Lääke uneen?

Olen kokeillut kaikenlaisia lääkkeitä uneen. Unettomuuteni on vaivannut minua vuosikymmeniä. En haluaisi käyttää lääkkeitä, mutta ilmankaan en toistaiseksi ole nukkunut. Nyt minulla menee Levozin 50 mg ja Mirtazapin 30 mg uneen. Onko teillä kokemusta Tryptomaxista? Tekisi mieli ehdotaa lääkärilleni kaikkien lääkkeiden lopetus ja siirtyä luontaistuotteeseen.

11

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnollisesti......

      Tryptofaania olen ottanut iltaisin 500-1500 mg kahdessa erässä ennen nukkumaan menoa sekä magnesiumia 1 t ennen nukkumaan menoa. Nukahtamislääke ajettiin pikkuhiljaa ales.

      • Mitä lääkkeitä käytit? Miten kauan lääkkeiden alasajo kesti? Miten olet nukkunut nykyisellä lääkitykselläsi?


    • luonnollisesti......

      Oli ennen mm. Levozin 50mg, jonka lopetin seinään. Tuli vieroitusoireet mm. oksettava olo. Mirtazapin olikohan 15 tai 30 mg jouduin lopettamaan koska lihoin lyhyessä ajassa (6 vk) n. 8-9 kg. Lopetin seinään. Oli muitakin lääkkeitä eri aikoina, jotka ei sopinut. Nukahtamislääkkeenä Imovane, käytin isona annoksena, ei enää tehonnut, toistakymmentä vuotta käytössä. Ajettiin alas 2-3 viikon jaksoissa aina 1/2 tabletti pois. Loppuajan vähennys 1/4 tabletti 2-4 viikon jaksossa. Loppujakso oli vaikein. Osa oli varmaan mentaalista riippuvuutta. Vieroitus/lääkkeen alasajo kesti 3 1/2 kk. Nyt on olo aivan toinen kun ei ole bentzoa elimistössä. Bentzot aiheuttaa sivuoireita. Tryptofaani muodostaa elimistössä serotoniinia ja melatoniinia. Ei ole enää lääkitystä, nyt on nämä luonnolliset valmisteet käytössä. Nukkunut jokseekin hyvin. Kannattaa pitää kiinni unirytmistä. Ravintoasiat myös kuntoon, jätä hiilarit (nopeat hiilarit) pois ja huono rasva, urheilua ja ulkoilua sopivasti pitkin viikkoa. Tsemppiä!

    • koklaa.

      Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta, joten on oletettavaa, että tarkoitus on saada ihmiset syömään vain lääkkeitä unettomuuteen, lähes ilmaisen "ravintolisän" sijaan.

      Suomessa on lääkärin reseptillä saatavana melatoniinia (lyhytvaikutteinen) 1,3 ja 5mg vahvuuksina tabletteina. 100 kpl:n purkki maksaa alle 30€ sekä pitkävaikutteista Circadinia 2mg, joka maksaa n. 30€ 30 kappaleen pakkaus.

      Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote, jota on sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena eri vahvuuksina.

      Melatoniini hoitaa unettomuutta!

      Luonnollisesti parempaan uneen melatoniinilla!



      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    • LL1968

      Melatoniini on todettu hyödyttömäksi unettomuuden hoidossa, kun kyse on vakavasta unettomuudesta. Vaikeassa unettomuudessa se on placebo eli lumelääke, Circadin on Orioinin rahastuskeino.

      Yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa tehokkaimmaksi unilääkkeeksi unilääkkeeksi, joka toimii myös pitkäaikaishoidossa, on todettu eszopikloni, joka on lähes sama kuin Imovane. EU ei sitä markkinoille ole päästänyt.

      Varsinaisia unilääkkeitä voi käyttää vaikka vuosikymmeniä, jos annos pysyy kohtuullisena. Riippuvuus lääkkeestä ei ole este sen käytölle, jos vaakakupissa on toimintakyvyn tai vaikkapa työkyvyn säilyminen.

    • miima6

      Hei hamalake.
      Itse kävin viisi vuotta sitten vuosikymmenen vaivanneen uniongelman takia laajimmassa mahdollisessa unipatjatutkimuksessa Rinnekodin uniklinikalla (nyk kai Vitalmed). Unilääkäri määräsi unettomuuteen Lyricaa, joka pelasti minut. Ajettiin alas Diapam. Syvää unta ei ollut ollenkaan tuolloin ja heräsin n. 20 kertaa yössä. Lyrica auttaa yhtenäiseen uneen ja lääkärin mukaan lisää syvää unta. Lisänä on mirta, annoksella 22.5 mg mutta tutkimusten mukaan mirta auttaa parhaiten uneen pienillä 2.75 - 7 mg annoksilla. Oletko kokeillut tätä ja tuota Lyricaa? Näiden lisäksi auttaa kun ottaa tuntia ennen nukkumaanmenoa 800 mg kalsiumia ja 300 - 350 mg magnesiumia (pitää olla voiteena iholle tai sitraattina tabletteina, että imeytyy). Lisäksi B6-vitamiini ja sinkki auttavat nukkumaan, eli niitä myös samaan aikaan tuntia ennen. Rentoutusharjoitukset, kehomeditaatio, säännöllisyys, viileä huone, korvatulpat, nämä jo tiedätkin. Kuuma suihku tai sauna 2 tuntia ennen, ja iltapalana jotain missä on tryptofaania. Kognitiivinen terapia, missä muutetaan ajatustottumuksia uneen liittyen. Hypnoterapia. Oma asenne, että ei vaan välitä, menköön miten menee. Kaikki nämä yhdessä auttavat. Kunpa saisit ensin tuon Levozinin pois, tuon alueen lääkkeet on pahoja.

      • Olen itsekin käynyt Vitalmedin tutkimuksissa. Minulla todettiin periodinen rajaliikehäiriö. Sain lääkettä, en muista mitä. Se kuitenkin vaihdettiin aikaa myöten Voxraan sivuvaikutusten takia. Sitä söin aikani.

        Nyt eilen lääkärillä käyneenä Mirtazapin pienennettiin 15 mg:aan. Levozin ajetaan viikossa alas. Nyt menee 25 mg viikon päivät jonka jälkeen siis loppuu.

        Lyricaa en ole kokeillut.


    • <3 ketipinor

      minä syön unettomuuteen iltaisin 200mg ketipinoria, mikä on myös ahdistuskohtauksiin. Ihan turhaa on ketipinor haukuttu joka palstalla. minulle se sopii loistavasti.

    • kuuvalo3

      Minä kärsin vuosia unettomuudesta ja söin monenlaisia lääkkeitä jotka hetken auttoivat mutta väsymys jatkui ja niihin jäi henkisesti koukkuun.

      Aloitin sitten elämäntaparemontin, söin säännöllisesti ja terveellisesti sekä aloin liikkumaan. Kävelin, pyöräilin ja kävin kuntosalilla.
      Jätin myös alkoholin kokonaan yli vuodeksi, nykyään saatan lasillisen juoda silloin tällöin.

      Nykyään nukun kuin tukki ja olen löytänyt mielenrauhan elämääni.
      Useasti haetaan jotain lääkkeitä kun elämäntaparemontti auttaisi.

      • 6 t riittää

        Stressitön elämä ja mielenrauha. Se se on parasta unilääkettä. Vaan läheskään kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta!
        Minäkin olin viimeiset työvuodet uneton, kahviton, koko elämäni viinaton, en polta, liikkuva ja ulkoileva. Mirt. ja nuk.lääk. olivat tarpeen, koska muut keinot ei auttaneet. Eläkkeellä ollessa meni kuutisen vuotta, että alkoi jotenkin nukkua ilman läääkettä- Unettomuuden vaikutukset ovat pitkäkestoiset ja kertovat kuinka isosta ongelmasta on kyse. Joten jos on huonouninen ja stressaava elämä, niin kyllä saa purkkeja käsissään pyöritellä. Eli elää lääkkeitten suossa. Vain kokonaisvaltaisempi muutos auttaa. Se on fakta.


    • Spciallist

      Kokeiltu on, mutta ei apua. Epämiellyttävän makuinen ja tuntuinen aine suussa. Melatoniin, ihan turha, samoin valeriaana ym rohdokset. Pelkkää rahanhaaskuuta. Jos et kertakaikkiaan saa unta, on ppi pysyä lääkärinlääkkeissä, joilla sentään nukkuu, vaikka se unenlaatu ei aina niilläkään niin kaksista ole.

      Stressitön elämä ja terveet elintavat, niin muutaman vuoden kuluttua voit alkaa taas nukkua naturelleja unia ainakin joten kuten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe