Heih!
Kysyn teiltäkin mielipidettä.
Olen nuori nainen alle 20, minulla on ollut pienestä saakka alhaisia verensokereita. Saan kunnon oireita joskus jos sokerini ovat sormesta mitattuna 4. Alhaisin liikunnan jälkeinen mittaus näytti 2.8. Syön monipuolisesti, liikunnallinen olen.
En juo limuja tai syö karkkeja, yritän syödä proteiinipitoista ruokaa enemmän, se auttaa tasoittamaan sokereita. Lisäksi syön kromitabletteja.
Kahden tunnin sokerirasitus oli ok. Lisäksi kortisolitasoni ovat olleet ainakin yli vuoden koholla( ensimmäistä kertaa mitattiin marraskuussa 2011) joten en tiedä onko aiemminkin ollut. Tällä hetkellä kortisoli on 920(s-korsol) Onko näillä yhteyksiä? Nyt minulle on alkanut tulla pahempia jaksoja elämässäni, oksettaa, väsyttää, nälkä on todella suuri ja tänään pitkästä aikaa hyvin kova makeanhimo.
Tiedän että kortisoli saa aikaan näitä ongelmia. Minulla on pienestä asti ollut huono verenkierto, tarkoitan että palelen todella paljon. Yöllä nukun kahdella peitolla, pitkähihaisella villapuserolla ja pitkillä housuilla, silti on kylmä.
Kävin endokrinologilla näiden takia ja hän sanoi että kortisoli on erinomainen!! Kun taas gynekologini kertoi että ei todellakaan ja laittoi uudet lähetteet kokeisiin. Olisiko teillä antaa neuvoja, apuja tai kokemusta! Kiitän
Korkea kortisoli ja hypoglykemioita
16
15949
Vastaukset
- stressihormoni
Minulla on myöskin korkea kortisoli. Olen yli 40 vuotias ja minulla on taustalla monenlaista sairautta. Osteoporoosi todettiin noin vuosi sitten ja sen myötä verikokeissa selvisi tuon korkean kortisoliarvon lisäksi myös se, ettei kalsiumi imeydy. Minulla kortisoli on koholla sekä veressä, että vuorokausivirtsassa. Painoa on tullut puolessa vuodessa lähes 10 kiloa, vaikka olen hyvin tarkkana syönnistäni.Dexametason kokeella pois suljettiin cushingin tauti. Onko sinua tutkittu tarkemmin? Käytätkö jotain hormonivalmistetta esim. ehkäisypillerit? Onko sinulla stressiä? Edellä mainittuihin olen törmännyt, kun olen yrittänyt asiaa selvittää. Ymmärtääkseni kortisoli on osana sekä aineenvaihdunnassa että hormonitoiminnassa. Myöskin mielialavaihtelut ovat tyypillisiä vaivoja korkean kortisolin takia. Toivottavasti pääset tarkempiin tutkimuksiin ja saat apua vaivaan.
- Genovan tietoa
Tekikö endokrinologi sinulle kilpirauhaskokeita? Minulla on vajaatoiminta sekä samalla kortisolin liikatuotanto. Älä aloita kortisonia, vaikka tarjoaisivat, sillä se voimistaa kortisolin liikatuotantoa ja hypoglykemiaa.
Yleensä mediassa puhutaan vain kortisolin puutteesta, minkä takia endosi kehui kortisolitasoasi. Teetä vielä MDD:n sylkitesti (stressihormonit kortisoli ja DHEA), jonka voi tehdä kotioloissa ja postittaa Helsinkiin. http://www.mdd.fi
"Kovat harjoitukset, stressi, adrenaliinin ylituotanto, raskaus, hypoglykemia, tupakointi, depressio, alkoholismi ja glukokortikoidien käyttö nostavat kortisolia", toteaa Genova Diagnostics. Korkea kortisoli kertoo myös Cushingin syndroomasta ja aivolisäke-hypotalamus-linjasta.
"Liian korkea tai matala kortisoli tai DHEA voi johtaa sairauteen, ja on tärkeää, että nämä kaksi hormonia ovat tasapainossa keskenään."
Hypotyreoosin lisäksi verenkiertoa heikentää liikunnan puute tai jokin sydänsairaus. Jos et löydä osaavaa endokrinologia, kysy kardiologilta verenkierrostasi.- stressihormoni
Minulle ei annettu kortisonia, vaikka itse sitä pyysin. Minulla on osteoporoosi ja lääkärin mielestä sen vuoksi ei voi antaa kortisonia, edes 1 kpl/vko, vaikka oma kortisoli arvo sillä hetkeksi laskisikin.
Mikä aiheuttaa sinun kortisolin liikatuotannon, kilpparin vajaatoimintako? - MDD ja SatSHP
stressihormoni kirjoitti:
Minulle ei annettu kortisonia, vaikka itse sitä pyysin. Minulla on osteoporoosi ja lääkärin mielestä sen vuoksi ei voi antaa kortisonia, edes 1 kpl/vko, vaikka oma kortisoli arvo sillä hetkeksi laskisikin.
Mikä aiheuttaa sinun kortisolin liikatuotannon, kilpparin vajaatoimintako?Sairaanhoitaja arveli, että aivolisäkkeessä on kasvain, mutta endokrinologit eivät ole vielä suostuneet kuvaamaan sitä. Näin ollen kyseessä olisi aivolisäke-hypotalamus-linja Genovan ohjeiden mukaan. Arvauskeskuslääkäreillä on turha käydä asiasta.
Osaava endokrinologi sanoi, että dexametasonia ei kannata ottaa toisen sairauden päivittäislääkityksen biokemiallisten vaikutusten takia.
Pari vuotta sitten minulla oli hypoglykemia lähellä: verensokeri 4, vaikka Satakunnan sairaanhoitopiiri pelotteli kakkostyypin diabeteksella. Heidän mielestä olisin tarvinnut kortisonia, jotta kortisoli olisi noussut entisestään.
- kortisoli1
Kiitos vastauksistanne! Luulin jo että kukaan ei vastaisi.
Käytössä on e-pillerit, koska minulla on epäsäännölliset kuukautiset. Kortisoli oli jo korkea ennen niiden aloittamista. Kilpirauhaskokeet tehtiin, t4v oli 19.6 ja tsh 0.12.
Kalium arvoni ovat tippuneet viitearvojen alapuolelle, samoin natrium arvot ovat ihan alarajalla, rauta on myös laskenut huimasti, vaikka olen käyttänyt rautaa. Lisäksi minulle tulee kausia joilloin on kaamea suolanhimo.
Tällä viikolla olen ollut kuumeessa ja verensokerini herättyäni oli eilen 3.5, pahoinvointia oli silloin. Lisäksi tällä viikolla olen suorastaan ahminut ruokaa, makeaa ja hiilihydraattipitoista. Menen heti verikokeisiin kunhan paranen kuumeesta. Silloin minulta otetaan kortisoli, kalium ja pyysin myös kolesterolin(luin että se olisi hyvä ottaa)
Minultakin on suljettu pois cushing oireyhtymä dexametason kokeella, joka otettiin talvella.
Stressi on ollut valtava jo monia vuosia, olen asunut pienestä saakka kahdessa homeasunnossa, joissa sairastelin paljon. En juo alkoholia enkä polta, minun pitää todella miettiä tuota sylkitestiä.- liikutko liikaa?
Mtv 3 sivuilla Antti Heikkilä vastaa kysymyksiin kuntoilusta. Parissa tapauksessa hänen mielestään kysyjä harrastaa "liikaa" liikuntaa, mistä johtuen kortisoli nousee.
http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1657223/mika-neuvoksi-kun-paino-ei-putoa-liikunnasta-huolimatta-lue-antti-heikkilan-vastaukset-katsojien-kysymyksiin - ¤¤¤
Hei! Tuolla homesairaudet palstalla joku kirjoitti, että hänellä on ollut todella korkea kortisoli, kun oli altistunut homeelle.
Oletko jo käynyt uusissa kokeissa? - kortisoli1
¤¤¤ kirjoitti:
Hei! Tuolla homesairaudet palstalla joku kirjoitti, että hänellä on ollut todella korkea kortisoli, kun oli altistunut homeelle.
Oletko jo käynyt uusissa kokeissa?Se olin minä :D
- kortisoli1
kortisoli1 kirjoitti:
Se olin minä :D
Niin ja uusissa juuri kävin, odottelen vastauksia.
- ¤¤¤
kortisoli1 kirjoitti:
Niin ja uusissa juuri kävin, odottelen vastauksia.
Oletko jo saanut tulokset uusista kokeista? Kuinka muuten voit?
- L"""
Toivottavasti olet jo saanut diagnoosin ja voit hyvin. Oireesi (mm suolanhimo ja kortisoliarvot) viittaavat kovasti harvinaiseen Addisonin tautiin, eli lisämunuaisen vajaatoimintaan. Addison on helppo todeta verikokein kunhan sitä osataan epäillä. Monet lääkäritkään eivät tunne tautia, äitiäni tutkittiin monta vuotta tuloksetta ja viimein löysimme ratkaisun itse googlettamalla - lääkärit löysivät taudin heti kun tekivät ehdotuksestamme Addison- testit. Nyt hän voi hyvin, joskin tauti paljastui myöhemmin laajemmaksi APSII oireyhtymäksi joka toi mukanaan muitakin autoimmuunisairauksia.
- ei kromia
ÄLÄ SYÖ KROMIA PURKISTA
Voi käydä huonosti.
Hyviä rasvoja:
Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA
Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.
Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.
Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:
Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).
Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.
Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.
Proteiinit:
Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.
Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.
Hyviä hiilihydraatteja:
Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.
Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?
Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.
C- ja D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.
C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 50-100µg / vrk- minä otan
Miksi ei kromia purkista?
- huhuuhuhuu
Ovatko nämä pitkät "terveys tiedotteet" jotain robottien aikaansaannoksia, kun koskaan ei tunnuta vastaavan heille esitettyihin kysymyksiin.
- ei kromia
minä otan kirjoitti:
Miksi ei kromia purkista?
Minulla se aiheutti virtsaan verensokerin nousua.
Epäiltiin sokeritautia.
En uskaltanut kertoa, että söin kromia.
Eikä edes auttanut sokerinhimoon.
Sokerinhimo on psyykkistä.
- 54512835
Hyvät ja edulliset vitamiinit iherbiltä!
http://edulliset-vitamiinit.blogspot.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740