Ilmajousitus vai ei?

julli444

Kiinnostaisi tässä Touareg, Cayenne tai Range Sport, joissa olisi ilmajousitus. Kaikkiin noihin em. se on saatavilla. Tuttu kuitenkin haukkui ilmajousitukset alimpaan loukkoon niiden vikaherkkyyden ja kalliiden kustannuksien takia.
Onko palstalaisilla mielipidettä tai kokemusta? Kuinka kestävä ilmajousitus on ja onko sellaisella varustettua maasturia järkevää hankkia?

6

5799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • El Pollo del Muerta

      Ajomukavuus on ilmajousitteisella omaa luokkaansa verrattuna terräsjousiseen. Ilmajousitteinen alusta ei ole töksähtelevän kova, jousitus on progressiivinen kuten mukavaan alustaan kuuluu. Peräkkäisissä epätasaisuuksissa, esim. nimismiehen kihara, auton pyörä ei irtoa tienpinnasta. Siinä hyvät puolet.

      Huonoja puolia on tosiaan se, että järjestelmät pitävät sisällään paljon elektroniikkaa, joka Suomen olosuhteissa saattaa olla herkkää vikaantumaan. Riippuu siitä kuinka laadukkaasti paketti on kasattu, eli onko päämies kilpailuttanut alihankkijansa vereslihalle. Tätä ei voi yhden mielipiteen perusteella sanoa, vaan järjestelmän toimivuus vaatii useamman kokemuspohjaisen arvion.

      Itsellä oli 1990-luvun puolivälin paikkeilla -87 Subaru L-sarjan (Leone) Turbo farmari ilmajousilla ja kyyti oli mukavaa. Plussana ilmajousisessa oli seettä maavaraa pystyi nostamaan. Kuitenkin järjestelmä risasi, heikkolaatuinen ja huonosti suojattu johdotus edestä taakse, auton sisällä kynnyksen vierellä poiki johtovaurioita ja systeemi herjasi vikavalolla. Samoin ilmat ei oikein pysyneet sisällä ja auto laski yön aikana itsensä tonttiin. Toki nykyjärjestelmät saattavat olla jo parempia ja varsinkin uutenahan kaikki toimii.
      Itse kyllä, kaikesta huolimatta, ajokokemusteni pohjalta ruksaisin tuon option.

    • jooohh.

      Ainakin Land Rovereissa, ero on ajettavuudessa ja mukavuudessa hyvinkin suuri. Lisäksi korkeussäätö on iso plussa monessa tilanteessa.

      Mutta toki, se on päivänselvää, että ne ovat vikaherkempiä onhan systeemi paljon monimutkaisempi. Käytetään ilmajousia kuitenkin raskaassakin kalustossa hyvin paljon, joten en nyt osaa sanoa, miksi ne kuitenkaan toivottoman epäluotettavia olisivat.

      Maastureissakin niistä on tulossa yhä enempi sääntö kuin poikkeus. Ehkä japanilaiset ovat ainoat jotka niitä eivät vielä harrasta, yleensä näissä ne on korvattu erilaisilla hydraulisilla vakaajilla ja korkeussäätövirityksillä.

      Land Roverin ilmajousitusta pitäisin edistyneimpänä maastoajon kannalta, se nimittäin osaa kasvattaa joustovaroja, kun toinen puoli samalta akselilta joustaa ylös päin, toiselle puolelle lisätään ilmaa jotta se joustaisi alaspäin.

    • julli444

      Kiitos asiallisista kommenteista. Ilmajousitus on siis ehdottomasti mukavampi, mutta jossain vaiheessa lisälaskua laitteiston remontista saa odotella.
      Onko palstalaisilla kokemusta, kuinka kauan ilmajousituksen voi odottaa toimivan? VW:llä ja Porchella on myynnissä lähes 10 vuotta vanhoja parisataatuhatta kilometriä ajettuja ilmajousituksella varustettuja autoja. Onko tällaisissa yksilöissä ilmajousitus jo tiensä päässä vai vieläkö huolettomia kilometrejä on odotettavissa? Eihän tähän mitään tarkkaa voi tietenkään vastata, mutta yksittäiset kokemukset ja yleistykset kiinnostaisivat.

      • Kuorma-autoilija 56

        Ilmeisesti ovat hyvin kestäviä, kuorma-autoissa ovat paljon kovemmalla. Parikin kymmentä vuotta on kestänyt kuorma-autoissa ja perävaunuissa suurilla kilometrimäärillä suolakylvyssä. Kuorma-auto käytössä ilmajousi on vahvempi kuin rautajousi.
        Näin on varmasti myös maastoautoissa ja veikkaan että lisääntyvät tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      Itellä vanhempi touaregi ja kalliiksi on tullut ilmajousien kappalehinta 2500e ym..

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta nyt on pakko kysyä mistä oikein olet osia tuohon ottanut? Yleensä noista hajoaa vain O renkaat, joten korjaus maksaa muutamia euroja jos vaan työkalut pysyy käsissä. Tuolla 2500€ hinnalla laitat jo uudet tolpat joka nurkkaan, jos tahdot varmanpäälle ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1733
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1350
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1148
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      77
      937
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe