Minun (pankin) asunto, miten jaetaan asumiskulut?

Venus

Mies on muuttanut minun asuntooni, josta siis lyhennän vielä pitkän aikaa lainaa. Nyt riitaa on tullut siitä miten asumiskulut pitäisi jakaa. Sähkö, netti, ruoka, vakuutus yms. menee puoliksi, siinä ei mitään ongelmaa.

Ongelma tulee tuosta vastikkeesta, joka ei edes ole järkyttävän suuri summa (alle 200 kokonaisuudessaan vesimaksujen kanssa). Loogista on, että maksan itse lainan, onhan asunto minun, mutta olenko ihan kohtuuton kun haluaisin, että mies maksaisi tuon vastikkeen kokonaan? Hän on sitä mieltä, että vain puolet kuuluu hänelle. Musta taas tuntuu jotenkin epäreilulta, että hän asuu (ja kuluttaa) asunnossani puoli-ilmaiseksi. Verrattuna näihin Helsingin vuokrahintoihin hän pääsisi minunkin ehdottamallani käytännöllä paaaaljon halvemmalla.

Tässä oikeasti taistellaan siis alle satasen summasta, mun mielestä ihan naurettavaa. Mutta tää asia kuitenkin vaivaa mua, joten en ehkä voi antaa ollakaan.

53

4528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-36-

      No voiskos sitä painetta laskea silleen, että korostaa miehen "joutuvan" maksamaan vastikkeen vain silloin tällöin tai vain nyt, koska ... ja sitten se syy miksi.
      Meilläkin liitto alkoi sillä, että mä muutin kumppanin kämppään. Osallistuin vastikkeen pulittamiseen vain satunnaisesti auttaakseni omistajaa selviytymään kaikistä itseään kuormittavista laskuista, ja se toimi meillä ihan hyvin koska mä koin että se oli reilu järjestely.
      Nykyään asutaan uudessä kämpässä joka omistetaan puoleksi ja siten myös maksetaan puoleksi.

      Neuvottelutaidot vaan käyttöön, niin kyllä sen kynnyksen yli vielä päästään. :)

      • avokasko

        Meillä (avoliitto, toisen omistusasunto) asia on siten, että:

        Mies maksaa;
        Omat henkkoht vakuutukset, asuntolaina, vastike, sähkö, vakuutukset (asunto,auto), auto (ml bensat), netti, ruoka (99%), omat ostokset, oma kännykkä,

        Nainen maksaa asumiskuluina 400e/kk;
        Omat henkkoht vakuutukset, kissojen kulut (2 kissaa,ruoka yms), omat kulut,oma kännykkä

        Meneekö tasan entä kun mennään naimisiin (=kaikki yhteistä)

        Molemmat työelämässä ja aiemmin nainen maksoi kaikki kulunsa ml vuokra-asunto 800e/kk. Nyt naisella jää säästöön 400e/kk, miehellä ei jää säästöön mitään.
        T. M/36, N/31


      • mek
        avokasko kirjoitti:

        Meillä (avoliitto, toisen omistusasunto) asia on siten, että:

        Mies maksaa;
        Omat henkkoht vakuutukset, asuntolaina, vastike, sähkö, vakuutukset (asunto,auto), auto (ml bensat), netti, ruoka (99%), omat ostokset, oma kännykkä,

        Nainen maksaa asumiskuluina 400e/kk;
        Omat henkkoht vakuutukset, kissojen kulut (2 kissaa,ruoka yms), omat kulut,oma kännykkä

        Meneekö tasan entä kun mennään naimisiin (=kaikki yhteistä)

        Molemmat työelämässä ja aiemmin nainen maksoi kaikki kulunsa ml vuokra-asunto 800e/kk. Nyt naisella jää säästöön 400e/kk, miehellä ei jää säästöön mitään.
        T. M/36, N/31

        Tyhmä mies taytyy olla jos ilman avioehtoa menee naimisiin koska ei omaisuus vaihda omsitajaa vaikka naimisiin mentäisiin että silleen vaan jos ero tulee niin varakkaampi maksaa tasiko käyhemmälle. Jos ero tullee ennne aviotumsita niin mies pitää asunnon ja sinä et saa mitään vaikka maksat asumiskuluista 400€.


    • oppeliini1

      Miehen pitäisi maksaa osa sinun kuukautista lainan lyhennystä myos. Asuuhan hän lainakaton alla! Mies ei yksin asuessaan mistään saisi asuntoa jossa jossa maksaisi vain omat henkilokohtaiset menonsa.

      Kenties hän luulee että maksunsa "luonnossa" on tarpeeksi korvaamaan vuokran. On täysin oma asiasi riittääko se sinulle.

      • mek

        AVoliitossa e ikannat maksa toisen nimissä olevaa lainaa kun avoerossa ei saa mitään mukaansa ilman oikeuden päätöstä ja kasvataa vain toisen omaisuutta. Aino asia millä saat miehen maksamaan on että myyt puolet asunnosta avokillesi ja hän ottaa oman lainan siihen ja sinä voit sillä summalla lyhentää omaa lainaa mutta silloin asunto on omistussuhteeltaan 50/50 niin kulut menevät puoliksi.


      • n.24.hki
        mek kirjoitti:

        AVoliitossa e ikannat maksa toisen nimissä olevaa lainaa kun avoerossa ei saa mitään mukaansa ilman oikeuden päätöstä ja kasvataa vain toisen omaisuutta. Aino asia millä saat miehen maksamaan on että myyt puolet asunnosta avokillesi ja hän ottaa oman lainan siihen ja sinä voit sillä summalla lyhentää omaa lainaa mutta silloin asunto on omistussuhteeltaan 50/50 niin kulut menevät puoliksi.

        niin, mutta nainen voisi kuitenkin periä mieheltä vuokraa sellaiset 300e kuussa muiden kulujen lisäksi, koska sen hinnan mies joutuisi ihan minimissään maksamaan jostain pienestä vuokra-asunnosta, jos he asuisivat naisen kanssa sellaisessa. se on naisen oma asia käyttäisikö hän sen summan lainansa lyhentämiseen vai johonkin muuhun.


      • 2+7

        "Miehen pitäisi maksaa osa sinun kuukautista lainan lyhennystä myos. Asuuhan hän lainakaton alla! Mies ei yksin asuessaan mistään saisi asuntoa jossa jossa maksaisi vain omat henkilokohtaiset menonsa."

        En oikein ymmärrä tällaista. Nainenhan saa sillä lainan maksamisella asunnon lopulta, mies ei mitään. Miksi miehen pitäisi naisen lainat maksaa? Yhtiövastike puoliksi, se riittää.

        En oikein ymmärrä muutenkaan sitä asennetta, että kumppani rinnastetaan vuokralaiseen. Jos minun miesystäväni muuttaisi minun asuntoon, keskittyisin siihen että rakennetaan yhteistä tulevaisuutta. En minä ainakaan rupeaisi katkerana ajattelemaan, että täällä hänellä on halvempi asua kuin jossain muualla. Mitä sitten? Hyvähän se ainostaan olisi, minä ainakin haluan rakkaalleeni hyvää, ei hän ole saman tasoinen kuin joku randomvuokralainen.

        Kun itse maksan lainaa, hän voisi vaikka laittaa säästöön rahaa. Sitten jos ostamme isomman yhteisen kämpän, minulla on rahaa kun myyn vanhan, ja hänellä on rahaa säästöinä. Eli tasan menee. Jos eroamme, minulla on oma kämppä jonka olen itse maksanut, ja hänellä on säästöt, kun ei ole niitä minun asuntoon tuhlannut. Reilua. Remontit ynnä muut kunnostukset voi laittaa puoliksi, molemmathan sitä asuntoa kuluttaa, eikä vaan se toinen.

        Jos se oikeasti v tuttaa, että mies saa halvemmalla asua, kuin jossain muualla, niin asukoon sitten molemmat erikseen. Parempi niin, ettei vaan jompi kumpi saa jotain hyötyä. Onhan se nyt kamalaa suoda sille omalle rakkaalleen jotain hyvää jakamalla jotain. Kannattaa sitten kaikki ruuanlaittamiset ja hartiahieronnat ynnä muutkin laskea ruutuvihkoon, ettei toinen vaan saa enemmän hyötyä siitä suhteesta kuin toinen.


      • hkljkljkl
        2+7 kirjoitti:

        "Miehen pitäisi maksaa osa sinun kuukautista lainan lyhennystä myos. Asuuhan hän lainakaton alla! Mies ei yksin asuessaan mistään saisi asuntoa jossa jossa maksaisi vain omat henkilokohtaiset menonsa."

        En oikein ymmärrä tällaista. Nainenhan saa sillä lainan maksamisella asunnon lopulta, mies ei mitään. Miksi miehen pitäisi naisen lainat maksaa? Yhtiövastike puoliksi, se riittää.

        En oikein ymmärrä muutenkaan sitä asennetta, että kumppani rinnastetaan vuokralaiseen. Jos minun miesystäväni muuttaisi minun asuntoon, keskittyisin siihen että rakennetaan yhteistä tulevaisuutta. En minä ainakaan rupeaisi katkerana ajattelemaan, että täällä hänellä on halvempi asua kuin jossain muualla. Mitä sitten? Hyvähän se ainostaan olisi, minä ainakin haluan rakkaalleeni hyvää, ei hän ole saman tasoinen kuin joku randomvuokralainen.

        Kun itse maksan lainaa, hän voisi vaikka laittaa säästöön rahaa. Sitten jos ostamme isomman yhteisen kämpän, minulla on rahaa kun myyn vanhan, ja hänellä on rahaa säästöinä. Eli tasan menee. Jos eroamme, minulla on oma kämppä jonka olen itse maksanut, ja hänellä on säästöt, kun ei ole niitä minun asuntoon tuhlannut. Reilua. Remontit ynnä muut kunnostukset voi laittaa puoliksi, molemmathan sitä asuntoa kuluttaa, eikä vaan se toinen.

        Jos se oikeasti v tuttaa, että mies saa halvemmalla asua, kuin jossain muualla, niin asukoon sitten molemmat erikseen. Parempi niin, ettei vaan jompi kumpi saa jotain hyötyä. Onhan se nyt kamalaa suoda sille omalle rakkaalleen jotain hyvää jakamalla jotain. Kannattaa sitten kaikki ruuanlaittamiset ja hartiahieronnat ynnä muutkin laskea ruutuvihkoon, ettei toinen vaan saa enemmän hyötyä siitä suhteesta kuin toinen.

        Minulla on sama tilanne kuin ap:lla, mies maksaa asumisestaan yli puolet vähemmän kuin jos asuisi vaikka kunnan vuokayksiössä. Aluksi ajattelin, että katsotaan miten sujuu ja hankitaan sitten yhdessä isompi asunto puoliksi. Nyyt kun olemme keskustelleet, niin mies ei olekaan valmis maksamaan mitään yhteisestä asunnosta, vaan minun pitäisi ostaa omilla rahoillani hänelle (ja hänen lapsilleen) isompi asunto. on lievästi sanoen kusetettu olo.


    • totuuden torvi

      Heitä ukko pihalle jos ei rahaa ala kuulumaan. Ei asuminen ole ilmaista ja sähkö ja vesikin maksaa. Miehes haluaa hyötyä sinusta ja ei maksa sen takia

    • nallikkan

      Minä muutin puolisoni omistamaan asuntoon. Menot jaetaan kuukaudessa niin että minä maksan vastikkeen ja hän lainan. Sähkö,tv-lupa ja netti maksetaan vuoro kuukausin,molemmat maksavat omat puhelin ja vakuutuslaskut,ruoka ja muut yhteiset menot sitten puoliksi. Toimii ainankin meillä eikä tarvitse raha-asioista tapella ja riidellä.

    • wwwww1

      Jos mies kieltäytyy maksamasta vastiketta, niin kannattaa miettiä koko suhteen jatkamista. Tulee mieleen, että hän asuu kanssasi, koska noin edullisesti ei saa mistään asuntoa, plussana tulee vielä siivous, pyykinpesu, ruuanlaitto ja muut parisuhteen edut.
      Sano, että oikeastaan hänen on jatkossa maksettava asunnostaan sinulle puolet vastaavan käyvästä vuokrasta. Voi olla, että ottaa opikseen tai häipyy.
      Tule ihmeessä kertomaan kuinka kävi!

    • 233333333311111

      Sano että voi muuttaa omaan asuntoon sitten.

    • Leppis*

      Minusta olisi vähintäänkin kohtuullista, että miehesi maksaisi vastikkeen kokonaan, se kuitenkin on reilusti alle sen, mitä vuokra-asunnossa olisi vuokra! Jos ei kelpaa, niin etsikööt oman asunnon, ei täällä kukaan ilmaiseksi saa asua!

    • Avopuolisotar

      Kannattaa muistaa, että sinä kasvatat pääomaasi asunnostasi vuosi vuodelta, ei avopuolisosi.Hyödyt jo nyt hänestä, koska hän maksaa menevistä käyttökuluista puilet.Sinkkunahan maksaisit kaiken yksin.
      Hänhän varmastikin auttaa sinua paljon miehellisissä töissä kuten renkaan vaihdoissa, kodin rempoissa tms :) miksi sinun pitää nahda vain rahallinen osuus merkittävänä.
      Jos raha on sinulle se tärkein, niin myy asunnostasi puolet miehellesi.Täten hänkin on velvollinen maksamaan puolet kaikesta, eikö niin?

      • ykjfyklf

        et ole ottanut huomioon mahdollista asuntojenhintojen laskua, etkä sitä että ap. vastaa MYÖS mahdollisista remonteista asuntoon. Ja kyllä sitä taloyhtiöönkin isoja remontteja tulee, jolloinka osakkeenomistajat ne maksaavat.

        Taidat sinä "avopuolisotar" olla toisten siivellä asuja


      • 4+15
        ykjfyklf kirjoitti:

        et ole ottanut huomioon mahdollista asuntojenhintojen laskua, etkä sitä että ap. vastaa MYÖS mahdollisista remonteista asuntoon. Ja kyllä sitä taloyhtiöönkin isoja remontteja tulee, jolloinka osakkeenomistajat ne maksaavat.

        Taidat sinä "avopuolisotar" olla toisten siivellä asuja

        Niin, omistaja omistaa. Mies ei lopulta omista mitään. Jos omistaja myy kämpän, hän saa kaikki rahat, ei mies. Miksi mies sitten maksaisi tyhjästä? Omistaja on myös itse tehnyt päätöksen ostaa tuon kämpän. Se, että hinta laskee, ei kuulu suhteeseen mitenkään, syytön se mies siihen on.

        Olen avopuolisottaren kanssa samaa mieltä. Enkä minä ainakaan ole siivellä asuja, vaan olen itsekin asunnon ostanut lainan maksaja. Ei tulisi mieleen laittaa toista maksamaan minulle asuntoa. Tai tottakai, jos olisi oikea vuokralainen, mutta avopuoliso on eri asia.

        Huom. Taloyhtiön remontit maksetaan (könttänä tai) lisätään yhtiövastikkeeseen. Jos yhtiövastike jaetaan, molemmat maksavat sitä remonttia, eikä vain asunnon omistaja yksinään.


      • b fffdf
        4+15 kirjoitti:

        Niin, omistaja omistaa. Mies ei lopulta omista mitään. Jos omistaja myy kämpän, hän saa kaikki rahat, ei mies. Miksi mies sitten maksaisi tyhjästä? Omistaja on myös itse tehnyt päätöksen ostaa tuon kämpän. Se, että hinta laskee, ei kuulu suhteeseen mitenkään, syytön se mies siihen on.

        Olen avopuolisottaren kanssa samaa mieltä. Enkä minä ainakaan ole siivellä asuja, vaan olen itsekin asunnon ostanut lainan maksaja. Ei tulisi mieleen laittaa toista maksamaan minulle asuntoa. Tai tottakai, jos olisi oikea vuokralainen, mutta avopuoliso on eri asia.

        Huom. Taloyhtiön remontit maksetaan (könttänä tai) lisätään yhtiövastikkeeseen. Jos yhtiövastike jaetaan, molemmat maksavat sitä remonttia, eikä vain asunnon omistaja yksinään.

        Vuokralla asuja maksaa Helsingissä miniminä 650 e/kk plus nuo juoksevat asumiskulut. Eli kehota mies muuttamaan sellaiseen tai jos haluaa asua luonasi, maksamaan vuokraa puolet yksiön vuokrasta eli n 300 e. Muuten hän hyväksikäyttää sinua.


    • grrrrr!

      Sano miehelle, että hommaa oman vuokra-asunnon.
      Siitä maksaa paljon enemmän.

      Kustannukset, jotka miehen tulee maksaa on pääteltävissä alueen yleisen hintatason perusteella.
      Jos alueella on vuokrat esim 600€ samanlaatuisissa asunnoissa, kuin sinun on, tulisi miehen maksaa 300€.

      Sinä et ole miehen elättäjä vielä tässä vaiheessa! Hänen tulee ymmärtää ettei siipeily ole suotavaa vaan hän muuttaa oman vuokra-asuntoon jos ei suostu maksamaan kohtuu-hintaa.

      • immeinenvaan

        Samaa mieltä grrrn kanssa. Tai yhtiövastike hänelle kokonaan. Hän on asunnossasi tavallaan alivuokralaisena. Tai voithan myydä asunnostasi puolet hänelle, mutta siinä on omat riskinsä. Puolet vastikkeesta ei ole reilu, koska hän kuluttaa omaisuuttasi.


      • hlhjkkjlklj
        immeinenvaan kirjoitti:

        Samaa mieltä grrrn kanssa. Tai yhtiövastike hänelle kokonaan. Hän on asunnossasi tavallaan alivuokralaisena. Tai voithan myydä asunnostasi puolet hänelle, mutta siinä on omat riskinsä. Puolet vastikkeesta ei ole reilu, koska hän kuluttaa omaisuuttasi.

        Vastasin ylempänä, että olen samassa tilanteessa kuin ap.

        olen itsekin ehdottanut asunnon myymistä puoliksi miehelle. Ei onnistu. Hänellä ei ole kuulemma rahaa ostella asuntoja. Kysyin, mitä hän sitten tekisi, jos ei asuisi minun luonani - kuulemma vuokraisi kaksion, jonka vuokra on 600-800 euroa/kk! Eli sellaisen summan hän olisi YKSIN asuessaan valmis yksin maksamaan vuokra-asunnosta, mutta ei lainan muodossa meidän yhteisestä asunnostamme. Olen melko neuvoton ja vihainen. Mitä tästä pitäisi päätellä?


      • Mikä on kohtuus

        En mä kyllä vois pyytää avopuolisolta samaa vuokraa kun pyytäisin joltain tuikituntemattomalta! Ja vuokranantajathan yleensä saa asunnostaan voittoa, eivätkä vain kata sillä menojaan? Lisäksi vuokranantaja maksaa vuokratuloistaan veroja. Avopuoliso ottais vuokran varmaan "pimeänä". Ja ei ole mitään vuokrasopimustakaan ja sen kautta vuokralaisen oikeuksia. Kuten irtisanomisaika. Avokki voi vaatia sua muuttaan välittömästi.


    • sfhksfhljs'fljhd'fjl

      en itse ottas tollasta sluibailijaa nurkkiini pyörimään.
      Ei se nyt ihan niin mene että sinä maksat asumisen ja mies sluibailee siitä.
      sinähän maksat jo "ylimääräistä" KORKOJEN muodossa, ja sinä otat myös riskin asunnon hinnan kanssa... en nimittäin jaksa uskoa että asuntojen hinnat hirvesti nousee, vaan päinvastoin, ne varmasti alkaavat laskea.

      Toisekseen, kyllä se asunto käytössä kuluu.. jollonka sinä vastaat myös asunnon remontista.

      Minä itse määrittelisin alueen keskihintaisen vuokratason vastaavanlaiselle asunnolle, ja siitä sitten PUOLET miehen maksettavaksi. Ja tietenkin kaikki ruokakulut yms yhteiset laskut puoliksi. Jos ei käy, niin voi asua sitten omassa vuokraläävässä, ja vielä isommalla rahalla.

      Ikävä kyllä, elämässä ei ole ilmaisia lounaita!

    • Ymmärrän pointtisi ja vastikkeen maksatus ei ole periaatteessa kohtuutonta, ajatellen vuokrakuluja tms. MUTTA oikeasti vastikekulu kuuluu puolittaa. Miksi vastike aiheuttaa noin pahan kinaamisen? Voittehan jakaa asumisen kulut myös tulojen suhteessa. Laskette kaikki netit ja vastikkeet yms. yhteen ja jaatte kulut niin, että enemmän tienaava maksaa enemmän.

      • sinkoli

        Niinpä, miksi toisen pitäisi maksaa koko vastike? Puoliksihan se kuuluisi laittaa. Jos mies maksaa koko vastikkeen, niin silloinhan nainen on se loinen. Laina on laina, sillä ostetaan asuntoa omaksi. Se ei ole mikään asumiskulu. Vastikkeella taloa pidetään kunnossa, se on asumiskulu, eikä se kuulu vain toisen tehtäväksi.

        Enkä ymmärrä tuota kuluttamisjuttua ollenkaan. Kuulostaa jotenkin niin kylmältä ajattelulta. En ainakaan itse osaa ajatella että puolisoni kuluttaa kämppääni, vaan ajattelen yksinkertaisesti että hän asuu täällä; me asumme täällä. Eikä että me kulutetaan tätä kämppää täällä. Kuulostaapas hassulta oikeastaan. Pikku Tommi ilmoitti koulussa "Meillä kuluttaa kotia isi, äiti, minä ja pikkusisko". :D

        No mutta siis, voihan se kumppani sitten auttaa siinä rempassa kun sen aika on.


      • fhefrhwu
        sinkoli kirjoitti:

        Niinpä, miksi toisen pitäisi maksaa koko vastike? Puoliksihan se kuuluisi laittaa. Jos mies maksaa koko vastikkeen, niin silloinhan nainen on se loinen. Laina on laina, sillä ostetaan asuntoa omaksi. Se ei ole mikään asumiskulu. Vastikkeella taloa pidetään kunnossa, se on asumiskulu, eikä se kuulu vain toisen tehtäväksi.

        Enkä ymmärrä tuota kuluttamisjuttua ollenkaan. Kuulostaa jotenkin niin kylmältä ajattelulta. En ainakaan itse osaa ajatella että puolisoni kuluttaa kämppääni, vaan ajattelen yksinkertaisesti että hän asuu täällä; me asumme täällä. Eikä että me kulutetaan tätä kämppää täällä. Kuulostaapas hassulta oikeastaan. Pikku Tommi ilmoitti koulussa "Meillä kuluttaa kotia isi, äiti, minä ja pikkusisko". :D

        No mutta siis, voihan se kumppani sitten auttaa siinä rempassa kun sen aika on.

        Samalla voisi ajatella, että on kylmää ajatella, että toinen kuluttaa sähköä, vettä. Nekin siis vois toinen vaan maksaa? Tai mitä jos auto on toisen omistuksessa, eikö tarvitse maksaa mitään vakuutuksista, bensoista, huolloista tms.? Jos molemmat käyttää autoa yhtä paljon?

        Voihan tietysti maksaa kuluja sitten vasta kun lattia menee vaihtoon tms. Mutta mitä jos ero tulee sitä ennen?


      • Eee1234
        fhefrhwu kirjoitti:

        Samalla voisi ajatella, että on kylmää ajatella, että toinen kuluttaa sähköä, vettä. Nekin siis vois toinen vaan maksaa? Tai mitä jos auto on toisen omistuksessa, eikö tarvitse maksaa mitään vakuutuksista, bensoista, huolloista tms.? Jos molemmat käyttää autoa yhtä paljon?

        Voihan tietysti maksaa kuluja sitten vasta kun lattia menee vaihtoon tms. Mutta mitä jos ero tulee sitä ennen?

        Eihän tässä jutussa niin sanottu, että vain toinen ne maksaa vaan nimenomaan sähkö ja vedet maksetaan puoliksi, ja tähän mies on suostunutkin, ja maksamaan puolet vastikkeesta.


    • (korko+vastike)/2

      Miesystäväni myi oman asuntonsa ja muutti taannoin rivitalohuoneistooni, josta maksan lainaa vielä vuosia.

      Mies maksaa puolet hoitovastikkeesta (rahoitusvastiketta eli yhtiövelkaa ei ole) ja puolet voimassa olevasta asuntolainan korosta (12 kk Euribor). Itse maksan lyhennyksen, puolet korosta ja puolet vastikkeesta.

      Lisäksi maksamme puoliksi sähkön (etäluettava, maksu kulutuksen mukaan) ja veden (huoneistokohtainen mitari).

      Ruuat maksetaan suunnilleen vuorotellen.

      Kaikki muut menot ovat kumpaisenkin henkilökohtaisia. Maksan esim. nimissäni olevan kotivakuutuksen ja mies puolestaan autonsa menot. Itselläni ei ole polkupyörää kummempaa ajopeliä enkä käytä hänen autoaan. Työmatkani kuljen bussilla.

      Meillä tämä on toiminut hyvin ja nykyään mies laittaa itselleen säästöön suunnilleen sen verran kuin itse maksan asuntolainani lyhennystä. Miehellä siten mahdollisuus käyttää säästöjään kesäasuntonsa, autonsa tai veneensä laitteluun :)

    • eggd

      Jos asunto on SINUN sinä maksat. Jos asunto on YHTEINEN vastike jaetaan. Aika simppeliä.

    • nimimerkki11

      Otetaan esimerkkinä 50m2 kaksio. Alueen vuokrataso on 15€/m2 peruskuntoisesta asunnosta. Vuokrattuna ko. asunto maksaisi 750€/kk vesi vaikka 20€/nuppi.

      Jos vastike vaikka 200€ vesi, on minun mielestäni enemmän kuin suvaittavaa maksaa siitä että asuu toisen omistamassa kodissa em. hinta. Siinä säästää kumminki vuokrakulujen osalta suuren summan rahaa. Asunnon omistaja on kumminki vastuussa sen kulumisesta, kodinkoneiden (uuni, hella, jääkaappi) uusimisesta, lattiapinnoista seinien kautta kattoon. Esimerkkinä otetaan vaikka asuntoon muutettaessa kylpyhuoneremontti 8 000€, keittiö 10 000€, lattiapinnat 1 500€ ja seinien/kattojen pintamateriaalien uusiminen ja/tai ehostus 500€ saadaan yhteissummaksi 20 000€. Sillä asuisi melkein 8 ½ vuotta maksamalla pelkkää vastiketta, ja sen 8½v jälkeen ei asunnon arvo ole kuitenkaan enää sen 20 000€ kalliimmalla tasolla. Silti toinen asuu hyvinkin edullisesti remontoidussa/muuten hyvässä kunnossa olevassa asunnossa, eikä molemmat ryve velkahelvetissä tai toinen ole riippuvainen toisesta miettien rahahuolia toisen puolesta.

      Sama jos asut vuokralla jollain tuntemattomalla ihmisellä. Sama asunto, sama 750€/kk vuokra. Asunnon" tuntematon" omistaja maksaa vuokratuloista 200€ yhtiövastiketta, lyhentää vaikka lainaa 300€/kk ja nettoaa itselleen 250€/kk lisätienestiä. Taas joku voittaa enemmän kuin toinen, mutta toinen on silti pankkiin sidoksissa ja vuokralainen voi lähteä kun huvittaa.

      Omasta mielestäni luontevampaa maksaa omalle puolisolle pienoinen korvaus siitä että hän on korkoihin, remontteihin ja oman taloutensa vakinaiseen kartottamiseen sidottu, kuin maksaa jollekkin tuntemattomalle ihmiselle huomattavasti suurempi summa voittoa.

    • Rakkaus ja raha

      Parisuhde ei ole taloussuhde.


      Asumme minun velkaisessa talossani. Maksan talon kulut, mies hankkii polttupuut takkaan. Msakan myös kaikki kodin hankinnat (matot, tyynyt, peitot, huonekalut, verhot, pyyheet, remontit jne). Ruuat ja pesuaineet maksamme puoliksi.

      Niin kauan ei siivellä asuminen vi.tut.ta kun seksi pelaa ja rahani riittää.

    • suetsi

      Et ole ollenkaan kohtuuton.. mielestäni tuo olisi ihan oikein.. silloin molemmat kantaa kortensa kekoon.. eihän mies saisi mistään muualta "omistusasuntoa" 200E kk maksulla... eikä edes sitä vuokra-asuntoakaan.. kyllä hänenkin pitäisi yhtälailla olla valmis maksamaan asunnosta sen mukaan kuin olisi erillisessä vuokra-asunnossa.. tuo 200E on hyvin pieni summa siihen nähden... jos teidän on tarkoitus oikeasti pysyä yhdessä eikä hyötyä vain toisesta.

      • Jossulla on toinen

        Ole hieman hakoteillä.. Ei parisuhteessa toinen maksa "vuokraa" toiselle. Omaisuuden kulut sinne, kuka sen omistaa. Käyttökulut puoliksi.


    • Itse tuollaisessa tilanteessa tyytyisin siihen että mies maksaa puolet yhtiövastikkeesta, puolet sähköstä ja oman vedtensä.. Erossa miehellesi ei kuitenkaan jää mitään ja sinulle jää asunto (lainoinesi).

      Eli asumiskulut puokkiin ja sinä maksat lainasi kokonaan. Näin se kuulostaa mielestäni kohtuulliselta.

    • nainen.

      Sinä maksat lainan/rahoitusvastikkeen kokonaan, mies puolet yhtiövastikkeesta ja sinä puolet myös yhtiövastikkeesta. Silloin se menee oikein.

      Rahoitusvastikkeella tai lainalla sinä maksat oman asuntosi. Yhtiövastike menee talon kuukausittaisten kulujen hoitoon. Asunto jää kuitenkin sinulle lopulta, sinä omistat sen ja voit myydä sen joskus.

      Ruokaa voit ostaa erikseen ja mies erikseen, mies syö enemmän takuulla. Eri rahat ehdottomasti siihen. Vakuutusta ei ole pakko olla.

      Teiltä puuttuu avoehto, sillä nykyään mies voi saada omaisuuttasi erossa ellei AVOehtoa ole. Tutustu suomen nykyiseen lakiin ja hanki paperit ajoissa.

      • sekin.

        Miehellä on se ongelma, että nyt hän ei voi maksaa mitään asuntoa itselleen. Eli rahaa ei mene säästöön vai meneekö?


      • Penninvenytys

        "Ruokaa voit ostaa erikseen ja mies erikseen, mies syö enemmän takuulla. Eri rahat ehdottomasti siihen."

        Olisko sitten jo järkevämpi pysytellä sinkkuna ja lempata koko ukko ulos? Mikä helvetin parisuhde se sellainen on jossa joka penni vahditaan ettei vain toinen saa enemmän? Kylppäriin kannattanee hankkia kolikkopesukone ja kumpikin pyykkää sillä omat kuteensa omilla aineillaan. Kannattaa myös periä vuokraa kahvinkeittimen ja mikroaaltouunin käytöstä, nehän kuluvat käytössä. Televisio on syytä olla molemmilla oma, mutta hankkikaa niihin kulutusmittari ettei isomman töllön omistaja käytä epäoikeudenmukaisesti toisen maksamaa sähköä.

        Mitä tulee tuohon kustannusten jakamiseen niin mielestäni reilu jako on hoitovastike puoliksi, korot puoliksi, sähköt ja vedet puoliksi ja se joka luukun omistaa maksaa kokonaisuudessaan lainanlyhennykset ja mahdolliset rahoitusvastikkeet.


      • bjhf
        sekin. kirjoitti:

        Miehellä on se ongelma, että nyt hän ei voi maksaa mitään asuntoa itselleen. Eli rahaa ei mene säästöön vai meneekö?

        Naisen ei kuulu majoittaa miestä ilmaisiksi, jotta mies voi sijoittaa omat rahansa, haloo...


    • As simple as that

      Mun mielestä kaikkein järkevin ja reiluin ehdotus täällä on ollut tuo puolikkaan osuuden myyminen miehelle. Mies sitten ottaa itse siihen oman lainansa. Tällöin ei tarvitse tapella mistään, vaan kaikki kulut menevät tasan tarkkaan puoliksi. Jos nykyinen asunto ei miehelle kelpaa sellaisenaan varallisuuden kartuttamismuodoksi ja tilanteen ratkaisemiseksi, niin sitten kannattaa myydä se nykyinen asunto, ottaa uusi laina kahdestaan ja ostaa toinen mieleinen asunto jostain toisaalta.

      Höntti mies sinänsä, että jos tähän ratkaisuun päädytään, todennäköisesti tuo vastikkeenkin kokonaan maksaminen olisi tullut pitkässä juoksussa paljon halvemmaksi. Etenkin, jos mies laittaisi vielä ylijäävän rahansa matalariskisiin sijoituksiin muualle.

      • Oma asunto

        Itse en ainakaan haluaisi asua toisen omistamassa asunnossa enkä vuokralla. Tuo puolikkaan ostaminen tai sitten kokonaan uuden yhteisen asunnon ostaminen olisi minusta järkevin vaihtoehto.


    • jomppalainen2

      Hoitovastike on kulu joka tulee jakaa puoliksi. Rahoitusvastike ei.

    • oikeus ja kohtuus

      Sano että siitä vain omaan asuntoon, silloin saa maksaa kulut itse siitä jos oppisi ymmärtämään, että asuupa missä hyvänsä, aina on maksettava osuutensa täysimääräisenä.
      Katson hänelle vastaavan asunnon kuukausivuokra joka pyydetään sillä alueella, hänen olisi ainakin siitä maksettava puolet sinulle ja lisäksi vielä sähkön, veden ym muiden sellaisten asioiden kulut.

      Nythän ukko hyväksikäyttää sinua, asuntosi arvo alenee vanhetessaan ja loinen asuu luonasi.

      Avioliitto tai avoliitto ei poista osallistumista alennettuun asumiskuluun, nythän samalla ukko säästää omaan varastoon eli todella hyväksikäyttää sinua ilmeisesti vielä monin puolisesti.

      Jan onhan teillä avioliitossa olevilla avioehto tehtynä, vaadi se aina jos on aikaisempaa omaisuutta yksin olemassa tai tulet saamaan joskus suuremman perinnön. Tällä sentään pidät ohjat omissa käsissäsi, mutta ilman avioehto olet täysin turvaton ja sinut voidaan täysin ryöstää ja puhdistaa.

      Rakkautta ei ole toisen hyväksikäyttäminen, mutta rakkautta ei ole myöskään se että tavallaan ostaa kumppanin ilmaiseduilla.

      • oikeus ja kohtuus

        piti olla ei anna oikeutta alennettuun asumiskuluun.


      • Mikä on kohtuus

        "Katson hänelle vastaavan asunnon kuukausivuokra joka pyydetään sillä alueella, hänen olisi ainakin siitä maksettava puolet sinulle "

        Tuolloin kumppani voi myös vaatia, että tehdään vuokrasopimus, jotta on myös vuokralaiselle kuuluvat oikeudet. Ja vuokran saaja maksaa myös veron vuokratuloistaan...

        Jotain tietysti toisenkin pitää maksaa, kun kuluttaakin asunnon pintoja ym.


    • Tyhmä

      Voih miksi ostinkaan avopuolisoni kanssa yhteisen asunnon ja otettiin laina puoliksi! Olisin voinut ostaa sen yksin ja mies ois maksanut mulle vuokrana sen mitä nyt maksaa pankille lainaa. 20 vuoden päästä asunto olis maksettu ja kokonaan mun. Ja mies maksaisi edelleen mulle vuokraa!

    • helppoakin

      Tuo 200 ei ole mitään Hesan vuokrahintoihin nähden. Mutta voittehan tehdä myös sopimuksen siitä, että mies ostaa osuutta asunnosta sen maksunsa verran.

    • omatupaomalupa

      voi hyvänen aika, kerran tuon kokeneena kerron: yksin asumista ei tarvii pelätä!

    • .. .. ..

      Aion jossain vaiheessa ostaa meille vielä asunnon, toistaiseksi asutaan vuokralla. Asunto ja laina tulevat minun nimiini, maksan lainan kokonaisuudessaan ja puolet kaikista muista yhteisistä menoista. Asunnosta mieheni maksaa siis puolet yhtiövastikkeesta. Enempään hänellä ei näillä näkymin ole varaakaan. Minusta tämä on reilua.

    • Daria81

      Mä olen varmaan joidenkin mielestä hirveä riistäjä, koska mies maksaa mulle 300e/kk asumisesta mun omistusasunnossa. Vastaavan asunnon markkinavuokra on noin tonnin luokkaa ja lisäksi tulisi vielä sähkö, vesi, vakuutus jne, eli 300e on erittäin edullista asumista. Toki itsekin hyödyn tästä rahallisesti, mutta eikös se ole oikeus ja kohtuus kun asuntoni kuluu ja mies ja hänen tavaransa vievät myös tilaa. Yhdelle tämä oli tilava asunto, kahdelle aika nafti ja kyllä se tuntuu. Onneksi meillä ei tullut tästä mitään riitaa, ja mies pitää diiliä itselleen erittäin edullisena. Olisi maksanut enemmänkin, mutta itse taas en halunnut lähteä varsinaisesti tekemään rahaa parisuhteella. Mä kyllä hieman ihmettelen, miten jotkut kehtaavat elää noin toisen siivellä, enkä sellaista miestä itselleni haluaisi! Tulisi jotenkin hyväksikäytetty olo, varsinkin jos pyytäisi jotain omasta mielestään vähintäänkin kohtuullista summaa ja siitäkin alettaisiin riidellä.

    • leila4

      Minun miesystävälläni tulot puolet isommat kuin minun mutta silti hän kritisoi sitä että joutuu maksamaan yhtiövastikkeen kokonaan.Minä omistan asunnon ja myöskin maksan kaiken asuntoon liittyvät kulut( isot remontit ym) ja siksi koenkin että tuo perimäni yhtiövastike ei ole liikaa.Ikävää että tästä asiasta tulee aina riitaa ja tulee tunne että olen kohtuuton kun pyydän häntä maksamaan tämän yhtiövastikkeen kokonaan.( koska puolet yhtiövastikkeesta olisi kuulemma kohtuullinen ) Asunnostani hän ei suostu ostamaan puolikasta omiin nimiinsä koska hän ei halua ottaa velkaa.

      • 0+0+0+

        Etkö sinä tajua, että mies käyttää sinua hyväkseen? Hän säästää joka kuukausi asumiskuluissa ja kun säästöjä on tarpeeksi jäät kuin nalli kalliolle.
        Ei tuossa ole sitoutumista yhteiseen tulevaisuuteen.
        Kysypä, mihin hän rahansa laittaa?


    • Katsos näin

      Mielestäni et ole ollenkaan kohtuuton, mutta Suomi on täynnä tätä siipeilijäporukkaa, joka "ei halua kartuttaa toisen omaisuutta vastikkeetta". Jännä juttu, että sitä ei lasketa oman omaisuuden kartuttamiseksi, että asuu puoli-ilmaiseksi jossain toisen kustannuksella ja pistää säästyneet rahat säästöön/osakkeisiin/käsilaukkuihin/audiin.

      Sano sille ukolle, että muuttaa muualle vuokralle jos on niin kohtuutonta.

    • Neanoa

      Minä maksan miehelleni puolet yhtiövastikkeesta, netin ja sähkön. Kalusteet, verhot ja matot minun hankkimiani.

    • riia1

      Ja taloyhtiön isot remontit, aika huoletonta (edullista )asumista kun ei tarvitse osallistumia esim putkiremontin kustannuksiin. Putkiremontin juuri päätttyessä laskeskelen tulevia kk-lyhennyksiä ja niitähän riittää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe