Siksi annoin kenkää. Totuus irtisanomisista

Boss -65

Haluan kertoa totuuden miksi annoin kenkää yli 20 henkilölle yrityksestä, jossa olin ollut osaston esimiehenä ensin vuosia ja sitten osastoesimiehen esimiehenä, joten tunsin henkilöstöstä henkilöitä aika hyvin. Osan olin ollut mukana rekrytoimassa. Tämän vuoden alkupuolella oli yrityksemme YT-neuvottelut.

Annoin irtisanomislapun, koska henkilö oli laiska. Oikeasti takapuoli laahasi maata, askel oli verkkainen ja työnteho äärimmäisen huonoa. Istuskelemista, kahvilla oloa, ylipitkiä taukoja, nojaamista, ryhditöntä olemusta, vetelehtimistä. Näitä henkilöitä oli n yksi kolmannes.

Annoin irtisanomislapun, koska henkilö oli sopankeittäjä ja moitti esimiehiä, yrityksen arvoja, johtoa, omaa lähiesimiestään.Tälläinen henkilö isoon ääneen luo negatiiivista ilmapiiriä ja ahdistavat niitä, jotka haluavat tehdä työnsä. Valittamista valittamisen jälkeen. Näitä henkilöitä oli kaksi kolmannesta.Luulevat että olevat kehittäjiä, koska antavat ideoita, turhanpäiväisiä ideoita, joilla vain tuhlataan aikaa ja energiaa.

Tässä totuus, kun tein valintaa, ketkä lähtee. Ei ollut vaikeaa.

23

1814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FFFF

      No olisit vetänyt itsesi hirteen, olethan ollut syyllinen moisen ongelman kehittymiseen. Olisit samalla auttanut monia muita.

    • aivan varmasti :)

      just joo, niin varmaan... etkö mitään muuta parempaa ja kehittävämpää keksinyt kun irtisanomislapun? muistithan siihen sitte syyksi kans kirjoittaa nuo mainitsemasi asiat eikä mitään tylsää tuotannollisista ja taloudellisista...

    • yks työntekijä

      Myönnät siis tehneesi virherekrytointeja...

      On totta, että negatiiviset ihmiset aiheuttavat pelkällä olemassa olollaan negatiivisiä fiiliksiä muissa työntekijöissä, se pitäisi tajuta itsesi

    • 12+12

      ei tänne kirjoittele yksikää oikea yrittäjä... mutta näitä wannabe -juttuja riittää...

    • heksuliini1

      Satu tarina et voi tolla perusteella ketään irtisanoa.
      Syyllistysit laittomaan irtisanomiseen.Kyllä jos olet
      Työnjohtaja sinun pitäisi tuntea.YT.LAKI

      • ent yrittäjä

        Tottakai lapussa lukee virallisena syynä tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta JOKAINEN työantaja vastaavassa tilanteessa käyttää TODELLISINA perusteina aloittajan kirjoittamia syitä. Olen itsekin kerran antanut kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä kaverille, joka oli laiska ja epärehellinen varas...


      • Baskeriville
        ent yrittäjä kirjoitti:

        Tottakai lapussa lukee virallisena syynä tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta JOKAINEN työantaja vastaavassa tilanteessa käyttää TODELLISINA perusteina aloittajan kirjoittamia syitä. Olen itsekin kerran antanut kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä kaverille, joka oli laiska ja epärehellinen varas...

        Miksi irtisanoit varkaan? Sellaisenhan voi potkaista pihalle ilman irtisanomisaikaa per heti, kun purkaa työsopimuksen. Kyllä varastaminen kelpaa työsopimuksen purkuperusteeksi.


      • ent yrittäjä
        Baskeriville kirjoitti:

        Miksi irtisanoit varkaan? Sellaisenhan voi potkaista pihalle ilman irtisanomisaikaa per heti, kun purkaa työsopimuksen. Kyllä varastaminen kelpaa työsopimuksen purkuperusteeksi.

        Purinkin sopparin, mutten hölmönä mennyt heti tekemään rikosilmoitusta, enkä ymmärtänyt antaa valvontakameran nauhoja ja kassan kontrollinauhaa poliisille. Työsuhdeturva on niin kova, että riitti, kun työsuojelupiirin tarkastajien läsnäollessa kaveri vakuutti syyttömyyttään. Eipä auttanut, vaikka varastamisesta oli KIISTATTOMAT todisteet, vaan kaverin oli annettava jatkaa töissä. Lopetin sitten yritykseni erään palvelumuodon ja annoin kenkää tälle varkaalle tuotannollisista ja taloudellisista syistä...


      • erarwetb
        ent yrittäjä kirjoitti:

        Tottakai lapussa lukee virallisena syynä tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta JOKAINEN työantaja vastaavassa tilanteessa käyttää TODELLISINA perusteina aloittajan kirjoittamia syitä. Olen itsekin kerran antanut kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä kaverille, joka oli laiska ja epärehellinen varas...

        Tosi surkeassa jamassa firmasi pyörii,,,tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottavat ovat takaisinottovelvollisuuden piirissä,,,,9kk on pitkä aika ennenkuin pääset uudelleen palkkaamaan väkeä.
        Toisaalta tiedän juttusi huuhaaksi koska sinulla ei ole pienintäkään hajua Yt_laista ja firmassa on ihan muut henkilöt jotka irtisanovat kuin sinun asemassa olevat pikku päälliköt.


      • ent yrittäjä
        erarwetb kirjoitti:

        Tosi surkeassa jamassa firmasi pyörii,,,tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottavat ovat takaisinottovelvollisuuden piirissä,,,,9kk on pitkä aika ennenkuin pääset uudelleen palkkaamaan väkeä.
        Toisaalta tiedän juttusi huuhaaksi koska sinulla ei ole pienintäkään hajua Yt_laista ja firmassa on ihan muut henkilöt jotka irtisanovat kuin sinun asemassa olevat pikku päälliköt.

        Tottakai otin huomioon takaisinottovelvollisuuden. Irtisanoin varkaan keväällä ja painoin itse pidempää päivää, jotta sain luovittua kesälomakauden yli. Sitäpaitsi on olemassa työtuomioistuimen ennakkotapauksia, joissa on annettu hyväksyntä sille, että irtisanotun henkilön tehtävät saa jakaa jäljelle jääneitten työntekijöiden kesken.

        Yrittäjän on joskus pakko tehdä hankalia päätöksiä, joiden johdosta joutuu venymään. Tärkeintä oli kuitenkin, että tuollaisen kelvottoman työntekijän sai palkkalistoilta hevonv*ttuun! Oli muuten erittäin helppo myydä firma pari vuotta tapauksen jälkeen, kun jäljellä oleva henkilöstö oli ahkeraa, rehellistä ja motivoitunutta. Myynnistä on kulunut reilu kymmenen vuotta ja edelleenkin on kauppasummasta sijoitettuna rahaa pahan päivän varalle...


    • Yit on pa..a

      joskus vaan käy huono tuuri. Laiskat ja kierot jää... lojaalit ja ahkerat saa kenkää.

    • Mersumies

      Eipä sun tiimi vetänyt yhtä köyttä ja syyllinen olit SINÄ

    • kovapomo

      Oli avaus totta tai ei, niin ainakin itse asia pitää paikkansa.

      Saan vaikuttaa ketkä lähtee YT:issä. Tässä kriteerit:
      - Valittajat. Ei niitä jaksa kukaan kuunnella, vaan myrkyttyvät lisäksi koko yhteisön ilmapiirin
      - "Sooloilijat". Näitä voi olla erilaisia personaallisuuksina, mutta kaikkia yhdistää se, että eivät tee sitä mitä heiltä odotetaan; tai mitä pitäisi tehdä. Jos palaute ei auta ja homma selvästi asetu raiteilleen, niin sitten ulos.
      - Selvät lain/käytöstapojen ym rikkojat. Tietysti esimerkiksi rikoksesta kiinnijääneet laitetaan ilman YT:täkin välittömästi pihalle, mutta "harmaan alueen" tyypit lähtee seuraavaksi. Esimerkiksi työkavereille naljailua, naisten epäasiallista kähmimistä pikkujouluissa tms. Yksi kerta voi olla vahinko, mutta jatkuva vastaava käytös => seuraavassa YT-kierroksessa nimi on varmasti listalla.

      Jos teet työsi (hyvin), ja olet lähtökohtaisesti positiivinen ja suhtaudut kunnioittavasti työkavereihisi, niin et ainakaan ole ekana vaaravyöhykkeellä.

      Sitten on eri asia, jos kokonainen osasto tms joudutaan irtisanomaan firman strategian muutoksena tms, niin silloin "tavallisiakin" ihmisiäkin joudutaan irtisanomaan. Mutta näitä ei tapahdu mitenkään hirveän usein yhdessä firmassa (Nokia ehkä poikkeuksena, mutta toisaalta sen kasvuvauhtikin oli aika huimaa 90-luvulla).

    • boss also

      No juu, taitaa olla myös huono johto talossa, jos työntekijätkin ovat noin "motivoituneita". Homma lähtee johtamisesta ja siitä sitten alas päin.

      • duunari12312

        Mitä se motivaatio on?


    • perseennuolijat

      Herrojen itsensä luomia ongelmia joita eivät halua korjata vaan lisäävät kyräilyä pelolla johtamalla,managment by perkele.

      nuolijat ja sukulaiset etusijalla YT:ssä,nähty on ja monta kertaa.

    • Katso peiliin

      Näinhän se on, eli kenkää niille jotka ei ole pomon nuoleskelijoita tai muuten ei sovi ulkoisesti pomon silmiin.
      Totuushan on se että jos pomoksi on pääsyt minäitte henkilö joka toimii tyyliin, "olen oikeassa ja muut väärässä". Silloinhan se yritys ei tuota ja menee kokoajan alamäkeen.
      Tottakai se tuntuu pomosta inhottavalta jos joku alainen haluaa kehittää ja nosta yrityksen tuottavuutta kertomalla muille kehitysidean. Siinä onkin minä ittepomon äkkiä kerrottava kyseisestä henkilöstä ettei toteuta yrityksen arvoja ja näin luo negatiivista ilmapiiriä.
      Miksihän nykyiset pomot ei osaa kysyä henkilöstöltä ajatuksia millä yritystä kehitettäis, vaan turvaavat selustansa viellä näillä ruskekielisillä jotka on aina samaamieltä minäitte pomon kanssa.

    • Boss -65

      Ei ole wannabee-juttu. Toki myönnän, että noin 100-150 rekrytoinnista mitä olen tehnyt, on osa myös niitä, joista hyvän alun jälkeen kuoriuutuukin valittajia tai laiskoja. Ja olen yksikössä siinä asemassa, jonka tehtäviin kuului alusta loppuun neuvotella ja tehdä valinta. Konsernin lakimies oli keneltä kysyin kaikki lakiin perustuvat asiat.

      Jos joku luulee, että hyvä tekijä lähtee on se harhaa. Itse ainakin jätin ne parhaimmat, ne jotka olivat antaneet oman näyttönsä ja uskonsa tulevaisuuteen. Mutta valittajat, työpaikan myrkyttäjät ja laiskat lähtivät.

      Ja tietysti syynä luki tuotannnolliset ja taloudelliset syyt, mutta tässähän halusinkin tuoda ilmi ne todelliset syyt minkä perusteella tein valinnan.

      • niinpä niin

        Samalla tavalla ne "hyvät" työntekijätkin ovat irtisanomisuhan alla kuin muut kun tulee yt neuvottelut. Siinä vaiheessa oikeasti pätevän kannattaa alkaa hakemaan uutta työpaikkaa. Lisäksi se pätevä ei voi olla varma, etteikö jossain vaiheessa joutuisi epäsuosioosi vaikka tällä kertaa selviäsi, joten viisainta on etsiä uutta paikkaa.


      • qdfbftrh
        niinpä niin kirjoitti:

        Samalla tavalla ne "hyvät" työntekijätkin ovat irtisanomisuhan alla kuin muut kun tulee yt neuvottelut. Siinä vaiheessa oikeasti pätevän kannattaa alkaa hakemaan uutta työpaikkaa. Lisäksi se pätevä ei voi olla varma, etteikö jossain vaiheessa joutuisi epäsuosioosi vaikka tällä kertaa selviäsi, joten viisainta on etsiä uutta paikkaa.

        Ei ne hyvät työntekijät ole samalla viivalla huonojen kanssa...

        Pitäisihän se nyt olla päivänselvää ihmisille että jos vaikka 100 työntekijän firmasta pitää 10 laittaa ulos niin tottakai sieltä laitetaan ulos ne jotka eivät tuota mitään. Eihän tällaisessa tilanteessa ole mitään järkeä lähteä pistämään niitä parhaita työntekijöitä ulos.

        Asia on sitten eri jos koko firma laittaa lapun luukulle.

        Ei YT-laissa määritellä mitenkään sitä että pitää tasapuolisesti laittaa hyviä ja huonoja työntekijöitä ulos...

        Yllättävän moni ihminen ei myöskään tunnu käsittevän sitä että hyvä työntekijä ei tarkoita automaattisesti perseennuolijaa.

        Tosiasia kuitenkin on se että jokaisessa firmassa on niitä parempia ja huonompia työntekijöitä. Itse olen ollut työelämässä vasta reilut 10 vuotta ja olen nähnyt molempia. Nykyisessä työpaikassanikin on monta jotka hoitavat työnsä hyvin, mutta on myös niitä jotka kitisevät ja valittavat joka ikisestä asiasta... Eihän kukaan työnantaja halua sellaisia ihisiä pitää palkkalistoilla jotka eivät tee muuta kuin valittavat. Ja tosiasiassa myöskään ne työntekijät jotka hoitavat hommansa eivät heitä jaksa kuunnella.

        Meitä on joka junaan...


      • niinpä niin
        qdfbftrh kirjoitti:

        Ei ne hyvät työntekijät ole samalla viivalla huonojen kanssa...

        Pitäisihän se nyt olla päivänselvää ihmisille että jos vaikka 100 työntekijän firmasta pitää 10 laittaa ulos niin tottakai sieltä laitetaan ulos ne jotka eivät tuota mitään. Eihän tällaisessa tilanteessa ole mitään järkeä lähteä pistämään niitä parhaita työntekijöitä ulos.

        Asia on sitten eri jos koko firma laittaa lapun luukulle.

        Ei YT-laissa määritellä mitenkään sitä että pitää tasapuolisesti laittaa hyviä ja huonoja työntekijöitä ulos...

        Yllättävän moni ihminen ei myöskään tunnu käsittevän sitä että hyvä työntekijä ei tarkoita automaattisesti perseennuolijaa.

        Tosiasia kuitenkin on se että jokaisessa firmassa on niitä parempia ja huonompia työntekijöitä. Itse olen ollut työelämässä vasta reilut 10 vuotta ja olen nähnyt molempia. Nykyisessä työpaikassanikin on monta jotka hoitavat työnsä hyvin, mutta on myös niitä jotka kitisevät ja valittavat joka ikisestä asiasta... Eihän kukaan työnantaja halua sellaisia ihisiä pitää palkkalistoilla jotka eivät tee muuta kuin valittavat. Ja tosiasiassa myöskään ne työntekijät jotka hoitavat hommansa eivät heitä jaksa kuunnella.

        Meitä on joka junaan...

        Yt-lain mukaan hyville ei saa kertoa, että he ovat turvassa. Turvaan päässeille saadaan kertoa hyvät uutiset vasta kun kertomisesta sovitaan yt-neuvotteluissa. Tai sitten kun neuvottelut kuuden viikon kuluttua lopetetaan. Jos toisin toimitaan, niin silloin rikotaan lakia.

        Juuri tässä on yt-neuvottelujen voima. Työntekijät saavat madollisuuden vetävää yhtäköyttä ja tehdä irtisanomisprosessista hankalamman työnantajalle. Tällöin työnantajalla on todellinen riski menettää tarpeellisia avaintyöntekijöitä kilpailijoille.

        Lisäksi monet modernit työtehtävät vaativat erityisosaamista, jota on vaikea arvioida. Taitava perseen nuolija voi antaa itsestään ja tekemisistään todella osaavan kuvan, ilman oikeaa tuottavuutta.


      • duunari123123
        niinpä niin kirjoitti:

        Yt-lain mukaan hyville ei saa kertoa, että he ovat turvassa. Turvaan päässeille saadaan kertoa hyvät uutiset vasta kun kertomisesta sovitaan yt-neuvotteluissa. Tai sitten kun neuvottelut kuuden viikon kuluttua lopetetaan. Jos toisin toimitaan, niin silloin rikotaan lakia.

        Juuri tässä on yt-neuvottelujen voima. Työntekijät saavat madollisuuden vetävää yhtäköyttä ja tehdä irtisanomisprosessista hankalamman työnantajalle. Tällöin työnantajalla on todellinen riski menettää tarpeellisia avaintyöntekijöitä kilpailijoille.

        Lisäksi monet modernit työtehtävät vaativat erityisosaamista, jota on vaikea arvioida. Taitava perseen nuolija voi antaa itsestään ja tekemisistään todella osaavan kuvan, ilman oikeaa tuottavuutta.

        Jokainen pelaa pelinsä tavallaan. Onko ****nuolenta jollakin tavalla huonompi tapa pitää työpaikkansa kuin tuottavasti töiden tekeminen?

        Ainakin minulle työ on tapa rahoittaa vapaa-aikaa. Jos minulla olisi rahaa riittävästi vapaa-ajan rahoittamiseen, en tietenkään tekisi töitä.


      • niinpä niin
        duunari123123 kirjoitti:

        Jokainen pelaa pelinsä tavallaan. Onko ****nuolenta jollakin tavalla huonompi tapa pitää työpaikkansa kuin tuottavasti töiden tekeminen?

        Ainakin minulle työ on tapa rahoittaa vapaa-aikaa. Jos minulla olisi rahaa riittävästi vapaa-ajan rahoittamiseen, en tietenkään tekisi töitä.

        En tuomitse mitään tapaa toimia. Tarkoitin vain, että kun ihmisiä aletaan potkia pois, niin siinä samalla voi lähteä myös tuottavaa porukkaa pois. Jossain tapauksessa voi olla firman etu antaa hyvienkin mennä jos kyseessä on todelliset ilmapiirin myrkyttäjät.

        Halusin vain sanoa, että aloittaja kärjisti asiansa, eikä asiat ole noin mustavalkoisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe