Taliköhnääkö?

Talipallooo

Eli iho halkeilee ja kuivuu varsinkin talvella. Kesällä paljon parempi. Pieniä finnejä on kasvot täynnä. V**uttaa vaan kun joka päivä saa nyppiä kuivunutta ihoa pois!

7

307

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesua ja rasvaa

Älä nypi sitä "kuivunutta ihoa" eli hilsettä pois, vaan pese, Pese kasvosi vaikka useita kertoja päivässä, mutta ainakin aamuin illoin. Ja pese huolellisesti.

Pesun jälkeen voit voidella ihon kevyellä perusvoiteella.

Pesu ei kuivata ihoa. Päinvastoin iho imee kosteutta esim. ottaessasi pitkän suihkun. Kun käsiä on oikein liottanut vedessä, huomaat, että sormenpäiden iho rypistyy, Tämä on merkki kostumisesta eikä kuivuudesta. Taliköhnän hilseily tuntuu kuivuudelta, mutta sillä ei ole kuivuuden kanssa mitään tekemistä.

Voisit myös pestä apteekista saatavalla ketokonatsolishampoolla. Anna aineen vaikuttaa pidempään kuin pullossa neuvotaan, parisenkymmentä minuuttia, ja sitten huuhdo pois. Ihottuma-alueelle voisit parin viikon ajan kokeilla kortisonivoidetta - ja tauko. (Kortisonivoiteissa aina säännöllinen kuuri, ja tauko).

Ellei parissa viikossa taltu, mene lääkäriin. Lääkäri voi määrätä vanhemman kortisonin.

• hupsistakeikkaa..

Pitää ilmeisesti olla vahvemman.

• Talipallooo

Voiko tähän olla syynä akne joka tukkii ihohuokoset ja aiheuttaa sitä kautta ihottumaa? Roasta apua?

• ...........

Ei. Tali-ihottuman aiheuttavat ihon rasvahiivat (malassezia). Näitä hiivoja on ihmisen iholla luonnostaan ainakin 14 lajia, joten kyse ei ole tartunnasta. Joskus hiivat lisääntyvät liikaa ja aiheuttavat ongelmia. Ei tarkalleen tiedetä, miksi ne joidenkin iholla lisääntyvät, mutta rasvasta ne tykkäävät. Siksi ihoa on pestävä säännöllisesti ja huolellisesti. Hilse kannattaa pestä pois. Mitä vähemmän iholla on rasvaa, sitä vähemmän hiivat pilkkovat ja härskiinnyttävät sitä ja ärsyttävät ihoa. Huomaa, että taipumus saada taliköhnää on pysyvä, joten kannattaa kunnolla huolehtia ihon pesemisestä säännöllisesti myös ihottuman paranemisen jälkeen.

Kysymyksesi Roa(ccutani)sta on sinänsä mielenkiintoinen, koska se on lääke, joka vaikuttaa talirauhasten toimintaan ja vähentää rasvaisuutta. Ei sillä kuitenkaan itse vaivaa poisteta. Pesu on a ja o, myös hiukset pitäisi pestä päivittäin.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00245

• Talipallooo

Käyn suihkussa 2 kertaa päivässä. Pakko pestä kun on niin paska fiilis!
      Voiko syy olla esim. tulehtunut akneiho? Pientä punoitusta kasvot täynnä.

• ................

Käy näyttämässä lääkärille ihoasi.

Aloituksessasi sanoit, että nypit kuivunutta ihoa päivittäin pois. Akne ei kuivata ihoa eikä aiheuta hilseilyä, mikä on tali-ihottumalle tyypillistä. Tyypillistä on myös, että tulehtuneet ihon kohdat punoittavat varsinkin pesun jälkeen, kun niistä on irronnut hilse pois.

Punoitusta voit hoitaa kortisonivoiteella. Lääkäri voi kirjoittaa tehokkaamman tuotteen kuurina käytettäväksi. Jatka ihosi huolellista pesemistä, niin hiivoille jää vähemmän mahiksia aiheuttaa ihottumaa.

• Talipallooo

Mä oon aika satavarma et aknella on jotain tekemistä tämän kanssa vaikken mikään lääkäri olekaan. Pahinta hilseily on nimittäin juuri tulehduskohdissa.
      Joo ihotautilääkärille on aika viikon päästä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      15
      2950
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2547
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1413
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1340
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1221
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      979
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      873
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      796
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      645
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      606
    Aihe