minkä nimen valitsen??

en osaa päättää

Mielipiteitä kaipaan. Naimisiin olen menossa arabin kanssa. Minulla on vielä entisen aviomieheni nimi ja sen on saanut myös eron jälkeen syntynyt lapseni. Nyt voisimme tietysti ottaa minun nimeni mutta en tiedä, onko liikaa pyydetty, että mies ottaa ex-mieheni nimen :). Sitten taas ystäväni ovat sitä mieltä, että ottaessani arabinimen, niin hankaloitan työnsaamista, sekä omaani että lapsen sitten kun hän on aikuinen. Minä en tosin usko, että vaikuttaa omiin työmahdollisuuksiini. Siihen vaikuttaa enempi työkokemukseni kuin joku sukunimi. Sitten tietty on mahdollisuus, että lapsi pitää nimensä, mutta sekin on sitten hassua, että äidillä on eri nimi ja lapsi on nimetty vain äidin ex-miehen mukaan (joka ei siis ole edes hänen isänsä). Lapsen ulkonäkö kyllä kestäisi arabinimen, koska hänen biologinen isänsä on sieltä päin. Mitä te muut tekisitte? Varmaan tässä on eri ratkaisuja olemassa, mutta olisi kiva kuulla perusteluja, miksi valitsisitte jonkun tietyn vaihtoehdon.

50

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 518

      Vaihda oma nimesi sekä tyttäresi nimi tyttönimeesi .

      • en osaa päättää

        Minun tyttönimeni ei käy. MInä kärsin koko elämäni, kun en osannut ääntää sitä. MInulla oli valtavia vaikeuksia keskellä nimeä ilmentyvän r-äänteen kanssa ja olin todella onnellinen, että vihdoin pääsin siitä nimestä. Aina kun minun piti sanoa nimeni, niin jännitin aivan hirveästi, kun se oli niin vaikeaa.


      • perusteluja

        Missä on mainittu, että lapsi on tyttö..

        AP.lle:

        Pitäkää kaiki omat nimenne, niin kuin ne nyt ovat. Ei tule mitään hässäkkää nyt eikä myöhemminkään. Olettaisin juttusi perusteella, että tulet joka tapauksessa eroamaan tulevasta miehestäsi, niin eipä tarvitse väännellä taas nimiasioita päässään, kun olet menossa uudelleen jonkun toisen kanssa naimisiin.

        Kyllä arabinimet vaikuttavat työnsaantiin ehkäisevästi. Sellaista se vaan on täällä Suomessa, vaikkei reilulta kuulostakaan.


      • Millä perustelet
        perusteluja kirjoitti:

        Missä on mainittu, että lapsi on tyttö..

        AP.lle:

        Pitäkää kaiki omat nimenne, niin kuin ne nyt ovat. Ei tule mitään hässäkkää nyt eikä myöhemminkään. Olettaisin juttusi perusteella, että tulet joka tapauksessa eroamaan tulevasta miehestäsi, niin eipä tarvitse väännellä taas nimiasioita päässään, kun olet menossa uudelleen jonkun toisen kanssa naimisiin.

        Kyllä arabinimet vaikuttavat työnsaantiin ehkäisevästi. Sellaista se vaan on täällä Suomessa, vaikkei reilulta kuulostakaan.

        arabinimen vaikuttavan jollain tavoin työnsaantiin? Kuulostaa tosi oudolta!

        Omalla kohdallani ainakin vaikutti ainoastaan koulutukseni ja kokemukseni. Lähtökohta oli se, että jo tyttönimeni oli vierasmaalainen, ja siihen otin jatkoksi puolisoni kaksiosaisen arabialaisen sukunimen.

        Työhönhakutilanteessa ei nimestäni kysytty yhtään mitään. Kesti varmaan parisen vuotta ennen kuin joku edes kysäisi asiasta. Sellaista se vaan on täällä Suomessa. Ainakin silloin kun kysymyksessä ovat fiksut ihmiset.


      • lkdndklnf
        Millä perustelet kirjoitti:

        arabinimen vaikuttavan jollain tavoin työnsaantiin? Kuulostaa tosi oudolta!

        Omalla kohdallani ainakin vaikutti ainoastaan koulutukseni ja kokemukseni. Lähtökohta oli se, että jo tyttönimeni oli vierasmaalainen, ja siihen otin jatkoksi puolisoni kaksiosaisen arabialaisen sukunimen.

        Työhönhakutilanteessa ei nimestäni kysytty yhtään mitään. Kesti varmaan parisen vuotta ennen kuin joku edes kysäisi asiasta. Sellaista se vaan on täällä Suomessa. Ainakin silloin kun kysymyksessä ovat fiksut ihmiset.

        Pakko olla provo. Kukaan ei ole niin palikka, että ottaisi nimekseen jonkun Kiseleff-Hadad-Almasin. Olisit edes väittänyt, että miehelläsi on yksiosainen nimi ja omasi oli ihan suomalainen, niin olisin voinut uskoa. Näitä Mäkinen-Abboudeja aina joskus näkee.

        AP:lle sanoisin, että oma nimi on paras. Jos Suomessa asutte niin miksi ihmeessä haluaisit ottaa ulkomaalaisen nimen tieten tahtoen? Ja lapsesi nyt ainakin ansaitsee OMAN nimensä.

        OK, nyt vasta luin aloituksenkin loppuun. Provoahan tämä on koko ketju. Unohdetaan koko juttu.


      • en osaa päättää
        lkdndklnf kirjoitti:

        Pakko olla provo. Kukaan ei ole niin palikka, että ottaisi nimekseen jonkun Kiseleff-Hadad-Almasin. Olisit edes väittänyt, että miehelläsi on yksiosainen nimi ja omasi oli ihan suomalainen, niin olisin voinut uskoa. Näitä Mäkinen-Abboudeja aina joskus näkee.

        AP:lle sanoisin, että oma nimi on paras. Jos Suomessa asutte niin miksi ihmeessä haluaisit ottaa ulkomaalaisen nimen tieten tahtoen? Ja lapsesi nyt ainakin ansaitsee OMAN nimensä.

        OK, nyt vasta luin aloituksenkin loppuun. Provoahan tämä on koko ketju. Unohdetaan koko juttu.

        Mitä provoa aloituksessani on? Ihan asiallinen aloitus. Ja sukunimiasia pitää päättä aika pian. Ystäväni haluaisi, että pidän ex-mieheni nimen. Se on sukunimenä hyvä ja arvostettu. Rakastan kuitenkin tulevaa miestäni ja hänen sukuunsa minä tulen kuulumaan.
        Ja tuossa edellä vastanneelle sanoisin, että millä perusteella päättelet, että tulen eroamaan? Vaikka olen kerran eronnut, se ei tarkoita, että tuleva avioliitto päättyisi eroon.


      • 1816
        en osaa päättää kirjoitti:

        Mitä provoa aloituksessani on? Ihan asiallinen aloitus. Ja sukunimiasia pitää päättä aika pian. Ystäväni haluaisi, että pidän ex-mieheni nimen. Se on sukunimenä hyvä ja arvostettu. Rakastan kuitenkin tulevaa miestäni ja hänen sukuunsa minä tulen kuulumaan.
        Ja tuossa edellä vastanneelle sanoisin, että millä perusteella päättelet, että tulen eroamaan? Vaikka olen kerran eronnut, se ei tarkoita, että tuleva avioliitto päättyisi eroon.

        En välittäisi kavereiden mielipiteistä tai sukunimen arvostuksesta. Poika tulisi aina kantamaan biologisen isänsä nimeä.


      • perusteluja
        Millä perustelet kirjoitti:

        arabinimen vaikuttavan jollain tavoin työnsaantiin? Kuulostaa tosi oudolta!

        Omalla kohdallani ainakin vaikutti ainoastaan koulutukseni ja kokemukseni. Lähtökohta oli se, että jo tyttönimeni oli vierasmaalainen, ja siihen otin jatkoksi puolisoni kaksiosaisen arabialaisen sukunimen.

        Työhönhakutilanteessa ei nimestäni kysytty yhtään mitään. Kesti varmaan parisen vuotta ennen kuin joku edes kysäisi asiasta. Sellaista se vaan on täällä Suomessa. Ainakin silloin kun kysymyksessä ovat fiksut ihmiset.

        Mikähän kumma työpaikka ei muka katso hakijoidensa nimiä, vaan antaa pari vuotta työskennellä, ennen kuin kysyy, mikä on työntekijän nimi. Mitenhän palkka on maksettu tilille, vai vain pimeänä käteen vaan..

        Monessa firmassa homma menee niin, että jos hakupapereita on paljon, suomalaiset nimet nousevat suosiollisempaan asemaan kuin ähläm -nimet. Muslimeilla rukoiluhetket jo voivat tuottaa päänvaivaa työnteon lomassa..


      • Kysymyksessä
        perusteluja kirjoitti:

        Mikähän kumma työpaikka ei muka katso hakijoidensa nimiä, vaan antaa pari vuotta työskennellä, ennen kuin kysyy, mikä on työntekijän nimi. Mitenhän palkka on maksettu tilille, vai vain pimeänä käteen vaan..

        Monessa firmassa homma menee niin, että jos hakupapereita on paljon, suomalaiset nimet nousevat suosiollisempaan asemaan kuin ähläm -nimet. Muslimeilla rukoiluhetket jo voivat tuottaa päänvaivaa työnteon lomassa..

        oli ihan tunnettu, suurehko suomalainen yritys, jossa työskentelin reilut 8 vuotta.. Ja toki työnantajani, samoin kuin kolleegani tiesivät sukunimeni, mutta kukaan ei kysellyt sen taustoista sen kummemmin. Sitten vaan jossain vaiheessa puhuimme sukunimistä, ja eräs työkaverini halusi kuulla mistä harvinainen sukunimeni oli peräisin. Kiinnostus koski niin tyttönimeäni kuin avioliiton mukanaan tuomaa nimeäni.

        Täytyy kyllä todeta, että ihmeellisiä johtopäätöksiä eräät (ilm. p-silmällä) kirjoituksia lukevat henkilöt tekevät toisten kirjoituksista :)


      • Mutluyum
        lkdndklnf kirjoitti:

        Pakko olla provo. Kukaan ei ole niin palikka, että ottaisi nimekseen jonkun Kiseleff-Hadad-Almasin. Olisit edes väittänyt, että miehelläsi on yksiosainen nimi ja omasi oli ihan suomalainen, niin olisin voinut uskoa. Näitä Mäkinen-Abboudeja aina joskus näkee.

        AP:lle sanoisin, että oma nimi on paras. Jos Suomessa asutte niin miksi ihmeessä haluaisit ottaa ulkomaalaisen nimen tieten tahtoen? Ja lapsesi nyt ainakin ansaitsee OMAN nimensä.

        OK, nyt vasta luin aloituksenkin loppuun. Provoahan tämä on koko ketju. Unohdetaan koko juttu.

        Nimimerkki "lkdndklnf", itse provoat, sen kertoo jo epämääräinen nimimerkkisikin, puhumattakaan asiattomasta viestistäsi.
        Aloitus oli asiallinen, nimiasiat askarruttavat monia avioliiton kynnyksellä, joten aihe on aina ajankohtainen ja kiinnostava. Outoa, että ilkeämieliset ihmiset hyökkäävät usein kommentoimaan asiattomuuksia, ja erityisesti silloin, kun kyseessä on ulkomaalaistaustaisuus. Jos nämä ulkomaalaisuus-asiat kaltaisiasi ihmisiä niin kovasti häiritsevät, niin minkä ihmeen takia te sitten pyöritte täällä "MONIKULTTUURISET SUHTEET" -palstalla?
        Mitä erikoista siinä on jos ottaa ulkomaalaisen sukunimen, vaikka asuukin Suomessa? Yleensä lähtökohtana on halu jakaa sama sukunimi aviopuolison kanssa.
        Ulkomaalainen sukunimi (esim. suomalaisella naisella) ei vaikeuta elämää mitenkään, eikä se hankaloita esim. Työn saantia, kuten ei mitään muitakaan asioita.
        Itse olen naimisissa turkkilaisen miehen kanssa ja otin avioitumisen yhteydessä mieheni sukunimen. Hyvin sujuu kaikki, eikä ole mitään ongelmia nimen kanssa.

        Aloittajalle: kannattaa ehdottaa miehellesi, jos hän olisi halukas ottamaan sinun sukunimesi. "Yrittänyttä ei laiteta" eli kysyä kannattaa aina. Jos se ei sovi hänelle, niin sitten vaihtoehtoja ovat:
        1. Pidät nykyisen sukunimen itselläsi ja lapsellasi. Miehesi pitää omansa.
        2. Otat nykyisen sukunimesi jatkoksi miehesi sukunimen (yhdistelmänimi). Tällöin myös lapsella on edelleen kanssasi sama sukunimi.
        3. Vaihdat sekä omasi, että lapsesi sukunimen kokonaan miehesi sukunimeksi.

        Toivottavasti asia selkenee ja löydätte itsellenne parhaan ratkaisun. Onnea avioitumisen johdosta :)


      • järki hoi
        perusteluja kirjoitti:

        Mikähän kumma työpaikka ei muka katso hakijoidensa nimiä, vaan antaa pari vuotta työskennellä, ennen kuin kysyy, mikä on työntekijän nimi. Mitenhän palkka on maksettu tilille, vai vain pimeänä käteen vaan..

        Monessa firmassa homma menee niin, että jos hakupapereita on paljon, suomalaiset nimet nousevat suosiollisempaan asemaan kuin ähläm -nimet. Muslimeilla rukoiluhetket jo voivat tuottaa päänvaivaa työnteon lomassa..

        Nimimerkki "perusteluja" : " muslimeilla rukoiluhetket jo voivat tuottaa päänvaivaa työnteon lomassa.." - Täysin typerä ja asiaton kommentti. Ensinnäkin, Muslimit eivät liity keskusteltavaan aiheeseen mitenkään. Toiseksi, lauseessasi ei muutenkaan ole mitään järkeä. Pelkkää Propagandaa.


      • lesnett
        järki hoi kirjoitti:

        Nimimerkki "perusteluja" : " muslimeilla rukoiluhetket jo voivat tuottaa päänvaivaa työnteon lomassa.." - Täysin typerä ja asiaton kommentti. Ensinnäkin, Muslimit eivät liity keskusteltavaan aiheeseen mitenkään. Toiseksi, lauseessasi ei muutenkaan ole mitään järkeä. Pelkkää Propagandaa.

        Ei muuten ole typerä eikä asiatonkaan kommentti vaan ihan ajankohtainen sellainen. Ihan tätä päivää! Olen huomannut, että te muslimien vaimot ette kestä mitään ns. negatiivista kommentointia ja pidätte kaikkea asiattomana, joka poikkeaa teidän omasta kapeasta katsantokannastanne ja joka ei vaan miellytä teitä. Olen työpaikassa, jossa muslimimies menee rukoilemaan pari kertaa päivässä. Heittää vain "pallon" toiselle ja ilmoittaa, että nyt menee rukoilemaan. Leikkimielisenä voi ajatella sellaista, jos n. puolet olisi muslimeja ja kaikki menisivät silloin kun huvittaa rukoilemaan, niin kukahan ne työt tekee.


      • järki hoi
        lesnett kirjoitti:

        Ei muuten ole typerä eikä asiatonkaan kommentti vaan ihan ajankohtainen sellainen. Ihan tätä päivää! Olen huomannut, että te muslimien vaimot ette kestä mitään ns. negatiivista kommentointia ja pidätte kaikkea asiattomana, joka poikkeaa teidän omasta kapeasta katsantokannastanne ja joka ei vaan miellytä teitä. Olen työpaikassa, jossa muslimimies menee rukoilemaan pari kertaa päivässä. Heittää vain "pallon" toiselle ja ilmoittaa, että nyt menee rukoilemaan. Leikkimielisenä voi ajatella sellaista, jos n. puolet olisi muslimeja ja kaikki menisivät silloin kun huvittaa rukoilemaan, niin kukahan ne työt tekee.

        Mistäs sinä "lesnett" vetelet noita olettamuksiasi? Sillä p-silmällä ilmeisesti maailmaa tutkailet.
        Typerä ja asiaton kommentti se oli nimenomaan siksi, että tässä keskusteluketjussa aiheena on NIMENVAIHTAMINEN. Muslimit eivät siis millään tavalla liity aiheeseen. Minkä ihmeen takia ne muslimit pitää repiä joka väliin, mihin ne eivät edes kuulu? Tämä on se pointti.

        "Olen huomannut, että te muslimien vaimot ette kestä mitään ns. negatiivista kommentointia ja pidätte kaikkea asiattomana, joka poikkeaa teidän omasta kapeasta katsantokannastanne ja joka ei vaan miellytä teitä."

        --> Jälleen asiaan liittymätöntä sönkötystä.
        Itse (olen sinkku, kiinnostunut monikilttuurisuudesta, ja lähipiirissäni on myös monikulttuurisia pareja) olen seuraillut eri keskusteluketjuja, ja huomannut, että useat henkilöt kirjoittelevat täällä erittäin negatiiviseen sävyyn muslimeista, ja heti jos joku, esim. muslimimiehen vaimo ottaa esille hyviä asioita, hänet määritellään kapeakatseiseksi, joka ei siedä negatiivista kommentointia. Jos oikeasti lukee viestejä huolellisesti, niin voi huomata, että ei heistä monikaan ole kieltänyt niitä negatiivisia asioita, vaan he ovat tuoneet myös sitä positiivisuutta kehiin, unohtamatta samalla muita asioita. Kenellä siis on kapea katsantokanta? Kannattaisiko vilkaista peiliin 'lesnett'?

        Ja jos nyt vielä jatketaan tätä aiheeseen liittymätöntä jauhamista muslimeista, niin mitä sitten, jos joissakin työpaikoissa joku muslimi käy esim. pari kertaa päivässä rukoilemassa? Voi kauhistus! Eiköhän useimmat sellaiset suorita sen rukoilemisensa ihan tauko-aikoina, jolloin saa tehdä mitä huvittaa. Keneltä se on pois? Ja jos kyseinen muslimi suorittaisi rukoilunsa ns. virallisena työaikana, niin voivoi. Pitää sitten ottaa huomioon kaikki ne muutkin asiat, joita useat ihmiset tekevät ns. virallisena työaikana, kuten: tupakointi (jotkut ramppaavat tupakoimassa vöhän väliä), WC:ssä asiointi (tätä tekevät Kaikki), Facebookissa tai Suomi24:ssä tai muissa sosiaalisen median palveluissa surffailu, tai ylipäätään netissä pyöriminen. Yms. Yms.
        Joten on se niin kamalaa, jos joku muslimi käy pari kertaa päivässä rukoilemassa. Haloo? Missä on se järki?


      • lesnett
        järki hoi kirjoitti:

        Mistäs sinä "lesnett" vetelet noita olettamuksiasi? Sillä p-silmällä ilmeisesti maailmaa tutkailet.
        Typerä ja asiaton kommentti se oli nimenomaan siksi, että tässä keskusteluketjussa aiheena on NIMENVAIHTAMINEN. Muslimit eivät siis millään tavalla liity aiheeseen. Minkä ihmeen takia ne muslimit pitää repiä joka väliin, mihin ne eivät edes kuulu? Tämä on se pointti.

        "Olen huomannut, että te muslimien vaimot ette kestä mitään ns. negatiivista kommentointia ja pidätte kaikkea asiattomana, joka poikkeaa teidän omasta kapeasta katsantokannastanne ja joka ei vaan miellytä teitä."

        --> Jälleen asiaan liittymätöntä sönkötystä.
        Itse (olen sinkku, kiinnostunut monikilttuurisuudesta, ja lähipiirissäni on myös monikulttuurisia pareja) olen seuraillut eri keskusteluketjuja, ja huomannut, että useat henkilöt kirjoittelevat täällä erittäin negatiiviseen sävyyn muslimeista, ja heti jos joku, esim. muslimimiehen vaimo ottaa esille hyviä asioita, hänet määritellään kapeakatseiseksi, joka ei siedä negatiivista kommentointia. Jos oikeasti lukee viestejä huolellisesti, niin voi huomata, että ei heistä monikaan ole kieltänyt niitä negatiivisia asioita, vaan he ovat tuoneet myös sitä positiivisuutta kehiin, unohtamatta samalla muita asioita. Kenellä siis on kapea katsantokanta? Kannattaisiko vilkaista peiliin 'lesnett'?

        Ja jos nyt vielä jatketaan tätä aiheeseen liittymätöntä jauhamista muslimeista, niin mitä sitten, jos joissakin työpaikoissa joku muslimi käy esim. pari kertaa päivässä rukoilemassa? Voi kauhistus! Eiköhän useimmat sellaiset suorita sen rukoilemisensa ihan tauko-aikoina, jolloin saa tehdä mitä huvittaa. Keneltä se on pois? Ja jos kyseinen muslimi suorittaisi rukoilunsa ns. virallisena työaikana, niin voivoi. Pitää sitten ottaa huomioon kaikki ne muutkin asiat, joita useat ihmiset tekevät ns. virallisena työaikana, kuten: tupakointi (jotkut ramppaavat tupakoimassa vöhän väliä), WC:ssä asiointi (tätä tekevät Kaikki), Facebookissa tai Suomi24:ssä tai muissa sosiaalisen median palveluissa surffailu, tai ylipäätään netissä pyöriminen. Yms. Yms.
        Joten on se niin kamalaa, jos joku muslimi käy pari kertaa päivässä rukoilemassa. Haloo? Missä on se järki?

        Rauhoitu hyvä ihminen. On tainnut sinuunkin tarttua muslimien kiihkoilu. Itsekkin otat kantaa muslimeihin, vaikka tässä keskusteluketjussa alkuperäinen ei maininnut muslimeja, vaan asiana oli nimenvaihto. Kovasti sinua kiinnostaa muslimit, vaikka itse ehkä et ole liitossa muslimien kanssa. Kyllä kritiikki ja kommentointi pitää kestää ja miten se sinua liikuttaa, jos täällä muslimeista kirjoitetaan. Ethän ole edes muslimin vaimo.

        Tulipahan mainittua asia, kun edellinen kirjoitti muslimeista. Sinä likkaparka et määrää kuka täällä kirjoittaa ja mitä. Niinkuin mainitsinkin, että työpaikassani muslimimies menee rukoilemaan pari krt. päivässä ja heittää hanskat tiskiin sillä aikaa, eikä ole edes tavallinen ruokalepo-kahvitaukokaan. Leikillisesti mainitsin, että kukahan ne työt tekee, jos vaikka kuvitteellisesti puolet olisi muslimeja-

        Ota herne pois nenästä!!


      • Anonyymi
        en osaa päättää kirjoitti:

        Minun tyttönimeni ei käy. MInä kärsin koko elämäni, kun en osannut ääntää sitä. MInulla oli valtavia vaikeuksia keskellä nimeä ilmentyvän r-äänteen kanssa ja olin todella onnellinen, että vihdoin pääsin siitä nimestä. Aina kun minun piti sanoa nimeni, niin jännitin aivan hirveästi, kun se oli niin vaikeaa.

        No ota sukunimi ihan selainen suomalainen,joka ei suojattu. Moni vahtaa sukunimensä eron myötä.Eivätkä halua tyttönimeä.Lisä tietoa saat nimen vaihdosta netti.Kun laitatat hakuun! Se on niin eroat tuosta miehestä viellä,On fakta.En loukaa sinua sillä!


    • 201

      No sitten varmaan olisi sopivampaa ottaa niin lapselle kuin itselleen uuden miehen nimi.
      Uusi nimi ja uusi elämä :) .

      • sama elämä

        "Uusi nimi ja uusi elämä :) . "

        Ei se elämä valitettavasti ihan nimeä muuttamalla uudeksi vaihdu. Vaikka moni elämänsä uudestaan ja uudestaan sotkeva niin toivoisikin.


    • Sekoittakaa pakkaa

      Kaikille uusi sukunimi ^^

    • 1517

      Jos itselläni olisi poika lapsi hän tulisi olemaan biologisen isänsä nimellä, koska hänen kuuluisi jatkaa sukuaan biologisen isänsä nimellä.

    • simple...

      jos miehesi nimi on esim. Muhamed Abu voisit ottaa miehen nimen ja terästää sitä suomalaisella päätteellä, esim. Abunen, Abula, Abukki jne...

      • en osaa päättää

        Tämä oli hauska ehdotus, mutta ei taida toimia miehen sukunimen kanssa :). Mitä olen miehestä ymmärtänyt, niin hän katsoisi sen suureksi kunniaksi, että ottaisimme hänen nimensä, mutta ei hän mitenkään painosta tekemään niin. Hän haluaisi oikeasti olla isä "isättömälle" lapselleni ja on esittänyt jopa toivomuksen, että opettaisimme lapsen kutsumaan häntä isäkseen.


      • &&77
        en osaa päättää kirjoitti:

        Tämä oli hauska ehdotus, mutta ei taida toimia miehen sukunimen kanssa :). Mitä olen miehestä ymmärtänyt, niin hän katsoisi sen suureksi kunniaksi, että ottaisimme hänen nimensä, mutta ei hän mitenkään painosta tekemään niin. Hän haluaisi oikeasti olla isä "isättömälle" lapselleni ja on esittänyt jopa toivomuksen, että opettaisimme lapsen kutsumaan häntä isäkseen.

        Tottakai vaihdat sukunimesi ja lapsellenne annatte miehesi sukunimen! En itse edes miettisi muuta. Itsekkin samanlaisessa tilanteessa olin aikoinaan:-) ja ylpeä olen sukunimestäni, myös mieheni ilahtui kovin kun kerroin haluavani hänen nimensä, ja työnsaantia eikä mitään muutakaan ole vaikeuttanut.


      • stupidiiiiiiiii
        &&77 kirjoitti:

        Tottakai vaihdat sukunimesi ja lapsellenne annatte miehesi sukunimen! En itse edes miettisi muuta. Itsekkin samanlaisessa tilanteessa olin aikoinaan:-) ja ylpeä olen sukunimestäni, myös mieheni ilahtui kovin kun kerroin haluavani hänen nimensä, ja työnsaantia eikä mitään muutakaan ole vaikeuttanut.

        Voi tsiisus " ylpeä olen sukunimestäni ", tää on niin näitä suomimamman yleydenaiheita, kun on vierasperäinen sukunimi. MIkähän siinä on ylpeydenaihe, huoh.


      • sjeowi
        stupidiiiiiiiii kirjoitti:

        Voi tsiisus " ylpeä olen sukunimestäni ", tää on niin näitä suomimamman yleydenaiheita, kun on vierasperäinen sukunimi. MIkähän siinä on ylpeydenaihe, huoh.

        Uskoisin, että ylpeydenaihe on se, että saa kantaa rakastamansa miehen nimeä.


      • en osaa päättää
        en osaa päättää kirjoitti:

        Tämä oli hauska ehdotus, mutta ei taida toimia miehen sukunimen kanssa :). Mitä olen miehestä ymmärtänyt, niin hän katsoisi sen suureksi kunniaksi, että ottaisimme hänen nimensä, mutta ei hän mitenkään painosta tekemään niin. Hän haluaisi oikeasti olla isä "isättömälle" lapselleni ja on esittänyt jopa toivomuksen, että opettaisimme lapsen kutsumaan häntä isäkseen.

        Nuo negatiiviset pisteet kertovat todellakin siitä, miten naiseen suhtaudutaan Suomessakin, jos hänellä on lapsi ilman aviomiestä. Minulle onkin sanottu, että yksikään mies ei tällaista naista huolisi vaimokseen...ja kuitenkin löysin tulevan mieheni, joka rakkaudesta antaisi oman nimensäkin meille, vaikka omalta osaltaan ei avioliiton ulkopuolisia tai esiaviollisia suhteita hyväksy. Tuleva mieheni on hienoin tuntemani mies. En tiedä toista miestä, jolla on yhtä hyvä sydän. No...ehkä isäni. Hän on myös aina ollut hieno ja muita tuomitsematon mies.


      • helpoinko?
        en osaa päättää kirjoitti:

        Nuo negatiiviset pisteet kertovat todellakin siitä, miten naiseen suhtaudutaan Suomessakin, jos hänellä on lapsi ilman aviomiestä. Minulle onkin sanottu, että yksikään mies ei tällaista naista huolisi vaimokseen...ja kuitenkin löysin tulevan mieheni, joka rakkaudesta antaisi oman nimensäkin meille, vaikka omalta osaltaan ei avioliiton ulkopuolisia tai esiaviollisia suhteita hyväksy. Tuleva mieheni on hienoin tuntemani mies. En tiedä toista miestä, jolla on yhtä hyvä sydän. No...ehkä isäni. Hän on myös aina ollut hieno ja muita tuomitsematon mies.

        "ja kuitenkin löysin tulevan mieheni,joka rakkaudesta antaisi oman nimensäkin meille" Ettei vain antais vain oleskeluluvan takia nimen sä. Yksinhuoltaja äiti on ilmeisesti helpoin nakki , sen huomaa kun lukee tätä palstaa .


      • isäpuoli on isäpuoli
        en osaa päättää kirjoitti:

        Tämä oli hauska ehdotus, mutta ei taida toimia miehen sukunimen kanssa :). Mitä olen miehestä ymmärtänyt, niin hän katsoisi sen suureksi kunniaksi, että ottaisimme hänen nimensä, mutta ei hän mitenkään painosta tekemään niin. Hän haluaisi oikeasti olla isä "isättömälle" lapselleni ja on esittänyt jopa toivomuksen, että opettaisimme lapsen kutsumaan häntä isäkseen.

        Eikö lapsella ole biologista isää enää lainkaan? Mitä hän tuumaa näistä nimiasioista? Entä siitä, että uudesta miehestä aletaan tehdä isää hänen lapselleen?


      • lyfk
        stupidiiiiiiiii kirjoitti:

        Voi tsiisus " ylpeä olen sukunimestäni ", tää on niin näitä suomimamman yleydenaiheita, kun on vierasperäinen sukunimi. MIkähän siinä on ylpeydenaihe, huoh.

        Samaa mieltä. Näitä hölmöjä suomineitoja kyllä riittää ja ihan keskustelupalstalla pitää tuoda julki ajatuksiaan. Päivän parhaat naurut. Olen pitänyt suomalaisia naisia jonkin verran fiksuina, mutta nämä ulkkisten kanssa pyörivät jotenkin vaan menettävät viimeisimmätkin älynrippeet.

        "ylpeä olen sukunimestäni"

        "hän katsoisi sen suureksi kunniaksi"

        voi tsiisus


      • 2+11
        isäpuoli on isäpuoli kirjoitti:

        Eikö lapsella ole biologista isää enää lainkaan? Mitä hän tuumaa näistä nimiasioista? Entä siitä, että uudesta miehestä aletaan tehdä isää hänen lapselleen?

        Tuossahan se on avausviestin lopussa: biologinen isä on joku toinen etelän hetelmä. Ja nyt tuleva uusi pappa onkin jo lapsen kolmas kuten ilmeisesti nimikin. Ja joku vielä ihmettelee miksi tätä pidetään provona.


      • en osaa päättää
        2+11 kirjoitti:

        Tuossahan se on avausviestin lopussa: biologinen isä on joku toinen etelän hetelmä. Ja nyt tuleva uusi pappa onkin jo lapsen kolmas kuten ilmeisesti nimikin. Ja joku vielä ihmettelee miksi tätä pidetään provona.

        Miten sinä kolme miestä tuosta lasket? Olin eronnut vuosia aiemmin, kun lapsi syntyi, eikä edes hänen isänsä ole koskaan kuulunut elämäämme. Ja noilla matemaattisilla taidoilla saat plussia...just joo. Mutta toisaalta...kivahan se tietty on päästä minua mollaamaan.


      • 9+16
        en osaa päättää kirjoitti:

        Miten sinä kolme miestä tuosta lasket? Olin eronnut vuosia aiemmin, kun lapsi syntyi, eikä edes hänen isänsä ole koskaan kuulunut elämäämme. Ja noilla matemaattisilla taidoilla saat plussia...just joo. Mutta toisaalta...kivahan se tietty on päästä minua mollaamaan.

        Oliko kyseessä neitseellinen sikiäminen? Ei olisi ensimmäinen kerta, mutta onhan se aika harvinaista...


      • en osaa päättää
        9+16 kirjoitti:

        Oliko kyseessä neitseellinen sikiäminen? Ei olisi ensimmäinen kerta, mutta onhan se aika harvinaista...

        Hah haa...minä sanoin, että lapsen isä ei ole ollut koskaan kuulunut elämäämme. Olin yksin koko raskauden ajan ja yksin synnytin ja yksin olen lapsen kasvattanut. Lapsen isä ei ollut minun elämässäni läsnä sen jälkeen kun lapsi oli jotain 5 viikkoinen sikiö :).


      • keep on truckin`
        en osaa päättää kirjoitti:

        Hah haa...minä sanoin, että lapsen isä ei ole ollut koskaan kuulunut elämäämme. Olin yksin koko raskauden ajan ja yksin synnytin ja yksin olen lapsen kasvattanut. Lapsen isä ei ollut minun elämässäni läsnä sen jälkeen kun lapsi oli jotain 5 viikkoinen sikiö :).

        Niin sitä pitää.


      • arafaxzetzi
        en osaa päättää kirjoitti:

        Hah haa...minä sanoin, että lapsen isä ei ole ollut koskaan kuulunut elämäämme. Olin yksin koko raskauden ajan ja yksin synnytin ja yksin olen lapsen kasvattanut. Lapsen isä ei ollut minun elämässäni läsnä sen jälkeen kun lapsi oli jotain 5 viikkoinen sikiö :).

        Ei muuta kuin lisää lapsia pukkaamaan, kenen isän nimiin kukakin lapsi, sitä vaan sitten mietiskelemään. On aikoihin eletty, etelän hetelmästä toiseen, siinä sitä uraa naiselle onkin.


      • Sosiaalipummi
        en osaa päättää kirjoitti:

        Hah haa...minä sanoin, että lapsen isä ei ole ollut koskaan kuulunut elämäämme. Olin yksin koko raskauden ajan ja yksin synnytin ja yksin olen lapsen kasvattanut. Lapsen isä ei ollut minun elämässäni läsnä sen jälkeen kun lapsi oli jotain 5 viikkoinen sikiö :).

        "yksin olen lapsen kasvattanut"

        Ja sujuvasti unohdit ne tuhannet sossueurot jotka olet oikeilta veronmaksajilta saanut.


    • 1416

      Ota sen sun miehesi nimi lapsellesi ja itsellesi jos hänen isänsä ei ole kuvioissa. Älä välitä mitä kaverit ajattelevat tai nimen arvostusta. Tee niinkuin itse haluat välittämättä " mitä jos". Näin saat hyvän alun avioliitollesi . Onnea avioliitollesi ja perheellenne.

    • Köyhät & Holtittomat

      Kiva sotku. Kuulostaa ihan Kauniilta ja rohkeilta siirrettynä lähiöön. Mutta hauskaahan se on, että juonessa riittää käänteitä.

      • en osaa päättää

        No hyvä jos elämäni huvittaa sinua. En tahtoisi tuottaa pettymystä, mutta elämässäni ei ole mikään asia sotkussa.


      • 4+8
        en osaa päättää kirjoitti:

        No hyvä jos elämäni huvittaa sinua. En tahtoisi tuottaa pettymystä, mutta elämässäni ei ole mikään asia sotkussa.

        "...mutta elämässäni ei ole mikään asia sotkussa."

        Joo, selvästikään ei.


      • en osaa päättää
        4+8 kirjoitti:

        "...mutta elämässäni ei ole mikään asia sotkussa."

        Joo, selvästikään ei.

        Kuule...suomalainen nainen on sen verran itsenäinen ja elatuskykyinen, että lapsen saaminen ilman miestä perheenpäänä on mahdollista naiselle Suomessa eikä millään muotoa minkäänlainen "sotku". Minun lapsi oli (ja on) toivottu, eikä mikään vahinko :). Ja pitää todeta, että hyvät geenit hän sai isältään :). Eräs ystäväni joutui yksinäisenä naisena adoptoimaan lapsen mikä sekin on hyvä vaihtoehto mutta paljon vaikeampi tie. Mutta mikäs sen parempaa, kun vihdoin sitten löysin myös rakastavan elämänkumppanin itselleni :). Hänen kaltaistaan upeaa miestä saa kyllä hakemalla hakea. Taidan kyllä ottaa hänen nimensä. Se on kaunis nimi :).


      • helmetti
        en osaa päättää kirjoitti:

        Kuule...suomalainen nainen on sen verran itsenäinen ja elatuskykyinen, että lapsen saaminen ilman miestä perheenpäänä on mahdollista naiselle Suomessa eikä millään muotoa minkäänlainen "sotku". Minun lapsi oli (ja on) toivottu, eikä mikään vahinko :). Ja pitää todeta, että hyvät geenit hän sai isältään :). Eräs ystäväni joutui yksinäisenä naisena adoptoimaan lapsen mikä sekin on hyvä vaihtoehto mutta paljon vaikeampi tie. Mutta mikäs sen parempaa, kun vihdoin sitten löysin myös rakastavan elämänkumppanin itselleni :). Hänen kaltaistaan upeaa miestä saa kyllä hakemalla hakea. Taidan kyllä ottaa hänen nimensä. Se on kaunis nimi :).

        Ei suomalainen nainen mikään itsenäinen ole jos sinä olisit sen keulakuva.

        Täällä kyselet joutavia jostain sukunimistä ja tehtailet ilmeisesti kohta uusia "rakkauden hedelmiä." Oletko muuten elatuskykyinen ja pystyt ilman miestä elättämään lapsesi? Tuskin. Eiköhän tarkoituksenasi ole hankkia itsellesi ja lapsellesi uutta elättäjää?

        Suomessa kaikki on mahdollista. Myös lapsen saaminen ilman miestä. Sitähän monet naiset harrastavat. Ikävä luonteenpiirre, varsinkin jos on olevinaan joku uskovainen.


      • hai sie kaalee
        en osaa päättää kirjoitti:

        Kuule...suomalainen nainen on sen verran itsenäinen ja elatuskykyinen, että lapsen saaminen ilman miestä perheenpäänä on mahdollista naiselle Suomessa eikä millään muotoa minkäänlainen "sotku". Minun lapsi oli (ja on) toivottu, eikä mikään vahinko :). Ja pitää todeta, että hyvät geenit hän sai isältään :). Eräs ystäväni joutui yksinäisenä naisena adoptoimaan lapsen mikä sekin on hyvä vaihtoehto mutta paljon vaikeampi tie. Mutta mikäs sen parempaa, kun vihdoin sitten löysin myös rakastavan elämänkumppanin itselleni :). Hänen kaltaistaan upeaa miestä saa kyllä hakemalla hakea. Taidan kyllä ottaa hänen nimensä. Se on kaunis nimi :).

        Eli jos isättömän lapsen saaminen on taloudellisesti mahdollista, niin se on ok. Puhut äidin taloudellisesta itsenäisyydestä ja elatuskyvystä (vai oliko se kelan/sossun elätuskyky), lapsesta et mainitse mitään. Onko isättömyys hänellekin ok? Suomalainen nainen on, jos sinusta pitäisi yleistää, myös ilmeisen itsekäs eikä ajattele lapsensa parasta ennen omaansa. Mutta hyvä jos sinulla on ollut kivaa ja olet voinut tuottaa lapsen ilman että olet joutunut taloudellisiin vaikeuksiin. Ja mitäpä lapsi muuta voi toivoa isältään kuin hyvä geenit. Ja nyt kun toinen mies voi vielä tarjota hänelle kauniin nimen, niin hänellä ei varmasti voi olla mitään valittamisen aihetta. No jaa, odottelehan murrosikää. Lapsesi ja omaasi.


      • Sosiaalipummi
        en osaa päättää kirjoitti:

        Kuule...suomalainen nainen on sen verran itsenäinen ja elatuskykyinen, että lapsen saaminen ilman miestä perheenpäänä on mahdollista naiselle Suomessa eikä millään muotoa minkäänlainen "sotku". Minun lapsi oli (ja on) toivottu, eikä mikään vahinko :). Ja pitää todeta, että hyvät geenit hän sai isältään :). Eräs ystäväni joutui yksinäisenä naisena adoptoimaan lapsen mikä sekin on hyvä vaihtoehto mutta paljon vaikeampi tie. Mutta mikäs sen parempaa, kun vihdoin sitten löysin myös rakastavan elämänkumppanin itselleni :). Hänen kaltaistaan upeaa miestä saa kyllä hakemalla hakea. Taidan kyllä ottaa hänen nimensä. Se on kaunis nimi :).

        "itsenäinen ja elatuskykyinen"
        = sosiaalituilla elava.

        "rakastavan elämänkumppanin "
        = oleskelulupaa rakastava.


    • Lapsen etu nro 1

      Minusta kuulostaa ihan käsittämättömältä, että suunnittelet vaihtaa lapsen nimen uuden aviomiehesi mukaan. Eiköhän lapsella pidä olla hänen oma nimi eli jomman kumman biologisen vanhemman mukaan. Jos sitten itse haluat pitää saman nimen kuin lapsella niin silloin vaihtoehtoina on, että pidät nykyisen nimesi tai otat yhdistelmänimen.

      "Sitten tietty on mahdollisuus, että lapsi pitää nimensä, mutta sekin on sitten hassua, että äidillä on eri nimi ja lapsi on nimetty vain äidin ex-miehen mukaan (joka ei siis ole edes hänen isänsä). "

      Tästä kirjoituksestasi tosiaan sai sen mielikuvan, että lapsen biologinen isä on eri kuin entinen aviomiehesi, jonka nimi sekä sinulla, että lapsellasi on. Perin kummallista jo alun alkaen, että lapsi olisi saanut jonkun muun kuin biologisen vanhempansa nimen.

      Voi lapsi parkaa kun hänen nimeä riepotellaan ja vaihdetaan milloin miksikin. Ei pitäisi äidin epäonnistuneita parisuhteita sekoittaa lapseen. Lapselle nimi biologisen perimän mukaan ja äidille nimi sitten sen mukaan mikä parhaalta tuntuu.

      Toinen asia mikä minulle nousi esiin kirjoituksistasi oli aikomus "tehdä" uudesta miehestäsi lapselle isä. Siis jos hänellä ei ole kontaktia biologiseen isään, mutta on jo saanut ex-miehesi nimen ja nyt tulevan miehesi pitäisi olla hänelle se elämästä puuttunut isä niin mitä luulet lapsen identiteetille tapahtuvan? Asioihin toki vaikuttaa sekin minkä ikäinen lapsi on kyseessä, mutta vaikka olisi kuinka pieni niin kyllä hän jossain vaiheessa elämää alkaa miettimään omaa paikkaansa maailmassa ja kuinka hän sitten ymmärtää nämä kaikki kiemurat ja millaista henkistä taakkaa ne hänelle aiheuttavat.

      • Onko se niin vaikeaa

        Neiti Aamuaurinko menee naimisiin herra Beeswaxin kanssa, ja ottaa hänen nimensä. Nyt hän on rouva Beeswax.
        Herra ja rouva Beeswax eroavat. Rouva Beeswax päättää pitää ex-miehensä nimen.
        Neiti Beeswaxsaa lapsen, jonka isä on herra Citrus. Isä ei ole kuvioissa mukana, joten lapsesta tulee tyttö-/poikalapsi Beeswax. Eli lapsi sai siis muun kuin biologisen lapsensa nimen.


    • Nimihirviö

      Törmäsinpä tälläiseen eksoottiseen nimiyhdistelmään. Aivan mahtava nimi!



      Marja-Leena Kangasrääsiö-Abdelaziz

      • Anonyymi

        tässä ei mikään jää epäseväksi suomi ja pakolainen Egytissä käyneenä näitä pakolaisia riittää kaikille suomalaisille!


    • Jesh!

      Lisää vaan tuonkaltaisia nimiä kehiin niin saadaan me muut nauraa näiden pölhöjen nimenvaihtajien kustannuksella :D

    • munmielestä

      Tosiasia ilman vaaleanpunaisia silmälaseja on se, että kyllä se ulkomaalainen nimi vaikeuttaa työnsaantia. Se on fakta ja se saattaa vaikuttaa YHTÄ paljon kun cv:si vaikkei sitä kukaan voi ääneen myöntääkään. Erkoisuuden tavoittelu kannattaa siis jättää sinänsä. Ottakaa se vain jos oikeasti koette sen uhrauksien arvoiseksi. Maailma on mitä on.
      Voimme tässä nyt idealisoida ja vaikka mitä, mutta jos se siitä on kiinni, ottakaa kaikki sinun vanha tyttönimesi, sinulla lienee ollut sellainenkin? Että en ymmärrä miksi sinulla edes on exän nimi enää?

      Minä tekisin niin, koska kaikkien teidän olisi helpompi saada töitä jne. ja voihan sitä sitten myöhemmin ottaa vaikka kaikkia nimiä jokainen itselleen, mutta nyt eletään tässä maailmassa.
      Älä ole sinisilmäinen enkä tosiaan ymmärrä miksi sä sitä exän nimeä tyrkytät. En mä ainakaan ottaisi kenenkään exän nimeä ja vetäisin herneet nenään ihan ehdotuksestakin, hyvä kun siedän koko exiä :)
      mun mielestä toi koko ajatus on niin dorka ettei ole toista. Mä en ymmärrä koko ideaa siitä.

      Eli, jos otatte joko sun tyttönimi. Se takais täällä sitten kaikille paremmat työnsaantimahkut ja perhe ois nimenkin puolesta sama.
      Tai miehen nimi, jos se on niin tärkeää, mutta varaudutte siihen, että maailma on mitä on eikä ihminen edelleenkään elä utopiassa.
      Tai, sinulle ja lapselle sinun tyttönimi, ja mies pitää oman nimensä.

    • Anonyymi

      Ota käyttön tyytönimesi,sama lapsellesi! Minun etunimeni 2 on vieraskielisiä ja sukunimeni vain suomalainen. Johtuu etunimet äiti oli suomen ruotsalainen.Isä antoi nuorimaaleen eli minulle: Äidin päättää nimi. Oli yhdeksäs lapsi. Nimestäni suomen kansalinen ja kantasuomalisena minua luullan aina ole joku muu maa syntynyt.Tulut avioliton kautta suomi ja sanut kansalisuus. Viimeksi Prisma pankki palvelut itsi viikolla 44. Risti kulustelu asiasta.KUin olisi ollut ulkomaalais polisin kuulustelut. Nostin vain pankin visa kortin katetta .Oli maksu raja niin alhainen.Monessa muusakin jotunut etunimen kanssa ongelmiin kun se ulkolainen ja sukunimi suomalainen naisena. Sukupolvesta toiseen olen suomalainen kiron kirjoissa.Kirkosta tosin eronnut nykyisin.Mutta maistratin tiedostoissa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe