Tupakka ja alkoholi laittomaksi

Alkkislapsi

Olen sitä mieltä että alkoholi ja tupakka pitäisi olla laitonta Suomessa! Meidän alkoholikulttuuri on aivan väärä ja nykyajan nuoret eivät juo alkoholia nautinnon vuoksi vain yleensä ryhmäpaineen takia ja monesti vain känniä saavuttaen. Miksi emme pysty juoda vaikka lasillisen punkkua ruuan kanssa? (vaikka sekin maistuu kauhealle) Miksi on pakko juoda mäyriksen verran kaljaa joka ilta/viikko/ jopa kuukausi on liikaa.
On tutkittu että alkoholin haittavaikutukset ovat pahemmat kuin monen suomessa laittoman huumausaineen, niin miksi alkoholi silloin on laillista? Miksei ne laittomat huumeet ole silloin myös laillisia?
Ja tupakka.. Tupakka vahingoittaa vakavasti itseäsi ja muita ympärilläsi. Miksi tupakka on laillista jos siitä ei ole mitään hyötyä? Tupakka ja alkoholi molemmat maistuvat kauhealle, ja kuka jaksaa olla lastenvahti kaverilleen kun on kännissä tyhmä? Raittiina voi olla yhtä hauskaa, jopa hauskempaa! Ja ei ikinä tule sitä huomisen krapulaa.
Olen siis 20v nuori nainen ja olen itse rellästänyt kaupungin kaduilla 12 vuotiaana kun äiti ei laatinut minkäänlaisia rajoja. Pikkusiskoni (ja monet tuttavani) ovat joutuneen vatsalaukun huuhteluun alkoholin takia, ja joillakin on jo munuaiset huonossa kunnossa (huom kaikki 18-25v!). Moni tuttavistani ovat menehtyneet alkoholin tuomien haittavaikutuksien takia (esim huono päätöksenteko; kännissä ajelu) Äidilläni ja monella muulla sukulaisella on KOL, joka voi johtaa keuhkosyöpään. Isälläni ja monella muulla sukulaisella on alkoholismia ja se todellakin laittaa muutkin kärsimään. Puhumattakaan miten yleistä väkivalta kotiolosuhteissa on..Masennus ja itsemurha... Alkoholi vain pahentaa ongelmaa!
On tutkittu että alkoholi vähentää serotonin tuotantoa. Pelkästään serotonin vähyys ja Suomen pimeät vuodenajat altistavat masennukselle. Ja koska suomen kultuuriin kuuluu tunteiden vaimentaminen ja joka pyhään on pakko tungeta se h'lvetin alkoholi... Omat pyhäni kuin joulu yms. suorastaan v'tuttaa viettää perheeni tai kavereiden kanssa koska heidän mielestä kohokohtana on aina että riittääkö alkoholi kaikille. Mieluummin olen kotona itsekseni alkoholittoman glögini ja joulutorttujeni kanssa!
On myös tutkittu juttu että vaikka olisit kuinka kännissä, muistat mitä on tapahtunut juhlimisiltana. Joten typeryyksiä ei voi selittää alkoholilla!

Joten haluan kysyä:
Kenen mielestä alkoholi pitäisi kieltää ja kenen mielestä ei pitäisi? Miksi?

8

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkkisgigo

no ei pidä kieltää.. syy: Kännis on kivaa

• jani1986

no mitä se vaikuttais vaikka kiellettäis? salakuljetus vaan kasvais ja kun sitä pystyy ittekki tekemää...sama juttu tupakin kanssa.
      pitäkää viherpiiperäjät huoli omista asioista.
      Viina on hyvää ja ennalta ehkäisee flunssaa

• Mikimi

itsekään en näe mitään iloa alkoholissa ja tupakassa

• t3rkkari

Mielestäni voi ottaa lasillisen seuran vuoksi, mutta ei ikinä kännin haussa! Suomessa pitäisi olla joku alkoholinkäytön koulutus jonka avulla voisi muuttaa tätä kulttuuriamme..! Harmittaa että heikkomielisten mielestä ei esim. uskalla olla oma itsensä ilman alkoholia..

• Vituttaaa

Ja minua taas suorastaan vituttaa sinun kaltaiset absolutistit.
      Syy miksi juodaan paljon on juuri se känni jolloin on mukavaa ja jos et itse juo muitten ihmisten kanssa ja itket siitä niin se on sinun tappiosi.
      Ja tuo, että pädet tutkimuksiin on täysin turhaa paskan jauhamista. Tuokin,että on todettu, että ihminen muistaa kaiken vaikka olisikin juonut ei todellakaan pidä paikkaansa, sillä itse olen juonut itseni muutaman kerran sellaiseen kuntoon etten ole muistanut yhtään mitään seuraavana aamuna ja on saanut pyydellä anteeksi ihmisiltä ja kysellä mitä oli tehnyt.
      Joten ole hiljaa ja mene imemään sitä pillimehuasi...

• kaikkien kukkien jne

Kirjoittaja lopettaa vuodatuksensa ihan nappitoteamuksella, jotta kökkii kotona yksikseen torttujen parissa. Noin käy kun tuomitsee lähimmäistensä elämäntapoja, ei kannattaisi. Ei maailmasta viinanjuonti lopu, vaikka kuinka valitettaisiin. Kaverit kylläkin.

• Näkokulmia

Kolmasosa väestöstä pimahtaisi lopullisesti, jos heidän ainoat ilonsa ja rentoutumiskeinonsa sekstaamisen ohella otettaisiin heiltä pois.

"Miksi tupakka on laillista jos siitä ei ole mitään hyötyä?"

Tupakoinnilla on ahkeruutta ja sosiaalisuutta lisäävä vaikutus tietynlaisiin ihmisiin. He ovat joka tapauksessa ihan pysyväisluonteeltaankin hieman epätovoisia, joten plussan puolelle jäädään.

"kuka jaksaa olla lastenvahti kaverilleen kun on kännissä tyhmä"

Aikuisten kuuluu osata ryypätä siivosti. Lähes kaikki osaavatkin. Jotkut osaavat jo teininä.

"On myös tutkittu juttu että vaikka olisit kuinka kännissä, muistat mitä on tapahtunut juhlimisiltana"

Jahas. Et taidakaan olla 20-vuotias, saati sitten kovin alkoholisävytteisessä ympäristössä elänyt sellainen. Miksi valehtelet? Moni juoppokin on rehellinen.

"Miksei ne laittomat huumeet ole silloin myös laillisia?"

Miksi olisivat? Mitä vähemmän, sitä vähemmän. Alkoholi on vanha, tutkittu, tuttu ja "hyväksi todettu" aine, jonka aiheuttama päihtymystila on helposti ja tarkasti todettavissa esimerkiksi liikenteessä. Alkoholi on käytännössä myös hyvä apuväline hieman estoisempienkin ihmisten tutustuttamisessa vastakkaiseen sukupuoleen.

• Jo on aikoihin...

Tupakoivat ovat epätoivoisia? No, mielipide tuokin. Omasta mielestäni toisia määräilemään pyrkivät ovat epätoivoisia yksilöitä. Jos mulla ei ole hauskaa, ei muillakaan saa olla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe