Kiinnostaisi tässä Touareg, Cayenne tai Range Sport, joissa olisi ilmajousitus. Kaikkiin noihin em. se on saatavilla. Tuttu kuitenkin haukkui ilmajousitukset alimpaan loukkoon niiden vikaherkkyyden ja kalliiden kustannuksien takia.
Onko palstalaisilla mielipidettä tai kokemusta? Kuinka kestävä ilmajousitus on ja onko sellaisella varustettua maasturia järkevää hankkia?
Ilmajousitus vai ei?
6
7497
Vastaukset
- El Pollo del Muerta
Ajomukavuus on ilmajousitteisella omaa luokkaansa verrattuna terräsjousiseen. Ilmajousitteinen alusta ei ole töksähtelevän kova, jousitus on progressiivinen kuten mukavaan alustaan kuuluu. Peräkkäisissä epätasaisuuksissa, esim. nimismiehen kihara, auton pyörä ei irtoa tienpinnasta. Siinä hyvät puolet.
Huonoja puolia on tosiaan se, että järjestelmät pitävät sisällään paljon elektroniikkaa, joka Suomen olosuhteissa saattaa olla herkkää vikaantumaan. Riippuu siitä kuinka laadukkaasti paketti on kasattu, eli onko päämies kilpailuttanut alihankkijansa vereslihalle. Tätä ei voi yhden mielipiteen perusteella sanoa, vaan järjestelmän toimivuus vaatii useamman kokemuspohjaisen arvion.
Itsellä oli 1990-luvun puolivälin paikkeilla -87 Subaru L-sarjan (Leone) Turbo farmari ilmajousilla ja kyyti oli mukavaa. Plussana ilmajousisessa oli seettä maavaraa pystyi nostamaan. Kuitenkin järjestelmä risasi, heikkolaatuinen ja huonosti suojattu johdotus edestä taakse, auton sisällä kynnyksen vierellä poiki johtovaurioita ja systeemi herjasi vikavalolla. Samoin ilmat ei oikein pysyneet sisällä ja auto laski yön aikana itsensä tonttiin. Toki nykyjärjestelmät saattavat olla jo parempia ja varsinkin uutenahan kaikki toimii.
Itse kyllä, kaikesta huolimatta, ajokokemusteni pohjalta ruksaisin tuon option. - jooohh.
Ainakin Land Rovereissa, ero on ajettavuudessa ja mukavuudessa hyvinkin suuri. Lisäksi korkeussäätö on iso plussa monessa tilanteessa.
Mutta toki, se on päivänselvää, että ne ovat vikaherkempiä onhan systeemi paljon monimutkaisempi. Käytetään ilmajousia kuitenkin raskaassakin kalustossa hyvin paljon, joten en nyt osaa sanoa, miksi ne kuitenkaan toivottoman epäluotettavia olisivat.
Maastureissakin niistä on tulossa yhä enempi sääntö kuin poikkeus. Ehkä japanilaiset ovat ainoat jotka niitä eivät vielä harrasta, yleensä näissä ne on korvattu erilaisilla hydraulisilla vakaajilla ja korkeussäätövirityksillä.
Land Roverin ilmajousitusta pitäisin edistyneimpänä maastoajon kannalta, se nimittäin osaa kasvattaa joustovaroja, kun toinen puoli samalta akselilta joustaa ylös päin, toiselle puolelle lisätään ilmaa jotta se joustaisi alaspäin. - julli444
Kiitos asiallisista kommenteista. Ilmajousitus on siis ehdottomasti mukavampi, mutta jossain vaiheessa lisälaskua laitteiston remontista saa odotella.
Onko palstalaisilla kokemusta, kuinka kauan ilmajousituksen voi odottaa toimivan? VW:llä ja Porchella on myynnissä lähes 10 vuotta vanhoja parisataatuhatta kilometriä ajettuja ilmajousituksella varustettuja autoja. Onko tällaisissa yksilöissä ilmajousitus jo tiensä päässä vai vieläkö huolettomia kilometrejä on odotettavissa? Eihän tähän mitään tarkkaa voi tietenkään vastata, mutta yksittäiset kokemukset ja yleistykset kiinnostaisivat.- Kuorma-autoilija 56
Ilmeisesti ovat hyvin kestäviä, kuorma-autoissa ovat paljon kovemmalla. Parikin kymmentä vuotta on kestänyt kuorma-autoissa ja perävaunuissa suurilla kilometrimäärillä suolakylvyssä. Kuorma-auto käytössä ilmajousi on vahvempi kuin rautajousi.
Näin on varmasti myös maastoautoissa ja veikkaan että lisääntyvät tulevaisuudessa.
- Anonyymi
Itellä vanhempi touaregi ja kalliiksi on tullut ilmajousien kappalehinta 2500e ym..
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta nyt on pakko kysyä mistä oikein olet osia tuohon ottanut? Yleensä noista hajoaa vain O renkaat, joten korjaus maksaa muutamia euroja jos vaan työkalut pysyy käsissä. Tuolla 2500€ hinnalla laitat jo uudet tolpat joka nurkkaan, jos tahdot varmanpäälle ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja2325590NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1345118Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku284898Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.1282173- 4041847
Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova501747HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a911705Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann181682- 941405
Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3831348