Toimintakyvyn ja omatoimisuuden säilyttäminen on tavoite

Tuntematon potilas

Eliniän pituus ei niinkään, kunhan pystyisi itse itsensä ja kotinsa hoitamaan loppuun asti.

Toisessa ketjussa on puhuttu sairauden kohtaamisesta ja sairaaloista sekä niissä saaduista kokemuksista.

Joku kertoi näinkin: " Jorvissa olen ollut monta kertaa osastolla sekä ensiapupoliklinikalla ja en mene kyllä kehumaan kohtelua tai hoitoa. Harvaa pokkeusta lukuunottamatta on kohtelu ja hoitokin ollut ylimalkaista ja tylyä. Onneksi sentään sepelvaltimoiden varjoainekuvaus sujui hyvin ja lääkäri oli rauhoittava ja ystävällinen.

Jorvilla on huono maine, eikä todellakaan syyttä!!"

En ole ollut sairaaloissa paljoakaan, no tietenkin ne synnytykset ja yksi leikkauskin, ja ikävähän sairaalassa on kotiin aina ollut.
Kohtelu on ollu aivan hyvää ja normaalia.

Tämä ketju voisi olla ilman nikkejä.

23

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21.11

Vanhalla kirurgilla sappikivet, kunnon proffa Scheinin leikkasi ja vaimonsa oli anestesiassa, ja tunnin siirtyi leikkaus kun hänen lasit istui joku rikki, hoito hyvää ja kaikki sujui kuin hyvin harjoiteltu!
      Umpisuoli Jorvissa akuuttina sunnuntai aamuna, olin yön olikohan se vaatehuone joku ei potilashuone kuitenkin, humalaiset joita tuotiin aivan taukoamatta örisi ja kiroili, hoito ja henkilökunta oli ihan mukavia en voi moitteen sanaa sanoa.
      Parin päivän päästä tuli tiukka iskias ja siellä tulikin vietettyä sitten muutama viikko.
      Pari isompaa leikkausta Meikussa ja hoito sekä henkilökunta ihania ja huolehtivaisia, ei moitteen sanaa.
      Luomia poistettu Mehiläisessä muutamia kertoja, tikityksen jälkeen kotiin.

Parempi ilman nikkiä kiva että avaaja on huomannut tuon mainita.

• Atolfia

En voi moittia Jorvin Sairaalaa. Olen ollut siellä muutaman kerran ja saanut mitä parhainta hoitoa ja palvelua. Yleensä lääkärit ovat olleet ystävällisiä ja asiantuntevia.

Käyn Jorvissa joka neljäs kuukausi kontrollissa ja aina olen saanut erittäin asian tuntevaa hoitoa.

• L - L

Kahdessa keskussairaalan kokemuksessani ei ole, itse asian lisäksi, mitään muuta epämiellyttävää kuin kahden puolen olleet, juopot paluumuuttajat jokat nukkuivat päivät ja yöt huutaa mölköttivät venäjää.

Muuten olen sitä mieltä, että mieluummin päivä leijonana kuin vuosi hiirenä.

• Annamiitta

Puolisoni on muuttunut ilkeäksi.Hän piikittelee lähinnä arvostelemalla sisaruksiani.Lisäksi hän arvostelee kovin sanoin ohjelmia,joita katson televisiosta.Vaikuttaa siltä,että hän ei antaisi minun elää muuta kuin joka sekunti hänelle.
      Onkohan tämä normaalia tuon ikäiselle.Jotenkin vaan tuntuu melkein ahdistavalta tuollainen.
      Olisiko tuo alkavan dementian merkki?

• ota selvää mikä

oikeesti vaivaa, usein sen selvittäminen vaatii ulkopuolisen apua,,,

Annamiitta,,,

se on tämänhetkiseen avioelämään kylllästymistä, eli toisinsanottuna, avioelämä ei ole sitä mitä han todella haluaa,
        voi olla että häntä kiinostaa nyt jokin kodin ulkompuolinen elämä, ja kokee avioliiton rajottavaksi ja ahdistavaksi,
        siitä tulee tuo piikittely sun muu moitiminen,, jokin on suhteessanne nyt pielessä,,

• Kiitos Ylläpidolle

asiattoman viestin poistosta!

• Carita..

Myös minun mieheni solvaa sukulaisiani, vaikkei ole ollut heidän kanssaan tekemisissä vuosiin. En voi katsoa itselleni kiinnostavia ohjelmia, sillä mies puhkuu ja tuhisee äkäisesti, kun katson moista roskaa. Aina katsotaan ohjelmia, jotka kiinnostavat miestäni ja tehdään asioita, joita hän haluaa. En muista milloin olisi tehty yhdessä mitään sellaista mitä minä haluan. Häntä ei tunnu minun jaksamiseni kiinnostavan.

• Joku yrittää

noilla peittää oman itsensä,
      koska on epäkohteliaan viestin lähettäjänä.
      Varmaan se sama ärtyisä dementiaa oireileva,
      en viitsi tarkemmin nyt sanoa.
      Mutta viestistä jäävä tunne paljastaa aggressiivisen oireilijan.

• " tuntematon "

Herääminen !

Aamu taas
      venyttelen
      kipu raastaa
      nousen astun uuuuuh
      pystyssä vielä huomaan
      keittiöön köpitän
      aamulääkkeet suuhun laitan
      suuntaan epävarmat askelleet
      helpotuksen huoneeseen
      hampaat jyystän
      suihkuun meen
      siitä alkaa päivä tää
      mitä tuo se tullessaan
      sen näkee aikanaan

PS: en ole alottaja , " tuntematon " on yksi omistamistani nimimerkeistä
      EN anna lupaa muille käyttää nimmariani.

• Minä aloitan aamuvoimisteut herättyäni jo vuoteella,
        siitä sitten suihkuun ja hampaiden pesulle,
        siitähän se päivä alkaa!
        Kalenterin tarkastus on tärkeä, sen teen samalla,
        kun avaan sälekaihtimet.

Kahvin kanssa poikkean tänne ja toivon jotain hyvää,
        mielenkiintoista löytäväni.

Usein toiveeni on toteutunutkin.

Sähköpostit ensin, vastaukset niihin ja sitten pankin sivuille laskupinkkaa alentamaan!

Pakkasta on tänään -10° C.--- Iloista keskiviikkoa!

.

• liisa.sal kirjoitti:

Minä aloitan aamuvoimisteut herättyäni jo vuoteella,
        siitä sitten suihkuun ja hampaiden pesulle,
        siitähän se päivä alkaa!
        Kalenterin tarkastus on tärkeä, sen teen samalla,
        kun avaan sälekaihtimet.

Kahvin kanssa poikkean tänne ja toivon jotain hyvää,
        mielenkiintoista löytäväni.

Usein toiveeni on toteutunutkin.

Sähköpostit ensin, vastaukset niihin ja sitten pankin sivuille laskupinkkaa alentamaan!

Pakkasta on tänään -10° C.--- Iloista keskiviikkoa!

.

Aamuisin on syytä olla varovainen.

Vajaa 2-viikkoa sitten tein sen emämunauksen, että aloitin perusteelliset venyttelyt heti aamuteen jälkeen lainkaan lämmittelemättä.

Normaali venyttely lattialla. 30 - 45:n sekunnin pidoin.
        Painoin väkisin nytkytellen itseäni aina vain alemmaksi ja pitemmälle.
        3 kiertoa.
        Noustuani ei olo ollut kummoisempi.
        Katselin sohvalla istuen puolisen tuntia aamu TV:ta ja ryhtyessäni nousemaan pääsi ähkäisy. Selkä tyntui sietämättömän kipeältä enkä pystynyt oikaisemaan itseäni.

Kävi ilmi ettei selässä ollut mitään vikaa vaan olin saanut pakaroiden yläpäät ja jänteet ärsyyntymään.
        Hieroskelija puhui hienommilla nimillä.

Pelkästään omaa varomattomuutta koska tapahtuma ei oikeastaan johtunut tiedon puutteesta vaan välinpitämättömyydestä ja valheellisesta kaikkivoipaisuuden asenteestani.

• Minuu huolestuttaa muistiongelmien kasaantuminen ajoittain niin että tulee pitkäputki päin pieltä meneviä tilanteita.
      Tulee mieleen se wanha sanonta harakasta vastatervatulla katolla...Ei tää tavallista ole vaan merkki kehittyvästä Alzhaimerin taudista, ehkä.
      Veikkaan hetkellisiä aivoverenkietohäikkiä näihin. Tai verensokerin tason alenemista paremminkin, koska vaikka voileipälan ottaminen auttaa.

Kun ruoka ja uni maittaa ja työ enimmäkseen kuin tervan juontia, niin päättelen, että kevääseen tässä voi nilkutella ilman viimeistä iltahuutoa.

• Älä puhu tuollaisia!

Olet palstan parhain herrahenkilö, kivoja viestejä kirjoitat.
        Tsempataan yhdessä! Kevät kirkastaa kaiken, tavataan vaikka silloin! :)

• isoäiti*
        Älä puhu tuollaisia! kirjoitti:

Olet palstan parhain herrahenkilö, kivoja viestejä kirjoitat.
        Tsempataan yhdessä! Kevät kirkastaa kaiken, tavataan vaikka silloin! :)

Olen nimimerkki "Älä puhu tuollaisia" kanssa aivan samaa mieltä, että palstan capt. on herrasmies parhaasta päästä. Eivät lipsu ilkeydet hänen suustaan.

Aivan samassa tilanteessa olemme jokainen, finaaliin menossa, mutta sitä ennen
        katsellaan tuo joulu ja vaihdetaan vuosi, jos aikaa riittää.

Minkä ilotta oppii,
        sen surutta unohtaa.
        Minkä nuorena oppii,
        sen vanhana unohtaa.

Noinhan tuo tuppaa menemään.

Pärjäillään!

• Olemme sielelunsis-
        isoäiti* kirjoitti:

Olen nimimerkki "Älä puhu tuollaisia" kanssa aivan samaa mieltä, että palstan capt. on herrasmies parhaasta päästä. Eivät lipsu ilkeydet hänen suustaan.

Aivan samassa tilanteessa olemme jokainen, finaaliin menossa, mutta sitä ennen
        katsellaan tuo joulu ja vaihdetaan vuosi, jos aikaa riittää.

Minkä ilotta oppii,
        sen surutta unohtaa.
        Minkä nuorena oppii,
        sen vanhana unohtaa.

Noinhan tuo tuppaa menemään.

Pärjäillään!

koja, koska viestisi usein osuvat omiin mielipiteisiini,
        ja tuo huumorisi natsaa myöskin!
        Pärjäillään, pärjäillään! liisa.sal.

• Onn

Hyvää itsenäisyyspäivää!

• Kulunut hokemani on, että erinomaista huomaavaisuutta elinkumppania kohtaan on huolehtia omasta terveydestään ja kunnostaan.
      Väistämättömista takaiskuistakin selviytyy helpommalla sekä itse, että kumppani.

Kaikki ei kuitenkaan ole omassa vallassa mutta niiltä osin kun pystyy itse vaikuttamaan.

• huoliteltu tätsi

"Toimintakyvyn ja omatoimisuuden säilyttäminen"...Ai kun hyvää ja ammattimaista tekstiä. Hen on varmaankin terveysalan ammattilaisia!

• Atolfia

Sanoisin näille ukkonsa terrorisoimille kirjoittajille, että pitäkää nyt puolenne ja vaatikaa omat katseluaikanne televisiosta. Jos ukko mollaa teidän ohjelmianne, niin vastapainoksi mollatkaa ukkonne ohjelmia. Ei pidä antaa itseään terrorisoida.
      Se vain pahenee aikaa myöten. Se on niin, että kun antaa pahalle pikkusormen , se vie koko käden.

On kerralla sanottava, että nyt se loppu.
      Meillä on kummallakin omat TV-vastaanottimet. Katselemme kumpikin, mitä haluamme. En antaisi millään muotoa ukkoni mollata katselemiani ohjelmia tai yleensäkään en hyväksyisi minkäänlaista terrorisointia.

• ikävä kyllä,,,

monessa perheessä helpommin sanottu kuin tehty,

jos jompikumpi on narsistinen tyyppi, taatusti teoinen on alistettu
      "hyvällä konstilla " ihmisenä araksi ja lyttyyn,,
      jos narssisti on onnistunu viemään itsetunnon nolliin, siitä on tosi vaikea nousta vaatimaan oikeuksiaan,,

• Atolfia

Jos koko elämänsä on ollut alistettuna, olisi nyt jo korkea aika sanoa narsistille, että turpa tukkoon. Nyt on minun vuoro puhua. Kotona ei ole enää lapsia, joitten takia riitaa pitäisi välttää. Nyt jos koskaan olisi aika ryhdistäytyä ja mennä vaikka psykiatrille hakemaan itseluottamusta. Joskushan ihmisen pitää sentään nauttiakin elämästään. Milloin sitten, jos ei tässä iässä.

Elämä on aika viheliästä, jos koko ajan pitää toiselle nöyristellä.

• korkea aika

lopettaa Atolfiankin mestarointi, ei se noin yksinkertaista sentään ole. miten muka uskaltaa tai tulee edes mieleen sanoa vastaan monenkymmenen vuoden alistamisen jälkeen !! Olisipa helppoa sanoa , että ryhdistäydy ja paranna itse masennuksesi, tosi pinnallista korskeaa puhetta. Eikä se itseluottamus löydy psykiatrilta, varsinkin kun se toinen osapuoli on enemmän psykiatrin tarpeessa.
        Elämä on viheliäistä niin monella tapaa. luuletko että on niin helppoa lähteä pois huonosta liitosta puille paljaille. Mieluummin kestää hiljaa yhtä ja toista.

• ..../......../......

hoitaakohan enään psykiatrit näin vanhoja, epäilen ettei hoida, ne katsoo meidät liian vanhaksi, ajattelevat ettei ne opi kuitenkaan enään mitään uutta,
      jos ja kun itsetunto on viety, ei sitä enään tässä ijässä saa enään takasi,
      kaikki on jo mennyttä,,

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      268
      9771
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      315
      6976
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      80
      1790
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1451
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      104
      1404
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1171
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1099
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      41
      902
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      24
      770
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      752
    Aihe