Mitä mieltä olette, pitäisikö valmistumisen (AMK) jälkeen ottaa mikä tahansa työ vastaan?
Tällä hetkellä teen opiskelujen ohessa töitä puhelinfirmassa, ja se on kyllä yhtä tuskaa,vaikka tiedä, että siellä voisin ihan kokopäiväisestikin tehdä..
Oman alan työt ovat kiven alla ja niihin pääseminen haastavaa, vaikka toki oman alan töitä koitan saada. Tarkoitus on kuitenkin hakea yliopistoon vielä opiskelemaan.
Tiedän saavani kuittailua monelta eri taholta, kun olen ammatin itselleni hankkinut, enkä tekisi oman alan töitä, jos en niitä saa. Kai sitä kuitenkin jotain täytyy tehdä, vaikka istua kassalla? Mielipiteitä?
Valmistumisen jälkeen mihin tahansa töihin?
77
10536
Vastaukset
- 245636346
Voihan sitä työnteon ohessa hakea oman alan töitä. Silloin menettää mahdollisuuden osallistua työvoimakoulutukseen, joka jossain tapauksessa voi edesauttaa työllistymistä.
- harjoittelun kautta
Tuo työvoimakoulutus on hyvä pitää mielessä. Jos ei ole talouden puolesta ihan pakko olla töissä, vaan pärjäilee työttömyystuella, niin kannattaa hakea oman alan töitä, jos niitä on tarjolla ja tuntuu että voi tärpätä. Jos mitään toivoa ei tunnu olevan, niin opiskelu ja alanvaitokin voisi olla järkevää.
Itse kun aikoinaan valmistuin, niin ei ollu oikein mitään toivoa päästä suoraan koulusta töihin (1997). Parin kuukauden päästä pääsin työvoimakoulutukseen, se oli muuntokoulutus lähialalle ja sen kautta hankittiin harjoittelupaikka. Lopputulos oli se että ennen harjoittlujakson alkuan minulla oli kolme työtä joista valita. Otin sen harjoittlelupaikan, mutta en harjoittelijana vaan toistaiseksi voimassa olevana työsuhteena. Olen edelleen tällä lähialalla töissä, työpaikkaa toki on tullut vaihdettua oma-alotteisesti jo muutaman kerran ja kerran YT-neuvottelun kautta. Päivääkään en ole ollu työttömäntä 1997 jälkeen, mutta pari kuukautta ehdin olla lomautettuna 2009. - mapa3
harjoittelun kautta kirjoitti:
Tuo työvoimakoulutus on hyvä pitää mielessä. Jos ei ole talouden puolesta ihan pakko olla töissä, vaan pärjäilee työttömyystuella, niin kannattaa hakea oman alan töitä, jos niitä on tarjolla ja tuntuu että voi tärpätä. Jos mitään toivoa ei tunnu olevan, niin opiskelu ja alanvaitokin voisi olla järkevää.
Itse kun aikoinaan valmistuin, niin ei ollu oikein mitään toivoa päästä suoraan koulusta töihin (1997). Parin kuukauden päästä pääsin työvoimakoulutukseen, se oli muuntokoulutus lähialalle ja sen kautta hankittiin harjoittelupaikka. Lopputulos oli se että ennen harjoittlujakson alkuan minulla oli kolme työtä joista valita. Otin sen harjoittlelupaikan, mutta en harjoittelijana vaan toistaiseksi voimassa olevana työsuhteena. Olen edelleen tällä lähialalla töissä, työpaikkaa toki on tullut vaihdettua oma-alotteisesti jo muutaman kerran ja kerran YT-neuvottelun kautta. Päivääkään en ole ollu työttömäntä 1997 jälkeen, mutta pari kuukautta ehdin olla lomautettuna 2009.No näin työnantajana katson että suojatyötä kannattaa tehdä. Mutta on osattava arvostaa itseään. Se työ mitä haluat tehdä ja haet sitä, älä mene haastatteluun asenteella "anteeksi pyytelemään".
Jos olisit työtön huippu arvosanoin valmistunut työnhakija joka hakee minulle töihin.Ja kilpailijasi olisi keskinkertainen valmistunut, mutta tehnyt töitä jo kouluaikaan ja suostunut tekemään ns. Suojatyötä, arvostaisin häntä enemmän.
Työttömänä sinä antaisit itsestäsi kuvan joka ei ole joustava ja mahdollisesti työssäänkin hankala ottamaan työvelvoitteitaan vastaan.
Kun taas kilpailijasi antaa itsestään ahkeran työntekijän kuvan joka on yrittäjän lompakolle hyvä asia ja moniosaaminen on vain plussaa, kun kykenee tekemään muutakin kuin koulutusta vastaavaa työtä. - sori vaan
mapa3 kirjoitti:
No näin työnantajana katson että suojatyötä kannattaa tehdä. Mutta on osattava arvostaa itseään. Se työ mitä haluat tehdä ja haet sitä, älä mene haastatteluun asenteella "anteeksi pyytelemään".
Jos olisit työtön huippu arvosanoin valmistunut työnhakija joka hakee minulle töihin.Ja kilpailijasi olisi keskinkertainen valmistunut, mutta tehnyt töitä jo kouluaikaan ja suostunut tekemään ns. Suojatyötä, arvostaisin häntä enemmän.
Työttömänä sinä antaisit itsestäsi kuvan joka ei ole joustava ja mahdollisesti työssäänkin hankala ottamaan työvelvoitteitaan vastaan.
Kun taas kilpailijasi antaa itsestään ahkeran työntekijän kuvan joka on yrittäjän lompakolle hyvä asia ja moniosaaminen on vain plussaa, kun kykenee tekemään muutakin kuin koulutusta vastaavaa työtä.Itse kun näen tohtorin/maisterin/insinöörin, joka jakaa mainoksia tai kuljettaa pitsoja, että kyseinen henkilö ei kelpaa muuhun työhön.
Jos on ollut töissä Nokialla ja on jäänyt työttömäksi, niin ok, ei ole töitä ja henkilö etsii töitä. Mutta jos taas maisteri jakaa mainoksia tai tekee puhelinmyyntihommia, niin se antaa sellaisen kuvan, ettei kyseinen henkilö edes pysty muuhun työhön. - teejii77
sori vaan kirjoitti:
Itse kun näen tohtorin/maisterin/insinöörin, joka jakaa mainoksia tai kuljettaa pitsoja, että kyseinen henkilö ei kelpaa muuhun työhön.
Jos on ollut töissä Nokialla ja on jäänyt työttömäksi, niin ok, ei ole töitä ja henkilö etsii töitä. Mutta jos taas maisteri jakaa mainoksia tai tekee puhelinmyyntihommia, niin se antaa sellaisen kuvan, ettei kyseinen henkilö edes pysty muuhun työhön.Sinun mielestäsi siis lehdenmyynti tai jakaminen / pizzakuskin työ on jotenkin vähemmän arvokasta? No itse olen palkattuna toimitusjohtajana ihan merkonomin papereilla ( työssä hankkinut lisäksi Johtamisen erikoisammattitutkinnon) juuri siitä syystä että olen aina tehnyt työtä koska se kertoo asenteesta.
Mielestäni jonkun työn aliarvostaminen kertoo vain heikosta minäkuvasta jota pitää pönkittää. Minä ainakin arvostan jokaista työtä enemmän kuin kotona makoilua kunnes "oikea" työ löytyy. Sellainen ihminen on yhteiskunnan elätti. yhteiskunta maksaa koulutuksen ja jo sen takia pitäisi tehdä muutakin työtä - jos ei alansa töitä saa - että maksaisi veroina takaisin ILMAISEKSI annettua koulutusta.
Itse arvostan aloittajan ja edellä työnantajan näkemyksiä - oma kokemus
teejii77 kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis lehdenmyynti tai jakaminen / pizzakuskin työ on jotenkin vähemmän arvokasta? No itse olen palkattuna toimitusjohtajana ihan merkonomin papereilla ( työssä hankkinut lisäksi Johtamisen erikoisammattitutkinnon) juuri siitä syystä että olen aina tehnyt työtä koska se kertoo asenteesta.
Mielestäni jonkun työn aliarvostaminen kertoo vain heikosta minäkuvasta jota pitää pönkittää. Minä ainakin arvostan jokaista työtä enemmän kuin kotona makoilua kunnes "oikea" työ löytyy. Sellainen ihminen on yhteiskunnan elätti. yhteiskunta maksaa koulutuksen ja jo sen takia pitäisi tehdä muutakin työtä - jos ei alansa töitä saa - että maksaisi veroina takaisin ILMAISEKSI annettua koulutusta.
Itse arvostan aloittajan ja edellä työnantajan näkemyksiäSori vaan, mutta näin ne työnantajat näkevät työnhakijat. Jos työnhakija on maisteri ja siivoaa tai tekee puhelinmyyntihommia, niin eivät mielusti palkkaa töihinsä, koska a) luulevat, että henkilö ei kykene muuhun b) henkilö ei arvosta itseään c) henkilö ei ole kiinnostunut niistä maisterinhommista niin paljoa kuin siivoamisesta tai puhelinmyynnistä d) henkilö ei edes halua muuhun työhön e) henkilö on helposti hyväksikäytettävissä, koska ei ymmärrä omaa arvoaan.
Ja niin, tunnen esim. maistereita, jotka on siivoajia ja näin 7 vuoden päästä he ovat edelleen siivoajia..
Hanttihommista on todella vaikea nousta ylös ja saada oman alan töitä, olipa kyseessä sitten merkonomi, tradenomi tai maisteri. Paljon helpompaa on saada oman alansa hommia jättäytymällä työttömäksi, jolloin a) te-keskus lykkää sinulle valtavan määrän oman alan työpaikkoja, joihin tarvitsee hakea b) voit saada räätälöityä oman alan koulutusta vastaavaa tai läheltä liippaavaa koulutsta, mikä edesauttaa työllistymistä oman alan hommiin.
Tunnen montakin, jotka ovat saaneet oman alan hommia (vakituisia hommia) nimenomaan olemalla työtön.
- Kotona saa odotella
Työssä olevan, vaikka vähän heikommassakin duunissa, on helpompi saada työpaikka.
- passivoituminen .
Kotona löhöillessä voi passivoitua ja muutaman kuukauden jälkeen ei enää uskalla lähteä töihin, eikä halua kun totuu köyhistelyyn ja runsaaseen vapaa-aikaan.
Kannattaa varmaan ottaa melkein mitä tahansa töitä, ainakin jos ne edes jotenkin liippaa omaa osaamista tai jos työpaikasta on mahdollisuus päästä vaihtamaan myöhemmin tehtävää.
Jos on työttömänä, niin silloinkin kannattaa hankkia jotain kehittävää tekemistä, sekin on plussaa jos osaa työhönhakutilanteessa kertoa miten on hyödyntänyt vapaa-aikansa. - työnantaaja
Jos minulle tulee töihin insinööri, joka viimeiset pari vuotta kuljettanut pitsoja, niin ei tulisi edes mieleen palkata sitä kuin korkeintaan vahtimestarin hommiin. Tuskin hän edes haluaa jotain vaativampaa työtä. Jotain hänessä pitää olla vialla, kun ei kelvannut muihin hommiin.
- näinhän se menee
työnantaaja kirjoitti:
Jos minulle tulee töihin insinööri, joka viimeiset pari vuotta kuljettanut pitsoja, niin ei tulisi edes mieleen palkata sitä kuin korkeintaan vahtimestarin hommiin. Tuskin hän edes haluaa jotain vaativampaa työtä. Jotain hänessä pitää olla vialla, kun ei kelvannut muihin hommiin.
Kyse voi olla myös viitsimisestä ja siitä, että ei ole suhteita. Jotkut eivät vain viitsi hakea töitä ja jotkut sitten hakevat vaikka kuinka paljon, mutta he, joilla on suhteita menevät kaiken edelle.
Valitettavasti työnantajat luulevat, että ei ole kevannut muihin hommiin, vaikka suurin osa työpaikoista saadaan suhteilla ja suurin osa työpaikoista on piilotyöpaikkoja, joita ei voi hakea Mollin sivuilta.
Niin, jos ei ole suhteita, niin sinussa on pakko olla jotain vikaa. Kukaan ei myöskään palkkaa itseään fiksumpaa, kauniimpaa, komeampaa. Eli jos olet liian älykäs tai liian kaunis, niin sinussa on jotain vikaa kun et kelpaa mihinkään. - oujyhgtfds
työnantaaja kirjoitti:
Kertoo lähinnä työnantajien typeryydestä
- W T F
Samaa mieltä aiempien kommentoijien kanssa.
Muutaman kuukauden voi aluksi pitäytyä jääräpäisesti vain oman alan työn haussa, mutta jos kolmeen - neljään kuukauteen ei mitään kuulu, suosittelen ehdottomasti ottamaan vastaan mitä tahansa työtä. Työn vieroksujaksi tai muuten vaan nirsoksi leimautuu kovin herkästi.
Omasta mielestäni duunin saaminen ei ole niin kamalan helppoa. Ja lähipiiristäni löytyy suorastaan hälyyttävä esimerkki tapauksesta, joka ei suostunut menemään kuin oman alansa ja riittävän kovatasoiseen duuniin suoraan koulunpenkiltä. Ko henkilöllä on siis AMK ja yliopistotutkinnot, kuten itsellänikin. Nyt jo kymmenen vuotta myöhemmin hän on edelleen työttömänä. Mielenterveyden ongelmat alkoivat aluksi masennuksena, nyt ei taida yksi diagnoosi riittää.
Itsellänikin on kaksi tutkintoa. Toinen voimakkaasti erikoistunut yliopistotutkinto alalta, jonka työllisyystilanne on ollut erittäin huono jo viimeiset kymmenen -viisitoista vuotta (huom - alalle otetaan edelleen sama kiintiö uusia opiskelijoita joka vuosi!!!). Valmistuttuani yritin kiivaasti työllistyä ensin omalle alalle - mutta minun tilanteessani, ilman vanhempien taloudellista tukea ja lainan maksun painaessa niskaan en voinut nirsoilla. Lopulta jouduin vastaanottamaan sen "minkä tahansa työn". Työurani koostuu lukuisista lyhyemmistä pätkistä (valitan sitä saman palstan toisessa ketjussa) - mutta tehtäväni ovat vähitellen kehittyneet toivomaani suuntaan. Hommat ovat vaativia ja mielenkiintoisia - enkä olisi ikinä päässyt tähän tilanteeseen, jos en aikanani olisi ottanut sitä ensimmäistä paikkaa "mistä tahansa firmasta". Rekrytoinnin jälkeen muuten selvisi, että saamani paikka oli erään toisen alan opiskelijoiden suosituin toivetyöpaikka. Lopulta menetin ensimmäisen paikan YT neuvotteluiden tuoksinnassa. Olin määräaikainen ja sain väistyä vakituisten tieltä. Myös seuraava paikka oli " mikä tahansa paikka" - mutta kehityin ammatillisesti ja olin jälleen työllistetty erään kolmannen alan opiskeijoiden suosituimpaan työpaikkaan.
Kolmannen paikan sainkin jo valita itse. Mutta sielläpä olikin täysi kriisi päällä ja duuni oli yhtä helvettiä. - nirsotantaja
Kannattaa mennä töihin, koska työnantajat luulevat muuten, että olet ollut vankilassa työttömyysajan, etkä saa edes kutsua työhaastatteluun.
- tulipa vaan mieleen
Yksi kaveri "sairastui syöpään". Myöhemmin ilmeni että oli istunut vankilassa lapsiin sekaantumisesta.
- työtä vaan
Onnittele itseäsi, kun olet syntynyt työteliääksi ihmiseksi. Töiden "pakoilu" ja niiden välttely erilaisilla tekosyillä on pidemmällä tähtäimellä pelkästään oman oksan sahaamista.
Kannattaa ehdottomasti tehdä mitä tahansa työtä (verokortillista), sillä kortistossa istuminen ei koidu kenenkään, vähiten sinun itsesi, hyödyksi. Raha tulee rahan luo ja samoi työ työteliään. Jos jättäytyy kortistoon, siihen elämäntapaan turtuu ja tottuu. Jonkin ajan kuluttua säännölliset heräämiset tuntuvat häiriköinniltä ja sitä kokee oikeutetuksi saada olla kotona tekemättä mitään.
Lyhyellä aikavälillä kortistosta saa varmaan "helpolla" toimeentulon ja nuorena ne kulutkaan eivät ole suuret. Mutta sitten pidemmän päälle sitä joutuu sivuraiteelle, josta on vaikea päästä työtätekevien joukkoon. Sivuraiteelle joutuneita ja lamaantuneita on ihan tarpeeksi, miksi menisit sinne jonon joukkoon ja vieläpä vapaaehtoisesti?! Varsinkaan, jos sinulla ei ole mielenterveys-, päihde- ym. ongelmia.
Eli ehdottomasti kannattaa tehdä töitä, mitä on saatavilla, ja odottaa kärsivällisesti että parempi aika koittaa. Tee nyt noita puhelinduuneja ja etsi aktiivisesti oman alasi töitä. Usko pois, se kannattaa. CV:ssä on parempi lukea jotain työnteosta, kuin että siellä on pelkkää joutinoloa. Kyllä ne työnantajatkin osaa jotain johtopäätöksiä tehdä ihmisestä. Tuo oli oikein hyvä kysymys, ajankohtainen kaikille nuorille. Siihen on yksi vastaus: tee mitä tahansa töitä jos et saa haluamaasi valmistumisen jälkeen.
Palkkaan työssäni pari kertaa vuodessa nuoria harjoittelijaksi ja AMK koulutustaustaisia ja ensimmäinen valintakriteeri on työssäolo. Jos siinä on opintojen päättymisen jälkeen pitkä tauko niin otan seuraavan hakemuksen.
Ole vaikka mäkkärillä tai kaupan kassalla töissä niin siitä saat pisteet ja pääset jatkoon.- yli-ihminen
Entäs jos ei kelpaa Mäkkäriin eikä kaupan kassalle kun on ylikoulutettu, liian kokenut ja liian fiksu? Yli kaksikymppisetkin ovat liian vanhoja Mäkkäriin, mielummin ottavat sellaisia 17-19-vuotiaita.
- coogan
Saat lohduttavan vastauksen. Olet sitten valmistumisen jälkeen kaupan kassalla, puhelinfirmassa tai työttömänä, niin jos et ole vuoden sisällä päässyt oman alan töihin, et niihin pääse koskaan.
- ice.eyes
Mitä työnantaja tai hr.n täti katsoo ensimmäiseksi? No CV.n kaikki työkokemus on vain plussaa.
- no ei ihan niinkään
No tuosta voidaan olla kyllä eri mieltäkin. Minusta esimerkiksi ministeri Merja Kyllösen CV ei ole työhistoriansa puolesta yhtään hänelle edukseen. Täytyy vain ihmetellä miten ne puutarhatyöt ja apteekkiappulaisen hommat ovat tehneet hänestä pätevän liikenneministerin.
Suoraan sanottuna en kehtaisi laittaa tuollaisia tehtäviä omaan CV:een vaikka en olisi edes ministeritason hommia hakemassa.
Kaikki työkokemus ei ole aina eduksi, joskus kannttaa jättää jotain turhaa pois.
Kerran hain ja sain yhden määräaikaisen homma täysin tyhjällä työkokemuksella, koska arvasin että hommaan palkataan harjoittelijaksi joku sellainen, jolla ei ole työkokemusta :)
- mek
On helpopi hakea koulutusta vastaavaa työtä kun on jossain töissä ja työnantajat arvostavat sitä että on ottanut muuta työtä mitä koulutus on.
- joneee2
joo se on parasta tehdä edes jotain töitä samalla kun etsii oman alan töitä.sitten kun löytää oman alan töitä niin työnantaja arvostaa ihmistä joka on omaaloitteinen ja tekee töitä eikä vaan makaa himassa ja odota et joku tulee tarjoon töitä
- Mikä ala
Aika oleellista on se että minkä alan AMK-tutkinto sinulla on. Koneinsinöörin tai sairaanhoitajan ei kannata ottaa vastaan ihan mitä tahansa, tai ei ainakaan mainostaa työtä hakiessa, että työskentelee jollain muulla alalla. Tutkimuksissa on todettu että huono lähtöpalkka tahtoo seurata mukana koko uran ajan.
Jos on joku höpönomi, niin sitten kannatta ottaa vastaan mitä tahansa työtä, kun ei niitä oman alan töitä tule ehkä koskaan vastaan. Eri koulutushaarojen Tradenomeja on kans jo noin kolmetoista tusinassa, joten aika hankala voi olla oman alan koulutusta vastaavan työn saaminen. - profeetan käsi
Jos pelkillä ansioilla mitataan niin ei pitäisi olla vaikea laskea mikä kannattaa milloinkin. Jos mukaan otetaan muita tekijöitä kuten fyysinen- ja henkinenterveys, menee jo mutkikkaammaksi. Arvoista, itsekunnioituksesta, omatunnosta ja ulkoisesta painostuksesta tai vapaudesta riippuen ehkä ei kannata tehdä yhtään mitään.
Yritä löytää itsesi. Elämä ei ole pelkkää työtä eikä kaikkea voi mitata rahassa. Jotkin asiat ovat ilmaisia eikä niitä voi ostaa, vain hukata. - kettu kuittaa
Jos kysyt mielipidettä meiltä muilta ihmisiltä, olet valinnut väärän polun jos alat elämään toisten ihmisten kautta. Elä itse omaa elämääsi ja tee sitä työtä mistä pidät.
Työt saattavat olla kiven alla, mutta jos vuoria pystyy siirtämään ajatuksen voimalla, ei kiven siirtäminen ole hirveän vaikeaa. Jos et pidä kivien tai vuorien siirroista niin tällöin opiskelusi on ollut turhaa. - Katos tänne
- Kysyn_vaan
Mikä mahtaa olla aloittajan tutkinto? Päätöstesi fiksuus on nimittäin aika paljon kiinni siitä.
- rekkadude84
Elä niinkuin itse haluat, sinunhan se elämä on! Itsekin kouluttauduin inssiksi, vaan rekkaa silti ajan koska se on mitä haluan tehdä!
- ...-.
Jos aiot hakea kevään haussa yliopistoon, niin toki voisit jäädä työttömäksi ja valmistautua pääsykokeisiin.
- HELL MARCH
Kaikille ei tule olemaan modernissa maailmassa töitä.
Automaatio leviää kulovalkean tavoin kehitysmaihin, ja sieltä on tulossa satoja miljoonia ihmisiä työttömiksi.
Nämä kaikki kilpailevat samoista työpaikoista myös Suomessa suomalaisten kanssa.
Lisäksi kehitysmaidenkin koulutustaso nousee valtavasti.
Väkivaltaisia vallankumouksia tulemme näkemään muuallakin kuin arabimaissa, jossa arabikevät lähti pääasiassa siitä, kun niissä on liikaa nuoria aikuisia, joilla ei ole töitä eikä tulevaisuutta. - ota töitä
Ota ihmeessä vastaan töitä jos saat - mielellään jo opiskeluaikana. Yritä hakea omaa opiskelualaa lähellä olevaa työtä ja hae samalla omia duuneja.
Olen palkannut panljon ihmisiä, enkä koskaa ota töihin niitä joilla on CV:ssä aukkoja.- Paha trendi
"enkä koskaa ota töihin niitä joilla on CV:ssä aukkoja."
Mutta miksi tämä tekee hakijasta automaattisesti 'heikomman'? Eikö tärkeintä kuitenkin ole ammattitaito (suostutko edes testaamaan sitä)? - Tyhmyydestä sakot
"Olen palkannut panljon ihmisiä, enkä koskaa ota töihin niitä joilla on CV:ssä aukkoja."
Kalliiksi voi tulla tuollainen lyhytnäköisyys, kun paras tekijä johonkin hommaan saattaa siis lipua käsistäsi kilpailevalle firmalle.. - maisteri70
Olin lukion jälkeen töissä avustavissa toimistotöissä ennen yliopistoon menoa. En ole tätä viitsinyt CV:ssä mainita, koska se ei oikeasti liity millään tavalla valitsemaani alaan ja aikaa tästä on jo 20 vuotta.
Pitäisikö tämä työkokemus mainita, ettei CV:n jää aukkoa? - ota töitä
Tyhmyydestä sakot kirjoitti:
"Olen palkannut panljon ihmisiä, enkä koskaa ota töihin niitä joilla on CV:ssä aukkoja."
Kalliiksi voi tulla tuollainen lyhytnäköisyys, kun paras tekijä johonkin hommaan saattaa siis lipua käsistäsi kilpailevalle firmalle..Ei tule. Useimmiten kenellä on aukkoja on jotain ongelmia. Jos hyvä selitys löytyy, niin sitten ok. Muuten menee hakemus suoraan syrjään. Useimmiten kova yrittäminen on parempi kuin huippupaperit. Nämäkin asiat oppii kantapään kautta.
Mikään ei ole niin kallista kuin huono rekrytointi. - ota töitä
maisteri70 kirjoitti:
Olin lukion jälkeen töissä avustavissa toimistotöissä ennen yliopistoon menoa. En ole tätä viitsinyt CV:ssä mainita, koska se ei oikeasti liity millään tavalla valitsemaani alaan ja aikaa tästä on jo 20 vuotta.
Pitäisikö tämä työkokemus mainita, ettei CV:n jää aukkoa?Niin ei tuollaisella ole enää merkitystä, mutta puhun lähiajan tapahtumista n. 5 vuoden ajalta. Jos aikaisempia tyhjiä kohtia, niin soitan kaikille aikaisemmille työnantajille ja varmista taustat.
- työntekijääää
ota töitä kirjoitti:
Niin ei tuollaisella ole enää merkitystä, mutta puhun lähiajan tapahtumista n. 5 vuoden ajalta. Jos aikaisempia tyhjiä kohtia, niin soitan kaikille aikaisemmille työnantajille ja varmista taustat.
Jos työnantajia on lukuisia/työsuhteet kestäneet 1-2 vuotta, niin ainakin itsessä se herättäisi epäilyksiä, etteikö henkilö tule toimeen ihmisten kanssa vai mikä mättää.
Kyllä luottaisin omaan vaistooni, mikä fiilis työntekijästä tulee. Jos tietäisin, että työnantaja soittelee ympäriinsä, eikä uskalla tehdä itse päätöstä, niin ehkä valitsisin toisen työpaikan. - 18+5
maisteri70 kirjoitti:
Pitäisikö tämä työkokemus mainita, ettei CV:n jää aukkoa?Miten merkaan CV:hen kaatumisen ja jalan nivelsiteiden revähtämisen ja turpoamisen. Kun on jo aiemmin se tapahtunut, en viitsi lähteä lääkäriin todistuksen takia. Eipä ne sitä saa parannettua, aika sulattaa nilkan, jotta voi kävellä ilman kipua. Mitä työnantajat siitä tykkää?
Entä siitä ilmaisesta työstä, jota tekee kun kuuntelee toisten ongelmia työpaikoilla ja antaa sitten neuvoja toisille. ulkopuolinen helposti näkee ongelmiin ratkaisuja.
Miten sen työn merkkaat CV:hen?
Miten sen työn merkkaat CV:hen kun annat ilmaisia ideoita tuotekehittelyyn? - monta on jonossa
työntekijääää kirjoitti:
Jos työnantajia on lukuisia/työsuhteet kestäneet 1-2 vuotta, niin ainakin itsessä se herättäisi epäilyksiä, etteikö henkilö tule toimeen ihmisten kanssa vai mikä mättää.
Kyllä luottaisin omaan vaistooni, mikä fiilis työntekijästä tulee. Jos tietäisin, että työnantaja soittelee ympäriinsä, eikä uskalla tehdä itse päätöstä, niin ehkä valitsisin toisen työpaikan.Heräähän nyt tähän päivään. Jokaiseen vapaaseen työpaikkaan on keskimäärin sata hakijaa. Yleisesti ottaen työnantajat käyttävät rekrytointi firmoja apuna tarkastamaan tulevan työntekijänsä taustan.
Kyllä se vaan on niin että aukot CV:ssä koulutuksien ja työpaikkojen välillä merkitsevät aika lailla. Jos menee vaikka väliaikaiseen työhön, niin sielläkin saa uusia kontakteja ja ehkäpä jonkun työkaverin serkun setä on työpaikassa jossa juuri sinun ammattikoulutuksen omaavaa henkilöäi tarvitaan.
Jokainen työnantaja nykyään soittaa edelliseen työpaikkaasi saadakseen suosituksia , jos et ole antanut yhtään nimeä jolta kysyä suosituksia, niin et saa kyllä töitäkään kovinkaan helpolla.
Nyt on työnantajan markkinat koko Euroopassa. - ikityötön.
ota töitä kirjoitti:
Ei tule. Useimmiten kenellä on aukkoja on jotain ongelmia. Jos hyvä selitys löytyy, niin sitten ok. Muuten menee hakemus suoraan syrjään. Useimmiten kova yrittäminen on parempi kuin huippupaperit. Nämäkin asiat oppii kantapään kautta.
Mikään ei ole niin kallista kuin huono rekrytointi.Minulla on kolme pitempää aukkoa cv:ssä, yhteensä lähes 20 vuotta. Lisäksi muutama lyhyt aukko. Niille ei ole sen eksoottisempaa selitystä. Olisipa kaikki työnantajat sinunlaisia niin ei olisi pelkoa töihin joutumisesta. Nyt joutuu olemaan koko ajan varpaillaan milloin työkkäri laittaa ilmoituksen avoimesta työpaikasta johon pakko hakea. Työnteko kun ei vain kiinnosta. Onneksi ei ole nyt tullut ilmoituksia yli kolmeen vuoteen. Ehkä nyt saa olla ihan rauhassa.
- työntekijääää
monta on jonossa kirjoitti:
Heräähän nyt tähän päivään. Jokaiseen vapaaseen työpaikkaan on keskimäärin sata hakijaa. Yleisesti ottaen työnantajat käyttävät rekrytointi firmoja apuna tarkastamaan tulevan työntekijänsä taustan.
Kyllä se vaan on niin että aukot CV:ssä koulutuksien ja työpaikkojen välillä merkitsevät aika lailla. Jos menee vaikka väliaikaiseen työhön, niin sielläkin saa uusia kontakteja ja ehkäpä jonkun työkaverin serkun setä on työpaikassa jossa juuri sinun ammattikoulutuksen omaavaa henkilöäi tarvitaan.
Jokainen työnantaja nykyään soittaa edelliseen työpaikkaasi saadakseen suosituksia , jos et ole antanut yhtään nimeä jolta kysyä suosituksia, niin et saa kyllä töitäkään kovinkaan helpolla.
Nyt on työnantajan markkinat koko Euroopassa.Mitenhän olen sitten yliopisto-opiskelujen jälkeen työllistynyt ja töissä edelleen, jos ajatusmaailmani työntekoon on vanhakantainen? :)
Kyllä -99 oli myös paljon hakijoita ja sen jälkeen olen vaihtanut toiseen työpaikkaan, joten kokemusta on myös työnhausta 2000-luvulla. - ei aina näin
Paha trendi kirjoitti:
"enkä koskaa ota töihin niitä joilla on CV:ssä aukkoja."
Mutta miksi tämä tekee hakijasta automaattisesti 'heikomman'? Eikö tärkeintä kuitenkin ole ammattitaito (suostutko edes testaamaan sitä)?Paras ja tunnollinen sekä ammattitaitoinen työntekijä voi olla sellainen, jolla on aukkoja CV:ssä ja taas toisaalta henkilö, jolla ei ole aukkoja, voi olla suuremman luokan työlintsari, aina saikuttelee, ei ammattitaitoa, ei motivaatiota jne.
- "" Istua Kassalla ""
""..mutta ei 'kassien' päällä.?!
Tuo asenne työhön " Istua Kassalla ", on jo lähtökohtaisesti väärä, on turha aliarvioida, myymälän kassatyötä.
Kyllä silläkin työllä on arvonsa, tyhjästä ei makseta, eikä varsinkaan nykypäivänä.
Paitsi ylemmillä johtavassa asemassa oleville maksetaan, tava,duunarienkin sijaan 'tyhjästä', ero, ymm. rahoja, eläkeikäkin on 60v, ja allekin.??- MUISTA
Itse olen yrittäjä ja olen vuosien aikana ottanut useita ihmisiä töihin. Minulle ei merkkaa koulu todistus niin paljon kuin entinen työhistoria ja tämän hetkinen ensivaikutelma. Jos työn hakialla on hyvät paperit mutta olemukseltaan kuin tyhjä kumivene ei mitään mahdollisuuksia. Kun taas kaveri joka kättelee katsoo silmiin ja on muutenkin skarppi sekä on työkokemusta erillaisista hommista. Vaikka omaisi huonommat paperit koulusta työpaikka olisi hänen. PANOSTA ENSIVAIKUTELMAAN
- hehheh
MUISTA kirjoitti:
Itse olen yrittäjä ja olen vuosien aikana ottanut useita ihmisiä töihin. Minulle ei merkkaa koulu todistus niin paljon kuin entinen työhistoria ja tämän hetkinen ensivaikutelma. Jos työn hakialla on hyvät paperit mutta olemukseltaan kuin tyhjä kumivene ei mitään mahdollisuuksia. Kun taas kaveri joka kättelee katsoo silmiin ja on muutenkin skarppi sekä on työkokemusta erillaisista hommista. Vaikka omaisi huonommat paperit koulusta työpaikka olisi hänen. PANOSTA ENSIVAIKUTELMAAN
Ja sinua on niiiin helppo kusettaa. Tiesitkö, että kukaan ei ole kuin naantalin aurinko joka päivä, varsinkaan töissä???? Työnantajilla ei ole yhtään silmää tulkita ihmisiä! Sen tähden kaikki keskinkertaiset ja työilmapiirin pilaajat pääsevät töihin!
Ujot ja hiljaiset nyt vaan yleensä on tehokkaampia ja luotettavampia tapauksia, koska heillä ei aika kulu kakan jauhamiseen työpaikalla vaan he keskittyvät työn tekoon!
Rehelliset ihmiset ei turhaan yritä mielistellä muita, vaan ovat luonnollisia!!!! Jännittäminen haastattelussa on normaalia.Ei kannata olla pakonomainen suorittaja, joka ajaa itsensä burn outiin ja purkaa pahaa oloaan kotiin ja työtovereihin. Parempi on ihminen ja CV, joka on välillä ollut jossain töissä/ opiskelemassa, muttei ole mikään ylisuorittaja!
ENSIVAIKUTELMASTA tulee saada TODELLINEN KUVA, EI VALHEELLISTA!!!!! - vääränvalinnut
hehheh kirjoitti:
Ja sinua on niiiin helppo kusettaa. Tiesitkö, että kukaan ei ole kuin naantalin aurinko joka päivä, varsinkaan töissä???? Työnantajilla ei ole yhtään silmää tulkita ihmisiä! Sen tähden kaikki keskinkertaiset ja työilmapiirin pilaajat pääsevät töihin!
Ujot ja hiljaiset nyt vaan yleensä on tehokkaampia ja luotettavampia tapauksia, koska heillä ei aika kulu kakan jauhamiseen työpaikalla vaan he keskittyvät työn tekoon!
Rehelliset ihmiset ei turhaan yritä mielistellä muita, vaan ovat luonnollisia!!!! Jännittäminen haastattelussa on normaalia.Ei kannata olla pakonomainen suorittaja, joka ajaa itsensä burn outiin ja purkaa pahaa oloaan kotiin ja työtovereihin. Parempi on ihminen ja CV, joka on välillä ollut jossain töissä/ opiskelemassa, muttei ole mikään ylisuorittaja!
ENSIVAIKUTELMASTA tulee saada TODELLINEN KUVA, EI VALHEELLISTA!!!!!Hehheh itsellesi, ei vanhempaa kokenutta ihmistä niin vain kuseteta. Ainakaan montaa kertaa. Ujous ei ole mikään ongelma, jos ei ihminen ole niin kompleksinen ettei pysty silmiin edes haastattelijaansa katsomaan. Riippuu toki työnkuvasta, tietokoneenkorjaaja tai metsuri saa olla aika epäsosiaalinenkin verrattuna vaikkapa myyjään tai tarjoilijaan.
Jos luonnollisuudella tarkoitat puutteellisia käytöstapoja ja yleistä löysäilymeininkiä, niin tämän sortin luonnonvaroja kovasti nykynuorissa löytyy.
Rehti, jämäkkä yleiskuva on muuta kuin teennäinen tarmokkuuden esittäminen hermostuttavuuteen asti. Kyllä vanhempi ihmistuntemusta omaava rekrytoija, joka luottaa intuitioonsa, on suuri apu firmalle. - femmel
hehheh kirjoitti:
ENSIVAIKUTELMASTA tulee saada TODELLINEN KUVA, EI VALHEELLISTA!!!!!Joihinkin tehtäviin hiljainen puurtaja on varmasti oikein sopiva, mutta sosiaalisuutta ei todellakaan kannata yrittää väheksyä.
Sosiaalisuus ei ole pelkkää kakan puhumista, vaan kykyä lukea ihmisiä ja tilanteita sekä uskallusta laittaa myös omaa persoonaa likoon erilaisissa kohtaamisissa esimerkiksi asiakkaiden tai liikekumppaneiden kanssa. Tällaiset taidot ovat ehdottomasti yrityksen etu. Ei myöskään pidä vähätellä työilmapiirin merkitystä työntekijöiden motivaatioon ja työhön sitoutumiseen. Sosiaalinen ympäristö on sellainen, jossa tunnelma on rento ja hyväksyvä ja erilaisia kykyjä ja ominaisuuksia osataan arvostaa.
- noohh
Parempi joku työ, kuin ei mikään työ. Vai mitä?
- rwewerwre
Korjaus: parempi kokoaikainen, toistaiseksi voimassa oleva palkkatyö kuin ei työtä.
- Tiinuhäntä
Hai,mikäs sua estää esttämästä hyvän tuulen rallatusta siinä hihnatyön lomassa.
Älä, valita, pakko on vain kuolla, se mitä teet muulloin on ihan oma ongelmasi.
- Job-job
Työ kuin työ ja siinä ohessa oman alan mestan löytäminen on ehdottomasti paras vaihtoehto. Työ antaa aina uutta kokemusta ja parempi vaan, että sitä olisi eri aloilta.
- realismia
Valmistuttuani kauppakorkeasta olin samassa puhelinmyyntihommassa puolisen vuotta. Hain samaan aikaan jotain muuta. Ja vaikka pääaineeni on rahoitus, sen alan tehtävät eivät ole niitä ainoita "koulutusta vastaavia" tehtäviä. Pääsin puhelinmyynnistä ensin assistentiksi ja sieltä olen pikku hiljaa kiivennyt ylöspäin. Toimialana on nykyisin ympäristöteknologia ja olen asiantuntijana. Ja olen mielestäni koulutusta vastaavassa työssä.
- työn antaja
Jos jäät vain työttömäksi työnhakijaksi, voi kohta olla niin että et saa mitään työpaikkaa. Eihän sinulla nytkään ole kokemusta mistään alasi työpaikasta kun olet opiskellut. Ota vastaan työ kuin työ. Siinä samallahan voi katsella oman alan työpaikkoja ja kannattaa koko jaan päivittää opiskelemaansa alaa.
Miltähän alalta valmistuit. Eräs ystäväni valmistui amk:n tietoteknikkkapuolelta ja hänellehän ei kelvannut kuin oman alan työt. No, töitä ei kuitenkaan löytynyt ja tällä hetkellä hän on toimistotöissä, mihin pääsi sitten työvoimatoimiston kautta. Onneksi pääsi, koska ei missään tapauksessa olisi enää työllistynyt oman alansa töihin, tiedot ja taidot vanhenivat parissa vuodessa.
Toimistoyöt olivat kuitenkin hänelle se vihoviimeinen vaihtoehto, kuten aikoinaan tuumi että mihinkään tavallisiin toimistotöihin hän ei lähde. Pitää olla työ omalta alalta. Joten ei kannata olla liian koppava ja valikoiva töiden suhteen. Mutta kannattaa silti muun työnkin ohessa katsella avoimia työpaikkoja omalta alalta ja käydä vaikka kolkuttelemassa yritysten ovelle josko pääsisi töihin ja laitella oman alan paikkoihin sähköpostia halustaa ntulla töihin ja soitella perään. Aktiivisuus kannattaa.- Sanonpa vain
Joku mätä tässä yhteiskunnassakin on, jos pieni työttömyys voi pilata koko elämän.
- Tony DiNozzo
Puhelinmyynti on kiinni siitä, menestyykö siinä, vai ei. Palkka tulee menestyksen mukaan. Jos et myy tiettyä määrää lehtiä kuukaudessa, et saa ollenkaan palkkaa. Ilmeisesti pystyt myymään lehtiä sen verran, että saat palkkaa.
Työkokemuksena puhelinmyynti ei ole kummoistakaan, kuten ei ole kaupan kassallakaan oleminen. AMK:ssa sanottiin aikoinaan, että puhelinmyyntiin, tai kassalle ei kannata mennä työharjoitteluun, ellei halua tehdä uraa sellaisella alalla. Työharjoittelu tuli neuvojen mukaan tehdä alalla, mihin aikoo töihin.
Nyt ovat Niinistö ja kumppanit kuitenkin hokeneet, että kaikki työ pitää aina ottaa vastaan. Jos et ota työtä vastaan, sinut luokitellaan syrjäytyneeksi ja kuten kaikki tietävät, syrjäytyneet saavat hullunpaperit, eli luokitellaan mielenterveysongelmaiseksi ja pääsevät ns. lääkemannekiineiksi. Kapitalismi kerää kyllä satonsa. Jos et saa heti töitä omalta alaltasi, BANG, olet kuollut. Myös työssäkäyvien yleiset asenteet tukevat tätä maassapolkemismentaliteettia.
Iso kysymys Niinistölle voisikin olla, että hänelläkö on rahaa kustantaa kaikki ylikoulutetut kaupan kassat ja puhelinmyyjät? - Näinköhän?
Haloo... Ei AMK-koulutus ole kova sana tämän päivän työmarkkinoilla, kun yliopistokoulutuksen saaneitakin on työttämänä. Jos on diplomi-inssi ja AMK-inssi tai tradenomi ja KTM hakemassa samaa työpaikkaa niin arvaa kuinka siinä yleensä käy. Poikkeuksia tietysti on, mutta ne on harvassa. Kyllä mikä tahansa työkokemus on AINA hyödyksi - koskaan ei voi tietää mihin se johtaa. Ei kannata jäädä kotiin makaamaan jos on tarjolla edes jotakin töitä. Osoittaa se ainakin yrittelijäisyyttä jos ei muuta
- MakeX3
Ala stripata. Strippaamisesta ne isot rahat löytyy.
- Yksi tapaus...
Aina on parempi olla kiinnitettynä johonkin työpaikkaan kuin olla työttömänä. Liian pitkään ei ole kuitenkaan sopivaa tehdä esim. siivoojan työtä. Minä tunsin aikoinani vastavalmistuneen insinöörin, joka salasi koulutuksensa, koska hän ei olisi muuten saanut siivoojan työtä, sillä he etsivät vakituista työntekijää eivätkä olisi ottaneet ylikoulutettua, koska ajattelivat ettei hän pysyisi kauaa siivoojana. Kyseinen mieshenkilö oli silloin ns. väliinputoaja, joka ei saanut työvoimatoimistosta mitään korvausta, koska tuli suoraa koulunpenkiltä. Silloin ei ollut muuta työtä tarjolla ja jostain oli kuitenkin pakko saada rahaa. Hän siis meni siivoojaksi, oli siellä muutaman kuukauden ja haki kokoajan samalla insinöörin koulutusta vastaavaa työtä. Koulutusta vastaava sopiva työpaikka löytyikin sitten kuin ihmeen kaupalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Pakko se on vähän "säätää" elämässä pärjätäkseen...
- .....
Mitä tahansa muuta mutta ei puhelinmyyntiä.
- Jotain voi vihata
Hyvinkoulutettu ihminen tarkoittaa Suomessa täys *tun vatipäätä, joka herättää muunkin maailman omaan typeryyteensä. Tämä hyvinkoulutettu ei nyt ota tajuakseen, että tulemme toimeen niin ettemme ole samaan aikaan samassa paikassa.
- ainaeteenpain3
Ehdottomasti kannattaa rationaalisesti miettiä, että mitä haluaa tehdä. Itse nuorempana uskoin aivan liikaa muita ihmisiä, että töitä pitää tehdä jne. Ota mikä tahansa työ, tee niin kuin sanotaan... Niin teinkin töitä koko ajan opintojeni ohella, kunnes tulin siihen lopputulokseen, että paras elämän tyyli minulle on olla itsenäinen. Liian paljon anteeksipyytelin ja alisuoriuduin...
Tällä hetkellä olen 25-vuotias, jolla on yksi korkeakoulututkinto ja runsaasti työkokemusta eri alan töistä. Jokaisesta työstä olen oppinut todella paljon. Se että 14-vuotiaan jaoin lehtiä, opetti minulle sen, että työstä on otettava vastuuta. Myöhemmin eräässä vaateliikkeessä sain itse todeta kuinka jopa työnantajat valehtelevat työntekijöilleen. Ihan sama mihin järjestöön kuuluu, vastuu on loppujen lopuksi sinulla.
Haen ensi keväänä uudestaan yliopistoon. Sisään on vaikea päästä ja opiskelen koko ajan lisää. Tulevaisuudessa näen itseni täysin itsenäisenä yrittäjänä. Palkatessani uusia ihmisiä, en katso hänen menneisyyttään, vaan keskityn siihen mitä ihminen on sillä hetkellä. Toki kaikilla ihmisillä ei ole samanlaista ihmistuntemusta, mutta itse en palkkaa ketään tyyppiä, joka on elänyt vain CV-merkintöjä kalastellen. Toki jos tarvitsen siivoojan...
Arvostan ihmisessä suorapuheisuutta ja sitä, että osaa kertoa miksi on tehnyt tietynlaisia valintoja elämässään. En takerru yksityiskohtiin elämässä, koska tiedän, että kaikilla ei ole ollut elämälle täydellisiä lähtökohtia. Ihan elämänkokemuksesta tiedän, että parhaat työntekijät ovat sellaisia, jotka toisaalta ovat tehneet ns. huonoja töitä ja toisaalta ovat alkaneet arvostaa itseään. - Kokemusta on
Mitä tulee jos oman alan työtä kuitenkin ei saa, vaikka on ollut toisessa työssä vuosia ja aika menee ja ikä alkaa painamaan? Nykyjään kun kaikki paikat menevät vain suhteilla, ei ole ihme että ei saa mitään vaikka on kokemusta jostakin. Pitääkö siinä tapauksessa jatkaa ns paskaduunia ja rasittaa terveyttä vai jäädä kotiin makaamaan rauhassa? Mitä mieltä ootte tästä?
- anonyymi.
Meillä ainakin on amk:ssa mainostettu paljon esim. työelämävalmennusta tai harjoittelupaikkoja, joiden kautta saa jalkaa oven väliin ja edes jotain, mitä näyttää cv:ssä. Kela maksaa, joten täysin palkatta ei välttämättä tarvitse tehdä, mutta jos täytyy niin kannattaa silti käydä edes yhdessä valmennuksessa tms. En kyllä lähtisi ilmaiseksi työharjoittelusta toiseen mutta yksikin on parempi kuin ei mitään :)
- mieh
Lapsi- ja perhetyön koulutuksella nykyinen maatalouslomittaja ;) Opiskellut toki olen vaikka pohja tähänkin hommaan oli kesätöistä ja kotoa...
Mielestäni ei kannata jäädä paskaan makaamaan, vaan aktiivisesti tehdä mitä on tarjolla. Aina toki parempi jos työstään nauttii... - aloittaja.
Onpas tänne tullut paljon vastauksia :). Kiitos siitä.
Ala jota opiskelen kuuluu sosiaalipuolelle, melko uudehkosta tutkinnosta on kyse.
Valmistun vuoden etuajassa (2,5 vuodessa, ainoastaan oman motivaationi ja ahkeruuden takia, en ole saanut mitään ns. hyväksiluettua. Lisäksi mielestäni tutkinnossa oli niin paljon ilmaa, niin halusin kiristää tahtia).
Työharjoitteluita olen tehnyt useaan isoon paikkaan, josta olen saanut hyvät suositukset sekä hyvin jalkaa oven väliin. Voi siis hyvin olla, että valmistuttuani töitä löytyy. Toki jos ei löydy, niin jatkan puhelinpaikassa, jossa olen ollut opiskelujeni alusta lähtien. Pyrin mahdollisesti myös vielä yliopistoon oman kiinnostuksen vuoksi. Miksi pitää alunperinkään lähteä lukemaan sellaiseen ammattiin, missä ennestäänkin on työmarkkinoilla ylitarjontaa? Eikö olsi järkevämpää lukea itselleen sellainen ammatti, missä olisi mahdollisuuksia saada töitä opskeluiden jälkeen.
- NainenPuunTakaa
Kommentisi on kuin sellainen ajatus, että kysyt haavoittuneelta veteraanilta, että mitäs lähdit sotaan?
Kaikilla ihmisillä ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta valita/miettiä vaihtoehtoja ja monet päätyvät mitä mielenkiintoisemmille aloille. Olisikin hieno asia, että yhteiskunnassa enemmän mietittäisiin, että mitkä alat ovat sellaisia, joihin kannattaa satsata. Tiedän paljon korkeakoulututkintoja, jotka ovat turhia. Suurin osa humanistisen tiedekunnan...
Jälkiviisaus on helpoin viisaus, mutta samalla typerin. Tilanne on mikä on ja sen mukana eletään.
Aloittaja: Lue vastaukset, mutta mieti tarkkaan mitä itse haluat. NainenPuunTakaa kirjoitti:
Kommentisi on kuin sellainen ajatus, että kysyt haavoittuneelta veteraanilta, että mitäs lähdit sotaan?
Kaikilla ihmisillä ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta valita/miettiä vaihtoehtoja ja monet päätyvät mitä mielenkiintoisemmille aloille. Olisikin hieno asia, että yhteiskunnassa enemmän mietittäisiin, että mitkä alat ovat sellaisia, joihin kannattaa satsata. Tiedän paljon korkeakoulututkintoja, jotka ovat turhia. Suurin osa humanistisen tiedekunnan...
Jälkiviisaus on helpoin viisaus, mutta samalla typerin. Tilanne on mikä on ja sen mukana eletään.
Aloittaja: Lue vastaukset, mutta mieti tarkkaan mitä itse haluat.Ja pöh.. sotaan lähdetään, koska sotilas määrätään menemään sinne ja siksi, että oman maansa puolustaminen on velvollisuus. Mutta ei kukaan määrää ketään opiskelemaan sellaista ammattia itselleen, jossa mahdollisuus työpaikansaamiseen on pieni. Ellei halua sitten mennä sieltä, missä aita on matalin.
Sosiaalialahan pitäisi olla kaiken lisäksi sellainen työala, jossa on puutetta työntekijöistä. Siksi keskustelun avaajan miettiminen hänen työllistymisestään on ennenaikaista, varsinkin siinä vaiheessa, kun hän ei ole vielä valmistunut.
- suomi konkkaan
Enpä tiedä ketään vähänkään tuttua joka olisi siinä työssä mihin on kouluttautunut alunperin ensimmäiseksi...karu totuus työtilanteesta ja alasta tulee vasta silloin, kun sitä tekee, eikä koulun penkillä tai työharjoittelussa sitä tajua kukaan viellä.
Itsellä 5 ammattia ja työtön...jos ei ole töitä mistä maksetaan etes puolia normi palkasta niin ei sitä viitsi ihan ilmaiseksi töitäkään tehdä josta muut rikastuvat. - uooh
No mitä vattua nyt taas. Itse olen media- assistentti koulutukseltani, mutta työskentelen tällä hetkellä ruokapalvelutyöntekijänä.... pakkohan se on jotain tehdä jos järkensä haluaa pitää.
- Cinefux
Väärin opiskellut . Opinnot pitää valita työllistymisen perusteella niin ei tarvitse vinkua työttömyyttä . Typeryyttä valita ala mihin ei ole edes keksitty mitään duunia , ainoastaan mutsin kultamunat tekevät noin
- W T F
Kaikkien alojen valmistumisen jälkeisestä työtilanteesta ei todellakana anneta totuuden mukaista kuvaa. Ei ammattiliitto, ei yliopisto - ei opetusministeriö.
Itse olen valmistunut alalta jonka työllistymisennuste on erinomainen. Kuitenkin sieltä tarkemmista tutkimustuloksista selviää, että vain 41 % työllistyi koulutusta vastaavalle alalle.
Käytännössä ne opiskelukollegat jotka ovat saaneet koulutusta vastaavan työn ovat työuran alussa tehneet työharjoitteluja ja vapaaehtoistyötä jopa useiden vuosien ajan. Tiesittekö, että esim ulkoministeriössä on käytännössä ihan "jonotuslista" siitä missä järjestyksessä pisimpään harjoittelussa olleet saavat (määräaikaisen) viran. Tämän olen siellä harjoitelluilta valmistuneilta opiskelukollegoilta kuullut.
Ja siitä kannattaako alaa jonka työllisyystilanne on huono opiskella - niin esim. yhteiskunta&valtiotieteilijöiden työtilannetta sanotaan hyväksi, vaikka käytännössä valtion virkojen määrä on laskenet jo viidentoista vuoden ajan ja opiskelijamäärät ovat nykyisin moninkertaiset parinkymmenen vuoden takasiin.
Itse opiskelin siis "valtion virkamieheksi" (VTM).
Nyt olen työssä IT konsulttina. VTM opintojeni mittaan minulla oli toki kaikki kaksi ATK kurssia, mutta uskoisin silti, että olisin nykyisessä työssäni parempi, mikäli olisin myös saanut koulutuksen siihen.
Noh, tokihan olen myös uudelleenkouluttautunut, mikä sekin oli vamaan suunnilleen ilmaista yhteikunnalle?
Ei nämä asiat ole vain yksilön vastuulla. Pikkaisen pitäisi myös yhteikunnalla olla näkemystä siitä paljonko koulutuspaikkoja kullekin alalle annetaan. Lisäksi lienee jonkin sortin fakta, että usein ammatinvalintaa tekevä nuori on vielä suhteellisen kokematon ja ymmärtämätön tulevan työuran vaatimusten suhteen.
Onnittelut sosiaalialan valinneelle aloittajalle! Alan työtilanne on erinomainen ja tutkinnon korottaminen ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi avaa ovet korkeampiin virkoihin.
Myös kaikki tuntemani sairaanhoitajat (jotka eivät ole sen jälkeen jatkaneet opintojaan) ovat työllistyneet hyvin oman alansa töihin :-) - Onni potkaisi
Itse ainakin tein päätöksen valmistuttuani Tradenomiksi, että en tee päivääkään töitä joista en saa koulutustasooni nähden oikeutettua palkkaa. Noh, lähettelin CV:tä joka paikkaan ja odottelin ja odottelin, muutamissa työhaastatteluissa kävin mutta työt eivät olleet niin kiinnostavia.
Ystäväni suositteli täyttämään jonkun netti CV:n Uranuksen sivuilla. Ei tarvinnut kuin odottaa viikko ja jolloin sain 3 yhteydenottoa yrityksiltä ja nyt työskentelen yhdessä niistä.
Jos kiinnostaa niin kokeile sinäkin:
http://www.uranus.fi/cv/uusi - pommit lentää kohta
Kohta tulee sota, niin miljoonat ihmiset saavat töitä sotilaina. Lisäksi tulevan maailmanpalon aikana väkeä poistuu muonavahvuudesta sen verran, että rauhanaikana on työvoimapula ja jälleenrakennustalkoot.
- fgkhf
Jos teet kahden tutkinnon suorittamisen välillä jotain "hanttihommia", ei kai siinä pitäisi olla ongelmaa? Eli olet valmistunut AMK:sta, tienaat rahaa jonkin aikaa "missä tahansa hommassa" ja palaat sitten opiskelemaan sitä yliopistotutkintoa. Kuulostaa järkevältä. Miksei se kuulostaisi järkevältä myös mahdollisten työnantajien korvissa?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865