Mihin perustuu auton edullisuus?

Tollo

Ymmärrän, että ulkomailta voi hakea sellaisen auton, mitä Suomessa ei ole saatavilla, hinnasta välittämättä.

Mutta, sitä en ymmärrä, miksi sellainen auto, mitä Suomessakin on myyty, on edullisempi ostaa ja hakea esim. Saksasta, koska valtiollehan pitää verot kumminkin maksaa?

Mistä tulee se "säästö"?

En ole perehtynyt aiheeseen, mutta se kiinnostaa.

7

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautalanka

      Koska se on veroineen halvempi kuin suomalainen ja usein parempikuntoinen.

      • Tollo

        Kyllähän minä sen tiedän, että halvempia ne ovat, ei kait niitä tollokaan muuten hakisi.

        Mutta kysymys kuuluu edelleenkin, mihin perustuu niiden "halpuus"? Jääkö siitä jokin välikäsi pois?

        Tuosta parempikuntoisuudesta voi olla monta näkemystä, eikä sillä tässä kysymyksessä ole merkitystä. Päinvastoin, parempikuntoisten autojen olettaisi olevan kalliimpia.


      • Laskeskelija
        Tollo kirjoitti:

        Kyllähän minä sen tiedän, että halvempia ne ovat, ei kait niitä tollokaan muuten hakisi.

        Mutta kysymys kuuluu edelleenkin, mihin perustuu niiden "halpuus"? Jääkö siitä jokin välikäsi pois?

        Tuosta parempikuntoisuudesta voi olla monta näkemystä, eikä sillä tässä kysymyksessä ole merkitystä. Päinvastoin, parempikuntoisten autojen olettaisi olevan kalliimpia.

        Ero perustuu auton arvon alenemiseen. Saksassa jo 3v käytetyn arvo on enää n. 50% ostohinnasta, 10v ikäinen jo valmis romutettavaksi. Suomessa taas jopa 5v käytetyn pyyntihinta saattaa olla 60% uuden arvosta.

        Joten vaikka auton veroton hinta uutena Saksassa on jopa korkeampi kuin Suomessa, veron osuus ja arvon hidas aleneminen aiheuttaa sen että 5v käytetty jo on selvästi edullisempi Saksasta tuotuna.


      • Tollo
        Laskeskelija kirjoitti:

        Ero perustuu auton arvon alenemiseen. Saksassa jo 3v käytetyn arvo on enää n. 50% ostohinnasta, 10v ikäinen jo valmis romutettavaksi. Suomessa taas jopa 5v käytetyn pyyntihinta saattaa olla 60% uuden arvosta.

        Joten vaikka auton veroton hinta uutena Saksassa on jopa korkeampi kuin Suomessa, veron osuus ja arvon hidas aleneminen aiheuttaa sen että 5v käytetty jo on selvästi edullisempi Saksasta tuotuna.

        vastaus, kuten alussa sanoin, en ole perehtyntyt aiheeseen. Eli ainakaan ihan uutta autoa ei Saksasta kannata lähteä hakemaan, koska se voi olla jopa kalliimpi, ellei halua mallia, jollaista Suomessa ei ole myynnissä.

        Tuo arvon aleneminen vaikuttaisi ihan järkevältä syyltä, niin, järkevää tai ei.
        Se, miksi Saksassa autojen hinnat alenevat nopeammin kuin Suomessa, onkin jo ihan oma "tieteenhaaransa".


      • Viki
        Tollo kirjoitti:

        vastaus, kuten alussa sanoin, en ole perehtyntyt aiheeseen. Eli ainakaan ihan uutta autoa ei Saksasta kannata lähteä hakemaan, koska se voi olla jopa kalliimpi, ellei halua mallia, jollaista Suomessa ei ole myynnissä.

        Tuo arvon aleneminen vaikuttaisi ihan järkevältä syyltä, niin, järkevää tai ei.
        Se, miksi Saksassa autojen hinnat alenevat nopeammin kuin Suomessa, onkin jo ihan oma "tieteenhaaransa".

        Tosiaankin käytettyjen autojen arvossa on ollut Suomessa perinteisesti paljon ilmaa. Tällainen kupla on tyypillistä suljetuille markkinoille. Siksi esim. entisessä Neuvostoliitossa kuulakärikynä tai sukkahousut oli tolkuttomassa arvossa, kun niitä ei ollut saatavilla kuin yhtä rajoitettua kanavaa pitkin.

        Avoimissa yhteiskunnissa käytettyjen autojenkin hintataso määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos jompi kumpi niistä alkaa ajautua pois maailmanmarkinahinnasta, asia tasapainottuu välittömästi vapaan tuonnin tai viennin avulla. Suomessa tämä ei ole ollut koskaan mahdollista.

        Pientä lisäetua hinnassa saadaan myös siitä, että saksalainen käytetty auto sisältää (uutena maksettua) arvonlisäveroa 16 %, kun arvonlisäverokanta Suomessa on 22 %.

        Joissakin käytetyissä automalleissa ja -merkeissä saa huomattavaa hintaetua siitä, että aikanaan merkkimaahantuojat ovat olleet "hyviä kavereita" tullin kanssa ja selvinneet hyvinkin pienillä autoveron tilityksillä. Tällaisiksi ovat tähän mennessä pajastuneet esim. Volvo (jopa 17 %) ja Crysler (jopa 13%). Nykyisen lain mukaan vastaavan auton yksityistuojaltakaan ei saa periä enempää veroa kuin aikanaan "kaveriltakaan", vaikka yksityistuoja ei pystykään tarjoamaan Lapin kelolinnaansa merkkimaahantuojien ja heidän perheidensä vapaaseen käyttöön.

        Lisäetua tulee myös siitä, että kymmenenkin vuotta vanhan käytetyn saksalaisauton kunto (alustan täydellinen ruosteettomuus, maalipinta ilman kiveniskemiä, kylmäkäynnistyksiä vain murto-osa) saattaa olla parempi kuin puolta nuoremmalla suomi-autolla. Vaastaavaa helmeä ei Suomesta hevillä löydä, tai sen hinta on tähtitieteellinen. Ja siinähän sitä hintaetua syntyy, kun vertaa sitä nimen omaan vastaavakuntoiseen Suomiautoon, eikä pelkästään vuosimalliltaan vastaavaan keskiarvokatiskaan.


      • justanobserver
        Viki kirjoitti:

        Tosiaankin käytettyjen autojen arvossa on ollut Suomessa perinteisesti paljon ilmaa. Tällainen kupla on tyypillistä suljetuille markkinoille. Siksi esim. entisessä Neuvostoliitossa kuulakärikynä tai sukkahousut oli tolkuttomassa arvossa, kun niitä ei ollut saatavilla kuin yhtä rajoitettua kanavaa pitkin.

        Avoimissa yhteiskunnissa käytettyjen autojenkin hintataso määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos jompi kumpi niistä alkaa ajautua pois maailmanmarkinahinnasta, asia tasapainottuu välittömästi vapaan tuonnin tai viennin avulla. Suomessa tämä ei ole ollut koskaan mahdollista.

        Pientä lisäetua hinnassa saadaan myös siitä, että saksalainen käytetty auto sisältää (uutena maksettua) arvonlisäveroa 16 %, kun arvonlisäverokanta Suomessa on 22 %.

        Joissakin käytetyissä automalleissa ja -merkeissä saa huomattavaa hintaetua siitä, että aikanaan merkkimaahantuojat ovat olleet "hyviä kavereita" tullin kanssa ja selvinneet hyvinkin pienillä autoveron tilityksillä. Tällaisiksi ovat tähän mennessä pajastuneet esim. Volvo (jopa 17 %) ja Crysler (jopa 13%). Nykyisen lain mukaan vastaavan auton yksityistuojaltakaan ei saa periä enempää veroa kuin aikanaan "kaveriltakaan", vaikka yksityistuoja ei pystykään tarjoamaan Lapin kelolinnaansa merkkimaahantuojien ja heidän perheidensä vapaaseen käyttöön.

        Lisäetua tulee myös siitä, että kymmenenkin vuotta vanhan käytetyn saksalaisauton kunto (alustan täydellinen ruosteettomuus, maalipinta ilman kiveniskemiä, kylmäkäynnistyksiä vain murto-osa) saattaa olla parempi kuin puolta nuoremmalla suomi-autolla. Vaastaavaa helmeä ei Suomesta hevillä löydä, tai sen hinta on tähtitieteellinen. Ja siinähän sitä hintaetua syntyy, kun vertaa sitä nimen omaan vastaavakuntoiseen Suomiautoon, eikä pelkästään vuosimalliltaan vastaavaan keskiarvokatiskaan.

        ... hyvin asioista perillaolevan kirjoitusta...TAYTTA ASIAA KAIKKI!!!


    • auto

      kulut jää kuitenkin alle suomihinnan, noin 2-4te

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe