Kun määritellään kokonaispaino onko se sama kuin auton paino sallitun lastin paino, vai onko se ilman lastia?
Auton paino?
19
10346
Vastaukset
- sepän poika
Kokonaispaino on auton omapaino (sisältää kuljettajan, öljyt ja nesteet, vararenkaan ja auton työkalut) sallittu määrä lastia (sisältää myös matkustajat, a 70 kg). Painot ja tiedot löytyy rekisteriotteesta. Näin olen antanut itselleni uskotella. Merkitystähän omapainolla on esimerkiksi silloin, jos vetää asuntovaunua, koska vaunun kokonaispaino ei saa ylittää tuota vetoauton omapainoa, mikäli ajaa ilman pikku-e-korttia. Toisaalta taas sillä on merkitys, jos yhdistelmän kokonaispaino on ylittämässä 3,5 tn, eli veturina on iso maasturi tai jenkkivani.
Monet isot jenkkivanit on sen verran painavia, että ne on jo rekisteröity kuorma-autoiksi.- sepän tyttö
Oletpas aika poikanen vielä, mistä lähtien kuljettajan paino sisältyy omapainoon, sehän voi painaa 50-200 kg.
Kokonaispaino onkin ihan eri juttu, se ei ole sama kuin omapaino.
Mistäs sen rekisteriotteen löytää.
Nuo jenkkivanit ovat painavia ihan veropoliittisista syistä. - Ei niin monimutkaist
sepän tyttö kirjoitti:
Oletpas aika poikanen vielä, mistä lähtien kuljettajan paino sisältyy omapainoon, sehän voi painaa 50-200 kg.
Kokonaispaino onkin ihan eri juttu, se ei ole sama kuin omapaino.
Mistäs sen rekisteriotteen löytää.
Nuo jenkkivanit ovat painavia ihan veropoliittisista syistä.Olipa taas vaikeasti selostettu.
Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.
Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...
Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa. - EI otetta
Ei niin monimutkaist kirjoitti:
Olipa taas vaikeasti selostettu.
Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.
Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...
Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa.Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.
Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"
Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa
Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloa - Ei niin monimutkaist
EI otetta kirjoitti:
Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.
Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"
Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa
Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloaNo anteeksi nyt, kun en muista kyseisen läystäkkeen nykyistä nimeä, enkä viitsi lähteä ulos sitä tarkastamaan. Kyllä sinäkin varmaan tiedät mitä paperia tarkoitin...
- sepän poika
Ei niin monimutkaist kirjoitti:
Olipa taas vaikeasti selostettu.
Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.
Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...
Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa.Olet oikeassa ja väärässä: "Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa." Otanpa esimerkin: Auton rekisteriotteen mukainen omapaino on 1250 kg. Kun siinä on perässä vaunu, jonka kokonaispaino on 1300 kg, niin silloin pitää olla se pikku-e-kortti, mistä omassa viestissäni kirjoitinkin. Jos tuo pikkukirjain on kortissa, sillä saa vetää rekisteriotteen mukaista vaunua. Eli tarkoituksenani oli varoittaa tulkinnoista, kun omapaino ja kokonaispaino menevät mielessä sekaisin asuntovaunua vedettäessä. Laissa on muitakin pieniä poikkeuksia erilaisissa tilanteissa, jolloin ap säädös tarkentuu ja jotka periaatteessa pitää tuntea, jos aikoo tien päällä liikkua. Eli uudelleen, jos EI OLE pikku-e-korttia vaan perinteinen henkilöauton ajoon oikeutettu kortti, niin auton rekisteriotteeseen merkitty omapaino pitää olla suurempi kuin peräkärryn/asuntovaunun kokonaispaino, vaikka rekisteriotteessa muuta mainittaisiinkin.
terv karavaanari-sepän poika - lisätarkennus
sepän poika kirjoitti:
Olet oikeassa ja väärässä: "Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa." Otanpa esimerkin: Auton rekisteriotteen mukainen omapaino on 1250 kg. Kun siinä on perässä vaunu, jonka kokonaispaino on 1300 kg, niin silloin pitää olla se pikku-e-kortti, mistä omassa viestissäni kirjoitinkin. Jos tuo pikkukirjain on kortissa, sillä saa vetää rekisteriotteen mukaista vaunua. Eli tarkoituksenani oli varoittaa tulkinnoista, kun omapaino ja kokonaispaino menevät mielessä sekaisin asuntovaunua vedettäessä. Laissa on muitakin pieniä poikkeuksia erilaisissa tilanteissa, jolloin ap säädös tarkentuu ja jotka periaatteessa pitää tuntea, jos aikoo tien päällä liikkua. Eli uudelleen, jos EI OLE pikku-e-korttia vaan perinteinen henkilöauton ajoon oikeutettu kortti, niin auton rekisteriotteeseen merkitty omapaino pitää olla suurempi kuin peräkärryn/asuntovaunun kokonaispaino, vaikka rekisteriotteessa muuta mainittaisiinkin.
terv karavaanari-sepän poikaAken sivuilta:
B-luokan ajokortti oikeuttaa kuljettamaan henkilöautoa ja siihen kytkettyä perävaunua seuraavilla edellytyksillä:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
- yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
- perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. TÄMÄ ON TÄRKEÄ MUISTAA ISOA VAUNUA VEDETTÄESSÄ.
Huomaa myös, että jarruttoman kevytperäkärryn (max 750 kg) ja auton yhdistelmän kokonaismassa voi olla jopa 4250 kg, mutta taas jarrullisen vaunu/peräkärry- ja autoyhdistelmän kokonaismassa saa olla korkeintaan 3500 kg, jos kuljettaa B-luokan ajokortilla.
Nämä ovat juuri niitä lisämääräyksiä, jotka auton omamassa rajaa tietyssä ajokorttiluokassa. Niistähän ei ap. viestissä ollut kyse, mutta halusin vain muistuttaa mahdollisia uusia painavan peräkärryn vetäjiä.
LAKI ON NIIN MONIMUTKAISEKSI TEHTY, valitettavasti. Tästä on joka kevät kyselyjä Karavaanarit-palstalla ja karavaanarien jäsensivustolla. - oono
EI otetta kirjoitti:
Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.
Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"
Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa
Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloatuosta laskusta tulee kyllä 480 eikä 550.
- ;) ;) ;)
oono kirjoitti:
tuosta laskusta tulee kyllä 480 eikä 550.
Huomaa, ilman matkustajia
omapainoon on laskettu 70kg painoinen kuljettaja ;) ;) ;) kirjoitti:
Huomaa, ilman matkustajia
omapainoon on laskettu 70kg painoinen kuljettajaJa sitten väännetään siitä, onko kuljettaja matkustaja vai ei. Minusta tämä riippuu siitä, onko kyseessä ammatinharjoittaja työssään vai ei (esim. taksikuski ei ole matkustaja, mutta perhettään mökille kuskaava oman elämänsä Timo T.A. on).
- The__Rat
The_Rat kirjoitti:
Ja sitten väännetään siitä, onko kuljettaja matkustaja vai ei. Minusta tämä riippuu siitä, onko kyseessä ammatinharjoittaja työssään vai ei (esim. taksikuski ei ole matkustaja, mutta perhettään mökille kuskaava oman elämänsä Timo T.A. on).
Voidaan sanoa myös "ilman porukkaa sisällä" niin sinäkin ymmärrät
- juu ....
Yksi sana jäi välistä pois.
Ne on rekisteröity veronkiertosyistä kuorma-autoiksi.
Esim mersun G sarjaliseen ihan normi maasturiin saa nykyään samalla tavalla monta kymmentä tuhatta euroa hankintahinnasta pois. Se myydään silloin "professional" nimellä, kuorma-autoksi rekisteröitynä.
KA:ksi rekisteröinnin haittapuolia taas on se, että jos haluat vetää kärryä, tarvitset CE kortin.
- sepäntyttö
Kertokaa nyt ihmeessä mistä sen rekisteriotteen saa tai löytää, jos vallesmanni pysäyttää tuolla tienpäällä ja kysyy rekisteriotetta ja minulla kun ei ole sellaista niin mitäpä se vallesmanni siihen sitten sanoo. Auttakaa, pliis.
- Tekninen osa mukana
Tutustu vaikka http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointitodistus tietoihin.
Kun katsastat autosi, niin sinulle tulostetaan nyt joka kerran uusi tekninen osa, jota sitten näytät sille vallesmannille tien päällä. Ilmoitusosan pitää auton omistaja hallussaan, kuten esim. osamaksukaupoissa. Kun auton maksut sitten maksetaan kokonaan, niin rahoituslaitos lähettää ilmoitusosan uudelle omistajalle allekirjoitettuna ja sitten on viikko aikaa rekisteröidä ajoneuvo omiin nimiin.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointitodistus/kaytto
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointitodistus/kadonnut_tai_turmeltunut_rekisterointitodistus löytyy ohjeet, jos tuo tekninen osa on kateissa. http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointitodistus/luovuttaminen_asiakkaalle löytyy myös tarpeellisia ohjeita.. - Reginan Vanki
Kirjoituksen tason perusteella päättelen että sepäntyttö on kätevä käyttämään käsiään ja ehkä myös suutaankiin, nillä ne hommat hoituu. Sitä vaan tässä ihmettelen, että mikä se vallesmanni on ja mistä sellaisen tähän maailman aikaan löytää. Sepäntyttö auta siis, pliiiis.
- Tässä vähän miettimi
Ap on kyllä ihan aloitteljia täytyy myöntää. Sen vuoksi kysymykset.
Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt, kg: 2230
Totalvikt, kg: 3500
Sänkt totaltvikt, kg: 3500
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5200
Max lastvikt, kg: 1270
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1500
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2000- tjänsteman
Allt är klart .
- qasdfvbnm,
Ajokuntoisen ajoneuvon massalla` tarkoitetaan korilla varustetun ajokuntoisen ajoneuvon massaa (mukaan lukien jäähdytysnesteen, öljyt, polttoaineen, vararenkaan, työkalut ja kuljettajan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838