Pikkukoira riehaantuu. Kenen syytä?

Mietipä sitä.

Äskettäin lenkillä isohkon mustan koirani kanssa. Kävelimme rauhassa omissa oloissamme, koirani nuuskutteli ja tassutteli rauhallisena omiin juttuihinsa keskittyneenä, kun toisella puolella tietä, siis huom. toisella puolella tietä alkoi pieni musta (terrieri?) seota ja räyhätä niin että juoksi tielle meitä kohti riehuen. Sen emäntä siihen että, "niin tuollainen kauhea iso musta koira siellä". Siis mitä? "Kauhea?" Millä lailla minun koirani oli kauhea? Ai siksi kun se ei edes huomannut sinun pikkuista riehujaasi? Vai siksi kun se keskittyi vain omiin haisteluihinsa ja käveli rauhassa toisella puolella tietä?
On se veikeetä, kun aina syy on isossa koirassa, kun se oma pikkuinen ei tottele.

88

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfhfghfghf

Ja pointtisi oli yhden koiranomistajan takia..

Olen minäkin törmännyt keskikokoisiin ja isoihin joiden isännät emännät riehuneet vaikka omani käyttäytynyt hyvin. Paras oli kun koirapuistossa paimenkoira kävi terrierini päälle vaikka omani oli omissa oloissaan haistelemassa. sen emäntä haukkui terrierit maanrakoon vaikka omani käyttäytyi hyvin ja hänen koiransa ei.

Kun tarkistin miten omalle koiralleni tilanteen jälkeen kävi niin se toisen koiran emäntä loukkaantui taas. "No ei sille mitään käynyt." tiuskasi vaan.

Joo o mutta parempi tarkistaa kuin katua. Onneksi selvisi pintanaarmuilla.

Ja toinen oli rotikka jonka emäntä antoi pomppia muiden päällä koirapuistossa kun sanoin että kieltää koiraansa ettei pienemmille koirille käy huonosti niin suuttui.."kyllä ne terrierit kestää .."No ei tasan kestä kun kokoero on suuri. :(

Juu kyllä näitä riittää..siis ikäviä ihmisiä huonoine asenteineen mutta turhaa yleistystä.

• ne pienten pikku räksyjen omistajat on kato vaan kateellisia sun koirasta ku sun koira osaa käyttäytyä, siksi se sun koiras on kauhee ja sen oma koira on maailman paras pikku fifi... näin se menee. isot koirat on itse piruja ja aina tappamassa, varokaa chihut ynnä muut.

mut onneks tiedän ihania pikku koiriakin, mutta suurin osa pikku koirista on silti koulutettu vähä niin ja näin, ihan vaa ja sen takia ku ne on nii pieniä ja nehän menee rikki jos niille vähäki sanoo ei!

• yjuiuyiyiyui

Siis miksi yleistetään en todella ole kateellinen pieni koirani käyttäytyy hyvin ja ei edes hauku.

Alueellani ongelmana on isot mutta en silti yleistä että kaikki isot on räksyjä ja huonosti koulutettuja.

Pienet täällä käyttäytyy hyvin.

Ja isoissa ja pienissä koirissa on monta rotua
        mutta näiden huonosti käyttäytyvien koiran omistajissa sama piirre oli ison tai pienen koiran omistaja ei osaa kouluttaa.

Ei ole fifikään minun koirani vaikka on pieni sillä on käyttölinjainen metsästyskoira ja silti painaa vain 8kg.

Inhoan nimityksiä tappajakoira(omaan myös dobberin) ja fifiä(omaan myös pikkukoirankin)

• yjuiuyiyiyui kirjoitti:

Siis miksi yleistetään en todella ole kateellinen pieni koirani käyttäytyy hyvin ja ei edes hauku.

Alueellani ongelmana on isot mutta en silti yleistä että kaikki isot on räksyjä ja huonosti koulutettuja.

Pienet täällä käyttäytyy hyvin.

Ja isoissa ja pienissä koirissa on monta rotua
        mutta näiden huonosti käyttäytyvien koiran omistajissa sama piirre oli ison tai pienen koiran omistaja ei osaa kouluttaa.

Ei ole fifikään minun koirani vaikka on pieni sillä on käyttölinjainen metsästyskoira ja silti painaa vain 8kg.

Inhoan nimityksiä tappajakoira(omaan myös dobberin) ja fifiä(omaan myös pikkukoirankin)

sanoinhan että tunnen myös ihania pikkukoiria, ja tottakai saan sanoa oman kokemukseni, minä olen elämäni aikana kohdannut enemmän niitä pikkukoiria jotka käyttäytyy huonosti ku isoja koiria. ei pidä ottaa hernettä nenään pelkästään mun kokemuksen pohjalta. tämä on vaan mitä mieltä minä olen.

ja aivan mahtavaa jos pikkukoirasi käyttäytyy mallikkaasti, siitä voisi monikin ottaa mallia. ja vielä hienompaa on se että sanot että alueellasi ongelma on isot koirat , niin se pitää sanoakki se totuus. tiedän myös huonosti käyttäytyviä isoja koiria!!!

ja tottakai minä saan aloittajan kanssa olla samaa mieltä , itselläni nousisi karvat pystyyn jos omaa koiraani sanoittaisi kauheeksi, varsinkin jos tuntematon sanoisi, kyllä mä siinä vaiheessa menisin kysyy et anteeks mitä sanoit..

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        bordermix kirjoitti:

sanoinhan että tunnen myös ihania pikkukoiria, ja tottakai saan sanoa oman kokemukseni, minä olen elämäni aikana kohdannut enemmän niitä pikkukoiria jotka käyttäytyy huonosti ku isoja koiria. ei pidä ottaa hernettä nenään pelkästään mun kokemuksen pohjalta. tämä on vaan mitä mieltä minä olen.

ja aivan mahtavaa jos pikkukoirasi käyttäytyy mallikkaasti, siitä voisi monikin ottaa mallia. ja vielä hienompaa on se että sanot että alueellasi ongelma on isot koirat , niin se pitää sanoakki se totuus. tiedän myös huonosti käyttäytyviä isoja koiria!!!

ja tottakai minä saan aloittajan kanssa olla samaa mieltä , itselläni nousisi karvat pystyyn jos omaa koiraani sanoittaisi kauheeksi, varsinkin jos tuntematon sanoisi, kyllä mä siinä vaiheessa menisin kysyy et anteeks mitä sanoit..

Minä ison mastiffin omistaja en ole nähnyt kauniisti käyttäytyvää pikkukoiraa kuin näyttelyissä..
        HARVOIN!
        Monesti on purtu koiraani pienen koiran toimesta, aina kiellän pieniä koiria tulemasta lähelleni.

• Mitenhän on
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

Minä ison mastiffin omistaja en ole nähnyt kauniisti käyttäytyvää pikkukoiraa kuin näyttelyissä..
        HARVOIN!
        Monesti on purtu koiraani pienen koiran toimesta, aina kiellän pieniä koiria tulemasta lähelleni.

sen sinun ison mastiffisi käyttäytymisen laita? Ettei vaan provosoisi niitä pienempiä. Pidäthän ainakin kuonokoppaa ihan yleisen turvallisuuden vuoksi.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        Mitenhän on kirjoitti:

sen sinun ison mastiffisi käyttäytymisen laita? Ettei vaan provosoisi niitä pienempiä. Pidäthän ainakin kuonokoppaa ihan yleisen turvallisuuden vuoksi.

No voit kuvitella mastiffin käyttäytymisen kun sitä on purtu.. Niin se seisoo ja odottaa sillä yksikään teidän pienistä fifeistänne ei ole kuollut. Se ei kiinnitä huomiota toisiin koiriin ja onpa se saanut jopa palkinnon käyttäytymisestään. Toimimme myös lähivanhainkodissa seurakoirana..

Jotta revi siitä pikkuräksyn omistaja.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

No voit kuvitella mastiffin käyttäytymisen kun sitä on purtu.. Niin se seisoo ja odottaa sillä yksikään teidän pienistä fifeistänne ei ole kuollut. Se ei kiinnitä huomiota toisiin koiriin ja onpa se saanut jopa palkinnon käyttäytymisestään. Toimimme myös lähivanhainkodissa seurakoirana..

Jotta revi siitä pikkuräksyn omistaja.

Minkä palkinnon mastiffisi on saanut?Kiinnostaa :)

Aika vaarallisessa paikassa asut,jos yksi koira elinaikaan on saanut jo useita puremia o_O
        Minulla on vuosikymmeniä koiria ollut,ja muutamat "lähikontaktit" on kohdalle osuneet.

• jjjjjjjjjjjjjjj
        molossi kirjoitti:

Minkä palkinnon mastiffisi on saanut?Kiinnostaa :)

Aika vaarallisessa paikassa asut,jos yksi koira elinaikaan on saanut jo useita puremia o_O
        Minulla on vuosikymmeniä koiria ollut,ja muutamat "lähikontaktit" on kohdalle osuneet.

Aika jännä että minua arvostellaan näin rankasti koska omistan suuren koiran, jonka kimppuun hyökkäilty...
        Koira saanut lenkeillä pikkukoirilta puremia, mm huuliin tullaan roikkumaan.
        Minullakin on ollut vuosikymmeniä koiria, siksipä hallitsenkin mastiffini täydellisesti. Minulla on ollut myös pienikokoisia koiria ja voin kertoa, että pienikokoisen koirankin omistajassa on vika, mikäli koira ei osaa käyttäytyä, chihut esimerkiksi ovat todella taitavia.. Ainut on, ettei pikkukoiraa kuulemma raaski tai tarvitse kouluttaa, kun se on niin pieni.. Ikäänkuin koira nyt siitä kärsisi.

Koira on saanut palkinnon lapsilta (kerho), "maailman paras kaveri", tässä naapurustossa. Vaikka se tuskin onkaan monista mainittava palkinto, niin minun ja näiden lasten mielestä se on maailman hienoin ja tärkein tunnustus.

• jjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

Aika jännä että minua arvostellaan näin rankasti koska omistan suuren koiran, jonka kimppuun hyökkäilty...
        Koira saanut lenkeillä pikkukoirilta puremia, mm huuliin tullaan roikkumaan.
        Minullakin on ollut vuosikymmeniä koiria, siksipä hallitsenkin mastiffini täydellisesti. Minulla on ollut myös pienikokoisia koiria ja voin kertoa, että pienikokoisen koirankin omistajassa on vika, mikäli koira ei osaa käyttäytyä, chihut esimerkiksi ovat todella taitavia.. Ainut on, ettei pikkukoiraa kuulemma raaski tai tarvitse kouluttaa, kun se on niin pieni.. Ikäänkuin koira nyt siitä kärsisi.

Koira on saanut palkinnon lapsilta (kerho), "maailman paras kaveri", tässä naapurustossa. Vaikka se tuskin onkaan monista mainittava palkinto, niin minun ja näiden lasten mielestä se on maailman hienoin ja tärkein tunnustus.

Älä välitä, täällä löytyy todella paljon ihmisiä jotka mielellään spekuloivat tapahtumia jotka eivät ole olleet näkemässä.
        Tänä päivänä tuomitaan ihmisiä aivan liian herkästi eikä armoa anneta.
        Täälläkin lynkataan vuoronperään isoja ja pieniä, yksilöiden eroja ja omistajan vaikutusta joko vähätellään tai suurennetaan.
        Ihana palkinto koissullasi :) Tuosta kannattaa ehdottomasti olla ylpeä!

• nuranura

huomaatko että sä itse teet tota samaa arvostelua pikkukoirille? "pikkuräksyt, pikku fifi, suurin osa kouluttamattomia, menee rikki jos sanoo ei"
        vitun urpo.

ihan on yhtälailla isoissa ja pienissä koirissa ongelmakäyttäytymistä. pikkukoirat ei vaan onneksi tee niin suurta hallaa kuin isot koirat. eikä haukku haavaa tee -kirjaimellisesti.

• nnnnnnnnnnn
        nuranura kirjoitti:

huomaatko että sä itse teet tota samaa arvostelua pikkukoirille? "pikkuräksyt, pikku fifi, suurin osa kouluttamattomia, menee rikki jos sanoo ei"
        vitun urpo.

ihan on yhtälailla isoissa ja pienissä koirissa ongelmakäyttäytymistä. pikkukoirat ei vaan onneksi tee niin suurta hallaa kuin isot koirat. eikä haukku haavaa tee -kirjaimellisesti.

Jep ja pikkukoirien omistajat hkevat tuota vain paikatakseen oman osaamattomuutensa koulutuksen saralla.

• nuranura kirjoitti:

vitun urpo.

No minäkin kyllä käytän "räksy" sanaa, mutta kaikella rakkaudella ja kaikkia koiria kohtaan. Murteesta tulee, räksy, musti, rääpäle.. ja sanon näin myös omia koiriani (vaikka eivät pienten kastiin kuulukkaan)

Pieniä koiria y leensä vähätellään kovin, ja vaikka olenkin useammin äkäisen pikkukoiran nähnyt kuin ison, on totta että molemmissa on ongelmakäyttäytymisiä. Ja voin jopa tunnustaa että omalla koirallani tällaista ilmenee ( nuorempi koirani aristaa saksareita ja sitä ollaan kouluttamassa vaan ei nuo taiat yhdessä yössä tapahdu ;) Kummatkaan eivät ole sen parempia tai pahempia, ja varmasti myös ne haukkuvat koirat ovat omistajilleen erittäin rakkaita. :)

• mis.sy kirjoitti:

No minäkin kyllä käytän "räksy" sanaa, mutta kaikella rakkaudella ja kaikkia koiria kohtaan. Murteesta tulee, räksy, musti, rääpäle.. ja sanon näin myös omia koiriani (vaikka eivät pienten kastiin kuulukkaan)

Pieniä koiria y leensä vähätellään kovin, ja vaikka olenkin useammin äkäisen pikkukoiran nähnyt kuin ison, on totta että molemmissa on ongelmakäyttäytymisiä. Ja voin jopa tunnustaa että omalla koirallani tällaista ilmenee ( nuorempi koirani aristaa saksareita ja sitä ollaan kouluttamassa vaan ei nuo taiat yhdessä yössä tapahdu ;) Kummatkaan eivät ole sen parempia tai pahempia, ja varmasti myös ne haukkuvat koirat ovat omistajilleen erittäin rakkaita. :)

"On totta,että molemmissa..." Juuri näin.
        Lisäisin,että nykyään pikkukoiria on ryhmänä niin paljon,että myös määrällisesti se ongelmakäytös saattaa ehkä näkyä enemmän.
        Mutta...Isojen omistajat hakevat herkemmin apua,joka vähentää osaltaan ongelmakäytöksen näkymistä ja poistaa.Esim.ongelmakoirakouluttajilla pääosa koostuu ainakin suurimmalla osalla isoista.

• kikkelitonttu

Sanon vain että huhhuh!

• Jaa, itse olen sitä mieltä ettei koko vaan käytös. On se ihmeellistä miten lähdetään haukkumaan isoja tai pieniä, kaikkihan ne ovat samasta puusta veistettyjä jos on samaa kokoluokkaa joo...
      Herätkää pahvit. Älkää yleistäkö. Jokainen omistaja ja jokainen koira on yksilö.

• lanttulaatikko

joo vittumainen tapaus,olisin itsekki loukannu tunteeni tossa... minä en yleistä , sanon vaan mitä minun kokemukseeni tulee, pikkukoirat on niitä jotka räksyttää ,tulee iholle ja pullistelee isommalle sen takia koska on pienempi ja ei olla koulutettu ja pienillä koirilla on katsottu olevan oikeus kettuilla isommille koirille. kyllä mä tiedän pari hurjaa sakemanniakin mutta mitä MINUN kokemuksiin tulee ni pikkukoirat saa aina kaiken anteeksi ja syyllinen on aina iso koira. ja mulla on sitte ollu sekä pieniä että isoja koiria,MUTTA silti olen aina kouluttanu pienetkin koirat

• erkki45

No sanon sitten minäkin mielipiteeni isot on räksyjä ja huonosti koulutettuja ja aina kun puutut asiaan
        niin isot vain "vartioivat" ei räksytä

Ja huonosti koulutettu tarkoittaa"että koira on koulutuksen alla" ikävä kyllä kyseiset koirat on jo viisivuotiaita luulisi siihen mennessä jo isonkin koiran omistajan saavan koiran koulutettua perusteisiin.

Isot vie emäntiä perässään yksi nolla ja emännät menee joko eri aikaan kuin muut koiran ulkoiluttajat(tälläinen lähipiirissäni) tai vetäytyyäkkiä toiselle puolelle kun muita tulee ja ottaa puusta kiinni(nähnyt saksanpaimenkoiran omistajan ja belggarin omistajan tehneen näin sekä labbiksen) Koiria ei opeteta sosiaalisikis ja sitten mennään machoilemaan koirapuistoon (saksanpaimenkoira, rotikka) Jne jatkuva lista

Pienten lista jää lyhyeksi..

• erkki45
        erkki45 kirjoitti:

No sanon sitten minäkin mielipiteeni isot on räksyjä ja huonosti koulutettuja ja aina kun puutut asiaan
        niin isot vain "vartioivat" ei räksytä

Ja huonosti koulutettu tarkoittaa"että koira on koulutuksen alla" ikävä kyllä kyseiset koirat on jo viisivuotiaita luulisi siihen mennessä jo isonkin koiran omistajan saavan koiran koulutettua perusteisiin.

Isot vie emäntiä perässään yksi nolla ja emännät menee joko eri aikaan kuin muut koiran ulkoiluttajat(tälläinen lähipiirissäni) tai vetäytyyäkkiä toiselle puolelle kun muita tulee ja ottaa puusta kiinni(nähnyt saksanpaimenkoiran omistajan ja belggarin omistajan tehneen näin sekä labbiksen) Koiria ei opeteta sosiaalisikis ja sitten mennään machoilemaan koirapuistoon (saksanpaimenkoira, rotikka) Jne jatkuva lista

Pienten lista jää lyhyeksi..

Minusta isot saa kaiken anteeksi paremmin. Jos iso tappaa peräti pikkukoiran niin syyllistä haetaan heti pienestä että provosoi eikä isosta.

Kummallista itselläni vahva tasapainoinen koira joka ei provosoidu jos toinen menee vain ohitse. Olen opettanut koirani sosiaaliseksi ja ei hötkyile pienestä. Varsinkaan kun toinen on kaukana eikä edes iholla ns. Ei ole puolustus silloin ison koiran omistajalla että toinen provosoi. Vahva tasapainoinen koira ei provosoidu eikä haasta pikkukoiria kyllä siinä on silloin jokin pahasti pielessä että tappaa kuin riistan..

Kaksi perhoskoiraa käveli normaalisti eteenpäin kun takana oleva rotikka puri toista takaraivoon kuolettavasti ..provosoiko pikkukoira..Ikinä en antaisi anteeksi itselleni enkä koiralleni jos noin tekisi että tappaisi pikkukoiran surkealla tavalla.

• Ei haukku haavaa tee
        erkki45 kirjoitti:

Minusta isot saa kaiken anteeksi paremmin. Jos iso tappaa peräti pikkukoiran niin syyllistä haetaan heti pienestä että provosoi eikä isosta.

Kummallista itselläni vahva tasapainoinen koira joka ei provosoidu jos toinen menee vain ohitse. Olen opettanut koirani sosiaaliseksi ja ei hötkyile pienestä. Varsinkaan kun toinen on kaukana eikä edes iholla ns. Ei ole puolustus silloin ison koiran omistajalla että toinen provosoi. Vahva tasapainoinen koira ei provosoidu eikä haasta pikkukoiria kyllä siinä on silloin jokin pahasti pielessä että tappaa kuin riistan..

Kaksi perhoskoiraa käveli normaalisti eteenpäin kun takana oleva rotikka puri toista takaraivoon kuolettavasti ..provosoiko pikkukoira..Ikinä en antaisi anteeksi itselleni enkä koiralleni jos noin tekisi että tappaisi pikkukoiran surkealla tavalla.

Minun mielestäni on surkean huono selitys, että joku koira provosoituu jonkun toisen koiran haukunnasta ja niin sillä on sitten mukamas lupa käydä kiinni, koska toinen haukkui. Mun mielestä on typerää, että kiinnikäyntitilanteen jälkeen koiran omistaja puolustautuu sanoilla; oma vikas´, koska sun koira haukkui mun koiralle, joten siksi se mun koira kävi kiinni. Noistakin tilanteista selvitään, jos koirat pidettäisiin kytkettyinä.

Koira ilmaisee itseään haukulla. Se on sen luontainen ominaisuus ihan samoin, kun ihmisellä puhuminen. Jos naapurin isäntä/emäntä räksyttää ja huutaa toiselle naapurille, niin ei todellakaan sillä haukutulla naapurilla ole oikeutta mennä pieksemään huutavaa naapuria. Ihan sama koirien kanssa. Ei haukku haavaa tee ja koirat kytkettynä ulkoilemaan.

• erkki45
        Ei haukku haavaa tee kirjoitti:

Minun mielestäni on surkean huono selitys, että joku koira provosoituu jonkun toisen koiran haukunnasta ja niin sillä on sitten mukamas lupa käydä kiinni, koska toinen haukkui. Mun mielestä on typerää, että kiinnikäyntitilanteen jälkeen koiran omistaja puolustautuu sanoilla; oma vikas´, koska sun koira haukkui mun koiralle, joten siksi se mun koira kävi kiinni. Noistakin tilanteista selvitään, jos koirat pidettäisiin kytkettyinä.

Koira ilmaisee itseään haukulla. Se on sen luontainen ominaisuus ihan samoin, kun ihmisellä puhuminen. Jos naapurin isäntä/emäntä räksyttää ja huutaa toiselle naapurille, niin ei todellakaan sillä haukutulla naapurilla ole oikeutta mennä pieksemään huutavaa naapuria. Ihan sama koirien kanssa. Ei haukku haavaa tee ja koirat kytkettynä ulkoilemaan.

Niinhän se on eikä ole puolustettavaa käytöstä isommalta koiralta joka tappaa pienemmän että muka provosoi isompaa jos vaikka haukkuisikin. Samaa mieltä.Hyvä vahva sosiaalinen koira ei ota tuotakaan haasteeksi tai saati omistaja antaisi sen ottaa haasteetta siitä.

• Reija 42
        erkki45 kirjoitti:

Hyvä, Erkki 45! Täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kääpiökoirani on täysin äänetön kohtaamistilanteissa ja silti sen kimppuun on päästetty tappajakoiria.

• mietin vain
        Reija 42 kirjoitti:

Hyvä, Erkki 45! Täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kääpiökoirani on täysin äänetön kohtaamistilanteissa ja silti sen kimppuun on päästetty tappajakoiria.

Jos sinun koirasi kimppuun on päästetty tappajakoiria, niin ei koiraasi varmaan enää ole ?

Mutta mietin, miten nuo toisten haukusta provosoituvat koirat voivat koskaan missään liikkua, esim. koirapuistoissa monet haukkua louskuttaa ihan silkasta riemusta. Sitten taas omakotitaloalueilla on pihalla haukkujia, jne. joten miten liikutte missään ?

• hukka4

Ei kannata ottaa itseensä, koiranomistajat voivat höpötellä itsekseen/koiralleen, tuskin sitä sinulle kohdistettiin. Pisteet koirallesi siitä, että pysyi rauhallisena vielä väkytyksen kohteeksi joutuessaan... täälläpäin kaikki on hyvin vain siihen asti, että vastaantulija haukahtaa ja jos koirani ei siinä vaiheessa ole kontaktissa minuun, niin on helvetti irti :P

Olisi hieno kuulla, minkä rotuinen ja ikäinen tämä eläimesi on ja että minkätyyppisesti se on koulutettu (ei siis yksityiskohtaisesti, mutta onko peruskoulutus ollut tiukkalinjaista/vapaata, posiitivista vahvistamista vai laumanjohtajan dominointia jne.)?

• aloittajaaaaaaaaaaaa

hukka4, joo, ei tietenkään kannata noihin höpöihin hermostua, mutta kun niitä tapaa tarpeeksi usein, päivittäin, niin alkaa mitta vähitellen täyttyä. Ison koiran "kauheutta" taivastellaan, vaikka se ei todellakaan edes yritä mitään, oman koiran riehuessa suu vaahdossa =/ Syy siirretään niin että jo pelkkä ison koiran läsnäolo on oikeutus oman koiran huonoon käytökseen. "Eihän meidän rekku muuten, mutta kun tuolla on tuollainen iso musta koira", niinpä niin ja joopa joo. Eilinen tapaus sai sitten kiehumaan sen verran, että piti tänne vuodattaa.

Kysyit koirani rotua ja kouluttamistapaani. Koirani on seropi(berninkoira/hovawart) ja olen kouluttanut positiivisella vahvistamisella. En väitä sen olevan mikään tottelevaisuusvalio, mutta perusasiat on hyvin hallussa eikä se ole vihainen muille koirille. Se on todella ihmisrakas ja rauhallinen, voimme kulkea missä tahansa sen kanssa, ilman että se itse aiheuttaa mitään ongelmia.

• Lisäisin yhden jutun, on paljon vaikeampaa opettaa pienempi koira olemaan provosoitumatta kun ovat jo fyysisesti alakynnessä ja siksi herkempiä räksyttää epävarmuuttaan. Voin ylpeänä todeta että omani eivät hauku edes kun toinen koira alkaa räyhäämään. Meidän tienoolla liikkuu pari "tolppakoiraa", toinen saksanpaimenkoira ja toinen harmaanorjanhirvikoira. Pikkukoiralle erittäin pelottavaa kun iso seisoo takajaloillaan haukkuen muristen...
      Pian ulos nauttimaan talvisäästä! :)

• caninefamiglia

Saman olen laittanut merkille. Pienet koirat tuntuvat monesti olevan epävarmoja ison koiran läheisyydessä, eikä meillä tarvitse koiran kuin vain vähän liikahtaa niin pienempi koira ottaa heti pakkia tai alkaa haukkua.

Tuntuu että monesti pienten koirien omistajat pelkäävät tuoda koiraansa isomman koiran luo (joko ajattelevat että koira on vaarallinen tai sitten pelkäävät koko eroa). Mutta omistaja tekee vain hallaa omalle koiralleen sillä että ei päästä koiraansa tutustumaan yhtään isompiin lajitovereihin, koska sillä tavalla niitä pieniä remmiräyhääjiä tehdään. Suurin piirtein oman kokoistensa koirien kanssa pienet koirat tuntuvat tulevan hyvin toimeen.

Mutta pakko myöntää että kyllä on korvennut kun jotkut pienten koirien omistajat olettavat että omani on paha vain koska se on iso. Onneks on tosin myös niitä pienten koirien omistajia, jotka tuntuvat ymmärtävän että omani ei ole suinkaan paha ja halua lynkata pienempää. Tulee jokseenkin kiitollinen olo ulkona kun pienemmän koiran omistaja kehaisee ohimennessään miten hyvin omani osaa käyttäytyä ohituksessa tai sanoo omalle pienelle koiralleen että "Ota tuosta mallia." Liian monta kertaa joutunut tekemisiin ärsyttävien pienten koirien omistajien kanssa, jotka aloittavat tappelun koska koirani on iso. En sano että kaikki ovat samanlaisia mutta jotkut ovat. Vastavuoroisesti idiootteja löytyy myös isompien koirien omistajista myös.

• "On paljon vaikeampaa..." Koirille ei kyllä pahemmin koko merkkaa.Pään sisällys pikemmin...
        Rotuominaisuuksissa ne erot löytyy.Koosta riippumatta siinäkin.Tuo siis geneettinen puoli.
        Itse koulutushan ei riipu koosta myöskään.

• caninefamiglia
        molossi kirjoitti:

"On paljon vaikeampaa..." Koirille ei kyllä pahemmin koko merkkaa.Pään sisällys pikemmin...
        Rotuominaisuuksissa ne erot löytyy.Koosta riippumatta siinäkin.Tuo siis geneettinen puoli.
        Itse koulutushan ei riipu koosta myöskään.

Itse olen kyllä eri mieltä. Varmasti pienempi koira kokee uhkaavammaksi tilanteen jossa se joutuu tekemisiin ison koiran kanssa kuin itsensä kokoisen kaverin jota se yltää nuuskimaankin. Se on sitten yksilö- ja koulutus asia miten koira käyttäytyy uhkaavassa tilanteessa.

Lenkillä näkee monesti pieniä koiria, jotka aloittavat julmetun haukkumisen kun näkevät koirani, ja sitten kun tulee oman kokoisia koiria vastaan ovat ihan hiljaa ja menisivät mielellään tutustumaan.

• kääpiön emäntä
        caninefamiglia kirjoitti:

Itse olen kyllä eri mieltä. Varmasti pienempi koira kokee uhkaavammaksi tilanteen jossa se joutuu tekemisiin ison koiran kanssa kuin itsensä kokoisen kaverin jota se yltää nuuskimaankin. Se on sitten yksilö- ja koulutus asia miten koira käyttäytyy uhkaavassa tilanteessa.

Lenkillä näkee monesti pieniä koiria, jotka aloittavat julmetun haukkumisen kun näkevät koirani, ja sitten kun tulee oman kokoisia koiria vastaan ovat ihan hiljaa ja menisivät mielellään tutustumaan.

Onhan nuo pienet epävarmoja. Meillä tuolla kakaralla tekee mieli mennä haistelemaan, mutta kun melkein itsensä kokoinen kuono lähestyy niin takuulla pelottaa. Tosin sitten jos isompi odottelee että tämä saa nuuskuteltua niin sitten pistetään leikiksi. On tutustunut isoihin enemmän kuin pieniin, siitä syystä että monet eivät pieniä päästä nuuskimaan toisia. Sen olen myös huomannut, että tämän meidän kakaran kanssa pääseekin ilman haukkumisia helpommin isoista ohi, ehkä siksi että niihin on tutustunut enemmän.

Siksi itse toivon, että saisi mahdollisimman paljon koira kavereita, niin ei pidä haukkua, kun tuntee jo toisen. Mutta kun itse ei siihen voi vaikuttaa.

• caninefamiglia kirjoitti:

Tärkeää olisikin että pienetkin koirat saavat tutustua kaikenkokoisiin ja -näköisiin koiriin jo pentuna. Aivan liian usein ollaan liian suojelevaisia pienen pennun kanssa, tutustumiseen riittää oleskelu samassa tilassa isomman kanssa jotta näkee kunnolla toisen kehonkieltä ja käyttäytymistä.
        Ihanaa joulua kaikille :)

Itselläni ei ole ollut yhtään arkaa pientä koiraa,noissa tilanteissa.Ja tiedän monta muutakin...Oma rotuni nyt tyypillisestikkään ei pahemmin mitään pelkää,eikä muita "kumartele" :D
        Rotukysymykseksi sen lähinnä pistän.Kun selkeästi noita varovia on toisissa roduissa enemmän,kuin toisissa.
        Mutta isoissa roduissakin on selkeästi varovaisempia lähestymään,varsinkin kun vastapuoli on hieman "vaikeammin tulkittava" rotu.

"Lenkillä näkee..." Useinmiten heijastavat omistajaansa.Tai ovat vaan syystä tai toisesta oppineet,ja tapaa ei ole kitketty pois.
        Pikkukoirien kanssa on myös sitä,ettei ole pahemmin isoja kavereita.Ja kun ei ole päässyt niitten kanssa sitä kautta sinuiksi,niin tokihan se voi silloin herkempiä pelottaa.Ja jos ei ole vielä omistaja opettanut kunnon ohituksia ja liikkumaan hihnassa hyvin,niin toki sitä mekkalaakin saattaa tulla ja epävarmuutta.

Koiraporukoissa,jossa on hyvin erikokoisia, voi olla pikkukoira ns.ylimpänä.Nupin sisältä se siis lähtee.Ei koosta,eikä fyysisyydestä.

• kääpiön emäntä
        molossi kirjoitti:

Itselläni ei ole ollut yhtään arkaa pientä koiraa,noissa tilanteissa.Ja tiedän monta muutakin...Oma rotuni nyt tyypillisestikkään ei pahemmin mitään pelkää,eikä muita "kumartele" :D
        Rotukysymykseksi sen lähinnä pistän.Kun selkeästi noita varovia on toisissa roduissa enemmän,kuin toisissa.
        Mutta isoissa roduissakin on selkeästi varovaisempia lähestymään,varsinkin kun vastapuoli on hieman "vaikeammin tulkittava" rotu.

"Lenkillä näkee..." Useinmiten heijastavat omistajaansa.Tai ovat vaan syystä tai toisesta oppineet,ja tapaa ei ole kitketty pois.
        Pikkukoirien kanssa on myös sitä,ettei ole pahemmin isoja kavereita.Ja kun ei ole päässyt niitten kanssa sitä kautta sinuiksi,niin tokihan se voi silloin herkempiä pelottaa.Ja jos ei ole vielä omistaja opettanut kunnon ohituksia ja liikkumaan hihnassa hyvin,niin toki sitä mekkalaakin saattaa tulla ja epävarmuutta.

Koiraporukoissa,jossa on hyvin erikokoisia, voi olla pikkukoira ns.ylimpänä.Nupin sisältä se siis lähtee.Ei koosta,eikä fyysisyydestä.

Niin, meillä on tuo kääpiösnautseri eli iso koira pienessä paketissa. Mutta alkuun pelottaa se iso kuono, ja on heti meille tultua (9 vko) tutustunut muihin siis huomattavasti isompiin, yksi pikku kaveri on. Pienempien ulkoiluttajat harvemmin päästävät tutustumaan, vaikka meitin kakara on aina valmis leikkimään, nyt siis viisi kuukautta.

• caninefamiglia
        molossi kirjoitti:

Olikohan tuo "lenkillä näkee..." kommentti jotenkin suunnattu minulle?
        En oikein ymmärrä että miten se on minun syyni että pienten koirien omistajat karttavat isompia koiria ja että pienet koirat usein räyhäävät isommille? Minulla siis on iso koira ja päivästä toiseen saa todistaa sitä miten pienemmät koirat haukkuvat epävarmuuttaan isommille koirille kun niitä tulee lenkillä vastaan ja miten pienten koirien omistajat karttavat yleensä isompia koiria.

Olen pahoillani mutta minä en oikein voi mennä toisten koiria kouluttamaan tai tunkemaan omaa koiraani siihen pienemmän nenän eteen että "No nyt sitten tutustut isompaan!" Se ei ole minun asiani.

Enkä edelleenkään usko että se olisi muka VAIN omistajan asenteesta kiinni että pelkääkö koira isompaansa. Nimimerkistäsi päätellen olet itse isojen koirien kanssa tekemisissä eli tuskin olet joutunut sellaiseen tilanteeseen missä sinulla itselläsi olisi pienempi koira tutustumassa isompaan. Omat koirasi ovat aina mitä ilmeisemmin olleet juuri niitä isoimpia.

Yritä kuvitella tilanne jossa iso ja pieni koira kohtaavat, pieni koira on suurinpiirtein isomman koiran pään kokoinen. Molemmat ovat ystävällisissä aikeissa, eikä kumpikaan rähise ja koirat leikkisivät mielellään. Sitten isompi koira tekee loikan kohti pienempää koiraa ja pieni koira vain näkee miten iso otus on tulossa kohti ja siirtyy vaistomaisesti hieman taaksepäin koska ymmärtää että voisi käydä huonosti jos isompi kaveri rojahtaa koko painollaan päälle. Tietysti pienempi on varovainen isomman kanssa (varsinkin jos koirat eivät asu samassa perheessä ja ole joka päivä tekemisissä keskenään).

Koiraihmiset puhuvat usein koirien ymmärtämisen tärkeydestä ja kyllä meidän isompien koirien omistajienkin tulisi pyrkiä ymmärtämään pienempiä, eikä vain kopeasti ajatella että pienempi haukkuu vain koska se on niin huonosti koulutettu.

• mitää
        caninefamiglia kirjoitti:

En oikein ymmärrä että miten se on minun syyni että pienten koirien omistajat karttavat isompia koiria ja että pienet koirat usein räyhäävät isommille? Minulla siis on iso koira ja päivästä toiseen saa todistaa sitä miten pienemmät koirat haukkuvat epävarmuuttaan isommille koirille kun niitä tulee lenkillä vastaan ja miten pienten koirien omistajat karttavat yleensä isompia koiria.

Olen pahoillani mutta minä en oikein voi mennä toisten koiria kouluttamaan tai tunkemaan omaa koiraani siihen pienemmän nenän eteen että "No nyt sitten tutustut isompaan!" Se ei ole minun asiani.

Enkä edelleenkään usko että se olisi muka VAIN omistajan asenteesta kiinni että pelkääkö koira isompaansa. Nimimerkistäsi päätellen olet itse isojen koirien kanssa tekemisissä eli tuskin olet joutunut sellaiseen tilanteeseen missä sinulla itselläsi olisi pienempi koira tutustumassa isompaan. Omat koirasi ovat aina mitä ilmeisemmin olleet juuri niitä isoimpia.

Yritä kuvitella tilanne jossa iso ja pieni koira kohtaavat, pieni koira on suurinpiirtein isomman koiran pään kokoinen. Molemmat ovat ystävällisissä aikeissa, eikä kumpikaan rähise ja koirat leikkisivät mielellään. Sitten isompi koira tekee loikan kohti pienempää koiraa ja pieni koira vain näkee miten iso otus on tulossa kohti ja siirtyy vaistomaisesti hieman taaksepäin koska ymmärtää että voisi käydä huonosti jos isompi kaveri rojahtaa koko painollaan päälle. Tietysti pienempi on varovainen isomman kanssa (varsinkin jos koirat eivät asu samassa perheessä ja ole joka päivä tekemisissä keskenään).

Koiraihmiset puhuvat usein koirien ymmärtämisen tärkeydestä ja kyllä meidän isompien koirien omistajienkin tulisi pyrkiä ymmärtämään pienempiä, eikä vain kopeasti ajatella että pienempi haukkuu vain koska se on niin huonosti koulutettu.

kenelle viestisi on?

• caninefamiglia
        mitää kirjoitti:

kenelle viestisi on?

Nimimerkille molossi vastasin. Oli toinen kirjoittaja vain ehtinyt lähettää oman viestinsä ennen minua joten näyttää vähän siltä kuin vastaisin nimimerkille kääpiön emäntä.

"Olikohan tuo..."Osaltaan,mutta myös yleisesti.Eli kerroin syitä,mitkä pääasiassa aiheuttaa tiettyä käyttäytymistä.
        Mitään tekemistä ei siis ainakaan omalla viestilläni ollut sinun kanssasi.
        Myöskään itse en kannata ylipäätääm hihnassa seurustelua,joten en ymmärrä viestiäsi,jos oli minulle osoitettu siis kokonaisuudessaan.

"Enkä edelleen usko..."Jos luet viestit huolellisemmin,niin huomaat,että luettelin useampia pääasiallisia syitä.Mm.genotyyppiin liittyvän ;)Mutta,fenotyypin muokkaamiseen ihmisellä on kuitenkin se suurin panos...

"Nimimerkistäsi päätellen..."On niitä pieniäkin molossikoiria ;)Ja yhä edelleen,kannattaa lukea viestit tarkemmin.Tuolla jo mainitsin omasta kokemuksesta...
        Mutta lisättäköön,että kokemusta kääpiöistä (eriroduistakin)useampi vuosikymmen.Niin henkilökohtaisesti,laajasta ystäväpiiristä,kuin harrastuspuolesta.Että uskaltaisin sanoa,että jotain kokemusta löytyy :D

"Nimimerkistäsi päätellen..."Sekä että löytyy siis kokemusta.

"Sitten isompi tekee loikan..." On kaksi eri asiaa terveet reaktiot,ja vaikka varovaisuus.Mutta ei sillä ole mitään tekemistä epävarmuuden kanssa,joka on luonteenpiirre tai voi olla myös opittua käyttäytymistä,osaltaan.Myöskään huono käytös on eri asia,kuin terveet reaktiot tai tarpeen vaativa jonkin sortin varovaisuus.
        Normipäinen isokin(aikuinen) on varovainen pienten kanssa.

"koiraihmiset..." Kyllä.Ja tässähän on juuri keskusteltu syistä,miksi pienempi haukkuu.
        Ja yhä edelleen,oma pointtini on se,että koko ei ole se oleellisin,vaan muut tekijät.
        Koirat on koiria koosta riippumatta.Mutta rotupiirteet aiheuttaa genotyyppiin omat nyanssinsa.Ei siis koko.

• Olen puhunut samasta aiheesta jo vuosia enkä edelleenkään ymmärrä, miksi minä ja koirani on "vaarallinen ja arvaamaton" yhtälö noilla kulkuväivillä, vaikka me kuljetaan aina teiden vasenta laitaa ja koira minun vasemmalla puolellani, siis ojan puolella ja pyritään tekemään vastaantulijoille selväksi se, ettei mittään vaaraa ei ole.
      Mutta kuinka ollakkaan, nämä samat niljakkeet siirtyy yht`äkkiä samalle puolelle tietä ja alkavat väittään, että ihminen ja liikenne kulkee aina tien oikeaa puolta ja jos niin sitten niiden komennosta teen, aletaan huutaa että miks päästän koirani noin lähelle vastaantulijoita.
      Ei hitto! Ottakaa nyt ensin te valittajatkin, missä pitää kenenkin kulkea.

• LKujslefjl

Juu, tänne tulee lenkkeilijöiltä valituksia, kun kuljetaan "lainvastaisesti tien vasenta reunaa". Lisäksi voidaan suhaista (korpitiellä, eli tilaa on!) niin läheltä, että hihat vaan kahisee vastakkain ja sitten kummastellaan, miksi koira alkaa tulla perässä!

• aloittajaaaaaaaaaaaa
        LKujslefjl kirjoitti:

Juu, tänne tulee lenkkeilijöiltä valituksia, kun kuljetaan "lainvastaisesti tien vasenta reunaa". Lisäksi voidaan suhaista (korpitiellä, eli tilaa on!) niin läheltä, että hihat vaan kahisee vastakkain ja sitten kummastellaan, miksi koira alkaa tulla perässä!

Aivan gooddog ja LKujslefjl, minäkin kuljen aina niin että koirani on pientareen puolella ja ohituksissa pidän koirani vierellä. Sitten tulee pikkukoiran omistaja kelahihna pitkänä, pieni koiransa juoksentelee kulkuväylällä siksakkia pyöräilijöiden kiusana ja tulee todella lähelle vastaantulevia koiria räksyttäen. Miksi ei pientä koiraa muka saa kulkemaan kauniisti vierellä? Olen nähnyt sellaista tapahtuvan, joten mahdotonta se ei ole, vaatii vain pikkasen viitseliäisyyttää omistajaltaan. Jollei muu auta, niin hihnan saa tarvittaessa lyhyelle, niin että koira ei pääse muita kiusaamaan. Kokeilkaa vaikka, kyllä sen saa lyhyelle.
        Ja tosiaan kummallista se että jotkut kävelijät ja juoksijat ohittavat ihan hipoen, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka. Mistä ihmeestä se voi johtua? Ilman koiraa kulkiessa kukaan ei ikinä tule niin lähelle, se liittyy siis selvästi koiraan, en vain ymmärrä sitä alkuunkaan. Yrittääkö tyyppi todistaa ettei pelkää koiraa?

Kaikille vastaajille sen verran, että totta kai kaikki koirat ja niiden omistajat ovat yksilöitä. Niin isoissa kuin pienissäkin on kouluttamattomia ja omistajissa on tyhmiä ja viisaita. Oma kokemukseni vain on se että enemmän on kouluttamattomia pikkukoiria kuin kouluttamattomia isoja, ainakin täällä meillä päin.

• mietipä nyt

"emäntä siihen että, "niin tuollainen kauhea iso musta koira siellä". Siis mitä? ""Kauhea?"
      -pienen koiran näkökulmasta se sun koira on kauhean iso.

Millä lailla minun koirani oli kauhea? Ai siksi kun se ei edes huomannut sinun pikkuista riehujaasi?
      - Siksi, että pieni koira pelkää sitä.

Vai siksi kun se keskittyi vain omiin haisteluihinsa ja käveli rauhassa toisella puolella tietä?
      - Joop, eikö oo hienoo kun sun koiras kävelee toisella puolen tietä kaikessa rauhassa, oletko varma ettei ollut toisen, sen pienen huonosti koulutetun, reviirillä ?

• fucktards

Pieni koira pelkää? e voi olla totta, en yhtään epäile. Ihmettelen vain miksi sen omistaja ei sitten rauhoita koiraansa, helpota sen kokemaan stressiä ja kouluta sitä?
        Omalla koiralla remmikohellus loppui siihen kun aloin pitää ohituksissa hihnaa lyhyellä ja koiran omalla puolellani, niin ettei tarvinnut kohdata liian läheltä vastaan tulevaa koiraa. Suosittelen kokeilemaan.
        Nyt tietty joku sanoo että sehän vasta hermostuttaa koiraa kun kiristää hihnaa. Hihnan lyhentäminen pitääkin tehdä ajoissa ja nykimättä koiraa. Ole itse rauhallinen, ota koira käskyllä vierellesi, omalle puolellesi. Koira on huomattavasti rauhallisempi, kun sen ei tarvitse olla laumanne puolustaja, kuten se joutuu olemaan pitäessäsi sen itsesi ja vastaantulevan koira välissä. Se raukka luulee että sen pitää puolustaa sinua.
        Ihan liian usein näkee niitä pikkukoiria, jotka henkensä hädässä räksyttävät hihnan päässä ja omistaja siellä koiran takana hermostuneena kimittää jotakin avutonta. Se on iso stressi koiralle. Sellaisen koirakon ohittaminen on kurjaa. Auttakaa omaa pientä tai isoa, ihan sama, ohittamaan toiset koirat pelkäämättä, kävelemällä itse koirasi ja vastaantulevan koirakon välissä.

• Kokemusta ON

Koirien reviireillä ei ole mitään väliä kun ollaan yleisillä alueilla. Tai koira saa tietysti mielessään omia mitä haluaa, mutta käytös on oltava ohjattua ja hallittua. Pikkukoirien räkytys on viheliäistä, ja jopa vaarallista jos ison koiran taluttajana on ihminen joka ei sitten koiraansa hallitsekaan kun se provosoituu. Vika on tietysti koiran taluttajan, mutta totisesti on syynsä siinä pullaharjan omistajassakin joka antaa , ja on antanut koiransa oppia sellaisille tavoille. Jos pieni siinä tilanteessa tulee syödyksi, toivon vain että toivottavasti maistui isolle.
      On niin turhauttavaa ison koiran omistajana seurata skarppina mistä milloinkin syöksyy flekxin päässää kimittävä koira oman nokan eteen, vaikka itse olisi kuinka tehnyt töitä ja nähnyt vaivaa ison koiransa hallitsemiseen ja kouluttamiseen.

• älä ota koiraa

"ja jopa vaarallista jos ison koiran taluttajana on ihminen joka ei sitten koiraansa hallitsekaan kun se provosoituu" Entäpä jos se iso koira provosoituu lasten juoksemisesta, mummojen rollaattoreista tms. Koira on edelleen hallittava, niin kuin tiedät, lapsetkin saattavat "kiljua" matkivat koiran haukkumista jne. joten ei isoa koiraa jos sitä ei hallitse.

Jos koira ei kestä toisen haukkumista, niin se koira pitää viedä viimeiselle piikille, ei sellaisesta ole ihmisten eikä koirien keskelle. Haukkuu ne muutkin kuin pienet.

• touho10kk

Itselläni on iso uros, joka vasta 10kk ja vielä aika raisu ja touhukas. Opetellaan kuitenkin koko ajan kauniisti kulkemista ja se sujuukin jo hyvin, mutta kun kaikki kiinnostaa ja on hauskaa, niin välillä sitten vähän unohtuu.

Ihmetyttää vaan juuri pienten koirien omistajat, jotka päästävät pikkusen koiransa ihan lähelle vaikka näkevät että koulutan ja kiellän isoa ja hurjan näköistä koiraani. Itse en uskaltaisi laskea pientä niin lähelle vierasta isoa koiraa. Yksikään keskikokoinen koira tai isompi ei ole tullut "suuhun", vaan niiden omistajat ymmärtävät kouluttamisen tärkeyden ja antavat rauhan kulkea. Tämä on ihan selkeesti pikkukoirien omistajien oma juttu. Varmasti on sellaisiakin pikkukoiran omistajia, jotka kouluttavat koiransa ja antavat muille koulutusrauhan, mutta kyllä niitä on huomattavasti vähemmän. Ei tämä ole mitään pienten koirien haukkumista, vaan niiden omistajien pitäisi alkaa ottaa myös muut huomioon. Koen olevani vastuussa oman koirani käytöksestä ja siksi yritän parhaani mukaan kouluttaa siitä yhteiskuntakelpoisen lenkki ja harrastuskaverin.
      Kun siis näette ihmisen pitävän koiransa sivullaan ja kieltävän sitä loikkimasta vastaantulevan koiran luo, niin älkää laskeko sitä omaa koiraanne silloin meidän luo, kiitos.

• Kuhtaaja

Sekin on koettu, että minä pidän keskikokoista koiraa vierelläni, mutta silti pennunomistajat tulevat itsepäisesti luo (miellyttävän näköinen hiekanvaalea koirarotu) ja koska pentu on pitkässä hihnassa, niin omistajan huudellessa kahden metrin päässä nuuskuttelulupaa on penikka jo minun keskenkasvuiseni jaloissa häärimässä. Naps, koirani keskittyminen on tiessään ja koulutustuokio menee vessanpöntöstä alas. Jostain syystä hillityt koirat houkuttelevat luokseen noita vaikeampia tapauksia. Jos yrittää kouluttaa koiraansa eroon remmirähjäyksestä tai sosiaalistaa pentua, niin olisi parempi tulla etukäteen kysymään koulutusapua sen sijaan, että yrittää individualistina itse tehdä kaiken ja pahimmillaan pilata monen lähiympäristön koiran koulutuksen.

Pikkukoiria menee paljon koiria tuntemattomille ja liian "pehmeille" ihmisille lapsenkorvikkeiksi, lasten koiriksi, helpoiksi koiriksi ja söpöiksi vaatetelineiksi. Tällaiset ihmiset sitten pilaavat kaikkien pienten koirien omistajien maineen (kuten muutama ärjy tapaus pilaa rotikoiden maineen jne). Ja sitten on näitä flexihihnoja, jotka kieltäisin taajamasta kokonaan. Metsissä ja kuntopoluilla kulkiessa ne ovat ok, jos koira ei pysy muuten hallinnassa, mutta ei, ei missään nimessä autoteiden varsilla tai kävelyteillä!

• aloittajaaaaaaaaaaaa

No niin, tuokin vielä. Muistan kyllä hyvin kun itsekin koulutin koiraani, niin aina löytyi joku jonka mielestä on ihan ok päästää 15x pienempi räksyttäjä ison vieraan koiran nenän eteen. Ja ongelmahan on sama edelleen. Eivätkö pikkukoirien omistajat osaa lukea elekieltä yhtään? Kun koira kulkee omistajansa sivulla ja he kävelevät reipasta vauhtia, pitääkö tuoda se pikkunen siihen jalkoihin ja koiran kuonon alle riehumaan? Mikset muka voi ottaa sitä omaa koiraasi omalle puolellesi ohituksissa ja antaa muille lenkkirauha?

• IHME-TAUKKEJA

kävele vaan päältä , jos ei osaa väistää :D

• huhuhuhuhuhuh

Meilläpäin ei koiria paljoa vastaan tule,omistajat kääntyilevät niiden kanssa karkuun.Eilen kuitenkin tuli kaverukset vastaan koiriensa kanssa,he ilmeisesti eivät heti pimeässä meitä huomanneet.
      Toinen huusi kauhuissaan "varo,koira tulee".Siis talutan koiraani,joka kävelee vierelläni,se ei riehu,ei hauku.Ja tykkää muista koirista,mutta ei niiden luo vedä.
      Tämän huudon jälkeen kaverukset rytkivät koiriaan ,joista toinen hermostui ja alkoi murista.Toinen siihen sitten mukaan haukkumalla.Raahasivat sitten riekkuvat koiransa meistä ohi,tuskastuneen oloisina,koirat kuitenkin saivat pideltyä.
      Siis mikä ihmisiä riivaa?.He itse panikoivat kohtaamistilanteissa,ja saavat koiransa sekoamaan.Myös muiden välttelyn ja pakenemisen koira huomaa,koira luulee omistajaansa heikkohermoiseksi.Eikä syyttä

• polkuseikkailu

Minua vastaan on paras ollut mies ison koiransa pyreneittenmastiffin kanssa ja kun olin ohittamassa terrierini kanssa miestä polulla niin mies alkoi kiljumaan minulle "älä päästä sitä vihaista terrieriä tänne" Öö aattelin ihan vain ohi mennä ja ei edes tämä ole vihainen kommentoin takaisin ja onhan nämä ennenkin toisensa tavanneet. Jolloin mies alkoi mesomaan miten hän tuntee terrierit ettei tartte tulla minulle kertomaan millaisia terrierit on ja blaa blaa.

Huh huh En syyttäisi tuotakaan isoa koiraa enkä omaanikaan sillä koirat käyttäytyvät hyvin pyrren isäntä ei ja lopulta sai minutkin kiukustumaan se pyrren isäntä.
        Joten me koiran ulkoiluttajat päästimme ärräpäitä toisillemme ja koirat oli rauhallisesti hyvin käyttäytyviä pisteet koirille. Kun tunteet pääsivät normaalitasolle alkoi tuo episodi jo naurattaa. :)

• -99 likkaXD

ihmiset on ajattelemattomia, en usko että kannattaa pahemmin välittää tuosta :)

• Pipoa löysemmälle..

Huh, mikä isojen ja pienten välinen taistelu tänne syntyi. Koira kuin koira on koulutettava ja kaikki ovat itselleni yhtä rakkaita kokoon katsomatta.

Mutta tiedän monia pieniä koiria, jotka pelkäävät suuria mustia koiria ja omistajilla on tapana lohdutella näitä ja muutenkin höpötellä koirilleen. Tuskin kommentti oli tarkoitettu sinulle ja hyvin käyttäytyvälle koirallesi, vaan ennemminkin omalle hauvalleen sekä ehkä myös lievittämään omaa häpeäänsä. Ei kaikkea pidä ottaa itseensä ja loukkaantua pikku asioista.

• gbfhgfjjgjgg

Kyllä minua loukkaa turha fifittely tai tappajakoiramaineen lietsonta. Hyvässä hengessä keskustelua se ei ole.

• oijeroijoi
        gbfhgfjjgjgg kirjoitti:

Kyllä minua loukkaa turha fifittely tai tappajakoiramaineen lietsonta. Hyvässä hengessä keskustelua se ei ole.

ei suomi24 keskustelut ole hyvässä hengessä kirjoittelua jos et oo huomannu :D trolleja ja muita paukapäitä löytyy, ja kaikki pikkukoirat on fifejä, paree tottua siihen :D

• Pipoa löysemmälle..
        gbfhgfjjgjgg kirjoitti:

Kyseisessä tapauksessa ei fifitelty eikä tappajakoirateltu. Enkä näistä asioista itsekään puhunut.

• gbfhgfjjgjgg
        oijeroijoi kirjoitti:

ei suomi24 keskustelut ole hyvässä hengessä kirjoittelua jos et oo huomannu :D trolleja ja muita paukapäitä löytyy, ja kaikki pikkukoirat on fifejä, paree tottua siihen :D

Omaan dobberin(tappajakoiran) ja se on hyvinkäyttäytyvä mukava koira joka ei tapa pikkukoiria eikä provosoidu helpolla kun enkä antaisikaan provosoitua.Ja usein moni ison koiran omistaja puolustaa heikkoa hallintaansa sillä että toinen provosoi.
        Tai yrittää hallita voimallaan ja huudollaan.

Minua harmittaa kun itsekin olen ison koiran omistaja tuollaiset selittelyt ja kallistun siihen että isojen koirien omistajat on niitä jotka ei kouluta kunnolla koiriaan tai hermostuvat joka asiasta. Ja sen paljastaa jo selitys että helppoa noilla pikkukoirien omistajilla kun ne kun kiskoo niin ei tunnu missään toista meillä isojen koirien omistajilla. Höh en minä voimalla koiraani hallitse vaan hyvällä koulutuksella.Ja liikaa käynyt huonosti pikkukoirille isojen hallitsemattomien huonosti sosiaalistettujen koirien takia. Mutta kun pakko ottaa iso koira vaikka koulutustaso nolla. Se kun vain on se kunnon koira.

Ja fifittelyyn ihme aliarvostamista pienempää koiraa kohtaan johon itse en mene.Kummasti se dreeverikin menee metsällä samoin mäykyt/terrierit ja heelerit paimentaa. Fifimeininki kaukana. Leonbergista tai kultsusta ei ole noiden hommiin.

• ghjghjkhkkhkk
        Pipoa löysemmälle.. kirjoitti:

Kyseisessä tapauksessa ei fifitelty eikä tappajakoirateltu. Enkä näistä asioista itsekään puhunut.

Kyllä aloittaja puhui yleisesti pikkuräksyistä ja sama linja jatkui noilla isojen koirien omistajilla joilla oma iso ei ole hallinnassa. Silloin on helppo syyttää muita oman koiran hallinnan puutteesta.

• isokoiraosaakäyttäyt
        ghjghjkhkkhkk kirjoitti:

Kyllä aloittaja puhui yleisesti pikkuräksyistä ja sama linja jatkui noilla isojen koirien omistajilla joilla oma iso ei ole hallinnassa. Silloin on helppo syyttää muita oman koiran hallinnan puutteesta.

oma iso ei hallinnassa??? nyt et lukenu aloitusta etkä muita viestejä, kuka tässä viestiketjussa on sanonu että ei oma iso koira pysy hallinnassa, ei kukaan yllä olevista! SE PIKKUKOIRA EI PYSYNY HALLINNASSA, jonka aloittaja mainitsi. lueppa paremmin!

• ghjghjkhkkhkk
        isokoiraosaakäyttäyt kirjoitti:

oma iso ei hallinnassa??? nyt et lukenu aloitusta etkä muita viestejä, kuka tässä viestiketjussa on sanonu että ei oma iso koira pysy hallinnassa, ei kukaan yllä olevista! SE PIKKUKOIRA EI PYSYNY HALLINNASSA, jonka aloittaja mainitsi. lueppa paremmin!

Kommentti olikin näille pikkuräksyjen kommentoijille.

Lue koko ketju läpi.

• Pipoa löysemmälle..
        ghjghjkhkkhkk kirjoitti:

"pieni musta (terrieri?)", "pikkuista riehujaasi", "oma pikkuinen"... Missä kohtaa puhutaan yleisesti fifeistä ja pikkuräksyistä? Riehujasta kylläkin, mutta kyseinen YKSILÖHÄN riehaantui toisen koiran nähdessään...

• fggytutyut

"pieni musta (terrieri?)", "pikkuista riehujaasi", "oma pikkuinen"... Missä kohtaa puhutaan yleisesti fifeistä ja pikkuräksyistä? Riehujasta kylläkin, mutta kyseinen YKSILÖHÄN riehaantui toisen koiran nähdessään...

"räksyttäjä ""pikkukoirat on niitä jotka räksyttää ,tulee iholle"""
        ne pienten pikku räksyjen omistajat on kato vaan kateellisia sun koirasta ku sun koira osaa käyttäytyä, siksi se sun koiras on kauhee ja sen oma koira on maailman paras pikku fifi... ""Tämä on ihan selkeesti pikkukoirien omistajien oma juttu. Varmasti on sellaisiakin pikkukoiran omistajia, jotka kouluttavat koiransa ja antavat muille koulutusrauhan, mutta kyllä niitä on huomattavasti vähemmän"etc

lueppas hiukan ketjua.

• Pipoa löysemmälle..
        fggytutyut kirjoitti:

"räksyttäjä ""pikkukoirat on niitä jotka räksyttää ,tulee iholle"""
        ne pienten pikku räksyjen omistajat on kato vaan kateellisia sun koirasta ku sun koira osaa käyttäytyä, siksi se sun koiras on kauhee ja sen oma koira on maailman paras pikku fifi... ""Tämä on ihan selkeesti pikkukoirien omistajien oma juttu. Varmasti on sellaisiakin pikkukoiran omistajia, jotka kouluttavat koiransa ja antavat muille koulutusrauhan, mutta kyllä niitä on huomattavasti vähemmän"etc

lueppas hiukan ketjua.

Kyse ei ollutkaan koko ketjusta, joka siis on jo menetetty tapaus.. Kyse oli aloittajan kommentista ja omasta vastauksestani tähän. Kummassakaan ei fifitelty tai mainittu tappajakoiria. Kyllä nyt yritetään väkisin lietsoa sotaa koiraihmisten välille, vaikka samalla puolellahan meidän pitäisi olla....

• gfhyuiuyiy

Kyse ei ollutkaan koko ketjusta, joka siis on jo menetetty tapaus.. Kyse oli aloittajan kommentista ja omasta vastauksestani tähän. Kummassakaan ei fifitelty tai mainittu tappajakoiria. Kyllä nyt yritetään väkisin lietsoa sotaa koiraihmisten välille, vaikka samalla puolellahan meidän pitäisi olla....

Ei kukaan enään keskustele aloittajan kommenteista se on sivuseikka ..oletko huomannut löysäpipo?

• Pipoa löysemmälle..
        gfhyuiuyiy kirjoitti:

Ei kukaan enään keskustele aloittajan kommenteista se on sivuseikka ..oletko huomannut löysäpipo?

Ja "Kyllä aloittaja puhui yleisesti pikkuräksyistä" tarkoittaa mitä?

• poppakonstit

Öö ehkä pikkukoiran omistaja vain jutteli koiralleen?.. Minun keskikokoinen koirani pelkää kaikkia kultaisennoutajan näköisiä koiria ja ikävä kyllä tarpeen tullen (eli kun toinen häntää heiluttaen yrittää vetää kohti tms) ilmoittaa niille raivokkaasti että hus siitä kiitos. Kun koulutan sitä ja vien ohitustilanteissa kauemmas, saatan jutella koiralleni että nii-in taas siellä menee tollanen kamala hirviö. Vaikka kultsulla tietenkään ei ole mitään muuta mielessä kun iiiiihanaa tuolla on tollanen iiiiihana koira olispa kivaa mennä tutustumaan eikös äiti mennä eikös joooooookos???

• Pipoa löysemmälle..

Nimenomaan, olen samaa mieltä. Ja tästä on noussut hirveä sota ja mesominen eri kokoisten koirien omistajien välillä. Mikä teitä ihmisiä noin kiristää?

• pennun emäntä

Koira ei ymmärrä mikä on "hirviö" tai "kauhea iso musta koira", joten turha on sellaisesta loukkaantua. Meidän pikkuriiviö on oppinut muilta meuhkaamaan, ensimmäisillä kävelyillä tuli näitä räyhääjiä vastaan, jopa omalle pihalle haukuttiin, vaikka meidän riiviö vain leikki omiaan...siitä se sitten lähti. Nyt on harjoiteltu kovastikin ohituksia ja pihalla oloa, mutta aikaa menee.

Mutta oppiihan tuo, jos toinen on hiljaa ja osaa kulkea ohi nätisti, ei tämä meidänkään riiviö enää möykkää. Suuni käy koko ajan, kehun ja puhelen, että mennään ohi, voi kun hienosti..sitten kun tulee näitä remmiräyhääjiä, puhun ääneen ettei me tuommoisista räyhääjistä välitetä jne.

• Ziisus sentään
        pennun emäntä kirjoitti:

Koira ei ymmärrä mikä on "hirviö" tai "kauhea iso musta koira", joten turha on sellaisesta loukkaantua. Meidän pikkuriiviö on oppinut muilta meuhkaamaan, ensimmäisillä kävelyillä tuli näitä räyhääjiä vastaan, jopa omalle pihalle haukuttiin, vaikka meidän riiviö vain leikki omiaan...siitä se sitten lähti. Nyt on harjoiteltu kovastikin ohituksia ja pihalla oloa, mutta aikaa menee.

Mutta oppiihan tuo, jos toinen on hiljaa ja osaa kulkea ohi nätisti, ei tämä meidänkään riiviö enää möykkää. Suuni käy koko ajan, kehun ja puhelen, että mennään ohi, voi kun hienosti..sitten kun tulee näitä remmiräyhääjiä, puhun ääneen ettei me tuommoisista räyhääjistä välitetä jne.

"Koira ei ymmärrä mikä on "hirviö" tai "kauhea iso musta koira", joten turha on sellaisesta loukkaantua." No juuri siksi luulenkin että sellaiset puheet on nimenomaan tarkoitettu sen toisen koiran omistajalle, ellei sitten joku pöpi oikeasti luule koiransa ymmärtävän kaiken mitä sille puhutaan.

• fyhttuyu
        Ziisus sentään kirjoitti:

"Koira ei ymmärrä mikä on "hirviö" tai "kauhea iso musta koira", joten turha on sellaisesta loukkaantua." No juuri siksi luulenkin että sellaiset puheet on nimenomaan tarkoitettu sen toisen koiran omistajalle, ellei sitten joku pöpi oikeasti luule koiransa ymmärtävän kaiken mitä sille puhutaan.

Vaikka näin

http://www.ksml.fi/yhteiso/keskustelu/posts/list/23309.htm

ja pelastuskoirat toimii maanjäristysalueilla ja rodulla ei ole merkitystä mutta pieni koira pääsee paikkoihin johon isompi ei pääse..

http://www.voice.fi/viihde/poliisivoimat-yllattivat-pelastuskoiraksi-valittiin-pienen-pieni-chihuahua/2/21639

• kokemusta ON

Jos isoa koiraa ei ole koulutettu, ja taluttaja on koiran kokoon ja käytökseen nähden alamittainen.... minusta on hiukan epäoikeudenmukaista pistää koira piikille.... Ehkä omistjan opettaminen, ja koiran kouluttaminen olisi toimivampi ratkaisu.
      Koira reagoi, ainakin pitäisi reagoida ihmisiin eritavalla kun lajitovereihinsa. Mikäli näin ei ole, on koiran kanssa menty harhaan jo ennen koiran rähisemisiä vastaantulijoille

• papilloni1

kiteytettynä pikku koirat on fifejä, räksyttäviä, kimittäviä hulluja ja se meidän pikku koirien omistajien täytyy hyväksyä. mun täytyy myöntää että oma papillonini kyllä mesoo ismmille :( en oo kouluttanu........

• htuutyutuytyt

Se että sinä et ole kouluttanut koiraasi ei tee asiasta yleistä. Itse tokoilen pikkukoirieni kanssa. Avo-luokassa mennää nyt ja tavoite mennä pidemmällekin.

Sheltti esim on monella harrastajalla ja siinä rodussa paljon toko ja agilityporukkaa.
        Ja metsästyksessä on pikkukoiria. Ihan käyttökoirina ja nekin on koulutettu hommiinsa.

Sitäpaitsi sinun rodussasi on pienin pelastuskoira eli kyllä sielläkin löytyy aktiivisempia kuin sinä.

Pitäisi puhua enemmän sohvapottuomistajista kuin fifeistä. koira kun ei voi emäntäänsä valita ja perhoskoirakin varmasti haluaisi enemmän haastetta mitä edellisen emäntä tarjoaa. :(

• htuutyutuytyt
        htuutyutuytyt kirjoitti:

Se että sinä et ole kouluttanut koiraasi ei tee asiasta yleistä. Itse tokoilen pikkukoirieni kanssa. Avo-luokassa mennää nyt ja tavoite mennä pidemmällekin.

Sheltti esim on monella harrastajalla ja siinä rodussa paljon toko ja agilityporukkaa.
        Ja metsästyksessä on pikkukoiria. Ihan käyttökoirina ja nekin on koulutettu hommiinsa.

Sitäpaitsi sinun rodussasi on pienin pelastuskoira eli kyllä sielläkin löytyy aktiivisempia kuin sinä.

Pitäisi puhua enemmän sohvapottuomistajista kuin fifeistä. koira kun ei voi emäntäänsä valita ja perhoskoirakin varmasti haluaisi enemmän haastetta mitä edellisen emäntä tarjoaa. :(

Piti sanoa että pelastuskoirana toimii suomessa pieninpänä papillon mutta japanissa oli chihuhua.

http://www.voice.fi/viihde/poliisivoimat-yllattivat-pelastuskoiraksi-valittiin-pienen-pieni-chihuahua/2/21639

Joten turha aliarvioida koiraa koon mukaan. :)

• fucktards
        htuutyutuytyt kirjoitti:

Piti sanoa että pelastuskoirana toimii suomessa pieninpänä papillon mutta japanissa oli chihuhua.

Joten turha aliarvioida koiraa koon mukaan. :)

Kukaan ei aliarvioi koiraa koon mukaan, vaan arvioi omistajaa koiran käytöksen mukaan. Minun puolestani pikkukoiria saa fifitellä, mutta ne pitää kouluttaa. Isoja koiria on turha nimitellä tappajakoiriksi, sillä sellaisia ei Suomessa juurikaan edes ole.

Koirat ovat kaikki ihania, kokoon katsomatta. Omistajat sen sijaan saisivat katsoa peiliin ja lopettaa täällä vinkumisen. Tietenkään ei räksytys anna lupaa puremiselle, mutta kuitenkaan myös provosointia ei saisi tapahtua. KOULUTTAKAA ne perkeleen koiranne, oli sitten minkä kokoinen tahansa.

• Ziisus sentään

• kigve__

Meillä 2 Tiibetinmastiffia jotka pysyy hyvin hallinnassa. Ja kyllä minä ainakin niille puhun jos sattuu vastaan tuleen pieni- tai keskikokoinen koira, niin saatan sanoa että " siellä menee vähän semmonen pikkusempi koira niin ei me nyt mennä moikkaamaan". Ja kuulen hyvin kuinka voi niiden pienempienkin koirien omistaja puhua omalla koiralleen. Mua aina lähinnä vaan hymyilyttää. Ja jos meitä vastaan tulee koira joka on pikkunen ja haukkuu nii ei meidän koirat onneks reagoi niihin mitenkään, enkä minäkään ala toisten koiria räksyttäjiksi sanomaan. Omalle kohdalle pari kertaa tullut ihminen vastaan joka omistaa semmoisen pienen koiran ja on ihan rehellisesti sanonut että oma koira haukkuu siksi kun pelkää taikka iso koira on joskus käynyt kiinni, niin sillon minä pysyn kauempana oman koirani kanssa, niin saa se pienempikin kulkea rauhassa.

• gfhjjgjghjgjgg

Minusta olisi hyvä että totuttaisit koirasi myös pienempien kanssa toimeen tulemiseen sen sijaan että välttelet niitä.

Itsekin teen näin silloin pelot karsiutuu ja hallinta paranee.

Ja voiko sanoa että koirasi on hallinnassa jos se on remmissä ja vältät tilanteita kohdata pikkukoiria? Koirasi on vasta mielestäni hallinnassa kun se osaa käyttäytyä pikkukoirienkin kera.

• kigve__
        gfhjjgjghjgjgg kirjoitti:

Minusta olisi hyvä että totuttaisit koirasi myös pienempien kanssa toimeen tulemiseen sen sijaan että välttelet niitä.

Itsekin teen näin silloin pelot karsiutuu ja hallinta paranee.

Ja voiko sanoa että koirasi on hallinnassa jos se on remmissä ja vältät tilanteita kohdata pikkukoiria? Koirasi on vasta mielestäni hallinnassa kun se osaa käyttäytyä pikkukoirienkin kera.

Olen pahoillani jos ilmaisin nyt itsenini niin että ymmärsit niin että meidän koirat ei tule toimeen pienten kanssa. Ne tulee toimeen kaikkien koirien kanssa kokoa katsomatta. Ovat niin hyvin sosiaalistettuja, mutta en mä halua pientä koiraa kiusata jos sitä on joskus purrut iso koira tai se pelkää isoja koiria. Meillä jos pienen koiran omistaja tulee vastaan ja kysyy saako tulla moikkaamaan, niin mun ei tarvi sanoa kuin "maahan" tai nykäistä vähän hihnasta ja meidän koirat menee maahan makaamaan ja odottaa että pienempi saa haisteltua ensin rauhassa. Ja jos et osannut lukea sanoin ettei meidän koirat reagoi pienien koirien haukkumiseen ja että joidenkin koirien omisjat ovat SANONEET että heidän koiraänsa on joskus joku purrut tai se pelkää niitä. Enhän minä niitä silloin välttele joka kerta. Niin miksi menisin sitten ihan tahalteen sitä pientä koiraa kiusaamaan? Jos omistajakin haluaa että pysyn kauempana.

• gfhjjgjghjgjgg
        kigve__ kirjoitti:

Olen pahoillani jos ilmaisin nyt itsenini niin että ymmärsit niin että meidän koirat ei tule toimeen pienten kanssa. Ne tulee toimeen kaikkien koirien kanssa kokoa katsomatta. Ovat niin hyvin sosiaalistettuja, mutta en mä halua pientä koiraa kiusata jos sitä on joskus purrut iso koira tai se pelkää isoja koiria. Meillä jos pienen koiran omistaja tulee vastaan ja kysyy saako tulla moikkaamaan, niin mun ei tarvi sanoa kuin "maahan" tai nykäistä vähän hihnasta ja meidän koirat menee maahan makaamaan ja odottaa että pienempi saa haisteltua ensin rauhassa. Ja jos et osannut lukea sanoin ettei meidän koirat reagoi pienien koirien haukkumiseen ja että joidenkin koirien omisjat ovat SANONEET että heidän koiraänsa on joskus joku purrut tai se pelkää niitä. Enhän minä niitä silloin välttele joka kerta. Niin miksi menisin sitten ihan tahalteen sitä pientä koiraa kiusaamaan? Jos omistajakin haluaa että pysyn kauempana.

Ok kuulostaa hyvältä ja koirasi on kuin onkin hallinnassa ja näitä tarinoita on mukava kuulla. Ymmärrät selvästi myös pikkukoiran/tai arankin koiran näkökulman :) Ymmärsin väärin.
        Hienoa.

• kigve__
        gfhjjgjghjgjgg kirjoitti:

Ok kuulostaa hyvältä ja koirasi on kuin onkin hallinnassa ja näitä tarinoita on mukava kuulla. Ymmärrät selvästi myös pikkukoiran/tai arankin koiran näkökulman :) Ymmärsin väärin.
        Hienoa.

:)

• oma pahakoira

Mulle kävi kans taannoin melkeen vastaavasti.Vanhahko pariskunta talutteli seropiaan,ja lähestyttäessä seropi nosti metakan.Yllätyin kun nainen alkoi höpötellä koiralleen "onko siellä paha koira,voi,voi".No,se vanha mies sitten sanoin eihän toi toinen koira mitään tee.Olin niin yllättynyt koiran pahaksi sanomisesta,etten sanonut tilanteessa mitään.Itselläni puolet suurempi koira,joka ei ole moksiskaan muiden riekkumisista,tykkää kaikista vieraista koirista.
      Kyllä ne vastaan tulijat syyllistävät toisten koiria helposti jos oma reuhoo,katsos,jos vastaan en olisi tullut.Koiransa olisi ollut hiljaa ;)

• Väärinkäsitys

Omistaja tietty puhui koiralleen. Koiran mielestä iso koira oli kauhea. Minun pienehkön koiran mielestä varsinkin isot mustat koirat joiden häntä keikkuu itsevarmasti pystyssä, on pelottavia. Vaikka koira pelkää en minä pelkää, eikä isot koirat ole muuta kuin kivoja, niinkuin pienetkin ja kaikki!!

• et silleen

Koirat kommunikoi haukkumalla, turha siitä on hernettä nenäänsä ottaa. Koirat haukkuu innostuessaan, varoittaessaan jne. Ja omituinen koira sinulla jos ei huomaa ympäröivää maailmaa.

• kas kas2
    • Eiköhän tässä tapauksessa pienen koiran omistaja ole syypää:) mutta onneksi on ottanut pienen koiran kun voimat eivät näköjään riitä siihenkään.

• koosta riippumatta

itse olen omistanut niin isoja (karjalankarhukoiria) ja pieniä (mm. kääpiöpinseri) koiria ja kohdannut vuosien aikana niin paljon koiria, etten kyllä itse alkaisia yleistämään, että kumpikos se sitten on kamalampi. kuten rotukuvaus kertoo, karjalankarhukoira urokseni eivät tule toimeen toisten urosten kanssa, joten lenkillä urokset kierretään kaukaa. nartuille ja ihmisille on kaikki koirani olleet erittäin kilttejä. pinserini saattaa joillekin koirille pari kertaa haukahtaa, mutta ei ole vihainen ja lopettaa kun kiellän. tipsut taas ovat joko hieman arastelleet tai menneen suoraan kiltisti ohi.

mielestäni tämä toisten koirien kohtaaminen on aikalailla rotukohtaista, itse olen ainakin kaikki koirani mielestäni kouluttanut samalla tavalla. kaikki vaan ovat yksilöitä, joten koskaan ei voi olla varma kuinka sosiaalinen pennusta loppujen lopuksi tulee.

toivoisin vaan että lopetettaisiin tuo jatkuva kilpailu siitä kummat on parempia, pikku-fifit vai isot tappajat. hyvähän se on, että erilaisia ja eri kokoisia rotuja suositaan, etteivät pääse kokonaan katoamaan maailmasta!

• fucktards

Vain typerykset vajakit kiistelee kummat on parempia, isot vai pienet. Koulutuksen puutteesta enemmänkin kyse, ei koiran koosta. Useissa viesteissä kerrotaan, että kohtaavat useammin kouluttamattoman pikkukoiran kuin kouluttamattoman ison koiran. Uskon sen, sillä se on myös oma kokemukseni. Pienten koirien omistajat eivät tunnu ymmärtävän koiraansa lainkaan, se on heille kuin lelu tai lapsi.

Koira on koira, oli sitten minkä kokoinen hyvänsä. Sille on oltava virikkeitä, riittävästi liikuntaa, aivojumppaa ja säännöt. Se on koulutettava, oli kuinka pieni ja suloinen tahansa. Sitä ei saa pahoinpidellä eikä jättää yksin pitkiksi ajoiksi. Se tuntee ja ikävöi, kiintyy perheeseensä kuin perheenjäsen, mutta ei ole ihmislapsi. Rodunomaista tekemistä tai jokin muu harrastus on erittäin tärkeää koiran onnellisuuden kannalta, se nauttii elämästään kun sillä on tekemistä ja on rauhallinen sitten lenkeillä.
        Kouluttakaa, kouluttakaa, kouluttakaa, kouluttakaa, kouluttakaa, kouluttakaa, hyvät ihmiset!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      500
      8685
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      129
      5968
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      342
      5040
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4677
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4226
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      3993
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3828
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1788
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      100