Auton polttoainetoimiset lämmittimet tuntuu kirjoittelun perusteella renaavan aika pahasti, kysyisinkin, kumpi toimii paremmin Webasto vai Eberspächer? Tekniikan maailma on tosin testannut nämä molemmat, mutta se on vain muutaman päivän kestävä, eikä siinä näin ollen tule selväksi kumpi on ajan mittaan varmempitoiminen.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-polttoainekayttoiset-lammittimet
Webasto vastaan
27
3761
Vastaukset
- xtrail1
webasto toiminut loistavasti jo 3 auton ajan eli 10 vuotta
- 106
Siis oletko aina siirtänyt sen Webaston autosta toiseen? Eli sama Webasto muka toiminut 10 vuotta ilman huoltoa.
Kyllä nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet vaativat säännöllisen huollon, muuten tarvii muutaman vuoden välein korjata suuttimia polttokammioita pakoputkia yms.
Lohkolämmittimen vastuksia taas menee harvemmin. Tosin joskus nekin hajoo, mutta maksaa vähemmän, kuin Webaston korjaus. Toki en tyrmää webastoa, jos sellaista kerran tarvii ,niin on sitten valmis maksamaan sen ylläpitokulutkin. - bi.mmer
106 kirjoitti:
Siis oletko aina siirtänyt sen Webaston autosta toiseen? Eli sama Webasto muka toiminut 10 vuotta ilman huoltoa.
Kyllä nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet vaativat säännöllisen huollon, muuten tarvii muutaman vuoden välein korjata suuttimia polttokammioita pakoputkia yms.
Lohkolämmittimen vastuksia taas menee harvemmin. Tosin joskus nekin hajoo, mutta maksaa vähemmän, kuin Webaston korjaus. Toki en tyrmää webastoa, jos sellaista kerran tarvii ,niin on sitten valmis maksamaan sen ylläpitokulutkin.Tuossa vanhemmassa autossa ollut 11 vuotta webasto, ei
mitään ongelmia. - mvhg
106 kirjoitti:
Siis oletko aina siirtänyt sen Webaston autosta toiseen? Eli sama Webasto muka toiminut 10 vuotta ilman huoltoa.
Kyllä nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet vaativat säännöllisen huollon, muuten tarvii muutaman vuoden välein korjata suuttimia polttokammioita pakoputkia yms.
Lohkolämmittimen vastuksia taas menee harvemmin. Tosin joskus nekin hajoo, mutta maksaa vähemmän, kuin Webaston korjaus. Toki en tyrmää webastoa, jos sellaista kerran tarvii ,niin on sitten valmis maksamaan sen ylläpitokulutkin.Tuommoisessa lämmittimen siirtelyssä ei kyllä ole musta mitään järkeä. Aina kun jäähdytys- ja sähköjärjestelmää sorkitaan, se on riski. Muistan kun asennutin Webaston, niin vaikka homma tehtiin "merkkiliikkeessä", niin silti eivät saaneet jäähdytysnesteitä pysymään sisällä. Olipa muuten ikävä yllätys kun piti lähteä kotiin, niin tuli pinnankorkeusvaroitus ja auton alla oli vihreä läikkä.
Ja sitä ennen yksi nimetön pikkupaja yritti asentaa Articcia erittäin huonolla menestyksellä. Hyvän tuurin ansiosta säilyi kuitenkin moottori ehjänä.
Tuo minun Webastoni on toiminut luotettavasti jo 10 vuotta. Yhtään kertaa ei ole huollettu. Olen vain pitänyt huolen siitä, että käytän sitä vähintään kerran kuukaudessa. Siitäpä tulikin mieleen, että täytyypä tästä lähteä laittamaan tuli pesään, kun on auto seissyt taas kolme viikkoa.
Lämmitin pitäisi asentaa jo valmistusvaiheessa tai sitten ei ollenkaan.
Koneen valmistaja voi testata lämmittimen toimivuuden kaikista parhaiten. Joku yksittäinen jälkiasentaja saattaa asentaa lämmittimen koko uransa aikana vain yhden kerran johonkin tiettyyn koneeseen.
Kun noita lämppäreitä jälkiasennuksena hommaatte, niin harkitkaa aina toisenkin kerran, kenet päästätte ronkkimaan vehkeitänne.
Noita outoja asennuksia on kyllä tullut nähtyä. Eräässäkin kuorma-autosarjassa lämppärit oli kytketty niin, että virta-avaimen kääntäminen 0-asennosta sai virran katkeamaan lämppäristä. Kun en tuota tiennyt, niin ei ihme, että lämppäri oli muutaman käyttökerran jälkeen pimeä.
Tuon em. kokemuksen perusteella olen aina antanut oman Webastoni sammua ennen kuin alan käynnistää moottoria. Vaikka periaatteessahan lämmitin toimii alennetulla jännitteellä, niin kummasti vaan yhdenkin kuorma-auton lämmittimestä tuli mustaa sauhua juuri samalla hetkellä kun moottoria käynnistettiin ja satuin katsomaan. En tiedä onko tällä varomisella ollut osuutta asiaan, että oma Webastoni on toiminut 10 vuotta ilman minkäänlaista huoltoa. - fghjkl
mvhg kirjoitti:
Tuommoisessa lämmittimen siirtelyssä ei kyllä ole musta mitään järkeä. Aina kun jäähdytys- ja sähköjärjestelmää sorkitaan, se on riski. Muistan kun asennutin Webaston, niin vaikka homma tehtiin "merkkiliikkeessä", niin silti eivät saaneet jäähdytysnesteitä pysymään sisällä. Olipa muuten ikävä yllätys kun piti lähteä kotiin, niin tuli pinnankorkeusvaroitus ja auton alla oli vihreä läikkä.
Ja sitä ennen yksi nimetön pikkupaja yritti asentaa Articcia erittäin huonolla menestyksellä. Hyvän tuurin ansiosta säilyi kuitenkin moottori ehjänä.
Tuo minun Webastoni on toiminut luotettavasti jo 10 vuotta. Yhtään kertaa ei ole huollettu. Olen vain pitänyt huolen siitä, että käytän sitä vähintään kerran kuukaudessa. Siitäpä tulikin mieleen, että täytyypä tästä lähteä laittamaan tuli pesään, kun on auto seissyt taas kolme viikkoa.
Lämmitin pitäisi asentaa jo valmistusvaiheessa tai sitten ei ollenkaan.
Koneen valmistaja voi testata lämmittimen toimivuuden kaikista parhaiten. Joku yksittäinen jälkiasentaja saattaa asentaa lämmittimen koko uransa aikana vain yhden kerran johonkin tiettyyn koneeseen.
Kun noita lämppäreitä jälkiasennuksena hommaatte, niin harkitkaa aina toisenkin kerran, kenet päästätte ronkkimaan vehkeitänne.
Noita outoja asennuksia on kyllä tullut nähtyä. Eräässäkin kuorma-autosarjassa lämppärit oli kytketty niin, että virta-avaimen kääntäminen 0-asennosta sai virran katkeamaan lämppäristä. Kun en tuota tiennyt, niin ei ihme, että lämppäri oli muutaman käyttökerran jälkeen pimeä.
Tuon em. kokemuksen perusteella olen aina antanut oman Webastoni sammua ennen kuin alan käynnistää moottoria. Vaikka periaatteessahan lämmitin toimii alennetulla jännitteellä, niin kummasti vaan yhdenkin kuorma-auton lämmittimestä tuli mustaa sauhua juuri samalla hetkellä kun moottoria käynnistettiin ja satuin katsomaan. En tiedä onko tällä varomisella ollut osuutta asiaan, että oma Webastoni on toiminut 10 vuotta ilman minkäänlaista huoltoa.Johan se sanotaan käyttöhjeessakin että webasto sammutettava ennen autoa eikä saa heti uudestaan laittaa turhaan päälle lyhyen stopin jälkeen.
- 19+15
fghjkl kirjoitti:
Johan se sanotaan käyttöhjeessakin että webasto sammutettava ennen autoa eikä saa heti uudestaan laittaa turhaan päälle lyhyen stopin jälkeen.
Tuota ohjetta on hieman hankala noudattaa autoissa, jossa on ns. automaattinen webasto, joka lähtee päälle aina, jos pihalla on alle 5 lämmintä ja moottori on vajaalämpöinen. Pätkäajo on aika myrkkyä tuollaiselle. Siirrät autoa vaikka huoltoaseman tankkauspisteeltä parkkipaikalle, niin webasto ehtii juuri alkaa tohottamaan, kunnes se pakotetaan sammumaan. Mutta webastohuolloillehan tuo on tietenkin vain positiivinen asia, työllistää paljon.
- hiuulih
19+15 kirjoitti:
Tuota ohjetta on hieman hankala noudattaa autoissa, jossa on ns. automaattinen webasto, joka lähtee päälle aina, jos pihalla on alle 5 lämmintä ja moottori on vajaalämpöinen. Pätkäajo on aika myrkkyä tuollaiselle. Siirrät autoa vaikka huoltoaseman tankkauspisteeltä parkkipaikalle, niin webasto ehtii juuri alkaa tohottamaan, kunnes se pakotetaan sammumaan. Mutta webastohuolloillehan tuo on tietenkin vain positiivinen asia, työllistää paljon.
Olen ihmetellyt tuota pätkätohotusta. Sitä oli ainakin Volsuissa muutama vuosi sitten. Ovatkohan jo luopuneet siitä? Kestävätkö lämmittimet tuota vai ovatko ne olleet yliedustettuina ehjääjillä?
- webasto2
Meillä on maansiirtokoneissa käytetty molempia merkkiä ja Webasto on omasta mielestäni huomattavasti varmempi lämmitin kun Eberi. Eberissä usein syttymis ongelmia ja laite on todella tarkka jäähdytinnesteen määrästä. vähääkään alle max merkinnän niin Eber ei syty usein suutin ongelmia yms. webaston suosittelisin hankkimaan jos olet aikeissa laittaa lämmitintä autoon.
- jeeno
Webasto on toiminu ilman mitään huoltoja 7 vuotta bensa-autossa. Käytössä melkein jokainen arkipäivä jos pakkasta on yli 5 astetta. Lohkolämmitintä autossa ei olekaan. Eli ei valittamista. Muista ei oo kokemusta.
- hyviä ovat
Oikein käytettynä Weba toimii kuin junan vessa. Pitää muistaa käyttää kesälläkin ainakin kerra kuussa.
- Nolo Sika
Tottakai sitä tulee käyttää kerran kuussa, vaikka ei tarttiskaan
Samaten moottoripyörä/mopo olisi hyvä lyödä tulille kerran kuussa, talviaikaan, jos se liukas pelottaa, eikä uskalla ajella
Myöskin ilmastointi tulee käyttää kerran kuukaudessa, talvellakin lämpimässä hallissa, ettei pääse nesttet kuivumaan, samaten kesämökin jääkaappi tulisi käynnistää kuukauden välein, ettei siinäkään nesteet pääse kuivumaan
On nä nykyajan vehkeet kauhioita, kaikki menee jumiin jos ei käytä muutamana kuukautena :D - Öh, tuota...
Nolo Sika kirjoitti:
Tottakai sitä tulee käyttää kerran kuussa, vaikka ei tarttiskaan
Samaten moottoripyörä/mopo olisi hyvä lyödä tulille kerran kuussa, talviaikaan, jos se liukas pelottaa, eikä uskalla ajella
Myöskin ilmastointi tulee käyttää kerran kuukaudessa, talvellakin lämpimässä hallissa, ettei pääse nesttet kuivumaan, samaten kesämökin jääkaappi tulisi käynnistää kuukauden välein, ettei siinäkään nesteet pääse kuivumaan
On nä nykyajan vehkeet kauhioita, kaikki menee jumiin jos ei käytä muutamana kuukautena :DVaikka minulla oli aikoinaan laudatur äidinkielestä, niin täytyy myöntää, että nyt en ymmärrä. Miten moottoripyörä lyödään tulille? Laitetaanko sen alle nuotio?
- Nolo Sika
Öh, tuota... kirjoitti:
Vaikka minulla oli aikoinaan laudatur äidinkielestä, niin täytyy myöntää, että nyt en ymmärrä. Miten moottoripyörä lyödään tulille? Laitetaanko sen alle nuotio?
Siten että väänetään avaimesta virrat päälle, kenties avataan polttoainehana jossain malleissa, jossain laitetaan ryyppy päälle, tämän jälkeen polkaistaan käynnistyspoljinta, tai painetaan käynnistysnappia
- Webasto vastaan ...
Ensinnäkin, paljon kiitoksia vastaajille, alkaa hiljalleen kokonaisuus aueta. Olen aiemmin kuullut, että jos on tietynlainen automaatti-ilmastointi kuten on Skoda Octaviaassa niin tulee ongelmia. Olisi hyvä jos joku osaisi vielä vähän tarkentaa, varsinkin olen juuri ajatellut tuota autoa ja ilmastointia, tosin dieselinä. Tästä ongelmasta on juttua täällä (ensimmäinen vastaus). http://keskustelu.suomi24.fi/node/9455703
- hklh
Mulla on "automaatti"ilmastointi. Sen se tosiaan tekee, että lämpöpelti pitää muistaa ajaa auki ennen kuin moottorin sammuttaa. Muuten ei tule sitäkään vähää lämpöä kabiiniin. Puhaltimen nopeus on lukittu tosi pieneksi eikä sitä voi muuttaa kajoamatta piuhoihin. Lämpöä sieltä ei juurikaan tule pakkasella ennen kuin moottorin käynnistää.
- Tässä jotain
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10944485/#comment-57483304
Ilmanvaihtojärjestelmän puhallusteho on, kuten aiemminkin mainittiin, syytä säätää kunnolliselle tasolle jotta kabiinin sisäilma lämpiää.
- yex
Webasto on nyt kiinni kolmanessa autossa ei korjauksia 10 vuotta on laitteella ikää
- Vähemmän huoltoa
Jos laitetta käyttää oikein, ei korjaus- tai huoltotarpeita välttämättä ole.
Kun Webasto/Eeberi saa käydä kuumaksi asti, niin sammutettaessa ei synny karstaa. Karsta syntyy käynnistysvaiheessa ja lisää tulee jos sammutettaessa on vielä viileä palopesä. Sytyttäessä syntyneestä karstasta suurin osa palaa pois kun laite saa käydä kuumaksi. Laite tulisi aina olla vähintään 20 min päällä per käynnistys. Syytä on myös ajaa yhtä pitkän aikaa kun laite on esilämmittänyt jotta akku ennättää latautua.
Tuossa on syy miksi polttoainekäyttöinen lämmitin olisi syytä olla mallia "esilämmitin" eikä "lisälämmitin". Esilämmittimenä toimiva laite toimii käsin/kaukosäätimellä/ajastinkellolla ja itse pystyy vaikuttamaan miten se on päällä (voi myös käsin käynnistää ajon aikana). Lisälämmittimenä toimivaa laitetta ohjaa auton oman automatiikka ja se voi tästä syystä olla lyhyitä aikoja päällä ja karstoittuu hyvin helposti.
Laitetta kannattaa käyttää myös kuukausittain kesälläkin. Laite on "vesikeskuslämmitys" pienoiskoossa. Tyypillinen vika syksyn huoltoruuhkassa on jumittunut vesi- tai polttoaineen siirtopumppu. Jumittumisia ei tule jos laitetta käytetään edes kerran kuukaudessa.
Lopputulos on että oikeinkäytettynä polttoainekäyttöistä lämmitintä ei tarvitse huoltaa, ainoastaan korjata kun jotain hajoaa.
.
Pakkanen kyykyttää akun, Webaston, polttoaineen ja osaamattoman korjaamon
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon- Webasto vastaan Eber
Yksi asia on minua askarruttanut, kun lämmitin on ollut vaikka 40 min päällä, ja akun jännite jo hiukan tippunut, nyt kun startataan auto käyntiin, niin startin aikana akun jännite putoaa aika rajusti. Tietääkseni lämmittimessä on jännitevahti joka sammuttaa laitteen kun käyttöjännite putoaa tietyn rajan alle. Käykö nyt käynnistys tilanteessa, että jännitevahti sammuttaa lämmittimen koska akun jännite putoaa hetkeksi rajan alle? Näinhän ei kävisi jos jännitevahdilla olisi viive, ja odottaisi muutaman sekunnin ennen sammutusta. (esittämäni teoria ei perustu mihinkään tietämiseen, vaan omaan päättelyyn joka voi olla myös väärä).
- ???
Webasto vastaan Eber kirjoitti:
Yksi asia on minua askarruttanut, kun lämmitin on ollut vaikka 40 min päällä, ja akun jännite jo hiukan tippunut, nyt kun startataan auto käyntiin, niin startin aikana akun jännite putoaa aika rajusti. Tietääkseni lämmittimessä on jännitevahti joka sammuttaa laitteen kun käyttöjännite putoaa tietyn rajan alle. Käykö nyt käynnistys tilanteessa, että jännitevahti sammuttaa lämmittimen koska akun jännite putoaa hetkeksi rajan alle? Näinhän ei kävisi jos jännitevahdilla olisi viive, ja odottaisi muutaman sekunnin ennen sammutusta. (esittämäni teoria ei perustu mihinkään tietämiseen, vaan omaan päättelyyn joka voi olla myös väärä).
Webasto/Eberi vaatii tehokkaamman akun. Onko sinulla minkä tehoinen akku ja onko siinä huomioitu polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö?
- tänkjuu
Tuo esilämmitin ja lisälämmitin asia oli minulle uutta tietoa. Voi siis tomia joko esilämmittimenä ja/tai lisälämmittimienä. Kiitokset tästä.
- Kahta en vaihtaisi
Sama bensa-Eberi pohissut 8,5 vuotta. Kerran vaihdettu ohjausyksikkö ja sen jälkeen toiminut kuin kello.
Joskus Eberiä on pidetty luotettavampana. Käytännössä molemmat ovat ok. Ongelmat liittyvät usein asennusvirheisiin.
Suosittelen esim. Finnklimaa eikä mitään perusautokorjaamoa asennustyöhön. - pekka-
Molemmissa autoissa Webasto, toinen 11-vuotias ja toinen 4-vuotias. Ei minkäänlaisia ongelmia kummassakaan, vanhemmalla ajettu 260 000 ja tuoreemmalla 150 000.
Vaivattomia ovat siis webastot olleet, muista ei ole kokemusta. If it's not broken, dont fix it! - dieselhörhö
Webasto toiminut 14vuotta ilman mitääb vikaa mersussa..... huollossa ei ole käyty ikinä. Toimii moottorin lisälämmittimenä/ajonaikainen lisälämmitin. Yks syy webaston hajoamiseen on sellainen että lähden kahville essolle ja matka 5km-10km.... pikku vinkki kannattaa hommata kello sarja ja jättää ainakin webasto ns pakko käytölle ja pyörittää se kuumaksi ja tekee hyvää myös auton moottorille. Ainakin näillä -20 -30 asteen pakkasilla.. ehkäisee webaston tukkeutumisia ja se putsautuu paremmin kuumetessaan suositeltuun tehtaan lämpenemis arvoonsa.
2tahti öljyn käytöstä diesel autoissa pitkään puhuttu ja se säästää kyllä todistetusti syöttöpumppua ja suuttimia mutta webaston elin ikään se voi vaikuttaa jos läträä ns löysin rantein tankkiin 2 tahti öljyä... tukkii polttimen ja jättää rasvaisen pinnan sytyttimen pinnoille.... asentanut näitä kyseisiä laitteita noin 20vuotta. - Massimo.ltd
Webastoon kannattaa laittaa oma katkaisn, ettei pätkäajossa viileällä kelillä lähde turhaan päälle.
- kylmyysVWaudiskoda
binar on tullut myös markkinoille 700e koko laite ohjaimineen.
- kylmyysVWaudiskoda
https://www.tt-thermo.fi/
ja TDI autot sekä TSI kuumenee tällä.
puhaltaa heti kuumaa sisään
heitä mäkeen turha säteilylämmitin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu553892- 1382553
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182551Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151993- 161456
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731347- 1061334
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1541057- 931037
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21988