Työnhakijan ulkoinen olemus

Rääsy-Roosa

Olen aloittelemassa aktiivista työnhakua, ja harjoittelupaikan itse asiassa sainkin jo.

Ongelma on siinä, että olen ollut opiskelija ja kotiäiti niin monta vuotta, että vaatekaapissa on lähinnä rytkyjä ja meikkejä en edes omista. En hae asiakaspalvelutehtäviä tai vastaavia, mutta tarkoitus on kuitenkin työskennellä toimisto-olosuhteissa. Näkemieni paikkojen perusteella siis pukeutuminen on aika vapaata.

Tietysti työhaastatteluun mennessäni pukeudun siististi, mutta meikkejä ei ole ollut varaa ostaa. Ja se siisti pukeutuminenkin tarkoittaa lähinnä puhtaita ja oikean kokoisia vaatteita. Ei siis tosiaan mitään tyylikästä tai ajateltua.

Miten suuri asia tämä on työnhaussa? Kuinka oleellisti asemani paranee, jos säästän hetken ja ostan niitä meikkejä ja ostan muutaman paremman vaatekappaleen työhaastatteluja varten? (Osaan siis ihan meikata ja tyylitajukin on varmaan jossain uinumassa, jos vain otan asiakseni panostaa.)

10

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai niin.

Mikä toimisto? Esim. kunnan hommissa ei niin ole väliä, jos olet koskaan katsellut ihmisiä, jotka ovat toimistotöissä, niin huomaat kyllä itsekin, mikä menee.

Yrityksissä on sitten eri asia, ehkä joku tehtaan toimisto taas menee vaikka farkuissa ok, mutta muut toimistot siistit vaatteet, ei farkkuja ja t-paitaa. Meikeillä ei taida niin hirveästi olla väliä, ellei sitten ole asiakaspalvelussa, ja silloinkin hillitty meikki.

Ja älä nyt hyvä ihmnen sitten usko sitä mitä näet jossain amerikkalaisessa tv-sarjassa pukeutumiskoodiksi.

Yleensä se nyt kuitenkin on ykkösasia, että osaa homman, ja siisti pukeutuminen on kakkosasia.

Mihin hommaan olet oikein menossa, kun se meikki on se pääasia? Tiedätkö sinä työnteosta mitään? Ja harjoittelupaikassahan sitten näet, mikä se koodi on.

Niin se nyt kuitenkin on, että kotkot ne on kun tällää ja meikkaa, yleensä ne ovat sitten myös ne tirskujat työpaikalla, joitten aika sitten menee ittensä vertaamiseen muihin, ja toisten arvostelemiseen. Ei kovin ammatillista touhua.

• Rääsy-Roosa

Ammattitaito, osaaminen, työyhteisöön sopeutuminen yms. ovat myös asioita, jotka vaikuttavat työnhaussa, mutta tämä asia minua nyt vain sattui tällä hetkellä mietityttämään.

Fakta nyt vain on, että jotkut ihmisistä mieltävät meikkaamattoman naisen huolittelemattomaksi. Epäsiistit vaatteet eivät varmasti kenenkään mielestä ole hyvä valinta työpaikalle. Ajattelin sitten epävarmuuksissani kysellä, näkeekö kukaan tämän käyn-kerran-vuodessa-kampaajalla-ostan-vaatteita-vain-joskus -ulkokuoreni alle.

• suit yourself.

Jos sinä käyt nyt vain kerran vuodessa kampaajalla, niin kyllä se taitaa vaatia sinulta todellakin asenteiden muutosta, että sitten työssä ollessa käyt pari kertaa kuussa kampaajalla.

Meikkaamaton! Itse olen ollut meikkaamaton koko ikäni, muutamaa kertaa lukuun ottamatta, töissä olen pärjännyt hyvin.

Epäsiistit vaatteet - no, noinhan se on, että kukas sitä menee paita juoponnapissa ja likaisissa, tahraisissa housuissa töihin. Työvaatteet, siis suojavaatteet, tietysti eri asia.

Mutta kaikesta päätellen, tiedät mitä haluat tehdä, joten miksi tulet kyselemään neuvoa. Minä ainakin sain sen kuvan, että sinä haluat vetää viimeisen päälle meikit ja jakkupuvun päälle sekä high heels, totta kai. Mutta tee kuten tykkäät, meillä on erilainen katsanto siitä, miten työssä pärjätään. Joku pärjää ulkomuodolla, joku osaamisella.

• putkenmutka

Pyydä lainaksi jotain kaverin vaatetta haastatteluun. Olisiko siinä ratkaisu?
      Kerran olen saanut ilmaismeikkejä Stokkan meikkiosastolta. Olin hakemassa päivävoidetta ja samalla se myyjä esitteli uuden meikkisarjan. Vähän siinä sanoin, että en nyt tiedä, kun ovat kalliita ja jos en sittenkään tykkää. Myyjä laittoi pieneen purkkiin minulle muutamaksi käyttökerraksi meikkivoidetta, irtopuuteria ja sain pienen huulipunanäytteen. Vitsit että piristi kummasti köyhän äitiyslomallaolijan päivää. Ja sain vähän iltameikkiä naamaan sukulaisen juhliin.

Minä olen käynyt kaksi kertaa vuodessa kampaajalla. Hiukset on pysyneet kunnossa, ihme kyllä. Ei tässä mitään hienoa mallia ole, mutta sellanen normaali kuontalo, jollainen jokaiselta syysmyrskyssä tallaajalta löytyy. En eroa siis mitenkään esim Kelan virkailijasta.

Minulla kaikkein paras työvaate oli Huuto.netistä huudettu jakku (merkkivaate), joka malsoi 12e. Sillä johdin omaa osastoa nelisen vuotta, kunnes 10 vuotta vanhana sai jäädä eläkkeelle. Hyvää merkkiin kannattaa satsata ja etsiä halpoja löytöjä. Vanhoja hyvä kuntoisia vaatteita voi myös värjätä mieleisekseen.

Itse, kun olet rekrytoinut uutta työvoimaa. Yleensä en arvosta juhlapuvussa kulkijoita. Kaikkein paras taisi olla yksi mies, jolla oli puku ja kravatti sekä kiiltonahkakengät. Työ vaan oli aika pernteistä duunia, ei johtajapaikka. Tosin tämä tyyppi kysyikin ensimmäiseksi, miten täällä edetään :)

• Haastattelu

Edellä olikin jo hyviä neuvoja esim. meikkinäytteet. Ihan kelpo perusmeikkejä saa halvalla alennusmyynneistäkin. Itse meikkaan, mutta minulla on paljon työkavereita, jotka eivät meikkaa. Jos sinulla on hyvä iho, niin et tarvitse meikkiä haastatteluun. Jos ihosi väri on epätasainen, niin saat itsestäsi siistimmän näköisen laittamalla vain meikkivoidetta. Mitään sotamaalausta ei työhaastatteluun tarvita.

Ostan vaatteeni kirpputorilta ja kuitenkin saan aina kuulla miten kivoja vaatteita minulla on. Kirppiksiltä löytyy myös edullisia merkkivaatteita. Mielestäni työhaastatteluun ei tarvitse mennä jakkupuku päällä. Leikkautan ja värjäytän hiukseni kampaamokoulussa. Jos sinulla on pitkät hiukset, niin aina voit sitaista ne poninhännälle tai nutturalle.

• HELL MARCH

Mitä helvetin merkitystä sillä pukeutumisella on työntekemisen kanssa?

• joo.

On sillä siinä mielessä, että tietyissä paikoissa uskottavuus edellyttää asiallista pukeutumista. Ei voi pankissa olla resupekkana tai kovin avokauluksisessa puserossa, ei voi olla farkuissa vakuutusyhtiössä. Jne. Mutta sitten on tietysti toimistotyöpaikkoja, kuten vaikkapa joku rahti-/kuljetusfirma, jossa rahtitoimistossa neiti tai rouva voi istua asiakaspalvelussa (siis alempana kuin asioivat - miehet) ja pusero on niin antava, että tietyt miestyypit ovat sitten kuolaamassa päälle, ja oudointa asiassa on se, että kyseinen neiti tai rouva vielä ihmettelee ja on että "vitsi, mä en enää tota äijää palvele!"

• Krakaton

Tehtävästä ja työpaikasta riippuen paljonkin. Ainakin meidän työpaikalla oli pukukoodina "business casual", eli suorat housut kauluspaita, kravattia ei tarvinnut olla. Syy yksinkertaisesti se, että tiloissa vieraileville asiakasyritysten edustajille halutaan välittää tietty kuva firman toiminnasta ja asiallinen pukeutuminen on osa sitä (ne vierailijat kun ei välttämättä ole aina edes Suomesta). Sama pukukoodi on käytössä firman kaikissa toimipisteissä, myös ulkomailla, ja ohjeistuskin tulee jostain ylemmältä taholta pääkonttorin puolelta.

Suomessa on totuttu suht. vapaaseen meininkiin, mutta kun firmat alkaa olla ulkomaisessa omistuksessa niin sieltä tulee myös suomalaisille vielä hieman vierasta pukeutumiseen ja muuhunkin ulkoasuun liittyvää ohjeistusta.

Lisäksi on huomattava, että se mikä on sopiva pukeutuminen jokapäiväiseen työhön ei välttämättä ole soveltuva vaatetus työhaastattelutilaisuuteen.

• HELL MARCH

Pankeissa ei olekkaan kuin homoja ja lesboja.

• rumat ne vaatteilla.

Minäkin olen ollut pitkään työttömänä enkä meikkaa. Nyt ostin nettikauppa Thebos:sta halvalla perusmeikkisetin. On ittelläkin varmempi jahuolitellumpi olo. Ja siistit farkut päällä, ei ole varaa eikä haluakaan ostaa jotain "jakkupukuja". Jos ei näin kelpaa, niin ei sitten.En usko että työhönpääsemättömyyteeni on ollut pukeutumisestani kiinni. Toivottavasti ei;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe