Minkälaisia tutkimuksia siellä tehdään?
ja entäpä kuinka usein siellä suunnilleen käydään? tiedän että se on tapauskohtausta mutta kuitenkin...
kertokaa kokemuksia, saitteko apua jne.?
kertokaa kipupolista!
4
529
Vastaukset
- Trubadurix
Hei!
Olin kipupolin vakituisena asiakkaana yli kaksi vuotta ja sain kyllä mielestäni apua ja ennen kaikkea henkistä tukea. Siellä töissä olevat kun pitävät kipuja ihan oikeana sairautena ja osaavat myös suhtautua niihin sen mukaan.
Siellä tehdään monenlaisia tutkimuksia ja testejä. Esimerkiksi minä tein usein tietokoneavusteisesti (hoitajan avulla tai yksin) testejä, joilla mitattiin kiputilannetta edelliseen käyntiin verrattuna.
Lisäksi lääkäri tutki muistaakseni joka kerran myös ihan henk.kohtaisesti kipuradat, minulla mm. tunnon tason oikeassa jalassa (johon kipu säteili). Muutaman kerran köävin psykologin vastaanotolla ja hän teki testin, jolla mitattiin mm. masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta ja jossa sai "luvan perästä" itkeä pillittää ja rypeä itsesäälissä.
Aika paljon se eka vuosi oli eri lääkkeiden kokeilua ja tukalimmissa tilanteissa mm. selkäydinpuudutuksia, joiden jälkeen pystyi yleensä vähän ottamaan univelkaa kiinni.
Olin myös lääkeainekokeilussa, jossa sokkotestillä kokeiltiin, mikä lääke suoneen ruiskutettuna tehoaisi parhaiten. (Minun tapauksessani ei mikään...) Suun kauttakin kokeiltiin kaikki temgesiciä ja metadonia myöten.
Loppujen lopuksi sain sitten hyvän avun eli kun kaikki muut konstit oli kokeiltu ja huonoiksi havaittu, kipupolin lääkäri neuvotteli neurokirurgin kanssa ja sain sisäänrakennetun kipustimulaattorin, jonka ansiosta olen nyt elänyt noin kolme ihanaa vuotta. Yhden puolivuotiskauden odotin sen stimulaattorin korjausta ja nyt on taas reilun kuukauden ollut sellainen hermosärky, johon ei juuri mikään tunnu tepsivän.
Kävin kipupolilla noin kerran kuukaudessa, muttä esim. uutta lääkettä kokeiltaessa (varsinkin jos se ei lainkaan sopinut tai auttanut) useamminkin. Lisäksi väliaikoina oli lupa soitella, kun tilanne kävi ihan mahdottomaksi.
Olen ainakin omalla kohdallani tullut siihen tulokseen, että pahinta kivussa on se, jos ei saa nukuttua edes kohtuullisia yöunia. Itse kivun jotenkin kestää, mutta se unettomuus on mahdoton yhdistelmä. Eikä kannata aliarvioida masennuksen, ärtymyksen ja ahdistuneisuuden merkitystä.
Toivottavasti olet jo ainakin menossa kipupolille, etkä vasta siinä ehkä puolen vuoden - vuoden jonossa!- kipuilija
toukokuusta asti olen odotellut jo ja ens kuun lopuksi sain ajan, eli kohtuuttoman pitkät on mielestäni odotusajat.
Jaksamisia myös Sinulle! - kipuilija
Kipupolista ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Minulla eri "täsmälääkitystä" on myös kokeiltu jo kolmatta vuotta ja kyllä sieltä avun saa jo pelkästään siitä, että henkilökunta osaa ottaa asian vakavasti.
Toki anestesialääkärin kanssa jutellaan, miten aiemmat lääkkeet on vaikuttanut ja etsitään uusia, jotka auttaisivat pitempiä aikoja pitämään kroonisen hermosäryn edes alemmalla tasolla.
Istelläni murskautui molemmat jalat reisistä alaspäin liikenteessä autolla, mutta nyt ne ovat päällepäin jalkojen näköiset ilman leikkausarpia, mutta kun saisi ne kivut kuriin, niin asia olisi olosuhteisiin katsottuna hyvin.
Tsemppiä vaan teille molemmille ja hyvää jatkoa, toivottavasti kivutta, mutta ainakin vähemmillä kivuilla. - Trubadurix
kipuilija kirjoitti:
Kipupolista ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Minulla eri "täsmälääkitystä" on myös kokeiltu jo kolmatta vuotta ja kyllä sieltä avun saa jo pelkästään siitä, että henkilökunta osaa ottaa asian vakavasti.
Toki anestesialääkärin kanssa jutellaan, miten aiemmat lääkkeet on vaikuttanut ja etsitään uusia, jotka auttaisivat pitempiä aikoja pitämään kroonisen hermosäryn edes alemmalla tasolla.
Istelläni murskautui molemmat jalat reisistä alaspäin liikenteessä autolla, mutta nyt ne ovat päällepäin jalkojen näköiset ilman leikkausarpia, mutta kun saisi ne kivut kuriin, niin asia olisi olosuhteisiin katsottuna hyvin.
Tsemppiä vaan teille molemmille ja hyvää jatkoa, toivottavasti kivutta, mutta ainakin vähemmillä kivuilla.Hei vain taas!
Onpa sullakin hankala tilanne noiden kipujen kanssa! Toivottavasti lääke löytyy. Tiedän kokemuksesta, että hermosärky ei ole kiva kämppis.
Ihan uteliaisuudesta kysyisin, mitä kipulääkettä nyt käytät ja auttaako se? Minä syön nyt oksikodonia (Oxycontin js Oxynorm). Ne ovat pirullisia huumeita, mutta ilmankaan ei voi olla tai ei saa ainakaan nukuttua yhtään.
Jaksamista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1542505Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61764
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648