Heippa.
Kyselen sellaista asiaa että voiko työsuhteen tosiaan purkaa koeajalla ilman mitään syytä? Aloitin syyskuussa työt eräässä yrityksessä, hoidin kaiken niinkuin pitääkin (ainakin tietääkseni?) enkä saanut moitteita tai mitään muutakaan palautetta, ja minut irtisanottiin koeajalla ilman että sain mitään selitystä. Onko tämä oikein? Yritin kysellä syytä mutta minut irtisanonut henkilö ei suostunut kertomaan mitään, mielestäni tämä on niin outoa että ei mitään järkeä.
Ainoa mikä voi olla syynä,on se että en pystynyt ottamaan lisää vuoroja (joita minulle ei siis työvuorolistaan ollu laitettu,vaan tarjottiin ylimääräisenä) ja tämäkin siitä syystä että teen toista työtä samaan aikaan ja ne tässä kyseisessä firmassa tiesi sen.. Mä olen niin ällikällä lyöty tästä että ei voi kuin ihmetellä. Luulis että vaikka olin edelleen koeajalla,niin että saisin edes jonkun selityksen miksi ne halus purkaa sen työsuhteen.
Koeaika + irtisanominen
32
4230
Vastaukset
- Palmiako
Ikävä kyllä koeajalla saa purkaa työsopimuksen vaikka heti.
- kraaloppi
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Sitä ei saa kuitenkaan purkaa työsopimuslain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa (syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu) tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään ilmoittaa työntekijälle sitovassa työehtosopimuksessa olevasta koeaikamääräyksestä.
- mumtsikka61
Ei työsopimusta koeajallakaan saa purkaa ihan miten vaan.
Purkaminen koeajan perusteella
Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.
Purkaminen rikkomustapauksessa
Työsopimus voidaan erittäin painavasta syystä purkaa päättymään heti. Sopijakumppanin rikkomuksen on oltava niin vakava, ettei kohtuudella voida edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisaikaa. Purkuperusteita voivat työnantajan puolelta olla tilanteet, joissa työntekijä välinpitämättömyydellään vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla, käyttää päihteitä taikka törkeällä tavalla rikkoo kilpailevan toiminnan kieltoa. Työntekijä voi purkaa työsopimuksen esimerkiksi, kun työnantaja tai tämän sijainen törkeästi vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla tai muutoin loukkaa työntekijää, kun hänelle ei anneta riittävästi työtä tai kun palkkaa ei makseta sopimuksen mukaisesti.
Purkuperusteeseen on vedottava 14 päivän kuluessa.
- ~~c
Tietysti purkuun on syy. Hyvien tapojen mukaista on kertoa syy kysymättäkin, saati jos työntekijä sitä erikseen tiedustelee. Kysy uudestaan.
Se olisi ihan ymmärrettävä syy purkuun, että et ole osoittanut samanlaista joustoa lisävuorojen ottamisen suhteen kuin vaikka muut työntekijät. Jatkossa tilanne olisi kuormittanut ja alkanut ärsyttää työkavereitasi, jos työpaikalla on ollut tarve ja vakiintunut tapa tasapuolisesti joustaa.
Joillakin työpaikoilla voi toimialan sesonkiluontoisuudesta tai muusta vastaavasta syystä johtuen olla joskus lisävuorojen teettämisen tarvetta. Kaikkea ei työnantaja hyvällä työvuorosuunnittelullakaan pysty ennakoimaan. Tällöin etsitään työntekijöiksi sopivia henkilöitä, jotta homma toimii. - zeppelin 2
"Ihmetyttää kovasti" Jotenkin tutun kuuloista. Onko kyseessä hoitoalan ykityinen yritys?
- selkärankaa
Ei tarvitse katkeroitua ja mollata työnantajaa. Tuskinpa oli sama yritys.
- qwwdqwdqw
Työntekijä saa koeajan aikana irtisanoutua milloin vain ilman mitään syytä. Työnantaja taas ei saa irtisanoa työntekijää ilman perusteltua syytä.
- Koeajalla irtisanot
Hei hei - nyt tulee palturia - koeaikana molemmat osapuolet saavat irtisanoa työsopimuksen ilman erllisiä syitä tai selityksiä - siis sekä työnantaja että työntekijä. Siksi koeaika nimenomaan työsopimuksiin laitetaan. Olen itse irtisanoutunut koeaikana ja minut on myös irtisanottu koeaikana, ja se on kyllä molemminpuolin täysin laillista. Ikäväähän se on, mutta myöhemmin ymmärtää, että niin oli parempi. Minkäkin ymmärsin, kun minut irtisanottiin ensimmäisen kerran koeajan lopussa. En olisi onnistunut siinä firmassa jatkossa ja oli hyvä, että purku tapahtui - vaikka sattuihina se - lähinnä kai kävi ylpeyden päälle.
MInä kyllä tiesin miksi irtisnominen tuli... - Tämä on totuus
Koeajalla irtisanot kirjoitti:
Hei hei - nyt tulee palturia - koeaikana molemmat osapuolet saavat irtisanoa työsopimuksen ilman erllisiä syitä tai selityksiä - siis sekä työnantaja että työntekijä. Siksi koeaika nimenomaan työsopimuksiin laitetaan. Olen itse irtisanoutunut koeaikana ja minut on myös irtisanottu koeaikana, ja se on kyllä molemminpuolin täysin laillista. Ikäväähän se on, mutta myöhemmin ymmärtää, että niin oli parempi. Minkäkin ymmärsin, kun minut irtisanottiin ensimmäisen kerran koeajan lopussa. En olisi onnistunut siinä firmassa jatkossa ja oli hyvä, että purku tapahtui - vaikka sattuihina se - lähinnä kai kävi ylpeyden päälle.
MInä kyllä tiesin miksi irtisnominen tuli...Ei ei ei. Työnantaja ei saa purkaa sopimusta ilman asiallista syytä. Onko ihmiset oikeasti nykyään näin tietämättömiä vai onko osa kirjoittelijoista työnantajia, jotka yrittävät aivopestä ihmisiä?
Vielä kerran:
"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Sitä ei saa kuitenkaan purkaa työsopimuslain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa (syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu) tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään ilmoittaa työntekijälle sitovassa työehtosopimuksessa olevasta koeaikamääräyksestä" - täysin laillista
Tämä on totuus kirjoitti:
Ei ei ei. Työnantaja ei saa purkaa sopimusta ilman asiallista syytä. Onko ihmiset oikeasti nykyään näin tietämättömiä vai onko osa kirjoittelijoista työnantajia, jotka yrittävät aivopestä ihmisiä?
Vielä kerran:
"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Sitä ei saa kuitenkaan purkaa työsopimuslain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa (syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu) tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään ilmoittaa työntekijälle sitovassa työehtosopimuksessa olevasta koeaikamääräyksestä"Tuossa vain todetaan, että työnantaja ei voi irtisanoa epäasiallisiin syihin vedoten (naamasi ei miellyttänytkään yms), mutta ilman syytä irtisanominen koeajalla on täysin laillista.
Itsenikin on irtisanottu täysin puun takaa kaksi päivää ennen koeajan loppua, enkä kysyessäni saanut syyksi muuta kuin, että " vielä näin koeajalla työnantajalla on oikeus valita työntekijänsä". Minkäs voit, oli vielä itselleni aika paskamainen tilanne, kun olin karensissa yo:ksi valmistumisen johdosta.
- oi joi...
En minäkään voi ottaa toista duunia, vaikka välillä "hiljaista on". Jos kerran olisin estynyt, se olisi sikäli työt tehty...
Sesonkeja, tilauskeikkoja.
Ei painaisi puolitoista vuottakaan mitään, jos toisella olisin tekemässä, kun keikalle hopi-hopi tulisi!- hioppåö..,m
Taitaa olla eräs hoitoalan yritys Pirkanmaalla, euron kuvat vaan silmissä kiiluu todellisuudessa, vaikka ulospäin lässytetään hienoja arvoja....
- ihme marisija oot
hioppåö..,m kirjoitti:
Taitaa olla eräs hoitoalan yritys Pirkanmaalla, euron kuvat vaan silmissä kiiluu todellisuudessa, vaikka ulospäin lässytetään hienoja arvoja....
Onko sulla joku ongelma? Jos perustat ite yrityksen niin kiiluuko sulla vaan hyväntekeväisyys mielessä ja palkkaat kaikemaailman tunaritkin sinne jotta niillä ressukoilla olisi töitä?
ja tottakai yrityksellä on omat arvonsa, mitä korostetaan. Tosiasia vain on se, että yrittäjänkin on saatava työlleen ja riskilleen tuottoa.
- ehkä parempi
Tiedän yhden tapauksen, että työsuhde on purettu koeajalla. Esim. ravintoloissa se on aika tavallista, valitettavasti. Kyllähän työntekijät juttelee asioista keskenään, että sellaista leimaa ei kannattaisi työnantajankaan hankkia.
- lkl1
Työsopimuksessa on kaksi osapuolta. Irtisanominen on aina molemmille osapuolille laillista, oli koeaika tai ei. Jos näin ei olisi, kukaan ei työllistyisi. Irtisanomisen liittyy ehtoja, jotka ovat epätasapuoliset. Työntekijä voi irtisanoa työsopimuksen työantajaa huomattavasti keveimmin ehdoin.
- 23535235253
Minut irtisanottiin koeajalla sillä syyllä, että en osannut työtä riittävän hyvin ja toinen syy oli se, että työn antaja halusi, että en saa karenssia työkkäristä. Eli siis todellisuudessa irtisanouduin itse koeajalla, mutta työnantaja kirjoitti minulle paperit niin etten saa karenssia.
- rhjfhf123
Olen hakenut erästä vakipaikkaa mutta hiukan hirvittää jos tuleekin irtisanotuksi koeajalla vaikka olisikin hoitanut hommansa.
Olen nyt vakiduunissa mutta paikka johon hain on enemmän omaa alaani ja kiinnostaisi kovasti.
Otanko valtavan riskin jos lähden hommaan? Kuinka yleistä on että irtisanotaan koeajalla?
Työsopimukseen pitäisi tulla "toistaiseksi" voimassa oleva sopimus, eikö se tarkoita vakituista työpaikkaa?
Miten työkkärissä suhtautuvat jos saa koeajalla potkut, tuleeko karenssia? - Rekry tointi
lkl1 on oikeassa. Työsopimuksen irtisanominen on molempien sopimusosapuolten oikeus, oli koeaika tai ei.
Sopimuksen irtisanominen ei tee sen enempää työntekijästä, kun yrityksestäkään huonoa, vaikka irtisanominen ei toisen osapuolen intressissä olisikaan. Toistaiseksi voimassa oleva eli ns. vakituinen työsopimus on yleensä voimassa vain niin kauan, kun se on molempien osapuolten intressi. Loputtomiin intressi ei yleensä kestä ja silloin yleensä jompi kumpi sen irtisanoo.
Kuten nyt kohdallasi ilmeisesti on, että pääsisit mielekkäämmän työsopimuksen piirin, suosittelen ilman muuta solmimaan uuden työantajan kanssa työsopimuksen ja irtisanomaan nykyisen.
Toki uuden työsopimuksen solmiminen sisältää riskin, kuten nykyinenkin työsopimus. Toiset näkee elämässä riskejä, toiset mahdollisuuksia. Varmaan hyvä arvioida molempia. - Töitä riittää
Jo on irtisanottu, niin ei muuta kun mieli avoimena kohti uusia mahdollisuuksia sinne, jossa niitä on.
- Ari-Pekka K.
Työsuhteen voi purkaa koeajan kuluessa milloin ja mistä syystä tahansa, eikä syytä tarvitse edes ilmoittaa. Koskee niin työnantajaa kuin -tekijääkin.
- tuleeko ongelmia?
Kannattaako CV:ssä mainita sellaista työpaikkaa, josta on tullut irtisanotuksi koeajalla? Tällaisessa paikassa kun on saattanut ehtiä työskentelemään useita kuukausia.
- tuleeko ongelmia?
Arvostaisin nyt todella, jos joku osaisi sanoa miten esim. itse on tässä menetellyt. Voivatko työnantajat esim. soitella edelliseen paikkaan, mistä selviää, ettei työsopimus alunperin ollutkaan vain muutamia kuukausia, vaan se päättyi koeajalla?
- Näin se vaan menee
Ensimmäiset potkut koeajalla säpsäyttää aina, mut toisella kerralla siihen osaa jo suhtautua oikein. Koeajalla työsuhteen voi purkaa ihan ilman sen kummempia syitä, yleensä selitys on "ei sovellu kyseiseen tehtävään" ja tuo ylimääräisistä vuoroista kieltäytyminen on jo ihan riittävä peruste siihen. Näihin tapauksiin ei kannata jäädä rypemään, tuolla tavalla toimivat työnantajat ja paikat ei todellakaan ole sen arvoisia, että kannattaisi masentua, tai jäädä perään itkemään. Tarjolla on sellaisiakin paikkoja, joissa työntekijää arvostetaan ja niissä ei tällaista "hajota ja hallitse" -menettelyä tarvitse käyttää. Taustalla on siis epäpätevä ja itsetunnonon esimies ja/tai yrityksen johto, todennäköisesti työpaikan ilmapiiri on myös vähän kyseenalainen.... EN itkisi tuommosten perään päivääkään, tuosta kun ei tule edes karenssia.
- Varo ääliöitä
Olia aika masentavaa mennä työkkäriin irtisanomisen jälkeen, kun joutuivat soittelemaan työnantajalle miksi on irtisanottu. Pelkäsin karenssia ja se ois tullukkin jos olisin jotenkin aiheuttanut sen. En onneksi saanut, tiedä sitten mitä työnantaja oli keksinyt selityksiä. En siis tehnyt koeajalla mitään väärin ja olin ahkera ja muutenkin hyvä, joten arvoitukseksi jäi miksi lähdin. Kokemus oli kuitenkin hirveä koska olen aina tehnyt työni hyvin. Luulenkin että se johtui firman omista rahavaikeuksista, piti alkaa karsimaan henkilöstöä. Perustelut sain mutta ne oli täyttä puppua, haukoin vain henkeäni koska asia ei ollut niin. Olin niin järkyttynyt, etten saanut edes kunnolla sanaa suustani. Siis täysin keksitty jutt, jotta minut voitiin irtisanoa koeajalla.
- Huom huom huom!
Muistakaahan muuten myös se, että TYÖNTEKIJÄ voi yhtälailla purkaa työsopparin koeaikana ihan ilman irtisanomisaikaa, eli jos menet vahingossa mätään työyhteisöön, sun ei ole mikään pakko jatkaa siellä päivääkään, vaan voit millon tahansa lähteä lätkimään koeajan puitteissa. Syytä et tarvi, mut voithan toki tuumata vaikkapa "En ole ollenkaan sopiva henkilö tähän paikkaan" ;)
- Bolse
Mutta karenssi paukahtaa ja armotta. Se on faktaa eikä fiktiota.
- Tapauskohtaista
Bolse kirjoitti:
Mutta karenssi paukahtaa ja armotta. Se on faktaa eikä fiktiota.
Vähän riippuu... jos paikassa on esim provikkapalkka, niin karenssia ei tule. Jos liksa jää pienemmäksi kuin työtönrahat, niin ei tule, yms... Sitten on vielä ne työpaikat, joista lopputilin ottaminen ei aiheuta karenssia ikinä, vaikka koeaikakin olis jo menny, näitä on esim jotku pesulat, eräät huolto/liikenneasemat jne
- koeaikako
Varokaa nuoret olemasta liian sinisilmäisiä. Minä vanhempi ihminen menin halpaan, koska halusin kehittämään työtä, johon menin koeajalla ja jätin siksi valtion varman vakipestin.
Kun olin saanut konseptin hiottua hyvin uomiinsa, pomo nappasi 20sen kainaloonsa ja ilmoitti, että tästä lähtien tuo hänen työsexilelunsa olisi minun pomoni... loppu on historiaa!!!!!!!!
Eli ottakaa selvää asioista ennen kuin tavoittelette kuuta nousevaa, vaikkakin kiinnostavalta alalta. - 35872
Minä odotan irtisanomistani, koeaikaa jäljellä parisen viikkoa. Työnantaja siis haluaakin vaihtaa vakituisen sopimukseni määräaikaiseksi joka kestäisi kaksi kuukautta. En siis todellakaan aio vaihtaa vakituisen lappuani 2kk määräaikaiseksi :D
MUTTA olisi kiinnostava tietää että miten provikkapalkalla olevan henkilön lopputili maksetaan? Siis jos minut nyt irtisanotaan ja esimerkiksi ensi kuulle tulee toteutuneita kauppoja parin kympin edestä, niin saanko niistä enää mitään vaan meneekö ne suoraan pomon pussiin ? Sehän on mun tehtyä työtä kumminkin ?- Vaikea sanoa....
Provikat pitäs tulla kyllä, mut nää provikkahommat nyt on aina vähän niin ja näin. Ootko pitäny kirjaa kaupoista? Ellet ole, niin aika vaikeaa lähteä niitä peräämään. Toisaalta taas voi olla myös se perinteinen "pakit 99%" ja näin ollen jää kaikki saamatta - niistä pakeista kun ei yleensä saa mitään erittelyjä..
- nnnn
Vaikea sanoa.... kirjoitti:
Provikat pitäs tulla kyllä, mut nää provikkahommat nyt on aina vähän niin ja näin. Ootko pitäny kirjaa kaupoista? Ellet ole, niin aika vaikeaa lähteä niitä peräämään. Toisaalta taas voi olla myös se perinteinen "pakit 99%" ja näin ollen jää kaikki saamatta - niistä pakeista kun ei yleensä saa mitään erittelyjä..
no onneksi koneelta näkyy kaikki myynnit, katteet ja toteutumattomat ja toteutuneet sitä mukaa kun toteutuu..
- mumtsikka61
Purkaminen koeajan perusteella
Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.
Purkaminen rikkomustapauksessa
Työsopimus voidaan erittäin painavasta syystä purkaa päättymään heti. Sopijakumppanin rikkomuksen on oltava niin vakava, ettei kohtuudella voida edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisaikaa. Purkuperusteita voivat työnantajan puolelta olla tilanteet, joissa työntekijä välinpitämättömyydellään vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla, käyttää päihteitä taikka törkeällä tavalla rikkoo kilpailevan toiminnan kieltoa. Työntekijä voi purkaa työsopimuksen esimerkiksi, kun työnantaja tai tämän sijainen törkeästi vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla tai muutoin loukkaa työntekijää, kun hänelle ei anneta riittävästi työtä tai kun palkkaa ei makseta sopimuksen mukaisesti.
Purkuperusteeseen on vedottava 14 päivän kuluessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295