Kiinnostaisi tässä Touareg, Cayenne tai Range Sport, joissa olisi ilmajousitus. Kaikkiin noihin em. se on saatavilla. Tuttu kuitenkin haukkui ilmajousitukset alimpaan loukkoon niiden vikaherkkyyden ja kalliiden kustannuksien takia.
Onko palstalaisilla mielipidettä tai kokemusta? Kuinka kestävä ilmajousitus on ja onko sellaisella varustettua maasturia järkevää hankkia?
Ilmajousitus vai ei?
6
6468
Vastaukset
- El Pollo del Muerta
Ajomukavuus on ilmajousitteisella omaa luokkaansa verrattuna terräsjousiseen. Ilmajousitteinen alusta ei ole töksähtelevän kova, jousitus on progressiivinen kuten mukavaan alustaan kuuluu. Peräkkäisissä epätasaisuuksissa, esim. nimismiehen kihara, auton pyörä ei irtoa tienpinnasta. Siinä hyvät puolet.
Huonoja puolia on tosiaan se, että järjestelmät pitävät sisällään paljon elektroniikkaa, joka Suomen olosuhteissa saattaa olla herkkää vikaantumaan. Riippuu siitä kuinka laadukkaasti paketti on kasattu, eli onko päämies kilpailuttanut alihankkijansa vereslihalle. Tätä ei voi yhden mielipiteen perusteella sanoa, vaan järjestelmän toimivuus vaatii useamman kokemuspohjaisen arvion.
Itsellä oli 1990-luvun puolivälin paikkeilla -87 Subaru L-sarjan (Leone) Turbo farmari ilmajousilla ja kyyti oli mukavaa. Plussana ilmajousisessa oli seettä maavaraa pystyi nostamaan. Kuitenkin järjestelmä risasi, heikkolaatuinen ja huonosti suojattu johdotus edestä taakse, auton sisällä kynnyksen vierellä poiki johtovaurioita ja systeemi herjasi vikavalolla. Samoin ilmat ei oikein pysyneet sisällä ja auto laski yön aikana itsensä tonttiin. Toki nykyjärjestelmät saattavat olla jo parempia ja varsinkin uutenahan kaikki toimii.
Itse kyllä, kaikesta huolimatta, ajokokemusteni pohjalta ruksaisin tuon option. - jooohh.
Ainakin Land Rovereissa, ero on ajettavuudessa ja mukavuudessa hyvinkin suuri. Lisäksi korkeussäätö on iso plussa monessa tilanteessa.
Mutta toki, se on päivänselvää, että ne ovat vikaherkempiä onhan systeemi paljon monimutkaisempi. Käytetään ilmajousia kuitenkin raskaassakin kalustossa hyvin paljon, joten en nyt osaa sanoa, miksi ne kuitenkaan toivottoman epäluotettavia olisivat.
Maastureissakin niistä on tulossa yhä enempi sääntö kuin poikkeus. Ehkä japanilaiset ovat ainoat jotka niitä eivät vielä harrasta, yleensä näissä ne on korvattu erilaisilla hydraulisilla vakaajilla ja korkeussäätövirityksillä.
Land Roverin ilmajousitusta pitäisin edistyneimpänä maastoajon kannalta, se nimittäin osaa kasvattaa joustovaroja, kun toinen puoli samalta akselilta joustaa ylös päin, toiselle puolelle lisätään ilmaa jotta se joustaisi alaspäin. - julli444
Kiitos asiallisista kommenteista. Ilmajousitus on siis ehdottomasti mukavampi, mutta jossain vaiheessa lisälaskua laitteiston remontista saa odotella.
Onko palstalaisilla kokemusta, kuinka kauan ilmajousituksen voi odottaa toimivan? VW:llä ja Porchella on myynnissä lähes 10 vuotta vanhoja parisataatuhatta kilometriä ajettuja ilmajousituksella varustettuja autoja. Onko tällaisissa yksilöissä ilmajousitus jo tiensä päässä vai vieläkö huolettomia kilometrejä on odotettavissa? Eihän tähän mitään tarkkaa voi tietenkään vastata, mutta yksittäiset kokemukset ja yleistykset kiinnostaisivat.- Kuorma-autoilija 56
Ilmeisesti ovat hyvin kestäviä, kuorma-autoissa ovat paljon kovemmalla. Parikin kymmentä vuotta on kestänyt kuorma-autoissa ja perävaunuissa suurilla kilometrimäärillä suolakylvyssä. Kuorma-auto käytössä ilmajousi on vahvempi kuin rautajousi.
Näin on varmasti myös maastoautoissa ja veikkaan että lisääntyvät tulevaisuudessa.
- Anonyymi
Itellä vanhempi touaregi ja kalliiksi on tullut ilmajousien kappalehinta 2500e ym..
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta nyt on pakko kysyä mistä oikein olet osia tuohon ottanut? Yleensä noista hajoaa vain O renkaat, joten korjaus maksaa muutamia euroja jos vaan työkalut pysyy käsissä. Tuolla 2500€ hinnalla laitat jo uudet tolpat joka nurkkaan, jos tahdot varmanpäälle ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879