Mikä ihmeen teinien villitys tämä juttu on, että käytetään karjalan murretta teksteissä?
En rasittavampaa asiaa tiedä kun stadin pissispentu, joka kirjottelee tai juttelee tyyliin: "mie oon simmonen pikkuplikka....", "sie se kehveli oot...." jne. jne. jne.
Joku uus trendi juttu pentujen keskuudessa vai? Tästähän kärsii jo parisuhde savossa.
Karjalan murre
15
1500
Vastaukset
- Muumimamma
Jospa joihinkin murre tarttuu helposti - nyt kesähän on kyläilyn kulta-aikaa kun "pissikset" ja kaikki muutkin käyvät maaseudulla moikkailemassa sukulaisia :-)
Ja niin, mistä sie tiijät kuka on pissis ja kuka on Stadista vaikka kuinka kirjottelee että sie ja mie? :-)
Ja hmm...onkos Savossa Karjalan murretta, mie oon aika aatellu et Karjala ja Savo olis kahta eri aluetta, valaiskaa toki jos olen viärässä :-)
ps. Rapumies, olisi ihana jos arvioisit olenko mie pissis, eli minkä ikänen olen ja mistä :-)- myöhäiskantasuomi
Tässä hieman kielitietoa:
isompi kieliryhmämme on siis suomalais-ugrilaiset kielet, joiden alaryhmä on itämerensuomalaiset kielet ja siinä tuo myöhäiskantasuomi eli suomi, karjala (ei murre!, vaan siihen kuuluu murteita eli Karjalan kannaksen kaakkoismurteet, entisen Pohjois-Karjalan alueen itäsavolaiset murteet, Aunuksen Karjalan murre ja Vienan Karjalan murre), vepsä, vatja ja viro
Laajemmmin edelleen, ugrilaisten kielten suomalais-ugrilaiset kielet itämerensuomalaisten kielten lisäksi ovat saamelaiset kielet, permiläiset kielet ja ugrilaiset kielet (hantit, mansit, unkari).
Erikseen mainitaan vielä samojedikielet, ovat uralilaisia kieliä kuten suomalais-ugrilaiset kielet.
Jotta sikäli.
- mieku
Tuohon miunkin huomio kiinnitty, että karjalan murteesta kärsii parisuhe savossa.Ei oo mahollista. Oikia savolainen ei piittaa tuon taivaallista karjalaisista, joten en usko rapumiehen oleva sen paremmin savosta ku karjalastakaan. En tiiä rasittavampaa asiaa,ku joku muka helsinkiläine, joka juuria häveten vaikkakin kaivaten alkaa sortamaa toista samanlaista.
- Rapumies
Tuo ilmasuhan oli tarkotettu korostamaan, että ilmiöstä kärsii ihminen maanlaajuisesti. Samasta asiasta kärsii parisuhde niin Koilismaala, Etelä-Pohjanmaalla, Lapissa kuin Savossakin. Olipa sitten eteläsavvoo, savonkarjalaa tai mitä vaan.
Selittäkää vaan mulle tuo ilmiö, eikä tarvii sotkeutua maantieteellisiin seikkoihin.
- ghoul
Paljastan nyt rehellisesti oman tietämättömyyteni, mutta voisiko joku tietävä selventää minulle sanan pissispentu?!
- Muumimamma
Pissis = pissaliisa, termi tullee yhden tiedon mukaan siitä kun teinitytöt pikku hipsukassa käyvät kyykkypissillä muualla kuin vessan puolella :-) Nykyään on olemassa erilaisia pissiksiä, on mm. wanna-be-pissiksiä, ketkä kulkee Louis Vuitton-käsilaukkukopion kanssa ja sitten on olemassa Glamour-Pissiksiä joihin lukeutuu myös tämä Paris Hilton yms. Pissis on nykyään aika laaja käsite, kun on riittävän tuohtunut, myös mieheen voidaan viitata termillä pissis :-) Yleensä sillä kai tarkoitetaan tyttöä tai teiniä :-) KAI!! Oikaiskaa jos olen viärässä :-)
- nainen
Muumimamma kirjoitti:
Pissis = pissaliisa, termi tullee yhden tiedon mukaan siitä kun teinitytöt pikku hipsukassa käyvät kyykkypissillä muualla kuin vessan puolella :-) Nykyään on olemassa erilaisia pissiksiä, on mm. wanna-be-pissiksiä, ketkä kulkee Louis Vuitton-käsilaukkukopion kanssa ja sitten on olemassa Glamour-Pissiksiä joihin lukeutuu myös tämä Paris Hilton yms. Pissis on nykyään aika laaja käsite, kun on riittävän tuohtunut, myös mieheen voidaan viitata termillä pissis :-) Yleensä sillä kai tarkoitetaan tyttöä tai teiniä :-) KAI!! Oikaiskaa jos olen viärässä :-)
tätä käytetään myös ihan positiivisessa mielessä :) Itse pissikset ovat kuulemma keksineet...
- ghoul
Muumimamma kirjoitti:
Nyt tiedän mikä tämä pissis on ja olen taas kärryillä tämän päivän meinigeissä!
:)
Kiitos! - no MIE
Muumimamma kirjoitti:
Ku mie oon yhdistänyt termin pissis nimenomaan noihin teinityttöihin niin kysyisin rapumieheltä että voisko ajatella suuntautuvansa vähän iäkkäämpiin naisiin. Jos rapumies on siis mies eikä poika enää.
Sitten noi Antti Tuisku ja Hanna Karjalainen puhuu kyllä ihan omalla murteellaan ja kumpikin käyttää mm. mie-sanaa. Niin että oliskohan sieltä sitten tarttunut näihin teineihinkin. - no MIE
no MIE kirjoitti:
Ku mie oon yhdistänyt termin pissis nimenomaan noihin teinityttöihin niin kysyisin rapumieheltä että voisko ajatella suuntautuvansa vähän iäkkäämpiin naisiin. Jos rapumies on siis mies eikä poika enää.
Sitten noi Antti Tuisku ja Hanna Karjalainen puhuu kyllä ihan omalla murteellaan ja kumpikin käyttää mm. mie-sanaa. Niin että oliskohan sieltä sitten tarttunut näihin teineihinkin.Ja miehän tietystikkii tarkotin Pakarisen Hannaa enkä Karjalaista...
- n_23
On se kumma et nuoris naisissa riittää haukkumista: vaatteet on väärät, hiukset väärän väriset, kännykkään puhuminen on väärin ja kiroilua on liikaa. Noi jutut on kuultu tuhanteen kertaan. Mut että nyt EI SAA KÄYTTÄÄ KARJALAN MURRETTA, koska se niin kovasti voi jotakuta ärsyttää. Mennään tytöt yhdessä kukkamekot päällä hiljaa nurkkaan istumaan, ettei setä vaan suutu.
- myöhäiskantasuomi
Tuossa toisaalla on tuota kielitietoa ja niin, karjala ei ole murre.
Se, miksi entisen läänijaon mukaisen Pohjois-Karjalan alueen murteista puhutaan juuri itäsavolaisina murteina on kysymys, mikä pitäisi esittää oikeille kielitieteilijöille.
Anyone? - Savolaenen
Jos vielläen mietityttää, mittee murretta missäkkii huastettaan, voesitta käövä mulukasemassa tiältä:
http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/murrealu.html- myöhäiskantasuomi
Kiitos tuosta linkistä, oli siis mainio.
- Pissiliisa
Antti Tuiskusta se vissiin lähti..emmie tiiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274