cipralex tai muu ssri ja unettomuus

uneton uneton

Onko muille ssri lääkkeiden aloittaminen aiheuttanut unettomuutta? Itse aloitin yli viikko sitten lääkkeen käytön todella pienellä annoksella ja edelleen syön samaa pientä määrää. Unta en saa ilman rauhoittavan ja unilääkkeen yhdistelmää ja tuolla tavoinkin heräilen tunnin välein. Saan kyllä unen aina uudestaan. Jos sinulle tuli lääkkeestä unettomuutta, miten kauan unettomuus kesti? Ja miten pitkän ajan jälkeen sait nukuttua ilman uni- tai rauhoittavia lääkkeitä?

6

5044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yöt kunnossa

      Minulle lääkäri ehdotti ainakin alkuun lääkkeen ottoa aamuisin juuri tuon mahdollisen unettomuuden vuoksi, jota lääke joillekin saattaa aiheuttaa. Olen nyt syönyt lääkettä toukokuusta asti ja edelleen otan sen 5mg (siis pieni annos) aamuisin.

      Mihin aikaan vuorokautta sinä lääkkeen otat? Mulle tuo aamu on sopinut ainakin hyvin, ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia ja iltaisin ei ole unensaantiongelmia ollut. Ai niin, paniikkihäiriöön määrättiin.

      • uneton unetom

        Otan lääkkeen aamulla, mutta ei se auta. Olen syönyt cipralexia myös aiemmin ja silloinkin se aiheutti samanlaista unettomuutta, joka lopulta hävisi. En vain muista enää miten kauan unettomuutta kesti.


      • Anonyymi
        uneton unetom kirjoitti:

        Otan lääkkeen aamulla, mutta ei se auta. Olen syönyt cipralexia myös aiemmin ja silloinkin se aiheutti samanlaista unettomuutta, joka lopulta hävisi. En vain muista enää miten kauan unettomuutta kesti.

        Jotkut hyötyvät siitä että ottavat SSRIt ja muut ns. aktivoivat lääkkeet illalla, juuri ennen nukkumaanmenoa. Luulen että tämä perustuu siihen, ettei niiden lääkkeiden vaikutus ala ennen kuin nukahtaa.


    • Valtsu

      Lääkkeen pakkausselosteessa sanotaan, että lääke voi (yleisesti) aiheuttaa unettomuutta, ja voi kestää jopa kuukauden, ennen kuin sivuvaikutus menee ohi. Mutta unettomuus voi jäädä krooniseksikin. Minulla on ollut paha unettomuus jo kuukausia, ja käytössäni on Sertralin, Lamictal, Azona, Propral ja Ketipinor. Monta kuukautta oli bentsot käytössä, kun tuo em. kocktailkaan ei tuonut unta, tai voipi olla ettei uni tule noiden lääkkeiden VUOKSI. Kyllähän SSRI:t piristävät, se juuri on lääkkeen tarkoituskin. Monesti lääkkeet auttavat kyllä yhteen vaivaan, mutta tuovat mukanaan jonkun toisen, sellaista se valitettavasti on...

    • ylv

      Minulla kesti noin 6 viikkoa! Ajattelin jo, että en enää koskaan pysty nukkumaan, mutta odota vaan rauhassa, vaikka piinallista onkin!

    • -ST-

      Itse käytän sitalopraamin ohella mirtatsapiinia, 7,5-15 mg kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Olen aina ollut muutenkin huono nukkuja ja tuo Sepram 20 mg tuntuu vähentävän unta entisestään. Tuo mirta kyllä auttaa jonkin verran juuri nukahtamisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe