Ymmärrän, että ulkomailta voi hakea sellaisen auton, mitä Suomessa ei ole saatavilla, hinnasta välittämättä.
Mutta, sitä en ymmärrä, miksi sellainen auto, mitä Suomessakin on myyty, on edullisempi ostaa ja hakea esim. Saksasta, koska valtiollehan pitää verot kumminkin maksaa?
Mistä tulee se "säästö"?
En ole perehtynyt aiheeseen, mutta se kiinnostaa.
Mihin perustuu auton edullisuus?
7
1132
Vastaukset
- rautalanka
Koska se on veroineen halvempi kuin suomalainen ja usein parempikuntoinen.
- Tollo
Kyllähän minä sen tiedän, että halvempia ne ovat, ei kait niitä tollokaan muuten hakisi.
Mutta kysymys kuuluu edelleenkin, mihin perustuu niiden "halpuus"? Jääkö siitä jokin välikäsi pois?
Tuosta parempikuntoisuudesta voi olla monta näkemystä, eikä sillä tässä kysymyksessä ole merkitystä. Päinvastoin, parempikuntoisten autojen olettaisi olevan kalliimpia. - Laskeskelija
Tollo kirjoitti:
Kyllähän minä sen tiedän, että halvempia ne ovat, ei kait niitä tollokaan muuten hakisi.
Mutta kysymys kuuluu edelleenkin, mihin perustuu niiden "halpuus"? Jääkö siitä jokin välikäsi pois?
Tuosta parempikuntoisuudesta voi olla monta näkemystä, eikä sillä tässä kysymyksessä ole merkitystä. Päinvastoin, parempikuntoisten autojen olettaisi olevan kalliimpia.Ero perustuu auton arvon alenemiseen. Saksassa jo 3v käytetyn arvo on enää n. 50% ostohinnasta, 10v ikäinen jo valmis romutettavaksi. Suomessa taas jopa 5v käytetyn pyyntihinta saattaa olla 60% uuden arvosta.
Joten vaikka auton veroton hinta uutena Saksassa on jopa korkeampi kuin Suomessa, veron osuus ja arvon hidas aleneminen aiheuttaa sen että 5v käytetty jo on selvästi edullisempi Saksasta tuotuna. - Tollo
Laskeskelija kirjoitti:
Ero perustuu auton arvon alenemiseen. Saksassa jo 3v käytetyn arvo on enää n. 50% ostohinnasta, 10v ikäinen jo valmis romutettavaksi. Suomessa taas jopa 5v käytetyn pyyntihinta saattaa olla 60% uuden arvosta.
Joten vaikka auton veroton hinta uutena Saksassa on jopa korkeampi kuin Suomessa, veron osuus ja arvon hidas aleneminen aiheuttaa sen että 5v käytetty jo on selvästi edullisempi Saksasta tuotuna.vastaus, kuten alussa sanoin, en ole perehtyntyt aiheeseen. Eli ainakaan ihan uutta autoa ei Saksasta kannata lähteä hakemaan, koska se voi olla jopa kalliimpi, ellei halua mallia, jollaista Suomessa ei ole myynnissä.
Tuo arvon aleneminen vaikuttaisi ihan järkevältä syyltä, niin, järkevää tai ei.
Se, miksi Saksassa autojen hinnat alenevat nopeammin kuin Suomessa, onkin jo ihan oma "tieteenhaaransa". - Viki
Tollo kirjoitti:
vastaus, kuten alussa sanoin, en ole perehtyntyt aiheeseen. Eli ainakaan ihan uutta autoa ei Saksasta kannata lähteä hakemaan, koska se voi olla jopa kalliimpi, ellei halua mallia, jollaista Suomessa ei ole myynnissä.
Tuo arvon aleneminen vaikuttaisi ihan järkevältä syyltä, niin, järkevää tai ei.
Se, miksi Saksassa autojen hinnat alenevat nopeammin kuin Suomessa, onkin jo ihan oma "tieteenhaaransa".Tosiaankin käytettyjen autojen arvossa on ollut Suomessa perinteisesti paljon ilmaa. Tällainen kupla on tyypillistä suljetuille markkinoille. Siksi esim. entisessä Neuvostoliitossa kuulakärikynä tai sukkahousut oli tolkuttomassa arvossa, kun niitä ei ollut saatavilla kuin yhtä rajoitettua kanavaa pitkin.
Avoimissa yhteiskunnissa käytettyjen autojenkin hintataso määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos jompi kumpi niistä alkaa ajautua pois maailmanmarkinahinnasta, asia tasapainottuu välittömästi vapaan tuonnin tai viennin avulla. Suomessa tämä ei ole ollut koskaan mahdollista.
Pientä lisäetua hinnassa saadaan myös siitä, että saksalainen käytetty auto sisältää (uutena maksettua) arvonlisäveroa 16 %, kun arvonlisäverokanta Suomessa on 22 %.
Joissakin käytetyissä automalleissa ja -merkeissä saa huomattavaa hintaetua siitä, että aikanaan merkkimaahantuojat ovat olleet "hyviä kavereita" tullin kanssa ja selvinneet hyvinkin pienillä autoveron tilityksillä. Tällaisiksi ovat tähän mennessä pajastuneet esim. Volvo (jopa 17 %) ja Crysler (jopa 13%). Nykyisen lain mukaan vastaavan auton yksityistuojaltakaan ei saa periä enempää veroa kuin aikanaan "kaveriltakaan", vaikka yksityistuoja ei pystykään tarjoamaan Lapin kelolinnaansa merkkimaahantuojien ja heidän perheidensä vapaaseen käyttöön.
Lisäetua tulee myös siitä, että kymmenenkin vuotta vanhan käytetyn saksalaisauton kunto (alustan täydellinen ruosteettomuus, maalipinta ilman kiveniskemiä, kylmäkäynnistyksiä vain murto-osa) saattaa olla parempi kuin puolta nuoremmalla suomi-autolla. Vaastaavaa helmeä ei Suomesta hevillä löydä, tai sen hinta on tähtitieteellinen. Ja siinähän sitä hintaetua syntyy, kun vertaa sitä nimen omaan vastaavakuntoiseen Suomiautoon, eikä pelkästään vuosimalliltaan vastaavaan keskiarvokatiskaan. - justanobserver
Viki kirjoitti:
Tosiaankin käytettyjen autojen arvossa on ollut Suomessa perinteisesti paljon ilmaa. Tällainen kupla on tyypillistä suljetuille markkinoille. Siksi esim. entisessä Neuvostoliitossa kuulakärikynä tai sukkahousut oli tolkuttomassa arvossa, kun niitä ei ollut saatavilla kuin yhtä rajoitettua kanavaa pitkin.
Avoimissa yhteiskunnissa käytettyjen autojenkin hintataso määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos jompi kumpi niistä alkaa ajautua pois maailmanmarkinahinnasta, asia tasapainottuu välittömästi vapaan tuonnin tai viennin avulla. Suomessa tämä ei ole ollut koskaan mahdollista.
Pientä lisäetua hinnassa saadaan myös siitä, että saksalainen käytetty auto sisältää (uutena maksettua) arvonlisäveroa 16 %, kun arvonlisäverokanta Suomessa on 22 %.
Joissakin käytetyissä automalleissa ja -merkeissä saa huomattavaa hintaetua siitä, että aikanaan merkkimaahantuojat ovat olleet "hyviä kavereita" tullin kanssa ja selvinneet hyvinkin pienillä autoveron tilityksillä. Tällaisiksi ovat tähän mennessä pajastuneet esim. Volvo (jopa 17 %) ja Crysler (jopa 13%). Nykyisen lain mukaan vastaavan auton yksityistuojaltakaan ei saa periä enempää veroa kuin aikanaan "kaveriltakaan", vaikka yksityistuoja ei pystykään tarjoamaan Lapin kelolinnaansa merkkimaahantuojien ja heidän perheidensä vapaaseen käyttöön.
Lisäetua tulee myös siitä, että kymmenenkin vuotta vanhan käytetyn saksalaisauton kunto (alustan täydellinen ruosteettomuus, maalipinta ilman kiveniskemiä, kylmäkäynnistyksiä vain murto-osa) saattaa olla parempi kuin puolta nuoremmalla suomi-autolla. Vaastaavaa helmeä ei Suomesta hevillä löydä, tai sen hinta on tähtitieteellinen. Ja siinähän sitä hintaetua syntyy, kun vertaa sitä nimen omaan vastaavakuntoiseen Suomiautoon, eikä pelkästään vuosimalliltaan vastaavaan keskiarvokatiskaan.... hyvin asioista perillaolevan kirjoitusta...TAYTTA ASIAA KAIKKI!!!
- auto
kulut jää kuitenkin alle suomihinnan, noin 2-4te
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201175
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 82719
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 89663
- 107604
- 27537
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110487