Olen määräaikaisessa työsuhteessa hoitoalalla ja olen hakenut kouluun sosiaalilalle ja pääsin opiskelemaan. Nyt työnantaja alkoi puhua siihen suuntaan etten saisi aloittaa opintoja. Onko tämmöinen mahdollista, että työn antaja voisi kieltää opiskelun työn ohessa? Opiskelut ovat monmuoto opintoja.
Voiko työnantaja kieltää opiskelun?
11
5014
Vastaukset
- opisklevaan
No ei voi kieltää, kunhan opiskelut eivät vaikuta työntekoon.
- 55++99
Monimuoto-opiskelua siis. Vähän hankala tapaus. Aiheuttaako se tarvetta saada ylimääräisiä palkattomia vapaapäivä tai työvuorojärjestelyitä?
Jos opiskelu tapahtuu kokonaan omalla ajalla, niin työnantajalle ei ole siihen mitään sanomista.
Jos opiskelu menee töiden kanssa päällekkäin, niin sitten sitten asia pitää vain sopia työnantajan kanssa tai käyttää oikeutta opintovapaaseen (ks. http://www.tem.fi/index.phtml?s=2314). Opintovapaaseen on oikeus, mutta kannattaa tarkistaa myös onko mahdollista (tai järkevämpää) käyttää vuorotteluvapaata. Hoitoalan tuntien muistutan vielä, että saman työnantajan pätkätyöt saa summata opintovapaaoikeutta laskiessa. - hoitsusossu
Juu monimuoto-opiskelua kyllä. Periaatteessa pitäisi saada järjestettyä niin että olen normaali viikko vapailla ne päivät kun on koulun kontakti opetusta. Harjoittelu jakso on tietenkin sitten eri asia, mutta ne olen ajatellut tekeväni siten että otan opintovapaata siksi aikaa.
Vielä semmoinen kysymys että voiko työnantaja vaatia minua allekirjoittamaan jonkinlaisen sopimuksen liittyen työntekoon ja opiskeluun? Pelkää ilmeisesti minun loppuun palamista tms. että kuinka mahdollisesti olen sitten väsynyt töissä ja kykenevä hoitamaan työni.- Voi tietysti...
Eli siis tarvitsisit vapaita opiskelua varten.
Koska sinulla on määräaikainen sopimus, ja opiskelu haittaa työntekoasi, niin ilman muuta työnantja voi evätä nuo vapaat, eli käytännössä "kieltää" opiskelun. - hoitsusossu
Voi tietysti... kirjoitti:
Eli siis tarvitsisit vapaita opiskelua varten.
Koska sinulla on määräaikainen sopimus, ja opiskelu haittaa työntekoasi, niin ilman muuta työnantja voi evätä nuo vapaat, eli käytännössä "kieltää" opiskelun.Siis voidaan toivoa aina mille päiville vapaat halutaan ja oletan että saan vapaa päivät niille päiville ku ois koulua ja en usko että opiskelu suuremmin ainakaan vaikuttaa negatiivisesti työn tekooni. On ihmisiä joilla jo ns. normi elämässä voi olla elämäntilanne joka vaikuttaa negatiivisesti työn tekoon, eikä siitäkään ns. isoa "haloota" nosteta niin miksi sitten opiskelusta joka päin vaston voi antaa uutta intoa myös työn tekoon. Eikö jokainen voi vapaansa käyttää haluammalsa tavalla?
- Sopimalla..
hoitsusossu kirjoitti:
Siis voidaan toivoa aina mille päiville vapaat halutaan ja oletan että saan vapaa päivät niille päiville ku ois koulua ja en usko että opiskelu suuremmin ainakaan vaikuttaa negatiivisesti työn tekooni. On ihmisiä joilla jo ns. normi elämässä voi olla elämäntilanne joka vaikuttaa negatiivisesti työn tekoon, eikä siitäkään ns. isoa "haloota" nosteta niin miksi sitten opiskelusta joka päin vaston voi antaa uutta intoa myös työn tekoon. Eikö jokainen voi vapaansa käyttää haluammalsa tavalla?
Kuten edellä sanottu, niin jos työnantaja suostuu antamaan sinulle vapaata, niin silloin ei tietenkään ole mitään ongelmaa.
Mutta työnantajalla ei tietenkään ole mitään velvollisuutta vapaita myöntää.
Äläkä oleta mitään, vaan tee työnantajan kanssa sopimus, mielellään kirjallisena, noista vapaista. Ja työnantajalla on oikeus olla myöntämättä vapaita.
"Eikö jokainen voi vapaansa käyttää haluammalsa tavalla?"
Tietysti voi, mutta vapaiden ajankohta on aina sovittava työnantajan kanssa. Ei ole mikään ilmoitusasia, vaan sopimuskysymys. - hoitsusossu
Sopimalla.. kirjoitti:
Kuten edellä sanottu, niin jos työnantaja suostuu antamaan sinulle vapaata, niin silloin ei tietenkään ole mitään ongelmaa.
Mutta työnantajalla ei tietenkään ole mitään velvollisuutta vapaita myöntää.
Äläkä oleta mitään, vaan tee työnantajan kanssa sopimus, mielellään kirjallisena, noista vapaista. Ja työnantajalla on oikeus olla myöntämättä vapaita.
"Eikö jokainen voi vapaansa käyttää haluammalsa tavalla?"
Tietysti voi, mutta vapaiden ajankohta on aina sovittava työnantajan kanssa. Ei ole mikään ilmoitusasia, vaan sopimuskysymys.Juu jonkinmoisesta kirjallisesta sopimuksesta työnantaja mainitsikin, mutta millainen sopimus voisi/kannattaisi mahdollisesti tehdä?
- Helppoa....
hoitsusossu kirjoitti:
Juu jonkinmoisesta kirjallisesta sopimuksesta työnantaja mainitsikin, mutta millainen sopimus voisi/kannattaisi mahdollisesti tehdä?
Sopimukseen laitetaan ne päivämäärät, jolloin olet pois töistä. Ja jos vapaat ei satu noille päiville, niin päivät ovat ilman muuta palkattomia.
- xxcz
Älä kuitenkaan jätä opiskelumahdollisuuttasi, jos työnantajasi ei jousta. Opiskelu mahdollistaa sinulle varman ammatin, opiskelun ohessa kyllä keikkatöitä riittää.
- airre
Itse eroaisin ja opiskelisin täydellä teholla. Kyllä se koulu menee nopee ohi ja sitten sitä saakin olla koko loppuelämänsä töissä..
Eikö tämä vaihtoehto ole mahdollinen vai onko se ihan pakko opiskella työn ohella? Harmittaa, että monella tuntuu näin olevan, kun sitä joutuu pettymään huomatessaan että työntekijä ei ole niitä yksinkertaisiakaan asioita koulussa jaksanut opiskella.
Ystäväni lapsi opiskelee samaan aikaan ja tekee yötöitäkin, ja kuulemma on kehuskellut sillä että ei tentitkään läpi mene kun niin paljon töitä tekee. Ei ainakaan minusta kuulosta kovin järkevältä.
En tarkoita että kaikilla työnteko häiritsisi opiskelua, voihan jotkut opinnot olla hyvin vähän ponnisteluja vaativia. - oon nuori
Hmmm... Ei käy kateeksi minun pitää opiskella koska olen vasta ylä koulussa niin se on aika tärkeää vaikka muistini on kehno ja numerot 4-6! Niin opiskelen vaikka väkisin eikä työpiakoissa saisi kieltää opiskelua koska se on tärkeää elämässä ihminen oppii koko ajan uusia asioita ei sitä voi kieltää ja mitä töissä tehdään ei tiedetä mitä pitää tehdä niin istutaan ja pelataan kun ei muutakaan tekemistä niinkö??
Mitä ihmiset tekevät ilman opiskelua?? Eihä me tiiettäis mitä pitäs tehä jos ei saada oppii! Oikeesti...!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119