Paasto tammikuussa 2013

rebekka 50

Hei
Olisiko täällä ketään joika on harkinnut paastoamista tammikuussa. Olen ensikertalainen ja ajattelin, että voisin nyt kokeilla minkä laisia vaikutuksia paastolla on. Olisi mukava jos joku kokeeneempi paastoaja kertoisi vimkkeja, antaisi ohjeita. Olen lukenut kirjoista paastamiststa ja sen vaikutuksista siksi innostui asiasta.
Olen toki asiaa harkinnut ja tässä vielä kerkee perehtyyn asiaan. Tarkoitus olisi aloitaa valmiilla 5-paivän paastopaketilla jossa olisi kaikki tarpeellinen mukana.
Minulla on lomaa koko tammikuun niin voisin keskittyä paastoamiseen ja elää vähän rauhallisemmin sen aikana. Olen 50v ja olen muuten terve mutta verenpaineeseen on lääkitys, vaikuttaakohan se pitääkö kysyä lääkäriltä. pituutta on 167 ja painoa noin 73-75kg kiva olisi myös saada painonnousu kuriin ja ehkä vähän sitä pudottaakin. Tärkeintä olisi paaston myötä oppia terveelliset ruokailutottumukset. Syön kyllä nytkin terveellisesti mutta ehkä vähän liikaa koska paino on ollut noususuunnassa jo muutaman vuoden.

8

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinniett

Toivottavasti myös konkareita lähtis mukaan, olisin myös innokas aloittelija

• viivi

Hei;

Täällä samasta asiasta kiinnostunut 48 vee nainen, pituutta 164, paino yli 70, nyt joulun jälkeen en tosin tiedä paljonko - liikaa kuitenkin. Minä tapasin paastota parikyt vuotta sitten 1-3 kertaa vuodessa. Se oli itselleni mieluinen, ja aika helppo, tapa aina pysäyttää painonnousu ja muutenkin keskittyä itseensä ja omaan hyvinvointiinsa. Jostain syystä paastoaminen jäi, elämää, lapsia, työtä ja muuta melskettä tuli mutta aina joskus on käynyt mielessä, että vieläköhän kykenisin paastoamaan ja olen ajatellut, että tuskin.

Jouduin viime vuoden lopulla paksusuolen tähystykseen, jota ennen piti saada suolistoa tyhjäksi ruokavaliolla, liki paastolla ja pienellä syömisellä, josta keskityinkin ensimmäiseen. Tuntui uskomattomalta, kuinka luontevasti keho "muisti" paastoamisen, tai siis otti käyttöön ikäänkuin sisäänrakennetun valmiuden paastoamiseen, johon sinäsnä uskon. Virisi ajatus, että jospa kokeilisinkin paastoa tammikuussa jokusen päivän, tarvetta olisi monestakin syystä.
      Jos ei nyt ihmeitä ilmaannu, aloitan maanantaina.

Paastoon neuvotaan laskeutumaan ruokavaliota keventämällä jo ennen paatoa, mikä on hyvä neuvo. Ennen muinoin tosin taisin rysäyttää paaston käyntiin jonkun mässäjäisen saattelemana. Nyt olen vähän jo keventänyt, juon paljon nesteitä, mm. laimeita menuja ja vetta, teetä, myös kahvia vähän, joita aion käyttää vähän paastonkin aikana, kuten myös todella laimeaa kasvislientä. Kaikki siis hyvin laimeina.

Maanantaina aion tehdä suolihuuhtelun, mulla on apteekista ostettu pussi-letku sitä varten. Sitten nesteille. Ennen muinoin elin aivan tavallista elämää paaston aikana, kävin mm. jumpassa ja kävelyillä, opinnoissa jne. Toivon, että peruselämä onnistuu nytkin. Tosin karsitusti ja hidastetusti. Paleluun kannattaa varautua ja esim. maltillinen saunominen tuntuu tuolloin ihanalta.

Lähteekö joku kimppaan mukaan?

• tytteli34455

mulla alko just toinen paastopäivä! tosin oon vesipaastolla ja en oo ensikertalainen. pituutta 168cm ja painoa tänään oli 71kg. äsken meinasin ratketa :D onneksi en.

• Paasto-poju

Mulla kanss toinen vesi-paasto päivä.On tää huikeeta,vaan ei helppoa.Toisaalta eihän mikään elämässä ole erityisen helppoa!!

• Paasto-poju taas...

Ihmettelee,että moni taitaa pitää tätä pelkkänä laihdutus-keinona.Mielestäni kyse on puhdistautumisesta ja voimakkaasta sellaisesta.Läskin ihmisen kannattaa varmaan syödä ruokansa hillittymmin jatkossa.Paaston tarkotus voi olla eri.Kuona-aineista eroon pääsy!! Uskoisin silti,että luovasti tehty paasto sopii kenellä tahansa,joka todella on kiinnostunut terveydestään.

• Paastoilija

Mulla on tänään 17 vesipaasto päivä menossa. Eka viikko oli kauheeta. Nyt on vähän helpottanut, vaikka nälkä on jatkuvasti, ja ruokaa ajattelee koko ajan.

• Saara49

Joko te Rebekka 50 ja Viivi, aloititte? Voisin tulla mukaan mutta huomasin tämän jutun vasta nyt. Olen paastonnut ennenkin.

• näinkin jos

Hiljan luin SvD:stä, toimittaja kertoi perusteista että se kuuluu ihmiselle koska on se on tottunut, ollut aina päivän saaliitta joskus.
        Vaikutuksista sanoi että solut menevät talviunenomaiseen tilaan ja siitä olisi seurauksena pitempi elämä muita elintoiminnallisia etuja. Verrattiin siihen että jatkuvasti syvällä solut ovat jatkuvassa aherruksessa ja peräti ylikierroksilla eikä siitä sitten hyvää seuraisi (ei kommentoitu että miksei yöuni vaikuttaisi).

Kestoksi oli 16 - 22 tuntia ja nautintoaineeksi vesi, vanhin voitehista.

Kokeilin aikoinaan ennen maratonia tyhjennysharjoitusta. Tämä malli oli, että illalla juostaan kevytvauhtinen n. 20 km minkä jälkeen ei syödä, ei aamullakaan vaan juostaan kevytvauhtinen 10 km, jonka jälkeen syödään hiilihydraattipitoista ruokaa odotellen maratonia viikon päästä. Olin sen verran voimaton tuolla aamukympillä etten jaksanut enkä ruvennut kokonaan juoksemaan, vitosen jälkeen istahdin hetkeksi ja kävelin loput. (Tasoltani keskim. hölkkäharrastaja olin, mutta tulipahan kokeiltua). Ainakin tällä laihtuisi. Sairaus-/terveysvaikutukset varmaankin yksilöllisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe