Oikein huvittaa, kun kuulen juttuja "ihanista aasialaisnaisista", "upeista venäläisnaisista" tms. Itse menin aikoinani naimisiin sinisilmäisen, vaaleatukkaisen hämäläisneidon kanssa. Parempaa ei ole.
Minua kohtasi tässä asiassa jopa sellainen suuri onni, että hän oli uskovainen, vanhoillinen luterilainen, mikä tarkoittaa sitä, että vein alttarille neitsyen. Olen todennut asian käytännössä. Hääyönä.
Seksitaidot hän on oppinut myöhemmin, ja aivan mahtavalla tavalla onkin.
Olen ylpeä suomalaisesta, hämäläisestä, vaimostani jota rakastan ja joka rakastaa minua. Hienoa on myös se, että hän on maltillinen, vanhoillinen luterilainen, mutta ei esim. lestadiolainen tms. äärifanaatikko. Hän ei myöskään ole kovin maahanmuuttajamyönteinen.
Olemme saaneet lapsenkin, kauniin, puhdaspiirteisen pojan, joka on vaaleahiuksinen hämäläinen. Pojalle olemme opettaneet isänmaanrakkautta, Suomen historiaa ja heimoaatetta, sekä tietysti meille rakasta luterilaista uskoa.
"On mulle Suomi suloisin,
Vaan Häme siitäi kallihin.
Sen tuskin tiedän vertaista,
Niin kaunista, niin herttaista,
Kuin kulta Hämeen maa.
Lempeitä laaksoin lehtoja,
ja lintuin laulupuistoja,
Ja marjaisia kankaitaan
En unhoittaa voi milloinkaan,
Oi Hämeen kallis maa!
Oi Hämeen pellot viljavat,
Ja kasket kullan loistavat,
Ja tuhannet sen tuomistot,
Sen niityt, norot, varjostot,
Ei maata vertaistaan!
Kuin taivas tääll’ on loistoisa
Ja iltatähti kultaisa,
Ja ruskot yhtä runsahat,
Syys-öiden sähköt leimuvat
Ja talvet suojaisat!
Ei impee missään rakkaampaa,
Ei siveämpää, jalompaa,
Kuin Hämeen valkotukkainen,
Tuo sinisilmä neitonen
On ruskoposkineen.
Ja kansaa kussa löytänen
Niin jäykkää, kuin on Hämehen,
Niin vakavaa, jok’ auraltaan
Ei suotta siirry milloinkaan,
Halveksi säätyään.
Kun miestä missä tarvitaan,
Maan eestä vaikka kaatumaan,
Niin uljaita on uroita,
On järkeä, on kuntoa,
Kun toimeen tarvitaan.
On mulle Suomi suloisin,
Vaan Häme siitäi kallihin!
Sen tuskin tiedän vertaista,
Niin kaunista, niin herttaista,
Kuin kulta Hämeen maa."
-Hämäläisten maakuntalaulu-
Sääli vain, että koti, uskonto ja isänmaa eivät enää nykyään merkitse kirkolle mitään muuta kuin halveksunnan kohdetta.
Koti, uskonto, isänmaa.
29
105
Vastaukset
- Sitähän se on,
ei enää saa puhua isänmaasta eikä heimoaatteesta kun ne on niin 1930-lukulaisia arvoja! Kirkon työntekijät on nykyään vihervasemmistolaisia.
- Katse tulevaan
Kirkon on pohdittava, mitkä arvot ovat kansakunnalle hyödyllisiä.
Vanhat, 30-luvun aatteet eivät ole nykypäivänä kaikkein toimivimpia. Koti, uskonto ja isänmaa -aatteen sijaan kansainvälisyys (olemme eurooppalaisia, emme vain suomalaisia), suvaitsevaisuus (kansainvälisen toiminnan edellytys) ja kyky henkilökohtaiseen moraaliseen pohdintaan (ei uskontojen valmiita ratkaisuja) ovat arvoja, joiden voimin nyt lapsuuttaan elävät voivat päästä pitkälle.
Kyllä he silti arvostavat kotimaataan ja kenelle ei oma koti olisi tärkeä? Sata vuotta sitten oli tärkeää luoda yhtenäiskulttuuri nuoren valtion tueksi. Nykyään tarpeet ovat erilaisia. Lapset ja nuoret pitää kasvattaa niin, että heillä on mahdollisuudet pärjätä tulevaisuudessa, ei menneisyydessä.- Antijeesus
Ei siel oo ketään!!!
- Täh...
Antijeesus kirjoitti:
Ei siel oo ketään!!!
Missä ei ole ketään?
- Hämäläismies
Täh... kirjoitti:
Missä ei ole ketään?
"Jumala on, vaikka ei uskoisi" -Pauli Matti Juhani Leskinen-
Sanaleikin idea on tässä: Jumala on, vaikka uskomattomalta se tuntuu/ Jumala on on olemassa siitä huolimatta, vaikka sinä et uskoisikaan Hänen olevan olemassa.
- FUCKIFUU
Harmittaako sinua että kokoomus ja kirkko ovat raiskanneet kodin, isänmaan ja uskonnon?
Hei Hämäläismies,
Hienoa kuulla että olet onnellinen perheestäsi ja kodistasi. Uskon, että koti, uskonto ja isänmaa ovat edelleen suomalaisille tärkeitä asioita ja perusarvoja. Useille varmasti jopa arvojen kärkipäässä. En koe, että kirkkokaan olisi näistä asioista vieraantunut tai niitä mitenkään halveksuisi. Päin vastoin perhearvot, koti ja isänmaa ovat kirkon sanoman ytimessä. Tämä ei mielestäni kuitenkaan millään lailla pois sulje kansainvälisyyttä ja suvaitsevaisuutta. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan jokaisen ihmisen elämä on pyhää ja loukkaamatonta, arvokasta sinänsä. Kristinuskon perusluonteeseen kuuluu myös rajojen ylittäminen, sekä maantieteellisesti että ihmisten välillä. Jeesus itse kehoitti tällaiseen rajojen ylittämiseen omalla esimerkillään ja opetuksillaan (esim. kertomus laupiaasta samarialaisesta).
Mistä olet saanut käsityksen etteivät koti, uskonto ja isänmaa merkitsisi kirkolle mitään? Miksi isänmaallisuus sulkee mielestäsi kansainvälisyyden pois (tai tällaisen käsityksen sain kirjoituksestasi)?
terveisin, Veera-diakonissa- Elän tässä ja nyt
Veera:
Heimoajattelu sopii kristinuskoon, jonka juuret ovat israelin heimoissa. Suoalaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Noin sata vuotta sitten isänmaa oli nuori, ja uskontokin valjastettiin valtion yhtenäistämiseen, kutentuossa joku jo kirjoittikin. Nykyään kristinusko ja kiihkoileva isänmaallisuus eivät enää ole kunnioitettavia "hyveitä", kuten aiemmin. Siksi alle 30-vuotiaista vain 15% uskoo. Se ei kerta kaikkiaan tuo enää heille mitään hyvää. - Hämäläismies
Meidän perheemme on kokonaisuudessaan eronnut kirkosta. Kirkosta olemme eronneet, mutta Jumalasta emme ole eronneet.
Käymme yleensä Luther-säätiön ja Kansanlähetyksen tilaisuuksissa, ja evankeliselta herätyslikkeeltäkin löytyy parempia tilaisuuksia kuin kirkolta. Niissäkin olemme joskus käyneet.
- Mirka .
Uskonnoista on oikeasti vain haittaa ja siksi ne pitäisikin kriminalisoida.
Suomalaisuus on vielä nuorta. Elias Lönnrot (1800 luvulla) teki työtä kansallisuus aatteen vuoksi kuten Snellman. Meille luotiin oma historia ja kansallinen identiteetti. Sitä ennen olimme heimoja joilla ei juuri ollut yhteistä. Meille rakennettiin kirjakieli ja kansallisuus 1700 luvulla. Meille tuotiin miekalla kristinuskonto ja vieläpä kahteen kertaan.
Suomalaista kansallistunnetta tarvittiin itsenäistymiseen sekä sotien aikana. Kun suomi alkoi vaurastua, se tarkoitti, että piti lähteä leivän perään omasta ”heimostaan” erilleen. Syntyi juurettomien luokka. Nykyään se huono asia, ellei halua muuttaa. Kansallistunnetta ei tarvita enää kuin urheilussa.
Se isänmaa ei tarkoita kaikille samaa. Joitakin isänmaa on kohdellut kaltoin ja kohtelee yhä. Sentään vielä on äidinkieli, mutta sekin hiipunee hiljalleen. Aika ymmärrettävää että suomalaisuus muuttuu.
Eniten maakuntalauluista puhuttelee Nälkämaan marssi, vaikken kainuulainen olekaan.
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa,
jylhien järvien loiskintaa!
Meidänpä mainetta mainivat nuot
koskien ärjyt ja surkeat suot!
Meidänpä vapautta vaarat on nää!
Meidän on laulua lahtien päät!
Meille myös kevätkin keijunsa toi,
rastas ja metso täälläkin soi.
---
Taival lie hankala - olkoon vaan!
Luonto lie kitsas - siis kilpaillaan!
Kolkasssa synkeän syntymämaan
pirttimme piilköhöt paikoillaan!
Vainojen virmat, oi vaietkaa!
Rapparit, ryöstäjät, kaijotkaa!
Miekkaa ei tarvis - tarmoa vaan
puolesta hengen, heimon ja maan.
Nosta jo rintaasi maausko uus,
taannuta taika ja vanhoillisuus!
Maamies, muista, miss' onnesi on,
riihesi rikkaus riippumaton!
Kainuhun kansa, ah arpasi lyö!
Missä on ryhtisi, kunniatyö?
Meidän on uudesta luotava maa,
raukat vaan menköhöt merten taa!
http://www.kainuu.fi/index.php?mid=2_622&la=fi- Auschwitz
"Olemme saaneet lapsenkin, kauniin, puhdaspiirteisen pojan, joka on vaaleahiuksinen hämäläinen."
Eipä ole minunkaan piirteistäsi mitään vikaa, vaikka olen tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen. Pitäisikö minut kaasuttaa pois?- Hämäläismies
Jospa vain painaisit sitä autosi kaasupoljinta ja kaasuttaisit itsesi pois paikalta. Käsittääkseni minä tein aika selväksi sen asian, että minä EN OLE NATSI, vaan isänmaallinen, mutta ehkä sen asian ymmärtäminen on sinulle ylivoimaisen vaikeaa.
Hei Hämäläismies,
Olen iloinen, että olet saanut mieleisesi vaimon ja lapsenkin.
Mihin perustat ajatuksen, etteikö kirkko arvostaisi perinteisiä arvoja. Itselleni ainakin nuo mainitsemasi arvot ovat sydämen asia.
Maakuntalaulu, joka itselleni on rakas on Karjalaisten laulu Suloisessa Suomessamme. Sen kajautan sydämen pohjasta.
t. Maarit-pappi- Hämäläismies
Maarit. Rakastan kotia, uskontoa ja isänmaata. Lisäksi myös heimoaatetta ja suomen kieltä, sekä murteita.
Sen lisäksi minulla on ollut kymmenkunta ulkomaalaista miestä työkavereinani, ja heidän lisäkseen olen tuntenut muualta viitisenkymmentä lisää. Kaikkien näiden vuosikymmenten aikana. Muslimeja, sikhejä ym.
Olen toiminut heidän sielunhoitajanaan vuosikymmenten ajan. Kuunnellut huoltajuusriitoja, kuunnellut naishuolia, kuunnellut jopa epäilyksiä Jumalan olemassaolosta.
Kirkkoon kuuluin aiemmin. En enää. Syynä se, että kirkko halveksii kotia, uskontoa ja isänmaata. Ainoa asia, jota kirkko enää nykyään kannattaa, on monikulttuurisuus ja vähemmistöjen erivapaudet.
Minä voin kohdella vieraiden kulttuurien ihmisiä ihmisinä, osallistua heidän tuskaansa, samoin vähemmistöjen edustajia, ja puhua heille kristinuskon sanomasta. Kirkko ei voi puhua heille kristinuskon sanomasta. - Miksei
Hämäläismies kirjoitti:
Maarit. Rakastan kotia, uskontoa ja isänmaata. Lisäksi myös heimoaatetta ja suomen kieltä, sekä murteita.
Sen lisäksi minulla on ollut kymmenkunta ulkomaalaista miestä työkavereinani, ja heidän lisäkseen olen tuntenut muualta viitisenkymmentä lisää. Kaikkien näiden vuosikymmenten aikana. Muslimeja, sikhejä ym.
Olen toiminut heidän sielunhoitajanaan vuosikymmenten ajan. Kuunnellut huoltajuusriitoja, kuunnellut naishuolia, kuunnellut jopa epäilyksiä Jumalan olemassaolosta.
Kirkkoon kuuluin aiemmin. En enää. Syynä se, että kirkko halveksii kotia, uskontoa ja isänmaata. Ainoa asia, jota kirkko enää nykyään kannattaa, on monikulttuurisuus ja vähemmistöjen erivapaudet.
Minä voin kohdella vieraiden kulttuurien ihmisiä ihmisinä, osallistua heidän tuskaansa, samoin vähemmistöjen edustajia, ja puhua heille kristinuskon sanomasta. Kirkko ei voi puhua heille kristinuskon sanomasta.Kuunteleva kirkko vastaa?
- -pihapuu-
Kauheaa olisi, jos ei olisi noita kolmea - kotia, uskontoa ja isänmaata. Ne ovat ihmisen juuret. Kun juuret ovat syvällä maaperässä, latva pääsee kasvamaan korkealle heilumaan taivahan tuulissa.
Lauloin koulussa aina Karjalaisten laulun. Se on hyvä laulu ja sain hyvän numeron. En ole sieltä kotoisin, mutta vaimoni sitten oli. Ei isänmaallisuudessa mitään pahaa ole, vaikka olekin lähdössä Suomesta pois heti, jos asiat lutviintuu.
- Mirka .........
Koti on ihan jees mutta, uskonto ja isänmaa on perseest_.
- Ikävä kyllä
"uskonto ja isänmaa on perseest_."
Nuohan ovat ne ykkösasiat jokaisen sodan taustalla.
- egfhderf
Koti, uskonto ja isänmaa antaa ihmisille juuret. Vaikka ihminen on hyvinkin kauan poissa kodistaan tai isänmaastaan, hänellä on taipumusta aina palata juurilleen.
Näitä asioita ei koskaan tulisi häivyttää tai tehdä vähempiarvoiseksi. Niissä arvoissa lepää ihmisen sielu.- Onko juuret hyvä?
"Koti, uskonto ja isänmaa antaa ihmisille juuret"
Onko juuret sitten hyvä asia? Esimerkiksi Paul Erdös ei juuristaan piitannut ja viihtyi erinomaisesti matkustaen ympäri maailmaa omaisuus matkalaukussa. Hänellä "juuret" hävisi 6-0 sille että sai harrastaa matematiikkaa ja jakaa harrastustaan muiden kanssa. Ja tulosta tuli niin että syntyi legendaarinen Erdösin lukuna tunnettu käsite. - juuret ja siivet
Onko juuret hyvä? kirjoitti:
Onko juuret sitten hyvä asia? Esimerkiksi Paul Erdös ei juuristaan piitannut ja viihtyi erinomaisesti matkustaen ympäri maailmaa omaisuus matkalaukussa. Hänellä "juuret" hävisi 6-0 sille että sai harrastaa matematiikkaa ja jakaa harrastustaan muiden kanssa. Ja tulosta tuli niin että syntyi legendaarinen Erdösin lukuna tunnettu käsite.Jos juuret kuolevat, puu kuolee. Näin käy ihmisellekin. Koti, uskonto ja isänmaa ovat juurina ihmisen sielussa. Hän itse voi olla vaikka etelänavalla.
- juuret ja siivet
Onko juuret hyvä? kirjoitti:
Onko juuret sitten hyvä asia? Esimerkiksi Paul Erdös ei juuristaan piitannut ja viihtyi erinomaisesti matkustaen ympäri maailmaa omaisuus matkalaukussa. Hänellä "juuret" hävisi 6-0 sille että sai harrastaa matematiikkaa ja jakaa harrastustaan muiden kanssa. Ja tulosta tuli niin että syntyi legendaarinen Erdösin lukuna tunnettu käsite.Tunsin merimiehen, jonka kohdalla tämän laulun sanat alusta loppuun pitivät konkreettisesti paikkansa. Laulu on "Vanha merimies muistelee". Tämä tuntemani ei siis muistellut jotakuta toista, vaan oli itse se kokija.
Laulu on "renkutus" eli vanha iskelmä, ja musiikki voi ärsyttää, mutta panin sen kuitenkin tähän noiden sanojen takia.
http://www.youtube.com/watch?v=vOtBy6PDTQw Suomalaisissa on kymmeniätuhansia joiden juuret ovat katkaistut. On ollut pakko lähteä leivän perään ja hylättävä kaikki. Moni on lähtenyt Amerikkaan, ruotsiin ja muualle. Vielä enemmän on lähtenyt sinne kehä kolmosen tuolle puolelle. Siellä ei ole ollut ketään tuttua tai turvallista yhteisöä. Taitaa nuo arvot kosketta vain hyväosaisia?
Itselleni äidinkieli on suurempi arvo, isän maata myydään yhä kiihtyvämpään tahtiin sille, joka maksaa eniten. Uskonto on muuttunut, se hajaantuu koko ajan yhä pienempiin palasiin.
Koen olevani suomalainen, muta siirtokarjalaisen lapsena ei minulla ole koskaan ollut omaa maakuntaa. Olen kuitenkin löytänyt kodin pohjois-karjalasta, enkä todellakaan kaipaa niille juurille, missä lapsuuteni tai nuoruuteni vietin.- . .
mummomuori kirjoitti:
Suomalaisissa on kymmeniätuhansia joiden juuret ovat katkaistut. On ollut pakko lähteä leivän perään ja hylättävä kaikki. Moni on lähtenyt Amerikkaan, ruotsiin ja muualle. Vielä enemmän on lähtenyt sinne kehä kolmosen tuolle puolelle. Siellä ei ole ollut ketään tuttua tai turvallista yhteisöä. Taitaa nuo arvot kosketta vain hyväosaisia?
Itselleni äidinkieli on suurempi arvo, isän maata myydään yhä kiihtyvämpään tahtiin sille, joka maksaa eniten. Uskonto on muuttunut, se hajaantuu koko ajan yhä pienempiin palasiin.
Koen olevani suomalainen, muta siirtokarjalaisen lapsena ei minulla ole koskaan ollut omaa maakuntaa. Olen kuitenkin löytänyt kodin pohjois-karjalasta, enkä todellakaan kaipaa niille juurille, missä lapsuuteni tai nuoruuteni vietin.Eihän ne juuret mitään katkaistu ole, vaikka ihminen lähtisi siirtolaisena Australiaan. Ne on hänen omassa mielessään, ja yhteyksiä voi pitää.
- ehbgfvgf
. . kirjoitti:
Eihän ne juuret mitään katkaistu ole, vaikka ihminen lähtisi siirtolaisena Australiaan. Ne on hänen omassa mielessään, ja yhteyksiä voi pitää.
Sylvian joululaulussa on tämä kaipuu kotimaahan sanottu hienosti.
"Sä tähdistä kirkkain, nyt loisteesi luo sinne Suomeeni kaukaisehen!
Ja sitten kun sammuu sun tuikkesi tuo, sa siunaa se maa muistojen!
Sen vertaista toista en mistään ma saa, on armain ja kallein mull' ain Suomenmaa!
Ja kiitosta sen laulu soi Sylvian ja soi aina lauluista sointuisimman." - ..sa siunaa se maa..
ehbgfvgf kirjoitti:
Sylvian joululaulussa on tämä kaipuu kotimaahan sanottu hienosti.
"Sä tähdistä kirkkain, nyt loisteesi luo sinne Suomeeni kaukaisehen!
Ja sitten kun sammuu sun tuikkesi tuo, sa siunaa se maa muistojen!
Sen vertaista toista en mistään ma saa, on armain ja kallein mull' ain Suomenmaa!
Ja kiitosta sen laulu soi Sylvian ja soi aina lauluista sointuisimman."Joskus ennenmuinoin kuuntelin radiosta aina jouluaattona ulkosuomalaisten puhelintoivekonsertin. Vieläkö se mahtaa tulla? Silloin ihmetytti se, että Sylvian joululaulu oli siinä ylivertaisen suosittu.
Sitten olimme itse vuoden USA:ssa, ja siellä tajusi jouluaattona, miksi tuo laulu oli niissä toivekonserteissa ykkönen. Tuo kirjoittamasi säkeistö kouraisi ja syvältä, tuli vedet silmiin.
"Hän ei myöskään ole kovin maahanmuuttajamyönteinen."
Eihän Jeesuskaan pidä maahanmuuttajista. Miksi sitten muiden pitäisi!
Lähimmäistä toki pitää ainakin sietää.
Mamu ei vaan ole lähimmäinen, vaan tunkeilija.
Ps. Tosikoille tiedoksi: Tämähän on tietenkin satiiria.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566752Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414745- 702514
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411939- 181568
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81482- 171301
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151279- 241204
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671117