Sainpa oudon ajatuksen

eräs luteritar

Pelkään pahoin, että tämä on väärä foorumi ajatukseni esittämiseen.

Mutta nyt kun nuoret ovat yhä enemmän ateisteja ja agnostikkoja, onko tämä Jumalan suojelua - onko kirkkoon siis tulossa todella suuri sekaannus ja kaikenlaista outoa?

Jos on valmiiksi tietoa kristinuskosta ja uskoo, pystyy erottamaan erilaista opetusta toisistaan. Jos ei ole, jos on siis vieraantunut, ei erota. Tästäkö on kyse? Minkä takia yhtäkkiä näin suuri ateismi-agnostisismi-määrä nuorissa?

On esim. paljon kirjallisuutta, jota papit kirjoittavat ja joissa jo ihan suoraan puretaan käskyjä ja kaikkea mahdollista. Kuitenkin esim. nuoret ovat niin vähän kiinnostuneet, että eivät ole lukeneet edes noita teoksia. He eivät siis joudu altistukseen väärästä opetuksestakaan.

En ole fundamentalisti, väärin arvattu. Ihan rauhallinen luterilainen.

17

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs luteritar

Jatkoa: Luin juuri muuten new agen ja muun lisääntymisen esim. täällä Helsingissä (olen kyllä havainnut muuallakin) eli jos uushenkisyys ja kaikenlainen tällainen tulee lisäksi kirkkoonkin, ja vaikka ei kävisi kirkossakaan, kuulee jossain muualla, mutta sitten jos on ateisti tai agnostikko, ei lähde mukaan siihenkään tai vastaavanlaisiin.

• eräs luteritar

Voi ei. Tähän vastasivat vain Jumalan "erikoiset" paimenkoirat. Jos kuvitellaan, että teoriani olisi totta, aktiivisen eli aggressiivisen ateistin tehtävä olisi juuri ajaa nuoria ateisteiksi tai agnostikoiksi, mutta kuitenkin sen verran laiskoiksi, etteivät ryhdy aggressiivisiksi kuten te. Mutta kuitenkaan eivät kallistu sitten näihin sekavuuksiinkaan, mitä nykyään on joka puolella muuallakin kirkon ulkopuolellakin.

Kristittynä ajattelen, että silloin nuorisoa suojeltaisiin mahdollisesti tulevalta antikristuksen ajalta, etteivät menisi höplään myös antikristuksen kanssa.

Olemmeko sitten teidän kanssanne siellä yhteisissä suojissa kun ei osteta ja myydä?

Jumala saattaa nimittäin käyttää sangen erikoisia keinoja.

Olisin kuitenkin halunnut enemmän myös ihan kristittyjen mielipiteitä ja arvioitai aika omaperäisestä ajatuksestani.

• kyllä se on tätä

"Mutta nyt kun nuoret ovat yhä enemmän ateisteja ja agnostikkoja, onko tämä Jumalan suojelua - onko kirkkoon siis tulossa todella suuri sekaannus ja kaikenlaista outoa?"

- Ei vaan se on osoitus siitä, että nykynuoret ovat keskimäärin fiksumpia kuin vanhempansa, eivätkä usko veden päällä kävelemiseen, puhuvaan aasiin tai käärmeeseen, kuolleistanousemisiin, enkeleihin jotka suojelevat julkkista ylipainolta mutta ei tuhansia syöpäsairaita lapsia ja niin edelleen.

• ;:;

"Minkä takia yhtäkkiä näin suuri ateismi-agnostisismi-määrä nuorissa?"

Koska heille kouluissa ja mediassa opetetaan, että maapallo on miljardien vuosien ikäinen, evoluutio synnytti ihmisen ja universumi räjähti esiin olemattomuudesta täysin luonnollisesti ilman mitään suunnittelijaa, eli Jumalaa. Kun he sitten kuulevat sanoman Jeesuksesta tai Jumalasta, niin se valuu pois kuin vesi ankan selästä. Kylväjän siemenet lentävät kallioille missä ne eivät voi itää.

Sekulaari ateistinen "tiede" on heidän uskontonsa ja se on täysin ristiriidassa Raamatun kanssa, joten mitä vanhurskas voi tehdä, kun perustukset revitään? Aloittaa aivan alusta.

• sairasta.

"Kylväjän siemenet lentävät kallioille missä ne eivät voi itää."

- Monet uskonkylväjät ovat kovasti yrittäneet lennättää siemeniään pikkulapsiin. Valitettavan moni heistä on onnistunut, sulkeutuneen hihhuliyhteisön avustamana.

• Jos meille opetettaisiin kouluissa, että maapallo on 6000-10000 vuoden ikäinen, Jumala loi ihmisen tomusta ja meidän ainoa mahdollisuutemme korkeampaan koulutukseen olisi kreationistinen tohtorintutkinto niin kuinka luulisit maamme makaavan? Mitähän seurauksia sillä mahtaisi olla?

Siis jos hylättäisiin tiede tyystin ja tilalle otettaisiin Raamattu?

• Hassusti kävisi
        a-teisti kirjoitti:

Jos meille opetettaisiin kouluissa, että maapallo on 6000-10000 vuoden ikäinen, Jumala loi ihmisen tomusta ja meidän ainoa mahdollisuutemme korkeampaan koulutukseen olisi kreationistinen tohtorintutkinto niin kuinka luulisit maamme makaavan? Mitähän seurauksia sillä mahtaisi olla?

Siis jos hylättäisiin tiede tyystin ja tilalle otettaisiin Raamattu?

"Siis jos hylättäisiin tiede tyystin ja tilalle otettaisiin Raamattu?"

Siitä voisi sukeutua jotain saman tapaista kuin keskiajalla. Kun tietäminen oli pannassa, eivät esimerkiksi "oikeauskoiset" merenkulkijat osanneet laskea sen vertaa että olisivat osanneet suunnistaa ja piti palkata pakanoita siihen tehtävään.

Nykyisin tuo ero oikeasukoisen ja asioista tietävän välillä olisi tietysti paljon järisyttävämpi.

• Ajat ovat muuttuneet. Vanhemmat eivätkä muu kylän väki enää painosta eikä katso kieroon, jos ei mene kirkkoon tai muuhun kinkeriin. Eikä panna jalkapuuhun.

Koska usko on nykyään oma asia ja vapaaehtoinen, usko ja uskonto hiipuvat.

• ....................

se on perkeleen opetusta. Jokainen uskokoon mihin haluaa, ja olkoon oma jumalansa.

• Hei

Nähtäväksi jää hiipuvatko usko ja uskonnot. En itse usko lainkaan niin. Eiköhän ihmisessä asu kaipaus johonkin suurempaan ja syvempään kuin mitä materia ja maailma voi tarjota. Ihmisen sisällä on tyhjä huone, jonka vain Jumala voi täyttää, käyttääkseni vanhaa vertausta.

Jos kuvittelee, että maailma on yhtä kuin tämä foorumi, voi saadakin sen käsityksen, että agnostismi ja ateismi ovat vallalla nuorten keskuudessa. Mutta näin ei oman kokemukseni mukaan ole.

Ja vaikka niin olisikin, että usko ja uskonnot hiipuisivat ja lopulta jäljellä olisi kourallinen Jumalaan ja Kristukseen uskovia, en lannistuisi, toivottavasti. Sanoihan Lutherkin, että jos tietäisin maailmanlopun tulevan huomenna, istuttaisin tänään omenapuun.

Ei Jumalan tahdo ketään väkipakolla luokseen. Olen tässä siteerannut yhtä jos toista itseäni wiisaampaa. Lainaan vielä erään lempivirteni säkeistöjä, joka kuvaa hyvin minunkin käsitystäni:

Käskien et hallitse; Kristus, et vaatimuksella.
      Laupeudella kosketat, rohkaiset laupeudella

Miekalla et työhösi taivuta, painostamalla.
      Katseesi alla taivumme, lempeän katseesi alla.

Säikytä et, pelkoon et kutsu, kun vastuumme näytät.
      Riemulla täytät, herätät toivon ja riemulla täytät.

Uhkaile et, varjele hengestä orjallisesta !
      Kaipauksesta lähdemme liikkeelle, kaipauksesta. (VK 415)

Tuikku-pappi

• zyrt

" En itse usko lainkaan niin. Eiköhän ihmisessä asu kaipaus johonkin suurempaan ja syvempään kuin mitä materia ja maailma voi tarjota. Ihmisen sisällä on tyhjä huone, jonka vain Jumala voi täyttää, käyttääkseni vanhaa vertausta."

- Ei minulla ole kaipausta mihinkään suurempaan, vaikka sellaisesta uskonnoissa juuri taitaa ole kyse. Eikä sisälläni ole mitään tyhjää huonetta jonka joku jumalharha täyttäisi. Ikävä juttu että kohdallasi on niin.

• eräs luteritar
        zyrt kirjoitti:

" En itse usko lainkaan niin. Eiköhän ihmisessä asu kaipaus johonkin suurempaan ja syvempään kuin mitä materia ja maailma voi tarjota. Ihmisen sisällä on tyhjä huone, jonka vain Jumala voi täyttää, käyttääkseni vanhaa vertausta."

- Ei minulla ole kaipausta mihinkään suurempaan, vaikka sellaisesta uskonnoissa juuri taitaa ole kyse. Eikä sisälläni ole mitään tyhjää huonetta jonka joku jumalharha täyttäisi. Ikävä juttu että kohdallasi on niin.

Nyt tässä on pakko vitsailla ja sanoa:

"Olin outo, ettekä ottaneet minua luoksenne"

• Kivennäisvesi

En minä pelkästä materiasta ja maailmasta tule onnelliseksi. Kaipaan elämääni myös tunteita ja erityisesti rakkautta. Jumalia en siihen kuitenkaan tarvitse, vaan ihmisten väliset tunteet riittävät, siinä mielessä tunteetkin ovat toki tästä maailmasta.

Miten on tuon tyhjän huoneen laita? Minulla sellaista ei ole. Entä vaikkapa juutalainen, joka on täyttänyt sen huoneen Jahvella, mutta ei päästä Jeesusta sisään? Onko se jollain tavoin väärin? Voiko joku suomalainen kertoa juutalaisille, mikä heidän uskonlahkoistaan on oikea ja mikä väärä?

Ateismi ei suojaa ketään miltään, kunhan vain ilmaisee sen, ettei ihminen usko jumaliin. Voihan ateisti olla vaikka shamaani. Missäs ketjussa joku mainostikaan sitä shamaanikoulutusta...?

• EL: ak.IM

eräs luteritar

Foorumi on oikea.

• eräs luteritar
      aloitti
      >>>Sainpa oudon ajatuksen...kun nuoret ovat yhä enemmän ateisteja ja agnostikkoja, onko tämä Jumalan suojelua>nuoret...eivät ole lukeneet edes noita teoksia. He eivät siis joudu altistukseen väärästä opetuksestakaan.>En ole fundamentalisti...Ihan rauhallinen luterilainen.

• tympääntynyt

"eräs luteritar" = "aikuinen nainen",

Kirjoituksesi tarkoituksena on varmaankin antaa (jälleen kerran) evankelis-luterilaiseksi naamioituneena sellaista vaikutelmaa, että ateismi on muotia.

Maarit-pappi kirjoitti tänne eilen, että rippikoulun käyneiden osuus 15-vuotiaista oli tilastojen mukaan viime vuonna 86,1 prosenttia. Hiippakunnasta riippuen 70,4% - 94% ikäluokasta. Niinpä nuoret eivät ole ainakaan merkittävässä määrin "yhä enemmän ateisteja ja agnostikkoja", kuten väität, ja voit lopettaa nuo täysin epäkristilliset höpinäsi "Jumalan suojelusta"!

Häivy siis täältä propagandaa levittämästä äläkä turhaan vaivaudu vastaamaan tähän viestiin. Sinun loputonta selittelyäsi, vänkäämistäsi ja valehteluasi on nähty jo ihan tarpeeksi!

• aikuinen nainen

En ole luteritar. Nuorista puhuttiin erään papin kanssa, ja pyysin ottamaan kantaa siihen ilmiöön kun 10% kirkosta eroajista on juuri 18 vuotta täyttäneet nuoret.

Hän suostui näkemään vain he jotka pysyvät kirkossa ja näkevät siinä ainoastaan ne hyvät asiat.

En ehdi perehtyä luterittaren kirjoituksiin, miksi pidät meitä samanlaisina. Itse en kirkkoon enään kuulu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      207
      7108
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4672
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4494
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3302
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1965
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1717
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1690
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1590
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1479
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1247
    Aihe