Ajatteko jenkkiautolla kesät talvet? vai onko eri jenkki kesäksi ja toinen talveksi? vai onko talveksi jonkin muun maan kärry? Meijjän porukalla kun on nuita Chryslereitä pari kappaletta niin molemmilla tulee ajeltua kesät talvet, kuitenkaan vanhempia kuin 1992 ne eivät ole..
Kesä ja talvi jenkit
20
1203
Vastaukset
- kokemusta on
Kyllä nuilla nykyjenkeillä voi talvenkin ajaa, ovat niin lähellä eurooppalaista makutottumusta. Hyvä ero nykyjenkin ja harrastejenkin välissä on polttoaineensyottö, ruiskupelit kuluttavat selvästi vähemman ja lähtevät nöyrästi käyntiin kun taasen kaasutinkoneet ryystävät enemmän ja käynnistämiseen mene aikaa enemmän, usein vielä ei toimivien rikastimien vuoksi. Tämän vuoksi vanhemmilla jenkeillä ei juurikaan kukaan viitsi lähteä talviautoilemaan.
Esim. työpäivän jälkeen lähdet käynnistämään autoasi, ruiskukoneilla ajavat ovat jo kaukana kun vielä sotket parkkipaikalla kaasupoljinta saadaksesi vanhan autosi moottorin käymään siedettävästi.- ^^^^^^^^^^
En oikein ymmärrä väitettäsi vanhemman jenkin soveltumattomuudesta talviautoksi.
Itse ajoin samalla autolla (70-luvun alun chevelle 350cid) 1985-1994 ympäri vuoden, enkä kyllä huomannut mitään ongelmia talviajossa.
Autossa ei ollut minkäänlaista lisälämmitintä moottorille ja käymään lähti aina, lämpötilasta riippumatta. Eikä edes vaatinut minkäänlaisia "rituaaleja".
Kaasu pohjaan, jolloin automaattiryyppy meni päälle ja sen jälkeen starttaus, jolloin auto käynnistyi.
Oikein kovilla pakkasilla (86 ja 87) toi mun chevelle oli ainoa auto, joka silloin työpaikan pihasta työpäivän jälkeen käynnistyi, siitä sitten annettiin apuvirtaa näihin "oikeisiin" talviautoihin. Edes hyvänä käynnistyjänä pidettu Lada, ei lähtenyt käymään ilman apuvirtaa, eikä kyllä ne uudemmat ruiskuautotkaan.
Koko tuon n.10 vuoden ajoista ja tankkauksista pidin kirjaa ja keskikulutus koko 10 vuoden ajalta oli n.14,5l/100km. Ajosta suurin osa oli Tampereella ja sen ympäristössä ajelua, enemmän kaupungissa kuin maantiellä.
Yhtenä nykyisistä kulkuvälineistä on saksalaisvalmisteinen perhefarmari 4,2l V8 koneella, se vie hiukan enemmän, kuin mitä toi chevelle vei.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaan, amerikkalaisella ajetaan edelleen ympäri vuoden, välillä nelivetoisella maasturilla ja vain kesällä 2-paikkaisella harrasteautolla. - Tämä talvi
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
En oikein ymmärrä väitettäsi vanhemman jenkin soveltumattomuudesta talviautoksi.
Itse ajoin samalla autolla (70-luvun alun chevelle 350cid) 1985-1994 ympäri vuoden, enkä kyllä huomannut mitään ongelmia talviajossa.
Autossa ei ollut minkäänlaista lisälämmitintä moottorille ja käymään lähti aina, lämpötilasta riippumatta. Eikä edes vaatinut minkäänlaisia "rituaaleja".
Kaasu pohjaan, jolloin automaattiryyppy meni päälle ja sen jälkeen starttaus, jolloin auto käynnistyi.
Oikein kovilla pakkasilla (86 ja 87) toi mun chevelle oli ainoa auto, joka silloin työpaikan pihasta työpäivän jälkeen käynnistyi, siitä sitten annettiin apuvirtaa näihin "oikeisiin" talviautoihin. Edes hyvänä käynnistyjänä pidettu Lada, ei lähtenyt käymään ilman apuvirtaa, eikä kyllä ne uudemmat ruiskuautotkaan.
Koko tuon n.10 vuoden ajoista ja tankkauksista pidin kirjaa ja keskikulutus koko 10 vuoden ajalta oli n.14,5l/100km. Ajosta suurin osa oli Tampereella ja sen ympäristössä ajelua, enemmän kaupungissa kuin maantiellä.
Yhtenä nykyisistä kulkuvälineistä on saksalaisvalmisteinen perhefarmari 4,2l V8 koneella, se vie hiukan enemmän, kuin mitä toi chevelle vei.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaan, amerikkalaisella ajetaan edelleen ympäri vuoden, välillä nelivetoisella maasturilla ja vain kesällä 2-paikkaisella harrasteautolla.Tässä vastauksessakin puhut menneestä ajasta, silloin 15-25 vuotta sitten ei vielä -70 luvun autotkaan olleet kovin vanhoja ja automaattiryypytkin oli kunnossa.
Mutta tänä päivänä, viitsisitkö ajella -60-70 luvun autolla läpi talven? Ovatko n. 40 ikäiset autot vielä niin hyvässä kunnossa (automaattiryyppykin) jotta niillä pärjäisi talven kaikki rospuuttokelit? Nyt loka-marraskuussa ovat viimeisetkin vanhat jenkkiautot hävinneet katukuvasta? Nykyjenkkejä ainoastaan näkyy. - Harrastaja.
Tämä talvi kirjoitti:
Tässä vastauksessakin puhut menneestä ajasta, silloin 15-25 vuotta sitten ei vielä -70 luvun autotkaan olleet kovin vanhoja ja automaattiryypytkin oli kunnossa.
Mutta tänä päivänä, viitsisitkö ajella -60-70 luvun autolla läpi talven? Ovatko n. 40 ikäiset autot vielä niin hyvässä kunnossa (automaattiryyppykin) jotta niillä pärjäisi talven kaikki rospuuttokelit? Nyt loka-marraskuussa ovat viimeisetkin vanhat jenkkiautot hävinneet katukuvasta? Nykyjenkkejä ainoastaan näkyy.Mistähän se johtuu, että kun puhutaan jenkkiautoista, niin aina, lähes poikkeuksetta tuodaan esiin museoautot. Ei kai nyt tämänpäivän liikenne voi olla mitenkään kiinni museovehkeistä, on sitten kyseessä amerikkailainen ja tai jokin muu?
Jos nyt joku haluaa aijaa 40v autolla, niin siitä vaan, mutta kyllä ns. nykyautot ovat ihan eri maailmasta.
Yrittäkää nyt hyvät ihmiset pysyä tässä päivässä. - näin 2012
Harrastaja. kirjoitti:
Mistähän se johtuu, että kun puhutaan jenkkiautoista, niin aina, lähes poikkeuksetta tuodaan esiin museoautot. Ei kai nyt tämänpäivän liikenne voi olla mitenkään kiinni museovehkeistä, on sitten kyseessä amerikkailainen ja tai jokin muu?
Jos nyt joku haluaa aijaa 40v autolla, niin siitä vaan, mutta kyllä ns. nykyautot ovat ihan eri maailmasta.
Yrittäkää nyt hyvät ihmiset pysyä tässä päivässä.Johtuu siitä että nuo vanhat isokokoiset autot ovat jenkkiautoja, ne erottuvat selvästi katukuvassa muusta liikenteestä ja nämä uudenaikaiset pienet nykyjenkit eivät ole enää mitään autoja vaan samaa kertakäyttömassaa kuin muunkinmaalaiset autot.
Eivät autot ole paljoakaan muuttuneet, edelleen on neljä pyörää ja peltilaatikko ja bensiiniä poltetaan. - Fanfan.
näin 2012 kirjoitti:
Johtuu siitä että nuo vanhat isokokoiset autot ovat jenkkiautoja, ne erottuvat selvästi katukuvassa muusta liikenteestä ja nämä uudenaikaiset pienet nykyjenkit eivät ole enää mitään autoja vaan samaa kertakäyttömassaa kuin muunkinmaalaiset autot.
Eivät autot ole paljoakaan muuttuneet, edelleen on neljä pyörää ja peltilaatikko ja bensiiniä poltetaan.Juu, jos on kaksi pyörää, eikä peltilaatikkoa, se onkin moottoripyörä?:D
Mutta kuski sentään edelleen molemmissa?;D - C1500
Ettet vaan tarkoita "nyky jenkillä" näitä koreassa tehtyjä Daewoo "chevroletejä" ?
- Koreasti
C1500 kirjoitti:
Ettet vaan tarkoita "nyky jenkillä" näitä koreassa tehtyjä Daewoo "chevroletejä" ?
Tämä Daewoo kauppa olikin GM:lle kaikista surkuhupaisinta, kun ei enää itse kyetty autoja suunnittelemaan, ostettiin valmis aasialaismerkki ja muutettiin nimi vain Chevroletiksi. Näin niitä "laadukkaita Chevyjä" nykyisin valmistetaan.
- A600
C1500 kirjoitti:
Ettet vaan tarkoita "nyky jenkillä" näitä koreassa tehtyjä Daewoo "chevroletejä" ?
Miksi joka käänteessä vedetään tuo "Daewoo"-kortti esiin, onhan niitä nyt paljon muitakin jenkkiautoja?
Tarkoitat korealla ilmeisesti Etelä-Koreaa? - nykyjenkit
A600 kirjoitti:
Miksi joka käänteessä vedetään tuo "Daewoo"-kortti esiin, onhan niitä nyt paljon muitakin jenkkiautoja?
Tarkoitat korealla ilmeisesti Etelä-Koreaa?Onko muita nykyjenkkejä enää kuin Chrysler/Dodge ja Chevrolet(daewoo) suomessa? Tarkoitan henkilöautoja, en mitään työkaluja.
- A5000
nykyjenkit kirjoitti:
Onko muita nykyjenkkejä enää kuin Chrysler/Dodge ja Chevrolet(daewoo) suomessa? Tarkoitan henkilöautoja, en mitään työkaluja.
Cadillac ja Ford.
Mutta ei ole enää Plymouttia, ei Pontiacia, ei De Sotoa, ei Hudsonia, ei Cordia, ei Mercurya. Paljon on merkkejä kadonnut vuosilymmenten aikana.
Mikä on sitten työkalu? Eläkeläismummon kauppakassina neliveto Pickup, onko työkalu vai onko nuorenmiehen revittelymustang?
Onkos se Hummeri työkalu vai mikä? - daewoo=chevrolet
A5000 kirjoitti:
Cadillac ja Ford.
Mutta ei ole enää Plymouttia, ei Pontiacia, ei De Sotoa, ei Hudsonia, ei Cordia, ei Mercurya. Paljon on merkkejä kadonnut vuosilymmenten aikana.
Mikä on sitten työkalu? Eläkeläismummon kauppakassina neliveto Pickup, onko työkalu vai onko nuorenmiehen revittelymustang?
Onkos se Hummeri työkalu vai mikä?Paketti- ja lava-autot ovat työkaluja, jos et tiennyt.
Taitaa käytännössä olla nuo korean chevyt niitä nykyjenkkejä joita paljon myydään ja ajetaan suomessa. - ^^^^^^^^^^
daewoo=chevrolet kirjoitti:
Paketti- ja lava-autot ovat työkaluja, jos et tiennyt.
Taitaa käytännössä olla nuo korean chevyt niitä nykyjenkkejä joita paljon myydään ja ajetaan suomessa.Koreassa tehty chevrolet ei ole jenkki, vaan korealainen kulkuneuvo.
Lava-autot työkaluja?, kuten esim, Cadillac Escalde EXT tai Chevrolet Avalanche? - onaboy
Tämä talvi kirjoitti:
Tässä vastauksessakin puhut menneestä ajasta, silloin 15-25 vuotta sitten ei vielä -70 luvun autotkaan olleet kovin vanhoja ja automaattiryypytkin oli kunnossa.
Mutta tänä päivänä, viitsisitkö ajella -60-70 luvun autolla läpi talven? Ovatko n. 40 ikäiset autot vielä niin hyvässä kunnossa (automaattiryyppykin) jotta niillä pärjäisi talven kaikki rospuuttokelit? Nyt loka-marraskuussa ovat viimeisetkin vanhat jenkkiautot hävinneet katukuvasta? Nykyjenkkejä ainoastaan näkyy.meillä 60 ja 80 luvun jenkit ympäri vuoden liikenteessä ja lähtee käyntiin silloin kun kinnerit jättää parkkipaikalle ja molemmissa manuaaliryyppy ja iso hyvä akku joten on idioottivarmoja liikkeellelähtijöitä
Eli tuon kommenttisi(nimim. kokemusta on) mukaan omistamani Cadillac, vm. -83 on siis nykyjenkki?? 30 vuotta vanha nykyjenkki?? Digitaalin ruisku, kolmas talvi menossa, apuvirtaa annettu muutaman kerran noille uudemmille "talviautoille" (volvo)... ja aina on pois päästy sieltä minne on ajettu... no ei siinä, aina oppii uutta näköjään......
- Boy.
Juu, kyllä ruiskut on askel eteenpäin kehityksessä, niin talvi- kuin kesäkäytössäkin.
Meillä talviautona GV AWD, lämpiää nopeasti tuplalämmityksen ansiosta ja on muutenkin mukava ja helppo auto talvikäytössä.
Kesäautona Buick coupe, saattaisi olla tavellakin mukava ajella, mutta ei ole vain raaskittu suolakylpyjä hänelle antaa.:D Tosin Buickissa ei ole muutenkaan talvivarustusta.
Mukavuudesta kyllä joutuu hieman enemmän maksamaan, mutta elämä on kallista. - zzzzz1
Kohta 40v mopari päivittäin ajossa ympäri vuoden. Kyllä näillä pärjää siinä missä kesälläkin kun vaan on kunnossa.Käyntiin on lähtenyt kovillakin pakkasila. Joidenkin mielestä jenkkien "ylitehostettu" ohjaus on huono talvella, eipä ole mun menoa haitannut.
Hieno juttu! Itsekin ajelen tänä vuonna ekaa kertaa talvella tuolla LeBaronilla ja kyllä on niin hyvä talviauto että!
Ostinhan minä tuon kärryn jo vähän yli vuosi sitten, mutta vasta kesäksi otin liikenteeseen, olisi kannattanut ottaa aiemmin kun sisätilat pakkasella lämpiää melkein heti ison moottorin (V6) johdosta, toisin kuin tuossa diesel PT Cruiserissa.
Ohjaus toimii kyllä hyvin minunkin autossa, ei ongelmia.
:)
- onania
"onaboy14.12.2012 06:49
meillä 60 ja 80 luvun jenkit ympäri vuoden liikenteessä ja lähtee käyntiin silloin kun kinnerit jättää parkkipaikalle ja molemmissa manuaaliryyppy ja iso hyvä akku joten on idioottivarmoja liikkeellelähtijöitä "
Miten käsiryyppy ja iso akku vaikuttaa liikkeellelähtöön? käynnistymiseen ehkä, mutta liikkeelle lähtö on ihan eri juttu. Vai mitä onanistiboy?- Moottorin avulla...
"Liikkeellelähtö" on pitkälti kiinni siitä käynnistymisestä, you know. :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958