Uudet jarrut, huonompi teho ?

miksi näin

Vaihdatin juuri autooni eteen uudet jarrulevyt ja palat. Entiset levyt oli ihan loppu ja jarrupalatkin kuluneet.

Eilen lähdin sitten huollosta ajelemaan ja meinasi tulla yllättävä tilanne heti ensimmäisessä risteyksessä kun auto ei pysähtynytkään niin kevyesti kuin aikaisemmin. Nyt polkimen saa survaista voimalla pohjaan jotta saa samanlaisen vaikutuksen jarrutukseen. Vanhemmat oli paremmat, miksi näin ?

19

5387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin mää teen

      Kun osia vaihtaessa myös jarrut herkistetään, niin ne tuntuvat uusilla paloilla ja levyillä oikeasti huomattavasti tehokkaammilta.
      1. OLiko jäänyt painelematta poljinta niin että palat olivat vielä kaukana ja pumppaamalla tulivat vasta lähelle jarrulevyjä. JOs ilmiö oli ohimenevää, niin ei hätää, mutta jos jarrut jäivät huonoiksi, niin takaisin liikkeeseen nuhteiden kera.
      2.Oliko sittenkin livahtanut ilmaa järjestelmään, jolloin se pitäisi ilmata korjaamolla, jotta pehmeys polkimesta katoaisi ja normaali jarrutustuntuma ja sen myötä hidastuvuus palautuisi.

      • miksi näin

        Eikös siellä putkissa ilmaa kuuluu ollakin?

        Normaalitilanteessa 1 ilmakehdä, ja täys jarrutuksessa 10 ilmakehää?

        Tietenkin uusissa autoissa on ns. EBS jarrut jolloin on putkissa kokoajan se 3 baaria ilmaa, ja sähköinen venttiili mikää päästää ilmaa sitten jarrusylintereihin kun poljin liikkuu tai putkiin tulee yli 3 baaria painetta (lukkojarrutus)


      • nyp vai nap
        miksi näin kirjoitti:

        Eikös siellä putkissa ilmaa kuuluu ollakin?

        Normaalitilanteessa 1 ilmakehdä, ja täys jarrutuksessa 10 ilmakehää?

        Tietenkin uusissa autoissa on ns. EBS jarrut jolloin on putkissa kokoajan se 3 baaria ilmaa, ja sähköinen venttiili mikää päästää ilmaa sitten jarrusylintereihin kun poljin liikkuu tai putkiin tulee yli 3 baaria painetta (lukkojarrutus)

        Onko sulla scania vai mersu ?


      • eijaksaenääonvarattu
        nyp vai nap kirjoitti:

        Onko sulla scania vai mersu ?

        Veikkaan Man, Cityman TPLs


      • 11+2

        Pitää olla melkoinen sankari, jos saa levyjen ja palojen vaihdon yhteydessä livahtamaan ilmaa järjestelmään.


    • olikohan

      Säilytysrasvat huonosti pesty levyistä. Udet voi olla aluksi kovat.. Ja halvat tarvikepalat..

    • korjaaja 20v

      Ainahan ne ovat huonommat jarrut kun laitat uudet osat ,ennen kuin ajat niillä jonkin matkaa että ne sopeutuvat kunnolla jarrupalat ja levyt ,varsinkin jos uusit vaan toiset silloin myös kannattaa ajella ensin tovin aikaajos katsastus varsinkin edessä,monesti käynyt kun vaihtanut uudet levyt ,rummut ja kengät sekä palat ettei taho heti pitää,eikä mennä jarrutestistä läpitte,mut kun katsastus mies polekee ja käy heittään lenkin niin kerta heitolla läpi,siksihän sillä kannattaa ajella ensin ,ilmaa ei järjestelmään jää jos et puklauta mäntää ulos,katkase letkua,putkea,nestekuppi tyhjä.Vuotaa sylinterit yms...Liike ei aina ole paras ratkaisu huoltoon ,senkin olen kokenut.Pitäkee varanne.

    • Yaris sol

      Juuri näin. Ostin uuden Yariksen ,sai polkea jarrua olkeen kunnolla. Pari päivää ajelin jo alkoi herkistyä.

    • kjkjkjb

      Minä olen vaihdattanut hydraulijarruiseen 12 vuotta vanhaan autooni ainakin kymmenen kertaa jarrupalat ja -levyt eikä milloinkaan ole mitään ongelmia ilmennyt. Jarrutustuntuma ei ole muuttunut millään tavalla.

      • rankisko?

        Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.


      • sitroen.
        rankisko? kirjoitti:

        Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.

        Minäkin olen "ranskalaisiin paskoihini" vaihdellut jarrulevyjä, jarrupaloja, jarrusylintereitä, jarrukumeja, jarrukenkiä, jarruletkuja, yhden jarrupääsylinterin, yhden jarruputken ja yhden jarrukilven. Koskaan en ole huomannut, että uusilla osilla olisi ollut huonommat tai paremmat jarrutehot kuin vanhoilla.
        Tätä 30 vuotta ranskalaisiin. Sitä ennen 11 vuotta saksalaiseen ja joitakin vuosia italiaanoon. Ja kaikissa hydrauliset jarrut!


      • kjkjkjb
        rankisko? kirjoitti:

        Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.

        Miten ihmeessä voi osata arvata noin hyvin? Lienee kokemusta.


    • jaa

      taisi jäädä säilytysrasvat pesemättä levyistä, aiheuttaa kerrotunlaisen homman. Toinen juttu on nykyajan palojen koostumus joissa ei ole asbestia eli kannattaisi aina hiukan pyyhkäistä uusia paloja hiekkapaperilla ennen asennusta jotta saadaan ottava pinta heti esiin,tehtaalta tullessa pinta on usein lasimainen jostain syystä

    • Pikkasen jalkareeniä

    • oudonmaanlintu

      Ilmaa järjestelmässä.Sun täytyy ilmata kaikki jarrut. Voi olla, että sun jarrusylinterit ovat vanhuuttaan jääneet hieman jähmeiksi, joten niitä pitää "renkslata" ja CRC:söidä :P Täytyy silti varmistaa, että pyyhit ylimääräiset liukasteet pois ennen asennusta.

      Kun mainitsit vaihdatuksen, on lähes varmaa, että levyjen suojarasva on poistettu, tosin on se mahdollista, ettei näin oltu tehty.

    • adadsafsfsg

      melkein kannaattaa huomen aamulla stekata vaikka heti kasin jälkeen kun alkaa valjeta nini ota pyörä irti autosta, siis tunkata kandee ensin, mutta jos sattuu oleen krapula sano akalle että tunkkaa kun ei öylön edes hanuria halunnut nauuttaa nin tekee tänää jotain ruokansa eteen kun sitä mahaakin näkyy olevan riittävästi.


      stekkaa siis onko palat oikeen päin levyä vasten, vinkkinä vaikka että levysoittimessa levyä vasten on se piikki eikä se tasanen puoli. sama autossa
      jos kaikki on ok ota takapyörä itte irti kun se muija jo sai slaagin äsken ja nojaa konepeltiin.
      kun vedät takapyörän irti eteesi pitäsi makkararoiskeiden ja mahahapon seasta löytyä takajarrulevy ja palat. stekkaa sama homma tai käske muijan ryömiä kattomaan kun samalla kyljellää on.
      jos kaikki on ok ehkä kyse luultavasti jarrurasvasta jota on uusissa levyissä mutta älä kerro akalle

    • fjgeworigjojge

      Vaihtoivatko varmasti jarrupalat- ja levyt? Etteivät olisi esim. vaihtaneet vaan levyt uusiin ja jättäneet vanhat palat paikalleen? Tällöin entisiin levyihin sopeutuneet palat eivät ota kuin sieltä täältä kiinni uuteen tasaiseen jarrulevyyn ja jarrutusteho on siten heikko alkuun.
      Kun palat kuluvat ja sopeutuvat uuden levyn muotoihin alkaa jarrut taas pitämään mutta saattaa olla vanteet mustanaan jarrupölystä ja levyt saada tuntuvia lämpöshokkeja alueihin joihin palat ottavat kiinni ensimmäiseksi. Tämän vuoksi ensimmäisten n. sadan kilometrin ajon aikana pitäisi pyrkiä keveisiin jarrutuksiin että palat ja levyt sopeutuisivat toisiinsa tasaisesti eikä tulisi lämpöshokkeja jotka voivat kieroonnuttaa jarrulevyt.

      Toinen mahdollisuus on että kuluneilla etujarruilla takajarrut ovat voineet ottaa enemmän osaa pysähtymistapahtumaan kun poljin ja pääsylinterin männät ovat ehkä liikkuneet enemmän tai syvemmällä. Nyt jos uusilla levyilla ja paloilla etujarrut ovat uuden auton tehdasmitoissa, mahdollisesti kuluneet takajarrut ottavat osaa vähemmän jarrutustehoon joten jarrut voivat tuntua tehottomammilta?

      Vaihdoin erääseen entiseen autooni etulevyt ja palat lieppaamisen takia, levyt oli kuluneet ohuiksi ja varmaan kieroontuneet. Vaihdoin tarvikepaskat tilalle, kestivät ehkä muutaman tuhannen kilometriä ennenkuin nekin alkoi lieppaamaan. There's always something in these fucking cars...

    • Vallilan Henkka

      Sulle päivitettiin abs:t saman tien. Kun tulee liukasta pian (joll`ei teillä ole jo) niin säilyy ohjattavuus.

    • Ässien Ässä

      Äsketäin laitetiin palat joka kulmaan,vanhoille lövyille,alle satatuhatta kuitenkin,hetken aikaa on kuin jotain kumia jarrut,ennen kuin asetuvat lövyille,siinä kokematon kuski saattaa häkeltyä,sitä ei vaan muista kun pajalta lähtee,ja kun ekassa risteyksessä painaa jarrua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe