Ilmajousitus vai ei?

julli444

Kiinnostaisi tässä Touareg, Cayenne tai Range Sport, joissa olisi ilmajousitus. Kaikkiin noihin em. se on saatavilla. Tuttu kuitenkin haukkui ilmajousitukset alimpaan loukkoon niiden vikaherkkyyden ja kalliiden kustannuksien takia.
Onko palstalaisilla mielipidettä tai kokemusta? Kuinka kestävä ilmajousitus on ja onko sellaisella varustettua maasturia järkevää hankkia?

6

7077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • El Pollo del Muerta

      Ajomukavuus on ilmajousitteisella omaa luokkaansa verrattuna terräsjousiseen. Ilmajousitteinen alusta ei ole töksähtelevän kova, jousitus on progressiivinen kuten mukavaan alustaan kuuluu. Peräkkäisissä epätasaisuuksissa, esim. nimismiehen kihara, auton pyörä ei irtoa tienpinnasta. Siinä hyvät puolet.

      Huonoja puolia on tosiaan se, että järjestelmät pitävät sisällään paljon elektroniikkaa, joka Suomen olosuhteissa saattaa olla herkkää vikaantumaan. Riippuu siitä kuinka laadukkaasti paketti on kasattu, eli onko päämies kilpailuttanut alihankkijansa vereslihalle. Tätä ei voi yhden mielipiteen perusteella sanoa, vaan järjestelmän toimivuus vaatii useamman kokemuspohjaisen arvion.

      Itsellä oli 1990-luvun puolivälin paikkeilla -87 Subaru L-sarjan (Leone) Turbo farmari ilmajousilla ja kyyti oli mukavaa. Plussana ilmajousisessa oli seettä maavaraa pystyi nostamaan. Kuitenkin järjestelmä risasi, heikkolaatuinen ja huonosti suojattu johdotus edestä taakse, auton sisällä kynnyksen vierellä poiki johtovaurioita ja systeemi herjasi vikavalolla. Samoin ilmat ei oikein pysyneet sisällä ja auto laski yön aikana itsensä tonttiin. Toki nykyjärjestelmät saattavat olla jo parempia ja varsinkin uutenahan kaikki toimii.
      Itse kyllä, kaikesta huolimatta, ajokokemusteni pohjalta ruksaisin tuon option.

    • jooohh.

      Ainakin Land Rovereissa, ero on ajettavuudessa ja mukavuudessa hyvinkin suuri. Lisäksi korkeussäätö on iso plussa monessa tilanteessa.

      Mutta toki, se on päivänselvää, että ne ovat vikaherkempiä onhan systeemi paljon monimutkaisempi. Käytetään ilmajousia kuitenkin raskaassakin kalustossa hyvin paljon, joten en nyt osaa sanoa, miksi ne kuitenkaan toivottoman epäluotettavia olisivat.

      Maastureissakin niistä on tulossa yhä enempi sääntö kuin poikkeus. Ehkä japanilaiset ovat ainoat jotka niitä eivät vielä harrasta, yleensä näissä ne on korvattu erilaisilla hydraulisilla vakaajilla ja korkeussäätövirityksillä.

      Land Roverin ilmajousitusta pitäisin edistyneimpänä maastoajon kannalta, se nimittäin osaa kasvattaa joustovaroja, kun toinen puoli samalta akselilta joustaa ylös päin, toiselle puolelle lisätään ilmaa jotta se joustaisi alaspäin.

    • julli444

      Kiitos asiallisista kommenteista. Ilmajousitus on siis ehdottomasti mukavampi, mutta jossain vaiheessa lisälaskua laitteiston remontista saa odotella.
      Onko palstalaisilla kokemusta, kuinka kauan ilmajousituksen voi odottaa toimivan? VW:llä ja Porchella on myynnissä lähes 10 vuotta vanhoja parisataatuhatta kilometriä ajettuja ilmajousituksella varustettuja autoja. Onko tällaisissa yksilöissä ilmajousitus jo tiensä päässä vai vieläkö huolettomia kilometrejä on odotettavissa? Eihän tähän mitään tarkkaa voi tietenkään vastata, mutta yksittäiset kokemukset ja yleistykset kiinnostaisivat.

      • Kuorma-autoilija 56

        Ilmeisesti ovat hyvin kestäviä, kuorma-autoissa ovat paljon kovemmalla. Parikin kymmentä vuotta on kestänyt kuorma-autoissa ja perävaunuissa suurilla kilometrimäärillä suolakylvyssä. Kuorma-auto käytössä ilmajousi on vahvempi kuin rautajousi.
        Näin on varmasti myös maastoautoissa ja veikkaan että lisääntyvät tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Itellä vanhempi touaregi ja kalliiksi on tullut ilmajousien kappalehinta 2500e ym..

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta nyt on pakko kysyä mistä oikein olet osia tuohon ottanut? Yleensä noista hajoaa vain O renkaat, joten korjaus maksaa muutamia euroja jos vaan työkalut pysyy käsissä. Tuolla 2500€ hinnalla laitat jo uudet tolpat joka nurkkaan, jos tahdot varmanpäälle ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe