Itsenäisyyspäivämme 6.12.

TaikisN

Miten juhlistat kotioloissasi Suomen itsenäisyyspäivää, vai onko tiedossa virallisia pippaloita? Oikeastaan koko palstaväki olisi pitänyt kutsua linnan juhliin...ollaanhan mekin eräänlaisia työn sankareita. Kyllä tää kirjoittaminenkin työstä käy, toisinaan :))

Mä aion ainakin aamulla nukkua niin pitkään kuin luonnollista unta riittää, ihana ylimääräinen vapaapäivä keskellä viikkoa. Harvinaista herkkua. Kynttilälyhdyt saavat palaa pihalla koko päivän ja kait sitä jotain herkumpaa ruokaakin pitää tehdä.

Kuka katsoo linnanjuhlia?

45

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noh, pilaan heti tunnelman.. kertomalla olevani "työn sankari" myös itsenäisyyspäivänä ;)
      Ehtii sitä silti jotenkin juhlistaa.. huomenna näkee, tarvii "elää hetkessä" ;)
      Ja linnan juhlista ainakin jonkin koosteen tallennan, ellei muuten tuu katottua!

      • Joidenkin on vaan oltava töissä pyhinäkin, on paljon sellaisia aloja joissa ei rattaita voi pysäyttää edes itsenäisyyspäivän johdosta. Kerroo sitten kun näet....tuliko juhlistettua :)

        Mä varmaan kans katon ainakin kättelykierrokset, mutta tuskin jaksan tansseihin saakka. Ja nettihän on kohta tulvillaan kaikenlaista linnanjuhlista, joten varmaankaan ei jää mistään paitsi vaikkei ihan koko tapahtumaa jaksaisi suorana katsoa. Saapa nähdä millaisia luomuksia siellä tänävuonna nähdään :)


    • Tuntematon Sotilas nonstop. Vessa- ja juomatauoilla Maamme Laulu.
      Koskapa Sven Dufvaa ei linnassa edelleenkään näy, eikäpä ole taaskaan kutsuttukaan, en sitä jäykistelyä tarkkaile. Kynttilät sytytän ja tippa poskella muistelon heitän hankielämän sankareille sysimetsissä Suomea puolustamassa.
      Suomi on 24/7 yhä Suomi. Vaikka voissa paistaisi.

      • Siirsivät sitten Tuntemattoman Sotilaan esitysaikaa ja kanavaa..... Mä oon joskus miettinyt, miten miehet jaksavat katsoa saman leffan joka ikinen vuosi, muistaako juonen ja repliikit jo ulkoa ? Vaikka....kyllä tuo leffa on niin syvälle suomalaiseen sielunmaisemaan hitsautunut, että se kuuluu ehdottomasti yhdeksi osaksi itsenäisyyspäivän traditioita.

        Oletko huomannut iimineerata naapurustoa tulevasta lauluesityksestäsi ?


    • Mä yleensä leivon itsenäisyyspäivänä. Aamulla eka nukun yhdeksään, ja sen jälkeen alan touhuilemaan.
      Käyn ehkä myös haudoilla laittamassa kynttilät. Noita linnanjuhlia tulee kyl katottua ja siinä pääsen oikeen kauhistelemaan/ ihastelemaan pukuja. :)
      Aatteles Taikis, jos meidät ois kutsuttu juhliin...Olis saanu teetättää joku ihana puku, ja sit kintut täristen hoippertaa kättelemään pressaa.
      Loppuilta voiski sit nauttia sitä kuuluisaa boolia, ja munata ittensä koko suomen edessä. :))

      • Joo kyllä siinä olis sydänparka ottanut ylikierroksia kättelyjonossa, huhhuh. Onneksi ei kutsuttu *pyyhkii hikeä* Oltais pian vielä tanssittu pöydällä loppuillasta :/

        Jaa joko teet joululeipomuksia?


      • TaikisN kirjoitti:

        Joo kyllä siinä olis sydänparka ottanut ylikierroksia kättelyjonossa, huhhuh. Onneksi ei kutsuttu *pyyhkii hikeä* Oltais pian vielä tanssittu pöydällä loppuillasta :/

        Jaa joko teet joululeipomuksia?

        Meistä olis tullu julkkiksia... ;))

        Juu...Joululeipomuksia teen.En vaa jaksanukkaa tänään leipoa ku torttuja. Yleensä aina leivon monensorttista, mut tänään laiskotti. On laiskottanu kyl jo kauan. Toivottavasti tää lorvikatarri menee ohi.


    • Pörrääjä

      Aamun valjettua lippu salkoon. Sini-valkoista kynttilää poltan ja päivälliseksi paistan kuhaa, niin ja tottakai pukuloistoa tarttee katsella ;)

      • Nam, paistettua kuhaa. Ootko itte pyytänyt?

        Mä en löytänyt kaupasta enää sinivalkoisia kynttilöitä, en kyllä jaksanut koko kylää kiertää, kun ei omasta kaupasta löytynyt. Joten minulla on puna-valkoraidalliset kynttilät huomiseksi, kait nekin hätätilassa menettelee :)


      • Kestikö sulla muuten miten kauan ne sähkökatkokset sen myräkän aikana? Sait pikkujoulukinkun paistettua kuitenkin? :)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Kestikö sulla muuten miten kauan ne sähkökatkokset sen myräkän aikana? Sait pikkujoulukinkun paistettua kuitenkin? :)

        3 katkoa vaan, pisin alle 2 tuntia, joten ehdin hyvin hoitaa kaikki hommat ennen ruokavieraiden saapumista :)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Nam, paistettua kuhaa. Ootko itte pyytänyt?

        Mä en löytänyt kaupasta enää sinivalkoisia kynttilöitä, en kyllä jaksanut koko kylää kiertää, kun ei omasta kaupasta löytynyt. Joten minulla on puna-valkoraidalliset kynttilät huomiseksi, kait nekin hätätilassa menettelee :)

        Joo omin käsin nostettua, tosin pakastimesta (ensin kyllä järvestä), vielä ei ole asiaa jäälle viemään verkkoja. Multa löytyi vanhat kynttilät, vain pikkasen latvasta poltetut. Saavat kelvata, sillä eihän sitä sytyttämisen kälkeen enää huomaa että olivat jo aloitettu jonain aikaisempana vuonna.


    • Jotkut ne vaan nukkuu.
      Kun on ollut vaikeuksia nukkua taas ja vaihteeksi monena yönä.
      Eikä mitään sen kummempaa syytä kunhan vaan kierrättää ympäri ämpäri tuolla sängyssä.
      Tänä aamunakin sitten nousin jo ennen seisemää ylös ja iltaan menen töihin.
      Aina kun vapailla olen itsenäisyyspäivänä niin kuudelta kynttilät ikkunaan
      Juhlia seurailen toisella silmällä. Mutta jos jotain kiinnostavampaa tulee muilta kanavilta niin niitä sitten kyllä mieluummin katselen.

      • Voi että,
        unettomuus on tosi kurjaa. Senverran on omaakin kokemusta että tiedän tunnelman kun tulee vaan kääntyiltyä petissä ja tuskailtua kun ei uni tule. Ja silloinhan se ei taatusti sitten tule. Ootko huomannut, vaikuttaako sinulla kuun kierto unettomuuteen ? Eikös se vasta ollut taas täydenkuun aika.

        Mielenkiinto heräsi, miksi just kuudelta sytytät kynttilät?


      • TaikisN kirjoitti:

        Voi että,
        unettomuus on tosi kurjaa. Senverran on omaakin kokemusta että tiedän tunnelman kun tulee vaan kääntyiltyä petissä ja tuskailtua kun ei uni tule. Ja silloinhan se ei taatusti sitten tule. Ootko huomannut, vaikuttaako sinulla kuun kierto unettomuuteen ? Eikös se vasta ollut taas täydenkuun aika.

        Mielenkiinto heräsi, miksi just kuudelta sytytät kynttilät?

        Meillä kotona aina niin tehtiin ja muuallakin naapureissa siihen aikaan.
        Varmaan siihen oli joku syykin mutta en enää muista. Enkä jaksa etsiä mistään.
        Kaunista oli kun joka talo oli jonkun aikaa ihan pimeenä muuten mutta kynttilät paloi ikkunalla. Usein lähdin kävelemään silloiselle kotikadulle lapsena.
        Nyt se kuuluu mulle ns. perinteisiin joita vaalin kun kotona olen.
        Eihn noita perinteitä taida liikaa enää olla kun joulukin on muuttunut yksin ollessa ihan vaan oleiluksi jos en ykskaks innostu jotain laittamaan.

        Viime yönä nukuttikin pitkästä aikaa hyvin, meni kymmenen tuntia parilla pikkuheräyksellä :)


    • ingalina

      Voi että miehän unohdin ostaa sinivalkoiset kynttilät :)Mutta saa kelvata valkoinen havinkynttilä.Töiden merkeissä menee tämä päivä.Illalla vähän tsiikailen linnanjuhlia jos ehdin.

      • utelias ko oon :)

        Vai männöö siun päivä työtä tehessä, mut mitäköhän tuo siikailu mahtanee tarkottaapi iha kotsuomel :)


      • Kyllä kelpaa valkoinenkin kynttilä !! Ittellänikin on punavalkoraidelliset. Ajatus on tärkein :)

        Teitähän onkin useampia tässä ketjussa jotka kertovat töitä tänään paiskivansa Ainakin Sibone, Tulisilla ja sinä.


      • utelias ko oon :) kirjoitti:

        Vai männöö siun päivä työtä tehessä, mut mitäköhän tuo siikailu mahtanee tarkottaapi iha kotsuomel :)

        Siikailuhan vois olla vaikka siian kalastusta :)


      • ingalina
        TaikisN kirjoitti:

        Kyllä kelpaa valkoinenkin kynttilä !! Ittellänikin on punavalkoraidelliset. Ajatus on tärkein :)

        Teitähän onkin useampia tässä ketjussa jotka kertovat töitä tänään paiskivansa Ainakin Sibone, Tulisilla ja sinä.

        Sulla onkin erikoisen väriset kynttilät.En ole vielä sattunut sellaisia näkemään kaupoissa.Jos et sitten ole itse tehnyt niitä?

        Joo tämä aika on täällä vilkasta sesonkiaikaa ja töitä tehdään joka päivä.Paljon on ulkomaalaisia tullut taas.Jotenkin kuitenkin mukavaa aikaa tämä kaamoksen aika:)


      • ingalina kirjoitti:

        Sulla onkin erikoisen väriset kynttilät.En ole vielä sattunut sellaisia näkemään kaupoissa.Jos et sitten ole itse tehnyt niitä?

        Joo tämä aika on täällä vilkasta sesonkiaikaa ja töitä tehdään joka päivä.Paljon on ulkomaalaisia tullut taas.Jotenkin kuitenkin mukavaa aikaa tämä kaamoksen aika:)

        En ole itse tehnyt ko kynttilöitä. Ostin ne muutam vuosi siiten ihan tavallisesta ruokamarketista, näyttävät samanlaisilta kuin mariannekarkin päälliset :)


      • ingalina
        TaikisN kirjoitti:

        En ole itse tehnyt ko kynttilöitä. Ostin ne muutam vuosi siiten ihan tavallisesta ruokamarketista, näyttävät samanlaisilta kuin mariannekarkin päälliset :)

        Mie ennen tein itse kynttilöitä kun tytöt oli pieniä,Olen monesti miettinyt miten sitä kaikkea ehtikin tekemään kun nykyään ei oikein ehdi muuta kuin töitä.Kai sitä on tullut vanhaksi ;))
        Niin siitä on monta vuotta kun olet löytänut tuollaisia kynttilöitä.Mie löysin tuollaisia revontulituikkuja.Niissä ihan revontulien värit.Ajattelin pistää joulupakettiinkin niitä.On vähän erikoisempi lahja.


    • ingalina

      Niin töitä vain ja tänhän on huono päivä ollut jo aamusta .Vastoinkäymisiä monta peräkkäin mutta onneksi ei isoja sellaisia kuitenkaan:)
      No se on tsiikailua eikä sikailua ;))On varmaankin tämän perän murretta kun ei ehdi kuin vilkaisemaan jotakin.Tai sanotaan että vaikka "lähden tsiikailemaan että näkyykö tuttuja"

      • Liekö tuo

        tsiikaminen sitä statin murretta :) Yhen kerran ko raitijovaunuu oottelin, nii joku siin höpis, jot spora tulloo ;)
        Eikä miunkaan mielest tuol kynttelin väril oo mittää merkitystä.


      • ingalina
        Liekö tuo kirjoitti:

        tsiikaminen sitä statin murretta :) Yhen kerran ko raitijovaunuu oottelin, nii joku siin höpis, jot spora tulloo ;)
        Eikä miunkaan mielest tuol kynttelin väril oo mittää merkitystä.

        Niin voi ollakkin:)Tuossa yksi asiakas kyseli että onko miulle tuttu tuo runsuttaa sana :) Sanoin että jotenkin varmaan viittaa heiniin ja niin kuulemma tekikin :)

        Miulla onkin ulkona siniset jouluvalot niin on sitä itsenäisyyspäivän tunnelmaa ulkona ainaki.


      • Siinhä sit
        ingalina kirjoitti:

        Niin voi ollakkin:)Tuossa yksi asiakas kyseli että onko miulle tuttu tuo runsuttaa sana :) Sanoin että jotenkin varmaan viittaa heiniin ja niin kuulemma tekikin :)

        Miulla onkin ulkona siniset jouluvalot niin on sitä itsenäisyyspäivän tunnelmaa ulkona ainaki.

        sitä tunnelmoo tulloo, ko omp siniset valot ja valkone hank.
        Miulle tuost heinist runsuttamisest kyl tulloo jottai tuhmaa mielee ;))


      • ingalina kirjoitti:

        Niin voi ollakkin:)Tuossa yksi asiakas kyseli että onko miulle tuttu tuo runsuttaa sana :) Sanoin että jotenkin varmaan viittaa heiniin ja niin kuulemma tekikin :)

        Miulla onkin ulkona siniset jouluvalot niin on sitä itsenäisyyspäivän tunnelmaa ulkona ainaki.

        Hahah...täällähän on käyty syväluotaava keskustelua kansallisromantiikasta :)) Runsuttaa-sanaa en ole ikinä kuullutkaan, minähöhän seudun murteesta lie kyse. Yritin pikavilkaista googlellakin sanaa, muttei kuukkelimme sitä tuntenut. Tarjosi runnuttaa ja runsauttaa vaihtoehtoja. :)


    • ingalina

      nii ja sit te vielä pakkanen ja postikorttimaisema :)
      Tulin kyllä uteliaaksi mit'hän tuhmaa sulle tuli mieleen runsuttamisesta ;D Se asiakas oli miespuolinen,olikohan hänelläkin jotain tuhmaa mielessä kun kyseli ;))

      • tuo sana

        runsuttamine ja ko heinist viel haastellaa, nii kylhä siin meijän miesten tää mielkuvitus alkoo tekkee tepposijaa ite kullekkii ;)


      • ingalina
        tuo sana kirjoitti:

        runsuttamine ja ko heinist viel haastellaa, nii kylhä siin meijän miesten tää mielkuvitus alkoo tekkee tepposijaa ite kullekkii ;)

        Ai niin joo ;))Niinpä tietekin tulee mieleen heinäladossa peuhaaminen ;))Kesällä:)


      • kesällä?
        ingalina kirjoitti:

        Ai niin joo ;))Niinpä tietekin tulee mieleen heinäladossa peuhaaminen ;))Kesällä:)

        voiphan nuita heinii pöllyytellä talvellakkii, mut eipä taija silmiin käyvä ennää kunnon heinälattoo, ko mänevät muovrulliin nää heinät pistämään :)


      • ingalina
        kesällä? kirjoitti:

        voiphan nuita heinii pöllyytellä talvellakkii, mut eipä taija silmiin käyvä ennää kunnon heinälattoo, ko mänevät muovrulliin nää heinät pistämään :)

        Joo :))Plastiikkiin ne laitetaan kaikki siementen levittäjät peuhatessa ;))


      • tuota noin
        ingalina kirjoitti:

        Joo :))Plastiikkiin ne laitetaan kaikki siementen levittäjät peuhatessa ;))

        eikös nuo oo jo keksinnä näille sukkelille siemenille jonninmoisen kumpussin :)


      • ingalina
        tuota noin kirjoitti:

        eikös nuo oo jo keksinnä näille sukkelille siemenille jonninmoisen kumpussin :)

        No niin joku kateellinen taas päätti kirjoitella minun nimissä.Tuossa välissä toi plastiikasta höpisevä immeinen kirjoitteli minuna.Pitäisikhän minun alkaa kirjoittamhan tämän perän murthella niin ei varhman ossaisi ainakhan kirjoittaa samanlailla :))) No se siitä ,en tiedä miksi hän haluaa ilkeillä.


      • no katohan
        ingalina kirjoitti:

        No niin joku kateellinen taas päätti kirjoitella minun nimissä.Tuossa välissä toi plastiikasta höpisevä immeinen kirjoitteli minuna.Pitäisikhän minun alkaa kirjoittamhan tämän perän murthella niin ei varhman ossaisi ainakhan kirjoittaa samanlailla :))) No se siitä ,en tiedä miksi hän haluaa ilkeillä.

        mie en tiijä ko kaks katteellista, kalamiehen ja pelmiehen, nyt näkykii löytyvän kolmaskii :)
        eläkä sie välittele moisist ilkeilijöis, jos hänel vaik piässä viskoo :)


      • ingalina
        no katohan kirjoitti:

        mie en tiijä ko kaks katteellista, kalamiehen ja pelmiehen, nyt näkykii löytyvän kolmaskii :)
        eläkä sie välittele moisist ilkeilijöis, jos hänel vaik piässä viskoo :)

        No kun mie aattelin jos hän on vaikka siusta mustis ja sillä pirruillee ;))
        Jos mie yrittäisin olla mahdollisimman huomaamaton :))
        Nyt mie kyllä meen nukkuun.Öitä!


      • elähä mittää
        ingalina kirjoitti:

        No kun mie aattelin jos hän on vaikka siusta mustis ja sillä pirruillee ;))
        Jos mie yrittäisin olla mahdollisimman huomaamaton :))
        Nyt mie kyllä meen nukkuun.Öitä!

        mie en ossoo sannoo mustiksist nii mittää, mut jos joku semmost värkkää mielessää, nii eip oo turhoo hommoo :) sie et oo kyl hyväss piilos, kaikk näkkyy :)


      • ingalina
        elähä mittää kirjoitti:

        mie en ossoo sannoo mustiksist nii mittää, mut jos joku semmost värkkää mielessää, nii eip oo turhoo hommoo :) sie et oo kyl hyväss piilos, kaikk näkkyy :)

        No en mie kyllä muuta ossaa ajatella tuosta:)) Niin se täytyy olla että on mustis siusta ;)) hih hii vai kaikki näkkyy ;)) ei kait nyt ihan kaikki ? ;) Punastuin ;)Heti laitoin vaathet päälle;)) Ja kun mie luulin että mulla on niin hyvä piilopaikka :(

        Hauskasti ne nämä asiat muuttuu tässä kirjoittelussa.Itsenäisyyspäivästähän tässä ol alkujaan puhe :))


      • sie et
        elähä mittää kirjoitti:

        mie en ossoo sannoo mustiksist nii mittää, mut jos joku semmost värkkää mielessää, nii eip oo turhoo hommoo :) sie et oo kyl hyväss piilos, kaikk näkkyy :)

        oo mie, katoha, ko ingalina tietääpkii, mite mie haastelen :)
        ja kuka miust mustis ois, vanhast äijäkäppyräst :))


      • mie kyl
        sie et kirjoitti:

        oo mie, katoha, ko ingalina tietääpkii, mite mie haastelen :)
        ja kuka miust mustis ois, vanhast äijäkäppyräst :))

        vastasin tuolle elähä mittää. mut mukavalt tuo kuulostikkii, jot iha ilkosillais siel punastelet :)
        asjat kyl muuttuu, ko on hauskaa haastellaan :))


      • ingalina
        mie kyl kirjoitti:

        vastasin tuolle elähä mittää. mut mukavalt tuo kuulostikkii, jot iha ilkosillais siel punastelet :)
        asjat kyl muuttuu, ko on hauskaa haastellaan :))

        Nyt mie taisin ihan sekaisin mennä.Onko teitä tässä useampikin immeinen ;))
        No tuli vähän alaston olo kun tuntui että joku tsiikaili kun meinasi että kaikki näkyy;))) Ei se kuule ikää katso jos immeinen omistaa miellyttävän mukavan luonteen niin sellaisestahan naiset pitää kynsin ,hampain kiinni :))Näinhän se on esimerkiksi ravintolassa jos sattuu siellä olemaan oikein hyvä tanssittava niin kyllähän naiset sellaista hakevat kilpaa.Oli sitten nuori tai vanha:)

        Niin asiat rönsyilee asiasta toiseen :)


    • jkoll

      ei kukaan

      • Narraat :)


    • Jaaaa... tämän itsenäisyyspäivän ja vähän aikaa sen ympärilläkin vietin tällä kertaa ulkosaaristossa, ilman sen suurempia juhlia. Kynttilät olivat ikkunassa klo 18-20...

    • Yhdellä säästövapaalla saikin pitkän viikonlopun. Linnan juhlia tuli toisella silmällä katsottua, muutén ei itsenäisyyspäivä muuten tekemisiin vaikuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe