Ehkäisy ja mielialavaihtelut

Sini

Onko jollakin tietoa että miten menkkojen aikaisia mielialavaihteluita vois heiman pienentää.
Mulla ainakin niiden alkaessa tulee hirvee masis ja huudan miehelleni ja muillekin aivan aiheetta. Sitten tulee riitaa--tappelua--muutama päivä mökötystä ym...
Onko hormonikierukassa sellaisia vaikutuksia että mielialavaihtelut vähenee/loppuu. Miten vuodon määrä?
Kiitos etukäteen mikäli vain joku tietävä/asiantuntija antaa asiallisen vastauksen.

1

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku myy

no hormonikierukan vaikutuksiahan sä voit ihan rauhassa etukäteen kokeilla minipillereillä. 4kk antaa jo jonkinlaisen kuvan siitä, mitkä vaikutukset itselle tuosta olisi.

itse omistan hormonikapselin, jossa on samaa hormonia kuin kierukassa ja minipillereissä. itse kärsin migreenistä kuukautiskierron tietyissä vaiheissa ja nyt migreeniä ei oo ollu enää pitkään aikaan. viimeksi kait allergisena migreeninä koivuaikaan.

ekat 3kk oli minipillerikokeiluaikanani ihan menkat sekaisin, kahden viikon välein menkat, eli oikein kunnon välivuodot. neljäntenä kuukautena välivuodot loppui ja menkat niukkeni ennen pilleriehkäisyn aloitusta. (tosin itselläni tuota 3kk sekoitti vielä enemmän se, että minut pakotettiin kokeilemaan e-pillereitä, jotka lopetin kuukauden jälkeen taukoviikolla olleen 3 päivän katkeamattoman migreeniputken takia). nyt kapselin ottamisen jälkeen menkat on hävinny (n. 2kk ottamisesta) kokonaan, eli kierto on, huomaan valkovuodosta (menkkojen alkupäivänä vähän tummempaa vuotoa) mutta vuotoa ei oo.

toinen ääripää on toki ihmiset, joilla on jatkuvat menkat vielä puolen vuoden kulttua minipillerien/kapselin/kierukan aloittamisen/laittamisen jälkeen. eli suosittelen testaamaan minipillereillä ensin.

tuosta mielialanvaihtelusta mulla ei oo tarkkaa tietoa, sillä mulla on ollut muitakin mielialaongelmia. mutta nyt tällä hetkellä mieliala pysyy suhteellisen vakiona. eli pillerit ovat voineet auttaa osansa tähän parhaaseen mieliala-ajanjaksoon, toinen voi olla välien poikkilaitto isään ja erään nirppanokan poissaolo tukiasuntolasta.

voi olla että minipillereistä/kapselista/kierukasta olis sulle apua. sillä ainakin itselleni on. asiantuntija en oo, mutta masis vois johtua estrogeenin reippaasta laskusta tai noususta (en muista kumminkopäin, vissiin laskusta) sillä saman tempun estrogeeni teki mulle, tosin migreeninä, mihin ei ollut muuta apua kuin odottaa että estrogeenin määrä taas nousisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe