Unen saanti vaikeaa

RättiPoikki

En oikein tiedä minnekkä tämä olisi kuulunut mutta lääkeasiaahan tämä kuitenkin koskee niin laitan tänne. Eli olen kärsinyt nyt nukahtamisen vaikeudesta jo pari viikkoa. Uni ei vain tule vaikka olisi miten väsynyt. Tulee vain pyörittyä ja pyörittyä ja aamulla on entistä väsyneempi. Saako lääkäristä jotakin tälläiseen vaivaan jos menen valittamaan? Alkaa olla jo pinna kireällä tämän väsymyksen kanssa. Ja jos lääkäri jotain määrää niin mitähän tälläiseen vaivaan yleensä määrätään ja mahtaako olla kallista ostaa? En omaa mitään kokemusta asiasta aikaisemmin.

8

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RättiPoikki

      Ja juuri kun painoin lähetä nappia niin huomasin että olisihan tuolla ollut unet ja unihäiriöt osasto. Noh jospa joku voisi silti vastailla tänne.

      • erkki

        Lääkäri tarjoaa kenties jotain Remeronia. Varsinaisia unilääkkeitä on paljonkin, mutta ne ovat vain tilapäiseen käyttöön.


      • RättiPoikki
        erkki kirjoitti:

        Lääkäri tarjoaa kenties jotain Remeronia. Varsinaisia unilääkkeitä on paljonkin, mutta ne ovat vain tilapäiseen käyttöön.

        Eikös tuo remeron ole masennuslääke? En kyllä yhtään sen sortin lääkettä halua vanhaan arsenaaliin lisää. Varmaankin jotain uni/nukahtamislääkettä tarvitsisin vaikka vain väliaikaisesti että edes välillä saisi nukkua yönsä kunnolla eikä tarvitsisi päivällä olla väsymyksestä sekaisin.


      • Krooh
        RättiPoikki kirjoitti:

        Eikös tuo remeron ole masennuslääke? En kyllä yhtään sen sortin lääkettä halua vanhaan arsenaaliin lisää. Varmaankin jotain uni/nukahtamislääkettä tarvitsisin vaikka vain väliaikaisesti että edes välillä saisi nukkua yönsä kunnolla eikä tarvitsisi päivällä olla väsymyksestä sekaisin.

        Näitä tilapäiseen käyttöön on nyt popsittu pari vuotta, imovanea ja tenoxia. Ei mulla siis kahta ole lääkkeenä oikeasti, imovanena vaan jäi jäljelle ja välillä käytän sitä kun lääkäri kirjoitti sitä aika reilun satsin. Tenox on se mitä yleensä käytän. Jos nukkuu huonosti jatkuvasti niin kyllä siinä on koko päivä pilalla. Viikonloput, lomat ja vapaat olen ilman lääkitystä.

        Kohta tähän kirjoittaa joku että ne aiheuttaa hirvittävää riippuvuutta ja vaikka mitä kamalaa. No kamalampaa on valvominen. Kyllä näitä aika hyvin saa kun asiallisesti pyytää ja esittää asiansa.


      • erkki
        Krooh kirjoitti:

        Näitä tilapäiseen käyttöön on nyt popsittu pari vuotta, imovanea ja tenoxia. Ei mulla siis kahta ole lääkkeenä oikeasti, imovanena vaan jäi jäljelle ja välillä käytän sitä kun lääkäri kirjoitti sitä aika reilun satsin. Tenox on se mitä yleensä käytän. Jos nukkuu huonosti jatkuvasti niin kyllä siinä on koko päivä pilalla. Viikonloput, lomat ja vapaat olen ilman lääkitystä.

        Kohta tähän kirjoittaa joku että ne aiheuttaa hirvittävää riippuvuutta ja vaikka mitä kamalaa. No kamalampaa on valvominen. Kyllä näitä aika hyvin saa kun asiallisesti pyytää ja esittää asiansa.

        Valitettavasti unilääkkeitä jatkuvasti käyttämällä oma nukkumiskyky heikkenee. Paniikki iskee jos lääkkeet on loppu tai unohtuneet muualle. Unilääkkeistä tulee kuin insuliini diabeetikolle.

        Yksi keino olisi kierrättää esim. kolmea erityyppistä lääkettä. Tällöin ei muodostuisi riippuvuutta yhdentyyppiseen lääkkeeseen.


      • Tiger Lily
        erkki kirjoitti:

        Valitettavasti unilääkkeitä jatkuvasti käyttämällä oma nukkumiskyky heikkenee. Paniikki iskee jos lääkkeet on loppu tai unohtuneet muualle. Unilääkkeistä tulee kuin insuliini diabeetikolle.

        Yksi keino olisi kierrättää esim. kolmea erityyppistä lääkettä. Tällöin ei muodostuisi riippuvuutta yhdentyyppiseen lääkkeeseen.

        Siksi kannattaa käyttää unettomuuteen ns. väsyttäviä masennuslääkkeitä. Niitä käytetään paljon unettomuuden hoidossa, pienellä annoksella. Ei tule riippuvuutta ja tehoa löytyy enemmän kuin nukahtamislääkkeistä.


      • Junnu

        Tarvitsen joskus nukahtamislääkettä kun olen esim.ulkomaanmatkalla.
        Yksi lääkärissäkäynti maksaa yhteiskunnalle eli veronmaksajille jotain 50 euroa
        vähintään joten tuntuisi järjettömältä pienen asian takia lähteä terveyskeskukseen.
        Ostaisin mieluummin suoraan jos joku on kiinnostunut myymään muutaman tabletin
        Imovanea tai muuta vastaavaa nukahtamislääkettä.
        Toinen vaihtoehto olisi varmaan tilata lääkettä ulkomailta mutta onnistuuko sellainen ilman
        luottokorttia ja tuleeko lähetys kirjeessä vai paketissa?(Paketti saattaa jäädä tulliin kiinni)
        Mistä www-osoitteesta kannattaisi tilata?
        [email protected]


    • leka

      Kysymys: Miksi et saa unta?
      Vaihtoehtoja:

      - Ajatukset pyörivät mielessä koska jotakin poikkeuksellista on tapahtunut/tapahtumassa: hoitona muistiinpanot, keskustelu, tarvittaessa nukahtamislääke ellei tunnissa nukahda
      - On vaikea löytää hyvää asentoa: hoitona särkylääkkeet, lihaksia rentouttavat lääkkeet, "levottomia jalkoja" rauhoittavat lääkkeet tilanteen ja syyn mukaan
      - On niin kuuma ettei saa unta (näillä helteillä ja mainitsemallasi kahden viikon aikajaksolla HYVIN todennäköinen selitys): hoitona nukkuminen ilman peittoa/pelkkä lakana peittona, ikkunat auki, tuuletus/puhallin päällä, ilmastointi viileällä; tavoitteena saada nukkumislämpötila välille 16-18ºC

      On muitakin mahdollisia syitä valoisuudesta ja meluisuudesta tulehdussairauksiin ja psykoosiin saakka, mutta nuo kolme ovat yleisimmät.

      Muita ohjeita:
      - älä pyöri sängyssä; ellei tunnisa nukahda, niin joko nousee sitten ylös ja odottaa kunnes väsyttää uudelleen kunnoa, tai sitten ottaa sen nukahtamislääkkeen (mutta niitä pitäisi käyttää vain muutamana iltana, ei pidempään)
      - älä lue/kudo/syö/katso telkkaa tms sängyssä, vaan rauhoita se paikka vain nukkumiselle ja sille-toiselle-toiminnolle :-)
      - kevyt liikunta 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa saattaa auttaa; seksi juuri ennen nukkumaan menoa saattaa auttaa
      - älä mene nukkumaan siksi, että "kello on niin paljon" vaan vasta kun väsyttää.

      Ja jälleen kerran, ohjeita löytyy huomattavasti enemmänkin, mutta tuntematta tapaustasi sen lähemmin, ei niitä tähän jaksa pidemmälti kirjoittaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe