Älyttömät vetopainot

kiikunkaakun

No minulla on jenkkicittari jolla on järkevä vetopaino, 2400kg, ja kokonaispaino 2500kg, muta esim vw:n tiguan, pikkuauto jenkkicittarin vierellä, niin luvataan 2500kg, ja kokonaispaino vaan 2200kg, eihän tuossa ole juurikaan järkeä.
Sitten oma lukunsa nuo japsicittarit, yleisesti vetopainot ovat siinä 1200-1500kg, mistä lie noin pieni paino, poikkeuksena uusi cx-5 jossa 2000kg.

Katselin noita kun on mielessä auton vaihto ja harrastuksiin kuluu matkailuvaunun kanssa liikkuminen.

13

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaasturiTraktori

      No emmä ny tierä tuohon kommentoora muutakun jotta aika hyvin on viä nuo autojen vetopainot aisoos kun ajatellahan vaikka Traktoria. Traktoris saa vetopaino ylittyä kolominkertaaseksi Veturihin nähären ja vieläki on täysin laillista menoa ja jarrukaa ei oo kärrys pakolliset jos veturina on maataloustraktori.

    • +809875987+

      Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS, 2000 kg vetopaino ja kokonaispaino olisko jotain 2200kg. 1500 kilon vaunu on tullut hyvin perässä, vitosella cruiserilla melkein missä vain...

    • Traktorimaasturisti

      Maasturitraktorilla väärää tietoa - pitää ne jarrut olla (kunnossa) joko 4-vetotraktorissa, jolloin painot saa olla 2,6 kertaiset. 3-kertaiset painot kärrylle taas, JOS kärryissä on traktorin jarrupolkimella toimivat jarrut.

    • hyvin liikkui

      Missä Tigun mallissa on noin? Minusta suurin vetopaino on 2200kg.

      Itselläni on Kuga ja sillä luvataan vetää 2100kg ja olen myös vetänyt parin tonnin kärryä ja ihan tukevasti se liikkui, uskallan vetää jatkossakin.

      • kiikunkaakun

        Kyllä ainakin Autotallin sivuilla lukee 2500 kg, myös VW:n sivuilla.

        Ja tuota kuukan vetopainoa voi tosiaan ihmetellä, miten on mahdollista tuollaisen kinnerin perää luvata tuo kaksi tonnia????


      • hyvin liikkui
        kiikunkaakun kirjoitti:

        Kyllä ainakin Autotallin sivuilla lukee 2500 kg, myös VW:n sivuilla.

        Ja tuota kuukan vetopainoa voi tosiaan ihmetellä, miten on mahdollista tuollaisen kinnerin perää luvata tuo kaksi tonnia????

        Suunnilleen samanlaisia ne vetopainot on kaikissa tuon kokoisissa nelivetoisissa sittareissa.

        Tiguanin vetopainot näytti olevan 1600/2000/2200/2500kg, mallista riippuen, suurimmat oli noissa uudemmissa BMotion malleissa, mitä lie tuo B tarkoittaa? Ilman B:tä 2 lirtasen dieselin vetopaino oli 2000kg.


    • onkohan oikein?

      Mahtaako nuo volkkarin jarrullisen kärryn painot olla oikein. Saako kärry painaa enemmän mitä on vetoauton kokonaispaino? En ole ennen huomannut autoa jossa kärryksi olisi sallittu auton kokonaispianoa painavampi kärry.

      • kiikunkaakun

        Näkyyhän nuo olevan oikeissakin maastureissa vetopainot suuremmat kuin auton kokonaispaino, Jeep Grand Cherokee, auton kokonaispaino karvan alle 3000 kg, max vetopaino 3500 kg. Mutta toisaalta esim tuossakin Jeepissä on voimaa ja vääntöä kuin pienessä kylässä.


      • Niinpä..
        kiikunkaakun kirjoitti:

        Näkyyhän nuo olevan oikeissakin maastureissa vetopainot suuremmat kuin auton kokonaispaino, Jeep Grand Cherokee, auton kokonaispaino karvan alle 3000 kg, max vetopaino 3500 kg. Mutta toisaalta esim tuossakin Jeepissä on voimaa ja vääntöä kuin pienessä kylässä.

        "Mutta toisaalta esim tuossakin Jeepissä on voimaa ja vääntöä kuin pienessä kylässä."

        Ei voima ole vetopainoa määrittävä tekijä. Jos yhdistelmäsi hyytyy ylämäkeen sei ei kiinnosta muita kuin korkeintaan perässä ajavia.

        Vetomassat määräytyvät turvallisuusnäkökohtien perusteella. Varsinkin jarruttoman kärryn tapauksessa vetoauton jarrut ovat yksi rajoittava tekijä. Se perässä hinattava nyytti aiheuttaa melkoisen lisärasituksen vetoauton jarruille, Ja tokihan vetomassat määritetään niin että yhdistelmän turvallinen pysäyttäminen on mahdollista jyrkemmässäkin alamäessä.

        Toinen tekijä on auton käytös ääritilanteissä. Autojen alustaratkaisuissa on eroja, ja jos testeissä osoittautuu että kärry alkaa viedä autoa turhan helposti, niin valmistaja rajoittaa vetomassaa.

        Sitten tulee vielä korirakenteen lujuus. Auton peräpäästä pitäisi löytyä niin vahvaa peltiä, etteivät koukun kiinnitykset petä vaikka survaisit yht,äkkiä jarrut pohjaan


      • kiikunkaakun
        Niinpä.. kirjoitti:

        "Mutta toisaalta esim tuossakin Jeepissä on voimaa ja vääntöä kuin pienessä kylässä."

        Ei voima ole vetopainoa määrittävä tekijä. Jos yhdistelmäsi hyytyy ylämäkeen sei ei kiinnosta muita kuin korkeintaan perässä ajavia.

        Vetomassat määräytyvät turvallisuusnäkökohtien perusteella. Varsinkin jarruttoman kärryn tapauksessa vetoauton jarrut ovat yksi rajoittava tekijä. Se perässä hinattava nyytti aiheuttaa melkoisen lisärasituksen vetoauton jarruille, Ja tokihan vetomassat määritetään niin että yhdistelmän turvallinen pysäyttäminen on mahdollista jyrkemmässäkin alamäessä.

        Toinen tekijä on auton käytös ääritilanteissä. Autojen alustaratkaisuissa on eroja, ja jos testeissä osoittautuu että kärry alkaa viedä autoa turhan helposti, niin valmistaja rajoittaa vetomassaa.

        Sitten tulee vielä korirakenteen lujuus. Auton peräpäästä pitäisi löytyä niin vahvaa peltiä, etteivät koukun kiinnitykset petä vaikka survaisit yht,äkkiä jarrut pohjaan

        "Ei voima ole vetopainoa määrittävä tekijä."

        Kyllä se hyvin pitkälti on määrittävä tekijä, jos ei tuota pienen kylän voimaa olisi niin ei vetämisestä tule mitään.
        Tiedän toki ettei jarrutus eikä muita ominaisuuksia tulisi heikentää liian suurella veto-oikeudella, jenkit siitä ovat kaikkein tarkimpia.


      • muut ominaisuudet
        kiikunkaakun kirjoitti:

        "Ei voima ole vetopainoa määrittävä tekijä."

        Kyllä se hyvin pitkälti on määrittävä tekijä, jos ei tuota pienen kylän voimaa olisi niin ei vetämisestä tule mitään.
        Tiedän toki ettei jarrutus eikä muita ominaisuuksia tulisi heikentää liian suurella veto-oikeudella, jenkit siitä ovat kaikkein tarkimpia.

        Höpsistä, voimalla on vain pieni osuus asiassa. Kyllä vetopaino määräytyy enimmäkseen sen mukaan että miten auto soveltuu muiden ominaisuuksiensa puolesta kärryn vetämiseen, jarrut ja alusta on suuressa roolissa sekä tietysti rakenteelinen kestävyys.

        Pienitehoinen moottori ei ole mikään turvallisuusriski, päin vastoin, turvallisempaahan se vaan on jos potku ei riitä kaahailuun kärryn kanssa.


      • Jarruista se on kii
        kiikunkaakun kirjoitti:

        "Ei voima ole vetopainoa määrittävä tekijä."

        Kyllä se hyvin pitkälti on määrittävä tekijä, jos ei tuota pienen kylän voimaa olisi niin ei vetämisestä tule mitään.
        Tiedän toki ettei jarrutus eikä muita ominaisuuksia tulisi heikentää liian suurella veto-oikeudella, jenkit siitä ovat kaikkein tarkimpia.

        "Voiman" vaikutus tulee sekin sitä kautta että jos auton huippunopeus kasvaa, niin myös jarruja pitää vahvistaa vastaamaan auton ominaisuuksia ja sitä kautta myös vetopainoa voidaan suurentaa.

        Mäkiin hyytyminen tai pienemmällä vaihteella huudattaminen ei vaikuta vedon turvallisuuteen, ei silä ole merkitystä.


    • ei veturiksi

      Tämä nyt ei kuulu mitenkään maasturipalstalle mutta pisti silmään tuo avausteksti, nimittäin uudella Chevrolet Malibulla ei saa vetää "Autotallin" mukaan kuin 1200 kg jarrullista perävaunua, vaikka auton omapaino on 1600 kg ja kokonaispaino n 2200 kg.
      Olisin odottanut "hiukan" suurempaa vetopainoa, esim aiemmin Hyndai Sonatalla sai vetää 1700 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      222
      5494
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5054
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      125
      2108
    5. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1817
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1677
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      29
      1662
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

      Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1582
    9. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1333
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      380
      1307
    Aihe