Vaihdatin juuri autooni eteen uudet jarrulevyt ja palat. Entiset levyt oli ihan loppu ja jarrupalatkin kuluneet.
Eilen lähdin sitten huollosta ajelemaan ja meinasi tulla yllättävä tilanne heti ensimmäisessä risteyksessä kun auto ei pysähtynytkään niin kevyesti kuin aikaisemmin. Nyt polkimen saa survaista voimalla pohjaan jotta saa samanlaisen vaikutuksen jarrutukseen. Vanhemmat oli paremmat, miksi näin ?
Uudet jarrut, huonompi teho ?
19
5387
Vastaukset
- noin mää teen
Kun osia vaihtaessa myös jarrut herkistetään, niin ne tuntuvat uusilla paloilla ja levyillä oikeasti huomattavasti tehokkaammilta.
1. OLiko jäänyt painelematta poljinta niin että palat olivat vielä kaukana ja pumppaamalla tulivat vasta lähelle jarrulevyjä. JOs ilmiö oli ohimenevää, niin ei hätää, mutta jos jarrut jäivät huonoiksi, niin takaisin liikkeeseen nuhteiden kera.
2.Oliko sittenkin livahtanut ilmaa järjestelmään, jolloin se pitäisi ilmata korjaamolla, jotta pehmeys polkimesta katoaisi ja normaali jarrutustuntuma ja sen myötä hidastuvuus palautuisi.- miksi näin
Eikös siellä putkissa ilmaa kuuluu ollakin?
Normaalitilanteessa 1 ilmakehdä, ja täys jarrutuksessa 10 ilmakehää?
Tietenkin uusissa autoissa on ns. EBS jarrut jolloin on putkissa kokoajan se 3 baaria ilmaa, ja sähköinen venttiili mikää päästää ilmaa sitten jarrusylintereihin kun poljin liikkuu tai putkiin tulee yli 3 baaria painetta (lukkojarrutus) - nyp vai nap
miksi näin kirjoitti:
Eikös siellä putkissa ilmaa kuuluu ollakin?
Normaalitilanteessa 1 ilmakehdä, ja täys jarrutuksessa 10 ilmakehää?
Tietenkin uusissa autoissa on ns. EBS jarrut jolloin on putkissa kokoajan se 3 baaria ilmaa, ja sähköinen venttiili mikää päästää ilmaa sitten jarrusylintereihin kun poljin liikkuu tai putkiin tulee yli 3 baaria painetta (lukkojarrutus)Onko sulla scania vai mersu ?
- eijaksaenääonvarattu
nyp vai nap kirjoitti:
Onko sulla scania vai mersu ?
Veikkaan Man, Cityman TPLs
- 11+2
Pitää olla melkoinen sankari, jos saa levyjen ja palojen vaihdon yhteydessä livahtamaan ilmaa järjestelmään.
- olikohan
Säilytysrasvat huonosti pesty levyistä. Udet voi olla aluksi kovat.. Ja halvat tarvikepalat..
- korjaaja 20v
Ainahan ne ovat huonommat jarrut kun laitat uudet osat ,ennen kuin ajat niillä jonkin matkaa että ne sopeutuvat kunnolla jarrupalat ja levyt ,varsinkin jos uusit vaan toiset silloin myös kannattaa ajella ensin tovin aikaajos katsastus varsinkin edessä,monesti käynyt kun vaihtanut uudet levyt ,rummut ja kengät sekä palat ettei taho heti pitää,eikä mennä jarrutestistä läpitte,mut kun katsastus mies polekee ja käy heittään lenkin niin kerta heitolla läpi,siksihän sillä kannattaa ajella ensin ,ilmaa ei järjestelmään jää jos et puklauta mäntää ulos,katkase letkua,putkea,nestekuppi tyhjä.Vuotaa sylinterit yms...Liike ei aina ole paras ratkaisu huoltoon ,senkin olen kokenut.Pitäkee varanne.
- Yaris sol
Juuri näin. Ostin uuden Yariksen ,sai polkea jarrua olkeen kunnolla. Pari päivää ajelin jo alkoi herkistyä.
- kjkjkjb
Minä olen vaihdattanut hydraulijarruiseen 12 vuotta vanhaan autooni ainakin kymmenen kertaa jarrupalat ja -levyt eikä milloinkaan ole mitään ongelmia ilmennyt. Jarrutustuntuma ei ole muuttunut millään tavalla.
- rankisko?
Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.
- sitroen.
rankisko? kirjoitti:
Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.
Minäkin olen "ranskalaisiin paskoihini" vaihdellut jarrulevyjä, jarrupaloja, jarrusylintereitä, jarrukumeja, jarrukenkiä, jarruletkuja, yhden jarrupääsylinterin, yhden jarruputken ja yhden jarrukilven. Koskaan en ole huomannut, että uusilla osilla olisi ollut huonommat tai paremmat jarrutehot kuin vanhoilla.
Tätä 30 vuotta ranskalaisiin. Sitä ennen 11 vuotta saksalaiseen ja joitakin vuosia italiaanoon. Ja kaikissa hydrauliset jarrut! - kjkjkjb
rankisko? kirjoitti:
Tosi hyviä noi hydraulijarruiset autot, 12 vuotta vanha auto ja ainakin 10 kertaa pitänyt vaihtaa jarrupalat ja levyt.Varmaan ranskalainen pask.
Miten ihmeessä voi osata arvata noin hyvin? Lienee kokemusta.
- jaa
taisi jäädä säilytysrasvat pesemättä levyistä, aiheuttaa kerrotunlaisen homman. Toinen juttu on nykyajan palojen koostumus joissa ei ole asbestia eli kannattaisi aina hiukan pyyhkäistä uusia paloja hiekkapaperilla ennen asennusta jotta saadaan ottava pinta heti esiin,tehtaalta tullessa pinta on usein lasimainen jostain syystä
Pikkasen jalkareeniä
- oudonmaanlintu
Ilmaa järjestelmässä.Sun täytyy ilmata kaikki jarrut. Voi olla, että sun jarrusylinterit ovat vanhuuttaan jääneet hieman jähmeiksi, joten niitä pitää "renkslata" ja CRC:söidä :P Täytyy silti varmistaa, että pyyhit ylimääräiset liukasteet pois ennen asennusta.
Kun mainitsit vaihdatuksen, on lähes varmaa, että levyjen suojarasva on poistettu, tosin on se mahdollista, ettei näin oltu tehty. - adadsafsfsg
melkein kannaattaa huomen aamulla stekata vaikka heti kasin jälkeen kun alkaa valjeta nini ota pyörä irti autosta, siis tunkata kandee ensin, mutta jos sattuu oleen krapula sano akalle että tunkkaa kun ei öylön edes hanuria halunnut nauuttaa nin tekee tänää jotain ruokansa eteen kun sitä mahaakin näkyy olevan riittävästi.
stekkaa siis onko palat oikeen päin levyä vasten, vinkkinä vaikka että levysoittimessa levyä vasten on se piikki eikä se tasanen puoli. sama autossa
jos kaikki on ok ota takapyörä itte irti kun se muija jo sai slaagin äsken ja nojaa konepeltiin.
kun vedät takapyörän irti eteesi pitäsi makkararoiskeiden ja mahahapon seasta löytyä takajarrulevy ja palat. stekkaa sama homma tai käske muijan ryömiä kattomaan kun samalla kyljellää on.
jos kaikki on ok ehkä kyse luultavasti jarrurasvasta jota on uusissa levyissä mutta älä kerro akalle - fjgeworigjojge
Vaihtoivatko varmasti jarrupalat- ja levyt? Etteivät olisi esim. vaihtaneet vaan levyt uusiin ja jättäneet vanhat palat paikalleen? Tällöin entisiin levyihin sopeutuneet palat eivät ota kuin sieltä täältä kiinni uuteen tasaiseen jarrulevyyn ja jarrutusteho on siten heikko alkuun.
Kun palat kuluvat ja sopeutuvat uuden levyn muotoihin alkaa jarrut taas pitämään mutta saattaa olla vanteet mustanaan jarrupölystä ja levyt saada tuntuvia lämpöshokkeja alueihin joihin palat ottavat kiinni ensimmäiseksi. Tämän vuoksi ensimmäisten n. sadan kilometrin ajon aikana pitäisi pyrkiä keveisiin jarrutuksiin että palat ja levyt sopeutuisivat toisiinsa tasaisesti eikä tulisi lämpöshokkeja jotka voivat kieroonnuttaa jarrulevyt.
Toinen mahdollisuus on että kuluneilla etujarruilla takajarrut ovat voineet ottaa enemmän osaa pysähtymistapahtumaan kun poljin ja pääsylinterin männät ovat ehkä liikkuneet enemmän tai syvemmällä. Nyt jos uusilla levyilla ja paloilla etujarrut ovat uuden auton tehdasmitoissa, mahdollisesti kuluneet takajarrut ottavat osaa vähemmän jarrutustehoon joten jarrut voivat tuntua tehottomammilta?
Vaihdoin erääseen entiseen autooni etulevyt ja palat lieppaamisen takia, levyt oli kuluneet ohuiksi ja varmaan kieroontuneet. Vaihdoin tarvikepaskat tilalle, kestivät ehkä muutaman tuhannen kilometriä ennenkuin nekin alkoi lieppaamaan. There's always something in these fucking cars... - Vallilan Henkka
Sulle päivitettiin abs:t saman tien. Kun tulee liukasta pian (joll`ei teillä ole jo) niin säilyy ohjattavuus.
- Ässien Ässä
Äsketäin laitetiin palat joka kulmaan,vanhoille lövyille,alle satatuhatta kuitenkin,hetken aikaa on kuin jotain kumia jarrut,ennen kuin asetuvat lövyille,siinä kokematon kuski saattaa häkeltyä,sitä ei vaan muista kun pajalta lähtee,ja kun ekassa risteyksessä painaa jarrua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855