Läpinäkyvät hampaat!

NäkymätönHammas

Kävin muutama kuukausi sitten hammaslääkärissä. Olen peruskoulun päättänyt nuori naisen alku. Hammaskalustoni on hyvässä kunnossa, purenta täydellinen ja reikiä vain harvoin, sekä hoidan hampaitani säännöllisesti.

Kuitenkin huomattiin, että jokin "syövyttää" etuhampaitani.
Minulta kysyttiin, sairastanko syömishäiriötä ( oksentelenko ) tai juonko paljon sokerisia juomia ( mehua, cocista yms.)
Vastasin molempiin kieltävästi. Mainitsin kuitenkin syöväni harvoin.

He sanoivat kyseessä olevan seuraavanlainen tilanne:
Minulla syömättömyyden takia vatsahapot nousevat suuhun, ja huomaamattomasti ne kuluttavat etuhampaani. Nyt sen jo huomaa. Etuhampaiden reunoista näkyy läpi.

Järkytyin tästä aivan kamalasti, lääkärit eivät sanoneet mitä pitäisi tehdä.

Lopetin virvoitusjuomien käytön sekä yritin opetella syömään säännöllisesti.
Juomien jättäminen vielä onnistui, mutta syöminen ei sitten millään.

Nyt kysynkin, oletteko te törmänneet tälläiseen ongelmaan? Kuinka tälläistä hoidetaan?

Pelkään menettäväni hampaani kokonaan =(

31

8181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jännän äärellä

En pysty tarjoamaan sinulle mitään apua, mutta olen kiitollinen avauksestasi.

Itsekin olen nuomannut etuhampaideni olevan hieamn läpikuultavia ja luonnollisesti ihmetellyt asiaa. Kukaan ei koskaan hammaslääkärissä ole sitten vaivautunut asiasta huomauttamaan... Itselläni johtuu varmasti niinikään mahahapoista, sillä sairastan refluksitautia jossa nuo hapot niin ikään nousevat välillä suuhunkin asti.

En tiedä voiko syöpyneelle hampaalle paljoakaan tehdä, mutta sinuna painuisin kiireen vilkkaa ravinoterapeutin juttusille. Hän voisi auttaa sinua säännöllisen ruokailurytmin saavuttamisessa.

• puuhastelija

Hampaan kiille on melkoisen läpikuultavaa. Sinulla on varmasti
      nuorena paljon kiillettä hammasluun päällä ja siksi se vaikuttaa läpikuultavalta.

Eroosiota voit välttää googlettamalla sanan "eroosio" ja opiskelemalla asiasta.
      Vältä limuja ja happamia juomia, sitrushedelmiä, omenaa, marjoja jne. Kaikkea voi kohtuudella käyttää. Jos kyseisiä tuotteita nautit, älä harjaa hampaita tuntiin, koska hapot pehmentävät kiillettä, jolloin se kuluu harjatessa nopeasti.

Tarkkaile itseäsi: tuleeko happamia röyhtäisyjä suuhun? Tuntuuko suu usein kuivalta (alentunut syljeneritys)? Puretko hampaita yöllä tai päivällä yhteen?

Parasta on, että menet hammaslääkäriin puhumaan asiasta. Happovaivoihin on lääkkeitä ja hoitoja, kuten on myös alentuneeseen syljeneritykseen.

• NäkymätönHammas

Kiitos vastauksista (:

Ymm, olen jutellut kerran ravitsemusterapeutin juttusilla, ollessani sairaalassa.
      Viikon sairaalajakson aikana huomattiin todella vähäinen ruokailutottumukseni.
      Olen ollut pienestä asti nirso ja vuosi vuodelta on pois jäänyt ruokia kun ne ovat alkaneet oksettaa minua tai maistumaan pahalta.
      Nyt syön enää lähinnä lihaa, riisiä ja perunaa sekä hedelmiä.Mutta sen puoleen juon todella paljon maitoa. Monia litroja päivässä.
      Syön parin, kolmen päivän välein. Siitä on oikeastaan tullut elämäntapa.
      Voin hyvin, enkä koe tarvetta muuttaa ruokailuani.
      Näläntunteeni on hävinnyt, ja minulle ei oikein voi sanoa että syö silloin kun on nälkä; minulla saattaa olla nälkä kerran tai pari viikossa..

Se syömisestäni. Nyt pohtimaan takaisin hammasasioita...

• Ruokamuori

Jos olet tosissasi, eikä tämä ole trolli, niin kannattaisi alkaa huolehtia muustakin kuin hammaskiilteestä.
      Ruokailutottumuksesi ovat surkeat ja vaaralliset. Kuvittelet hallitsevasi itsesi, sitä paremmin nyt, kun et enää tunne nälkääkään.
      Totta kai tuntuu hyvältä, kun aivot pumppaa endorfiineja peittääkseen kropan kärsimyksen.
      Henki haisee ketoasidoosilta ja välillä hengästyttää kakalla istuessa, mutta olethan muita fiksumpi.

Lopeta tuollainen typerällä ja vaarallisella dieetillä elvistely ja itsesi pilaaminen. Hampaat saa vielä kuntoon vaikka laminaateilla, mutta muun ruumiin kanssa varaosien kanssa voi olla tiukempaa, varsinkin kun lienet varsin nuori.

• Lukuhäriö

Milloin te ihmiset opettelette lukemaan? Viestissä lukee "elämän tapa" ei dieetti.
        Kokemuksesta tiedän ettei ole helppoa opetella syömään uusia ruokia jos on kovin nirso. Kyllä se pikkuhiljaa siitä. Tsemppiä yritykseen!

• Ruokamuori

Pahoittelen, että et ymmärtänyt. Dieetillä tarkoitan ruokavaliota. Kyseessä on tietysti anglisismi ja pitäisi olla huolellisempi, mutta terveydenhuoltoalan kirjallisuudesta tuo termi jää helposti käyttöön.
      Tuo NäkymätönHammas-nimimerkin kuvaama ruokavalio on joka tapauksessa sairas ja johtaa ajan kanssa peruuttamattomiin vaurioihin, ellei asiaan saada muutosta. Kuten itsekin ilmeisesti tiedät, muutos ei tule helposti eikä itsestään. Kuulostaa siltä, että nimimerkki voi tarvita ammattiapua tässä. Joka tapauksessa toivon tietysti kovasti, että nuori nainen saa ravitsemusasiansa kuntoon, jolloin hammaspuolenkin tilanne selkiytynee. Toivotan minäkin tsemppiä, ja kehotan hakemaan myös apua, jos omat voimat eivät riitä.

• KiitosPaljonVastauksista

Itse olen kärsinyt vuosikymmenet refluksista, joka on nukkuessa nostanut suuhun asti väkeviä mahanesteitä, jotka liuottavat hampaita.

Pesen nykyään hampaani Sensodyne Pro-Emalj -tahnalla, maksaa paljon, mutta sen pitäisi suojata hampaita eroosion vaikutuksilta - toivottavasti pitää paikkaansa.

Koska hampaani ovat aina olleet keltaiset, niin olen käynyt kaksi kertaa valkaisemassa hampaani hammaslääkärillä ja kerran kosmetologilla, joka oli ihan onneton tunari ja pitäisi lailla suojata asiakasta, ettei niin huonot valkaisijat pääse ihmisten hampaita ja ikeniä pilaamaan - voi sitä ikenien punoitusta ja kirvelyä, eikä hampaat vaalenneet yhtään. En saanut rahojani takaisin, vaikka oli takuu, että rahat takaisin, ellei tule tulosta.

Hampaiden vaalennukset olen tehnyt noin 10 vuoden aikana, eli en liian tiheään.

Valkaisujen jälkeen olen huomannut, ja myös hammaslääkärini huomasi, että hampaani ovat haurastuneet lisää. Varsinkin etuhampaiden pinta on mennyt nopeasti läpinäkyväksi ja osin keltaisen laikukkaaksi, mutta niissä on myös sellaisia pintarailoja paljon ja kuulemma halkeamisen riski on iso.

Olen myös pessyt hampaitani apteekin vaalentavilla tahnoilla joskus kesäisin. Vaikka Yotuel on kai yksi turvallisimmista, niin sekin aiheuttaa läpinäkyvyyden lisääntymistä. Pepsodent White Now on yksi pahin hampaiden pilaaja. Vaikka pesin sillä vain muutamia kertoja, niin sen huomasi ja roskiin sen nakkasin.

Kysyin hammaslääkäriltäni joskus viisi vuotta sitten, mitä on tehtävissä ja voiko kiillettä vahvistaa. Hän sanoi, että voisi laittaa kuoret (laminaatit), jolloin hampaat pitäisi ensin hioa pienemmiksi, että kuoret mahtuu päälle.

Kysyin myöhemmin samaa asiaa toiselta hammaslääkäriltä ja hän tuomitsi kuoret täysin, oikein tosi vahvasti sanoi, ettei missään nimessä laminaatteja, vaan voisi laittaa vaikka etuhampaiden alaosaan paikka-ainetta, ettei omat hampaat pääse murenemaan. Ja jotkut kuulemma peittävät paikka-aineella koko etuhampaat esim. vaalentavat sillä konstilla, jos ei hammas enää vaalennusta kestä.

Kysyin sitten kolmannelta hammaslääkäriltä, mitä hän suosittelee, kun noin ristiriitaiset olivat nuo kahden lääkärin vastaukset. Hän oli sitä mieltä, ettei ainakaan paikka-ainetta, sillä se värjäytyy nopeammin kuin omat hampaat ja lohkeilee myös helposti, jos narskuttelee hampaita - sitähän minä joskus teen. Enemmän oli laminaattien kannalla, mutta vain, jos ei millään enää jaksa hampaitaan katsella.

Olen tosi ihmeissäni siitä, että missä on se lääkärin etiikka nykypäivänä? Tuntuu, että tehdään bisnestä hampaiden vaalennuksilla ihan huoletta ja on jo vuosikausia väitetty, ettei se vahingoita hampaita. Eilen sitten luin, että tutkimusten mukaan vaalennus nopeuttaakin hampaiden haurastumista - voi hittolainen!

Miksi hampaiden valkaisemisen haitoista puhutaan niin vähän? Koska se on niin iso ja lisääntyvä rahantuoja hammaslääkärikeskuksille! Epäeettistä ja itsekästä touhua!

Mistä johtuu hammaslääkäreiden niin eriävät neuvot etuhampaiden pintojen esteettisessä korjauksessa laminaattien tai paikka-aineella korjauksen välillä?

Onko olemassa sellaisia laminaatteja, ettei omia etuhampaita tarvitsi hioa tyngiksi tai ollenkaan?

Osaisiko joku neuvoa ja varsinkin perustella, mitä kannattaa tehdä ja miksi? Mitä ei kannata tehdä ja miksi ei?

• KiitosPaljonvastauksista

Pari kysymystä vielä.

Pitääkö paikkaansa, että jo omaa hammasta hiotaan laminaatin/kuoren laittoa varten, niin sitten tulee vihlontaongelmia?

Lumineers-kuoret eivät vaadi omien hampaiden hiontaa. Eikö niitä laiteta Suomessa, kun niin vähän löytyy tietoa Lumineers-laminaateista? Mitä hyviä ja huonoja puolia niissä on?

Joku väitti, että laminaattien laiton jälkeen voi joutua vuosien päästä laittamaan kokonaan uudet kruunut. Näinkö on? Jos, niin miksi näin on?

Tummuuko laminaattien reunat ja jos, niin miksi ja mitä on tehtävissä sitten, että tummuuden saisi pois?

• kontraan

Jos bruksaat niin laminaatit ei sinulle käy ja kun hionta menee syvälle niin siinä on toinen kontraindikaatio.
        Kruunut käy.

Kontraindikationen e.max
        ◾Seitenzahnbrücken, welche bis in den Molarenbereich reichen
        ◾4- und mehrgliedrige Brücken
        ◾Inlaybrücken
        ◾Sehr tiefe subgingivale Präparationen
        ◾Patienten mit stark reduziertem Restgebiss
        ◾Bruxismus
        ◾Freiendbrücken/Extensionsglieder
        ◾Maryland-Brücken
        ◾Unterschreitung der notwendigen Verbinder- und Mindeststärken
        ◾Alle nicht als Indikationen aufgeführten Anwendungen sind kontraindiziert
        ◾Temporäre Eingliederung von IPs e.max Press Restaurationen

Kiitos.

Bruksaan vain, jos menen unissani kyljelleni nukkumaan, mutta herään sitten aika pian. Ennen nukuin kyljelläni ja ongelma oli paljon isompi. Haaveilin niis Lumineers-implanteista, ettei tarvitsisi hioa hampaita.

En nyt ihan ymmärrä tuota "Kontraindikationen e.max" - pitänee googletella.

• mainos_temppu

Lyhytkin bruksaus voi tuhota hampaat tai vääntää laminaatit irti.
        Laminaateissa käytetään yleisesti litiumdisilikaattia. tuotemerkiltään esim e.max.
        Laminaatit vaatii lähes aina jonkin verran hiomista, muuten niitä ei saa "päälle".

mainos_temppu kirjoitti:

Lyhytkin bruksaus voi tuhota hampaat tai vääntää laminaatit irti.
        Laminaateissa käytetään yleisesti litiumdisilikaattia. tuotemerkiltään esim e.max.
        Laminaatit vaatii lähes aina jonkin verran hiomista, muuten niitä ei saa "päälle".

Okei, kiitos selvennyksestä. Minulle ei sitten kävisi laminaatit. Mutta entäs jos pidän öisin niitä hammassuojia, onnistuisko sitten?

Tai kävisikö paikka-aineella pinnoitus? Ehkei..

Jos yllä olevat ratkaisut eivät käy, mitähän on tehtävissä?

Kummallista, että toinen hammaslääkäri ehdotti laminaatteja, toinen paikka-aineella pinnoitusta ja kumpikin tiesivät, että bruksaan. Mitenhän eivät maininneet, että on rahan hukkaa vain ne toimenpiteet...

Voiko valkaisemalla saada nuo keltaiset läntit pois hampaista? Jos, niin tulos olisi kai sitten kokonaan läpinäkyvä? Ei mikään kaunis näky sekään.

Lumineers -laminaattejahan on mainostettu niin, että laminaatti on ohut piilolinssi, eikä hammasta tarvitse hioa ollenkaan. Onko sekin tieto taas pelkkä mainospuhetta?

KiitosPaljonVastauksista kirjoitti:

Okei, kiitos selvennyksestä. Minulle ei sitten kävisi laminaatit. Mutta entäs jos pidän öisin niitä hammassuojia, onnistuisko sitten?

Tai kävisikö paikka-aineella pinnoitus? Ehkei..

Jos yllä olevat ratkaisut eivät käy, mitähän on tehtävissä?

Kummallista, että toinen hammaslääkäri ehdotti laminaatteja, toinen paikka-aineella pinnoitusta ja kumpikin tiesivät, että bruksaan. Mitenhän eivät maininneet, että on rahan hukkaa vain ne toimenpiteet...

Voiko valkaisemalla saada nuo keltaiset läntit pois hampaista? Jos, niin tulos olisi kai sitten kokonaan läpinäkyvä? Ei mikään kaunis näky sekään.

Lumineers -laminaattejahan on mainostettu niin, että laminaatti on ohut piilolinssi, eikä hammasta tarvitse hioa ollenkaan. Onko sekin tieto taas pelkkä mainospuhetta?

Oma korjaus, Lumineers -laminaatti on ohut KUIN piilolinssi, eikä hammasta tarvitse hioa ollenkaan - siis pitääkö paikkansa?

• mainos_temppu

Laminaateille on annettu erilaisia nimiä. On vain olemassa laminaatteja ja ne tehdään lähes aina posliinista. Hampaan hionnan tarve on aina potilaskohtainen, se selviää vastaanotolla.
        Asiaa harrastavan hammaslääkärin löytäminen voi olla haastavaa.

• Lumineers_Kuopiossa

http://www.esteettinenhammashoito.fi/fi/palvelut/posliinikuorikot_taytteet/

Ei ole mainos, vaan lähes ainoa tieto, jonka Lumineers -kuorista löysin ja kiinnostaisi tietää, missä muualla näitä kuoria Suomessa saa?

"Lumineers on amerikkalainen tuotemerkki kuorikkohoidolle, jossa oman hampaan pinnalle liimataan ohut posliinikerros ilman, että omia hampaita joudutaan poraamaan tai puuduttamaan. Vastaanotollamme tehdään esteettistä hammashoitoa samalla toimintamallilla. Hoitomuoto on yleistymässä helppoutensa johdosta, mutta ei sovellu asiakkaille, joilla on hampaissa suuria asentovirheitä."

Tehdäänkö näitä Oulun korkeudella?

• mainos_temppu

Noita tehdään joka paikassa. Kysyt vaan non-prep-laminaatteja tai laminaatteja.
        e.max tai empressistä tuo vastaanotto näyttää laittavan. Niitä on yli 10-vuotta käytetty.
        Netistä löytyy paljon tietoa ja kuvia.
        Ei ne kaikille käy ja vahvempiakin materiaaleja on markkinoilla.

Kiitos! :)

• Paikka-aine

Paikka-aineen käytössä hampaiden etualueella on monesti ongelmana värjääntyminen, muovi kun on huokoista materiaalia. Lisäksi jos puhutaan pitkäikäisestä ratkaisusta, kannattaa valita laminaatti.

Muovilla paikkaaminen on siitäkin hankalaa, että joka kerta kun muovipaikkaa joudutaan korjaamaan, pitää vanha porata kokonaan pois, ja tämä tarkoittaa sitä että aina joudutaan poraamaan myös lisää omasta hampaasta.

• melkein_mummo

Haluaisin vain hieman lohduttaa sinua, ettei ne hampaat ihan noin vaan häviä. Minä olen nyt viisikymppinen nainen, ja minulle on nuoruudesta asti jankutettu, että juotko paljon sellaisia oikein happamia mehuja jne. No en! En todellakaan juo muuta hapanta kuin piimää. Muutama vuosi sitten selvisi, että olen vuosikausia kärsinyt tietämättäni refluksitaudista. Yhä on hampaat suussa, läpinäkyvinä.

Kiitos "melkein_mummo" lohdutuksesta. Tiedänhän minä, ettei ne hampaat mihinkään häviä, mutta alkavat jo näyttää vähän epämiellyttävälle, joten siksihän minä sitä ratkaisua etsin.

Jos olisikin tasaisen läpinäkyvät, niin ehkä niitä sietäisi, mutta laikut harmittaa.

• refluksikko2016

Sama juttu! Olen astmaatikko, ja minulle on lapsena syötetty sellainen lääkelasti, mikä ei todellakaan ole terveellistä (kortisonia, antibiotteja, lisäksi inhaloitavia astmalääkkeitä jne). Vatsa on vaivannut aina ja pysyvät hampaat vaurioituivat melkein heti puhjettuaan. Lisäksi suussani on kaksi risaa maitohammasta (niissä on enemmän paikkaa kuin hammasta). Eli yli kolmenkymmenen vuoden rasituksesta huolimatta kaikki hampaat ovat yhä suussa.

Jotenkin outoa, että refluksi näkyisi etenkin etuhampaissa. Vatsahapothan tulevat kurkusta päin, eli syöpyä pitäisi ensimmäisenä nimenomaan taka-alahampaiden purupinnat. Voisiko syynä olla jokin muu? Syljen puute? Yleensä ihminen tietää, jos on hankalaa regfluksia. Se oikeasti tekee kurjan olon, rintakehän taakse korventaa. Voi tuntua samalta kuin hengenahdistus. Jos harrastaa laulua, niin yleensä on ääniongelmia (ja muutenkin ääni voi olla käheä).

Paras vinkkin yölliseen refluksiin on nostaa sänky lievästi yläviistoon. Eli laittaa korokepalat sängyn yläpäädyn jalkojen alle. Viistossa nukkumiseen tottuu nopeasti, ja se helpottaa oloa. Minulta lääkäri kielsi suklaan. Jos tupakoi ja käyttää alkoholia, niin kannattaa lopettaa. Muuten lienee yksilöllistä, minkä maha sietää. Itseään kannattaa kuunnella.

• Hapot

Refluksin myötä tulevat hapot tarttuvat kieleen ja kieli hankaa yläetuhampaita. Siksi ne kuluvat eniten. Sama pätee oksenteluun. Ja sokerin aiheuttamaan ns mehupullokariekseen, joka reikiinnyttää pikkulasten hampaat.

Kiitos mainos_temppu.

COMPONEER hammaslääkärimateriaalien tehtaalla valmistettu komposiittinen lumineerin kaltainen levy, joka siirretään yhdellä käynnillä pysyvästi hampaaseen kiinnittämällä se valossa kovettuvalla materiaalilla. Tulos on nopeasti kaunis, halvempi ja etenkin nuorille helpompi.

Koska kyseessä on komposiitti, on tavallisiin materiaaleihin verrattuna kestävyys paljon parempi. Toisaalta, jos verrataan laminaatteihin ja lumineereihin, se vanhenee nopeammin ja vaatii ehdottomasti uudistamista 6-7 vuoden kuluttua.

Pitää vielä tutkailla tätä, jos kestäisi paremmin bruksaajallakin.

• kpvkpv

Onko kenelläkään kokemuksia noista komposiitti-laminaateista?

Värjäytyvätkö komposiitti-laminaatit helposti, vai miksi ne pitää ehdottomasti uudistaa 6-7 vuoden kuluttua?

• Sekalaista

Sekalaista yllä olevaan keskustelun kulkuun liittyen:
      Jos hampaissa on jo kulumaa, voi olla järkevää "jarruttaa" kulumista lisäämällä jotakin materiaalia kuluneeseen kohtaan, jotta hammas itsessään ei kuluisi niin herkästi. Purenta asettaa rajoituksensa.
      Hammaslääkäreillä voi olla hieman eri näkökulmat hoitoon. Laminaatteja ehdottava ajattelee, että tällä saadaan pitkäksi aikaa kestävä ja kaunis lopputulos. Yhdistelmämuovikorjausta ehdottava ajattelee, että yritetäänpä vielä mennä pienemmällä korjauksella ja käyttää muovia, jolloin laminaattihoito on vielä myöhemmin mahdollista jos ja kun sitä tarvitaan. Yhdistelmämuovikorjaus ei todellakaan ole ikuinen, mutta aina sillä muutaman vuoden selviää eteenpäin ja halvempihan se on huomattavasti. Ulkonäkö ei ole tietenkään posliinin veroinen. Eli on päätettävä, haluaako parhaimman kestävyyden ja estetiikan heti, silläkin ehdolla että sekin on joskus (....20 vuoden???) kuluttua uusittava vai yrittääkö vielä lykätä sitä eteenpäin ja tehdä vasta on muovilla ei enää pärjää. Potilaan ikä merkitsee aika paljon. Parikymppisen hampaita kannattaa korjata muovilla mutta viisikymppiselle valitsisin kyllä posliinit.
      Lumineers ja muut non-prep-laminaatit ovat siitä ongelmallisia, että niillä voi tehdä vain aika pieniä korjauksia. Oman hampaan pitää olla varsin hyvä, sillä tällainen laminaatti on todellakin hyvin ohut, eikä peitä suuria asento- tai värivirheitä. Laminaattia oli se mitä materiaalia tahansa, ei myöskään voi tehdä epäsuhtaisen paksuksi ts. toisesta kohdasta (esim. hampaan ulkopinnalta) hyvin ohueksi ja toisesta kohdasta (kulunut hampaan kärki) paksuksi, materiaali ei kestä sitä. Valitettavasti laminaattia varten on yleensä hampaan pintaa hiottava, sillä jos ei näin tehdä, tulee herkästi paksun näköiset hampaat, jotka eivät ole kauniit. Lumineers itsessään voi olla piilolinssin ohut, mutta sementillä sekin on kiinnitettävä. Tämä paksuntaa rakennetta.
      Narskuttelijalla kaikki keramia on ongelmallista. Riski lohkeamiselle on olemassa. Ja voi se oma hammaskin lohjeta. Purentakisko tulisi tehdä ja sitä myös käyttää.
      Componeer on oma lukunsa, yksi tuotemerkki, myös vastaavia muita on. Ulkonäkö parempi kuin pelkällä yhdistelmämuovilla, pinta sileämpi ja kiiltävämpi, miellyttävän tuntuinen. Se kuitenkin kiinnitetään samaisella paikkausmuovilla, jota tulee kohtalaisen paksu kerros. Ihan pikkuvirheisiin en terveissä hampaissa lähtisi näitä tekemään. Sopii parhaiten mielestäni silloin, kun hampaat ovat jo muovilla runsaasti korjaillut, mutta jostain syystä ei haluta posliinilaminaatteja. Vähän kuin välimuoto suoran muovipinnoituksen ja posliinilaminaatin välillä. Valmiin Componeer-laminaatin istuvuus ei ole lähellekään yksilöllisesti valmistetun posliinin luokkaa, jolloin kiinnityssauma on aika paksu. Aika kelvollisen näköisiä näistä kuitenkin tulee, etenkin kun useampi hammas vaatii korjausta. Yksittäisen hampaan korjaamiseen soveltuu huonommin, erottuu muista silloin. Uusimistarvetta tietyin väliajoin en ymmärrä; uusittava kun ei enää toimi. Näistä ei ole kovin pitkäaikaista kokemusta vielä.

• Paritjutut

Laminaatteilla korvataan käytännössä kaikkia puutteita- ohuina ja usean millin paksuina kerroksina.
        Monoliittinen Zirkon on tarkoitettu juuri koville purijoille, sitä ei saa puremalla rikki yksittäisestä hampaasta. Sen voi myös tehdä ohuena.

• kpvkpv

Kiitos paljon sinulle nimimerkki "Sekalaista". Tosi hyvää tietoa hyvin kerrottuna. :)

Kiitos paljon myös nimimerkille "Paritjutut". Tärkeä vinkki myös tuo Zirkon! :)

• kpvkpv

Vielä tuli mieleeni yksi kysymys: Jotkut hammaslääkärikeskukset mainostavat, että jos on hampaissa läikkiä eroosiosta johtuen, niin hampaiden vaalennus auttaa tasoittamaan hampaiden väriä.

Itselläni siis on keltainen hammasluu/hampaat, jotka eivät olet keltaiset värjäytymien vuoksi.

Uskallanko valkaisuttaa hampaani? Vai hammasluuniko on oikea ilmaus?
      Eikö valkaisu vain haurastuta hampaitani lisää?
      Onko vastuutonta ehdottaa, että eroosiohampaiden omistajien kannattaisi valkaista hampaansa?

Kiitos!

• EiEroosiolle

No onhan se ahneuden ja liekö typeryydenkin huippu, jos joku hammaslääkärikeskus mainostaa, että eroosiohampaiden läikikkyyttä voisi vähentää valkaisulla:

"Hampaiden eroosio aiheuttaa kiilteen kulumaa ja hampaiden kellastumista.
      Hampaiden eroosio tarkoittaa hammaskiilteen liukenemista, joka voi aiheutua esimerkiksi happamista ruoaista tai juomista. Myös mahahappojen nouseminen suuhun, refluksitauti, voi aiheuttaa hammaseroosiota.
      Hampaiden eroosio tarkoittaa hammaskiilteen liukenemista, joka voi aiheutua esimerkiksi happamista ruoaista tai juomista. Eroosion vaurioittamia hampaita ei tule valkaista, koska se saattaa aiheuttaa lisävaurioita hampaisiin."

Lähde: https://fi.webdento.com/hampaiden-valkaisu-kotona/

• Olar

Mutta niin vain hammaslääkärikeskukset edelleen valkaisevat hyvinkin läpinäkyviä ja railoisia hampaita - on se vastuutonta hommaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      3060
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      771
    Aihe