Kysympä teitlä arwon wiisaat, mihin pitää varautua viikonlopun pitkään joulureissuun kun pakkasta on luvattu ajomatkalle -20 - -30 astetta ?
Huollatan autoni merkkihuollossa, eikös ne siellä katso myös jäähdytin nesteet sun muut jotta kestävät pakkasta ? Vai pitäisikö käydä vielä mittaamassa jollain huoltoasemalla ennen reissua ?
Mihin muuhun pitää varautua tai kiinnittää huomiota ?
MIKSI AUTO HYYTYY PAKKASELLA ???
20
3569
Vastaukset
- -25 oli eilen
Ei se itse ajomatka ole mikään ongelma. Kyllä auto sitten kulkee, kun sen ensin saa käyntiin. Nesteetkin pysyvät sulana niin kauan kuin moottori käy.
Sähköpuoli on tärkein. Onko akku täynnä ja lataus kunnossa? Kaiken varalta ei ole mikään huono idea pitää verkkolaturia mukana. Jos käynnistysvaikeuksia tulee tapanina mummolassa, on paljon helpompaa kantaa akku sisään ja ladata kuin lähteä etsimään jalkamiehenä uutta.
Nesteet ovat todennäköisesti kunnossa, mutta eihän tarkistus ole suuri vaiva. Etelärannikon huollot eivät välttämättä ole varautuneet tässä suhteessa 35 asteen pakkasiin. Toivottavasti öljykin on riittävän ohutta. Dieselissä tarkista myös polttoaine. Sen laatu saattaa etelästä ostettuna olla riittämätön. Bensakone kyllä pyörii pakkasellakin.
Kylmä saattaa aiheuttaa yllätyksiä esimerkiksi jäykistämällä ohjauksen niin, että risteyksessä kääntyminen pitkän ajomatkan jälkeen vaatii tavallista enemmän voimaa ratinkääntäjältä.
Ja lämpimät vaatteet ja kengät mukaan jokaiselle. Näin kuivalla kelillä hinausauton odottaminen tuntuu varpaissa ja korvissa aika äkkiä.- Itelläon
Arctic Heatin ABH- akkulämmitinpaketti niin ei tarvitse ressata pakkasesta.
- kestää talven
Normihuollossa laitetaan 50-50 seosta jäähdyttimeen, mikä kestää sen 35 astetta ja sitä kovemmillakin pakkasilla se vaan sohjoontuu, mutta ei jäädy.
Pissapoikaan -40 kestävät nesteet niin ei säiliö rikkoudu, vaikka sitä ei tarviskaan.
Synteettiset öljyt toimii kaikissa olosuhteissa, samoin ohjaustehostimen ja jarrujen nesteet, kunhan niitä on riittävästi. Lohkolämmittimen johto sekä laturi kannattaa ottaa mukaan, ehkä myös jatkojohto, jos on paljon etäisyyttä.
Tankata kannattaa jo menomatkalla, niin on arktista laatua tankissa (diesel) ja bensiiniäkin tarpeeksi, sillä pyhinä ei kaikki pienet asemat ole ehkä auki.
No nyt on melkein tiepalveluvarustus mukana, eiköhän sillä pärjää. - Tapion kaveri
Kyllä minä otan muutaman pullon Tapioo mukaan. Se lämmittää mukavasti.
- KYLMÄ HAUTA
Siellä on muitakin tienkäyttäjiä joten toivottavasti vitsailit ?
Lämmittää se pissakin vähän aikaa housissa, mutta sen jälkeen tulee entistä kylmempi.
- Arktinen karhu
1. Jäähdytin nesteet voivat jäätyä kylmänä yön yli seisoessaan, jolloin matka katkeaa muutaman kilometrin päästä kun auto keittää.
2. Joissakin uudemmissa autoissa huohotin putki jäätyy tukkoon ja se tekee sen että auto sylkee öljyt pihalle ja matka katkeaa siihen. Joitakin automalleja on tämän osalta parannettu ja vaihdettu sähköllä lämmitetty huohotinputki.
Hyvin kylmissä olosuhteissa viiman ansiosta voi naftasuodatin tukkeutua, joten varmista ettet laita autoosi väliajan diisseliä, vaan arktista Nesteeltä saatavaa.
Yleensä siperian tyylisissä olosuhteissa kannattaa laittaa vaikka pahvi maskin jäähdytysritilöiden eteen niin sillä voi hieman ehkäistä joitakin tietyn automallien jäätymiseen alttiita paikkoja.
Kun jätät autos sitten perillä parkkiin, älä käytä käsijarrua, sillä usein se jäätyy kiinni ja siinä on sitten taas puuhaa kun joutuu sulattelee sitä auki.- Koita vaikka
Kyllä kuule 30 asteen pakkasessa se ajoviima kummasti jäähdyttää konetta :)
- matkaan jo käy
Jos pakkasta on 20 astetta ei se ole syy huoleen. Käynnistyminen tosin voi olla vaikeaa jos ei moottoria lämmitä ja akku ei ole ihan uusi.
Dieseleissä voi olla olla ongelmana kesälaatuinen polttoaine. Sitä ei voi tarkistaa muutoin kuin tietämällä että ei ole tankannut viimeksi -5/-15 laatua .
Varautumisen voi tehdä siten että ottaa mukaan lämmintä vaatetta JOS jotakin sattuu, vaikkapa ojaanajo. - ...
Masinolia tankkiin niin ei hyydy tien päälle.
- ....................
Laita 0W-alkuiset öljyt pannuun, niin ei hyydy yöpakkasilla
- sitroen.
Ainakaan wanhempaan (1980-luvun) autoon ei tarvita mitään erikoista, kaikki toimii. Uusista elektroniikkaroska-muovi-virityksistä en tiedä.
Ihmisille sen verran talvivaatetta mukaan ja mahdollisesti päällekin tai helposti saatavaan paikkaan, että haaverin sattuessa ei vilu yllätä. Eli niin että tarkenee ulkonakin. Se auto on jo muutaman minuutin seisonnan jälkeen kuin jääkaappi... - Mersu Hagert
Mersu on mustalaisen valinta.
- heve jolu
Ehkä yllättän yhdeksi tärkeimmistä seikoista muodostuu polttoaineen riittävyys. Taajamissa huoltoasemia on vieri vieressä mutta esim täällä lähimpään on 123km eikä sekään ole välttämättä joulunpyhinä auki taikka sitten automaatit rikki.
Vaikka olen itse tottunut asumaan ja elämään korpiseudulla alkaa vatsassa pyöriä perhosia keltaisen tankkivalon syttyessä taipaleella, jossa ei ole mitään asutusta 100 kilometrin matkalla semminkin jos varakanisteri unohtui täyttämättä ja ulkona reilut 30 pakkasta.
On turha lähteä ollenkaan liikkeelle, ellei tankissa ole tuhtia talvidieseliä. Kesä ja välikelin litkut hyytyvät melko varmasti suodattimeen. Bensa toimii, ei suomeen niin kovia pakkasia tulekkaan.
Perille pääsyyn riittää, että auto käynnistyy eikä ilmoittele mitään vikoja. Tähän on luotettava mutta ei liikaa, aina voi tapahtua jotain yllättävää. Näihin yllätyksiin on huono varautua etukäteen muuten kuin siten, että pitää autonsa ylipäätään kunnossa, loppu on tuurissaan.
Koskaan ei puhuta liikaa siitä, että mukaan tulee ottaa vahvat talvivaatteet vaikka alla olisi kuinka uusi ja hieno auto. 20-30 asteen pakkasessa auto jäähtyy jääkaapiksi alle tunnissa ja pakastimeksi kahdessa. Jos et itsestäsi välitä niin välitä ainakin lapsistasi.
Paluuseen tulee varautua siihen malliin, että auto pitää saada käyntiin eipä juuri muuta. Eli suht tuore akku ja/tai laturi mukaan. Varmin keino on ottaa akku lämpimään vaikka vuorokaudeksi jos mahdollista. Tämä on helppoa vanhemmissa autoissa mutta uudemmissa saattaa tulla ongelmia, ne eivät aina tykkää siitä, että virta katoaa. Lähes saman ajaa tietty lohkolämppäri jos virtaa on saatavissa.
Ja sitten se perinteinen: Mieti onko syytä kaahottaa kuin viimeistä päivää ehtiäksesi perille 10 minuuttia aiemmin. Mihin aiot tallettaa tai kuluttaa tuon kymmenminuuttisen jonka voitit itsesi ja perheesi sekä muut liikkujat vaarantamalla. - viron korjausmees
pääkaupunkiseudulla useissa merkkikorjaamoissa ja pienemmissä huoltoliikkeissä on töissä ammattitaidoton ja kieltä osaamaton eestin ehitusmees,siis kyläseppätasoinen tunari.
Tässä pakumiehen karua kertomaa parista eri päissä kehiä sijaitsevista merkkikorjaamosta...
Viimeisin veto näiltä neropateilta oli laittaa pelkkää vettä syylariin,joka siis jäätyi ja seurauksena välitön kansivaurio.(Vanette)
Edellisillä kerroilla eräässä merkkihuollossa työsennellyt tunari sai aikaan mm.seuraavaa: etukelkat irti ei momentissa,uudet puslat meni,väärät vetoakseleiden suojakumit,ts.ei kiinni ja lumi paska tuhosi hetimiten nivelet.
pyydettäessä käsijarrujen automaattikiristinen puhdistusta ja voitelua työ jätettiin tekemättä ja hyvin voidellun ja toimineen käsijarruvaijerin tilalle pakkovaihdettiin uusi (entinen oli muka ruostrunut jumiin)
Autoa oli leimattu tässä välissä ja katsastuskonttorilla jälkitarkastuksessa(käsijarrun säätö) viat huomattiin...
Kuukausi sen jälkeen meni molemmat jo kertaalleen vaihdetut etupyöränlaakerit...
Eestin ehitusmiehen jäljiltä uudet osat ja asianmukainen asennus maksoi yli 5000 Euroa...
Naurettavaa mainostaa itseänsä merkkihuoltoliikkne ja maksaa yli 80 euora "huoltotunnista",kun autot vaan rikotaan...- aina-ongelmia
Kai sillä huollon osilla ja työllä oli myös takuu.
Normikansalainen olisi vaatinut ilmaiseksi uudet osat sekä siihen liittyvät työt ja lisäksi auton tarvitsijalle kunnollisen sijaisauton.
Mutta Esson baarin älykkö vaan valittaa suomi24-palstalla.
- bensaeihyydy
Suurin osa hyytymisistä johtuu siitä ettei diesel-polttoaine kestä pakkasta. Usein kun kovat pakkaset alkaa, ei vielä varsinkaan eteläsuomessa ole saatavilla arktista diesel-laatua joka kestäisi kovia pakkasia.
Muutenhan ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos on huolto-ohjelman mukaan huollettu. - 26+9
No ei tarvitse normaalisti kiinnittää mihinkään erikoiseen huomiota, kyllä se auto toimii ihan niinkuin ennenkin on toiminut, ei siinä mitään. Dieselin ollessa kyseessä täytyy kiinniittä huomiota että on riittävän hyvä pakkaskestävyys, ei muuta.
Jos akku ja hehkut on kunnossa niin kyllä moottori käynnistyy kovallakin pakkasella vaikka ilman lämmitystä, ei pitäisi olla mitään vaikeuksia nykyisillä suoraruisku moottoreilla. - nakunaku8
Oli auto mikä tahansa niin sellaiset varusteet jokaiselle matkustajalle kuskille että tarkenee jos auto hyytyy ja apua ei kuulu eikä näy. Käynnistyshän se on pullonkaula. Toimiiko lämmitin? Onko akussa virtaa? Entäs polttoaine(dieseleissä) ja öljyt?
Kun kerran käymään saa niin useimmin sen jälkeen ei ongelmia tule. Dieselautoissa polttoaine suodattimen vaihto saisi olla tehtynä! Myös polttoaine hyvä olla talvilaatua. Useimmilla asemilla sitä ollu jo niin pitkään myynnissä että harvalla jokapäivä ajavalla kesälaatua tankissa. Tämäkin pikkusen näitä nyky autojen ongelmia. Monessa perinteisessa diesel autossa polttoaineen kierto sen verran iso että kesälaatukin pysyy käyttökelpoisena kun kerran saa moottorin lämpimäksi. - Kyllätoimii
Laita Arctic Heatin akkulämmitin akkuun niin hyydy akku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803