Auton paino?

paino-ongelma

Kun määritellään kokonaispaino onko se sama kuin auton paino sallitun lastin paino, vai onko se ilman lastia?

19

10346

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepän poika

      Kokonaispaino on auton omapaino (sisältää kuljettajan, öljyt ja nesteet, vararenkaan ja auton työkalut) sallittu määrä lastia (sisältää myös matkustajat, a 70 kg). Painot ja tiedot löytyy rekisteriotteesta. Näin olen antanut itselleni uskotella. Merkitystähän omapainolla on esimerkiksi silloin, jos vetää asuntovaunua, koska vaunun kokonaispaino ei saa ylittää tuota vetoauton omapainoa, mikäli ajaa ilman pikku-e-korttia. Toisaalta taas sillä on merkitys, jos yhdistelmän kokonaispaino on ylittämässä 3,5 tn, eli veturina on iso maasturi tai jenkkivani.

      Monet isot jenkkivanit on sen verran painavia, että ne on jo rekisteröity kuorma-autoiksi.

      • sepän tyttö

        Oletpas aika poikanen vielä, mistä lähtien kuljettajan paino sisältyy omapainoon, sehän voi painaa 50-200 kg.
        Kokonaispaino onkin ihan eri juttu, se ei ole sama kuin omapaino.
        Mistäs sen rekisteriotteen löytää.
        Nuo jenkkivanit ovat painavia ihan veropoliittisista syistä.


      • Ei niin monimutkaist
        sepän tyttö kirjoitti:

        Oletpas aika poikanen vielä, mistä lähtien kuljettajan paino sisältyy omapainoon, sehän voi painaa 50-200 kg.
        Kokonaispaino onkin ihan eri juttu, se ei ole sama kuin omapaino.
        Mistäs sen rekisteriotteen löytää.
        Nuo jenkkivanit ovat painavia ihan veropoliittisista syistä.

        Olipa taas vaikeasti selostettu.

        Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.

        Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...

        Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa.


      • EI otetta
        Ei niin monimutkaist kirjoitti:

        Olipa taas vaikeasti selostettu.

        Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.

        Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...

        Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa.

        Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.

        Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"

        Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa

        Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloa


      • Ei niin monimutkaist
        EI otetta kirjoitti:

        Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.

        Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"

        Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa

        Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloa

        No anteeksi nyt, kun en muista kyseisen läystäkkeen nykyistä nimeä, enkä viitsi lähteä ulos sitä tarkastamaan. Kyllä sinäkin varmaan tiedät mitä paperia tarkoitin...


      • sepän poika
        Ei niin monimutkaist kirjoitti:

        Olipa taas vaikeasti selostettu.

        Vastaus aloittajan kysymykseen: Ajoneuvon kokonaismassa on suurin lukema joka vaa'an näyttöön saa tulla, jos autosi otetaan tien päällä punnitukseen.

        Mitä taas omamassaan tulee niin ainakin valmistajien ilmoittamiin lukemiin sisältyy nykyään 70 kg kuljettajan painoa. Valmistajien ilmoittamaan omamassaan sisältyy myös jonkin verran nesteiden (polttoaine, öljyt, pesunesteet) painoa. Mutta kuinka paljon, sitä en nyt muista...

        Asuntovaunun vedossakaan auton omamassalla ei enää nykyään ole merkitystä, ellei vedä vaunua museoautolla. Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa.

        Olet oikeassa ja väärässä: "Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa." Otanpa esimerkin: Auton rekisteriotteen mukainen omapaino on 1250 kg. Kun siinä on perässä vaunu, jonka kokonaispaino on 1300 kg, niin silloin pitää olla se pikku-e-kortti, mistä omassa viestissäni kirjoitinkin. Jos tuo pikkukirjain on kortissa, sillä saa vetää rekisteriotteen mukaista vaunua. Eli tarkoituksenani oli varoittaa tulkinnoista, kun omapaino ja kokonaispaino menevät mielessä sekaisin asuntovaunua vedettäessä. Laissa on muitakin pieniä poikkeuksia erilaisissa tilanteissa, jolloin ap säädös tarkentuu ja jotka periaatteessa pitää tuntea, jos aikoo tien päällä liikkua. Eli uudelleen, jos EI OLE pikku-e-korttia vaan perinteinen henkilöauton ajoon oikeutettu kortti, niin auton rekisteriotteeseen merkitty omapaino pitää olla suurempi kuin peräkärryn/asuntovaunun kokonaispaino, vaikka rekisteriotteessa muuta mainittaisiinkin.

        terv karavaanari-sepän poika


      • lisätarkennus
        sepän poika kirjoitti:

        Olet oikeassa ja väärässä: "Sallitut perävaunumassat löytyvät nykyään rekisteriotteesta , eivätkä ne korreloi mitenkään omamassan kanssa." Otanpa esimerkin: Auton rekisteriotteen mukainen omapaino on 1250 kg. Kun siinä on perässä vaunu, jonka kokonaispaino on 1300 kg, niin silloin pitää olla se pikku-e-kortti, mistä omassa viestissäni kirjoitinkin. Jos tuo pikkukirjain on kortissa, sillä saa vetää rekisteriotteen mukaista vaunua. Eli tarkoituksenani oli varoittaa tulkinnoista, kun omapaino ja kokonaispaino menevät mielessä sekaisin asuntovaunua vedettäessä. Laissa on muitakin pieniä poikkeuksia erilaisissa tilanteissa, jolloin ap säädös tarkentuu ja jotka periaatteessa pitää tuntea, jos aikoo tien päällä liikkua. Eli uudelleen, jos EI OLE pikku-e-korttia vaan perinteinen henkilöauton ajoon oikeutettu kortti, niin auton rekisteriotteeseen merkitty omapaino pitää olla suurempi kuin peräkärryn/asuntovaunun kokonaispaino, vaikka rekisteriotteessa muuta mainittaisiinkin.

        terv karavaanari-sepän poika

        Aken sivuilta:
        B-luokan ajokortti oikeuttaa kuljettamaan henkilöautoa ja siihen kytkettyä perävaunua seuraavilla edellytyksillä:

        1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.

        2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:

        - yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        - perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. TÄMÄ ON TÄRKEÄ MUISTAA ISOA VAUNUA VEDETTÄESSÄ.

        Huomaa myös, että jarruttoman kevytperäkärryn (max 750 kg) ja auton yhdistelmän kokonaismassa voi olla jopa 4250 kg, mutta taas jarrullisen vaunu/peräkärry- ja autoyhdistelmän kokonaismassa saa olla korkeintaan 3500 kg, jos kuljettaa B-luokan ajokortilla.

        Nämä ovat juuri niitä lisämääräyksiä, jotka auton omamassa rajaa tietyssä ajokorttiluokassa. Niistähän ei ap. viestissä ollut kyse, mutta halusin vain muistuttaa mahdollisia uusia painavan peräkärryn vetäjiä.

        LAKI ON NIIN MONIMUTKAISEKSI TEHTY, valitettavasti. Tästä on joka kevät kyselyjä Karavaanarit-palstalla ja karavaanarien jäsensivustolla.


      • oono
        EI otetta kirjoitti:

        Mutta missä ihmeessä sellainen rekisteriote on? en ole IKINÄ kuullutkaan sellaisesta.

        Tosin kun kerrot auton rekisterinumero, niin näemme ilmaisesta tietokannasta auton omapainon ja kokonaispainon, ja tietenkin ajoneuvon "rasitteet"

        Esim ajoneuvoon GAY-356 tulee kokonaispainoksi 1560 ja omapainoksi 1080 kiloa

        Näin ollen voimme laskea, että kyytiin saa ottaa (ilman matkustajia) painoa 550 kiloa

        tuosta laskusta tulee kyllä 480 eikä 550.


      • ;) ;) ;)
        oono kirjoitti:

        tuosta laskusta tulee kyllä 480 eikä 550.

        Huomaa, ilman matkustajia

        omapainoon on laskettu 70kg painoinen kuljettaja


      • ;) ;) ;) kirjoitti:

        Huomaa, ilman matkustajia

        omapainoon on laskettu 70kg painoinen kuljettaja

        Ja sitten väännetään siitä, onko kuljettaja matkustaja vai ei. Minusta tämä riippuu siitä, onko kyseessä ammatinharjoittaja työssään vai ei (esim. taksikuski ei ole matkustaja, mutta perhettään mökille kuskaava oman elämänsä Timo T.A. on).


      • The__Rat
        The_Rat kirjoitti:

        Ja sitten väännetään siitä, onko kuljettaja matkustaja vai ei. Minusta tämä riippuu siitä, onko kyseessä ammatinharjoittaja työssään vai ei (esim. taksikuski ei ole matkustaja, mutta perhettään mökille kuskaava oman elämänsä Timo T.A. on).

        Voidaan sanoa myös "ilman porukkaa sisällä" niin sinäkin ymmärrät


      • juu ....

        Yksi sana jäi välistä pois.

        Ne on rekisteröity veronkiertosyistä kuorma-autoiksi.

        Esim mersun G sarjaliseen ihan normi maasturiin saa nykyään samalla tavalla monta kymmentä tuhatta euroa hankintahinnasta pois. Se myydään silloin "professional" nimellä, kuorma-autoksi rekisteröitynä.

        KA:ksi rekisteröinnin haittapuolia taas on se, että jos haluat vetää kärryä, tarvitset CE kortin.


    • sepäntyttö

      Kertokaa nyt ihmeessä mistä sen rekisteriotteen saa tai löytää, jos vallesmanni pysäyttää tuolla tienpäällä ja kysyy rekisteriotetta ja minulla kun ei ole sellaista niin mitäpä se vallesmanni siihen sitten sanoo. Auttakaa, pliis.

    • Tässä vähän miettimi

      Ap on kyllä ihan aloitteljia täytyy myöntää. Sen vuoksi kysymykset.
      Skattevikt, kg: 3500
      Tjänstevikt, kg: 2230
      Totalvikt, kg: 3500
      Sänkt totaltvikt, kg: 3500

      Max släpvagnsvikt, kg: 2000
      Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
      Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
      Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5200
      Max lastvikt, kg: 1270

      Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1500
      Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2000

      • tjänsteman

        Allt är klart .


    • qasdfvbnm,

      Ajokuntoisen ajoneuvon massalla` tarkoitetaan korilla varustetun ajokuntoisen ajoneuvon massaa (mukaan lukien jäähdytysnesteen, öljyt, polttoaineen, vararenkaan, työkalut ja kuljettajan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe