuran aikana vielä sen verran, että sillä jotakuinkin pärjää, kun ei ostele turhia. Onhan tuossa tietysti sellainen riski, että työtä ei löydykään ajoissa ja sitten tippuu peruspäivärahalle, mutta ei sekään ole katastrofi, jos ei ole ottanut liikaa velkaa. Velan ottaminen on pahin moka minkä ihminen voi tehdä, jos haluaa elää mahdollisimman työstä riippumatonta elämää.


      • Kukas sen kissan
        Rikas työtön kirjoitti:

        Siis on minullakin talo ja varmaan hienompi kuin teillä monella. Asun Suomessa muualla kuin pk-seudulla, koska täällä 1500€/kk riittää hyvin - ellei halua sitä munanjatkeautoa tai muita leluja. En ole uusavuton. En tarvitse hienoa autoa, koska minulla terveet jalat. On yksi mahtava lapsi ja toinen tulossa. Avopuolison kanssa sujuu kaikki hyvin. On omaa aikaa ja harrastuksia. On aikaa lapsille, puolisolle, itselle, seksille ja harrastuksille sekä levolle. Kuljen merkkivaatteissa ja harrastan laadulla. Ostan sins laatua.
        Hyvää kotiruokaa syömme joka päivä vähän liikaakin. Hyvä syödä hyvin ja terveellisesti, kun on aikaa tehdä itse.

        Mitä minulla sitten ei ole: Minulla ei ole hienoa autoa. Miksi olisi, kun en tarvitse. Olen niin suosittu ja meillä vieraat viihtyy, että ei tarvitse autoilla kylään. Joskus v..uttaa jo vieraat, ja kaikkia en ota kyläilemään ja harrastamaan.

        Miksi eläisin työlle, hankkisin statusta ja materiaalia itsetuntoni pönkäksi, kun olen suosittu henkilö? On kokoa ja näköä, karismaa (kuulema), hyvä ulosanti. En tarvitse egotusta, statusta, titteliä.

        Olen välilä töissä ja välillä 1300 euron päivärahalla. Tällä hetkellä avopuoliso äitiyslomalla ja minä työtön. Yhteiset tulomme yht. 2600€ netto. Hyvin menee, rahaa ja aikaa on tarpeeksi. Elämämme on rikasta henkisesti ja yleisesti. Työssäkäynti köyhdytää henkisesti.

        En siis ymmärrä miksi eläisin työlle. Joskus kävin töissä ja yritin kiintyä siihen, mutta ei, se ei oöe minun srvomaailmassani kovin korkealla. Rahan vuoksi töissä käyn, en muuten.

        hännän nostaa jos ei kissa itse. Kirjoituksen perusteella olet loinen joka yrittää kerätä vain rusinat pullasta. Vanhaa autoa puolustelet vain siksi koska sinulla ei ole varaa parempaan. Terveisin: Pääomatuloilla elävä joka on sinunkin hyvinvointisi rahoittanut, itsekäs paskiainen.


      • Tässä kohtaa
        Mahdollisuuksia on kirjoitti:

        Jos on välillä töissä, niin saa ansiosidonnaista päivärahaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Työtähän voi tehdä aina sen verran, että säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen. Eli 10 kk työputki ja sitten taas 500 päivää kotona. Välillä voi käydä lyhyemmilläkin väleillä töissä, jos intoa riittää. Eläkettäkin kertyy tuolla tyylillä työuran aikana vielä sen verran, että sillä jotakuinkin pärjää, kun ei ostele turhia. Onhan tuossa tietysti sellainen riski, että työtä ei löydykään ajoissa ja sitten tippuu peruspäivärahalle, mutta ei sekään ole katastrofi, jos ei ole ottanut liikaa velkaa. Velan ottaminen on pahin moka minkä ihminen voi tehdä, jos haluaa elää mahdollisimman työstä riippumatonta elämää.

        on kyllä pakko yhtyä tuohon kokoomukselaisten käsitykseen ammattiliittojen huonosta vaikutuksesta suomalaiseen työelämään. Mitä järkeä on siinä että 10kk:n työssäolon jälkeen voi loisia melkein puolitoista vuotta yhtämittaa? Ja saman toistaa niin monta kertaa kuin haluaa.

        Kyllä oikeudenmukaisuus edellyttäisi edes sitä että samanverran kuin teet töitä voit sitten halutessasi laiskotella ja pitää elintasosi. Ei enempää. Se on väärin.

        Mutta vastavuoroisesti kyllä yhdyn myös monien ammattiliittolaisten ja työntekijöiden käsitykseen että hyvin, hyvin monet EK:laiset, kokkaripoliitikot ja pörssi- sekä muiden yhtiöiden johtajat ja päällikkötaso pitäisi uittaa kölin ali ainakin kerran.


      • tyytyväinen oon
        Mahdollisuuksia on kirjoitti:

        Jos on välillä töissä, niin saa ansiosidonnaista päivärahaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Työtähän voi tehdä aina sen verran, että säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen. Eli 10 kk työputki ja sitten taas 500 päivää kotona. Välillä voi käydä lyhyemmilläkin väleillä töissä, jos intoa riittää. Eläkettäkin kertyy tuolla tyylillä työuran aikana vielä sen verran, että sillä jotakuinkin pärjää, kun ei ostele turhia. Onhan tuossa tietysti sellainen riski, että työtä ei löydykään ajoissa ja sitten tippuu peruspäivärahalle, mutta ei sekään ole katastrofi, jos ei ole ottanut liikaa velkaa. Velan ottaminen on pahin moka minkä ihminen voi tehdä, jos haluaa elää mahdollisimman työstä riippumatonta elämää.

        ei ole tarkoitus ettää löytyy.... putkessa on hyvä... työnantajan kanssa yhteisestä sopimuksesta, ja meitä putkessa olevia ei enää vaivata, kunhan muistamme kerran vuoteen soitella sinne työkkäriin.Ansiosidonnainen kestää eläkkeeseen asti.


      • Rikas työtön
        Oletko pakolainen? kirjoitti:

        Ei muuten voi tulot olla työtön/äitiysvapaalainen-parilla yli 2600€ nettona kuussa. Kuullostat aivan naapurin Muhametilta.

        En ole pakolainen. Tuloni olivat töissä 2100€ ja siitä laskettu päiväraha on joku 1250 käteen plus lapsikorotukset päälle. Bensaan ei mene rahaa eli kyllä tällä pärjää.

        Pakoilaisillehan maksetaan isommat tuet siksi, että he integroituvat yhteiskuntaan sillä rahalla. Mutta eihän sitä suomalainen kateellinen tajua. Mulle kyllä siis paras vaihtiehto olisi, ettei yhtään pakolaista otettaisi Suomeen, mutta siinä on vain ulkopoliittinen riski, että ne tulee sitten tänne.

        Käyttäkää sitä päätänne, niin ei mene niin paljoa rahaa. Vähän yritystä hei ja omia aivoja ja taitoja peliin!


      • Rikas työtön
        Kukas sen kissan kirjoitti:

        hännän nostaa jos ei kissa itse. Kirjoituksen perusteella olet loinen joka yrittää kerätä vain rusinat pullasta. Vanhaa autoa puolustelet vain siksi koska sinulla ei ole varaa parempaan. Terveisin: Pääomatuloilla elävä joka on sinunkin hyvinvointisi rahoittanut, itsekäs paskiainen.

        Hah. No vanhaa autoa puolustelen, koska se välttää minulle. Minulla on 20cm pitkä penis housuissa ja en siis tarvitse jatkeita. Suomalainen keskimittahan on joku 13cm ja selittää autokompleksin;)
        Ei mutta olen vihreä ja en aja autolla kuin pakolliset, siispä miksi sijoittaisin autoon?


      • Rikas työtön
        Rikas työtön kirjoitti:

        Hah. No vanhaa autoa puolustelen, koska se välttää minulle. Minulla on 20cm pitkä penis housuissa ja en siis tarvitse jatkeita. Suomalainen keskimittahan on joku 13cm ja selittää autokompleksin;)
        Ei mutta olen vihreä ja en aja autolla kuin pakolliset, siispä miksi sijoittaisin autoon?

        Niin ja jokaisellahan on varaa autoon ja pankista saa lisää ;)


      • Nuoret puhuvat

        Jos saa palkkaa 1500euroa niin paljonko saa vanhuuseläkettä? 1000euroa kenties ja siitä menee vielä veroa. En kannata rahan perässä juoksemista, mutta tälle palstalle kirjoittajat ovat yleensä nuoria, jotka ajattelevat todella lyhytnäköisesti ja rajoittuneesti niinkuin tämän aiheen aloittajakin. Sellaisia eläkeläisiä, joille jää 1000euroa käteen on todella paljon. Täytyy elää todella säästeliäästi, jos meinaa tulla sillä toimeen. Sairaudet ja lääkemenot kasvavat vanhana ja kun ei pysty enää tekemään kotitöitä täytyy ostaa palveluita...


    • tyytyväinen oon.

      edellytinkin että se talo ja muut on hankittu jo ennenkuin aiot jäädä pois työstä ja sitten säästellään se raha jolla esim. minä nyt chillailen.Peritty ei ole mitään eikä peritä, on sen verran juoppoja olleet omat vanhemmat, ei muuta kuin omatoimisuus kehiin ja kohti parempaa oli mottoni nuorena,eikä niinkään vanhempien antama malli.Lapsia ei ole joten on kaikki jäänyt ihan omaan käyttöön puolisoni kanssa.

    • gshg

      Miksi raadan töissä?

      Sen takia kun yhteiskunta pakottaa. Jossain pitää asua ja ruokaakin pitää ostaa.
      miellelläni eläisin sellaista elämää mitä toivon jos vain rahasta ei olisi puutetta.

    • treelta 3 lasta ja ä

      Koska yksinkertaisesti 1500€ et saa asuntolainaa. 3000€ saa.

      Lisäksi meidän perhe tykkää matkustella lämpösissä kohteissa 2-3 kertaa vuodessa. Jos ei tienaa niin ei voi säästää että pääsis reissuun.

      • Kunhan kysyn

        Miksi se asunto pitää omistaa?


      • 3 lasta ja äiti
        Kunhan kysyn kirjoitti:

        Miksi se asunto pitää omistaa?

        En tajunnutkaan että suomessa voi olla noin yksinkertaisia ihmisiä.

        Sulla ei varmasti ole perhettä?

        Itse ainakin valmistutin 2010 ison asunnon. Lapset vielä 1v, 3v ja 6v. Kun kasvaa saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa. Itse siirryn sitten vuokralle viettämään vanhuspäiviä.

        Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja.

        Lisäksi en halua naapureita ja nyt lapset voivat möykätä aamusta iltaan ilman valituksia.


      • 3 lasta ja äiti
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        En tajunnutkaan että suomessa voi olla noin yksinkertaisia ihmisiä.

        Sulla ei varmasti ole perhettä?

        Itse ainakin valmistutin 2010 ison asunnon. Lapset vielä 1v, 3v ja 6v. Kun kasvaa saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa. Itse siirryn sitten vuokralle viettämään vanhuspäiviä.

        Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja.

        Lisäksi en halua naapureita ja nyt lapset voivat möykätä aamusta iltaan ilman valituksia.

        Pitää vielä lisätä että tykätään syödä erittäin hyvin ja käydä ravintolassa. Ruokaan jo yksinään palaa 300 euroa viikossa.


      • päättelin
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä että tykätään syödä erittäin hyvin ja käydä ravintolassa. Ruokaan jo yksinään palaa 300 euroa viikossa.

        olette siis lihavia ja äänekkäitä.


      • Mieheni ja minä
        Kunhan kysyn kirjoitti:

        Miksi se asunto pitää omistaa?

        ajattelemme, että parempi laittaa "vuokrat" omaan taskuun kuin toisten.
        Varsinkin kun maksamme lainaa 1100€/kk, josta korkoja on vaivaiset n.50€. Vuokralla maksaisimme vastaavasta talosta n.1500€/kk.
        Olemme 45-vuotiaita ja mistä tietää, että kuinka maailma makaa 20v päästä kun jäämme eläkkeelle. Silloin on mukava myydä talo ja ostaa yli puolet pienempi kerrostalokämppä.
        Siinä kohtaa viimeistään huomaa, että miksi oli järkevää maksaa asuntolainaa.
        Vinkkinä jos ei aukea: yhtiövastike on n. kolmas- tai neljäsosa vastaavan asunnon vuokrasta.


      • järkihoi46
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        En tajunnutkaan että suomessa voi olla noin yksinkertaisia ihmisiä.

        Sulla ei varmasti ole perhettä?

        Itse ainakin valmistutin 2010 ison asunnon. Lapset vielä 1v, 3v ja 6v. Kun kasvaa saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa. Itse siirryn sitten vuokralle viettämään vanhuspäiviä.

        Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja.

        Lisäksi en halua naapureita ja nyt lapset voivat möykätä aamusta iltaan ilman valituksia.

        Jaa, että kolme lastasi saa sinun asunnon? Sinä sitten meinaat, että he haluaa asua kolmistaan loppuelämän? Ihmeellisiä kommentteja ajattelemattomalta:O


      • 13+10
        Kunhan kysyn kirjoitti:

        Miksi se asunto pitää omistaa?

        siksi ettei tarvi vuokraa maksaa....se on turhinta mitä maa päällään kantaa, ja varsinkin työttömän pitää omistaa se asunto ettei tarvi pelätä pois joutumista.


      • 3 x äiti
        järkihoi46 kirjoitti:

        Jaa, että kolme lastasi saa sinun asunnon? Sinä sitten meinaat, että he haluaa asua kolmistaan loppuelämän? Ihmeellisiä kommentteja ajattelemattomalta:O

        Kyllä. 2 eri kulkureittiä. On vähän kuin paritalo,mutta yksi seinä puuttuu. Meinasin ensin laittaa toisen pään vuokralle ja sitä kautta pienentää menojani.

        Jos lapset eivät halua jäädä tähän asumaan niin he voivat myydä ja laittaa rahat tasan.


      • tee näin
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä että tykätään syödä erittäin hyvin ja käydä ravintolassa. Ruokaan jo yksinään palaa 300 euroa viikossa.

        Ruokaan riittä n 10 euroa viikossa

        , Tee puuroa, .. laita tattaria, hirssiä, ohraa, kauraa, ruista, tummaa riisiä.. papuja, herneitä, lunssejä, siemeniä, sesam, auringonkukka jne..

        Keitä puuro.. syö marjojen kera... saksan, manteli, hassel jne.. pähkinöitä sekaan

        Ja tuorejuustoja. ja jos välillä nälkä yllättää .. syö monipuolista vihannesruokaa.. ja vettä päälle

        Rasvaksi voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä... juhlapäivinä, härkä tai lammaspaisti.. tai kanaa... parempi ruoka kuin ravintolassa, terveellinen ja parantaa sinun vaivasi


      • 3x äiti
        tee näin kirjoitti:

        Ruokaan riittä n 10 euroa viikossa

        , Tee puuroa, .. laita tattaria, hirssiä, ohraa, kauraa, ruista, tummaa riisiä.. papuja, herneitä, lunssejä, siemeniä, sesam, auringonkukka jne..

        Keitä puuro.. syö marjojen kera... saksan, manteli, hassel jne.. pähkinöitä sekaan

        Ja tuorejuustoja. ja jos välillä nälkä yllättää .. syö monipuolista vihannesruokaa.. ja vettä päälle

        Rasvaksi voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä... juhlapäivinä, härkä tai lammaspaisti.. tai kanaa... parempi ruoka kuin ravintolassa, terveellinen ja parantaa sinun vaivasi

        Puuroa lapset syö lähes joka aamu ja ilta marjojen ym kera. Lisäksi hedelmiä.
        Yksi lapsi on syntymästään asti ollut allerginen viljalle ja maidolle. Se nostattaa summaa melkoisesti kun syö eri ruokia kuin muut.

        Hedelmiä menee monta kiloa päivässä ja maitoa n.3 litraa per päivä. (aamupala, lounas, välipala,päivällinen ja iltapala).
        Kunnon lihaa 2 kertaa päivässä kasvisten kanssa niin ei muuta ylimääräistä tartte että 300 euroa uppoo viikossa ruokaa.


      • Kerro mullekkin!
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        En tajunnutkaan että suomessa voi olla noin yksinkertaisia ihmisiä.

        Sulla ei varmasti ole perhettä?

        Itse ainakin valmistutin 2010 ison asunnon. Lapset vielä 1v, 3v ja 6v. Kun kasvaa saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa. Itse siirryn sitten vuokralle viettämään vanhuspäiviä.

        Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja.

        Lisäksi en halua naapureita ja nyt lapset voivat möykätä aamusta iltaan ilman valituksia.

        "...saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa."
        "Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja."

        Miten ajattelit toteuttaa tuon?
        Annatko muutaman tiilen plus nurkkalaudan kerrallaan, ettei mene lahjaveroa?


      • Rikas työtön
        3 lasta ja äiti kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä että tykätään syödä erittäin hyvin ja käydä ravintolassa. Ruokaan jo yksinään palaa 300 euroa viikossa.

        Huhhuh. Aika pska elämä sinulla jos et itse viitsi/ osaa laittaa ruokaa.


      • Reseptistäsi
        tee näin kirjoitti:

        Ruokaan riittä n 10 euroa viikossa

        , Tee puuroa, .. laita tattaria, hirssiä, ohraa, kauraa, ruista, tummaa riisiä.. papuja, herneitä, lunssejä, siemeniä, sesam, auringonkukka jne..

        Keitä puuro.. syö marjojen kera... saksan, manteli, hassel jne.. pähkinöitä sekaan

        Ja tuorejuustoja. ja jos välillä nälkä yllättää .. syö monipuolista vihannesruokaa.. ja vettä päälle

        Rasvaksi voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä... juhlapäivinä, härkä tai lammaspaisti.. tai kanaa... parempi ruoka kuin ravintolassa, terveellinen ja parantaa sinun vaivasi

        sen verran että tumma riisi, pavut ja herneet EIVÄT kuulu puuroihin. Epäilen myöskin linssien sopivuutta tarkotiukseen.

        Ja toinen juttu: Ihminen tarvitsee myös lihaa(muulloinkin kuin juhlapäivinä)


      • 3 x äiti
        Kerro mullekkin! kirjoitti:

        "...saa tästä asunnon ja heidän ei tarvitse ottaa velkaa."
        "Jaan vähän kuin perintöni ennakkoon ettei lapsien tarvitse maksaa veroja."

        Miten ajattelit toteuttaa tuon?
        Annatko muutaman tiilen plus nurkkalaudan kerrallaan, ettei mene lahjaveroa?

        Ihan kuten sain omalta isältä aikoinaan edellisen asunnon. Yhdelle henkilölle saa antaa 20 000€ ilman lahjaveroa 3 vuoden sisällä vaikka olisi sama kohde/lahja.
        Tekee jo 60 000€ kolmen vuoden välein.
        Lisäksi saa antaa ennakkoperintöä 50 000€ lasta kohden eli tekee 150 000€.

        Lapset siis omistaa kimpassa ja näin ollen joutuvat myöskin myymään kimpassa pois. Jos ei joku halua ostaa esim pilkkahinnalla joskus toiselta osuutta.

        Näin ositus muuttuu vuosien aikaan ja oma osuus vähenee.


    • päkelö

      Samaa mieltä. Meistä jää vain keltainen raitti synnytyslaitoksen ja krematorion väliin. Kaikki on turhuutta auringon alla niin sanoo saarnaaja raamatussa

    • elämääääääääääääääää

      Elämähän on valintoja ja riippuu kunkin arvomaailmasta.Täällä on monilla matearialiastinen maailmankuva ja monet sanoo että johtuu evankelisluterilaisesta "kulttuurista" työkeskeisyys (suoritus),mutta onhan tuota suoritus työkeskeisyyttä muuallakin.Mielestäni ne ja lisäksi kilpailu yhteiskunta liittyy kapaitalistiseen yhteiskunta malliin.Eihän niissä mitään järkeä ole eikä sydäntä.Kun katseleee eri perspektiivistä tätä touhua,niin moni näyttää "muurahaiselta" ja mitä kaikesta siitä jää jäljelle?Suomessakin olisi hyvä opettaa kouluissa ym ihmissuhdetaitoja ja elämäntaitoja.Jokainen voisi miettiä tekeekö tämä minut tai tuon toisen onnelliseksi?:)

    • r43929u0rgjtrgjukvdf

      Jokaiselle omansa. Itse kuitenkin ajattelen, että kun joka tapauksessa joudun päivät tekemään työtä niin miksi ei sitten tehdä sellaista josta saa vähän enemmän sitä rahaa? On kiva matkustella ja syödä hyvin. Joka tapauksessa elämäni parhaat tunnit kuluvat tässä %"¤%#"/ toimistossa. Miksipä ei sitten höytyä siitä?

    • La petite robe noire

      Aloittajalla ihan kiva perusajatus mutta matematiikka sylttää heti. Itselläni 2800 e palkasta saa käteen alle 2000 euroa, oho sehän on jo aika lähellä tuota ideaalia 1500:aa... Niitä on palkkalaskelmassa muitakin vähennyksiä kuin verot. Jos periaatteessa elintasoon riittää tuo 1500 e, eihän tuosta jää turhuuteen kuin 400-500 e. Työmäärä puolittamalla käteen saisi palkkapäivänä kai 1000-1000 e, sellaiseen en lähde.

      Mistään statuksesta tai muusta pörhistelystä ei näillä tuloilla voi puhua. Suurin osa menee sähkölaskuun, lainoihin ja vakuutuksiin.

      • halloo heltslinkki

        ruttoo vai nettuva?


    • nomercedesno

      Mielestäni se on niin, että jos on jo aikaisemmin elämässään päässyt hyville tienesteille, tehnyt vuosia sitä hyvä palkkaista työtä ja saanut sen talonkin jo maksettua, niin silloin olisi hyvä heittäytyä vapaalle ja antaa oma työpaikka jollekin nuorelle työttömälle. Työttömiä nuoria nimittäin riittää!
      Materiaa on turha ruveta roppakaupalla haalimaan, ei sitä kuitenkaan mukaansa saa, kun täältä lähtee.

    • Palle Vikinäkani

      Kävin 5 vuotta vakitöissä noin kahden tonnin palkalla. Vaimo oli pääasiassa kotona lasten kanssa. Firma ei maksanut yleiskorotuksia, joten oli liiton kautta ne vaadittava. Kostoksi seurasi potkut ja asunto oli myytävä. Minä en todellakaan enää mene töihin hikisellä palkalla, koska en sillä kuitenkaan koskaan tule saamaan velatonta taloa tai edes isoa asuntoa. Vituttaa katsella ihmisiä jotka teinaavat 4-5 tonnia kuussa eivätkä edes osta mitään luksusta itselleen, sisusta paremmin tai matkustele koskaan.

      • mek

        Meidän perhe ainakin matkustelee mutta en aja uudella autolla vaan järkevällä kayttöautolla niin riittää mutten toisenlaiseen elintasoon kun ei rahojaan laita niihin että voi naapureille näyttä. On myös paljon suurituloisia jotka ovat niin pihiä ettie voi matkustella kun se maksaa ja elämä jää elämättä. Itse ainakin teen töitä sen takia että saa harrastaa moottoripyöräilyä ja muutakin kivaan kun on millä mällätä ja kannattaa kouluttaa itteään ja kun vielä saa hyväpälkkaisen työn niin hyvin menee.


      • Näin se sosialisti

        ajattelee, tai oikeastaan jättää ajattelematta asioita monelta kantilta. Minullakin on tuttu perhe, kolme veljestä joista ainoa työkykyinenkään ei mene töihin kun siitä joku hyötyy. Näin demarien opistossa opetettiin ja lisättiin oman tilan tiedostamista. Systeemin loisia koko porukka.


      • ...
        mek kirjoitti:

        Meidän perhe ainakin matkustelee mutta en aja uudella autolla vaan järkevällä kayttöautolla niin riittää mutten toisenlaiseen elintasoon kun ei rahojaan laita niihin että voi naapureille näyttä. On myös paljon suurituloisia jotka ovat niin pihiä ettie voi matkustella kun se maksaa ja elämä jää elämättä. Itse ainakin teen töitä sen takia että saa harrastaa moottoripyöräilyä ja muutakin kivaan kun on millä mällätä ja kannattaa kouluttaa itteään ja kun vielä saa hyväpälkkaisen työn niin hyvin menee.

        matkustaminen ei ole elämää, matkustaminen on matkustamista.


      • Nimenomaan näin
        ... kirjoitti:

        matkustaminen ei ole elämää, matkustaminen on matkustamista.

        matkustaminen on päätöntä vaeltamista paikasta toiseen. Siihen voi jäädä koukkuun jos muuta elämää ei ole.


      • eikäytuo
        ... kirjoitti:

        matkustaminen ei ole elämää, matkustaminen on matkustamista.

        ja turhaa mitä siitä jää muutakuin meluavat turistit, tunkevat väkijoukot, soivat auton torvet, jumalaton kuumuus, huono ilmastointi..... en edes haluaisi mokomaa harrastaa.Rahaa kyllä olisi, mutta kun tuollainen ei kiinosta, huvinsa kullakii...


    • Laske miten lasket

      Kun lasket, että sä saat palkkaa 3.000€ ja maksat siitä verot veks ja kulutat siitä omiin menoihisi sen -1.500€ niin aika vähän sulla jää siitä säästöön. Sulla menee aikaa, ennenkuin sä saat säästettyä sen verran, että sä saat lainaa pankista edes sen verran, että sä saat ostettua oman talon. Ja sitten sä vasta töitä teetkin, että saat velan maksettua. Voipi sulla jäädä kesälomanvietot vähiin, kun sä lyhennät lainaa kesälomarahoistakin.

      Ihmettele sitten sun elämäsi "rikkautta". Ja odota rahakasta perintöä. Pappa betalar.

    • Luonnonarmoilla

      Turhan ja tyhjän toimittajille käy kyllä lopulta huonosti tässä evoluulossa.
      Ja heitä on paljon myös velkarahatuella.
      Luonto ei ole mikään börs eikä luomakunta velkaroskalainarosvopankki joka pitää sellaisia
      tarpeettomia ihmisiä hyvinvoinnissa kiinni jotka tuhoavat sen.
      Ihmiset tulevat olemaan mahdottoman edessä avuttomia rahoineen ja velkoineen omaisuuksineen, kultineen ja tavaroineen sekä omine tekemisineen/tekemättä jättämisineen.
      Mutta valheessa on ehkä hyvempi elää ja muuttaa totuutta niin kauan kun se viellä on mahdollista.

    • ÄLLITÄLLI

      Sinänsä ihan asiallinen juttu, mutta pakkohan se on raataa kun hullu (kellä vielä työtä on), tehdään kahden-kolmen ihmisen työt, vesi, ruoka, sähkö, vaatteet/kengät, asuminen kaikkinensa, autoilu kaikkinensa, ja vaikka kuljet julkisilla nekin nousee, lääkäri, vakuutus, KAIKKI kallistuu, vaan palkat ei nouse. Harrastuksia ei ole, ulkomaan matkoja ei ole, minkäänlaista statusta ei ole, vanhat huonekalut, tekstiilit jne..Auto on pakko olla, että pääsee raatamaan..
      Ei yksinkertaisesti ole vara ostaa mitään "kivaa" vaan pakollisetkin tavarat joutuu miettimään. Vai lieneekö tämä oravanpyörä-juttu tarkoitettu niille, joiden vuositulo on vähintään 50000-60000 ekee?

      • Hyvä ihminen

        Komp, komp!
        Koko juttu lienee suunnattu niille, joilla jo on kaikki, tai vähintään kyllästynyt, kun on aina saanut kaikkea sillä "kirotulla" rahallaan.

        Alottaja fanijoukkoineen saisikin luvan uskoa, vaikka ihan vain huvikseen, että:
        Ei tämä kirottu systemaatti, umpityperine rakenteineen vain pyöri jos kaikki liikaa ansainneet helppoheikit ryhtyvät vetkuttelemaan väkinäisyydestä nimeltä: työ.
        Jossain se raja tulisi vastaan, kuten yleensä kaikessa, mitä ihmisellä on tapana touhuta.

        Aloitus lie pelkkää ylimielistä utopiaa.


    • järkee vai ei,,

      Oh ouu, ihmettelen suuresti kellä nykyään kolmea tonnia palkkaa, tämä mekaaninen työ siivooja hitsari koneasentaja kuljetusala hallityöt, ym ,on ,1300,lähtöpalkka olipa kokemusta tai ei, nämä alle kahen tonnin "korvaukset " menetetystä vapaa ajasta tulisi olla verovappata , ei edes palkasta voi puhua eläminen tosi kallista, ja verot vain nousee ja kaikki kallistuu,,oh ouu,ostappa sllä oma talo, jos ei rikasta perikuntaa , ja silleen , pakko tehdä ylitöitä ei muuten pysty kulkemaan töissä omalla autolla,ohanse perintö rahilla hyvä soppailla,,,,,,,,,,,,et sillae,,

      • mek

        Kyllä ammattitaitoisen hitsarin palkka jolla kokemusta 3-5 v ja kaikki luokat voimassa niin palkka on tuolla 13-20€ välillä ja ylitöillä pääsee 25-40 tuhannen euron paikkeille vuodessa.


      • Hitsaile
        mek kirjoitti:

        Kyllä ammattitaitoisen hitsarin palkka jolla kokemusta 3-5 v ja kaikki luokat voimassa niin palkka on tuolla 13-20€ välillä ja ylitöillä pääsee 25-40 tuhannen euron paikkeille vuodessa.

        siinä sitten kylmässä kolkossa ja vetoisessa hallissa ensin se pakollinen kahdeksan tuntia ja sitten päälle toiset samanverran ylitöinä et viiskymppispäiviäsi näe! Ja jos jollain ihmeellä näetkin, niin et tervettä päivää loppuelämäsi aikana ainakaan.


    • duunari.

      Itse olen miettinyt sitä samaa monesti ja lopputulos on aina sama eli ei mitään järkeä mutta koko elämähän on yhtä helvetin oravanpyörää.Itse joudun vielä raataamaan yötkin fyysisesti raskaassa työssä paska palkalla ja silti vieläkin joten kuten pysyn järkissäni joten kuten :D

    • idiootit

      Vidd,,,,näitä juttuja tääll,,,joskus töllös jonkun kermapersee äpärä espoosta selittäny kuinka hän daunsif"taa joka ei oo köyhää nähnykkää ku isin audin takapenkilt lukittujen ovien taka,,,,

      • Nollasta ylöspäin!

        Ei ollenkaan yhteiskunnan juttuja, vaan juttuja miten yhteiskunta voi muuttua.

        Suomalainen yhteiskunta on jo rakennettu, tarvitaan vain ihmisyyttä, siihen, että se rakennetaan uudella tavalla.

        Työajat lyhyemmäksi. Ajatusta siihen, ettei se työaika olisikaan 8 h per paivä, vaan 5 h/p. tai työtä kaksi viikkoa kuukaudessa.

        Ihmiset rakastavat vapaa-aikaa. Se määrittelee ehkä myös ideoinnin ja sitä suomalaiset osaa.


    • JussiOlavi1

      Mitä jos tekisi töitä kokosydämisesti? Tekisi työnsä sydämensä pohjasta oikein hyvin odottamatta palkan korotuksia, kiitosta jne. Ohessa kehuisi työkaveria/työkavereita etsien siihen oikein tilaisuutta. Aamulla olisi kiitollisella mielellä kun saa lähteä töihin ja illalla myös kiitollisella mielellä kun on saanut tehdä töitä. Aika kuluu paremmin ja ympäristö voi paremmin.

      • asdfasdf

        Jotakuinkin noin nuorena innokkaana työntekijänä toimin. Mutta duunipaikka itse katkas miun enkelin "siivet".


    • Petit-Prince

      On helpompi itkeä elämän kurjuutta Rolls-Roycen takapenkillä kuin Ladan. Vanha elämän viisaus, mutta pätenee nykyaikanakin.

      • Hyvä ihminen

        "On helpompi itkeä elämän kurjuutta Rolls-Roycen takapenkillä kuin Ladan. Vanha elämän viisaus, mutta pätenee nykyaikanakin."

        Voiko aloittajan asiaa enää osuvammin ilmaista!!!


    • 10+5

      -> ap


      Olet hajulla elämän syvimmästä olemuksesta, älä keskeytä tutkimusmatkaasi.

      • Käh käh

        Juuri näin, luuserit elää työllä !
        On paljon tapoja elättää itsensä :)


      • Hyvä ihminen
        Käh käh kirjoitti:

        Juuri näin, luuserit elää työllä !
        On paljon tapoja elättää itsensä :)

        No, tottakai. Voit vaikka kalastaa tai elää ihan vain riistalla, tosin molemmat vaativat sitä rahaa. On hankittava luvat ja kiväärit. Päästävä metsästys-seuraan jne.
        Tietysti rikollisesti tuonkin kaiken voi toteuttaa, mutta kukin tyylillään.
        Tsemppiä.


      • mää haluun kanssa
        Käh käh kirjoitti:

        Juuri näin, luuserit elää työllä !
        On paljon tapoja elättää itsensä :)

        "Käh, käh, asustelee autuaasti keskellä metsää "risumajoissaan" ja "luoliissaan", naruhousut ja syksynharmaa poppelinlehti munansa edessä.
        Tosin risumajat, puhumattakaan luoliista eivät ole tämän omaisuutta. Raha ja rehellinen työ kun puuttuuvat tyystin.Tästä huolimatta hän kokee kuitenkin itsensä kaikkia maailman duunareita onnellisemmaksi, kun saa elää VILLISTI JA VAPAASTI ja tehdä metsän siimeksestä-käsin mistä milloinkin eniten pitää"

        upeeta!


    • mek

      Sen takia käydään töissä että kun tarpeeksi monta sukupolvea kasvattaa suvun omaisuustta niin ei vielä minun lapsi mutta hänen lapsensa voi sitten elää korkotuloilla kun sijoutuksia ja omasiuutta on tarpeeksi eikä tarvitse välttämättä töitä tehdä. Tiedän henkilöitä jotka heti töihin päästyää ostavat asunnon ja kun rahkeet rittää niin toinen ja 40 kymppisenä 5-10 asuntoa vuokralla niin niillä elää jo iaka hyvin.

      • Tätä ei

        tyhmä voi millään käsittää ja siksi se pysyy köyhänä. No, minkäs sille mahtaa. Oma on valintansa.


      • :)))

        eli haluat että lapsenlapsesi kasvavat loisiksi jotka vain hummaavat sinun keräämilläsi rahoilla? Mikset hummaisi saman tien rahojasi itse?


    • En voi muuta sanoa ,kuin olen aivan samaa mieltä :O)

    • Jannuri75

      Miksi selitellä jossain suomi24-palstalla sitä miten haluaa elää tai miten joku naaprin Nasse elää? Elää niin kuin parhaaksi näkee ja tienaa sen verran mikä itselleen on riittävästi.

    • HyvinvointiValtio

      Itse ainakin olen tyytyväinen siihen että minulla on edes työpaikka ja saan itse ansaitsemillani rahoilla ostaa lapsilleni kaiken tarpeellisen eikä tarvitse muiden verorahoilla maksaa.Pitää olla tyytyväinen siihen mitä on ja nykyään se työpaikkakaan ei ole itsestään selvyys edes kaikille tälläisenä aikana.Ja onko sillä palkallakaan väliä kun verottaja kuitenkin ottaa siitä osansa ja pienituloisilla on tietenkin pienempi veroprosentti joten saman verran melkein kuitenkin käteen kuukaudessa jää kuin isotuloisimmilla.

    • akkarautakoura

      missä ihmeessä te kaikki ootte töissä kun on tommoset palkat...kaikki maksaa liikaa ....olen ollut metallialalla ja saanut omasta mielestäni ihan kohtuullista palkkaa,18,6e/t tuotantopalkkiot päälle.se on normaalipalkka, tietysti on pienipalkkaisia aloja, kassat ,siivous, bussikuskit ym. Ammattitaitoinen putkimies/hitsari saa kevyesti yli 20e/t ja hesassa varmaan kympin yli tuon.

      • ...

        kaikki maksaa liikaa koska palkat ovat niin korkeat. Itse olet omalla palkallasi kasvattamassa toisten elinkustannuksia.


      • akkarautakoura
        ... kirjoitti:

        kaikki maksaa liikaa koska palkat ovat niin korkeat. Itse olet omalla palkallasi kasvattamassa toisten elinkustannuksia.

        ehkä niin mutta en ainakaan valita mistään.


    • 9999588

      Mitäs siihen sanotte jos joku tulee toimeen työttömyyspäivärahalla ja asumistuella, eli 776 €/kk? Kaikille ei töitä riitä se kuuluu yhteiskunnan rakenteeseen. Eikä kukaan työssä käyvä ole valmis antamaan työttömälle omaa työpaikkaa edes muutamaksi päiväksi. Voiko työtöntä tästä syyttää? Jos Seppo saa työpaikan niin se on joltain muulta pois.

      Työttömiä on paljon jotka omasta tahdostaan jää työttömäksi, koska heitä ei kiinnosta tämä loputon kilpajuoksu. Kukaan työssä käyvä ei ole valmis hyppäämään tämän työttömän pöksyihin. Seppo voi ajatella antavansa työpaikan hyvästä tahdosta sille kellä on enempi työmotivaatiota.

    • Minä valitsen näin

      Omalla kohdallani kyse on varmaan lapsuuden ja nuoruuden traumasta. Meillä oli välillä todella köyhää, esim. kun olin 15, kotitalomme myytiin pakkohuutokaupassa ja meidän piti muuttaa. Kun itku kurkussa pakkasin tavaroitani ja koulussa muut nauroivat ja pilkkasivat luettuaan ilmoituksen pakkohuutokaupasta lehdestä, niin päätin että ikinä ei enää minulle näin käy.

      En todellakaan elä mitään luksuselämää; kalliit käsilaukut, vaatteet, yms. eivät voisi vähempää kiinnostaa. Mieheni on onneksi samanlainen, eli ei materian perään. Meillä ei edes ole autoa kun emme sitä tarvitse (asutaan suurkaupungin keskustassa). Oikeastaan ainoa mihin tuhlaamme on matkustelu; viimeksi laitoimme lähes 20 000 euroa yhteen matkaan, mutta se olikin sitten sellainen unelmamatka jonka muistot ilahduttavat loppuelämän. Yleensä matkojen kustannukset ovat noin 10 000 euroa per vuosi.

      En siis tuhlaa, vaan säästän. Rahaa mennyt tähän asti 1000 euroa kuussa säästötilille, ensi tammikuusta alkaen 1500 euroa. Kun avaan nettipankin ja näen että säästötilillä on 80 000, joihin ei tarvitse koskea, ja tiedän että vuoden kuluttua siellä on lähes 100 000, koen onnen ja turvallisuuden tunnetta. Raha ei yksin tuo onnea, mutta tiedän omasta kokemuksesta että rahattomuus tuo suurta onnettomuutta.

      • Raha tuo

        vapautta, se siinä on mielestäni se tärkein juttu. Sitten kun rahaa on, sen voi laittaa kasvamaan ja se onkin mielenkiintoinen juttu.


      • stanan pässit

        vihaan juuri kaltaisiasi idiootteja jotka vievät kaikki rahansa ulkomaille. Juuri sinunkaltaistesi takia Suomi köyhtyy päivä päivältä.
        Ethän valita jos sinun käyttämäsi palvelut heikentyvät - olethan itse ollut niitä heikentämässä.


    • ....................

      Minusta ihminen saa tehdä elämällään aivan mitä lystää ja panostaa niihin asioihin, jotka kokee tärkeäksi.

      Olen kohdannut hyvin monenlaisia ihmisiä, ja pakko sanoa, että me ihmiset olemme oikeasti todella erilaisia mitä tulee arvomaailmaan. Monille ihmisille toden totta rahan tienaaminen on todella tärkeää. Tällaiset ihmiset haluavat ostaa hienoja esineitä, joita kelpaa esitelle vieraille. Minä itse olen tieto- ja hyvinvointihakuinen. Haluan kehittää itseäni, ja samalla voida hyvin. Haavena on löytää mies, joka arvostaa samoja asioita.

      Valmistun alalta, jossa varmasti voisi rikastua todella hyvin. Itselleni on tärkeintä, että viihdyn töissä ja minulle jää aikaa viettää vapaa-aikaa tulevien lasteni kanssa. Minun menoni ovat todella pienet, ja vaikka en ole tehnyt alani töitä, vaan hanttihommia, olen onnistunut saamaan säästöjä 15 000 euroa. Olen siis istunut kaupankassalla iltaisin, ja päivisin opiskellut. Rahaa minulla menee ruokaan, bussilippuun ja satunnaisesti vaatteisiin yms. muihin juttuihin. Minulla kaikki tavarat ovat laatua (nahkaa jne.). En syö ravintoloissa, koska teen parempaa ruokaa itse. Olen harrastanut ruuanlaittoa koko ikäni, joten osaan loihtia aika illallisen edullisista raaka-aineista.

      Joskus mietin, että miten tässä yhteiskunnassa onkin niin helppo tienata rahaa ja silti ihmiset valittavat rahattomuuttaan? Eräs tuttunikin nostaa vain opintolainaa, ja silti rahat ovat aina vähissä. Myönnettäköön, että suurin osa meidän elämäntyyleissä on se, että hän tykkää shoppailla ja käydä yöelämässä joka viikinloppu, kun taas minä olen enemmän koti-ihmisiä.

    • Down Siftaaja kertoo

      Onnistunee aloittajalta niin kauan, kun pysyt terveenä ja töitä löytyy ja asut maaseudulla, pienellä paikkakunnalla, jossa asuminen edullista. Mutta onko jatkossa enää työtä, kun ansiosidonnainen loppuu.

      Sitten, kun olet sairastunut vakavasti, alle 50-vuotiaana, tiedät mitä on köyhyys Suomessa.
      Ensit olet sairaslomalla, siitä palkkatyöstäsi.
      Sitten sinut saneerataan ulos seuraavalla yt-kierroksella, tiput Kelan sairaspäivärahoille.
      Sitten loput säästösi menevät lääkkeisiin, lääkärikäynteihin, sairaalamaksuihin, taksimaksuihin.
      Menetät sairautesi takia asuntosi.
      No, elät pari vuotta niillä asuntorahoilla, mutta jatkossa pienessä vuokralukaalissa, asuntotuen varassa.
      Tästä seuraakin sitten jo avioero, masennus ja lisää sairauksia, entisten päälle.

      Sitten jos tervehdyt edes joten kuten, CV:ssäsi on jo liian iso aukko, ikäkin lähentelee jo 40-50 vuotta, et tule koskaan saamaan enää uutta työpaikkaan.
      Rekrytoijat ovat 30-35 vuotiaita, eivät he palkkaa itseään kokeneempaa tai pätevämpää, vanhempaa.

      No, työvoimatoimisto laittelee kurssille, jossa opettelet maisterina englannin ja atk:n alkeita.
      Jeps, sen jälkeen käy amiksen aikuiskoulutuksessa lukemassa uuden tutkinnon, käytännönläheisen.
      Et silti tule saamaan työpaikkaa, eihän sinulla ole nyt pvääkään työkokemusta, ilmaista harjoittelua vain takana. Epäillään sinun olevan poissa työstä, vaikka vakava sairautesi olisikin ollut jo poissa 5v, olet siis saanut terveen paperit.

      Joten tuo kuuluisa "downsiftaaminen" lienee harvojen ja valittujen oikeutus, enemmistön on yritettävä ja sinniteltävä pvästä pvään, mihinkään ei ole rahaa, matkustamisesta tai ravintolaillallisista voi vain haaveilla.

      Downsiftaisin mieluusti, jos olisi rahaa, tekisin leppoisasti pihatöitä, jos olisi piha.
      Ja kaikki edellä oleva on ote omasta elämästäni, muutama "downsiftaava" tuttava ihmettelee, miksi olen muuttunut niin masentuneeksi viime vuosina.

      Niin, MIKSIKÖHÄN! On se ihmeellistä!

      • tyytyväinen oon

        jos olet sairas pääset kelan korvaamien päivien jälkeen eläkkeelle... mitä kiukuttelet, siinä mitkään säästöt mihinkään hupene. Kela maksaa kaikki lääkekulut n.700e jälkeen .Pazskaa puhut...puolisoni on eläkkeellä ollut jo kauan eikä ole mieleenikään tullut erota hänestä sentakia, ok-talossa asutaan ja velkaa ei oo mihinkään, loppujen lopuksi kaikki on jopa paremmin mitä tuossa vaikka naapureilla, vaikka terveempiä ovatkin.Tässä downsiftataan oikein hyvin, puutarha on kuin onkin ollut aina intohimoni ja nyt olen oikein kunnolla päässyt 'myyräilemään' mullassa muutaman vuoden ajan kun olen itse työttömänä vapaaehtoisesti ollut.Ei siinä mitään rahaongelmia tule jos ei niitä itse tekemällä tee.


    • häivähdys onnea

      Koko kapitalistinen markkinatalous tähtää kuluttamiseen ja ihmisen stressin lisääämiseen. Kun ihminen on stressaantunut ja mieli on tyhjä, se yrittää helpottaa oloaan osteskelemalla tavaroita. Ihmisen pitää shoppailla, se on ihmisen tehtävä.

      Jos taas hellittää otettaan ja rupeaa ajattelemaan omilla aivoillaan niin huomaa, että ei tarvitsekaan kaikkia niitä tavaroita, uusia kännyköitä, telkkareita jne. Kun on "kotonaan omassa elämässään" , ei vertaa itseään muihin, tietää kuka on ja mitä tarvitsee, huomaa että ei kaipaakaan materiaa ja ulkopuolisia ärskykkeitä ympärilleen. Alkaa arvostaa rauhaa ja hiljaisuutta, kaikki arvokas löytyykin omasta sisimmästä.

      Mutta onneksi moni ei tätä saavuta, vaan jatkaa kuluttamista, ja onnen ostamista koska muutenhan tämä "hyvinvointiyhteiskunta" kaatuu. Tästä on pidettävä kiinni kynsin hampain.

      • tohtorismiestäällä

        On niitä muitakin motivaatioita.

        Itselläni eikä vaimollani ole palkka se motivaattori. Jos lottovoiton saan, niin jatkan hommia. Palkkaa tosiaa tulee kummallekin yli tuon kolmen tonnin. Ei kuitenkaan ole tarvetta ylellisyyksiin. Ei meillä ole edes autoa. Riittää, kun on hyvä kämppä ja julkisilla pääsee. Lapset saa harratuksensa ja joskus lomaillaan ulkomailla.

        Simppeliä ja mukavaa elämää.


      • Onneksi sentään

        komukkavaltioiden kansalaiset elävät huoletonta, yltäkylläistä ja stressitöntä elämää. Tuskin vaihtaisivat osia länsimaisen elämäntyylin kanssa, jatkavat vain raatamista yhteiseksi hyväksi työn sankarin merkki rinnassa. Nimim. Kylän paras lypsäjä


    • pakotettu

      Mä haluaisin tehdä 50% työaikaa. Mutta nyt vasta 30-vuotiaana vihdoin sain ekan vakituisen työpaikan. Olin ensin määräaikaisena ja nyt 2 vuoden jälkeen vakinaistettiin. Kun kysyin työnantajalta puolikasta työaikaa niin se ei käy.

      Koen että pitkät työmatkat ja 8-16 joustamaton työaika on tosi raskasta ja mielellään tekisin vaikka 6h päiviä, mutta kun en saa lupaa ni minkäs teet. Perustelut että mulle kuuluu mm. puhelinvaihde niin se oltava aina auki 8.00-16.00. Pakko jaksaa tässä oravanpyörässä :( Tottakai työkaveri tuuraa ruokatunnin ajan, mutta ei se tietenkään halua vielä sen lisäksi puhelinvaihdetta hoitaa myös aamuta/iltapäivästä.

      Oon vielä yh ja asun kaksin lapseni kanssa. Kauhulla odotan kun ensi vuonna lapsi aloittaa koulun jos ei työnantaja silloinkaan suostu 6h päiviin niin tulee kamala koulualotus lapselle kun niin pitkät päivät joutuu olemaan yksin kotona (työmatkoineen mulle tulee 9,5h päivät).



      Saas

      • homma hanskassa

        Tuo on ihan normaali työaika 8-16. Ei kenenkään tarvi suostua lyhennettyyn. Lapsi vaan iltsikkaan tai hommaat kunnalta kotiin hoitajan.
        90% äideistä tekee niin.


      • Vaihtoehto?

        "Osittainen hoitovapaa ja -raha

        Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin teet lyhennettyä työpäivää tai työviikkoa. Isä ja äiti voivat molemmat olla osittaisella hoitovapaalla, mutta eri aikaan.

        Sinulla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla, kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy (31.7.).Oikeus hoitovapaaseen on pidempi kuin miltä ajalta Kela maksaa tukea. Kela maksaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaasta lapsesta sekä uudelleen ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7. asti)"

        Tuosta kannattaisi työnantajan kanssa yrittää keskustella ennen kuin lapsesi aloittaa koulun...Kela maksaa jotain vajaan satasen muistaakseni kuussa osittaista hoitorahaa. Eihän se paljoa ole mutta jotain kuitenkin.


    • pitkää päivää

      Raadan työssä ansaitakseni elantoni ja maksaakseni veroilla niidenkin toimeentulon, jotka ottavat lunkimmin. Mitä tapahtuisi, jos me kaikki ripustaisimme hanskat naulaan? Kuka kuskantaisi kivat palvelut? Miettikääpä sitä te, jotka mietitte, viitsisikö ottaa jonkin duunin vastaan. Paskaduuneja ei ole! On paskamaisen laiskoja ja vetämättömiä herkkuperseitä.

    • no earthly good

      Minä olen ihminen joka on materiaalisessa mielessä tyytyväinen vähään. Kunhan on katto pään päällä, saa joka päivä ruokaa ja on vaikka kirjoja mitä lukea ja tietokone, niin silloin olen ihan tyytyväinen. En tajua ihmsiä joilla on hirveä pakko saada uusimmat laitteet ja hienot autot. Itse matkustan ihan tyytyväisenä joukkoliikenteellä ja en edes tarvitse mitään televisiota/kotiteatteria. Pärjäisin ihan hyvin vaikka juuri tuolla 1500 euron palkalla.

      Olen oppinut elämästä sen että materia tuo vain hetkellistä tyydytystä. Sen sijaan oikeaa ja pysyvää tyydytystä tuovat hyvät ihmissuhteet ja mielenrauha. Mikään materia tai omaisuus ei poista psyykkistä kipua tai häiriintynyttä mieltä.

      Minun käy sääliksi materian ja rahan perässä juoksevia työmyyriä. He eivät tule koskaan tyytyväisiksi ja haluavat aina vaan lisää. He ovat addikteja työhön ja omaisuuteen. Sellainen elämä on surullista. Olen nähnyt läheltä kuinka se tuhoaa ihmisen sisältä; he tekevät koko työuransa loputtoman pitkiä työpäiviä ja kun pääsevat eläkkeelle, niin ovat silloin stressistä ja liiasta työstä sairastuneita.

      • Teetkö mitään

        saavuttaaksesi edes tuon minimaalisen toimeentulon? Tiedän jo, ET, laiska paskiainen.


      • no earthly good
        Teetkö mitään kirjoitti:

        saavuttaaksesi edes tuon minimaalisen toimeentulon? Tiedän jo, ET, laiska paskiainen.

        No käyn kyllä joka arkipäivä töissä, että kyllä teen.


    • Tavis-Pirkko

      Minä olen keskivertosuomalainen ja tienaan täällä pääkaupunkiseudulla juuri tuon 3000 e/kk. Omistusastunto on, mutta se tosin on pieni eikä millään luksus-asuinalueella, vaan kauempana PK-seudusta. Auto on pakollinen, jotta pääsee töihin, mutta se ei ole "pimpinjatke" minulle, vaan luotettava perusauto. Jos saan työtä lähempää, niin autolle ei ole enää tarvetta.

      Raha menee asuntolainan lyhentämiseen ja normaaliin elämiseen (auto, vakuutukset, ruoat, vaatteet, lapset). Säästöön ei jää juuri mitään ellei nyt asuntolainan lyhentämistä lasketa sellaiseksi.

      Tavoittenani on se, että saan asuntolainan maksettua, jolloin pystyy elämään pelkkää yhtiövastiketta maksellen. Kun lapset muuttavat kodista pois, niin rahaa ei mene enää ruokaan ja sähköön siten kuin nyt. Tarvittaessa voi myös vaihtaa pienempään asuntoon.

      Rahaa en käytä turhuuksiin. Vaatteita ostetaan kirppiksiltä, emme reissaa ulkomaille, tietokoneet ja telkkarit käytetään loppuun (vieläkin käytössä yksi kuvaputkitelkkari). Aika ekologista siis.

      Tuntuu, että Suomessa saa häpeillen ilmoittaa, jos tykkää työstään. Mitä pahaa on siinä, että viihtyy työssään ja tekee sitä mielellään? Minä ainakin olen kiitollinen, että on vakituinen työpaikka. En haluaisi sitä vaihtoehtoa, että jäisin työttömäksi, koska vaikka vapaa-aikaa olisi enemmän, niin menettäisin omistusasunnon. Asuminen vuokralla on järkyttävän kallista ja varsinkin yksityisellä vuokra-asumisen kestosta ei ole takeita. VVO:n jne asunnot taas usein ovat levottomia eikä niissä mielellään vuosikausia halua asua.

      Minulle omistusasunto ei ole luksusta, vaan järkevyyttä. Pitkällä aikavälillä asuminen tulee halvemmaksi omassa asunnossa.

      En koe oloani stressaantuneeksi enkä shoppaile hullun lailla keräten materiaa. Kyllä sitä voi oppia rennon asennoitumisen työtä kohtaan ja silti nauttia esimerkiksi luonnossa vaeltamisesta. Elämän tärkeimpiä asioita ei saa rahalla, mutta toki raha tuo turvaa. Tavoitteena olisi saada raha-asiat joskus sille mallille, että voisin esimerkiksi tarvittaessa kustantaa itselleni yksityisen sairaalan hoitoja, jos julkisella puolella on ruuhkaa kohtuuttomasti. Tosin tämä onnistunee vasta eläkkeelle päästyä ja/tai perinnön saatua.

      • Mitä on ihmisyys?

        Niin, aina joku kertoo, kuin minun suullani. Ja kaikki luulevat meistä, että olemme niin kuin ennenkin tai sen kuvan yrittää kaikki naiset tehdä toisistaan.

        Miksi ihminen ei saa olla omannäköisensä, ja olla. Ei kaikki ole niin siinä.

        Se,että aina haukutaan, Milloin läskiksi, puheliaaksi, paskaksi, aina on joku joka haukkuu, jopa, että olet kaunis. Sekin on pahaa.

        Ihmisyys, Mitä se on?


    • orja ja renki

      Pakkohan tätä oravanpyörää on pyörittää, vaikka suurta kusetustahan tämä kaikki on. Mun ja vaimon bruttotulot on vuodessa n 68000 euroo yhteensä. Siitä maksellaan taloa, kahta autoa , jotka molemmat välttämättömiä. Laskut, verot, hoitomaksut ym,ym..eipä juuri juhlita. Itse olen alalla jossa on saanut olla kylmä rinki peen ympärillä jo kohta viidettä vuotta 2008;n talousromahduksen jälkeen. Talvi näyttää synkältä, lomautuksia ainakin tulossa. Vaimon duuni pienempipalkkaisempaa, mutta varmemmalla pohjalla. Ei tässä voi alkaa haaveksimaan vapaasta elämästä. Onhan arki välillä täyttä paskaa, mutta lapset auttaa jaksamaan.

      Jos voittaisin esim lotossa, jäisin suosiolla kotiin pois töistä. Antaisin duunipaikan sitä oikeasti tarvitsevalle. En muuten tajua niitä miljoonavoittajia, jotka jatkavat surkeaa työtään, vaikka taloudellisesti pärjäisi muutenkin..((.

      Mutta jatketaanhan tätä suomalaisen unelman pyörittämistä.

    • tätähän tämä on

      "Eli; miksi esim. työpaikassa jossa palkka 3 000€, ja itselle elintasoon riittää 1 500€, niin miksi ei voisi käydä sen verran töissä kuin tarpeen eli tässä tapauksessa 50% työaika."

      Haaveesi menee osa-aikatyöhon. Mitä parempi palkka ja työ niin sitä vaikeampi siitä on saada sama palkka. Sanoppa ykskin hyvä TUNTI palkkainen työ, jota voi tehdä osa-aikatyönä. Yleensä se menee niin, että kun puolitat palkkasi niin teet edelleenkin samat tunnit mutta huonommalla palkalla ns. påskaduunia ja vapaa-aikasi ei lisääntynyt yhtään.

    • ... Powerless ...

      .. anna kun arvaan?

      Aloittaja on työtön elämäntapahippi, joka haluaa "tehdä omaa juttua" ja nostaa kuukausittain kelan rahat - ja loput käy ruinaamassa sossussa?

      Ihan kaunis ajatus, mutta noita tulee useimmiten vain sellaisista suista, jonka joku muu ruokkii.

    • onnellinentyötön

      Onhan se työ tänäpäivänä aikamoista orjantyötä, hyvin stressaavaa ja töiden jälkeen on usein hyvin väsynyt ja ärtynyt. On hyvin turhauttavaa tehdä töitä tässä elintasokilpailullisessa ja kuluttamiseen pohjautuvassa yhteiskunnassa.

      Itse olin hyvä palkkaisessa duunissa, mutta turhauduin kun mikään ei riitä työnantajalle. Ennen kun irtisanouduin, niin yritin kyllä sitä että olisin tehnyt lyhyempiä työviikkoja, koska palkkani ansiosta olisin hyvin pärjännyt vähemmällä, mutta kerta ei onnistu lyhyemmät työviikot, niin nyt sitten työttömänä jo kohta 2 vuotta. Ja oikein mukavaa tämä työttömänä oleminen, vaikka elintaso onkin tippunut, mutta hyvin pärjää vähälläkin.

      Palaan töihin vasta sitten kun ihmisille palautuu järki, eikä ihmisten ainut elämäntehtävä ole kuluttaminen ja kilpailu toisiaan vastaan...

    • jhkjhkhjkhjk

      Työelämässä ei ole mitään järkeä 4 viikon kesälomalla ja 1 viikon talvilomalla. Lomia pitäisi olla reilusti enemmän, olkoon vaikka palkatonta lomaa. Mikä järki käydä töissä kun ei ole sitten aikaa elää??

      Toiset makaavat kotona ja toiset raataa niska limassa töissä. Parasta olisi jos molemmat voisivat tehdä sopivasti töitä ja sopivasti lomailla. Esim 4 henkilöä voisi olla vuoroin 3 kuukautta lomilla ja tienata vähemmän, tällainen sopisi sellaisille joilla ei ole velkoja. Tietenkin halutessaan.

      Asuntovelalliset sais raataa kuten nytkin...

    • apapp1

      Suomalainen vaan on helposti sellainen, että pitää olla omistusasunto niin kuin itsellänikin ja lisäksi kateus. Kyllä yhteiskunta tarvitsee paljon verorahoja että kaikki palvelut toimivat edes jotenkuten myös niillä joilla ei ole varaa esim. yksityis lääkäriin.

    • syanidia kehiin.

      Mikäli kaikki lorvisivat ja pitäisivät vain huolen ansiosidonnaisen kuppaamisesta niin koko yhteiskunta menisi nurin.
      Osa on vielä ylpeä maksaessaan lapsilisillä ja työttömyyspäivärahoilla asuntojensa lainojenlyhennyksiä.
      Täällä on aivan liikaa siivelläeläjiä muutenkin.
      Kyllä ketuttaa katsella nykymenoa.
      Kehtaavat vielä puhua tulevista eläkkeistään.
      Koko sakin joka keinottelee yhteiskunnan siivellä saisi kaasuttaa hevon veehen.

      • kjkhjkhjkhjk

        No jos nämä muodikkaat yt-neuvottelut kiellettäisiin, niin ei olisi niin montaa ansiosidonnaista. Mutta kun työnantajat käyttävät noita yt- neuvotteluja hyödykseen, vaikka firmalla menisi ihan hyvin.

        Yleensä yt- neuvottelujen jälkeen pois potkittujen tilalle palkataan uutta väkeä ja taas vuosi-pari ja sitten taas yt-pystyyn.


      • samassaveneessä

        Voisin painua kyllä hevon veehen täältä kuluttamiseen pohjautuvasta yhteiskunnasta. Mun puolesta yhteiskunta saisikin mennä nurin. Jospa ne ihmisten arvot sitten muuttuisi ja lähentäisivät meitä ihmisinä.


      • Turha huolehtia heistä, kun suurimmat elätit=lorviat Eduskuntatalolla, minteriöissä yms. Kaupungien suojatyöpaikoissa.


      • ppkone

        (Täällä on aivan liikaa siivelläeläjiä muutenkin.
        Kyllä ketuttaa katsella nykymenoa.
        Kehtaavat vielä puhua tulevista eläkkeistään.
        Koko sakin joka keinottelee yhteiskunnan siivellä saisi kaasuttaa hevon veehen.)

        Niin joo. Niin ne veroparatiisiveijarit mustissa puvuissaan siellä jahtien ja ferrareiden keskellä loimivat. Vai luuletko, että niitä rehellisellä työnteolla lapiota heiluttamalla hankitaan? Kaikissa asioissa on kaksi puolta.


    • duunari 564

      Olen töissä sen takia että saan maksaa veroja ja elättää kaiken maailman luusereita jotka kehuu työttömyyskorvauksillaan.
      Mutta ette ole ottaneet yhtä asiaa huomioon, nykyään suomi köyhtyy joka päivä eikä kukaan tee asialle mitään. Vientikauppa on miinuksella, eu:hun maksetaan enemmän kuin saadaan. Otetaan velkaa että saadaan elättää kaiken maailman älykääpiöitä jotka luulevat rahan kasvavan puissa.
      Entä sitten kun meillä on sama tilanne kuin kreikassa? Se päivä on muuten lähempänä kuin arvaattekaan. Sitten ei olekaan enää työttömyys- ym. korvauksia. Eläkää siinä sitten.
      Itse pidän duuni paikastani kiinni loppuun asti ja jos jotain jää sukanvarteen niin sen käytän sitten ruokaan kun lorvitte kadunkulmissa nälissänne kerjäämässä. Arvatkaa annanko teille yhtään senttiä, en varmasti!

      • kjhkjhkjhkhjk

        No mistä sais töitä? Menen heti kun saan, nyt olen ansiosidonnaisella. Edellinen työpaikka potki vuosi sitten parikymmentä henkilöä pihalle kun oli niin tiukkaa. Nyt ovat palkanneet parikymmentä uutta meidän poispotkittujen tilalle kun on niin paljon töitä.

        Onko tuo reilua työntekijää kohtaan?


    • Aabel vai xainoraz

      Ei oo hätää mitä kummaa jengi duunaa nii katse omas navas ettei huomata miten mailma kehittyy !! Monessa paikkaa omavaraisuus ja vapaa-aika on noussut kunniaan, teknologia kehityksen myötä omavaraisuus on nykyään helppoo ja halpaa.. harmi vaa et noi jokku tuhoo luontoo kostoks :/

    • ...

      Kiva kattella näitä. "Plööh te jotka olette työttömiä ja elätte meiän verorahoilla". Imekää jo persettä. Itse olen työtön jo vuoden, myös vaimo, ja löytyy lapsikin. Tuloja kuussa on huimat 1200-1300e/kk. Joista yli puolet menee pelkästään jo vuokraan, sitten siihen muut laskut ja ruoat päälle. Loppu kuusta syödään näkkileipää ja vettä. Jos saisin töitä kun niitä hakemuksia lähetän 40 per päivä mutta kun ei. Kun ei ole 50 vuoden työkokemusta ja aivokirurgin papereita, että voisin työskennellä vaikka kaupan kassalla ni ei toimi. Paska maa, paskat ihmiset, paska hallitus ja paskaa kaikki. Odotan kun tämä maailma loppuu ja kaikki menee paskaksi, sitten ei ole muuta kun selviytyminen. Kaikki te nykymoderni kaupunkilaiset olette ensimmäisiä jotka lähtee kun puhelimenne ei enää toimi.

      • työtöntäälläkin

        Niinpä. Itse olen jotain vapaaehtoistyötä tehnyt, kun normi työtä ei oikein ole. Ja olen myös panostanut omavaraisuuteen, eli tehnyt töitä itselleni saanut palkan marjoina, sieninä ja kaloina. Tietysti harrastelen nykyään paljon, kun on vapaa-aikaa paljon. Elämä on ihan mukavaa, vaikka olenkin pakotettu olemaan työtön.


      • thä?

        miksi työttömät asuvat yli 600€/kk vuokralla? Ja ilmeisesti vielä maaseudulla kun soimaat kaupunkilaisia?


      • hyvä on olla...
        thä? kirjoitti:

        miksi työttömät asuvat yli 600€/kk vuokralla? Ja ilmeisesti vielä maaseudulla kun soimaat kaupunkilaisia?

        olen ollut töissä ikäni , eikä ikinä ole ollut varaa maksaa 600/kk vuokraa.... eli täysin hukkaan heitettyä rahaaa.... maksoin samalla rahalla ok-talon ja nyt on hyvä asustella eikä huolta mistään vuokrista.... toki menoja on ja suuriakin yhdellä kertaa kun jotain remppaat, mutta itselle se jää ja saa tehdä missä tahdissa haluaa, kunhan ei tee halvimmalla... sehän on ikivanha sanonta ettei köyhän kannata halpaa... pitää paikkansa tänäänkin.


    • puolikas1

      OLEN SAMAA MIELTÄ MUTTA MITEN SAATAISIIN TYÖNANTAJA HYVÄKSYMÄÄN PUOLIKAS TYÖSARASTA.KUN TOSIAAN ON SE MENTALITEETTI ETTÄ TÖITÄ NISKA LIMASSA JA MUKISEMATTA.SURKEETA

    • puolivälielämää

      Suorastaan hävettää ja säälittää lukea näitä "köyhyien" juttuja. Katsoiko teistä kukaan ohjelmaa miljoonaäärit slummissa, olisi pitänyt, niin olisitte nähnyt mitä on olla köyhä. Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei olisi varaa ruokaan ja kouluun.

      Itse elän 22 euron päivärahalla(kiitos vaan yrittäjän urani), ja elätän pari lasta ja muutaman koirankin. Saamme tietty toimeentulotukea, emme matkustele, mutta ruokaa ja harratuksiin menee paljon=kaikki. Teen terveellistä ruokaa itse, emme syö roskaruokaa, joten lapseni hoikkia ja terveitä.

      Olen kumminkin onnellisempi kun koskaan, vertaan entiseen kiireiseen rahanperässä juoksuun:))

    • kaksin asuva

      Koska haluan pukeutua hyvin ja syödä hyvin. Vaatteisiin menee 300-400 euroa kuukaudessa. Syömiseen 600-700 euroa. Asun mieheni kanssa kaksin.
      Siihen päälle vuokra joka on 823€/kk.
      Lisäkis puhelinlasku,netti,vakuutukset ym.

      Ei alle 2500€/kk riitä millään.

      Miehellä harrastus maksaa 380€/kk.

      Jos molemmat ei tienais 2500€/kk niin loppuis muuten vaatteiden ostot ja harrastukset.

      Sen jälkeen loppuis into koko elämästä.

      • errwerwewerer

        Elämäsi into on vaatteiden shoppailu?
        Ei mene sinullakaan hyvin.


      • :DD

        tuolla vuokralla kannattais jo harkita asunnon ostoa ....


      • onpa ongelma

        mitä helvattaa joku tekee 300-400e/kk RÄTEILLÄ....sairasta touhua... korvien välissä suuri ongelma joka jossain vaiheessa ....


      • kaksin asuva
        :DD kirjoitti:

        tuolla vuokralla kannattais jo harkita asunnon ostoa ....

        Oma jossain vaiheessa. Olen vasta 20 ja 1v oltu yhdessä. Tuore parisuhde. Asunnon osto on minulle ainakin iso juttu.

        Vaatteiden osto on varmaan aikas paljon työpaikasta kiinni. Olen töissä muotifirmassa ja vaatteet pitää olla viimeisen päälle muotia.


      • LuuKurkkuun
        kaksin asuva kirjoitti:

        Oma jossain vaiheessa. Olen vasta 20 ja 1v oltu yhdessä. Tuore parisuhde. Asunnon osto on minulle ainakin iso juttu.

        Vaatteiden osto on varmaan aikas paljon työpaikasta kiinni. Olen töissä muotifirmassa ja vaatteet pitää olla viimeisen päälle muotia.

        Onko työsopimuksessa mainintaa työssä tarvittavista työvaatteista ja siitä, kuka ne maksaa? Ihan hyvin voisit mennä töihin T-paidassa ja reikäfarkuissa—jos työnantaja antaa potkut , haasta oikeuteen laittomasta irtisanomisesta. Muista ekana T-paita -työpäivänä tallentaa äänet esim. digitallentimella,jos BIg Boss sattuu alkaa örisemään vaatteista.


      • kaksin asuva
        LuuKurkkuun kirjoitti:

        Onko työsopimuksessa mainintaa työssä tarvittavista työvaatteista ja siitä, kuka ne maksaa? Ihan hyvin voisit mennä töihin T-paidassa ja reikäfarkuissa—jos työnantaja antaa potkut , haasta oikeuteen laittomasta irtisanomisesta. Muista ekana T-paita -työpäivänä tallentaa äänet esim. digitallentimella,jos BIg Boss sattuu alkaa örisemään vaatteista.

        Työsopimuksessa ei ole mainintaa kuka maksaa. Muutaman kuukauden jaksoin kuunnella nälvimistä. Sen jälkeen oli pakko olla kuten muutkin. Puoli vuotta sitten yksi sai kenkää ja se oli vaatteiden takia. Ei ollut kuten muut. Lapussa kuitenkin luki että taloudellisen tilanteen vuoksi.


    • AINO HELENA

      En ymmärrä kantaasi, koska olen eläkeläinen,joka mielellään menisi uudelleen töihin, ja olen ilmoittautunutkin vuokra työvälitykseen, koska olen työkykyinen 64-vuotias.Olisin jatkanut töissä mutta kun se loppui,olen ollut isossa marketissa töissä, 30-vuotta, mutta koska jouduimme olemaan osa-aikaisia, niin eläkekin jäi pieneksi! Onneksi mieheni on vielä töissä, maksan itse asuntolainamme, mutta haluaisin harrastaa kaikkea kivaa, ja SE KAIKKI MAKSAA! En silti ole down shiftaaja, käyn salilla ja kansalaisopistossa,Mutta haluaisin töihin myös siksi, että siellä tapaa ihmisiä, entisiä työkavereita, naapureita,koulukavereita ym.!! Olen aina tykännyt olla töissä, jopa silloin, kun olin vielä hotellissa vuorotöissä, ja lähdin aamu-yöstä vasta kotiin.Se on asenne kysymys.

    • Vain yhden kerran!

      Näin se muuten on. Just juteltiin muutama päivä sitten tästä asiasta. Oma kantani oli ja jota toteutankin se, että vähempi parempi.

      Ei ihminen tarvitse elääkseen onnellisena koko ajan jotain uutta ja parempaa.... esim. taulutelevision vaihtoa vuosittain. Itse eläessäni sitä elämää jolloin materiaali vei voiton kaikesta, voin henkisesti pahoin.
      Millään muulla ei silloin ollut arvoa kuin sillä uudella autolla, asunnon vaihtamisella jne.
      Elimme muka hyvää elämää.

      Itse voin pahoin enkä enää tuntenut itseäni, elämä oli juoksemista materiaalin perässä.

      Nyt elän aineellisesti niukkaa elämää, mutta tasapainoisena ja hyvinvoivana. Monet varmaan säälivät ja ovat puhuneetkin,miten (huonosti!!!!) sillä nyt menee, mutta itse tunnen voivani todella hyvin,
      Enää en ole juossut trendien perässä. Koska sillä ei ole minulle enää mitään merkitystä

      En tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsisi tehdä näin. Mutta vaihtoehtoja sille, että haluaa elämältä muutakin kuin pelkkää työntekoa pitäisi olla enemmän.
      Silloin voisi tämä työn tasa-arvoistaminenkin mennä paremmin. Tällähetkellähän niillä joilla on töitä, tekevät sitä monessa tapauksessa todella paljon ja toiset taas ei ollenkaan.

      Työelämääkin pitäisi voida muokata, että elämällekin jäisi aikaa.

    • Elämäsi

      Asian jujuhan on siinä, että jokainen elää elämänsä kuin tahtoo :-)
      Turha siinä on muiden kysymyksia ladella ja mutista.

      • trallalllaa

        Nimenomaan. Jos haluaa perseverellä tehdä töitä ja elättää pummeja, niin oma asia. Jos haluaa nauttia elämästä joka päivä ja olla pummina, niin oma asia :) Onneksi on mahdollista olla työttömänä, pääsee helpolla.


    • Katos tänne
      • asdfasdf

        hyviä videoita


    • PienenPieniOrava

      "The trouble with the rat race is, even if you win, you are still a rat."
      - Lily Tomlin

    • Pakoon melusaastetta

      Olemme viiskymppinen pari ja asumme pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siippani on töissä ja minä kotona. Muksuja ei ole. Asumme omassa talossa, josta hieman vielä velkaa. Velat ja asumiskustannukset n. 650 ekee/kk ja nettotulomme noin 2000 ekee/kk. On autokin, mutta pärjäämme ja olemme onnellisia. Hoidan kotiamme ja lemmikkimme. Miehestäni on todella ihanaa kun pulla tuoksuu tai esim. tänään teen pizzan valmiiksi hänelle ja minulle. Tämäkin on niitä elämän kohokohtia. En nosta työttömyyskorvauksia eli elän hänen siivellään. Säästössä on hiukan pahan päivän varalle ja yllätyksille. Tosin eipä minulle kerry eläkettäkään, mutta olemme vakuuttaneet niin, että jos hänelle sattuu jotain, niin pärjään nipinnapin. Emme pyydä paljon emmekä kuluta paljon. Kerran vuodessa menemme Lappiin ja jokatoinen vuosi etelänmatkalle. Nyt lähdemme luxus viikonlopua stadiin viettämään. Siis leffaan ja shoppailemaan sekä syömään hyvin. Asumme siis tarpeeksi kaukana, joten ok talo irtosi kaksion hinnalla. Nämä ovat ihmisille arvovalintoja. Entäs tämä rauha ja hiljaisuus, en voi sanoin kuvailla, kuinka ihanaa on tulla shoppailureissulta takas kotiin, jossa tähdet näkyvät kirkkaammin ja ilma on puhtaampaa jne. Olen itse kolmannen polven stadilainen, mutta nyt riittää kun käy kerran vuodessa.

      • )l+s

        Toivottavasti miehesi ei päätä ottaa avioeroa. Silloin nimittäin jäisit puille paljaille etkä saisi eläkettä kuin pohjaeläkkeen.


    • Raha on hyvä keksistö, sitä kun on sopivasti mikäs on ollessa. Harrastaa, elää, matkustaa, listaa voi jatkaa loputtomiin. Jostain sitä on tahkottava, mikäli ei ole syntynyt kultalusikka suukissa tai ole lottovoittaja.
      Joidenkin pitää painaa enemmän kuin toisten, toisille riittää vähempi ja jotkut ei tyydy vähään. Uskon kuitenkin, että kaikille raha kelpaa. Raha rauhoittaa.

    • Mistä päin Suomea saa 1500€:n (miinus verot) palkalla talon, lladukasta ruokaa, varaa harrastuksiin ja perhen elättämiseen?

      Minusta teissä down-shiftauksesta haaveilevissa tai jo niin tekevissä on yksi perustavanlaatuinen ongelma: Te ette ole valmiita elämään vähemmällä vaan haluaisitte maksattaa erotuksen ahkerammilla. Muutenhan teitä ei mikään estä. Yhteisön (kuviteltu) paine on aivan helvetin huono syy.

      • työtönpummi

        Eikös meidän yhteisössä ole jokin vialla, kun on mahdollista elää mukavaa elämää työttömänä pummina? Itse olen täysin terve fyysisesti ja psyykkisesti, itseasiassa kuntoni on loistava, ei ole mitään mikä estäisi töiden teon, paitsi se ettei ole töitä. No empä enää töitä haekkaan. Harrastelen todella paljon nykyään, kun on vapaa-aikaa ja elelen silti tosi mukavasti työttömänä. Viime kesänä kävin jopa espanjassa ja rahaaa olen saanut sivuun seuraavaa reissua varten, vähän kerralla säästän, mutta säästän silti. Miten tämä voi olla mahdollista?


      • FJKenjkfnjkeffwewef

        Downshiftaajathan tarjoavat sinulle tilaisuuden uusiin tuottoisampiin vakansseihin, kun tekemättömätn työn määrä kasvaa korvaus siitä myös paranee, eikö?

        Miksi siis pelkäät tilaisuuksia edistää omaa elämääsi ahkeruudellasi? Ja muistathan; jos joskus sinulla maksatetaan liikaa niin silloin lopetat maksamisen eli työnteon.

        Tyhmähän sellainen ihminen on joka liian raskasta taakkaa suostuu vetämään liian pienellä korvauksella, eikö? - Tämän seurauksena siis olet itse vastuussa siitä että milloin sinunkin kannattaa siirtyä "downshiftaajaksi" sen sijaan että pakerrat toistenkin töitä alipalkattuna.

        Tämä trendi puolestaan pakottaa yhteisön uudistumaan ja se on hyvä asia. Ongelmasi Ratikkakuski on siis vain se että olet liian konservatiivinen ja suhtaudut tulevaisuuteen pelokkaasti ja haluat että nykyinen tilanne jatkuu - vaikka on selvää ettei se voi jatkua muuttumatta.


      • FEKfknmwefkewef
        työtönpummi kirjoitti:

        Eikös meidän yhteisössä ole jokin vialla, kun on mahdollista elää mukavaa elämää työttömänä pummina? Itse olen täysin terve fyysisesti ja psyykkisesti, itseasiassa kuntoni on loistava, ei ole mitään mikä estäisi töiden teon, paitsi se ettei ole töitä. No empä enää töitä haekkaan. Harrastelen todella paljon nykyään, kun on vapaa-aikaa ja elelen silti tosi mukavasti työttömänä. Viime kesänä kävin jopa espanjassa ja rahaaa olen saanut sivuun seuraavaa reissua varten, vähän kerralla säästän, mutta säästän silti. Miten tämä voi olla mahdollista?

        Sosiaaliturvassa ei ole vikaa jos sillä saa ruuan ja katon päälle, vaan työelämässä on vikaa jos sillä ei saa muuta kuin ruuan ja katon päälleen.

        Kysymys on työllistämis ja palkanmaksuhalukkuudesta. Jos haluatte työntekijöitä maksakaa palkkaa työttömille.


      • työtönpummi
        FEKfknmwefkewef kirjoitti:

        Sosiaaliturvassa ei ole vikaa jos sillä saa ruuan ja katon päälle, vaan työelämässä on vikaa jos sillä ei saa muuta kuin ruuan ja katon päälleen.

        Kysymys on työllistämis ja palkanmaksuhalukkuudesta. Jos haluatte työntekijöitä maksakaa palkkaa työttömille.

        Joo, näinhän se on. EI paljon hyödytä mennä töihin.


      • Sanottuna oikein!
        FEKfknmwefkewef kirjoitti:

        Sosiaaliturvassa ei ole vikaa jos sillä saa ruuan ja katon päälle, vaan työelämässä on vikaa jos sillä ei saa muuta kuin ruuan ja katon päälleen.

        Kysymys on työllistämis ja palkanmaksuhalukkuudesta. Jos haluatte työntekijöitä maksakaa palkkaa työttömille.

        Tämä on just sitä, mitä monikin työtön ja ns. työtön haluaisi. Ei kukaan tee työtä ilman palkkaa.

        Nykyisin on niin, että halukkuus ottaa töihin riippuu siitä joutuuko maksamaan palkkaa vaiko ei. Jos ilmaisiksi niin pääsee töihin!!! siis töihin!!!! mitä töitä ne on!!!!!

        EHKÄ katainenkin VOISI TEHDÄ SILLE JOTAIN. jos vaan kokoomukselta tahtoa löytyis.

        iHMISYYS JA SE ONKO HYVÄ VAI HUONO IHMINEN, riippuu kataisen puolesta just rahasta.
        Katainen onkin Itä-Suomesta, jossa on kaikkein köyhimmät. Mutta onneksi on Saunalahti ja internet.

        Joskus Katainenkin voisi näyttää ihmisyyttä. Ja antaa rahaa Itä-Suomen alueelle työttömyyden hoitoon.

        Mekin pääsemme sanomaan sanamme.


    • KFNejknefwefkwefefw

      En. Päinvastoin - minua yritetään saada elämään velalle, mutta kuten jokainen järkevä ihminen tässä kohtaa valitsee valitsen itseni ja läheiseni.

      Rahalle voi elää vain jos on siinä systeemissä missä ansiot koituvat omaksi hyödyksi eli jäävät omaan taskuun tai elämäntapaansa voi tunkata rahalla. Esim. minä urattomana ja työttömänä velkaisena en näin edes voi tehdä (tai matka joka pitäisi kulkea on vähintään kaksinkertainen verrattuna ns. putoamattomaan perustavikseen) - jolloin halu rynniä jo menneen junan perässä on tasan nolla.

      Kilpailuyhteiskunta ei oikeasti tuota työpanosta, sillä kilpailussa hävinneet lopettavat tekemisen ja alkavat keskittymään itseensä ja omaan hyvinvointiinsa ja elämän rakentamiseen niillä olosuhteilla jotka ovat saavutettavissa järkevästi. Jos näiden ihmisten työpanos halutaan he tarvitsevat ennenkaikkea hyötyä työstään. Nyt hyöty menee työharjoittelijoita pitäville kokoomuslais-yrittäjille, velkojille jotka perivät olematonta ja virkamiehille joilla riittää paperia pyöritettäväksi kaiken maailman köyhän väen tarpeille räätälöidyissä virastoissa ja semi-palveluissa - mutta siis mitään hyödyllistä (tuottavaa työtä) ei systeemissä majaa.

      Yhteisömme on sairastunut. Sitä ei peruspalkansaaja tajua, näkee vain kasvavat verot ja maksut joiden maksamisen seurauksena maailma ei kuitenakaan muutu paremmaksi.

      Syrjään jääneiden yksilöiden ainoa järkevä toimintamalli on sopeutua ja pyrkiä saamaan itselle mahdollisimman hyvä asema reaalimaailman ehdoilla. Reaalimaailman ehdot tarkoittavat nykyisin sitä että jos haluat itseelsi hyötyä sinun on hankkiuduttava sairaseläkkeelle ja toimeentulon varaan jotta työtäsi=aikaasi riistetä korvauksetta "työllistymistoimenpiteissä". Erityisen totta tämä on velkaisille pitkäaikaistyöttömille joille ei koituisi ikimaailmassa rahallista, sosiaalista tai materiaalista reaalihyötyä työstään.

      Se että tavoittelee jotain jonka on jo selkeästi menettynyt on mielisairautta, vielä suuremmassa määrin mielisairautta jos tavoitellessaan menettää myös aikansa toisten ihmisten hyväksi saamatta siitä kompensaatiota.

      Minä valitsen itseni enkä sitä että hyödytän jotakuta toista saamatta itse mitään vastineeksi.

    • ....................

      Joku valitti täällä sitä, että on sairastunut pitkäaikaisesti ja sitä kautta hankkinut ongelmia. Itse ihmettelen, että miksi ihmiset eivät huolehdi terveydestään ennen kuin saavat ongelmia. Terveelliseen elämään kuuluu sopivasti stressiä, ruokaa ja vapautta.

      Anteeksi nyt vain, mutta monilla ihmisillä on asenne ongelma. Itse olen köyhistä oloista ja sen takia minua on kiusattu koulussa. Tiedän, että osittain koulukiusaamisen takia masennuin useiksi vuosiksi, mutta silloin kun olin masentunut, päätin, että jotenkin siitä täytyy päästä yli. Minusta monet ihmiset luovuttavat liian helposti ja syyttävät muita omista virheistään.

      Kun lukee jonkun ihmisen kirjoituksen, siitä voi aistia hänen tunnetilansa. Osa viesteistä on hyvinkin katkeria enkä ihmettele yhtään miksi sellainen ihminen ei työllisty. En minä ainakaan uskaltaisi palkata ihmistä, jolla on katkera ja hyökkäävä asenne. Olen itse nimittäin hyvin tunneherkkä enkä jaksaisi riidellä turhasta.

      Vääryyttä kaikki joutuvat kokemaan. Itseäni on petkutettu raha-asioissa ja parisuhdeasioissa. Ei siinä auta muuta kuin lähteä karkuun siinä vaiheessa, kun huomaa, että on tullut huijatuksi. Lämmöllä en toki muista näitä ihmisiä, mutta vihaa en jaksa heitä kohtaan tuntea. Lähinnä sääliä.

      • JKfnejkweefwefwef

        "Osa viesteistä on hyvinkin katkeria enkä ihmettele yhtään miksi sellainen ihminen ei työllisty. En minä ainakaan uskaltaisi palkata ihmistä, jolla on katkera ja hyökkäävä asenne. Olen itse nimittäin hyvin tunneherkkä enkä jaksaisi riidellä turhasta."

        Ja siellähän se työttömyyden syvä juuri paljastaa itsensä.

        SYRJINTÄ TYÖMARKKINOILLA.

        Anteeksi syvästi, mutta minulta - aidolta ihmiseltä - ei onnistu pakkopositiivisuus kun olen ongelmissa. Tarvitsen ratkaisuja tilanteeseeni ja yksi niistä asioista mihin en voi vaikuttaa on se että valitaanko minut vai en - etenkään jos minua syrjitään luonteeni takia.

        Jos haluat nähdä onnellisen ihmisen niin sinun täytyisi palkata minut jotta saan elämälleni jonkinalista pohjaa.

        PS. Masennuksesta joka kymmenes rämpii omin neuvoin ylös. Tuomitsetko siis ne yhdeksän muuta koska sinulle sattui onnistujan arpalippu?


    • Itse pidän työstäni joten ei se niin raatamiselta tunnu. Ja tuntuu myös siltä että jos nyt on kiva palkka niin voin tehdä töitä hieman enemmänkin ja laittaa lisää rahaa säästöön. Eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo mukanaan, jos vaikka joskus tekisi mieli tehdä vähemmän töitä tai jäisi työttömäksi. Joten kun voin ja haluan niin teen mielelläni pahan päivän (tai laiskan päivän) varalle töitä etukäteen.

      • talvipupu

        kaikille työttömyysputkessa olevien haukkujille ilmoitan että yli57v. työttömyyskorvauksen maksaa työnantaja sakkojen muodossa. että ei tarvi pec'että repiä senkään suhteen Työnantaja ihan vapaasta omasta halustaan on siihen sakkoon suostunut, ei ole mikään pakko ollut ja ei se silloin teiltä muilta pois ole.Me putkessa ja lisäpäivillä olijat voimme ihan kaikessa rauhassa ja hyvällä omallatunnolla downshiftata, chillailla tai mitä vaan.Hyvää syksyä kaikille putkessa oleville.


    • Fjejkwnefjkwefew

      Itse unelmoin omavaraisesta pienviljelystä hevosvoimalla. Nykyään tosin tuollainen pientiallisuus on enemmänkin kallis harrastus kuin suurten ihmismassojen ekologisesti kestävän omavaraisuuden mahdollistava malli.

      Sääli. No, kuittaampa seuraavat työttömyyskorvaukset....

      • tee ja toimi

        Hevospelillä tehtävistä metsän harvennushakkuita tekevistä metsureista on huutava pula. Moni ei halua, että metsä kaadetaan kertaheitolla sileäksi, vaan että sitä harvennettaisi maltillisesti. Mitäpä jos siirtäisit viljelyhaaveilusi siihen, että hommaat suomenhevosen, jota koulutat vetohommiin? Silloin riittäisi töitä eikä tarttis vaan maata sohvalla odottamassa, että joku kultalautasella toisi töitä tarjolle.


      • FENwfwjkefeffwewefwe
        tee ja toimi kirjoitti:

        Hevospelillä tehtävistä metsän harvennushakkuita tekevistä metsureista on huutava pula. Moni ei halua, että metsä kaadetaan kertaheitolla sileäksi, vaan että sitä harvennettaisi maltillisesti. Mitäpä jos siirtäisit viljelyhaaveilusi siihen, että hommaat suomenhevosen, jota koulutat vetohommiin? Silloin riittäisi töitä eikä tarttis vaan maata sohvalla odottamassa, että joku kultalautasella toisi töitä tarjolle.

        "Mitäpä jos siirtäisit viljelyhaaveilusi siihen, että hommaat suomenhevosen, jota koulutat vetohommiin?"

        Mitäpä jos todellisuudentajuusi mahtuisi että kaupungin vuokrakorttelissa toimeentulotuella elävä sukupolvi-köyhä ei ehkä hommaa koskaan yhtään mitään?

        Nämä ovat unelmia. Nämä eivät realisoidu eikä se riipu siitä kuinka valmis tai halukas moiseen työhön olisin.

        Minun tehtäväni on työllistää työvoimatoimiston ja sosiaalitoimiston virkailijoita että heillä on oikeus väittää että he tekevät työtä jolla on merkitystä. Se on se puun ja kuoren väli minne 100000 kaltaistani on tungettu.

        Herää todellisuuteen pahvi. Meillä ei ole varaa varakkaiden downshiftaajien harraste-itsetyöllistämiseen. Meillä ei ole varaa mihinkään muuhun kuin maata kotona ja odottaa kauhulla seuraavaa typ-rupeamaa jonka T&E keskus järkkää kokkari-nousukkaan hyväksi että saadaan tilastot näyttään paremmalta.


    • Anna Hilu

      Hai suuri ristTihän se olisi syntyä rahan ääreen.

    • Pakoon melusaas_II

      Eipä sitä taloa saa pienellä tulolla, jos ei ole jo säästetty. Itse olen töitä tehnyt viisitoistavuotiaasta ja kuusitoistavuotiaasta vakituisesti. Nyt viisikymppisenä oli sitten varaa myydä se kerrostalokolmio ja ostaa kauempaa ok-talo ja jäin kotiin. Tein yli kolmekymmentävuotta töitä. Välilla kolmekin duunia yhtaikaa eli vaikka olenkin nyt kotona ja vain siippani on töissä ja elämme hänen tuloillaan ja olemme tyytyväisiä, niin en todellakaan katso olevani mikään pumppi, sillä en pidä itseäni missään kortistossa ja nostele työttömyyskorvauksia. Minulla on myös aikaa iäkkäille vanhemmille, silla nykyyhteiskuntahan ei heitä arvokkaasti hoida. Säästän siinäkin aivan varmasti yhteiskunnan varoja. Moniko vaihtaa isänsä ja äitinsä vaipat ja pesee heidän jne. ja ihan ilman mitään palkkaa. Itse he eivät ilman apuaja toimeentulisi vaikka yhteiskunta näin katsookin. Toinen täysin muistamaton ja toinen menee muutaman askeleen rollaattorin varassa. Sen voin ilmoittaa, että alle sadan kilsan saa omakotitalon parillasadalla tonnilla.

    • Jonkun kai se on töitäkin tehtävä, että kaikki viestiketjun luuserit voivat tulla pummaamaan sitä autokyytiä tarvitessaan. Tai pääsevät Suomen kauniiseen saaristoon moottoriveneellä. Miksei tietysti purjeveneelläkin. Tai että yhteiskunnalla olisi varaa maksaa sen "omavaraisen" pienviljelijän sähköt, polttoaineet ja asuminen. Tai eläkeläisen eläkkeet, jotta hänen ei enää tarvi tehdä töitä. Yksi kehui kuinka on talot ja uusi auto ym. mutta ei enää tarvi tehdä töitä. Onko se uusi auto enää kymmenen vuoden kuluttua uusi? Entä jos uuden auton omistaja sairastuu?
      Turha noita on pohtia. Kohta se on jokaisella edessä....katsotaan sitten, kuinka pärjäävät nämä sentinvenyttäjät kun ei enää ole senttiä mitä venyttää......

      • Fejkkfjweefwef

        "Tai että yhteiskunnalla olisi varaa maksaa sen "omavaraisen" pienviljelijän sähköt, polttoaineet ja asuminen."

        Hevoset eivät vie sähköä. Pienvijelijä tuottaa noin 10 hengen vuoden ruuat, joten 5 hengen pienviljelijätaloudelta jää tuotantovoittona 5 ihmisen sapuskat.

        Tuotantovoittona pienviljelystä 5 ihmisen sapuskat ja reilu meiniki jossa kaikki tekee työtä - vai ei mitään kun ollaan työttömiä kun systeemi kusee?

        Sä maksat nyt jo mun sapuskat, sähkön ja katon, eikä mun tarvi antaa sulle kuin keskisormenvilatus takaisin.

        Ei sit pienviljellä :) *KESKISORMI*


      • tyytyväinen oon

        uusio auto ei ole uusi 10v. kuluttua... mitä sitten...ei ole paljon kilometrejä mittarissa kun ei tarvi töihinkään mennä ja kaikki km.t on ihan omia.... ei ole kukaan ajellut aiemmin ... hyvin pelaa niin kauan kuin on tarvis.... ehkä ei ole enää minuakaan 10v. kuluttua joten mitä välii onko auto 10v. vanha vai ei.Se uuden auton omistaja on jo valmiiksi sairas, eli ei tarvi funtsata sitäkään että mitä jos sairastun.Lääkekulutkin on sen verran joka vuosi että kela maksaa elokuustalähtien kaiken , eli ei ne voi enempää olla.Mitä sitten.Talon voi myydä kun tulee se aika ettei jaksa asua ja tehdä mitä pitäisi.onnellisinta olisi kuolla yht'äkkiä kotona nukkuessaan, se nimittäin on niin minulla kuin sinullakin edessä ihan varmasti jossakin vaiheessa mutta sitä ennen minä aion puolisoni kanssa nauttia elämästä ihan täysillä.


    • ....................

      Pyrin itse Pakoon melusaas_II kanssa samanlaiseen elämäntyyliin. Olen nuoresta pitäen (14-vuotias) käynyt töissä eikä olisi tullut mielenkään olettaa, että joku muu maksaisi elämiseni. Olen kysellyt ihmisiltä, että miksi ette mene töihin, niin monelle ei kelpaa työ, jota olen tehnyt lähes 10 vuotta. Kyllä minä sanon, että asenne ongelma vaivaa, jos työ ei kelpaa. Asiakaspalvelussa on pakko hymyillä, vaikka asiakas olisi inhottava. Asiakkaat narisevat ja syyttelevät, niin kuin moni muukin täällä.

      Mutta hei omapahan on valintanne narista. Parhaani mukaan koitan antaa näkökulmaa siihen, että usein ongelmat on pään sisällä. Kyllä minuakin ketuttaa hyvin moni asia elämässä, mutta koitan ajatella kaikkea muuta kuin niitä negatiivisia asioita.

      Kaikkein paras lääke, jonka huomasin itselläni toimivan, oli ihmisten välttely. Kaiken maailman ehdottomuuksia ja syytöksiä lakovat ihmiset hajottavat vain pään. Heille ei muuta kannata kuin hymyillä ja koittaa häipyä hyvän sään aikana, jotta sellainen turha valitus ei tartu.

      • werrwrr

        >Kyllä minä sanon, että asenne ongelma vaivaa, jos työ ei kelpaa.

        Syy on yleensä palkassa, eikä työssä.


      • höhhö p
        werrwrr kirjoitti:

        >Kyllä minä sanon, että asenne ongelma vaivaa, jos työ ei kelpaa.

        Syy on yleensä palkassa, eikä työssä.

        Ei pidä paikkaansa. On tutkittu asiaa ja itse asiassa palkka vaikuttaa viihtyvyyteen yllättävän paljon. Jos kyse olisi vain palkasta, niin kukaan ei ryhtyisi siivoojaksi, eläintenhoitajaksi tai lähihoitajaksi, koska palkka on niin surkea.

        Ihan yhtälailla on vaikkapa nyrpeitä automyyjiä, taksikuskeja jne, jotka tienaavat taatusti enemmän kuin meikäläinen. Muutenhan voisi päätellä, että mitä isompi palkka = sitä onnellisempi.


      • Fejhjfwbhjfwebhjweff
        höhhö p kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. On tutkittu asiaa ja itse asiassa palkka vaikuttaa viihtyvyyteen yllättävän paljon. Jos kyse olisi vain palkasta, niin kukaan ei ryhtyisi siivoojaksi, eläintenhoitajaksi tai lähihoitajaksi, koska palkka on niin surkea.

        Ihan yhtälailla on vaikkapa nyrpeitä automyyjiä, taksikuskeja jne, jotka tienaavat taatusti enemmän kuin meikäläinen. Muutenhan voisi päätellä, että mitä isompi palkka = sitä onnellisempi.

        Tässä aiheesta video.

        Vain toistoa vaativassa tylsässä työssä palkka on motivaattori. Sensijaan esim. innovaatioita ei voi ostaa rahalla, vaan palkan rooli tuollaisessa työssä on vain ratkaista "rahan ongelma", ja esim. innovointi lähtee ihmisen omasta halusta ja tärkeyden kokemuksesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

        Eli jos haluat teetättää tylsää työtä - maksa siitä käypäinen palkka niin työ tulee tehdyksi. Jos haluat sensijaan innovaatioita ja alansa ammattilaisia niin anna heille sen verran rahaa ettei raha ole ongelma - ja vapauta heidät tekemään sitä mitä he haluavat tehdä ja missä he haluavat kehittyä.

        Toimiiko työelämämme näiden tieteellisesti todistettujen kaavojen kautta? - EI TOIMI. Innovaatioita yritetään ostaa kovalla rahalla jolloin rahan ansaitsemisen yrittäminen itsessään estää innovaatiot. Samalla laiminlyömme perusalojen palkkoja jonka seurauksena työmotivaatio ja työtulos laskee.


      • w€rtty
        höhhö p kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. On tutkittu asiaa ja itse asiassa palkka vaikuttaa viihtyvyyteen yllättävän paljon. Jos kyse olisi vain palkasta, niin kukaan ei ryhtyisi siivoojaksi, eläintenhoitajaksi tai lähihoitajaksi, koska palkka on niin surkea.

        Ihan yhtälailla on vaikkapa nyrpeitä automyyjiä, taksikuskeja jne, jotka tienaavat taatusti enemmän kuin meikäläinen. Muutenhan voisi päätellä, että mitä isompi palkka = sitä onnellisempi.

        Lähihoitajan hommia tekevien mielestä palkka ei ole surkea, muuten he olisivat mieluummin työttöminä.

        Jos paskanlapiointityöhön ei löydy työntekijää 995 €/kk palkalla, syy on palkassa, eikä työssä. Voisin ihan hyvin lapioida 3000 €/kk palkalla. (On epäoleellista, olisiko tätä työtä oikeasti olemassa.)


      • ilmajoelta
        w€rtty kirjoitti:

        Lähihoitajan hommia tekevien mielestä palkka ei ole surkea, muuten he olisivat mieluummin työttöminä.

        Jos paskanlapiointityöhön ei löydy työntekijää 995 €/kk palkalla, syy on palkassa, eikä työssä. Voisin ihan hyvin lapioida 3000 €/kk palkalla. (On epäoleellista, olisiko tätä työtä oikeasti olemassa.)

        Tiedätkös, Seinäjoella haettiin juuri lapiomiestä kaatopaikalle, 1150€/kk. Veikkaan että sinnekkin olis hakijoita jos palkka olis 2500€.


    • Saastanen Hippi

      Raha on väline. (vaikkakin nykyään vanhentunut ja kehitystä jarruttava turhake) Liian monelle siitä on tullut kuitenkin elämän itseisarvo ja ihmisen arvon mittari.

      Jos sulla on se hyvä palkkainen työpaikka, missä kipität ylöspäin uraputkessas minkä kerkeät, tienaat hyvin ja sä olet ostanut sen hienon omakotitalon maalta, omistat vaimos kanssa 2 autoa, koiran, ehkä kissankin ja ootte tehny sen 2,1 lasta, jotka saavat luonnollisesti ihan perus hienot pelit ja vehkeet. Harrastatte mahdollisesti jotain ja rahaa jää aina mukavasti yli että pääsette kerran vuodessa tai kahdessa etelään viikon lomareissulle. Sua pidetään yleisesti arvokkaampana ihmisenä kuin Perus-Perttiä joka raataa hiki otsalla duunia minkä ehtii. Palkka ei ole Pertti paralla hääppöinen mutta tulee sillä nippa nappa toimeen, joskus jää jopa rahaa yli jolloin hän saattaa ostaa uusia vaatteita, kuluneiden ja rikkinäisten tilalle. Tässä vaiheessa jo ystävämme Perus-Pertti on yhteiskunnassa vähemmän arvostettu jäsen kuin hyvin pärjäävä keskiverto suomalainen.

      Sitten Pertti saa muiden työkavereidensa kanssa kenkää kun iso yhtiö ei tienaa tarpeeksi montaa miljoonaa. Pertillä ei ole enää varaa ostaa uusia vaatteita silloin tällöin ja täytyy muistakin kuluista nipistää entisestään. (Vaihtoehtoisesti tai pahimmillaan Pertti alkoholisoituu/masentuu tai saa muita mielenterveydellisiä vaikeuksia, jolloin hänet pudotetaan kylmästi yhteiskunnan alimpaan kastiin tähän Schubakinkin mainitsemaan "heikompaan ainekseen.")

      Jos Pertti onnistuu kuitenkin välttämään nuo ongelmat ja yrittää etsiä uutta työpaikkaa, samalla kun kitkuttelee sossun avustuksella ja jos tätä uutta työpaikkaa ei löydykkään, niin löytää Pertti itsensä luokiteltuna tästä "heikkomman aineksen" toisesta puolikkaasta jota loisiksikin kutsutaan.

      Tasa-arvoa? Sä olet tasa-arvoinen muiden kanssa sillon jos sulla on rahaa ja jos sulla ei oo rahaa niin sä et oo mitään.

      "Se, että sopeutuu ja mukautuu hyvin sairaaseen yhteiskuntaan, ei ole tervettä"

      Työtä tulis tehä työn tekemisen ilosta tai yhteiskunnalliseksi hyödyksi. Ei sen takia että oot myyny ittes velkaorjaks pankille tai koska haluat saada aina vaan uutta ja uutta tavaraa jolla sä et tee mitään hetken päästä tai mitä ilman sä pärjäisit vallanmainiosti.

      Esim kaupantätinä susta ei ole MITÄÄN muuta hyötyä yhteiskunnalle kuin että sua voidaan verottaa.

      Koko raha mekanismi on läpimätä ja se pitäisi purkaa ja siirtää historiaan.

      • Valistusliike

        "Esim kaupantätinä susta ei ole MITÄÄN muuta hyötyä yhteiskunnalle kuin että sua voidaan verottaa. "

        Väärin. Ilman kaupantätejä joutuisit hakeen tavaras suoraan tukusta, tavarat ei olisi hyllyssä vaan läjissä joita jokainen tonkisi, kukaan ei huolehtisi tukkuhallin siisteydestä tai siitä kuka hakee ja mitä hakee.

        Kaupan tätit voidaan nähdä myös eräänlaisina portinvartijoina, tällä hetkellä rahan vartijoina vaikkeivät valitse kenelle annetaan rahaa ja kenelle ei, mutta esim. ns "ota ilmaiseksi" taloudessa tarvittaisiin jonkinalisia vahteja ja menekki-seuraajia sekä kulutus-valistajia jotka siis olisivat kaupantätejä siinä missä nytkin.

        Tuotteiden esittely, hyllyttäminen ja menekin seuranta ja saataville järjestäminen ovat kaikissa talousmalleissa tarpeellinen ja jopa oleellinen osa toimintaa; niissäkin tapauksissa että tuotteet olisivat esim. ilmaisia. Jonkunhan tarvisi nimittäin huolehtia että kaupoista/jakelusysteemistä ei esim. katoa kaikki voipaketit jonkun teekkarineropatin jäynän takia. Tällä hetkellä rahaa käyttämättömiä "kaupantätejä" ovat esim. kirjastontädit. Kuvittele kirjasto jossa ei ole kirjastonhoitajaa? - Sellaisia olisivat myös kaupat ilman tätejä vaikka rahaa ei olisi olemassa ja tuotteet saisi ottaa mukaan koska tarvii niitä - jokaisessa ilmaisessa jakelusysteemissä on jakelusysteemin hoitaja. Jopa armeijan varusvarastossa tarvitaan "kaupantätejä" hoitamaan sitä varusteiden jakelua ja vaihtoa.

        Oleellisinta kaupantätin työssä onkin säästää kaupassa asioinnissa ihmisten aikaa ja hermoja ja pitää homma organisoituna. Se on konkreettinen hyöty yhteiskunnalle.

        Et taida olla niitä penaalin terävimpiä kyniä eh? Et ole varmaan koskaan vaivannut päätäsi miettimällä että miten tää maailma oikeasti toimii ja kuinka paljon sun puolesta oikeasti nähdään vaivaa ja tehdään työtä että maailma on vääntynyt tän kaltaiseksi. Koitahan hankkiutua eroon tuosta märästä korviesi takana niin koitetaan sitten uudestaan


    • JKJJKK

      EI MITÄÄN

    • Ei ole todellista.

      Mistä teitä sikiää?

      En ole koskaan ymmärtänyt ja tuskin tulenkaan ymmärtämään ihmisiä jotka elävät siivellä.

    • Vastaus---

      Ihmiset yrittävät täyttää sisäisen tyhjyytensä materialla, ja materian hankkimista varten täytyy käydä töissä.

      Itse olen rahallisesti köyhä, mutta sisäisesti äärimmäisen rikas. Olen onnellinen ja tyytyväinen kaikkeen siihen mitä minulla on elämässäni.

      Onni ei tule minkään tai kenenkään mukana, eikä sitä voi löytää mistään maagisesta paikasta.

      Onni on kiitollisuutta, tyytymistä siihen mitä on, anteeksiantamista, negatiivisista tunteista irti päästämistä. Onnellinen ihminen näkee elämän, ihmisten, ja maailman ihmeellisyyden, kauneuden ja ainutlaatuisuuden.

      Pysähtykää ihmiset! Elämä on nyt! Onni on tässä ja nyt!

      P.S. Sielumme on kuolematon. Älkää siis hötkyilkö, elämä ei lopu koskaan! :)

      • 56789

        Jokainen ihminen on sisäisesti äärimmäisen rikas. Ne jotka eivät sitä ymmärrä, hakevat onnea ulkoisesta maailmasta.


    • poistuma tapahtui

      Nelisen vuotta sitten löin hanskat tiskiin enkä ole kertaakaan katunut, enkä kadu. Elämänlaatuni on huipussaan kun sen itse arvioin ja miksen arvioisi, sivulliset arvioikoon omaa elämäänsä.

      En tee palkkatyötä enää ollenkaan jos ei lasketa aivan satunnaisia, lähinnä harrastukseksi tehtyjä töitä ilman aikataulua, eikä niitäkään montaa viikkoa mahdu neljään vuoteen.

      Yhteiskunnalta en ole pyytänyt enkä saanut mitään, tulen toimeen omillani. Elintasoni on ehkä keskivertoa suomalaista tasoa, mitään ei puutu eikä mitään turhaa tule hankittua.

      Pidemmittä puheitta; keskityn elämään ja annan muiden vouhottaa.

    • mies 86

      Paremmin tietämättä väittäisin, että korkean elitason saavuttaminen on hyvinvointivaltiossa asuville ihmisille ominaista. Googlettakaa esim. Maslown tarvehierarkia niin pääsette vihille mistä on kysymys.

    • Varakas "eläkeläinen

      Tuntuu, että taas köyhät ja kateelliset valittaa! Minä olen kokenut mitä on elää juuri toimeentulon rajoilla ja silloin nuorena päätin, että vielä joskus hankin niin paljon rahaa ettei ainakaan siitä ole puutetta! Ja- todellakin olen hankkinut kovalla yrittämisellä, vaikka en olekaan stressannut itseäni suuremmin. Maksoin isoa omaeläkettä, ja nyt viiskymppisenä ja hyväkuntoisena voin tehdä mitä haluan: matkustella, harrastaa mitä ikinä haluan eikä ole rahasta kiinni! Mitään kalliimpaa kiinteää omaisuutta minulla ei ole, koska en halua elvistellä rahoillani, vaan ne ovat tallessa erilaisissa sijoituksissa hajautettuina. Ei ole kallista mersua tai edes bemaria alla, vain rellu. Ainoa hieman kalliimpi kulkuneuvo on oma Cessna, jolla on kiva lennellä kaverien ja perheen kanssa, tehdä lapin- ja ulkomaanreissuja ja muuten vaan katsella maisemia. Ei ole edes kesähuvilaa eikä omakotitaloa! Mutta- jo tieto siitä, että saa sellaisia ostettua koska haluaa, on rauhoittavaa. Samoin sairaanhoitopalvelut: voin käyttää parhaita yksityislääkäreitä ja - sairaaloita eikä tarvitse kitua missään terveyskeskuksen jonoissa!
      Se on tämän tarinan opetus, että KUKA VAIN Suomessa pääsee tällaiseen elintasoon, jos vain halua ja kunnianhimoa riittää! Minä en ole koskaan kadehtinut keltään mitään, vaan halutessani hankkinut itselle sen mitä mieli on tehnyt kulloinkin.... Voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että raha on tuonut minulle rauhallisen olotilan ja sen myötä onnellisuuttakin. Kaiken kaikkiaan olen onnellinen mies!

      • Nyähä

        Previous message sponsored by Eläke-Fennia SocialMedia team.


    • kokonaan2

      Se kun ei ole miestä eikä lapia joille elää niin millekkäs muullekkaan!!!

    • Rikas työtön

      Jos minä nyt kiteytän tämän olettamani syyn työlle elämiseenne, niin se on: yksinkertainen ajatusmaailmanne.

    • väsäääääjjjj

      Vitun pelle minkä takia sitä työtä tehdään? Hä. Haloo herää heihei

    • Huokaileva Rotta

      Elän elämääni ja osan elämästäni laitan rahalle koska sillä saa jäljelle jäävälle elämälle lisälaatua.

      Lisäksi teen tämän harmaan ja jopa suoraan rikollisen talouden alueella, ennenkaikkea siksi että se on ainoa talouden muoto missä voin hyödyttää itseään, johtuen siitä että olen virallisessa budjetissani velkaloukussa.

      Toimeentulotukeni ohella myyn lääkkeitä, pimeaää viinaa ja tupakkaa, teen pimeitä hommia ja varastan liikeyrityksiltä jos mahdollista (näpistystä). Tiedän olevani rotta enkä ole ylpeä siitä, mutta vuosien köyhyyden jälkeen ymmärsin että myös moraali ja kunniallisuus on kaupan kun rahat on loppu.

      Tiedän etten ole ainut, meitä on kymmeniä tuhansia pikkunilkkejä. Suurin syy tälle on se että kun virallisia töitä ei ole ja luottotiedot on sössitty ei elämässä ole mitään muutakaan tapaa päästä "hiukan korkeammalle oksalle", en ole kovin lahjakas missään, ihan tavallinen perusjamppa jos en tekisi pikkuilkeyksiäni.

      Joku myy 8 tuntia päivässä aikaansa palkkansa eteen, minä myyn omaatuntoani ja vaivaa sekä riskiä kiinnijäämisestä (joka on toteutunut jo muutamaan otteeseen) - sekä myös sitä että rikosrekisterin ja kertyneiden maksujen jälkeen ei ole enää paikkaa normaaliyhteiskunnassa - koskaan.

      Hyvät puolet on se että silloin kun homma menee putkeen niin elämä on hiukan leveämpää kuin ns. "kunnon köyhän" joka nöyrtyy köyhyyteensä, aikaa kolttosissani menee ehkä arviolta kolme tuntia päivässä joten sikäli siis säästän myös aikaa itselleni.

      Suurin unelmani on joskus saada yhteisöltä anteeksi, käynnistää laillinen elämä nollatilanteesta ja tilaisuus oikeasti jättää tämä vaihe taakseen ja siirtyä lailliselle puolelle. Nykymaailman menoa katsellessa on vain surullisena todettava että unelmani ei taida toteutua koskaan ja rotta joutuu jatkossakin hakemaan pesänsä pehmikkeet toisilta, tietäen että asenteet on kovenemassa ja siitä varmaankin tulee minullekin joskus osani. Noh, toisilla YT-neuvottelut, minulla sitten vastaavasti selliä.

      Jokaisella kai roolinsa ja jos peiliin katsoo niin jokainen löytää itsestään pellen. Toiset isomman, toiset pienemmän. Omani on iso, tiedetään.

    • hyvät tulot

      Aloittajalla on melko hyvät tulot, jos 3000 euroa on palkkaa, josta kuluu 1500 euroa ja loput jää "ylimääräiseksi". Tämä tarkoittaisi noin 5700 euron bruttopalkkaa kuukaudessa.

    • mani.

      Minulle raha on ainoa syy käydä töissä. Mitä enemmän on pankkitilillä käteistä niin sen parempi. Raha luo turvallisuutta ja vaurautta. Joskus yöllä mietin niitä lukuja mitä on tililläni........aah.

    • ahneus ja kateus

      "Eli; miksi esim. työpaikassa jossa palkka 3 000€, ja itselle elintasoon riittää 1 500€, niin miksi ei voisi käydä sen verran töissä kuin tarpeen eli tässä tapauksessa 50% työaika."

      Joskus ennen vanhaan ihmisten kuukausitulot olivat 1500 euron luokkaa, eli 9000 markkaa. Tällä pärjäsi oikein hyvin eikä työelämä ollut kiireistä.

      Ihmiset kuitenkin ryhtyivät ahneiksi ja halusivat entistä enemmän rahaa. Piti tehdä enemmän töitä tai nopeammin töitä jotta sai suuremman palkan. Nykypäivän työelämässä useilla ihmisllä on kiire, mutta heillä saattaa olla myös hyvä palkka. Työpaikalla vaaditaan yhtä suurta panosta jokaiselta työtekijältä joten et voi mennä työpaikkalle 2000 € kuukausipalkalla tekemään töitä lepposammin koska juntit työntekijät jotka saavat 3000 € eivät pidä niistä jotka "sluibaavat" töissä. Jos et tee täyttä päivää vaan 4 tunnin päivän niin näistäkään "sluibaajista" ei välttämättä pidetä. Suomi on rasistien luvattu maa missä ei pidetä mistään erilaisuudesta.

      Työttömyys vähenisi kummasti jos ihmiset tekisivät 4 tunnin työpäiviä niin että työttömilläkin olisi mahdollisuus saada töitä. Onhan noita töitä tietysti korkeastikoulutetuille, mutta luulen että niitä ei liiemmin kortistossa ole. Usein niillä ihmisillä on muunlaisia ongelmia kuten psyykkisiä tai fyysisiä ongelmia jotka ovat työttömiä eivätkä ole korkeastikoulutettuja. He eivät välttämättä pärjäisi opiskeluelämässä jos lähtisivät opiskelemaan. Tai saattaisihan siellä pärjätä jos se tapahtuisi omaan tahtiin. Netin kautta tapahtuva opiskelu voisi olla yksi ratkaisu, mutta sekin veisi aikaa enemmän mitä nuorilta virkeiltä ihmisiltä jotka opiskelevat pääsääntöisesti.

      • TyötöntäAinesta

        >Työttömyys vähenisi kummasti jos ihmiset tekisivät 4 tunnin
        >työpäiviä niin että työttömilläkin olisi mahdollisuus saada töitä.

        Hassu vitsi.

        >Usein niillä ihmisillä on muunlaisia ongelmia kuten psyykkisiä
        >tai fyysisiä ongelmia jotka ovat työttömiä eivätkä ole
        >korkeastikoulutettuja.

        Eli sinun mielestä työttömät ovat mielisairaita tai muuten vaan vajaita, heikompaa ainesta?

        Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, syynä on se, että he ovat olleet työttömiä. Työnantaja ajattelee CV:n aukoista, että onkohan ollut vankilassa tai pitänyt ryyppyputken ja siirtyy seuraavaan CV:hen.


      • ahneus ja kateus
        TyötöntäAinesta kirjoitti:

        >Työttömyys vähenisi kummasti jos ihmiset tekisivät 4 tunnin
        >työpäiviä niin että työttömilläkin olisi mahdollisuus saada töitä.

        Hassu vitsi.

        >Usein niillä ihmisillä on muunlaisia ongelmia kuten psyykkisiä
        >tai fyysisiä ongelmia jotka ovat työttömiä eivätkä ole
        >korkeastikoulutettuja.

        Eli sinun mielestä työttömät ovat mielisairaita tai muuten vaan vajaita, heikompaa ainesta?

        Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, syynä on se, että he ovat olleet työttömiä. Työnantaja ajattelee CV:n aukoista, että onkohan ollut vankilassa tai pitänyt ryyppyputken ja siirtyy seuraavaan CV:hen.

        "Eli sinun mielestä työttömät ovat mielisairaita tai muuten vaan vajaita, heikompaa ainesta?"

        Eikö kapitalismi perustu voiton tavoitteluun ja kysynnän ja tarjonnan lakiin?
        Jos tarjolla on vahvempia yksilöitä, miksi työnantaja ottaisi heikkoja ihmisiä?
        Ihmisellä on ongelmana heikkous jos ihmisellä ei ole samaa tietotaitoa tai vaikkapa fyysistä voimaa työn suorittamiseen mikä häntä vahvemmilla ihmisillä on. Jos ihminen ei pärjää heikkoutensa vuoksi työmarkkinoilla, saattaa tästä seurata psyykkisiä ongelmia jos ihminen lähtee analysoimaan sitä miksi häntä syrjitään työmarkkinoilla. Syrjintä saattaa perustua myös fyysisiin sairauksiin jotka aiheuttavat sen ettei ihminen pysty keskittymään työhönsä yhtä hyvin kuin muut tai ihminen ei muulla tavoin kykene samaan mihin terveet yksilöt.

        "syynä on se, että he ovat olleet työttömiä."

        Etkö itse tässä juuri todennut että työttömät ovat viallista porukkaa? Jos työnantaja määrittelee työttömän ihmisen vialliseksi ja siirtyy seuraavaan CV:hen tämän perusteella, eivätkö he tällöin ole viallisia ihmisiä?

        Siis ei sinun tai minun näkökulmasta vaan työnantajan näkökulmasta. Työnantaja, sinä tai minä tiedämme että syynä voi olla vankila, ryyppyputki, psyykkiset tai fyysiset ongelmat. Yleensä ihminen joutuu vankilaan psyykkisten ongelmien kautta. Psyykkiseksi ongelmaksi voidaan luokitella se kun ihminen kuvittelee elämän toimivan ihmisten hyväksikäytön kautta, jolloin käytännössä varastaminen on ihmisten hyväksikäyttöä. Sitähän ne työnantajatkin harrastavat. Ihminen tarttuu pulloon psyykkisten ongelmien kautta. Alkoholi ehkäisee masennusta tilapäisesti ja masennus taas saattaa johtua siitä ettei ihminen saa töitä tai ei tiedä miten hänen tulisi elää elämäänsä.

        Kaikki ongelmat ihmisen elämässä lisäävät muita ongelmia. Psyykkiset ongelmat lisäävät alkoholismia sekä myös fyysisiä sairauksia. Jos psyykkiset ongelmat aiheuttavat masennusta, saattaa masennuksesta seurata se ettei ihminen jaksa huolehtia terveydestään ja tällöin ihmisen fyysinen terveys saattaa mennä niin huonoksi ettei ihminen jaksa töissä yhtä hyvin kuin mitä ne ihmiset jotka ovat fyysisesti ja psyykkisesti terveitä. Kapitalismi ja voiton tavoittelu tukevat ajatusmallia missä käytetään muita ihmisiä hyväksi jonka jälkeen ihmiset heitetään pihalle firmasta kun he eivät enää jaksa tehdä töitä orjan tavoin työnantajalle. Lait tietysti estävät tällaista toimintaa jossain määrin, mutta jos lait sallivat YT-neuvottelut joiden kautta kierrätetään ihmisiä, tällöin se on firmalle hyväksi. Tietysti työnantajan kannattaa pitää ne ihmiset firmassa jotka osaavat työnsä hyvin ja opiskelevat jatkuvasti alaansa. Jos ihmisellä on aukko CV:ssä, kertoo tämä usein kuitenkin siitä että ihminen ei ole jo nuorena nähnyt kuinka rankasti ihmisen tulee opiskella ja nähdä vaivaa saadakseen töitä tai sitten ihmisellä on tullut ongelmia eteen elämässä jonka vuoksi ihmisen on pitänyt keskittyä oman elämänsä ongelmien korjaamiseen.

        Ne ihmiset saattavat pärjätä työelämässä hyvin jotka osaavat peittää oman virheellisyytensä ja osaavat taistella työnantajia vastaan niin että he saavat pidettyä oikeuksistaan kiinni. Jos keksii valheen minkä avulla peittää CV:ssä aukot, tämä valhe saattaa mennä läpi työnantajalle. Koko kapitalismi perustuu kuitenkin ihmisten hyväksikäyttöön missä ei katsota viallisia ihmisiä hyvällä. Jokainen meistä on viallinen omalla tavallaan ja harva meistä on täydellinen. Silti työnantajat ottavat mielellään töihin niitä ihmisiä jotka väittävät itseään täydellisiksi. Toki jotkut työnantajat saattavat katsoa niitä rehellisiä ihmisiä parempina ihmisinä jotka uskaltavat puhua oman elämänsä ongelmista ja myöntävät etteivät ole täydellisiä. Nykypäivän mentaliteetti on kuitenkin se että yhteiskunnassa etsitään jatkuvasti syyllisiä yhteiskunnan ongelmiin jolloin ne ihmiset ovat helppoja uhreja jotka myöntävät syyllisyytensä olemalla vajavaisia ihmisiä kun he eivät kykene samaan mihin muut kykenevät tai väittävät kykenevänsä.


    • bullshit1

      No jaa... Tykkään työstäni, mutta en menisi sinne jos palkka ei tulisi ajallaan... Palkaa taas saa koulutuksen ja toimenkuvan mukaan...

      En elä käydäkseni töissä vaan teen töitä elääkseni, elääkseni niin kuin itse haluan... JA kyllä se 3000 vapauttaa jo elämään aivan eritavalla kuin 1500, toki jos ei enemmästä tiedä voi olla onnellinen siihenkin.....

      • Vgfghhhg

        Niin no jossakin päin elää vähemmällä kuin stadisa.


    • idea hyvä

      No, on kai kuitenkin niin että tarvitset niitäkin palveluja joita tuottavat ne korkeapalkkaiset. Esimerkkinä erikoistuneet lääkärit. Minusta on järjentyhmyyttä ajatella että kaikkien pitäsi koulutuksestaan huolimatta käydä vain vähäsen töissä. Minä teen paljon töitä mutta minulla ei ole kuitenkaan varaa ostaa moottoripyörää eikä -kelkkaa, asuntovaunua, kesämökkiä... Minulla on omakotitalo kylläkin ja auto, mutta niidenkin eteen on pitänyt tehdä pitkä päivää töissä. Olen normaalipalkkainen naisihminen ja säästäväinen. Elämä on sellaisia valintoja että näillä leveysasteilla on pakko olla asunto, voi olla vuokrattukin, mutta vuokrat maksavat lähes saman kuin asunnon lainanlyhennykset. Auto on pakko olla kun yleisillä kulkuneuvoilla en pääse töihin, on sellainen työ että pitää voida kulkea epätavallisiin aikoihin ja eri paikkoihin.

      Mutta idea olisi hyvä. Ei oikeasti tarvitse kauhean paljon. Mutta itsekullakin on ne asiat, joista nautiin, erilaisia.

    • kelan sivulta

      Yksinkertaisesti koska 1500€ tienaava saa eläkettä 749€/kk. 3000€ tienaava 1681€/kk.

      Vaikka silloin olisi lainat lyhennetty niin ei se vain yksinkertaisesti riitä.

    • räähtääh

      kyllä riittä'ä jos on vähänkin ollut aktiivinen ja säästänyt tulevan varalle.

    • lynderpix
    • Antivieroksuja.

      Työelämään koskaan kiinnipääsemättömät tai siitä muuten irtiajautuneet eivät voi asialleen mitään.
      Toinen asia on ottaa asenne ettei työtä yksinkertaisesti edes kannata tehdä.
      Osa puhelee lapiomiehen palkasta tai lähihoitajan palkasta ymmärtämättä asiasta mitään.
      Todellisessa työelämässä se on vain peruspalkka ja toinen puoli koostuu lisistä jne jne..
      Miten kuvittelette henkilön jonka palkka on 1300/kk saavan vuodessa 35000 kasaan verotettavaa tuloa.
      Siinä teille elämäntapaintiaanit miettimistä.

    • työnsankari-kari

      No se, ettävoi pientä munaa kompensoida titteleillä, autoilla ja muulla näkyvällä. Vaimokin shoppailee mieluusti ja käy tyttöporukalla levillä, ja se maksaa.

    • 15+18

      ...hmmm... mitäs siellä levillä puuhaillaankaan.....hmmm joo ja 'tyttöporukassa''

    • Anonyymi

      Onko TALO perustarve?

    • Anonyymi

      Kannattaa säästää joka palkasta puolet jemmaan ja jäädä pois työelämästä hyvissä ajoin, tosin nyt ovat palkat niin jälkeenjääneitä sekä inflaatio laukkaa niin voi tämäkin keino olla monelle jo mahdotonta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe