Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä.
Nyt olen menossa yksityiselle.
Katsooko yksityinen lääkäri KANTA-tietojärjestelmästä lääkitykseni jonka tk-lääkäri on määrännyt? Käyttääkö yksityinen lääkäri sitä tietojärjestelmää (eli e-reseptijärjestelmää)?
Näkeekö toinen lääkäri lääkitykseni?
31
6556
Vastaukset
- luulentietäväni
Käsittääkseni ei (ei ole mahdollista).
Korjatkaa jos olen väärässä. Ja reseptin saat printattuna mukaan, ainakin tähän asti, eli yksityislääkäri tuskin edes avaa ko. järjestelmää. Myöskään julkisen th:n tietokantoihin yksityislääkäri ei pääse. - tuli vaan mieleen
Entä jos se yksityinen lääkäri määrää minulle lääkkeen, niin näkeekö TK-lääkäri sieltä KANTA-järjestelmästä tämän määrätyn lääkkeen mikäli kyseinen (iso) lääkäriasemaketju on KANTA-järjestelmässä?
- e-reseptit
Pääsy tietoihisi on tarkoin rajattu
On tärkoin määritelty kuka saa katsoa tietoja Reseptikeskuksesta.
* Lääkkeen määrännyt lääkäri saa katsoa reseptit jotka hän on itse kirjoittanut
* Sinua hoitava lääkäri tai hoitaja voi katsoa sähköisiä reseptejäsi, JOS annat siihen luvan suullisesti. Ilman lupaasi lääkäri voi katsoa tietojasi vain hätätilanteessa.
* Apteekissa farmaseutti tai proviisori voivat katsoa sähköisiä respetejäsi, kun haet lääkkeet apteekista
Huomaa kuitenkin tämä!!
Kun lääkäri käsittelee UUSIMISPYYNTÖSI resepteistä hänen pitää ehkä katsoa myös muita reseptejäsi. Tietojen katsomiseen hän tarvitsee kuitenkin suullisen suostumuksesi. Voit antaa sen samalla kun teet reseptin uusimispyynnön.
(Nämä tiedot lainattu "Näin käytät e-reseptiä" vihkosesta)
---Toisin sanoen voi olla vaikeaa että lääkärisi ei näkisi tietojasi ----
Muista myös että voit itse tarkastaa ja katsoa tietojasi www.kanta.fi - tuli vaan mieleen
Juu kiitos.
Eli voinen pyytää paperireseptin jotta se pysyy poissa kanta-palvelusta. Eikö niin?
Ja ei, kyse ei ole sellaisesta asiasta mitä kumminkin ajattelette. En vain tietyistä syistä halua että oma tk-lääkäri näkee jos tämä yksityinen määrää lääkkeen siihen vaivaan mitä menen näyttämään. - monilääkitty
En tiedä mistä sitten tämä lääkärisi pystyy varmistamaan, että lääkityksesi sopii yhteen. Monesti olisi tärkeää, että hoitava lääkäri, olkoon yksityinen tai kunnallinen saisi tiedon kaikista syömistäsi lääkkeistä. Lääkkeitä määrätessä olisi ensiarvoisen tärkeää tietää jo valmiiksi käytössä oleva lääkitys, oli vaiva sitten mitä vaan.
Suosittelisin siis kovasti kertomaan kaikki käytössäsi olevat lääkkeet, jos jotain uutta ollaan määräämässä ja taho on eri kuin aiemmin. - tuli vaan mieleen
Sattuneesta syystä itse tiedän että sopii yhteen. En vain halua että tk-lääkäri tietää tästä kuurista mitä meinaan mennä hakemaan. Minulla on e-reseptillä yksi ainoa buranamääräys joten sen vakavampaa ei ole "alla".
Tärkeää olisi vain tietää että näkeekö se tk-lääkäri jostain että mitä yksityinen minulle määrää? - monilääkitty
No sehän on hyvä, että itse tiedät.
Taidat olla farmasian ammattilainen tai muuten lääkäri/hoitaja, kun tuollaiset asiat tiedät. Noita sivujahan ei kuka vaan pääse lukemaan, siis ainakaan noita tarkkoja, joissa kaikki yhteensopivuusjutut on kerrottu.
Oispa mullakin luvat edes terveysporttíin, siis Duodecimin luvanvaraiselle osalle sivustosta... - tuli vaan mieleen
En kommentoi tuohon mitään vaan haluaisin tietää tosiaankin sen että näkeekö tk-lekuri MISTÄÄN yksityisen lekurin minulle määräävän lääkkeen?
- tietoakin
Ei näe tk-lääkäri mitä yksityinen on sulle kirjoittanut kun pyydät reseptin paperiversiona. Mulla ei ainakaan ole näkynyt, vaan olen joutunut joskus itse kertoon esim. antibiooteista.
Tuo uusimispyyntökin on vähän niin ja näin. Eli jos sulla paperirespa niin silloinhan joudut toimittamaan alkuperäisen reseptin tk:hon, josta vasta lääkäri näkee että kyseistä lääkettä käytössä. Ja näinhän sun ei tarvi tehdä, jos et itse halua. (Viittaan ylempään vastaukseen).
Ja vielä tuolle monilääkitylle, kyllä minä ainakin monen lääkkeen käyttäjänä pääsen sellaisille sivuille mistä näkee lääkkeiden yhteisvaikutukset?? Ja myös apteekki osaa ne kertoa, joskus jopa paremmin kuin lääkäri. - tietoakin
Niin ja siis toisin päin ei näe, yksityinen tk-lääkärin kantaan kirjoittamia respoja. Meinas pääkysymys unohtua....
- apujakin?
Jos saat paperireseptin yksityiseltä, etkä aio uusia sitä tk:ssa ei se näy. Eikä tk näe yksityisen määräämiä.
- heh3
Heh, lääkärin ei tarvitse mennä lääkärille saadakseen reseptin. Suomalaisten keskuudessa vallitsee kyllä yleinen, luonteenlaatuumme sopiva ahdasmielinen, käsitys, että lääkäri ei voisi itselleen kirjoittaa reseptiä.
- heh4
Toisaalta luulisi lääkärin tietävän nämäkin jutut, siis kuka näkee ja mitä kanta.fi:stä...
- lukuhäiriö?
Niin ja kukahan tässä ketjussa on maininnut olevansa lääkäri. Olis joskus hyvä lukee läpi ennenkö kommentoi...
- näkevätjuu
Kävin lekurissa. Kyllä se sieltä sujuvasti luetteli muiden määrämät lääkkeet, samalla kun itse laittoi omansa. (Mua tämä ei haittaa) Eli näkevät kyllä.
- Suomi on sairas
Ei tällaista keskustelua tarvitse edes käydä muualla kuin Suomessa.
Tämä sairaan kateellinen ja ilkeä kansa on kateellinen jopa siitä jos joku saa lääkkeistä helpotuksen vaivoihinsa ja kipuihinsa. Minultakin täällä jotkut nihilistit ja nuljut pingottajat ovat yrittäneet jopa saada minut jättämään parhaan kipulääkkeeni, Panacodin. - näkee kohta
Juuri väärinkäyttäjiä varten tulee nämä e-reseptit.Eli näkevät onko eilen hakenut bentsoja toiselta yksityiseltä ja taas seuraavan luona samoja hakemassa.Ei tarvita lupaa ainakaan niin sanotuissa oranssiresepteissä(huumeresepti)niihin tietoihin pääsee kaikki ilman potilaan lupaa hakiessa lääkettä.Eli lääkäri tarkistaa ja lisäksi Apteekki tarkistaa onko kyseinen hakenut samaa lääkettä monesta paikasta.Apteekin velvollisuus silloin ilmoittaa niitä kirjoittaneille lääkäreille.Näitä varten on perustettu e-arkisto joka ei tosin vielä käytössä sillä lakeja muutetaan sopiviksi juuri sitä varten ja se vie pari vuotta.
- tuntematon8080909090
jos hakee kahdesta eri paikasta samaa lääkettä,ja apeeteekkari mitätöi sen reseptin,niin onko sillä velvollisuus ilmottaa siitä lääkärille?????
- Miksi??
Miksi apteekkari mitätöisi reseptin? Ei hänellä ole siihen oikeuttakaan eikä hän voi tietää miksi toinen lääkäri on määrännyt samaa lääkettä. Ymmärtääkseni farmaseutti voi huomauttaa jos kahden saman lääkkeen yhteiskäyttö ylittäisi turvallisen annoksen rajan. Päällekkäislääkityksen estäminen hoidetaan potilaan ja lääkärin yhteistyöllä. Lääkärin pitää tietää entinen lääkitys ettei tule yhteiskäyttöongelmia tai päällekkäislääkitystä. Jossain tapauksessa lääkäri voi määrätä tarkoituksella samaa lääkettä lisääkin. Useimmiten päällekkäislääkitys syntyy siitä että potilas ei ymmärrä että jokin lääke korvaa entisen ja jatkaa vanhankin lääkkeen käyttöä vaikka uusi lääke on korvannut sen.
- onpa outoa
Ei pitäisi olla mahdollista, että apteekkari mitätöi reseptin.
Itselle kirjoitti lääkäri reseptin ja kun jouduin saman vaivan takia viikonloppuna yksityiselle, myös hän kirjoitti ja saman reseptin.
En olisi tätä toista edes tarvinnut, mutta hain sen koska oli kirjoitettu ja ajattelin, että jos jatkossa tarviin jne...
Minulle ei edes vihjattu että nyt on kaksin kertaisesti sama lääke, mutta en tietenkään molemmista purkeista ottanut.
Mutta tosiaan aikaa oli välillä kaksi päivää, eikä apteekissa sanottu mitään.
Mutta jos apteekki noin tekee, niin luulen että hänen kuuluu silloin ilmoittaa siitä eteenpäin. Muutenhan he saisivat täysin vapaavaltaisesti päättää mitä potilas syö ja mitä ei. - hoitajatar
Apteekkari näkee aina kaikki lääkkeesi kun haet e-resepti lääkettä.Se näkee saman sivun kun sinä kirjaantuessasi Kanta järjestelmään eli kaikki saamasi reseptit myös vanhat.Eikä se tarvitse lupaa katsoessaan niitä sillä muutenhan se ei voi sinulle antaa mitään.Ja kyllä apteekkareita on käsketty valvomaan varsinkin huumaavia lääkkeitä ettei ole samaan aikaan usean lääkärin kirjoittamina ja suuria määriä joka paljastaa heti väärinkäytön.Se ei vaan myy ja soittaa yleensä sille lekurille joka viimeksi kirjoitti kyseisiä lääkkeitä.
Tuo järjestelmä luotiin juuri sen takia ettei väärinkäyttäjät voi hakea usealta eri lääkäriltä lääkkeitä samaan aikaan ja tulossa uudistus eli tarkennus oikeuteen katsoa ilman potilaan lupaa jos on voimassa oleva kuuri huumaavaa lääkettä niin tieto näkyy lekurille että voi kysäistä oikeutta tutkia reseptejä potilaan suostumuksella.Jos ei anna suostumusta ei lekurit kirjoitakkaan sitten kuin buranaa.- Lupa tarvitaan
Apteekissa farmaseutti tarvitsee luvan katsoa e-reseptin tietoja. Lupa annetaan yleensä esittämällä kelakortti tai suullisesti ja todistamalla henkilöllisyys.
Kaikilta reseptiasiakkailta (myös paperireseptiä käytettäessä) tarkistetaan korvaustiedot Kelasta kun ostetaan lääkkeitä (kelakortin korvauskoodit eivät ole enää ratkaisevia).
- Ei suojaa
Lääkärit näemmä näkevät nykyään tasan tarkkaan kaikki määrätyt lääkkeet. Eikös lääkärin puoli ole erillään kannasta?
Apteekin ja sinun näkymässä näkyvät lääkkeet 16kk ajalta (muistankohan oikein). Sitten ne arkistoidaan.
Käytännöt että potilailla olisi minkäänlaista tietosuojaa vaihtelevat. Useimmiten niitä pääsevät katsomaan kaikki sinua hoitavat tai hoitoosi liittyvät henkilöt. Pienemmissä sairaaloissa käytännössä aika moni henkilö. Suuremmissa sairaaloissa pyydetään lupa näemmä poikkeuksetta.
Jos haluat ettei tietojasi mennä ronkkimaan, ilmoita kielto AIKAA VARATESSASI! Muuten kyllä voit olla varma, että niitä katsotaan...
Muistakaa sitten jos lääkäri tuputtaa lääkkeitä ja käyt hakemassa ne lääkärin mieliksi, niitä reseptejä ei saa sieltä näkymästä pois kukaan. Jos haluat mitätöidä reseptin niin se on mahdollista vain mikäli et ole käynyt kaikkia määrättyjä lääkkeitä. Ja kun mitätöit reseptin se näkyy kannassa, että lääkäri / apteekkari on mitätöinnin tehnyt. Vaikka olet itse sen toimimattoman/pakkosyötetyn reseptin mitätöinyt, ettei kukaan enää määrää vahingossakaan kyseisiä lääkkeitä.
Tämä tieto on tullut ilmi apteekin tietosuojavastaavan kanssa keskustellessa.
Oma ongelmani oli työterveyslääkäri, joka tuputti joka väliin bentsoja, vaikka sanoin niiden piristävän enkä halunnut niitä. No mitenkäs kävi, kun menin käymään yleislääkärillä ja se katsoi listaa...
Eipähän tarvitse leimattuna enää julkisia terveyspalveluja käyttää. - Lääkäriltä kysyttyä
Kävin eilen Diacorissa ja kysyin tätä asiaa. Minulla on pitkään ollut hoitosuhde Diacorin lääkärin kanssa. Toinen lääkäriasema EI NÄE mitä mahdollisesti toisesta yksityisestä, tai kunnalliselta puolelta on kirjoitettu. Asemilla on edelleen omat tietokannat ja he eivät pääse muiden tietokantoja katsomaan.
Tosin apteekki sitten näkee nämä e-reseptit, eli väärinkäyttö tällä ( ilmeisestikin ) saadaan kuriin.- Ei vielä
Ketjun kirjoittajat eivät välttämättä tiedä mistä on kyse kun vastaavat kysymyksiin joten hieman selvennystä.
E-resepti on käytössä kaikissa kunnissa terveyskeskuksissa ja kaikissa apteekeissa. Kunnallisella puolella ja apteekeissa näetään potilaan kaikki e-reseptin lääkkeet. Yksityislääkärit eivät ole vielä mukana e-reseptijärjestelmässä. Eräät isot lääkärikeskukset ovat jo tulleet mukaan ja loput yksityispuolesta ensi kevään aikana.
Kansallinen kaikkia suomalaisia koskava hoitotietojen arkisto on vasta keräysvaiheessa ja käynnistymässä tulevaisuudessa. Eräät kunnat ovat pilottina käynnistämässä toimintaa, mutta vielä kaikialla ei näe kaikkien hoitohistoriaa. Arkiston käyttöönotto on vasta tulevaisuudessa ja siihen saakka todellakin jopa saman sairaanhoitopiirin sisällä ei näe potilaan tietoja eri sairaaloissa.
- Hianoo on
Tämä uudistus on niin lapsenkengissä, ettei mitään määrää. Julkisuudessa annetaan ymmärtää, että homma pelittää jo hienosti, mutta mitä vielä. Turussa edes saman sairaanhoitopiirin eri sairaalat ei pääse toistensa tietoihin käsiksi. Just kävin Turun naapurissa Raisiossa sairaalassa ja sanottiin, ettei heillä kirjoitetut tekstit näy kuin heillä.
- Lääkäriltä ksyttyä
Kunnallisella puolella, ei nähdä yksityisen määräämiä e-reseptejä. He eivät pääse katsomaan eri asemien tietoja....
- Muuttumassa
Tällä hetkellä on (vielä) se käytäntö olemassa että joudut antamaan luvan erikseen siihen että hoitava yksikkö saa nähdä tietosi toisesta yksiköstä. Yksinkertaisemmillaan apteekissa nähdään kerralla kaikki e-reseptisi, koska annat siihen luvan esittämällä kelakorttisi tai suullisesti. Samoin näet ne itse kanta.fi palvelusta.
Minulla ei ole vielä kokemusta tuolta yksityispuolelta koska hyvin harva yksityislääkäri voi kirjoittaa e-reseptejä (tulee käyttöön vasta keväällä) enkä ole viimeaikoina käynyt yksityislääkärillä.
- rape91
Ei näe yksityinen lääkäri vielä tänä vuonna. Nimittäin vaatii potilaan luvan että yksityis lääkäri saisi katsoa kanta tietojasi. Ja toisinpäin TK lääkäri ei tiedä jos yksityinen on määrännyt sulle jotakin lääkettä (paperi reseptillä).
Ilmeisesti ensivuoden alussa kanta järjestelmä siis sähköinen resepti tulee voimaan myös yksityislääkärikeskuksiin.
ELI kohta loppuu tuplalääkitys mikä lieneekin??
PS. Pitänee mennä hakemaan rauhoittavat virosta.(vitsi vitsi)
En viittaa aloittajaan. - ihmeellistälääkettä
Onko se mahdollista, että lääkäri antaa muutaman tabletin vaikeaa jännitystilannetta varten 2-4 tabl.omasta vastaanottokaapiastaan rauhoittavia lääkkeitä esim, Diapam (vaikea tentti tai käräjät).Näin on kuulemma eräs henkilö kertonut. Peitteleekö kertoja jotain tai on pimeitä lääkkeitä. Mielestän reseptiin merkitään tasantarkkaan lääke ja määrä, ei tuosta noin vaan ohimennen anneta kotikäyttöön. Ainostaan lääkärin toimenpidettä varten voidaan antaa tabl. kaapista, mutta toimenpide tehdään melko heti, mutta ei käteen anneta kotiin reseptitöntä "kolmio" lääkettä.
- ehkäonmahdollist.akin
Tilanteeni oli hieman erilainen, mutta kerran menin perjantai-iltana päivystykseen päiviä jatkuneen pahan unettomuuden ja ahdistuksen takia ja sain mukaani koko viikonlopulle diapamit ja tenoxit sekä kehotuksen varaamaan maanantaina aika omaan terveyskeskukseen. Harvoin kirjoittavat päivystyksessä reseptiä pkv-lääkkeisiin. Pari kertaa olen saanut poikkeustapauksissa, mutta mielellään eivät päivystyksessä niitä määrää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi675927Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3495749Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934731Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y122235Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva182048Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu521952Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont431870Martina vuokraa yksiötä
Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.2511211Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan2031114Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!
Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka641061