Päivää, sanoi Mustapartainen mies...

skriivari

Otsikoidullilla sanoilla aloitti nimimerkki Olli Uudessa Suomessa monesti pakinansa kauan sitten.
Minä en ole mustapartainen, mutta kylläkin harmaaviiksinen. Harmaat viikset, kun somasti koristavat ikämiehen ja vaarin pärstäkerrointa.
Olen kulunutta sanontaa käyttääkseni "vanha konkari" näilläkin sivuilla, vaikka ei ole "kynäni" jälkiä näkynytkään pariin vuoteen. Tosin aiemmin käytin eri nimimerkkiä, kas kun sekin kuluu.
Panin tuossa merkille, että täällä tosi vanha konkari Ruuneperikin on aikeissa vaihtaa nimimerkkiään, ellei ole peräti jo vaihtanut.
Vanha sanonta, että "ei nimi miestä pahenna" pitää kyllä paikkansa, mutta kuten sanottu nimimerkkikin voi kulua niin, että se on jopa haitaksi käyttäjälleen.
Näissä merkeissä kirjoitellaan aikamme kuluksi silloin tällöin ja vaikka välillä vähän väitellenkin, mutta kuitenkin sulassa sovussa, eiks je?
Palstalaisille oikein mukavaa ja rauhaisaa joulun aikaa!

15

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona*

Kaunista, toivotan minäkin, pakkasaamua !
      Onpa mukava yllätys nähdä tutun kynäilijän tervehdys näin joulun alla . Nikit voivat tulla ja mennä, mutta persoonallinen käden jälki säilyy. Toivon Katleijankin pian olevan taas mukanamme näissä talkoissa jatkamassa yhteisiä harjoituksia, valmiiksihan emme koskaan tulekaan. Nimi ei miestä saati sitten naista pahenna, mutta onhan se käyntikortti, viestittäjän kuittaus. Runsaan kuuden vuoden aikana olen kahdella nikillä kirjoittanut, Likka kasvoi hyvässä seurassa ilmeisesti aikuisemmaksi , mutta säilytetään tyttömäisyys ja poikamaisuus, vaikka hapset ja parta harmaantuisivatkin.

Olemme taas palstalaisten yhteisvoimin vuoden eteenpäin matkanneet, välillä joku on pysähtynyt vierellekin hetkeksi aikaa. On aika kiittää myös kuluneen vuoden matkaseurasta ja pian kääntää katseet seuraavan vuoden taipaleelle.

Käy lämmin henkäys talvisäsäässä, kun joulu on ...joulun lämpöä toivotan kaikille palstalaisille !

• Hiukan ehdin vilkaista tännekin laitettuani laskut maksuun, kaikki pois huolista,
      viimeiset ostokset vielä, ja sitten saa joulu tulla.

"Kun taivas on tumma ja pohjoisesta tuulee,
      silloin enkelin laulavan tuulessa kuulee.
      Se lämpöä ja rakkautta sydämiin laulaa
      ja toivottaa meille joulurauhaa."

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

• Tällaisen jo monta vuotta ,jollei ihan olin jo kymmenen niitä vuosia joita olemme täällä saaneet lukea ja toivottavasti myös kirjoitella , ja jotenkin on muistoissani monta mukavaa kirjoittajaa , Entisiä kirjoittajia oli monta joita olen kaivannut ,
      Mutta Sinikynä ja Oliko se II tai sinnepäin olivat Maalaismiehestä puhumattakaan aina mukavia luluhetkiä antamassa. --Ja onhan niitä nytkin Miehissä , niissä harvoissa jotka tänne nykyään kirjoittaa. .
      Naisissa on monta jotka koittaa saada sopua aikaseksi ,ja ONHAN SE AIKA ÄRSYTTÄVÄÄ kun en muutakaan voisanoa tästä nykytilasta mitä tänne on pesiytynyt
      Uutta porukkaa on tulossa , ja jos ei ole tottunut näihin kuvioihin täälä , voi moni lopettaakkin . Ei ole vielä mennyt veriin niinkun Kirjoittajalla ikävä tunnustaa.

• Ollin ystävä

Itse asiassa Olli kirjoitti:
      "Hyvää", sanoi mustapartainen mies, "päivää".

Olli leikitteli sanoilla ja sananparsilla. Hänellä oli mm. Eturientolan kirjeenvaihtaja, joka "uudisoi" maailman tapahtumia.
      Eturientola oli "paikkaseutu", joka sana on siirtynyt ihan vakaviinkin teksteihin myöhemmin.

• skriivari

Kiitos Ollin ystävälle täsmennyksestä. Minäkin olin ja olen edelleenkin Ollin pakinoiden suuri ihailija.

• muisteloissa.

Taatan eli F.E. Sillanpään joulupakinat muistan , ne kuunneltiin tarkasti radiosta kun ei telkkariakaan vielä ollut. En niissä juuri mitään hauskaa huomannut, sellaisia vanhan taatan jaarituksia unettavalla äänellä. Mahtaako nykyisin oikein terävää pakinoitsijaa ollakkaan, ja kolumnisteiksi kai heitä sanotaankin.

• Jouko Turkka piti muutamana jouluna väkevän saarnan. Kaikki eivät pitäneet J T:n radikaalisuudesta. Mielestäni hän oli vaikuttavin teatteriohjaaja kautta aikain Suomessa.
      Ollin riemastuttavat pakinat toki muistan, hyväntahtoiset, huumorilla höystetyt.

• Satu'

Mites multa ovat menneet ohi, koskaan kuullutkaan!

Ehkäpä on ollut muut joulun hörhötykset mielessäni silloin.

Mutta nyt: Iloista joulumieltä, Kapu! :)

• HS:n lukijana

olen ollut ikäni, kuten mieheni oli, siinä varmaan selitys.

• c c

Samoin Satu palstan naiset. Muuten. Jo toinen joulu yksin. Vaimo pitkäaikaishoidossa aivohalvauksen takia.

• ---..---
      • hyviä pyhiä

Kiitos.

• ---..---
        hyviä pyhiä kirjoitti:

Kiitos.

Kaunis sana sinulta,
        on joululahja mulle
        siksipä siis toivotan,
        Hyvät Joulut sulle!

• asiaaasiallisesti

Onpa tosi mukava ketju.
      Kiitos siitä kaikille, ja jatkoa vain!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      260
      9077
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      312
      6299
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1380
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1311
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1111
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      79
      1005
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      889
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      788
    9. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      708
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      696
    Aihe