Joulun alla on jotain siivoiltava, vai olisiko siirrettävä valoisampaan joulun jälkeiseen aikaan, nk härkäviikoille.
Tarkastuksen tuloksena oli että imurointi ja liinojen vaihto riittänee, mutta katseeni osui täyteläiseen kirjahyllyyn, jotain on tehtävä.
Veisinkö osan luetuista kirjoista kirpputorille vaiko roska katokseen tyrkylle ja vielä viimeinen vaihtoehto paperinkeräykseen.
Nyt olisi aika tehdä tilaa vaikka valokuville kunnolla, lasten lasten kuvat pääsisivät esille ja voisi vaikka ohimennen vilkaista.
Onko teillä vielä halua ja voimia tehdä perusteellista joulu- ym siivousta juhlapyhien alla.
Leipomukset olen ostanut jo kauan valmiina ja tilannut tuosta lähileipomosta jotain pientä erikoista Tapanin päivän kahveille.
Hyvää Itsenäisyyspäivää Palstalaisille!
Kynttilät sitten illalla ikkunoille!
Voiko näillä mietteillä avata ketjun?
19
103
Vastaukset
- avustaja3
Samanlaisia huolia taitaa monellakin olla, vuosikymmeninä kertyy aivan liikaa kirjoja, koriste esineitä, kulhoja, lasitavaraa ja vaikka mitä.
Tee niin kuin minä jo vuosia, tarjoat jollekin jos ei hän ota vie kirpputorille, minulla on tullut jo tilaa huomattavasti tällä konstin.Kirjat ovat olleet murheenani jo vuosia. On käynyt niinkin, että useammasta perikunnasta on siunaantunut kirjoja, joita ei ole raskittu hävittää. Nyt ei kukaan enää huoli kirjan kirjaa. Ne ovat sekajätettä, jollei revi kansia irti ja pane paperinkeräykseen riekaileita.
Olen antanut kirpputorille ja yhdistykseni myyjäisiin niin että joillakin hyllyillä alkaa olla jo tilaa. Ikävä vain, että ne "hyvät" kirjat ovat juuri niitä, joita on kaikilla muillakin.
Sitten minulla on niin vanhoja teoksia, etteivät ne kiinnosta ketään paitsi itseäni.
Esim kartasto, joka on niin vanha, että Afrikassakin on isot tutkimattomat alueet valkoisina. Kartasto on v. 1864 syntyneen isoisänii hankkima.
En voisi ikinä luopua siitä.
- *Kukkahame*
Ihan helpottaa kun toisillakin näitä keräytynyt, luulin jo että olen ainoa joka säilyttää ja kerää hyllytavaraa.
Ison kasan keräsin jo sivuun ja aion viedä osan katokseen ja lapun päälle ..saa ottaa.., etteivät luule jonkun unohtaneen.
Tietysti jo näinkin iäkkäällä alkaa itse kullakin olla näitä "lahjoja" liikaakin, on vain osattava luopua ja antaa kiertoon.
Lapsiltani olen kysynyt ja heille kelpaa vain ihan muut kuin romaanit, niin että kirpparille vaan taidan viedä.
Kaksi isoa sarjaa tietopuolista kirjallisuutta, mutta nyt asiat löytyy netistä.
Kerronpa tässä:
Minulla on pari todella vanhaa pehmeä kantista, yksi niistä Otto Andersinin Kirjapainossa Porissa painettu 1926, Kuinka neljässätoista päivässä voipi päästä morsiameksi? - avustaja3
Kuka noita miinuksia taas laittaa kokeilin plussalla vaan ei tehoa??
Onko nyt haju taas vapaalla, eihän niitä muut miinuksia.
Ihan asiallinen tämä ketju on ollu- *Kukkahame*
Sinulla on selvänäkijän taitoja, näin se varmaan menee.
- katleija
Tällaiset avaukset ne ovat ainakin miun maun mukkaiset, semmoisia naisten juttuja ja kiinnostuksen kohteita. Varsinkin näin joulun alla nuo jouluvalmistelut askarruttavat.
Askarruttavat siinä mielessä kun koettaa päästä eroon siitä aikaisempien vuosien ylenmääräisestä varustautumisesta.
Ei minulla nyt tuo kirjahyllyn saneeraus ole päälimmäisenä, muu siivous kylläkin, mutta kaikkein eniten saan hillitä itseäni ylenmääräiseltä leipomiselta ja ruoan valmistamiselta. Aika paljon olenkin saanut karsittua, mutta vielä on vara lisätä.
Vissit asiat säilytän ja se se harkinnan paikka onkin.
Sen mitä laitan onkin oltava extra herkullista. Päätin tehdä kaikki ajoissa, ettei aattoaamuun jäisi muuta kuin rosollin ja perunalaatikon teko.
ps. vaihteeksi sanoin taas rekkautimiseni irti, hyvästi catleija. - jjoutava
Hyvästi? Voi sun saateri, Tietokone meillä on imuroinu ties mitä. Ja näyttää, minkä näyttää kellekki. Henkilökohtaisuudesta en menisi sanomaan kun se toisillekin näyttää samat asiat. Kyllä joskus olisi siivottava tämä komputeriki. Merkkaan tuon jjoutava vaikka järkeviä nyt kirjoitin.
- *Kukkahame*
Hei miten niin Katleija olet sanonut irti, vai otatko uuden rekatun.
Minulla on kyllä rekattu mutta en sitä käytä täällä, se kun käy kaikkialla Suomi24:ssä.
Joulusiivous on aloitettu, vaikka tutkimiseksi ja istuskeluksi meni, kun valokuvat otin esiin, en niitä skannaa koneelle, laittakoon lapset jos niitä haluavat säilyttää.
Jotain kai sain aikaiseksi mutta en minä kyllä mitään huomaa.
Pimeys armahti uurastuksessa, kyllä se tästä jouluksi muuttuu, ei kaikki tarvitse olla tiptop.
jj:lle tyhjentelin historiat ja joitain ohjelmia ja nopeutui jonkin verran , vaiko vain luulen, sekin auttaa jos voimakkaasti uskoo. - Nea*
Kyllä siivoushommia täytyy tehdä, tuntuu ettei joulu muuten tulekaan,
kaikeksi onneksi saan siivousapua, että voi matot viedä ulos ja siellä ne kunnolla tampata.
Laatikoista olen sellaista tavaraa poistanut, joka on jo noin kymmenen vuotta
vanhaa, kuitteja nääs.
Kirjahyllyt on myös minun ongemani! Kun olen sellainen "kirjatoukka" aina ollut, niin onhan niitä kertynyt!
Paperin keräykseen saa laittaa, kun ottaa kannet irti ja lehdet myös. Kannet vain roskiin.
Kukaan ei enää vanhoja kirjoja halua, sen olen todennut.
Yksi juttu on myös, etten tahdo malttaa kirjoja repiä ja roskiin heittää,
kun ottaa kirjan käteen, tulee mieleen sen sisältö, ja myös jokin arvostus
edelleen kirjoja kohtaan. - katleija
Aikansa kutakin, sano...... Oikeastaan noitten Suomi 24 virusten ja haittaohjelmien vuoksi otin pois.
Rekkauduin viimeksi catleijana kun toivoin että profiilien kautta olisin voinut yksityistä ajatusten vaihtoa käydä ns.kavereiden kanssa, mutta hiljaista oli (paitsi Late vaan minua joskus muisti, kiitos hänelle).
Oma aktiivisuutenikin on melkein nollassa tunnetuista syistä. Ei se ole poissuljettu etten taas joskus rekkautuisi, onhan se ihan helppo manööveri. Kyllä se taas joku muunnos Katleijasta olisi.
Hyvin olen saanut Katleijaa rekkautumattakin käyttää, paria kolmea feikkiä lukuunottamatta.
Aina silloin tällöin palstalla on mukava fiilis ja se innostaa sitten mukaan. En minä mitään lukkon lyö.
Lippu liehuu pimeässä illassa klo 20 asti, samoin lippu oman olohuoneen pöydällä (ei tosin liehu).
Kynttilät ovat valmiina sytytettäväksi, kun Kauniit ja rohkeat (tyhmät) on katsottu.
Iltaistunto edessäpäin, ihan mukavaa viihdettä. Takapuoli kestää hyvin istumisen pehmustetussa keinutuolissa. - *Kukkahame*
Minulla on jokaisessa ikkunassa sähkökyntteliköt kyllä ne valaisee ja toimii hyvin itsenäisyysvalonakin, keittiössä palaa ympäri vuorokauden, on pistoke niin pahassa paikassa etten hevin pääse edes lähelle.
Vähentänyt olen kirjoittelua minäkin olen niin paljon poissakin, mutta muutamia päiviä on jolloin tulee istahdettua tutkimaan näitä kirjallisia saavutuksia.
Joskus yllätyn toisinaan yllätyn vain vähän! - Ramoona*
Minäkin välillä haluaisin minimalistiksi, katselen haikeana moderneja stailattuja kotien kuvia sisustuslehdistä. Eihän tästä huushollista sellaista saa, enkä viihtyisikään, onneksi osaan surutta karsia ja on paljon komeroita ja kaappeja, pidän vain vähän esineitä kerrallaan näkyvillä . Suvun tärkeät alokuvat olen melkeinpä seinille ryhmiksi asetellut, lastenlasten uusimmat koulukuvat ovat jääkaapin ovessa magneeteilla kiinni. Valokuvaamalla esim. lasten piirustuksia ja askarteluja olen voinut luopua osasta niitä. Jotkut vanhat tietokirjat ovat meillä vielä käytössäkin, kuten Otavan iso ja suurena aarteena täydellinen sarja Keksintöjen kirjoista. Nykysuomen sanakirjaakin selailen aika usein ;). Yrjö Karilaan toimttama Pikku jättiläinen on kulunut jo mieheni käsissä pikkupoikana, nyt sitä tutkailee varsinkin kymmenvuotias tyttärenpoika. Pitänee laittaa siihen pieni liimalappunen hänen nimellään, saa perinnöksi. Uutuusromaaneja en osta, käytän kirjastoa ja lahjaksi saamanikin yleensä kierrätän eikä palautuksella ole niin väliä. Puutarhakirjoihin olen heikkona, ei netti kaikkea korvaa !
En tee oikeastaan koskaan suursiivousta, vaan ympäri vuotta käyn läpi tarkemmin paikkoja vähitellen inspiraation iskiessä. Ainahan meillä on siistiä, teen kunnon viikkosiivouksen sentään ! Saunan pesen perusteellisesti jouluksi, se kuuluu tunnelmaan. Jouluverhoja en ole koskaan hankkinut, jouluiset liinat saavat riittää.
Tunnelmallista oli sankarihaudoilla, kun kävimme kävelyllä hämärissä, joka haudalla kynttilälyhty. Muutenkin luminen hautausmaa kylpi kynttilöiden valossa, korkea kuusi kirkon vieressä sai valonsa viime viikonloppuna. Kynttilät ikkunoille, totta kai ja linnan juhliin kotisohvalle aitiopaikalle.
Hyvää itsenäisyyspäivän iltaa ! - *Kukkahame*
Hautausmaalla minäkin poikkesin ja sankarihaudoilla oli kunniavartio, kynttilät ja lyhdyt valaisi hautoja.
Piti ottaa kuva eräästä henkilöstä tuossa sankarihaudoilla, vaan oli sairaus kaatanut hänet vuoteeseen, sen verran sain vaihdettua siellä asiasta muutaman sanan kun häntä ei siellä näkynyt.
Sitten olikin kotona mukava ottaa hyvä asento ja jäädä katsomaan linnan juhlia.
Kauniita olivat naisten puvut, poikkeuksiakin oli ja niin pitääkin olla ne ovat niitä erikoistapauksia jotka kai ovat niin sanotaan tyylilleen uskollisia.
Nyt sitten koko aamu tullut linnan juhlista. - jjoutava
Anteeksi kuen ole tehnyt työtä kokonaisuutena riittävästi, josta johtuu maksamieni verojen vähyys. - etten pidä yhteyttä kavereihin, tai pidän yhteyttä liikaa. - että en näy tilaisuuksissa, tai, että näyn.
Näkymättömyys on erehdystä, sillä näkyminen on joidenkin mielestä elämän tarkoitus, kuten myös puhenaiheena olo. Tärkeätä ei ole mitä puhutaan, vaan että puhutaan. Linnaankin pääsee jos osaa pitkäjänteisen näkymisen oikeissa paikoissa.
Raastuvan kautta linnaan, tai voittajan pallilta - paikoissa on kuitenki vissi ero. Toivottavasti nämä ajatukset eivät lopeta ketjua.
Hauskaa päivää! - *Kukkahame*
Höh ei nyt hauskuus voi mitään lopettaa, olit keksinyt tavan kertoilla hauskasti, jos ei sitä niin ei tätä tai jos sitä niin tätäkin.
Jokainen pitää varmasti ystäviinsä ja lähisukulaisiinsa yhteyttä, onhan kivaa tavata ja jutella asiat halki.
Onneksi ei sentään tuossa viimeisessä jaksossa mainittua kalterilinnaa kierretään sellaiset kaukaa ja eletään ihmisiksi.
;-DD Tulihan sitä katseltua Linnan juhlintaa minunkin ilalla. Miten viehättävä klassinen kaunotar tuo Maria Ylipää onkaan!
Monta kaunista ja edustavaa naista *purjehti* uljaana laahuksineen,..yllättävän tyylikäs hieman iäkkäämpi kaunotar oli Kike Elomaakin, ja kyllä eroittui Aira Samulin:kin, kun ryhti ja pituus on näyttävät iästä huolimatta!
Minusta Tellervo Koiviston hiukset oli niin tyylikkäät,...olihan siinä rivi valtiomme ent. päämiehiä :D- *Kukkahame*
Hieno ja upea harvinaisuus on se presidenttiparien valokuva.
Ja mikä parasta aamuTVssä kertoili Lipposen rva että sai miehensä tanssimaan ensikertaa, minä satuin näkemään tuon ihmeen, tanssin laatua en muista ;-DD.
Maria Ylipäällä on aivan upea ääni, ja kyllä joku oli hänestä tehnyt illan kuningattaren enpä ihmettele oli sen tittelin arvoinen.
Olihan hienot juhlat kannatti valvoa puolille öin. Joku naisartisti lauloi jotain 50.000 x kuulemaani iskelmää niillä jatkoilla. Lyhytpinnaisena urvahin jo sii kättelyvaiheessa, joka kesti sen kertaisen vireystason ylitte. Onhan se. Köksäpsykologeille ikkuna seurata ihmisten käyttäytymistä linnan kutsuilla.
Oli hyvä veto presidentti Sauli Niinistöltä kutsua *arjen sankareita*,..työn ja yrittämisen ihmisiä enemmän kuin aikaisempina vuosina. Se jos mikä vie Suomea eteenpäin!
Katselin ohjelmaa TV:stä hiljattain, miten Saksassa uusiokoulutetaan ihmisiä käytännön ammatteihin, vaikka heillä on muu koulutus, joka ei nyt työllistä.
Siinä kokoonpanivat joitakin nippeleitä, ja palkkavaatimuksissa ymmärsivät olla solidaarisia. Kaikki mekin joudumme osallistumaan lamatalkoisiin,..ruuan hinnan kallistumisella, vuokrien korotuksina,...sähkönhinnan korotuksina ym.
Eniten kärsivät he, joiden työpaikka on mennyt, joten elää heidänkin pitää sillä korvauksella jonka saavat, joka veroista kerätään.
Tulihan tuota katsottua ihan mielenkiinnolla, hämmästyin hieman Päivi Räsäsen tyylittömintä pukua jonka olen aikoihin nähnyt:D
Mitäpä siitä sen enempää, mutta arjessa hän sentään on melko freessi.
Sitävastoin opetusministeri Jukka Gustavssonin seuralainen (vaimo?) oli yllättävän tyylikäs, jäin kättelyssä oikein katsomaan:D
Ohi ovat juhlat jälleen ja paluu arkeen on taas edessä, kunnes vuosi päättyy ja saamme alkaa odottaa uutta auringon kierrosta tänne Pohjolaan:D
Siinä sitä riemua onkin tarpeeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2689771IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3156976Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?801790Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61451Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1041404- 1091171
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751099Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin41902Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus24770MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312752