Hiacen jakopään vaihto

vaihto lähestyy

tarvitseeko muuta kuin hihna ja kiristinrullat, en tunne D4D moottoria, tarviikohan siihen vaihtaa vesipumppu samalla. Mitähän tollainen homma maksaa noin hinta töineen ja osineen täällä pääkaupunki seudulla.

21

19717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autokorjaamo TPLs

      Tottakai kannattaa vaihtaa vesipumppu, ihan varmuuden vuoksi, samaten kannattaa vaihtaa laturin hihna, ja laturi varmuuden vuoksi, myöskin ilmastoinnin, ja ohjaustehostin pumppu kannattaa vaihtaa, koska pyöritään NIIN samalla alueella.

      Ja kun kerran konetta on alettu "avarmaan" ja konepeltikin on auki, niin kannattaa sitten starttimoottorikin vaihtaa samalla kertaa, kun ollaan niin lähellä, ihan varmuuden vuoksi, tosin nyt kun on konepelti auki, niin kannattaa se akkukin vaihtaa, ihan varmuuden vuoksi.

      Eli kaikki vain mitkä on "lähellä" tehdessä jakoremonttia, kannattaa vaihtaa, ihan varmuuden vuoksi, eli kyllä, vaihda myös vesipumppu, ettei joudu uudestaan purkamaan kaikkea jos se hajoaa

    • kuminarun vaihto

      Vaihda hihnan tilalle ketju niin ei tarvi aukoa konepeltiä kokoajan.

      • ml213.

        Itse en pidä suurena ongelmana tai haittana, jos 150tkm välein käytetään 0.5/h aikaa hihnan vaihtoon. Hihnakin on lyhyt . Nokka-akselin ja korkeapaine/syöttö pumpun välillä.


      • vaihto lähestyy
        ml213. kirjoitti:

        Itse en pidä suurena ongelmana tai haittana, jos 150tkm välein käytetään 0.5/h aikaa hihnan vaihtoon. Hihnakin on lyhyt . Nokka-akselin ja korkeapaine/syöttö pumpun välillä.

        Viestinaloittaja tarkentaa kysymystä, kysymyksessä on 2.5 l D4D moottori vm2005 ajettu 102000km elikkä ikä tulee vastaan ennenkuin kilometrit. Olen katsellut moottoria, ihmettelin ompas aika lyhyt tuo muovinen suojakoppa, ajattelin voisisiko tuo jakohihna olla noin lyhyt.Ilmeisesti kysymyksessä on samanlainen moottori mistä kirjoitit.


      • ml213.
        vaihto lähestyy kirjoitti:

        Viestinaloittaja tarkentaa kysymystä, kysymyksessä on 2.5 l D4D moottori vm2005 ajettu 102000km elikkä ikä tulee vastaan ennenkuin kilometrit. Olen katsellut moottoria, ihmettelin ompas aika lyhyt tuo muovinen suojakoppa, ajattelin voisisiko tuo jakohihna olla noin lyhyt.Ilmeisesti kysymyksessä on samanlainen moottori mistä kirjoitit.

        Sama kone, vaikka omani on 02 (D4D 2.5). Hihna on näkyvän muovisen suojakopan alla. Syöttöpumpun ja nokka-akselin välillä. Vaikka hihna on helppo ja nopea vaihtaa, niin siitä huolimatta itse vaihdatan sen merkkikorjaamossa. Puolen tunnin veloitus ja täydet takuut 150tkm ajaksi.


      • ml213.
        vaihto lähestyy kirjoitti:

        Viestinaloittaja tarkentaa kysymystä, kysymyksessä on 2.5 l D4D moottori vm2005 ajettu 102000km elikkä ikä tulee vastaan ennenkuin kilometrit. Olen katsellut moottoria, ihmettelin ompas aika lyhyt tuo muovinen suojakoppa, ajattelin voisisiko tuo jakohihna olla noin lyhyt.Ilmeisesti kysymyksessä on samanlainen moottori mistä kirjoitit.

        Lyhykäisyyden selittää se kun syöttöpumppu saa käytön muistaakseni hammaspyörien kautta ja taas vesipumppu on hihnavälitteinen. Toisaalta harmi kun nokka-akseli ei ole hammaspyörä välitteinen. Jos hihna katkeaa, niin edelleen syntyy konevaurio.


    • jakohihna on P:stä

      Vaihda merkkiä jossa ei käytetä moisia epäluotettavia kuminaruja sisuskalujen pyörittelyyn!
      Myöskään Suomen ilmasto ei suosi tuota keksintöä kuten ei takavetoa,kylmää ja huonoa talviajettavuutta tai toppavaatteet päällä olevaa sardiinipurkkimaista ahdasta tunnelmaa...
      Se oli silloin aikoinaan nämä takavedot pakosta täälläkin kun muita ei juuri ollut ja etelän maillehan tuo passaa kun ei liukasta ja lämmin kone pyörittää kuminauhaa edes vähän varmemmin kuin miinusasteissa...

      • 1300 kg aina perässä

        Takaveto on ylivoimainen liikkeellelähdössä, varsinkin ylämäkeen, myös eteneminen lumessa loistavaa. Oletetaan että paku on työkalu, ei kukaan tee mitään pakulla, jos sillä ajaa tyhjänä. Perustyökalut painaa takana jo yli tonnin, kuorma päälle. Etupyörille ei saa millään painoa, moottorihan ei paina paljon mitään, etuvedossa kaasun painaminen keventää lisäksi etupäätä, traktorikaan ei mene pakilla mihinkään.


    • ml213.

      Työ on erikoisen helppo tehdä, koska ei ole ylimääräisten osien purkamista. Hihnan vaihto, joka on lyhyt on nopea vaihtaa. Muistaakseni merkkiliike ei vaihtanut kiristinrullaa. Tarkisti sen kunnon.

      Vesipumppu ei ole WW laatua ja siksi sitä ei tule vaihtaa. Omassa samalla pumpulla ajettu lähes 500tkm.

      • vaihto lähestyy

        Kiitos asiallisesta vastauksesta nimimerkki ml213, olit ainut joka ymmärsi kysymykseni. Kiitos


      • ml213.
        vaihto lähestyy kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta nimimerkki ml213, olit ainut joka ymmärsi kysymykseni. Kiitos

        Jos itse vaihdat, niin vinkiksi. Se kiristinrulla on jousikuormitteinen ja se tulee irroittaa vaihdon yhteydessä. Se jousikuorimitus kannattaa kuormittaa(tapin avulla) penkissä ja vapauttaa vasta kun hihna on jo asennettu paikoilleen. On nopea tapa ja ei tarvitse suhrata.


    • ketten

      Missä diesel pakuissa, vuodesta 2005- ja eteenpäin on ketju, tai ratas jakopää? Olen pakua ostamassa, enkä haluaisi hihnakäyttöiselllä jakopäällä olevaa pakua ostaa.
      Entä mikä paku on mielestänne kaikkein helpoin huoltaa ja korjata itse, eli siis ei vaadi korjaamon erityisiä merkkityökaluja jne? Kenties Hiace?

    • 9+3

      Transitissa on ketju ja T5 transporter ainakin 2,5 TDI on rattaat. No kyllä Hiace on taatusti helpoin huoltaa.

      • jakohihna

        itselläni oli transit ja siinä oli hihna mutta oli helppo ja nopea vaihtaa


    • Masokisti??

      Kuka ihme nyt 500tkm ajaa samalla autolla ja miksi se yleensä on enää liikenteessä,onko järkeä ynnä voi sitä kärsimyksen määrää!
      Tämähän merkillinen Hiaiselija on jolla tonni kuormaa aina jo lähtiessä?
      Eihän sinne enempää passaa laittaakkaan ja loppukin kulku hyytyy kulku/kulutus mitä onkaan...?
      Pitää kuulkaa ostaa Volvo,Scania tai vaikka Kenworth jos aikoo oikein kunnolla päästä moisen kolukasan kanssa liikkeelle ja kuorma päälle.
      Kyllä siinä japaninpelti on kovilla ja noilla "isoveljillä"pääsisi myös sen 500tkm hiukka mukavammin,turvallisemmin ja ilman ahtaan paikan kammoa eikä ole jakohihnaakaan joka "venyy ja paukkuu".

      • ml213.

        >Kuka ihme nyt 500tkm ajaa samalla autolla ja miksi se yleensä on enää liikenteessä<

        Niin, ja on vielä ruosteeton Regobussi. Taloudellisus on se ainut motiivi, joka tiellä pitää.


    • Hiiiiiiase

      Minulla on nyt 11 vuotta vanha Hiase. Ei ruosteen häivää. Käyntiin koviilaki pakkasilla ilman lämmittimiä. Kaksi akkua vakiona. Tähän asti vain öljyjä vaihdeltu ja hihna pari kertaa. 213 Sprintteriä kävin ajamassa, oli mekoinen härdelli. Voima yksikertaisesti puuttui. Lisäksi iso kankea lohmo. Vitoon ei taas meikäläisen jalat mahdu. Polvi tokoo vaihdekeppiin ja ohjaamo on ahdas. Etuvetoista taas en huoli.
      Hiasea taas pyörittää ihan mielikseen kulmissa. Talvellakin kiva kääntyä pienessä tilassa , kun perä heittää.

    • Hojo Snowcat

      Mikäs satusetä tänne nyt on eksynyt...11v vanha Hojo jossa ei ruostetta eli lie jo hävinnyt peltien mukana.Eihän se tietty muovissa pysy...
      Lähteehän nykyään auto kuin auto käyntiin pakkasella jos kunnossa,höh.
      Eri asia on mitä järkeä kun lämmittimet keksitty eikä tuo tekniikka ainakaan tykkää moisesta(ja se hihnajakopää vielä..)
      Joo,Hojoa on tosiaan kiva pyörittää talviliukkailla,aivan kuin Tanelia,Lattarautaa ja Kadettiakin muun muassa. silloin nuorena ja olivat aivan mahtavia talviautoja...vai olivatko?
      Aivan tulee kateellinen olo ja tahtoo ehdottomasti hiekkäsäkkejä,lapion ,köyden ja rautaromua sementtisäkin perällä painoksi että pääsee talvisin liikkeelle...
      Tarviisi vaan sopia muutakin ja tahtoo olla senverta joskus kiirekkin ynnä vanha jo että jääköön nyt niille nostalgikoille tämä "kahdeksikkojen teko nakarin pihassa".
      Mutta kuule:Jos pyörität kesäkelillä kuivalla piellä saman tempun eli kunnon kasi-savut lakun kera niin oot aika karju!
      Tuohon ei talvikelillä tehoa tarvi josko sillä leuhkit Hojon tehoa ja takaveto Skodillacillakin tuntui kuin muskeliautolla kesäkelillä kun löi vielä 3llakin runtua niinkauan kuin tuli sulaa ja sammui=)
      Toivotan turvallista talvea ja älä vaan törmää mihinkään kun Hojossa ei hyvin käy jos kolahtaa!

    • ei kallis

      Merkkihuollossa tehtynä osineen ja töineen noin 300 euroa.

    • Anonyymi

      Olen ajanut Hiacella samalla jakopäänhihnalla jo yli 400000km. Hiacen alkuperäistä Gantin hihnaa ei kannata vaihtaa. Ei ainakaan tarvikehihnaan. Huonomman vaihdat tilalle.

    • Anonyymi

      Kauhee rakkine tuollainen kinkki paku, eiks noi oo joo kaikki lopussa?🤪🤪

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe