Tapaturmavakuutus - kuka maksaa?

Tööt

Moi,

Kenen pitäisi maksaa au pairin tapaturmavakuutus? Au pair itse vai perhe, joka palkkaa au pairin???

6

795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen

Työntekijän tapaturmavakuutuksen maksaa työnantaja.

Tapaturmavakuutuslaki velvoittaa työnantajan ottamaan työntekijöilleen tapaturmavakuutuksen. Työnantajan on otettava lakisääteinen tapaturmavakuutus, kun hänen palveluksessaan on työsuhteisia työntekijöitä kalenterivuoden aikana yhteensä yli 12 työpäivää.

Työpäivillä tarkoitetaan kalenteripäiviä eikä esimerkiksi 8 tunnin päivittäistä työmäärää. Kun kuusi henkilöä työskentelee kahtena päivänä, täyttyy tästä jo 12 päivää.

Nämä tiedot löytyvät mm. kaikkien suurien vakuutusyhtiöiden nettisivuilta ja lisätietoa kannattaa kysyä suoraan ko. firmoista. Pääsääntö on kuitenkin siis se, että vakuutus on oltava. Ja sen kustantaa työnantaja.

• ...

Mä oon ollu 2 kertaa au pairina, molemmat "yksityisellä". Ekalla kerralla hankin ITSE matka- ja henki/tapaturmavakuutuksen. Tällä hetkellä oon ruotsissa niin sitä ei tarvii... Mä luulen kyllä että näissä au pair jutuissa työantaja EI ole velvollinen mitään sun vakuutuksia maksamaan, ellei teillä nyt sitten oo joku tosi virallinen työsopimus?! Korjatkaa vain jos olen väärässä... :)

• Tööt
        ... kirjoitti:

Mä oon ollu 2 kertaa au pairina, molemmat "yksityisellä". Ekalla kerralla hankin ITSE matka- ja henki/tapaturmavakuutuksen. Tällä hetkellä oon ruotsissa niin sitä ei tarvii... Mä luulen kyllä että näissä au pair jutuissa työantaja EI ole velvollinen mitään sun vakuutuksia maksamaan, ellei teillä nyt sitten oo joku tosi virallinen työsopimus?! Korjatkaa vain jos olen väärässä... :)

au pairille pitää maksaa ja mitä ei. Tuntuu ettei kukaan oikein tiedä käytäntöä...

Miten te olette hoitaneet asian, jotka olette olleet järjestön kautta??

• maria
        Tööt kirjoitti:

au pairille pitää maksaa ja mitä ei. Tuntuu ettei kukaan oikein tiedä käytäntöä...

tietääkseni käytäntönä on ollut että au pair ottaa itse omasta kotimaastaan matkavakuutuksen. Ainakin sveitsissä perhe on maksanut puolet tästä matkavakuutuksesta.
        Tämän lisäksi perhe on hankkinut paikallisen tapaturmavakuutuksen aupairille, jonka perhe siis maksaa.
        siitä mitä perhe maksaa ja aupairin eduista, löytyy vanhempia hyviä keskusteluita.

• tiina
        Tööt kirjoitti:

Itse menin Allianssin kautta (siitä tosin on jo aikaa) ja heiltä tuli tietoa matka/sairasvakuutuksen ottamisesta - jokin alennus, jos otti tietyn vakuutusyhtiön kautta. Eli vakuutus piti maksaa itse.

• hmm
        maria kirjoitti:

tietääkseni käytäntönä on ollut että au pair ottaa itse omasta kotimaastaan matkavakuutuksen. Ainakin sveitsissä perhe on maksanut puolet tästä matkavakuutuksesta.
        Tämän lisäksi perhe on hankkinut paikallisen tapaturmavakuutuksen aupairille, jonka perhe siis maksaa.
        siitä mitä perhe maksaa ja aupairin eduista, löytyy vanhempia hyviä keskusteluita.

Niinhän perheen varmasti pitäisi ottaa aupairille vakuutus... mutta eivät usein tee niin. Olin Allianssin kautta joten kuvittelin että kaikki tuollaiset hoidettaisiin automaattisesti. Mutta minulle sattui aupairina tapaturma jonka lääkärikuluja osittain korvasi Kela ja loput maksoin itse. Perhe teki vielä niin että sen 2 viikkoa mitä olin sairaslomalla, he vähensivät palkastani! Koska en ollut töissä, en ollut heille hyödyllinen enkä siis palkan arvoinen. Ehkä se oli laitontakin mutta en osannut silloin ottaa oikeuksistani selvää. Kun kyselin alussa oliko heillä vakuutus minulle, he sanoivat että juu juu mutta olisi pitänyt vaatia se nähtäväkseni myös.

Kelasta vielä sen verran, että sillä on aupairien kohdalla jokin sopimus muiden maiden kansaneläkelaitosten kanssa. Ainakin jos on EU:n sisällä niin kohdemaassa pitää heti alussa ilmoittautua johonkin tällaiseen paikalliseen kelaan (niitä voi olla useita kilpailevia, toisin kuin Suomessa, ja itse menin siihen missä isäntäperheenikin asioi) ja hoidetaan tarvittava paperisota (Suomessa täytetään lähtiessä joku tietty kelan lomake) ja sen jälkeen olet loppuvuoden ajan heidän piirissään. Saat paikallisen kela-kortin ja apteekista korvauksia lääkkeistä yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      194
      2725
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      151
      2444
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1142
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      101
      1028
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      931
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      837
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      830
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      290
      801
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      91
      796
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      728
    Aihe