Tapauksessani on 2 asiaa. Eli, sairastan MS-tautia, jonka olen salannut työssä. Toinen asia: meillä on töissä todella huono ilmapiiriä, kyttäystä, kyyläystä, kontrollointia ollut aina, työhyvinvointikyselyt pohjamudissa jne. Itse olen saanut olla melko "rauhassa", kuitenkin viime kuussa pomoni piti minulle puhuttelun erään projektin edistymisen suhteen. Sovimme tuolloin, että järjestämme asiasta keskustelun viikon sisällä.
Pari päivää tuon jälkeen jäin sairauslomalle, kun MS alkoi oireilla, jouduin vielä samalla viikolla sairaalahoitoon. Sain sairaalasta sairauslomaa melkein 3 viikkoa, todistuksen tästä toimitin henkilöstöosastolle (pomo ei nää sairaustodistuksia)
Olen edelleen melko huonossa kunnossa ja minulla oli jatko sovittuna neurologille. Pomoni kuitenkin ilmoitti viime viikolla, myöntävät sairauslomaa ainoastaan työterveyslääkärin kirjoittamana. Kun menin työterkkuun tänään ja vein epikriisit sairaalasta mukanani, sanoi lääkäri, että pomoni oli ollut häneen yhteydessä ja kieltänyt sairausloman kirjoittamisen, koska oikea syy sairauslomaan on "konflikti työssä" (he eivät siis tiedä MS-taudistani) Työterveyslääkäri kirjoitti sairauslomaa 2 päivää vaikka neurologi olisi kirjoittanut kuukauden. Onko tämä edes laillista? Työterveyslääkäri nuhteli minua siitä, että olen salannut sairauden työyhteisössä.
Jep ja olen lähdössä ko duunista mahdollisimman pian!
Saako pomo olla yhteydessä työterveyslääkäriin?
21
3974
Vastaukset
- kieroja riittää
Ai pitäis kaikenmaailman akoille ja ukoille kertoa sairauksistaan, heh heh. Koko työyhteisö ei koskaan ole tuollaisen luottamuksen arvoinen, harvoin edes pomot. Aina ne sopivan paikan tullen hiertävät veistä haavassa tavalla tai toisella. Älä vaan missään nimessä luota keneenkään täysillä.
- samaa mieltä,kieroja
Aivan totta, ja hyvin kirjoitettu.
- c~~
Kuulostaa kyllä aika vedätykseltä, että ensin salaa sairautensa työnantajalta, mutta olettaa kuitenkin, että työnantajan pitäisi maksaa sairausajan palkkaa siitä samasta sairaudesta...petoksen yritys suorastaan.
Tottakai voit olla ensimmäisen lääkärin kirjoittaman sairausajan verran pois töistä, koska jo hänen kirjoittamansa todistus oikeuttaa poissaoloon, mutta palkkaa sinulle maksetaan vain työterveyslääkärin hyväksymän saikun mukaisesti. Juuri siksi olisi ollut parempi, että olisit kertonut sairaudestasi työhöntulotarkastuksessa - koska siellä pitää rehellisesti kaikista työntekemiseen vaikuttavista asioista kertoa.- pomo polvilleen
Pidä puoliasi vaan, laillistetun lääkärin tai erikoislääkärin antama todistus on pätevä, missään lakipykälässä ei ole kohtaa, missä työntekijä voidaan velvoittaa käymään juuri työnantajan määräämällä puoskarilla. Kyllähän ne yrittää vedättää työpaikoilla vaikka miten, mutta ei muuta kuin kova kovaa vastaan
- alkup vastaa
Tosiaan siis sen verran, että olen ollut työpaikassani vuodesta 2006 ja MS minulla on diagnosoitu 2009, eli työhöntulotarkaituksen aikoihin olen ollut terve.
- liilii
alkup vastaa kirjoitti:
Tosiaan siis sen verran, että olen ollut työpaikassani vuodesta 2006 ja MS minulla on diagnosoitu 2009, eli työhöntulotarkaituksen aikoihin olen ollut terve.
Suin kannattaisi soittaa omaan ammattiliittoon, niin sieltä saat oikeita vastauksia.
- Heti tilittämään
Tarkoittaako tämä että valinta tehdään täydellisten terveystietojen perusteella ja sairastuneen saa potkaista pellolle? Sairaudet ja häiriöt on niin yleisiä ettei montaakaan nuppia näkyisi töissä jos näin olisi.
- Polvistu itse
pomo polvilleen kirjoitti:
Pidä puoliasi vaan, laillistetun lääkärin tai erikoislääkärin antama todistus on pätevä, missään lakipykälässä ei ole kohtaa, missä työntekijä voidaan velvoittaa käymään juuri työnantajan määräämällä puoskarilla. Kyllähän ne yrittää vedättää työpaikoilla vaikka miten, mutta ei muuta kuin kova kovaa vastaan
http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/38247.htm
Tässä työtuomioistuimen päätös. Työntekijä ei ollut käyttänyt työnantajan määräämän työterveyslääkärin palvelua, joten se ei ollut velvollinen maksamaan yksityislääkärin määräämän sairausloman ajankohdalta palkkaa.
Työnantaja ja työterveyslääkäri olivat täysin oikeassa. - Äsh
Polvistu itse kirjoitti:
http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/38247.htm
Tässä työtuomioistuimen päätös. Työntekijä ei ollut käyttänyt työnantajan määräämän työterveyslääkärin palvelua, joten se ei ollut velvollinen maksamaan yksityislääkärin määräämän sairausloman ajankohdalta palkkaa.
Työnantaja ja työterveyslääkäri olivat täysin oikeassa.Korjaus. Työnantajalla ei ollut palkanmaksuvelvollisuutta yksityislääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen perusteella, koska työntekijällä ei ollut pätevää syytä kieltäytyä menemästä työterveyslääkärille.
- voimia toivotan
Työterveyslääkärit ja työnantajat pullistelevat sekä kovistelevat, mutta lekurilla ei ole oikeutta kertoa potilaan sairauksista työnantajalle. Koska tilanteesi on henkilöstöosaston tiedossa, varmaan pomosikin sen pian siitä kuulee.
Oikeaa tietoa saat ammattiliitosta ja myös riippumattomilta, kokeneilta lääkäreiltä. He ovat nähneet ja kuulleet kaikki työnantajien temput. Ja kuten itsekin jo tiedät, tuo työyhteisö ei todellakaan edistä vointiasi, joten jätä se taaksesi. - Puospuospuos
Pomo ei ole mikään lääkäri joten se ei ei todellakaan voi kieltää sairausloman kirjoittamista. Lääkäri/työterveyslääkäri päättää onko siihen "saikkuun" tarvetta vai ei. Varsinkin nämä työterveyslääkärit vain tuntuvat joskus olevan täysiä puoskareita.
Olen myös kuullut ja lukenut tapauksista joissa pomo ei ole yksinkertaisesti hyväksynyt lääkärin myöntämää sairauslomaa vaan käskenyt, tai ainakin yrittänyt käskeä, työntekijää jatkamaan töitään normaalisti.- Pomona kunnalla
Pomo ei voi kieltää sairausloman kirjoittamista, mutta voi päättää, maksetaanko sairausloman ajalta palkkaa vai ei. Lisäksi työnantajalla on oikeus ohjata työntekijä työterveyslääkäriin, näin pitää ainakin meillä toimia, jotta tiedetään, miten ihminen voi työssä jatkossa pärjätä.
Työntekijällä on oikeus olla esittämättä sairauslomatodistusta tai olla kertomatta sairausloman syystä, mutta tällöin työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa. Jos työntekijän poissaolo jää täysin hämärän peittoon, jo seitsemän päivän ilmoittamaton ja perustelematon poissaolo voi johtaa irtisanomiseen.
Herkästi sitä kuvitellaan, että työntekijällä olisi pelkkiä oikeuksia ja työnantaja vain maksumies, kävipä siellä työssä tai ei. - Ällös nyt viitsi
Pomona kunnalla kirjoitti:
Pomo ei voi kieltää sairausloman kirjoittamista, mutta voi päättää, maksetaanko sairausloman ajalta palkkaa vai ei. Lisäksi työnantajalla on oikeus ohjata työntekijä työterveyslääkäriin, näin pitää ainakin meillä toimia, jotta tiedetään, miten ihminen voi työssä jatkossa pärjätä.
Työntekijällä on oikeus olla esittämättä sairauslomatodistusta tai olla kertomatta sairausloman syystä, mutta tällöin työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa. Jos työntekijän poissaolo jää täysin hämärän peittoon, jo seitsemän päivän ilmoittamaton ja perustelematon poissaolo voi johtaa irtisanomiseen.
Herkästi sitä kuvitellaan, että työntekijällä olisi pelkkiä oikeuksia ja työnantaja vain maksumies, kävipä siellä työssä tai ei.Niin, tästähän on paljon kaupunkilegendaa, että työnantajan ei muka tarvitsisi hyväksyä lääkärin kirjoittamaa sairauslomatodistusta.
Sehän on täyttä puppua, eihän työnantajilla ole minkäänlaista ammatillista pätevyyttäkään tehdä terveyteen tai sairauteen liittyviä päätöksiä. Sairausajan palkan maksamatta jättäminen on sopimusrikkomus, jonka työntekijä voi riitauttaa ja tällaiset jutut työnantaja häviää käräjillä mennen tullen.
Tuollainen työnantajan harjoittama työntekijän kiristäminen sairausloman hyväksymisellä lähentelee jo suorastaan rikollista toimintaa. - Pomona kunnalla
Ällös nyt viitsi kirjoitti:
Niin, tästähän on paljon kaupunkilegendaa, että työnantajan ei muka tarvitsisi hyväksyä lääkärin kirjoittamaa sairauslomatodistusta.
Sehän on täyttä puppua, eihän työnantajilla ole minkäänlaista ammatillista pätevyyttäkään tehdä terveyteen tai sairauteen liittyviä päätöksiä. Sairausajan palkan maksamatta jättäminen on sopimusrikkomus, jonka työntekijä voi riitauttaa ja tällaiset jutut työnantaja häviää käräjillä mennen tullen.
Tuollainen työnantajan harjoittama työntekijän kiristäminen sairausloman hyväksymisellä lähentelee jo suorastaan rikollista toimintaa.Otetaanpa esimerkki. Lääkäri kirjoittaa sairauslomatodistuksen vaikkapa krapulan vuoksi. On totta, että henkilö on työkyvytön, mutta koska kyseessä on itse aiheutettu tila, työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa. Tosin harva menee lääkäriin krapulaa valittamaan.
Vastaavasti työntekijä voi käydä kosmeettisessa leikkauksessa, esim. laitattamassa silikonit. Sairausloma on tarpeen, muttei työnantajalla ole minkäänlaista velvollisuutta kyseistä "mukavuus"leikkausta maksaa (ellei kyse ole sairauden hoidosta).
Edelleen, Kela ei hyväksy työuupumus-diagnoosia, joten se ei maksa työntekijälle siitä sairauspäivärahaa, mikä puolestaan kuuluu työnantajalle siltä ajalta, kun se maksaa työntekijälle palkan. Käytännössä työnantajallakaan ei ole velvoitetta tuosta diagnoosista palkkaa maksaa. Sama koskee kaikenlaista mielipahaa ym., jotka eivät ole sairauksia.
Omasta työpaikastani ei yksikään todistus lähde ilman minun allekirjoitustani eli hyväksyntää palkanlaskentaan. Eri taloissa on eri käytännöt. Meillä kyllä osataan arvioida sairaudet ihan viran puolesta, mutta on tietenkin aloja, missä ei osata. Samoin ns. omalla ilmoituksella voidaan olla poissa sillä edellytyksellä, että lupa esimieheltä on saatu.
Työnantajalla on oikeus passittaa työntekijä työterveyslääkärille. Tietyn poissaolorajan jälkeen se on molempia osapuolia sitova velvollisuus. Jos työntekijä ei esitä sairauslomansa syystä todistusta ollenkaan, palkkaa ei yleensä tarvitse maksaa, ja asiasta voi tulla muitakin seurauksia.
Kannattaa tutustua esim. tähän tekstiin http://www.tietosuoja.fi/uploads/zipqyauwgl18z_1.pdf
Oma kokemus työterveyslääkäreistä on se että he ovat unohtaneet hippokrateen valan ja kuuntelevat enemmän työnantajaa kuin työntekijää.
Multakin työterveyslääkäri kehtasi kysyä että olenko oikeutettu työterveyteen ja sitten ummisti silmänsä monelle asialle jotten olisi saanut pidempää sairaslomaa.- --------------------
Hui... Itse olen menossa vihdoin lekurille... todennäköisesti hankalampaa kyseessä.
Pelottaa jo, kun näitä lukee etteikö saa sairastaa... Itse olen äkkiä menettänyt jo painoakin kilotolkulla. Mieskaveri kummastelee- kun kuitenkin syön normisti.
Pomoni haluaisi minun pysyvän duunissa.
en ole varma, jaksanko koko ensi vuotta, tai onko mahdollista muutenkaan kun operoidaan..
Niin... oishan tuota duunissa, unohtuis osin kivutkin. - kaikkea sitä on
Oletpa ihme tyyppi. Tehän joudutte pitämään yhteisen palaverin pomo, työterveys ja tuleeko siihen kelasta tai jostain joku kun aletaan arvioimaan työkykyäsi. Todellakin pilaat asiasi salailulla. Yhdessähän ne pitää sopia ja katsoa minkä verran kykenet tekemään ja pitääkö palkata joku saikkuasi paikkaamaan. Ei se pomo ole mikään vihollinen. Sehän pitää sinut leivässä. Kyllä on kummalliseksi mennyt tuokin työnteko. Huh huh. Säälittää pomosi kun joutuu tuollaista kieroilijaa roikuttamaan työväen joukossa. Vittu kun on päästään sairasta sakkia nykyajan työntekijät. Häpeä edes jos osaat. Yrität siis maksattaa tautisi pomolla, vaikka se on syytön tautiisi.
- voi voi niin
Olet huumori-ihmisiä ja yrität epätoivoisesti provoilla?
Ei näitä asioita katsota "yhdessä", kyllä työntekijä katsoo ne ammattitaitoisen lääkärin kanssa. Ei missään palavereissa, johon pomo muka osallistuisi. Jos ei provosi olisi noin säälittävä, olisin nauranut sille makeasti. - Pomona kunnalla
voi voi niin kirjoitti:
Olet huumori-ihmisiä ja yrität epätoivoisesti provoilla?
Ei näitä asioita katsota "yhdessä", kyllä työntekijä katsoo ne ammattitaitoisen lääkärin kanssa. Ei missään palavereissa, johon pomo muka osallistuisi. Jos ei provosi olisi noin säälittävä, olisin nauranut sille makeasti.Pitkistä sairauslomista seuraa ainakin ns. julkisyhteisöissä aina yhteispalaverit (ellei kyse ole jostain "selvästä" tapauksesta, kuten tapaturmainen, hyvin parantunut luunmurtuma). Tietyn sairauspäivämäärän ylittäminen johtaa työkyvyn arviointipalavereihin, missä on mukana työntekijä, esimies, työterveyslääkäri, työsuojelun edustaja jne. Palavereissa arvioidaan, onko henkilöllä mahdollisuus jatkaa omassa työssään vai tarjotaanko hänelle muuta työtä. Tähän arvioon pystyy työterveyslääkäri sitä "ammattitaitoista lääkäriä" paremmin.
Tämä kannattaisi työntekijänkin nähdä omana parhaanaan.
- Pomo on pipi.
Pomoni kuitenkin ilmoitti viime viikolla, myöntävät sairauslomaa ainoastaan työterveyslääkärin kirjoittamana.
Täällä myöntää sairaslomat lääkäri.
Tosiasiassa he voivat listata lääkärit joiden kirjoittamia lomia eivät ota huomioon ollenkaan.
Näinpäin se ei mene.
Asioi samoin kuin ennenkin erikoislääkäreillä.
Mikäli palkkaa ei makseta niin se on laitonta ja siitä tulee sitten muita seurauksia.- Usko jo
Kuule, ei ole laitonta. Asiasta on ihan työtuomioistuimen päätös, joka on ketjuun ylemmäs linkitetty. Työnantajalla on oikeus ohjata työntekijä työterveyslääkärille ja olla hyväksymättä muiden lääkärien myöntämiä sairauslomia.
Jos et mene töihin, sinulle niitä seurauksia tulee. Valitettavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618000- 1334584
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.333867- 213198
- 232752
- 292707
- 502366
- 252200
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3952152- 322099