Old-time

S-d

Ihan uteliaisuuttani kysyn onko tätä palstaa lukemassa kukaan, joka kuuntelee old-time countrya? (Ja old-time tässä yhteydessä tarkoittaa aika paljon vanhempaa kuin esim. Dolly Parton, Loretta Lynn ym. 60-70-luvun tähdet). Jotenkin nimittäin tuntuu, että Suomessa ei taida meitä "oikeita" country-harrastajia olla kuin kourallinen.

7

692

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heeby Jeebies

diggaa,ja nimenomaan tota vintage countrya,westernswingiä ja hillbillyä.
      Ja sit joku Waylon Jennings,Merle Haggard ja Mel Tillis 60-luvun alusta uppoo myöskin,mutta ei missään nimessä tää nykycountry.

• S-d

Pitihän se arvata, että sinä sieltä vastaat.
        Ja tosiaan tuo nykycountry (jota voisi vaikka karvanaamakantriksikin kutsua, katsopa vaikka noita nykyesiintyjiä) on silkkaa poppia. Ja siitä ei kantria tule, vaikka kuinka stetsonia päähän sovittaisi.

Niin, tarkoitin tuolla old-timellä lähinnä noita 20- ja 30-luvun vaihteen string bändejä (Uncle Dave Macon, Charlie Poole, Skillet Lickers...). Mutta voisihan sinne lisätä myös nimet Bob Wills, Milton Brown, Tune Wranglers, Hank Penny ym. 30-luvun Western Swing-äijät/yhtyeet ja miksei Sons Of The Pioneerskin.

• BigMack

Täytyy myöntää, että aikas vähiin on old timen kuuntelu viime aikoina jäänyt; mikä sitten edustaa sitä "oikeaa" countryä lienee lähinnä makuasia, esim. old time oli aikansa populaarimusiikkia - ja ennen lamavuosia vieläpä erittäin suosittua - ja perustui (erotuksena "oikeaan" folk-musaan) tietyn tyylin ja eteläisen maaseutukulttuurin representaatioon (vrt. nykyiset hattumiehet)...itse country-termihän lanseerattiin vasta myöhemmin, kun haluttiin ottaa etäisyyttä näihin "takametsien hillbilly" -stereotypioihin. Toisaalta joku western swingkin on viimekädessä aika sofistikoitunutta, osin jazziin pohjautuvaa tanssimusaa, kun taas vaikkapa mainitsemasi Loretta ja Dolly olivat molemmat Appalakkien kasvatteja, ja antoivat sen myöskin KUULUA..

Eli meikän pointti on kai se, populaarimusiikin piirissä tää "autenttisuuden" määrittely on aina, paitsi problemaattista, viimekädessä jokseenkin turhaa puuhaa; nää labelit sinänsä toimii toki käytännöllisinä suuntaviittoina musaa luonnehdittaessa: esim. allekirjottaneelle sitä "oikeata" (hyvää) countryä edustaa kaikki nasaalista bluegrassista, 50-luvun honky tonk -shufflen & myöhemmän Bakersfield-soundin kautta aina 70-luvun outlaw-meininkiin...;)

• suzie Q

No voi apua, kun aina löytyy näitä vain itseään ja omaa juttuaan "oikeina" pitäviä ihmisiä. Kyllä mä pidän itseänikin ihan "oikeana" kantridiggarina/harrastajana, vaikken todellakaan jaksa noita vanhoja juttuja ollenkaan.

Mun levyhyllystä löytyy yks Waylon Jennings ja yks tuplakokelma, jossa on old-timea (Patsy Montana, Tex Ritter, Jimmy Rogers yms.), mut ei uppoa, ei millään. Eipä myöskään siitä vähän uudemmat Dolly Partonit ja Johnny Cashit. Mä "löysin" kantrin nimenomaan näiden uudempien artistien myötä. Suosikkeja ovat mm. Trace Adkins, Toby Keith, Alan Jackson, Terri Clark, Brooks&Dunn...

Vaikkei tää nyt liity tuohon avaukseen, niin totempa vielä, että uskon monien ihmisten mielipiteen "kantrimusiikki on p...seestä" johtuvan just vaan siitä, ett ne ei tunne nykykantria, vaan luulevat sen olevan pelkästään jotain muinaista viulun vingutusta. Kun mä oon "pakkokuunnelluttanut" =) ystäväpiiriäni nykykantrilla, moni on ollut ihan yllättynyt, kuinka hyvää musiikkia se onkaan.

• S-d

Tarkoituksenani ei ollut mollata nykykantrin harrastajia vaan lähinnä peräänkuuluttaa old time -harrastajia (siis lähinnä onko heitä). Valitsin siis sanani hieman väärin kirjoittaessani "oikeista" kantrin harrastajista.
        Minulle kuitenkin tuo vanhempi kantri on sitä "oikeata". Joka tapauksessa juuri nuo uudemmat artistit Adkins, Keith, Jackson etc. eivät vastaavasti kolahda meikäläiseen. Onneksi musiikkimakuja on monenlaisia. Olisihan se ihan hirveätä jos kaikki kuuntelisivat samaa!

• Merle

Kuten nimimerkistäni voi päätellä, Merle Haggard on ykkössuosikkini.
      Vanhimmat starat, joiden levyjä minulta löytyy ovat esim. Hank Williams (Sr.), Ernest Tubb, Hank Snow, Faron Young, Louvin Brothers.
      Kyllä minä pidän itseäni ihan "oikeana" countryharrastajana, vaikkeivät mainitsemasi artistit levykokoelmaani kuulukaan.
      Ei se levytyksen vanhuus mielestäni mikään itseisarvo ole. Nykyartisteista monet tekevät aivan mahtavaa musaa - esim. Brad Paisley ja Alan Jackson.

• hoodoo

löytyy multakin, vaikka vain ihan minimaalisestikin. Amerikkalaisen nettiystävän kautta pulpahti postiluukusta pari vuotta sitten cd:llinen bluegrassia ja muutama old-time biisi, esittäjinä näillä Bruce Molsky, sekä bändi nimeltään Konnarock Critters.

Niin ja O Brother, Where Art Thou? -leffan soundtrackiltahan moista meininkiä tietenkin löytyy.

Itse pidän eniten bluegrassista. Aikoinaan Alison Kraussin äänen kuullessani luulin kuolleeni ja enkeliparven laulavan. Naisääni nro yksi, oli genre sitten mikä hyvänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      188
      1673
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      259
      1149
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      179
      826
    4. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      222
      731
    5. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      731
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      695
    7. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      53
      684
    8. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      72
      607
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      603
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      596
    11. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      68
      580
    12. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      67
      576
    13. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      38
      573
    14. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      514
    15. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      81
      509
    16. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      509
    17. 29
      506
    18. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      30
      487
    19. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      473
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      24
      472
    Aihe